Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wonen met degenen die niet bidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wonen met degenen die niet bidden
    Geplaatst op: 05 mei 2005 om 06:05
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe
 
**********
 
 
 
Ash-Shaikh Muhammad bin Saalih Al-�Uthaymeen werd gevraagd inzake een persoon die met familieleden woont die niet bidden.
Was vertaald naar het Engels door Abu Aqeel Walker, nu vertaald vanuit het Engels door Zahra bint Ahmad


Bron:http://www.assalafi.com/

Vraag: Wat moet een persoon doen die zijn familie aanspoort om de Salaah (het verplichte gebed) te verrichten maar zij weigeren om naar hem te luisteren? Moet hij bij hen blijven wonen of dient hij bij hen weg te gaan en niet meer met hen te leven?

Antwoord:
Als deze personen de salaah (het gebed) nooit verrichten, dan zijn zij ongetwijfeld Koeffaar (ongelovigen) en/ of afvalligen van het Islamitische geloof. Het is dan voor de persoon die deze vraag stelt niet toegestaan om met hen te leven. Echter, het is voor deze persoon verplicht om hen uit te nodigen naar de Islaam. Hij moet hier consequent in zijn en hij moet ook consequent zijn in het verrichten van de Salaah (het gebed). Inshaa Allaah zal Allaah hen dan leiden op de juiste weg. Degene die het verplichte gebed verlaat (dus niet meer verricht) is een Kaafir (ongelovige)- Moge Allaah ons hiertegen behoeden. En het bewijs hiervoor staat in de Qor�aan en de Soennah en de uitspraken van de metgezellen en dit is de correcte uitspraak. Bijvoorbeeld, in de Edele Qur'aan zegt Allaah (Soebhanahoe wa ta�alaa) over de veelgoden aanbidders (Moeshrikoen):

"Wanneer zij dan berouw tonen, en de salaat onderhouden en de zak�t geven, dan zijn zij jullie broeders in de godsdienst. En wij zetten de Verzen uiteen aan een volk dat weet". Soerah At taubah, vers 11.

Het begrip dat door dit vers wordt ge�mpliceerd is dat als zij deze dingen (berouw tonen, as-salaah verrichten en de Zak�t geven) niet doen, dan zijn zij niet uw broeders in de Islaam. En de Islamitische band van broederschap wordt niet verbroken door een zonde zelfs als het een grote zonde is, maar de band van broederschap wordt verbroken wanneer een pilaar van de Islaam niet wordt nageleefd.
Een voorbeeld uit de Soennah is de uitspraak van de Profeet (Salla Allahoe �alayhi wa sallam), "tussen een persoon en ongeloof en shirk (associatie met Allaah), is het verlaten van het gebed." Moeslim en Tirmidhie. En ook is er in de overlevering van onze Profeet (Salla Allahoe �alayhi wa sallam) een verklaring van Buraydah die in zijn Sunan wordt gemeld; "dat die ons scheidt (de Moslims) van hen (ongelovigen), zodat degene die het gebed verlaat, ongelovig wordt." (An-Nawawie zei dat het door Tirmidhie in het hoofdstuk van Imaan met een authentieke ketting wordt gemeld. Ahmad registreerde het ook in zijn Musnad, en het is Sahih (authentiek).

Een voorbeeld uit de verklaringen van de metgezellen (Radia Allahoe �anhoem) is de verklaring van de leider van de gelovigen, 'Umar ibn al-Khattaab (Radia Allahoe 'anhoe), "Er is geen gedeelte van Islaam voor wie het gebed verlaat; en dit woord "gedeelte" zoals hier gebruikt (door 'Umar) is onbepaald in de taalkundige betekenis van negatie.
Dus in het algemeen betekent het dat de persoon geen aandeel van klein noch grote Islaam heeft. En 'Abdullah bin Shaqeeq zei: De metgezellen van de profeet (Salla Allahoe �alayhi wa sallam) beschouwden het verlaten van geen van de daden als ongeloof, behalve Salaah."
Aldus, wordt het gezegd van deze correcte mening dat degene die het gebed verlaat geen moslim is. Een persoon die zelfs maar een geloof heeft ter grootte van een mosterzaadje in zijn hart, zal weten wat het belang is van het gebed en de aandacht die Allaah (soebhanahe wa ta�ala) er in de Qor�aan aan besteed heeft. En waarlijk, ik heb uitvoerig het bewijsmateriaal onderzocht dat door hen wordt gebruikt die zeggen dat het verlaten van het gebed geen ongeloof is en ik heb geconstateerd dat dit bewijsmateriaal niet voortkomt uit de vier principes (die hun argumenten zouden kunnen ondersteunen)

