Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De boodschap van de H�idjaab

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De boodschap van de H�idjaab
    Geplaatst op: 13 juni 2005 om 10:00
De boodschap van de H�idjaab door Sheikh Mohammed Ibn Saalih� Al-�Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn)

 

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

 

Alle lof is aan Allah (Verheven en Glorieus is Hij). We prijzen Hem en vragen Hem om hulp en vergeving. Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen het kwade van onze zielen en onze verkeerde daden. Degene die door Allah geleid wordt, niemand kan hem misleiden en degene die misleid wordt, niemand kan hem leiden. Ik getuig dat er geen god is behalve Allah, de Enige, Hij heeft geen deelgenoten, en dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is, vrede zij met hem, zijn familie, metgezellen en iedereen die hem met het goede volgt.

 

Voorts:

 

Allah (Verheven en Glorieus is Hij) zond Mohammed e met de leiding en het ware geloof (religie) opdat  de mensen uit de duisternissen naar het licht geleidt zullen worden met verlof van hun Heer naar het pad van de Almachtige, de Geprezene. Allah zond hem e om het aanbidden van Allah waar te nemen door onderdanigheid en nederigheid aan Hem, door het toepassen van Zijn geboden en het afstand nemen van Zijn verboden en gehoorzaamheid aan Hem voorrang te geven boven de wensen van de begeerte en haar lusten. Allah zond hem met het beste gedrag/manieren, waar hij ook strevend naar uitnodigde op elke manier en met de waarschuwing tegen slechte ethiek en verkondigende de boodschap over de hidjaab op elk manier. Toen kwam zijn wetgeving e, voltooid en volmaakt in alle opzichten. Het heeft geen schepsel nodig om het te vervolmaken en te ordenen. Het is afkomstig van de Alwetende, de Alwijze. Alwetend over zaken die Zijn dienaren goed doen toekomen en Hij is Barmhartig tegenover hen.

 

E�n van de beste ethiek waarmee Mohammed e gezonden is, is het edele gedrag. Schaamte die de profeet e als een onderdeel van de imaan stelde. Er is niemand die het ontkend, dat schaamte dat gevraagd is door de islamitische wetgeving en van de gewoontes van de mensen, de schaamte is van de vrouw. Dat zij zich gedraagt met de ethiek die haar weg houdt van fietna en andere twijfelachtige zaken. En zonder enige twijfel is het bedekken van het gezicht van de vrouw en de plaatsen van haar lichaam die aandacht kunnen trekken, met de H�idjaab ��n van de grootste gedragsvoorschriften waarmee de vrouw zichzelf siert, het bewaart haar kuisheid en brengt haar ver van allerlei fietna.

 

De mensen in dit gezegende land (Saoedi-Arabi�), het land van de openbaring, de boodschap, respect en schaamte, waren op het rechte pad. In die tijd liepen de vrouwen met sluiers en een overmantel naar buiten en bleven op een afstand van vreemde mannen. Dit is nog steeds zo in bepaalde steden in dit land, lof zij Allah. Maar toen vond er heisa plaats over de hidjaab en het idee daarbij van degenen die het niet droegen en geen slechtheid zien in onzedelijkheid. Een aantal mensen twijfelden daarna over de gezichtsbedekking, is het verplicht of aanbevelenswaardig? Of is het iets dat afkomstig is van de culturele gewoontes en is er niets dat spreekt over de plicht of aanbevelingswaardigheid daarvan?

 

Om deze twijfel weg te nemen en om de werkelijkheid te   verduidelijken, voelde ik me aangetrokken om te schrijven wat Allah mogelijk heeft gemaakt om het oordeel daarover te verduidelijken. Vragend aan Allah de Verhevene dat Hij daarmee de waarheid doet verduidelijken en dat Hij ons laat behoren tot de rechtgeleiden die andere leiden, zij die de waarheid zagen en volgden en de leugens zagen en vermeden. Ik zeg hierbij en vetrouwend op Allah:

 

Weet o moslim dat het bedekken van de vrouw en haar gezicht bij de aanwezigheid van vreemde mannen een verplichting is, bewezen door middel van het Boek van jouw Rabb (Heer), de Verhevene, en de Soennah van jouw profeet e en de juiste beredenering en analogie.

