Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

El-mouktab!!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Oemaima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oemaima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: El-mouktab!!
    Geplaatst op: 27 mei 2005 om 09:40

Salamoe 3alaikom wara7metoelahoe wabareketoeh,

Ik zou het heel hoog achten als iemand met goede kennis een antwoord op mijn vraag zou kunnen geven!!

Mijn vraag luid; Wat is eigenlijk el-mouktab (kadr)? En valt het trouwen daar ook onder, dus valt de persoon met wie je de rest van je leven zal delen daar dus ook onder?? En wat valt nog meer onder 'el-mouktab en wat niet???

Ik hoop dat iemand mij hier een duidelijk antwoord op kan geven, want de info die ik heb verkregen is heel erg verscheiden.

Salam.... 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 12:51

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

 

Assalamoe3leikoem war7matu Allah wa Barakatuh zuster,

 

Ik plaats hieronder een artikel ( had hem geloof ik al eerder geplaatst maar Gayr inschallah) Het is helder, duidelijk en makkelijk te begrijpen Maschallah De persoon met wie je je leven zult delen valt inderdaad ook onder Al Qadr. Je moet het zo zien iemand komt op jouw pad jij doet salaat istigarah en je voelt dat de keuze die je maakt juist is je handelt dan in overeenstemming met dat wat Allah Ta3la voor jouw heeft bepaald. Snap je? Lees het artikel maar inschallah zal dat je wat wijzer maken wat al qadr betreft.

 

Moge Allah onze kennis en imaan vergroten Ameen!

 

FiAmanillah,

Wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh..

 

 

Onderdelen van al Qadar

 

 

Het eerste deel van al qadar is Kennis. 

 

�Inderdaad Allah heeft kennis over alle dingen.� (Soerat At-Tawba aya 115). 

 

Allah de Verhevene heeft kennis over alles. Hij (de Verhevene) weet wat er zal gebeuren en Hij weet wat er al gebeurd is. Hij heeft volledig kennis over het leven van Zijn dienaren en over hun daden, goed of slecht. Hij weet wie er naar het Paradijs zullen gaan en wie naar de Hel. Hij bereidde overeenkomstig hun daden, nog voordat deze daadwerkelijk verricht zijn, hun beloning of hun straf voor. Alles is al vastgelegd, opgeschreven en voorbestemd, en al de handelingen van Zijn dienaren gebeuren en ontvouwen zich in overeenstemming met wat Allah de Verhevene al wist en had bepaald en opgeschreven. 

 

Het tweede deel  van al-qadar is Schrijven. Allah de Verhevene heeft al Zijn Kennis over het lot van Zijn scheppingen opgeschreven in Zijn Boek Al-Lawh� Al-Mahfoedh. 

 

�Maar Allah roept naar het huis van vrede (Paradijs) en leidt wie Hij wil naar een recht pad.� (Soerat Yoenoes aya 25). 

 

Er zijn mensen die de Alwetendheid van Allah de Verhevene verwerpen, terwijl dit een van Zijn belangrijke kenmerken is. Allah de Verhevene kan alles scheppen wat Hij wil en heeft alles voorbestemd. Het is onmogelijk dat er iets zou gebeuren waarvan Hij niet wil dat het gebeurt. Er rijst nu een probleem voor ons, namelijk �Wat is het lot van iemand die Allah wenst te misleiden?�

Het is zeker niet Zijn fout dat hij de boodschap met de waarheid niet ontvangen heeft. Het antwoord is het Allah de Verhevene degene leidt die geleid willen worden en Hij misleidt degenen die geen leiding wensen te ontvangen. We lezen dit in de Qor-aan:

 

�Dus toen zij zich afkeerden (van het Pad van Allah), draaide Allah hun harten weg (van het Rechte Pad). En Allah leidt de mensen die Fasiqun (opstandig en ongehoorzaam aan Allah) zijn niet.� (Soerat As-Saff aya 5). 

 

Met andere woorden, de wens om vroom te zijn komt van het individu zelf en Allah leidt hem hierdoor. Deze zaak kan verder uitgelegd worden door het te vergelijken met het verwerven van kennis of het verdienen van levensonderhoud. Allah de Verhevene heeft de verstandelijke vermogens, of de rijkdom die een persoon in staat is om te verdienen in zijn leven, voorbestemd. Dit betekent niet dat iemand dus thuis kan gaan zitten en wacht op de rijkdom of de kennis totdat ze in zijn armen komen lopen. Alleen wanneer hij naar buiten gaat en ernaar zoekt en hard werkt, zal hij in staat zijn om het te verkrijgen. De hoeveelheid rijkdom of kennis die hij zal ontvangen zal afhankelijk zijn van de moeite die hij erin stopt en dit zelfde geldt ook voor het ontvangen van leiding. Net zoals we alle mogelijke opofferingen maken om onze maag te voeden, zo zouden we net zo hard moeten werken voor het onderhoud van onze ziel. Wanneer we ziek zijn, zijn we bereid door de hele wereld te reizen op zoek naar een dokter die ons kan genezen, maar wanneer onze ziel ziek is, laten we het bederven en wachten we op Allah om ons leiding te sturen op een dienblad! Als Allah de Verhevene het zou willen kan Hij natuurlijk ingrijpen, maar Hij de Verhevene doet dit wanneer Hij dit wil en Hij heeft kennis over alles. Een voorbeeld dat Allah de Verhevene ingrijpt is te zien bij de Profeet Ibrahiem (vrede zij met hem). Allah de Verhevene liet het vuur, waarin zijn volk hem wilde verbranden, koel en veilig voor hem zijn. 

 

Het vierde deel van al-qadar is de Schepping. Dit betekent dat we geloven dat Allah de Schepper van alles en iedereen is. 