1. Als er geen fundamenteel tekstueel bewijs is om de uitspraak dat het verlaten van Salaah ongeloof is te steunen
2. Of dat er ��n of ander aspect is dat het verlaten van gebed van de verklaring van ongeloof beperkt.
3. Of dat er ��n of andere voorwaarde van verontschuldiging (in Sharee'ah) is voor wie opzettelijk het gebed verlaat.
4. Of dat het (verlaten van het gebed) iets algemeens is, terwijl de hadeeths betreffende ongeloof van de persoon die Salaah verlaat specifieke gevallen waren (d.w.z. slechts toepasselijk in een bepaalde situatie of met specifieke mensen). Daarom wanneer het duidelijk wordt dat deze persoon die het gebed heeft verlaten een Kaafir (ongelovige) is, dan zijn er bepaalde uitspraken die op hem van toepassing zijn:

Ten eerste, het is niet correct dat een Moslimvrouw aan hem zou moeten worden gehuwd. En indien een huwelijkscontract met hem wordt gemaakt en hij bidt niet dan wordt dat huwelijk ongeldig en zijn vrouw is niet meer toegestaan voor hem, door de verklaring van Allaah, De verhevene betreffende de vrouwen van Muhaajiroon (immigranten van Makkah naar Madinah).

"O jullie die geloven, als er gelovige vrouwen als uitgewekenen, tot jullie gekomen zijn, ondervraagt hen dan. Allah kent hun geloof het beste. Als jullie dan zeker weten dat zij gelovig zijn, stuurt hen dan niet terug naar de ongelovigen. Zij zijn niet toegestaan voor hen (de ongelovige mannen), en zij (de ongelovige mannen) zijn niet toegestaan voor hen (de gelovige vrouwen). En geeft nu de (ongelovige mannen) wat zij (aan bruidschat) hebben uitgegeven. En er is geen zonde voor jullie als jullie hun hun bruidschat geven om hen te huwen. En houdt niet vast aan de huwelijksbanden met de ongelovige vrouwen. En vraagt terug wat jullie hebben uitgegeven (aan bruidschat aan de ongelovige vrouwen) en laat hen (de ongelovige mannen) vragen om wat zij hebben uitgegeven. Dat is de Wet van Allah, die Hij tussen jullie bepaald heeft. En Allah is Alwetend, Alwijs". Soerah Al Moemtahanah, vers 10.

Ook wanneer hij het verrichten van het gebed verlaat nadat het huwelijk heeft plaatsgevonden. Waarlijk, dan wordt dit huwelijk nietig en zijn vrouw is niet meer wettig voor hem. En dit wordt genomen uit het vers, dat wij eerder hebben vermeld.

Ten tweede, Deze persoon die niet bidt, als hij offert of een dier slacht, zou dit vlees niet moeten worden gegeten. Waarom? Omdat het verboden (Haraam) is. En als een Jood of een Christen (een dier) slachten, dan is dat vlees toelaatbaar voor ons om te eten. Dus eigenlijk (en wij zoeken onze toevlucht tot Allaah (soebhanahoe wa ta3ala), deze persoon die niet bidt, zijn vlees dat hij slacht is vuiler dan de slachting van een Jood of een Christen (wegens zijn verlaten van het gebed).

Ten derde, het is niet toegestaan voor hem om in de heilige stad van Makkah of de heiligdommen van de heilige Masjid binnen te gaan. Dit is de uitspraak van Allaah, de verhevene.

"O jullie die geloven, voorwaar, de veelgodenaanbidders zijn onrein. Laat hen daarom de Masjid Al Har�m (de gewijde moskee in Mekkah) niet naderen na dit jaar van hen. En als jullie armoede vrezen; Allah zal jullie rijk maken door Zijn gunst, als Hij het wil, Voorwaar, Allah is alwetend, Alwijs". Soerah at Taubah, vers 28.