 

 

Ten eerste: Bewijzen uit de Qor-aan:

 

Een aantal bewijzen uit de Qor-aan: �En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de �Awraat� van de vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.� [1]

 

 

�ST�W� YŒHTW�Y�`�S�<�PY� W�`�S�<��WT� ��Y� QW�Y�X�HTW�`TŠVK… W�<��W�`�m�mšW� QW�S�W–�S�ST� ‚W�W� f�T�YŸ`‰ST� QW�S�W�WT��X� ‚PV�MX… †W� W�TTW�V�� $†W�`�Y� W�`ŠX�`�W~<�W� QW�Y�X�S�Sgm�ž u�V�W� $QW�X�YTŠ�S~S– ‚W�W� f�T�YŸ`‰ST� QW�S�W�WT��X� ‚PV�MX… fU�X�Y�V��S�S‰Y� `�VK… fU�X�XM�:†WŠ…ƒ� `�VK… Y�:†fTTTTTŠ…ƒ� fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… Uf�X�MX�:†fTTTTT�`TŠVK… `�VK… Y�:†WT�`TŠKV… fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ QW�X�YTŽHW�WžVK… `�VK… QW�X�XM�:†W�Y� `�VK… †W� pŒV�V�W� QW�S�S�HTW�`T�VK… X�VK… f�kY�Y‰HTPV��@… Y�`kWT�� �YT�O�KR… Y�WTŠ`�g�‚�@… W�Y� X�†W–QX��@… X�VK… X�`T�PY��@… f�T�Y�PV�@… `yV� N…�S�W�p��WT� u�V�W� Y‹HW�`�W� $Y�:†W�PY��@… ‚W�W� W�`ŠX�`�WT� QW�X�Y�S–`�VK†YŠ W�WT�`�S~Y� †W� W�kY�`�m�mž �Y� &QW�X�Y�WT��X� Nv…�SŠ�STŽW� �V�XM… J�Y/@… †[T�~Y��r W�QST�KV… f��S�Y�`�S�<�@… `yR�PV�W�V� f��S™Y�`�STŽ (31)

 

 

Het nemen van deze aayah als bewijs is een verduidelijking dat het verplicht is voor een vrouw om haar te bedekken met de hidjaab bij de aanwezigheid van vreemde mannen,  omdat:

 

1- Allah de Verhevene beval de gelovige vrouwen om hun kuisheid te bewaken. Het bevel van het bewaken van hun kuisheid is het bewaken daarvan en daarbij ook alle middelen die ernaar lijden. Een persoon met een gezond verstand zou geen twijfel hebben in het feit dat het bedekken van het gezicht een onderdeel daarvan is. Omdat het blootstellen van het gezicht een rede geeft om ernaar te kijken en het mooie te bewonderen en ervan te genieten en vervolgens het hebben van contact en toenadering. In een h�adieth lezen we: �De ogen begaan ontucht en hun ontucht is het kijken�,

�العينان تزنيان وزناهما النظر�.

totdat hij zei: �En de geslachtsdelen brengen dat in praktijk of weerleggen het.�

�والفرج يصدق ذلك أو يكذبه�.

Als het bedekken van het gezicht een middel is van de vele middelen voor het bewaken van kuisheid, dan zal het bevolen worden. Er is een regel in de islamitische jurisprudentie die luidt:  de middelen (tot een doelstelling) krijgen hetzelfde oordeel als de doelstellingen.