 

�Hij Die de dood en het leven geschapen heeft, opdat Hij jullie zal testen wie van jullie de beste daden verricht.� (Soerat Al-Moelk aya 2)

 

Ook zei Ar-Rasoel (Allah�s vrede en zegen zij met hem) betreffende de schepping: 

 

�Waarlijk de schepping van ieder van jullie, is samengebracht in zijn moeders buik voor veertig dagen in de vorm van zaak, dan is het een klonter bloed voor een gelijke periode, dan een stukje vlees voor een gelijke periode, dan wordt er naar hem een engel gezonden, die de adem van leven in hem blaast en wie bevolen is over vier zaken, op te schrijven; zijn middelen van levensonderhoud, zijn levensduur, zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig zal zijn.� (Sahih al-Boekhaarie, Moslim). 

 

Soms beproeft Allah de Verhevene ons en moeten we onze kracht uit ons geloof halen. Ook al vallen de dingen ons soms zwaar. We moeten blijven denken �dit is wat Allah voor mij bepaald heeft�. Hierdoor zullen we in staat zijn om beproevingen te kunnen dragen. Een ware gelovige (momin) heeft altijd rust in zijn hart wanneer hem moeilijkheden overkomen, omdat hij weet wat Allah de Verhevene voor hem bepaald heeft altijd goed is. Hoe moeilijk het misschien ook in dit leven is, uiteindelijk zal je er altijd het goede voor terugkrijgen. Allah de Verhevene heeft alle Macht en Wijsheid. Allah heeft de mens geschapen en Hij kent de mens het beste en alleen Hij weet wat het beste voor Zijn dienaren is. Als we hier goed over nadenken, zullen we ook met vol vertrouwen alles accepteren wat Hij de Verhevene voor ons bepaald heeft. Onze kennis is beperkt en ons denken wordt bepaald door individuele overwegingen. Terwijl Zijn Kennis daarentegen onbeperkt is. Allah heeft alle Kennis en alle macht en wij hebben een beperkte mate van macht en vrijheid om zelf te bepalen wat wij doen, binnen de Wijsheid en Kennis van Allah de Verhevene. We zijn verantwoordelijk voor de daden die we kunnen doen. Dingen die we niet kunnen doen of dingen die alleen Allah doet, behoren niet tot onze verantwoordelijkheid. Allah de Verhevene is rechtvaardig. Hij heeft ons beperkte macht gegeven om onze beperkte aard en verantwoordelijkheid met elkaar in overeenstemming te laten zijn. De niet aan tijd gebonden Kennis en Macht van Allah om Zijn plannen uit te voeren, verhindert ons niet om onze eigen plannen te maken binnen onze beperkte grenzen van kennis en macht. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de tijd. De mens kan de tijd op aarde bepalen op basis van de dag en de nacht. Dat een dag uit 24 uur bestaat is iets dat de mens vastgesteld heeft. En dat de week uit 7 dagen en 7 nachten bestaat, is ook iets dat de mens overeengekomen is. En hetzelfde geldt voor maanden en jaren. Wanneer we op een andere planeet zouden wonen, zouden we erachter komen dat al deze tijdberekeningen niet van toepassing zijn. Zelfs in ons zonnesysteem is een nacht en een dag op de ene planeet gelijk aan verscheidene jaren op een andere planeet. Dit voorbeeld zal duidelijk maken dat we nooit kunnen bevatten hoe de dingen bij Allah de Verhevene zijn. Wij als mens moeten keuzes maken, nadenken en onze plannen uitvoeren. En door middel van onze daden zullen wij beoordeeld worden. Dat is ons doel hier op aarde.

 

�Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft verteld: �We waren in het gezelschap van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) en hij zei: �Er is niemand onder jullie, of hij heeft zijn plaats opgeschreven voor hem, of in al Djennah (het Paradijs) of en an-Narr (het Hellevuur)�. Wij zeiden: �O boodschapper van Allah, zullen we hierop vertrouwen (op dit feit en onze werken opgeven)?� Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde: �Nee! Ga door met het doen van goede daden, want ieder zal gemak vinden om zulke daden (te doen) welke hem zullen leiden naar zijn voorbeschikte plaats.� Vervolgens reciteerde de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem): �En voor hem die geeft (uit liefdadigheid) en zijn plicht aan Allah vervult en Hem vreest en gelooft in al-hoesna (het Beste d.w.z. �la ilaha ila Allah� of een beloning van Allah). Wij zullen het pad van gemak (goedheid) effen voor hem maken.  Maar hij die hebzuchtige vrek is en denkt dat hij zichzelf genoeg is en niet gelooft in al-husna; Wij zullen het pad van slechtheid makkelijk voor hem maken.�  (Hadith sahih Al-boekhaarie / Soerat Al-Layl ayaat 5-10).

 

 

 

Sabr (geduld) met Al-Qadar

 

 

Wanneer de dingen niet zo lopen zoals we verwacht of gehoopt hadden, moeten we ons geloof niet verliezen en ons niet overgeven aan geestelijke inspanningen en verschrikkelijke zorgen. Nee, juist dan is het belangrijk om Sabr (geduld) te hebben en te vertrouwen op Allah. Alles komt zoals het bepaald is en Allah de Verhevene weet wat goed voor ons is. 

 

�Geen beproeving komt, behalve met het verlof (beslissing en qadar) van Allah, en degene die gelooft in Allah, Hij leidt zijn hart (naar het ware geloof met zekerheid, d.w.z. datgene wat hem overkomt was al zo voor hem opgeschreven door Allah, van de qadar), en Allah is de Alwetende over alles.� (Soerat at-Taghaboen aya 11). 