Ten vierde, Als er iemand sterft in zijn familie, dan heeft hij geen recht van hen te erven. Dus als een man sterft en hij een zoon heeft die niet bidt (is de man Moslim maar zijn zoon bad niet), en de man heeft een verre neef die een Moslim is, wie zou dan van hem erven? De verre neef zou van hem erven en niet zijn zoon en dit wordt gestaafd door de verklaring van de profeet (Salla Allahoe �alayhi wa sallam) in de hadeeth die van Usaamah (Radia Allahoe 'anhoe) wordt gemeld, �De Moslim erft niet van een ongelovige en een ongelovige erft niet van een Moslim (Al-Bukhaaree en Moslim)

Ten vijfde, wanneer hij sterft, wordt zijn lichaam niet gewassen noch wordt het ingewikkeld, en men mag niet het Janazaah gebed voor hem verrichten. Ook zou hij niet met de Moslims (d.w.z. in een Moslimbegraafplaats) moeten worden begraven. Dus wat zouden wij met hem moeten doen? Wij vervoeren zijn lichaam naar de woestijn, we graven een graf voor hem en begraven hem daarin met zijn kleren. Dus, het is niet toegestaan voor een ieder die met hem bij zijn dood was, en hij weet dat hij niet bad, om hem naar de Moslims te sturen om het gebed Janazaah voor hem te maken.

Ten zesde: Hij zal op de dag des oordeels met Fir'awn (Pharaoh in de tijd van Mozes), Haamaan, Qaaroon en Ubayy ibn Khalf worden verzameld, dit zijn de leiders van ongeloof - en wij zoeken onze toevlucht tot Allaah tegen dit - en hij niet zal toegelaten worden om het Paradijs in te gaan. En het is niet toegestaan voor iemand van zijn familie om doe�aah (supplicatie) voor hem te maken, waarbij om vergeving en genade voor de dode wordt gevraagd, want hij is immers een Kaafir (ongelovige) die deze dingen niet verdient. Deze kwestie o mijn Moslimbroers is zeer gevaarlijk en sommige mensen nemen dit licht op en zij verblijven in huizen met hen die niet het gebed verrichten terwijl dit niet is toegestaan. En Allaah weet het beste, en moge de zegeningen van Allaah op onze Profeet Mohammad zijn, en op zijn familie en elk van zijn metgezellen.
 
***********
 
En nou heb ik een vraagje: Mag ik dus dan niet wonen bij mijn ouders? want mijn vader bid helemaal niet (moeder wel)?
 
 
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
recep Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote recep Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2005 om 14:03
Laat het over aan de wijsheid van Allah, al-Ghaffar, de Vergever van de zonden van Zijn dienaren. Allah geeft ons Vrede, maak dus geen strijd met je ouders, zelfs al maken ze fouten.
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2005 om 15:25
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

 
 
En nou heb ik een vraagje: Mag ik dus dan niet wonen bij mijn ouders? want mijn vader bid helemaal niet (moeder wel)?
 
 
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Ja natuurlijk bro (waar staat trouwens dat je neit samen met je ouders mag wonen). Dit zijn allemaal minderheidsstandpunten. 3 wetscholen zijn van mening dat iemand geen ongelovige wordt, als iemand het gebed volledig nalaat. En verder is er zelfs tussen de hanbali's een meningsverschil betreft degene die het gebed nalaat uit luiheid, en degene die het verrichten van het gebed ontkent.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2005 om 18:17

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh

Sjonny ik denk dat je een beetje te snel oordeelt hierover. Om te zeggen de meerderheid van de wetscholen zeggen dit dus het is waar is niet altijd correct. Een beetje zelf nadenken kan geen kwaad.

Fi-Sabilillah, ik begrijp je volkomen. Ik woon samen met mijn broer en mijn moeder en zij bidden ook niet. Ik denk zelf dat het wel geoorloofd is omdat het je familie is. En Allah swt heeft ons gezegd dat we het contact met de bloedverwanten goed moesten onderhouden. Maar wat is beter... Daar krijg ik zelf ook geen duidelijk antwoord op. Van de ene kant lijkt het me beter om te verhuizen omdat je elke keer weer beinvloedt word op een slechte manier. Ik in ieder geval wel. Denk aan mijn broer die de tv aan zet, en mijn moeder die ergens over zit te roddelen, ik noem maar wat. Maar van de andere kant denk ik, het is een beproeving van Allah swt en het zal mij alleen maar sterker maken in mijn geloof. Dus ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Ik denk dat het ook wel verschilt per situatie.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 04:31

salaam aleykum.