 

2- Allah de Verhevene heeft gezegd: �En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de �Awraat� van de vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.�

 

W�`ŠX�`�W~<�W� QW�Y�X�S�Sgm�ž u�V�W� $QW�X�YTŠ�S~S– ‚W�W� f�T�YŸ`‰ST� QW�S�W�WT��X� ‚PV�MX… fU�X�Y�V��S�S‰Y� `�VK… fU�X�XM�:†WŠ…ƒ� `�VK… Y�:†fTTTTTŠ…ƒ� fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… Uf�X�MX�:†fTTTTT�`TŠVK… `�VK… Y�:†WT�`TŠKV… fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ QW�X�YTŽHW�WžVK… `�VK… QW�X�XM�:†W�Y� `�VK… †W� pŒV�V�W� QW�S�S�HTW�`T�VK… X�VK… f�kY�Y‰HTPV��@… Y�`kWT�� �YT�O�KR… Y�WTŠ`�g�‚�@… W�Y� X�†W–QX��@… X�VK… X�`T�PY��@… f�T�Y�PV�@… `yV� N…�S�W�p��WT� u�V�W� Y‹HW�`�W� $Y�:†W�PY��@… ‚W�W� W�`ŠX�`�WT� QW�X�Y�S–`�VK†YŠ W�WT�`�S~Y� †W� W�kY�`�m�mž �Y� &QW�X�Y�WT��X� Nv…�SŠ�STŽW� �V�XM… J�Y/@… †[T�~Y��r W�QST�KV… f��S�Y�`�S�<�@… `yR�PV�W�V� f��S™Y�`�STŽ (31)

Een sluier is waarmee een vrouw haar hoofd sluiert (bedekt) als een soort mantel. Als zij wordt bevolen om haar sluier over haar boezems te dragen, dan is het vanzelfsprekend ook verplicht om haar gezicht te sluieren, omdat het gezicht een onderdeel is van het hoofd en volgens analogie dat wanneer de boezems en de nek en wat erom heen is te bedekken, dan is het vanzelfsprekend en het heeft voorrang om het gezicht te bedekken, omdat het de kern is van schoonheid en verleiding. Mensen die benieuwd zijn naar het uiterlijk van iemand, vragen alleen naar het gezicht. Als het gezicht mooi is kijken ze niet naar iets anders, omdat het een belangrijk lichaamsdeel is. Daarom is het zo dat wanneer  mensen zeggen dat een bepaalde vrouw mooi is, dan doelen ze op het gezicht. Dit verduidelijkt ons dat het gezicht de kern is van schoonheid. Als dit zo is, hoe kan dan worden begrepen dat deze wijze wetgeving gebood om de boezems en nekken te bedekken en het toestaat om het gezicht onbedekt te laten.

 

3- Allah de Verhevene verbiedt het om de schoonheid te tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is, zoals kleding. Daarom heeft Hij gezegd: �...Behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de �Awraat� van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.�

 

‚PV�MX… †W� W�TTW�V�� $†W�`�Y� W�`ŠX�`�W~<�W� QW�Y�X�S�Sgm�ž u�V�W� $QW�X�YTŠ�S~S– ‚W�W� f�T�YŸ`‰ST� QW�S�W�WT��X� ‚PV�MX… fU�X�Y�V��S�S‰Y� `�VK… fU�X�XM�:†WŠ…ƒ� `�VK… Y�:†fTTTTTŠ…ƒ� fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… Uf�X�MX�:†fTTTTT�`TŠVK… `�VK… Y�:†WT�`TŠKV… fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ QW�X�YTŽHW�WžVK… `�VK… QW�X�XM�:†W�Y� `�VK… †W� pŒV�V�W� QW�S�S�HTW�`T�VK… X�VK… f�kY�Y‰HTPV��@… Y�`kWT�� �YT�O�KR… Y�WTŠ`�g�‚�@… W�Y� X�†W–QX��@… X�VK… X�`T�PY��@… f�T�Y�PV�@… `yV� N…�S�W�p��WT� u�V�W� Y‹HW�`�W� $Y�:†W�PY��@… ‚W�W� W�`ŠX�`�WT� QW�X�Y�S–`�VK†YŠ W�WT�`�S~Y� †W� W�kY�`�m�mž �Y� &QW�X�Y�WT��X� Nv…�SŠ�STŽW� �V�XM… J�Y/@… †[T�~Y��r W�QST�KV… f��S�Y�`�S�<�@… `yR�PV�W�V� f��S™Y�`�STŽ (31)

 

Hij zegt �behalve wat daarvan zichtbaar is�, daarna verbiedt Hij het tonen van de schoonheid, behalve voor een bepaalde groep. Dit bewijst dat de eerste schoonheid totaal verschilt van de tweede soort schoonheid. De eerste soort schoonheid is de zichtbare schoonheid dat voor ieders oog te zien is en dat onmogelijk te bedekken is. En de tweede soort schoonheid is de schoonheid die bedekt moet worden, waarmee iemand zich versiert. Als dit soort schoonheid voor iedereen was toegestaan, dan was de nadruk op het eerste (voor iedereen) en het tweede (een bepaalde groep) nutteloos.