 

Dit betekent als Allah het wil; als de Wijsheid van het zo wil. De ware Momin (gelovige) weet dat deze beproeving van Allah komt en hij accepteert het en heeft Sabr, dit wordt bedoeld met �Hij leidt zijn hart�. Door Sabr te hebben ontvangt een gelovige altijd een beloning, of in dit leven of in het Hiernamaals. Dit is ook het mooie van een gelovige, zoals Ar-Rasoel  (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ons heeft verteld: �Hoe wonderlijk is het geval van een gelovige! Er zit goeds voor hem in alles en dit is alleen het geval bij de gelovige en bij niemand anders. Wanneer hem iets aangenaams overkomt is hij zijn Rabb dankbaar en ontvangt een beloning. En wanneer hem een tegenslag overkomt, verdraagt hij dit geduldig, waardoor hij beloond wordt.� (overgeleverd door Suhaib ibn Sinan, Sahih Moslim). Ook zegt Allah de Verhevene:

 

�Maar geef boeshra (goede tijdingen) aan As-Sabirin (de geduldigen), die wanneer zij geraakt zijn door een beproeving zeggen: �Inna lilahi wa inna ilehi radja�oen�  (Waarlijk! Aan Allah  behoren wij en waarlijk, tot Hem zullen wij terugkeren). Dit zijn degenen op wie As-Salawat (de zegeningen etc. D.w.z. degenen die gezegend en vergeven zullen worden) van hun rabb en (dit zijn degenen die) Zijn Genade zullen ontvangen en zij zijn degenen die geleid zijn.� (Soerat Al-Baqarah ayaat 155-157). 

 

Allah de Verhevene informeert ons in deze ayaat dat de mensen die sabr (geduld) zullen hebben ook beloond zullen worden. Ook heeft de Profeet  (Allah�s vrede en zegen zij met hem) gezegd: �Als een moslim, man of vrouw, ellende overkomt en het in zijn of haar gedachte houdt, zelfs als het lang geleden gebeurd is en  elke keer als het herinnerd wordt zegt �Inna lillahi wa inna ilehi radja�oen�, dan zal Allah elke keer wanneer het onheil herdacht wordt, hem of haar een nieuwe beloning geven, gelijk aan wat hem of haar beloning was toen het gebeurde�. (hadith Sahih Ahmad, overgeleverd door Al-Hoessein Ibn �Ali). 

 

Dit geeft ook weer aan hoe groot je beloning is wanneer je Sabr hebt. Er zijn dus twee manieren hoe je met een beproeving om kunt gaan. Als een persoon goed met een beproeving omgaat, is deze beproeving een gunst voor hem. Allah de Verhevene zal Zijn dienaar, die de beproeving met geduld ondergaat en vertrouwen heeft in Zijn Rabb, belonen. Het goed verdragen van de beproeving vergeeft de slechte daden, zodat een dienaar zonder deze slechte daden dit leven kan verlaten en dan naar het Paradijs zal gaan. Echter voor de persoon die niet goed met de beproeving omgaat, zijn de gevolgen enorm. Hij kan in steeds grotere moeilijkheden komen en in slechte daden vervallen met betrekking tot zijn Dien (geloof). Dit komt niet door de beproeving zelf, maar door de wijze hoe hij hiermee omgaat. Als je er dus vanuit gaat dat twee personen dezelfde beproeving zouden krijgen, dan kan deze zelfde beproeving twee heel verschillende gevolgen hebben. De ene persoon accepteert de beproeving, hij accepteert de qadar van Allah, hij heeft geduld en vertrouwt op Allah. Deze persoon zal hier zoveel voor terug ontvangen, zowel in dit leven als in het Hiernamaals. De andere persoon accepteert de qadar niet, heeft geen geduld en vertrouwt niet op Allah. Deze persoon verliest zowel in dit leven als het Hiernamaals. En SoebhanAllah! Het verandert niets aan de qadar, het verandert niets aan de beproeving zelf. Het verandert niets aan datgene wat er gebeurd is. Het enige verschil is, dat de een er al het goede uitgehaald heeft en de ander alleen het slechte. En dit is de Wijsheid van Allah de Verhevene. Allah wil alleen het goede voor Zijn dienaren en als je dit eruit kan halen zul je sterker uit zo�n beproeving komen, je Imaan (geloof) zal sterker worden en daardoor zul je jezelf beter ontwikkelen en beter handelen binnen de Islaam.

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 16:15
In eerste instantie geplaatst door salwa

salamou Elajkoum,

Ik vind het ook een belangrijk vraag. Mekteb of qadar was voor mij alleen bij grote beproevingen bv ziektes, dood, rijkdom of armoede en ook trouwen maar bij trouwen is het toch anders je bent voor de rest van je leven met diegene verbonden en dit geldt niet alleen voor vrouwen maar ook voor mannen. Bij trouwen is het ook de keuze die je maakt maar wat als je toch niet 100 % achter dit huwelijk staat en je maakt die stap toch? is dat ook qadar of een snelle beslissing?

Weet  iemand hier meer over?

Al vast bedankt

salam 3alajkoum

wa'alykoem assalaam,

zuster, alles is qadar/mektab, zoals in een hadith staat, alles is 50000 jaren geschreven voordat de aarde en de hemelen waren geschapen. maar al qadar behoort tot het ongeziene, niemand weet wat er geschreven is. wat je ook moet weten is dat Allah buiten de tijd is, en dat Hij weet wat nu gebeurt, wat er gebeurd is en wat er gaat gebeuren. jouw vrije keuze wist Allah voordat jij die keuze in praktijk hebt gebracht.

dus hou je aan de voorschriften van Allah, kom de geboden na en verlaat de verboden, en houd je niet met al qadar bezig, want dat is iets dat vast staat, sommige dingen kun je verklaring voor hebben, sommige dingen weer niet, wegens de beperkingen van het verstand van een mens, wel is het verplicht om in al qadar te geloven, tevens is het een zuil van de 6 zuilen van al imaan.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 16:48

Assalamoe alykoem,

alhamdulillah dat je mee eens bent, baraka Allahu fiekie, verder al je keuzes bevinden zich in het kader van al qadar, niets gebeurt buiten de Wil van Allah.

je zei: ik laat me niet over aan het lot. dit is absuluut een verkeerde uitspraak die een moslim niet mag doen. alsof men weet wat het lot met zich meebrengt, maar dat weet niemand. want ik kan je de volgende vraag stellen: aan welke lot laat je je over? en dan kan jij geen antwoord geven. zo begrijp ik deze uitspraak, misschieen bedoel jij iets anders, wallahu a'lem.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:01
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

 

Assalamoe3leikoem war7matu Allah wa Barakatuh zuster,

 

Ik plaats hieronder een artikel ( had hem geloof ik al eerder geplaatst maar Gayr inschallah) Het is helder, duidelijk en makkelijk te begrijpen Maschallah De persoon met wie je je leven zult delen valt inderdaad ook onder Al Qadr. Je moet het zo zien iemand komt op jouw pad jij doet salaat istigarah en je voelt dat de keuze die je maakt juist is je handelt dan in overeenstemming met dat wat Allah Ta3la voor jouw heeft bepaald. Snap je? Lees het artikel maar inschallah zal dat je wat wijzer maken wat al qadr betreft.

