Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenAzijn helal of niet?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
sezencik Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Azijn helal of niet?
    Geplaatst op: 30 oktober 2003 om 21:25
SalaamAlaykum

ik heb een vraag over azijn.
ik las een tijdje terug op het internet dat azijn van alcohol wordt gemaakt.
Toen kwam ik dit stukje tegen: "Na verloop van tijd wordt de alcohol onder invloed van azijnzuurbacteri�n uit de lucht vanzelf omgezet in azijn."
ik weet nu nog steeds niet of azijn halal is. Wat ik wel weet is dat onze profeet (s.a.v.) ook azijn nuttigte.

ik kocht laatst nog een potje gegrilde paprika's en zag thuis tot mijn stomste verbazing dat er brandewijnazijn in zat, aangezien normale azijn met alcohol wordt gemaakt en het alcohol wordt omgezet naar azijn lijkt mij zo dat je ook brandewijnazijn mag nuttigen.

ik zal jullie heel erg dankbaar zijn als jullie mij hierover meer informatie zou kunnen geven.
Terug naar boven
Safia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 27 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2003 om 13:48

 

Terug naar boven
ICHTUS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 24
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2003 om 16:45

Wat is azijn ?

Het assortiment azijnen is groot. Je hebt vruchtenazijn, natuurazijn en synthetische azijn.
Bij vruchtenazijn wordt de azijn gevormd door bijvoorbeeld appelsap of druivensap op natuurlijke wijze te laten gisten zodat er alcohol ontstaat. Door deze appelcider of wijn in aanraking te laten komen met lucht zorgt de van nature aanwezige azijnzuurbacterie (die overgebracht wordt door fruitvliegjes) er vervolgens voor dat de alcohol omgezet wordt in azijnzuur. Veelal wordt een deel van het verkregen azijnzuur bewaard om als starter te dienen voor de volgende lading te maken azijn. De smaak van de cider dan wel wijn is na de azijnzuurgisting wat vlakker geworden maar nog steeds duidelijk herkenbaar. Alle sporen, mineralen en zouten van het beginproduct zitten nog in de vruchtenazijn. Als de azijn klaar is wordt deze tenslotte gefilterd.

Het grote verschil met vruchtenazijn is dat natuurazijn zich kenmerkt door de afwezigheid van een herkenbare smaak en mineralen e.d. Natuurazijn, ook wel brandewijnazijn genoemd, is neutraal van smaak en gemaakt van suikers en water en daardoor een stuk goedkoper. De natuurazijn die gemaakt is van biologische rogge wordt veelal gebruikt in de biologische sector bij het inmaken van (zoet)zure producten. Gangbaar wordt veelal nog goedkopere niet-biologische riet/bietsuikermelasse (afvalproduct van de suikerproductie) als basis gebruikt.

Het azijnzuurgehalte van natuurazijn is hoger, daarmee wat scherper, dan van vruchtenazijnen.

Sommige merken gangbare natuurazijn suggereren dat het een biologisch product is door te vermelden dat het "biologisch gewonnen en gerijpt" is. De grondstoffen waarmee gewerkt wordt zijn echter niet-biologisch. Biologische producten zijn te herkennen aan het EKO keurmerk of een buitenlands keurmerk met de zinsnede: volgens Biologische Landbouw - EEG controlesysteem of een verwijzing naar EG Verordening 2092/91.

Synthetische of kunstazijn is op basis van synthetisch azijnzuur. Hierbij is geen natuurlijk product aan te pas gekomen. Gebruik hiervan is af te raden want bij langdurig gebruik is deze azijn niet goed voor de gezondheid.