 

4- Allah de Verhevene staat het tonen van de schoonheid die bedekt moet worden toe bij de aanwezigheid van de bedienden die geen geslachtsdrang meer hebben: ��of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben�� en een klein kind die niets afweet van de �Awraat� van de vrouw. Dit duidt op twee zaken:

 

Ten eerste: het tonen van de schoonheid die bedekt moet worden is niet toegestaan aan vreemden, behalve aan deze twee boven genoemden.

 

Ten tweede: de reden van dit oordeel is de vrees voor fietna voor de vrouw en dat zij een verleiding kan zijn voor anderen. Er is geen twijfel dat het gezicht de schoonheid laat zien en de kern van fietna is. Dan is het bedekken verplicht, anders zullen de bedienden daardoor niet verleidt en aangetrokken worden.

 

5- Allah de Verhevene heeft gezegd: ��En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.�

 

‚W�W� W�`ŠX�`�WT� QW�X�Y�S–`�VK†YŠ W�WT�`�S~Y� †W� W�kY�`�m�mž �Y� &QW�X�Y�WT��X� Nv…�SŠ�STŽW� �V�XM… J�Y/@… †[T�~Y��r W�QST�KV… f��S�Y�`�S�<�@… `yR�PV�W�V� f��S™Y�`�STŽ (31)

 

Dat wil zeggen dat zij geen geluid moeten maken met hun voeten doordat zij enkelbandjes en andere versieringen dragen, waarmee de vrouw zich voor de man siert, waardoor zij de aandacht van de mannen trekken. Als de vrouw wordt verboden om met haar voeten geluid te maken uit vrees dat ze daarmee de mannen verleid door het horen van de enkelbandjes [2], hoe zit het dan met het blootstellen van het gezicht?

 

Wat is een grotere verleiding? dat een man de geluiden van enkelbandjes hoort en niet weet wie het is en of ze mooi is? Dat men niet weet of desbetreffende vrouw jong of oud is?! En niet weet of ze er goed of slecht uitziet?! Wat is een grotere fietna, dit of dat een man naar een gezicht kan kijken dat jongheid uitstraalt en goedheid en waarvan hij de schoonheid kan bewonderen en dat hem uitnodigt om ernaar te kijken?! Ieder mens kent de begeerte tot de vrouw en weet welke verleidingen erger zijn en welke bedekt moeten worden.

 

- Het tweede bewijs: Allah de Verhevene heeft gezegd: �En de oudere vrouwen die niet meer hopen te trouwen, voor hen is het geen overtreding om hun (buitenste) gewaden af te leggen, maar zonder (hun) sieraad te vertonen. Maar het na te laten is beter voor hen. En Allah is Alhorend, Alwetend.�[3]

 

SŸY�HW�W�<�@…W� W�Y� Y�:†W�PY��@… �Y�HTPV�@… ‚W� W��S–�WT� †_Tš†V�Y� W�`~V�WT� QW�X�`~V�W� }—†fTTTT�S– �KV… f�`�W�WT� fU�S�WTŠ†W~Y’ W�`kWT�� Y>ŒHTW–QX�WiW�S� $x�W��X�YŠ �KV…W� f�pT�Y�`�WT�`�WT� b�`kWž %Uf�S�PV� SJ�J�S/@…W� }�~Y�W� cy~Y�WT� (60)

 

 

Het gebruiken van deze Edele aayah als bewijs, verwijst naar het feit dat Allah de Verhevene het niet als een overtreding rekent voor oudere vrouwen die niet meer hopen te trouwen (die elk aspect van aantrekkelijkheid verloren hebben) en zich niet meer aangetrokken voelen tot de mannen wegens hun ouderdom, om hun gewaden af te leggen, op voorwaarde dat ze niet de bedoeling en de neiging krijgen om hun schoonheid te tonen.