 

Moge Allah onze kennis en imaan vergroten Ameen!

 

FiAmanillah,

Wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh..

 

 

Onderdelen van al Qadar

 

 

Het eerste deel van al qadar is Kennis. 

 

�Inderdaad Allah heeft kennis over alle dingen.� (Soerat At-Tawba aya 115). 

 

Allah de Verhevene heeft kennis over alles. Hij (de Verhevene) weet wat er zal gebeuren en Hij weet wat er al gebeurd is. Hij heeft volledig kennis over het leven van Zijn dienaren en over hun daden, goed of slecht. Hij weet wie er naar het Paradijs zullen gaan en wie naar de Hel. Hij bereidde overeenkomstig hun daden, nog voordat deze daadwerkelijk verricht zijn, hun beloning of hun straf voor. Alles is al vastgelegd, opgeschreven en voorbestemd, en al de handelingen van Zijn dienaren gebeuren en ontvouwen zich in overeenstemming met wat Allah de Verhevene al wist en had bepaald en opgeschreven. 

 

Het tweede deel  van al-qadar is Schrijven. Allah de Verhevene heeft al Zijn Kennis over het lot van Zijn scheppingen opgeschreven in Zijn Boek Al-Lawh� Al-Mahfoedh. 

 

�Maar Allah roept naar het huis van vrede (Paradijs) en leidt wie Hij wil naar een recht pad.� (Soerat Yoenoes aya 25). 

 

Er zijn mensen die de Alwetendheid van Allah de Verhevene verwerpen, terwijl dit een van Zijn belangrijke kenmerken is. Allah de Verhevene kan alles scheppen wat Hij wil en heeft alles voorbestemd. Het is onmogelijk dat er iets zou gebeuren waarvan Hij niet wil dat het gebeurt. Er rijst nu een probleem voor ons, namelijk �Wat is het lot van iemand die Allah wenst te misleiden?�

Het is zeker niet Zijn fout dat hij de boodschap met de waarheid niet ontvangen heeft. Het antwoord is het Allah de Verhevene degene leidt die geleid willen worden en Hij misleidt degenen die geen leiding wensen te ontvangen. We lezen dit in de Qor-aan:

 

�Dus toen zij zich afkeerden (van het Pad van Allah), draaide Allah hun harten weg (van het Rechte Pad). En Allah leidt de mensen die Fasiqun (opstandig en ongehoorzaam aan Allah) zijn niet.� (Soerat As-Saff aya 5). 

 

Met andere woorden, de wens om vroom te zijn komt van het individu zelf en Allah leidt hem hierdoor. Deze zaak kan verder uitgelegd worden door het te vergelijken met het verwerven van kennis of het verdienen van levensonderhoud. Allah de Verhevene heeft de verstandelijke vermogens, of de rijkdom die een persoon in staat is om te verdienen in zijn leven, voorbestemd. Dit betekent niet dat iemand dus thuis kan gaan zitten en wacht op de rijkdom of de kennis totdat ze in zijn armen komen lopen. Alleen wanneer hij naar buiten gaat en ernaar zoekt en hard werkt, zal hij in staat zijn om het te verkrijgen. De hoeveelheid rijkdom of kennis die hij zal ontvangen zal afhankelijk zijn van de moeite die hij erin stopt en dit zelfde geldt ook voor het ontvangen van leiding. Net zoals we alle mogelijke opofferingen maken om onze maag te voeden, zo zouden we net zo hard moeten werken voor het onderhoud van onze ziel. Wanneer we ziek zijn, zijn we bereid door de hele wereld te reizen op zoek naar een dokter die ons kan genezen, maar wanneer onze ziel ziek is, laten we het bederven en wachten we op Allah om ons leiding te sturen op een dienblad! Als Allah de Verhevene het zou willen kan Hij natuurlijk ingrijpen, maar Hij de Verhevene doet dit wanneer Hij dit wil en Hij heeft kennis over alles. Een voorbeeld dat Allah de Verhevene ingrijpt is te zien bij de Profeet Ibrahiem (vrede zij met hem). Allah de Verhevene liet het vuur, waarin zijn volk hem wilde verbranden, koel en veilig voor hem zijn. 

 

Het vierde deel van al-qadar is de Schepping. Dit betekent dat we geloven dat Allah de Schepper van alles en iedereen is. 

 

�Hij Die de dood en het leven geschapen heeft, opdat Hij jullie zal testen wie van jullie de beste daden verricht.� (Soerat Al-Moelk aya 2)

 

Ook zei Ar-Rasoel (Allah�s vrede en zegen zij met hem) betreffende de schepping: 

 

�Waarlijk de schepping van ieder van jullie, is samengebracht in zijn moeders buik voor veertig dagen in de vorm van zaak, dan is het een klonter bloed voor een gelijke periode, dan een stukje vlees voor een gelijke periode, dan wordt er naar hem een engel gezonden, die de adem van leven in hem blaast en wie bevolen is over vier zaken, op te schrijven; zijn middelen van levensonderhoud, zijn levensduur, zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig zal zijn.� (Sahih al-Boekhaarie, Moslim). 

