Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Mahr(bruidsschat)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Mahr(bruidsschat)
    Geplaatst op: 29 april 2005 om 09:19

 

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

 

*************

 

Mahr (Bruidsschat)

Bron: www.islam-qa.com
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk


De mahr is een recht dat aan de vrouw gegeven wordt, zoals opgelegd door de islamitische shari'ah, als een uiting van de wens van de man om met haar te trouwen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

"En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking." [al-Nisa' 4:4]

Dit betekent niet dat de vrouw een product is dat verkocht wordt, het is juist een symbool van eer en respect en een teken dat de man bereid is zijn verantwoordelijkheden te dragen en zijn plichten te vervullen.

De shari'ah stelt geen bepaalde grens voor de mahr die overschreden zou moeten worden, maar het bevordert het verminderen van de mahr en het simpel houden ervan.

De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Het beste huwelijk is dat wat het gemakkelijkst gemaakt wordt." Overgeleverd door Ibn Hibban, geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami', 3300.

En hij heeft gezegd: "De beste mahr is de simpelste (of het meest betaalbaar)." Overgeleverd door al-Hakim en al-Bayhaqi, geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami', 3279.

En de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei tegen een man die wilde trouwen: "Zoek (iets om als bruidsschat te geven), zelfs als het een ijzeren ring is." Overeengekomen.

De Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) stelde op dat gebied zelf het beste voorbeeld voor zijn ummah, zodat er een duidelijk begrip van de basisprincipes in de samenleving geplant zou worden en een sfeer van eenvoud zich onder de mensen zou verspreiden.

Abu Dawud (2125) en al-Nasaa'i (3375) hebben overgeleverd van Ibn 'Abbas dat 'Ali gezegd heeft: "Ik trouwde met Fatimah (radiAllahu 'anha) en zei: 'O Boodschapper van Allah, laat me doorgaan met het huwelijk.' Hij zei: 'Geef haar iets.' Ik zei: 'Ik heb niets.' Hij zei: 'Waar is je Hutami schild?' Ik zei: 'Ik heb het bij me.' Hij zei: 'Geef het aan haar.'" Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Nasaa'i, 3160.

Dit was de mahr van Fatimah, de dochter van de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam), de leider van de vrouwen van het Paradijs.

Dit bekrachtigt het feit dat de mahr in de islam iets is wat voor het eigen belang nagestreefd wordt.

Ibn Maajah (1887) heeft overgeleverd dat 'Umar ibn al-Khattaab gezegd heeft: "Ga niet tot extremen wat de bruidsschatten van vrouwen betreft, want als dat een teken van eer en waardigheid in deze wereld of een teken van vroomheid voor Allah zou zijn, dan zou Mohammed (sallAllahu 'alayhi wa salaam) dat voor jullie gedaan hebben. Maar hij gaf zijn vrouwen niet meer dan twaalf uqiyah en geen van zijn dochters kreeg meer dan dat. Een man kan de bruidsschat verhogen totdat hij afkeer voor haar gaat voelen en zegt: 'Jij hebt me alles gekost wat ik bezit, en je hebt me veel ellende bezorgd.'" Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih Ibn Maajah, 1532.

"Ga niet tot extremen," betekent dat men niet moet overdrijven in het verhogen van de bruidsschat. "Een man kan de bruidsschat verhogen totdat hij afkeer voor haar gaat voelen," betekent: totdat hij haar begint te haten als hij de opgelopen schulden nog aan het afbetalen is vanwege deze mahr omdat het te moeilijk voor hem is, of wanneer hij eraan denkt.

Uit Haashiyat al-Sindi 'ala Ibn Maajah.

Twaalf uqiyah is gelijk aan 480 dirhams, ongeveer 135 zilveren riyals. Dit was de mahr van de dochters en vrouwen van de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam)

Shaykh al-Islam [Ibn Taymiyyah] heeft in Majmu' al-Fataawa (31/194) gezegd:

Degene die de mahr van zijn dochter wil verhogen en meer wil vragen dan aan de dochters van de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gegeven werd (terwijl zij in alle aspecten de beste vrouwen van deze wereld waren), is een onwetende dwaas. Hetzelfde geldt voor meer vragen dan aan de Moeders van de Gelovigen gegeven werd. Dit geldt zelfs voor degene die het goed heeft en het kan veroorloven. Degene die arm is, zou geen mahr moeten geven die groter is dan wat hij zonder moeilijkheden kan veroorloven.

Hij heeft ook in al-Fataawa al-Kubra gezegd:

De woorden van Imam Ahmad over de overlevering van Hanbal, impliceren dat het mustahabb is om de bruidsschat vierhonderd dirham te laten zijn. Dit is de correcte visie in gevallen waarin de man het kan veroorloven. Het is mustahabb om niet meer dan dit bedrag te betalen.

In Zaad al-Ma'aad (5/178) heeft Ibn al-Qayyim een aantal ahadith geciteerd die erop wijzen dat de mahr verminderd zou moeten worden en dat er geen minimumbedrag is. Dan zegt hij:

Deze ahadith wijzen erop dat er geen minimumbedrag voor de mahr is en dat overdrijving betreffende de mahr makruh is en dat het de barakah (zegening) ervan vermindert. Einde citaat.

Het is dus duidelijk dat wat de mensen tegenwoordig doen (de mahr verhogen en erin overdrijven) iets is wat tegen de shari'ah in gaat.

De wijsheid achter het verminderen van de mahr en het niet verhogen ervan is duidelijk:

Dit maakt het makkelijker voor mensen om te trouwen, zodat ze er niet van weggehouden worden, wat tot allerlei moreel en sociaal verderf zal leiden.


En Allah weet het het beste.

**************

 

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2005 om 09:23

Assalaam Aleikoem,

DjazakAllah voor het plaatsen hiervan broeder.

Ik vraag me het volgende af, insha'Allah heeft iemand hier het antwoord op:

Mag de bruidschat ook na de bruiloft gegeven worden?

Ma'a al salama

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2005 om 09:30

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Wa iyake oegty,

Allahoe A'lam ik zie niet waarom het niet kan,als de huwelijk zo makkelijker wordt, maar  heb geen daliel dus...

 

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2005 om 09:35
Salaam alaikoum wa rahmatullahi wa barakatuh

Voor de tekstuele bewijzen moet ik het even nakijken, maar wat ik weet kan je een gedeelte voor en een gedeelte na het huwelijk geven. Of alles na kan ook. Alles ervoor mag ook. Hangt ervan af wat de jongen en het meisje met elkaar afspreken. En eventueel op het huwelijkscontract wordt gezet.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.