Wat bedoeld wordt met het �afleggen van hun gewaden�, is niet dat ze ongekleed mogen blijven, maar daarmee wordt bedoelt dat ze het gewaad dat het gedeelte boven de boezems en dergelijke bedekt, wat zichtbaar is zoals het gezicht en de handen, mogen afleggen. Dus het kleed dat wordt opgenoemd, dat voor de ouderen niet verplicht wordt gesteld, is het gewaad dat normaal het gehele lichaam bedekt. En de uitzondering voor  de oudere vrouwen bewijst dat de jongere vrouwen die nog hopen te gaan trouwen, het tegenovergestelde moeten volgen. Als het oordeel het toestond voor het geheel dat het gewaad af mocht en het kleed dat boven de boezems hoort en dergelijke, dan was de uitzondering voor de leeftijdfase nutteloos.

 

En Allah de Verhevene heeft gezegd: �...Maar zonder (hun) sieraad te vertonen. Maar het na te laten is beter voor hen. En Allah is Alhorend, Alwetend.�

 

W�`kWT�� Y>ŒHTW–QX�WiW�S� $x�W��X�YŠ �KV…W� f�pT�Y�`�WT�`�WT� b�`kWž %Uf�S�PV� SJ�J�S/@…W� }�~Y�W� cy~Y�WT� (60)

 

Dit is een ander bewijs voor de verplichting van het dragen van de hidjaab [4] voor de jongere vrouwen die nog hopen te trouwen. Als zij hun gezichten bloot stellen, terwijl zij de bedoeling en de neiging hebben om hun schoonheid te vertonen en met hun schoonheid te pronken en daardoor ook de aandacht van de mannen tot zich trekken, waarbij zij haar gaan prijzen en dergelijke. Een gering aantal vrouwen hebben deze bedoelingen niet, maar voor iets gerings is er geen oordeel voor uit te zonderen.

 

- Het derde bewijs: Allah de Verhevene heeft gezegd: �O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.� [5]

 

†W�QST�KV†H;TTWT� J��Y‰PV��@… �ST� ��Y–.W�`�KV‚PY� ��YŽ†WT�WTŠW� Y�:†TW�Y�W� W�kY�Y�`�S�<�@… f�kY�`ŸTST� QW�X�`~TV�W� �Y� QW&�X�Y‰~Y‰HTV�W– ��Y�.V� uv�WT�` KV… �KV… W�pTT�W�`�ST� �„TWT� W%�`T�V�`�ST� W�†W{W� J�S/@… …_��S�TW�� †_T�~YšQW� (59)

 

 

Ibn �Abbaas t zei: �Allah beval de gelovige vrouwen als zij uit hun huizen gingen voor iets noodzakelijks, dat zij hun gezichten moeten bedekken vanaf het hoofd met de Djilbaab en ��n oog vrij laten.�

 

قال ابن عباس رضي الله عنهما: �أمر الله نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجة أن يغطين وجوههن من فوق رؤوسهن بالجلابي 76; ويبدين عيناً واحدة�

 

En de uitleg van een metgezel is een geldig bewijs. Er zijn zelfs geleerden die hebben gezegd dat het dezelfde waarde heeft als de marfoo� [6] aan de profeet e en hij t zei: �En laten ��n oog vrij�,

�ويبدين عيناً واحدة�

dit is slechts toegestaan vanwege de noodzakelijkheid om de weg te kunnen zien, maar als het niet noodzakelijk is dan is er geen rede om het oog te ontbloten.