Een alternatief voor azijn bij het aanmaken van saladedressings is citroensap. Dit is een milder zuur dan azijn en aan te bevelen bij gerechten voor kleine kinderen.

http://www.nieuweband.nl/dnbpubl/index.htm?target=azijn.htm

Azijn wordt in de keuken voor allerlei toepassingen gebruikt. Het komt voor in dressings, sausen en marinades. Er zijn veel soorten azijn met elk hun specifieke smaak en/of geur:

  • Appelazijn: De suiker uit de appels wordt op natuurlijke wijze eerst in alcohol en vervolgens in azijnzuur omgezet. Eigengemaakte appelazijn is troebel, terwijl de in de handel verkrijgbare soorten kristalhelder zijn; dit komt door filtreren. Deze azijn kan men in de keuken voor allerlei doeleinden gebruiken en is niet alleen een goede vervanger voor rijstazijn in Chinese en Japanse recepten, maar smaakt ook heerlijk in slasausen.
  • Balsamico-azijn: een erg geconcentreerde, bijna stroperige wijnazijn. Balsamico-azijn ontstaat uit het sap (most) van druiven. Die most dampt in verschillende fasen in tot de helft of soms zelfs tot een derde van de oorspronkelijke hoeveelheid. Hierna moet het sap fermenteren (gisten) en rijpen op houten vaten. Dat rijpingsproces duurt minimaal enkele jaren, maar niet zelden tot wel 12 jaar. Hierdoor wordt de smaak zeer zacht en de kleur zo donker (bijna zwart). Balsamico betekent in het Italiaans ook zacht. De azijn wordt meestal in geringe hoeveelheden gebruikt. Balsamico wordt gebruikt in dressings, als smaakmaker in jus en sauzen, in marinades, puur gedruppeld op bijvoorbeeld tomaat of als dip bij een stukje overjarige kaas.
  • Inmaakazijn: Door een hoger zuurpercentage is deze azijn uitstekend geschikt voor het inmaken van groenten en dergelijke. Inmaakazijn is kleurloos en heel sterk - eenvoudig doordat het zuurpercentage tijdens het distilleerproces verhoogd is. Kunstazijn heeft een dubbel zuurpercentage en is uitsluitend als schoonmaakmiddel te gebruiken.
  • Kruidenazijn: een azijn waarin kruiden zijn getrokken of waaraan kruiden-essences zijn toegevoegd. Dat kunnen de volgende kruiden zijn: dragon, basilicum, citroen, bonekruid, tijm, sjalotjes, suiker, zout, mierikswortel, laurierbladen en rozemarijn. Dragonazijn, een heel populaire azijnsoort, is heel geschikt voor bijvoorbeeld 'Bearnaisesaus'.
  • Natuurazijn: Natuurazijn wordt bereid van alcohol en water. De alcohol wordt door azijnbacterien omgezet in azijnzuur. In Nederland herkent u natuurazijn aan de letter N op de dop van de fles. Natuurazijn is, vooral op een koele donkere plaats, heel lang houdbaar. Flessen die niet geopend zijn ongeveer twee jaar en geopende flessen, die na gebruik wel goed afgesloten moeten worden, ongeveer een jaar.
  • Rijstazijn: Chinese azijn kan rood, wit of zwart zijn. Ook is er de Japanse soort die 'su' heet. Hoewel de verschillende soorten rijstazijn in diverse recepten verwerkt worden, wordt de witte rijstazijn wel het meest gebruikt, vooral in zoetzure gerechten en in soepen. Appel- of wijnazijn kan het beste als vervanging voor rijstazijn dienen.
  • Tafelazijn: een aanduiding die voor natuur- zowel als kunstazijn kan gelden. Staat er een letter N op de fles dan gaat het om natuurazijn, staat er niets op de fles dan is het waarschijnlijk kunstazijn. Kunstazijn wordt op chemische wijze bereid.
  • Wijnazijn: wordt als de beste azijn beschouwd en kan in twee soorten worden onderverdeeld. Er is de echte wijnazijn die helemaal uit wijn bereid wordt en er is de wijnazijn die voor 20-40 % uit wijn is bereid en aangevuld met natuurazijn. De echte wijnazijn is veel fijner van smaak en duurder. Er bestaat de rode wijnazijn die geschikt is voor vleesgerechten, en de witte wijnazijn die geschikt is voor vissalades en visgerechten.