 

Soms beproeft Allah de Verhevene ons en moeten we onze kracht uit ons geloof halen. Ook al vallen de dingen ons soms zwaar. We moeten blijven denken �dit is wat Allah voor mij bepaald heeft�. Hierdoor zullen we in staat zijn om beproevingen te kunnen dragen. Een ware gelovige (momin) heeft altijd rust in zijn hart wanneer hem moeilijkheden overkomen, omdat hij weet wat Allah de Verhevene voor hem bepaald heeft altijd goed is. Hoe moeilijk het misschien ook in dit leven is, uiteindelijk zal je er altijd het goede voor terugkrijgen. Allah de Verhevene heeft alle Macht en Wijsheid. Allah heeft de mens geschapen en Hij kent de mens het beste en alleen Hij weet wat het beste voor Zijn dienaren is. Als we hier goed over nadenken, zullen we ook met vol vertrouwen alles accepteren wat Hij de Verhevene voor ons bepaald heeft. Onze kennis is beperkt en ons denken wordt bepaald door individuele overwegingen. Terwijl Zijn Kennis daarentegen onbeperkt is. Allah heeft alle Kennis en alle macht en wij hebben een beperkte mate van macht en vrijheid om zelf te bepalen wat wij doen, binnen de Wijsheid en Kennis van Allah de Verhevene. We zijn verantwoordelijk voor de daden die we kunnen doen. Dingen die we niet kunnen doen of dingen die alleen Allah doet, behoren niet tot onze verantwoordelijkheid. Allah de Verhevene is rechtvaardig. Hij heeft ons beperkte macht gegeven om onze beperkte aard en verantwoordelijkheid met elkaar in overeenstemming te laten zijn. De niet aan tijd gebonden Kennis en Macht van Allah om Zijn plannen uit te voeren, verhindert ons niet om onze eigen plannen te maken binnen onze beperkte grenzen van kennis en macht. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de tijd. De mens kan de tijd op aarde bepalen op basis van de dag en de nacht. Dat een dag uit 24 uur bestaat is iets dat de mens vastgesteld heeft. En dat de week uit 7 dagen en 7 nachten bestaat, is ook iets dat de mens overeengekomen is. En hetzelfde geldt voor maanden en jaren. Wanneer we op een andere planeet zouden wonen, zouden we erachter komen dat al deze tijdberekeningen niet van toepassing zijn. Zelfs in ons zonnesysteem is een nacht en een dag op de ene planeet gelijk aan verscheidene jaren op een andere planeet. Dit voorbeeld zal duidelijk maken dat we nooit kunnen bevatten hoe de dingen bij Allah de Verhevene zijn. Wij als mens moeten keuzes maken, nadenken en onze plannen uitvoeren. En door middel van onze daden zullen wij beoordeeld worden. Dat is ons doel hier op aarde.

 

�Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft verteld: �We waren in het gezelschap van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) en hij zei: �Er is niemand onder jullie, of hij heeft zijn plaats opgeschreven voor hem, of in al Djennah (het Paradijs) of en an-Narr (het Hellevuur)�. Wij zeiden: �O boodschapper van Allah, zullen we hierop vertrouwen (op dit feit en onze werken opgeven)?� Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde: �Nee! Ga door met het doen van goede daden, want ieder zal gemak vinden om zulke daden (te doen) welke hem zullen leiden naar zijn voorbeschikte plaats.� Vervolgens reciteerde de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem): �En voor hem die geeft (uit liefdadigheid) en zijn plicht aan Allah vervult en Hem vreest en gelooft in al-hoesna (het Beste d.w.z. �la ilaha ila Allah� of een beloning van Allah). Wij zullen het pad van gemak (goedheid) effen voor hem maken.  Maar hij die hebzuchtige vrek is en denkt dat hij zichzelf genoeg is en niet gelooft in al-husna; Wij zullen het pad van slechtheid makkelijk voor hem maken.�  (Hadith sahih Al-boekhaarie / Soerat Al-Layl ayaat 5-10).

 

 

 

Sabr (geduld) met Al-Qadar

 

 

Wanneer de dingen niet zo lopen zoals we verwacht of gehoopt hadden, moeten we ons geloof niet verliezen en ons niet overgeven aan geestelijke inspanningen en verschrikkelijke zorgen. Nee, juist dan is het belangrijk om Sabr (geduld) te hebben en te vertrouwen op Allah. Alles komt zoals het bepaald is en Allah de Verhevene weet wat goed voor ons is. 

 

�Geen beproeving komt, behalve met het verlof (beslissing en qadar) van Allah, en degene die gelooft in Allah, Hij leidt zijn hart (naar het ware geloof met zekerheid, d.w.z. datgene wat hem overkomt was al zo voor hem opgeschreven door Allah, van de qadar), en Allah is de Alwetende over alles.� (Soerat at-Taghaboen aya 11). 

 

Dit betekent als Allah het wil; als de Wijsheid van het zo wil. De ware Momin (gelovige) weet dat deze beproeving van Allah komt en hij accepteert het en heeft Sabr, dit wordt bedoeld met �Hij leidt zijn hart�. Door Sabr te hebben ontvangt een gelovige altijd een beloning, of in dit leven of in het Hiernamaals. Dit is ook het mooie van een gelovige, zoals Ar-Rasoel  (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ons heeft verteld: �Hoe wonderlijk is het geval van een gelovige! Er zit goeds voor hem in alles en dit is alleen het geval bij de gelovige en bij niemand anders. Wanneer hem iets aangenaams overkomt is hij zijn Rabb dankbaar en ontvangt een beloning. En wanneer hem een tegenslag overkomt, verdraagt hij dit geduldig, waardoor hij beloond wordt.� (overgeleverd door Suhaib ibn Sinan, Sahih Moslim). Ook zegt Allah de Verhevene:

 

�Maar geef boeshra (goede tijdingen) aan As-Sabirin (de geduldigen), die wanneer zij geraakt zijn door een beproeving zeggen: �Inna lilahi wa inna ilehi radja�oen�  (Waarlijk! Aan Allah  behoren wij en waarlijk, tot Hem zullen wij terugkeren). Dit zijn degenen op wie As-Salawat (de zegeningen etc. D.w.z. degenen die gezegend en vergeven zullen worden) van hun rabb en (dit zijn degenen die) Zijn Genade zullen ontvangen en zij zijn degenen die geleid zijn.� (Soerat Al-Baqarah ayaat 155-157). 