zoals Tarah al zei:het is moeilijk om te kiezen:verhuizen en je banden breken of blijven en telkens beinvloed worden door de degene die niet bidden.

maar het rare is en vele onder ons beseffen het nog niet en dat is wanneer we op de dag des oordeels aan het wachten zijn tot Allah (s.w.t) ons gaat beoordelen,zal iedereen zich zorgen maken of ze wel genoeg goede daden hebben verricht,en dan kan het je echt niets schelen of je bloedverwantern ook goede daden hebben.

dus,je kan beter naar jezelf zien in plaats van naar anderen.daar bedoel ik niet mee dat je je familie in de steek moet laten ofzo eh,maar gewoon probeer ze te overtuigen,maar als dat niet helpt gewoon zien of je zelf wel goed bezig bent.

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 05:39
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe
 
Het is SubhaanAllah erg moeilijk, ik raak er zeker door beinvloed.
 
Vooral door mijn vader, omdat hij de gezag heeft in de huis, dus als hij thuis is, ja gewoon muziek hardop enz en dan kan ik niet eens normaal bidden.
 
en hij slaapt ook heeel erg laat, en AstagfirAllah ik weet niet wat het is maar ik kan absoluut geen koran reciteren als hij zegmaar in zijn kamer is en ik in mijne(is dichtbij) ik ben niet bang, absoluut niet maar als hij zegmaar in zijn kamer is en ik moet reciteren(hardop) dan bonst bijna mijn hele hart  uit mijn lijf!
 
En subhaanAllah precies op de tijden van van de Gebeden komt hij in zijn kamer.
en dus ik sta met alle moeite op voor fadjr, en raad eens hij is in zijn kamer, en dan weet ik niets eens hoe ik heb gebeden.
 
zo mis ik dus en fadjr en tahadjoed terwijl ik zo graag en makkelijk kan op staan voor die gebeden! en het zo leuk vind. Weet echt niet waardoor die gevoel komt.
 
- Ik had al plannen om te emigreren, maar dan twijfel ik of Allah het wel goed vind dat ik mijn familie(vooral mijn Moeder, zusje en 2 broertjes) hier achterlaat.
Als ik wist dat het goed was, was ik allang weg, maar Gair inshaAllah.
 
he..he. lange tekst... Sorry
 
 
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe
 
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 05:43
Waar staat in de tekst dat je niet met je ouders mag wonen?
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 05:46
In eerste instantie geplaatst door tarah

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh

Sjonny ik denk dat je een beetje te snel oordeelt hierover. Om te zeggen de meerderheid van de wetscholen zeggen dit dus het is waar is niet altijd correct. Een beetje zelf nadenken kan geen kwaad.

Wa alaikoem salam,

Ik oordeel niet. Ik citeer hetgeen wat de geleerden zeggen die ellenlange teksten over dit specifieke onderwerp hebben geschreven. Het is bekend dat de andere 3 wetscholen met AL hun grote geleerden niet verklaren dat iemand een ongelovige is als degene het gebed verlaat. En tussen de hanbali's onderling is hier ook een meningsverschil over.

Om te zeggen dat iemand 'zelf moet nadenken', is een beetje ver gezocht..aangezien jij je beeld vormt aan de hand van het stukje, en feitelijk gezien ook niet 'zelf nadenkt' als we jouw opvatting over het 'zelf nadenken' gebruiken.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 16:23

Ja natuurlijk bro (waar staat trouwens dat je neit samen met je ouders mag wonen). Dit zijn allemaal minderheidsstandpunten. 3 wetscholen zijn van mening dat iemand geen ongelovige wordt, als iemand het gebed volledig nalaat. En verder is er zelfs tussen de hanbali's een meningsverschil betreft degene die het gebed nalaat uit luiheid, en degene die het verrichten van het gebed ontkent.