http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/index.htm?http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/info/inf00094.htm^submenu.htm

Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient.
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 17:16

salaam'aleikum

alcohol is niet onrein

varken bv wel

alles met varken, zelfs snoep is haraam

alcohol is haraam omdat het "hammer" is (geestbeinvloedend)

azijn is dat niet

coctailsaus ook niet

deodorant bevat ook alcohol, nivea ook, ...

maar dit is allemaal halaal

dus onthoud

ALCOHOL IS HARAAM OMDAT HET HAMMER IS

HET IS NIET ONREIN

BIJGEVOLG IS ALLES WAT NIET HAMMER IS HALLAAL

EN NOG BELANGRIJKER: DENK JE WERKELIJK DAT DE PROFEET HARAAM ZOU GEBRUIKEN ?????????????

Terug naar boven
Hacer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 26
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 01:44

Selam,

Huh?Waarom is snoep haram???????????????????Zit daar ook iets van varkens in? Ik heb gehoord dat er varkensgelatine in zou zitten maar dat dit niet bij alle snoepgoed is.

Alvast bedankt,

Hacer

Terug naar boven
anouar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 86
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 12:14

salem haleykoum

maar gelatine zit in heel veel producten, het is een stof dat uit beenderen wordt gehaald. Kan zijn van varkens maar ook koeien! Maar mogen we dan echt niet meer deze producten nuttigen?

wa salem

Terug naar boven
Rais Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 29 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 12:23

asSalaam aleikum

Ik eet in ieder geval geen gelatine, het zou kunnen dat het niet van varkensbotten is gemaakt maar van runderbotten. Die runderen zijn dan echter niet op islamitische wijze geslacht en dan haram geloof ik. Er zijn ook een heleboel e-nummers(hulpstoffen) waarin vlees verwerkt is. Ik heb dat gelezen.

Is er iemand die hier verstand van heeft?

 

 

 

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 17:57

salaam'aleikum

het is allemaal opzoekbaar

welke gelatines wel of geen varkensvlees bevatten

zoek

Terug naar boven
jango Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 20:19

Dan kun je beter helemaal niks eten we leven eenmaal in een land dat gewoon alles bijna haraam is dus als je zo gaat denken kun je beter je hele keuken gaan opruimen en alles in de prullenbak douwen.

 

 

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 14:14

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Aboe Hoerayrah �Abdoer-Rahmaan ibn Sacher heeft gezegd:
"Ik hoorde de Boodschapper van Allaah salalahu aleihi wa salam zeggen:

"Vermijdt datgene wat ik jullie verboden heb! Probeer van wat ik jullie heb opgedragen te verrichten wat jullie kunnen. Want voorwaar, degenen die voor jullie leefden zijn ten gronde gegaan door hun vele vragen (aan) en meningsverschillen met hun profeten."

Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim.


Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2004 om 08:30

salam alikoem

We eten vlees koe kip en schaap.Maar waarom niet een varken,waarom is varken haram om te eten.Varken is tog ook vlees???

beslama!!!! groetjes   Anissa   

Terug naar boven
llyas Sr. Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2004 om 10:36
asalam ailekum
varkensvlees is onrein omdat hij ontlasting eet ,kadavers ect.ect.,en bakterieen bevat die niet met het koken vernietigd worden.Verder bevat varkensvlees vetzuren die moeilijk verteerbaar en opgesl*gen worden in het lichaam,teven is het zeer bederfelijk...
indien ik er naast zit graag correcties...ILIAS SR.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2004 om 14:46

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Ik zal hieronder wat informatie neerzetten over varkensvlees.

"Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van Allah is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want Allah is Vergevensgezind, Genadevol."