 

Allah de Verhevene informeert ons in deze ayaat dat de mensen die sabr (geduld) zullen hebben ook beloond zullen worden. Ook heeft de Profeet  (Allah�s vrede en zegen zij met hem) gezegd: �Als een moslim, man of vrouw, ellende overkomt en het in zijn of haar gedachte houdt, zelfs als het lang geleden gebeurd is en  elke keer als het herinnerd wordt zegt �Inna lillahi wa inna ilehi radja�oen�, dan zal Allah elke keer wanneer het onheil herdacht wordt, hem of haar een nieuwe beloning geven, gelijk aan wat hem of haar beloning was toen het gebeurde�. (hadith Sahih Ahmad, overgeleverd door Al-Hoessein Ibn �Ali). 

 

Dit geeft ook weer aan hoe groot je beloning is wanneer je Sabr hebt. Er zijn dus twee manieren hoe je met een beproeving om kunt gaan. Als een persoon goed met een beproeving omgaat, is deze beproeving een gunst voor hem. Allah de Verhevene zal Zijn dienaar, die de beproeving met geduld ondergaat en vertrouwen heeft in Zijn Rabb, belonen. Het goed verdragen van de beproeving vergeeft de slechte daden, zodat een dienaar zonder deze slechte daden dit leven kan verlaten en dan naar het Paradijs zal gaan. Echter voor de persoon die niet goed met de beproeving omgaat, zijn de gevolgen enorm. Hij kan in steeds grotere moeilijkheden komen en in slechte daden vervallen met betrekking tot zijn Dien (geloof). Dit komt niet door de beproeving zelf, maar door de wijze hoe hij hiermee omgaat. Als je er dus vanuit gaat dat twee personen dezelfde beproeving zouden krijgen, dan kan deze zelfde beproeving twee heel verschillende gevolgen hebben. De ene persoon accepteert de beproeving, hij accepteert de qadar van Allah, hij heeft geduld en vertrouwt op Allah. Deze persoon zal hier zoveel voor terug ontvangen, zowel in dit leven als in het Hiernamaals. De andere persoon accepteert de qadar niet, heeft geen geduld en vertrouwt niet op Allah. Deze persoon verliest zowel in dit leven als het Hiernamaals. En SoebhanAllah! Het verandert niets aan de qadar, het verandert niets aan de beproeving zelf. Het verandert niets aan datgene wat er gebeurd is. Het enige verschil is, dat de een er al het goede uitgehaald heeft en de ander alleen het slechte. En dit is de Wijsheid van Allah de Verhevene. Allah wil alleen het goede voor Zijn dienaren en als je dit eruit kan halen zul je sterker uit zo�n beproeving komen, je Imaan (geloof) zal sterker worden en daardoor zul je jezelf beter ontwikkelen en beter handelen binnen de Islaam.

Ik herhaal mijn bewering.......In deze stelling is geen vrije wil mogelijk.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:06

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Ik herhaal mijn bewering.......In deze stelling is geen vrije wil mogelijk.

je moet vooral geen slaaf zijn van jouw beperkte verstand.

het kan namelijk wel, bepalen aan de hand van VOORkennis.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:06
In eerste instantie geplaatst door salwa

Salamou 3lajkoum,

daarmee bedoel wachten tot alles voor je wordt gedaan. Dat staat ook in jou verhaal die je had geplaats bv rijk worden terwijl je thuis zit.Je geeft je zelf aan t lot over wachtend op antwoord. Daarmee bedoel ik harden werken om rijk te worden, wordt je dan rijk dat is dan de wil van Allah.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

salmou 3lajkoum

Precies.....en daarom staat het lot niet vast......Al kent God het antwoord.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:09
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Ik herhaal mijn bewering.......In deze stelling is geen vrije wil mogelijk.

je moet vooral geen slaaf zijn van jouw beperkte verstand.

het kan namelijk wel, bepalen aan de hand van VOORkennis.

Dan heeft de mens geen keuze en bestaat de vrije wil niet.....Dus.....Welke van de 2 is het nu?
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:12
In eerste instantie geplaatst door salwa

Salamou 3lajkoum,

daarmee bedoel wachten tot alles voor je wordt gedaan. Dat staat ook in jou verhaal die je had geplaats bv rijk worden terwijl je thuis zit.Je geeft je zelf aan t lot over wachtend op antwoord. Daarmee bedoel ik harden werken om rijk te worden, wordt je dan rijk dat is dan de wil van Allah.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

salmou 3lajkoum

wa'alykoem assalaam,

dat mag een moslim zoiezo niet doen, een vb is het paradijs bereiken, je moet voor werken om het binnen te treden, en niet gaan slapen en wachten tot de dood komt en kijken waar je heen gaat. 

wat je vooral moet begrijpen, maar ik denk dat je dat al begrepen hebt walhamdulillah, is dat de keuzes die mensen maken tot al qadar behoren, bv je bent ziek, dat is al qadar, je neemt medicijnen, dat is al qadar, je geneest, dat is ook al qadar.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:16
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Ik herhaal mijn bewering.......In deze stelling is geen vrije wil mogelijk.

je moet vooral geen slaaf zijn van jouw beperkte verstand.

het kan namelijk wel, bepalen aan de hand van VOORkennis.

Dan heeft de mens geen keuze en bestaat de vrije wil niet.....Dus.....Welke van de 2 is het nu?

je weet toch wel wat bepalen is? iets vaststellen, Allah stelt iets vast aan de hand van Zijn Voorkennis, wat is die voorkennis? daaronder begrijpen we ook de keuzes van de mensen die eraan zitten te komen, waar Allah daarover al kennis heeft voordat ze gebeurd zijn.

snap je het nou, want ik wil gaan slapen!

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:20
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Ik herhaal mijn bewering.......In deze stelling is geen vrije wil mogelijk.

je moet vooral geen slaaf zijn van jouw beperkte verstand.

het kan namelijk wel, bepalen aan de hand van VOORkennis.