Sorry Sjonny als ik je verkeerd begrepen heb, maar hier kan ik wel jou oordeel uit vinden. En met oordelen bedoel ik, jou conclusie dat het mag omdat drie wetscholen het zeggen wat daarbij ook nog eens in een veel groter beeld gezegd word. En met wat meer nadenken dat bedoel ik zeker niet negatief, dus zo moet je het ook niet opvatten. Was echt niet mijn bedoeling. Ook ikzelf denk niet genoeg na, veel mensen niet. Maar goed.. Waarom ik dat zei is omdat veel wetscholen elke keer weer iets anders zeggen terwijl iemand met een gezond verstand het antwoord meestal zelf ook al wel kan vinden, en het verschilt ook per situatie hoe je moet handelen. Daarom zei ik.. een beetje nadenken kan niet kwaad. Nu vraag ik me wel even af waarom ik niet na zou denken door dit te zeggen??? Wacht met nieuwsgierigheid op een antwoord.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 16:35
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe
 
Het is SubhaanAllah erg moeilijk, ik raak er zeker door beinvloed.
 
Vooral door mijn vader, omdat hij de gezag heeft in de huis, dus als hij thuis is, ja gewoon muziek hardop enz en dan kan ik niet eens normaal bidden.
 
en hij slaapt ook heeel erg laat, en AstagfirAllah ik weet niet wat het is maar ik kan absoluut geen koran reciteren als hij zegmaar in zijn kamer is en ik in mijne(is dichtbij) ik ben niet bang, absoluut niet maar als hij zegmaar in zijn kamer is en ik moet reciteren(hardop) dan bonst bijna mijn hele hart  uit mijn lijf!
 
En subhaanAllah precies op de tijden van van de Gebeden komt hij in zijn kamer.
en dus ik sta met alle moeite op voor fadjr, en raad eens hij is in zijn kamer, en dan weet ik niets eens hoe ik heb gebeden.
 
zo mis ik dus en fadjr en tahadjoed terwijl ik zo graag en makkelijk kan op staan voor die gebeden! en het zo leuk vind. Weet echt niet waardoor die gevoel komt.
 
- Ik had al plannen om te emigreren, maar dan twijfel ik of Allah het wel goed vind dat ik mijn familie(vooral mijn Moeder, zusje en 2 broertjes) hier achterlaat.
Als ik wist dat het goed was, was ik allang weg, maar Gair inshaAllah.
 
he..he. lange tekst... Sorry
 
 
Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe
 

Astaghfirullah, dat is best ernstig jah. Ik denk (met nadruk! op het denken okay! Zo van ik weet het ook niet zeker) dat het beter is voor je dat je ergens anders gaat wonen als het echt niet meer gaat. Maar niet emigreren naar een ander land denk ik dan, maar gewoon nog wel dichtbij huis zodat je je moeder en je broertjes en zusje nog kunt helpen. Maar ik weet het niet. Ik denk dat bij jou eerder het probleem is dat je bang bent dat hij jou zal verlagen omdat je de Quran aan het reciteren bent of omdat je aan het bidden bent. Ik begrijp dit heel goed. Ik was laatst voor de eerste keer Quran aan het reciteren waar mijn moeder bij was. Ik werd rood! En inderdaad mijn hart bonsde zo naast mij van mij weg weet je. hehe.. Was inderdaad moeilijk, maar dat is alles voor de eerste keer. En daarna is het al een heel stuk makkelijker vind ik zelf. Je moet gewoon trots zijn op wat je gelooft, ook al zal je vader zich daarom misschien hoger en beter voelen dan jou astaghfirullah. Komt wel goed insha'Allah. Veel dua he :) Moge Allah ons Leiden en onze ouders vergeven.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 16:39
In eerste instantie geplaatst door tarah

Sorry Sjonny als ik je verkeerd begrepen heb, maar hier kan ik wel jou oordeel uit vinden. En met oordelen bedoel ik, jou conclusie dat het mag omdat drie wetscholen het zeggen wat daarbij ook nog eens in een veel groter beeld gezegd word. En met wat meer nadenken dat bedoel ik zeker niet negatief, dus zo moet je het ook niet opvatten. Was echt niet mijn bedoeling. Ook ikzelf denk niet genoeg na, veel mensen niet. Maar goed.. Waarom ik dat zei is omdat veel wetscholen elke keer weer iets anders zeggen terwijl iemand met een gezond verstand het antwoord meestal zelf ook al wel kan vinden, en het verschilt ook per situatie hoe je moet handelen. Daarom zei ik.. een beetje nadenken kan niet kwaad. Nu vraag ik me wel even af waarom ik niet na zou denken door dit te zeggen??? Wacht met nieuwsgierigheid op een antwoord.