 

Al-djilbaab is het overkleed dat hangend om het lichaam heen wordt gedragen over de gimaar (kleed welke het hoofd, nek en boezem bedekt). Oem salamah (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft het volgende gezegd toen de bovengenoemde aayah geopenbaard werd: �De vrouwen van de Ansaar gingen naar buiten alsof kraaien boven hun hoofden zaten, in kalmte en ze droegen zwarte kledij.�

قالت أم سلمة رضي الله عنها لما نزلت هذه الاية: �خرج نساء الأنصار كأن على رؤوسهن الغربان من السكينة وعليهن أكسية سود يلبسنها�

�Oebaidah As-Salmaanie en ook anderen vertelden dat de vrouwen der gelovigen zich helemaal van het hoofd bedekten met de djilbaab, zodat je niets van hen zag behalve de ogen uit noodzakelijkheid om de weg te kunnen zien.

 

- Het vierde bewijs: Allah de Verhevene heeft gezegd: �Het is geen zonde voor hen (vrouwen van de profeet) om met hun vaders, hun zonen, hun broeders, de zonen van hun broeders, de zonen van hun zusters en hun vrouwen, en met de slavinnen waar zij over beschikken (om zonder gebruikmaking van een afscherming tot anderen te spreken. En vreest Allah. Voorwaar, Allah is getuige over alle zaken.� [7]

 

 ‚PV� W—†TWT�S– QW�X�`~TV�W� ��Y� QW�X�XM�:†WTŠ…ƒ� :‚W�W� QW�X�MX�:†TWT�`TŠVK… :‚W�W� WQ�X�Y�.W�`žXM… :‚W�W� Y�:†WT�`TŠKV… WQ�X�Y�.W�pTTžXM… :‚W�W� Y�:†WT�`TŠKV… QW�X�YŽ.W�WžVK… ‚W�W� QW�X�XM�:†W�Y� ‚W�W� †W� pŒW|V�W� QW%�S�S�HTW�`T�VK… @…W� W�kY�PVTŽ WJ�&/@… Uf�MX… J�W/@… f�†V� u�V�W� QX�R� x�p�TW� …[Ÿ~TTX�W� (55)

 

Ibn Kathier (moge Allah tevreden met hem zijn) zei hierover: �Toen Allah de vrouwen beval zich te bedekken tegenover vreemden, maakte Hij duidelijk dat dit niet hoeft bij de dicht bijzijnde verwanten, zoals Hij uitzonderde in Soerat An-Noer (24) zeggend: �En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de �Awraat van de vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.� [8]

 

‚W�W� f�T�YŸ`‰ST� QW�S�W�WT��X� ‚PV�MX… fU�X�Y�V��S�S‰Y� `�VK… fU�X�XM�:†WŠ…ƒ� `�VK… Y�:†fTTTTTŠ…ƒ� fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… Uf�X�MX�:†fTTTTT�`TŠVK… `�VK… Y�:†WT�`TŠKV… fU�X�Y�V��S�STŠ `�VK… WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ WQ�X�YT�HW�`žXM… `�VK… ��Y�WTŠ QW�X�YTŽHW�WžVK… `�VK… QW�X�XM�:†W�Y� `�VK… †W� pŒV�V�W� QW�S�S�HTW�`T�VK… X�VK… f�kY�Y‰HTPV��@… Y�`kWT�� �YT�O�KR… Y�WTŠ`�g�‚�@… W�Y� X�†W–QX��@… X�VK… X�`T�PY��@… f�T�Y�PV�@… `yV� N…�S�W�p��WT� u�V�W� Y‹HW�`�W� $Y�:†W�PY��@… ‚W�W� W�`ŠX�`�WT� QW�X�Y�S–`�VK†YŠ W�WT�`�S~Y� †W� W�kY�`�m�mž �Y� &QW�X�Y�WT��X� Nv…�SŠ�STŽW� �V�XM… J�Y/@… †[T�~Y��r W�QST�KV… f��S�Y�`�S�<�@… `yR�PV�W�V� f��S™Y�`�STŽ (31)

 

Dit waren vier bewijzen uit de Edele Qor-aan bevattend de verplichting voor de vrouwen om zich te bedekken bij de aanwezigheid van vreemde mannen en de eerste aayah benadrukte het bewijs daarvan op vijf verschillende manieren.