Dan heeft de mens geen keuze en bestaat de vrije wil niet.....Dus.....Welke van de 2 is het nu?

je weet toch wel wat bepalen is? iets vaststellen, Allah stelt iets vast aan de hand van Zijn Voorkennis, wat is die voorkennis? daaronder begrijpen we ook de keuzes van de mensen die eraan zitten te komen, waar Allah daarover al kennis heeft voordat ze gebeurd zijn.

snap je het nou, want ik wil gaan slapen!

Ja....Je bedoeld vast stellen...... En de mensen die dan roepen in naam van god hadden zijn kennis toch? Zijn......voorkennis..... Welterusten.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:21
Zie Vandale
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:25
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Zie Vandale
Of een ei....Hou die 1 meter boven de grond en laat hem los.En zeg...."Het ei had een vrije val...wil...."
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:32

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Zie Vandale
Of een ei....Hou die 1 meter boven de grond en laat hem los.En zeg...."Het ei had een vrije val...wil...."

gaan we weer vaag doen? maar ik reageer wel serieus, als jij het ei loslaat, is het jouw keuze, en niet van het ei!

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:48
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Zie Vandale
Of een ei....Hou die 1 meter boven de grond en laat hem los.En zeg...."Het ei had een vrije val...wil...."

gaan we weer vaag doen? maar ik reageer wel serieus, als jij het ei loslaat, is het jouw keuze, en niet van het ei!

Dus toen God de aarde maakte waarin alles door hem werd bepaald,had de mens geen vrije keus......Want wij zijn dan zijn ei die hij los laat.... Snap je me nu? (En dat is in tegenspraak met de vrije wil,die god ons gaf.)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2005 om 18:04
In eerste instantie geplaatst door salwa

Ik snap het. Tuurlijk weet Allah alles en alles staat in het boek geschreven maar een mens maakt keuzes.Allah heeft regels vast gesteld bv alcohol drinken is haram ( verboden) en dat weet bijna elke moslim nu heb je de keus ga je aan de regels van Allah houden of toch drinken?dat wordt jou keus.

Het is inderdaad laat geworden weltrusten.

salmou 3lajkoum

Juist! Hij zegt wat het beste voor je is....Satan zegt het tegen overgestelde.....Jij mag kiezen. 
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 12:49

Assalamoe3leikoem war7matu Allah wa Barakatuh,

Zie dat mijn reactie van gisteren niet is geplaats?? Gayr inschallah Heb nog enkele ahadith gevonden m.b.t. Al Qadr:

Het niet zichtbaar zijn van Al Qadr en het verafschuwen om zich erin te verdiepen: Wanneer we het hebben over Al-Qadaa en Al Qadr is het voldoende voor de gelovige om de betekenis en niveuas ervan te leren kennen en erin te geloven En Allah is AlWetend over alle Zaken. Hij is de Schepper van alle schepselen  Wat Hij niet wil laten gescheiden zal niet plaatsvinden Hij is rechtvaardig en is ten opzichte van niemand onrechtvaardig Hij is de Alwijze vrij van alle vormen van onvolkomenheden Het onderwerp over Al-Qadaa en Al Qadr  vergt niet meer dan eerder genoemd is.

Allah heeft hetgeen wij nodig hebben duidelijk gemaakt voor ons En wij dienen niet op zoek te gaan naar hetgeen Hij voor ons geheim heeft gehouden omdat wij hierdoor van mening zullen verschillen en vernietigd zullen worden Ons verstand is beperkt en Allah heeft het geschapen om bij te dragen aan het opbouwen van de aarde De taak van ons verstand is niet het ontdekken van het onwaarneembare waarover alleen Allah kennis heeft

Er zit voor ons niets anders op dan ons over te geven aan en te geloven in hetgeen Allah bekend heeft gemaakt ten aanzien van het onwaarneembare Tot deze zaken behoren bijv Het verband tussen de schepping van daden door Allah en de keuze en vrije wil van de mens voor zijn daden En dit is niet de enige onwaarneembare zaak waarvan het verstand de gehiemen niet kent Zo ervaren wij bijv de invloed van de Eigenschappen van Allah maar bevatten wij niet hoe deze werkelijk zijn Hetzelfde geldt voor de Goddelijke Essentie, welke het menselijke verstand niet kan bevatten ( Tabseet Al Aqied Al-Islaamiyyah van Hassan Ayyoeb blz 84)

Daarom heeft rasoelAllah ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) ons verboden om ons te verdiepen in het lot. Al Imaam Ahmad (rh) heeft overgeleverd in zijn keten van Amroe Ibnoe Shoe�b van zijn vader van zijn opa dat hij zei: De boodschapper van Allah ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) kwam op een dag naar buiten terwijl de mensen aan het praten waren over Al Qadr, hij ( de opa van  Amroe Ibnoe Shoe�b ) zei: Het was net of er uit woede een grantaatappel in zijn gezicht uiteen was gebarst. Hij ( De boodschapper van Allah, salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) zei tegen hen: Wat is er met jullie, dat jullie het boek van Allah tegen het Boek van Allah gooien? Hierdoor zijn degenen voor jullie vernietigd ( Al Fath Ar Rabbaaniey boek 1, blz 142 en Soenan Ibn maajah boek 1, blz33)

Er kwam een man naar Ali(ra) om hem te vragen over Al Qadr en hij 9ra) antwoordde: Een duistere weg die je niet moet bewandelen Hij zei vertel me iets over al Qadr? Hij (ra) zei: een diepe zee, betreedt deze niet Hij zei: vertel me iets over al Qadr? Hij (ra) zei: Het is een geheim wat aan Allah toebehoort, belast jezelf er niet mee ( Taysier Al Aziez Al Hamied blz 620 Al Aqaa-ied Al islaamiyah van Sayyied Saabiq blz 99 en As Shariah van Al Aadjoeriey blz 212)