Ma'asalama

Wa alaikoem salam,

Jij ging er van uit dat jouw standpunt, -dus dat de tekst de waarheid was- omdat het erin stond. Je doet dus precies hetzelfde wat je mij verwijt. Jij volgt hen omdat zij dat zeggen. Ik zeg dat ik andere ulama volg MET het bewijs die zij geven. Een absolute mujtahid die in staat is om ijtihad te doen en grondig onderricht is in de bronnen van de islam zal nooit uit het niets uitspraken doen. En dit is zeker niet het geval wanneer de overgrote meerderheid het eens is over een bepaald onderwerp. Namelijk dat iemand GEEN kafir wordt. En de standpunt die ik gaf komt van absolute mujtahids zoals imam abu hanifa, imam shafi'i, imam malik en vele andere grote geleerden uit de tijd van de salaf. En ook zij hebben hun sterke daliel waaruit blijkt dat iemand geen kafir wordt als iemand het gebed verlaat.

Als je het bewijs wilt, dan post ik het wel maar het is allemaal engelstalig.

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 mei 2005 om 19:32

Nee dat geloof ik wel. Wat ik bedoelde ging over het feit of je nog bij je ouders moet wonen als ze ongelovig zijn. En by the way ik heb geen enkele keer gezegd dat ik daadwerkelijk gelijk heb. Ik geef gewoon mijn mening. Ik zeg nooit dat ik gelijk heb, tenzij ik het echt zeker weet. Maar ik weet het nooit zeker dus...

 

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2005 om 04:57

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

 

Het is zeker niet zo dat ik denk dat hij zich groter voelt, dat hij mij zal vernederen etc., ik ben trots als ik weet niet wat op mijn Religie!.

Ik weet het gewoon niet waar het vandaan komt, volgens mij is het omdat hij zegmaar een soort vreemdeling is voor mij, de contact is niet echt goed. Ik denk dat het meeste daardoor komt.

Maar gair inshaAllah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2005 om 05:28

Tsja moeilijk, ik ken je vader ook niet ofsow dus jah.. Maar als dat het probleem is denk ik dat het beter is om het contact met hem wat beter te maken, en als het niet lukt tsja, dan zul je misschien toch je eigen plekje moeten vinden. Veel succes. Moge Allah ons leiden.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2005 om 13:17

 

Asalaam alaikoum,

Soubhana Allah het doet wel pijn om te horen dat sommige broeders en zusters het niet zo gemakkelijk hebben met het praktiseren van de islam. Ik begrijp hoe frustrerend dat is, moge Allah ons standvastig maken en ons nog meer kennis geven met alle tegenslagen die we doormaken. Ik dacht altijd dat ik de enige was, maar dat is dus helaas niet zo. Ghair InshaAllah. Moge Allah de moslims leiden, Ameen.

PS. wat betreft de angst, ik heb een keer sjeikh op Iqraa horen zeggen (sjeikh safwaat) dat we voor niemand angstig moeten zijn alleen voor Allah ta3ala, wees standvastig en heb vertrouwen in Allah ta3ala.

Wa salaam alaikoum,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
umm ribas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote umm ribas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 mei 2005 om 14:07

 

   SALAAM-E-LAIKUM

TOEN IK DIT BERICHT LAS SCHROK IK EVEN DACHT IK DAT DIE BRIEF VAN EEN KIND VAN MIJ WAS

MAAR IK BEN ER ACHTER NU DAT DAT NIET HET GEVAL IS

MIJN MAN BID OOK NIET, EN MIJN KINDEREN ALHAMDULILAH EN IK WEL ,

IK WEET DAT IK WEG MOET GAAN MAAR BEN ER NIET TOE IN STAAT ,HEB HET ER WEL HEEL MOEILIJK MEE.

TEGEN DEZE BROEDER ZOU IK ZEGGEN GA SNEL TROUWEN EN VERTREK WANT HET BEINVLOED JE VEEL TE VEEL EN TAST JE GELOOF AAN EN ALS JE HEBT GESPROKEN MET JE VADER EN HIJ VERANDERD NIET DAN KON HET WEL EENS MOEILIJK WORDEN SOMMIGEN ZIJN HEEL HARDNEKKIG IN HET ONTKENNEN VAN DE GUNSTEN VAN ALLAH SUBHANE WA TAALA

STERKTE BROEDER

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.