Qur'aan 2:173

Varken en ziekte

 

Vlees en vetten van het varken en hun verband met onbesmettelijke ziektes:

 

Er bevinden zich velen chemische bestanddelen (cholesterol) in varkensvet. We kunnen zonder twijfel concluderen dat geen enkele dier zo�n grote vetopsl*g heeft als een varken. Bij de geboorte weegt hij zo�n 20 kg. Vanaf deze periode is het varken klaar om geslacht te worden. Iedere 30 gram vlees bestaat uit: 3,4 gram prote�ne �11,3 gram vet. Dit alles bevat 119 calorie�n. Na ongeveer 100 dagen komt het varken op een gewicht van100 kg. Daarvan is ongeveer 90% vet.

De oorzaak van vele ziekten en een te hoog cholesterolgehalte, is een veel voorkomend verschijnsel bij consumenten van varkensvlees. Hierna volgt een aantal ziekten of aandoeningen die door een te hoog cholesterolgehalte worden veroorzaakt:

 

  • 1.      Vernauwing van de sl*gaders en de invloed daarvan op het hart.
  • 2.      Verergering van suikerziekte.
  • 3.      Hoge bloeddruk..
  • 4.      Cholecystolithiasis. (zie onder voor uitleg).*
  • 5.      Gewrichtsontsteking (artritis)
  • 6.      Ademhalingsmoeilijkheden.
  • 7.      Moeilijke opereerbaarheid.
  • 8.      Verhoogde kans op slokdarmkanker, borstkanker, prostaatkanker, baarmoederhalskanker en leverkanker.

 

* Overgewicht en Cholecystolithiasis (aanwezigheid van galstenen in de galblaas). Verhoogde kans op de laatstgenoemde aandoening komt het meest voor bij vrouwen rond de 35 met gewrichtsproblemen. Naarmate het gewicht toeneemt neemt ook de kans op een galblaasontsteking toe en het ontstaan van galstenen met alle gevolgen van dien.

 

Ik hoop dat je hiermee voldoende weet.

Het volledige stuk over varkensvlees zal ik binnenkort Incha'Allah invoeren bij de artikelen.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

 




Bron: Wonderen van de Koran

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2004 om 03:08

 

Assalamoe 3alaikoem warahmatoe Allah wabarakatoeh,

Ik hoef geen bewijzen te hebben van het feit dat een varken onrein is, en wat er allemaal wel slecht is aan een varken.

Als Allah ons dat heeft verboden, want het staat in de quraan, en de profeet ons ook hierop wijst, waarom dan nog vragen stellen hierover. Gewoon klakkeloos aannemen. Allah (sw) weet wat het beste is voor ons en zegt dit niet voor niks.

Younes

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2004 om 06:58

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

In eerste instantie geplaatst door YounesF

 

Assalamoe 3alaikoem warahmatoe Allah wabarakatoeh,

Ik hoef geen bewijzen te hebben van het feit dat een varken onrein is, en wat er allemaal wel slecht is aan een varken.

Als Allah ons dat heeft verboden, want het staat in de quraan, en de profeet ons ook hierop wijst, waarom dan nog vragen stellen hierover. Gewoon klakkeloos aannemen. Allah (sw) weet wat het beste is voor ons en zegt dit niet voor niks.

Younes

 

Je hebt gelijk dat we volledig moeten vertrouwen op Allah sobhana wa Ta'ala. Maar het is niet zo dat je alles klakkeloos moet overnemen. Onderzoeken is juist goed en vergroot je kennis. Bovendien helpt het onderzoeken en komt het goed van pas bij het doen van da3wa. Het onderzoeken van het woord van Allah sobhana wa Ta'ala, doe je niet omdat je het niet vertrouwd, maar enkel omdat je je kennis wilt vergroten. Dus er is niks mis mee.

 

wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei 

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2004 om 11:04

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Is wijnazijn halaal?

Vraag & antwoord

Vraag:

Is wijnazijn haraam of halaal? Ik heb namelijk gehoord dat wijnazijn gemaakt is van alcohol?

Vraag ontvangen op 29 oktober 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Mohammed.

Alcohol is haraam en azijn is halaal, ook al is het gemaakt van wijn. Het is voor een moslim echter niet toegestaan om van wijn zelf azijn te maken.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.