En wat was de uitspraak van Al Imaam At Tahaawie ( Rh) uitmuntend  toen hij zei: Al Qadr is het geheim van Allah de Verhevene tegenover Zijn Schepping dat aan Hem alleen toebehoort Geen dichtbijzijnde engel noch een profeet heeft er wetenschap van. Het zich ern verdiepen is een middel tot afkeer en het is de trap van onbevoegdheid en een manier om buiten de toegestane grenzen te treden, wees hiervoor dus gewaarschuwd, zowel tegen het inzicht, intellect alsook de influistering Allah heeft kennis over Al qadr beschermd gehouden ten opzichte van Zijn schepselen en Hij verbood zich erin te verdiepen. Zo heeft de Verhevene gezegd: "Hij kan niet over Zijn handelen ondervraagd worden, terwijl zij wel ondervraagd worden." Soera Al Anbiyya 21 vers 23)

Er is overgeleverd van Oebaada Ibnoe Saamit (ra)  dat hij toen hij stierf tegen zijn zoon zei: Mijn zoon je zult de werkelijke smaak van Al-Imaan niet proeven, todat je weet dat datgene wat jou niet is overkomen, nooit aan jou voorbij kon gkunnen treffen: ik hoorde de  aan en dat datgene wat jou  niet is overkomen, jou nooit had boodschapper van Allah ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) zeggen: Het eerste wat Allah geschapen heeft is de pen en hij zei tegen hem: Schrijf! hij de pen zei: o mijn rabb, wat moet ik opschrijven? hij zei; Schrijf alles op todat het uur aanbreekt."O mijn zoon, ik heb de boodschapper van Allah ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) zeggen: Degene die sterft zonder dit geloofsprincipe behoort  niet tot mij( Overgeleverd door Aboe Dawoed zie Djam Al Fawaied boek 2 blz 328 en kietab As Shariah van Al Aadjoeri blz 211.

Dit stuk is afkomstig uit het blad: Wij Moslims ( uiteenzetting van het geloof in Al Qadaa en Al Qadr door Aboe Sayfoullah Al Magriebie het is een gedeelte van de tekst)

Heb zelf nog een lezing ooit gevolgd van Sheikh Shershaby waarin hij het volgende vertelde: Het geloof in Al Qadr is een onderdel van imaan Je mag hier niet diep op ingaan ( wat boven ook staat vermeld) Allah is Rabb el3lemien Hij is de Bezitter van de hemelen en de aarde. Allah heeft alles geschapen met:

Zijn Wil

Staat allemaal in Lauwh-Al-Ma7foedh( het bewaarde/ beschermende Boek Allah heeft in dit Boek alles genoteerd en hij houdt dit bij Zich)

Wat hij wil geschied.

Wat llah ons heeft gegeven aan Al Qada wal Qadr in de Qoraan en door de profeet ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) overgeleverd is voor ons verder moet je er niet dieper op ingaan.

Tot slot en mooie hadith: De sahabaa (ra) vroegen aan rasoel Allah (salla Allahoe 3lejhie wa Salaam); Als Allah al alles heeft voortbestemd, waarom moeten wij dan goede daden verrichten? RasoelAllah  (salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) zei: Verricht goede daden in overeenstemming met dat wat Allah  voor jouw heeft voorbeschikt en je zult ongeveer weten wat jouw verblijfsplaats is in het hiernamaals Allah zal je leiden naar het voorbestemde. Een metgezel zei toen:Nu is mijn imaan heel sterk geworden ( heb de overleveraar niet genoteerd)

Alles is galk Allah zelfs het knipperen van je ogen, een glimlach.

Gayr Inschallah Moge Allah onze Imaan verterken en onze kennis vergroten en onze fouten en tekortkomingen vergeven Ameen

FiAmanillah,

Wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2005 om 07:31

Wa Aleikoem Salaam wara7matu Allah wa barakatuh zuster,

Wa ijakie Graag gedaan, heb er zelf ook veel van geleerd alhamdulilah. Gair inschallah

3anakillah,

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2005 om 10:39
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Zie Vandale
Of een ei....Hou die 1 meter boven de grond en laat hem los.En zeg...."Het ei had een vrije val...wil...."

gaan we weer vaag doen? maar ik reageer wel serieus, als jij het ei loslaat, is het jouw keuze, en niet van het ei!

Dus toen God de aarde maakte waarin alles door hem werd bepaald,had de mens geen vrije keus......Want wij zijn dan zijn ei die hij los laat.... Snap je me nu? (En dat is in tegenspraak met de vrije wil,die god ons gaf.)

het feit is dat jij mij niet snapte, maar toch zei je van wel, dus wees eerlijk.

verder klopt jouw stelling niet, want toen Allah alles vaststelde/bepaalde waren er geen mensen, wel was er de VOORkennis die Hij bezit.

nogmaals: Allah heeft alles bepaald aan de hand van onder andere Zijn voorkennis.

dus voordat je weer erom heen gaat draaien, of beginnen over de zelfmooraanslagen (ik snap niet waarom je zo een draai geeft aan deze topic), bericht me dan of je de vetgedrukte snapt en of je er mee eens bent.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Oemaima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oemaima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 08:23

Salamoe 3alaikom,

Mijn gevoel is meer dan bevestigd bij deze. Echt ogti, bedankt voor je kennis en waarheid! Ik zal me er nu bij neerleggen en alles aan ALLAH overlaten!!!

Barakalahoe fikoem,

Wasalam......

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 09:36
In eerste instantie geplaatst door Oemaima

Salamoe 3alaikom,

Mijn gevoel is meer dan bevestigd bij deze. Echt ogti, bedankt voor je kennis en waarheid! Ik zal me er nu bij neerleggen en alles aan ALLAH overlaten!!!

Barakalahoe fikoem,

Wasalam......

Wa Aleikoem salaam wara7matu Allah wa Barakatuh oegtie,

maschallah leuk om je reactie te lezen en het is altijd graag gedaan Zeker een plicht van ons allen Moge Allah je zegenen met het goede en je behoeden van al het kwade Ameen ya Rabb

FiAmanillah,

wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa barakatuh..

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.