 

Bewijzen uit de Soennah:

 

Wat de bewijzen vanuit de Soennah betreft, hier volgen een aantal daarvan:

 

- Het eerste bewijs: De boodschapper van Allah e heeft gezegd: �Als iemand van jullie (mannen) een vrouw ten huwelijk vraagt dan treft hem geen blaam om naar haar te kijken, mits hij kijkt met het oog op het huwelijk, ook al merkt zij dat niet.� [9]

 

Het bewijs uit de h�adieth is dat de profeet e de blaam heeft ontkend en dat is de zonde waarvan de huwelijksaanzoeker vrijgesproken is als hij kijkt naar de vrouw waarmee hij wil trouwen, op voorwaarde dat hij alleen naar zijn verloofde kijkt met als doeleinde het huwelijksaanzoek. Dit betekent dus dat het kijken van degene die niet de intentie heeft om een huwelijksaanzoek te doen zondig is. En het geldt ook voor de huwelijksaanzoeker als hij kijkt met als doel ervan te genieten en lusten te bevredigen.

 

En als er wordt gezegd dat er nergens in de h�adieth wordt aangegeven waar de man precies naar mag kijken. Is de bedoeling daarvan het kijken naar de borst en de hals? Het antwoord op deze vraag is: iedere persoon weet dat het doel van degene die een huwelijksaanzoek doet en die schoonheid wenst, in eerste instantie, naar het gezicht kijkt en de andere lichaamsdelen krijgen dezelfde bevindingen in de meeste gevallen. De huwelijksaanzoeker kijkt eerst naar het gezicht omdat het het belangrijkste orgaan is voor degene die schoonheid wil.

 

- Het tweede bewijs: Toen de profeet e de vrouwen op de dag van Al-�Eed had bevolen om naar de gebedsplaats te gaan zeiden zij: �O boodschapper van Allah, wat als ��n van ons geen Djilbaab (overkleed) heeft, toen zei de profeet e: �Laat haar zuster haar een Djilbaab geven om het aan te trekken.� [10]

 

Deze h�adieth bewijst dus dat vrouwen van de metgezellen gewoonlijk niet naar buiten gingen zonder hun overkleed (Djilbaab) en dat bij het ontbreken daarvan zij niet naar buiten gingen. Vandaar dat zij (moge Allah tevreden met hen zijn) dit obstakel van de boodschapper van Allah e opmerkten, toen hij hen beviel naar de gebedsplaats te gaan om het �Eed-gebed te verrichten. Hij Hij e loste het probleem op door de Djilbaab van ��n van hen aan de andere te geven en gaf hen geen toestemming om zonder Djilbaab op straat te gaan om een zaak na te komen die verplicht is. Hoe kan hij dan hen de ontheffing geven om zonder Djilbaab de straat op te gaan voor iets wat niet bevolen is en geen noodzaak is?! Dat is dus het rondhangen in de markten en het mengen met mannen en het nutteloos kijken naar dingen. Het bevel van de profeet e om de Djilbaab aan te trekken is een bewijs dat het verplicht is om zich te bedekken. En Allah is Alwetend.

 

- Het derde bewijs: Er is overgeleverd door �Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) dat zij zei: �De boodschapper van Allah e bad het fadjr-gebed terwijl een aantal gelovige vrouwen tijdens het gebed aanwezig was, hun gehele lichaam bedekt met wollen kleding. Vervolgens keerden deze vrouwen terug naar hun huizen en niemand herkende hen in de donkere nacht. Zij zei: �Als de boodschapper van Allah e de vrouwen zag zoals wij die gezien hadden (d.w.z. de toestand van de vrouwen na de dood van de profeet e) dan had hij hen verboden gesteld om naar moskee�n te gaan zoals de zonen van Israa-iel hadden gedaan met hun vrouwen.� Een soortgelijke overlevering is door �Abdoellaah Ibn Mas�oed t overgeleverd en het bewijs kan vanuit twee benaderingen worden bekeken:

 

- Ten eerste: het dragen van de h�idjaab en de gehele bedekking was een gewoonte van de vrouwen van de metgezellen y die de besten der eeuwen vormden; de meest nobelen bij Allah waren; de besten qua karakter en gedrag; de bezitters van de meest complete imaan en degenen die de oprechtste daden verrichtten. Zij zijn de voorbeeldpersonen waarover Allah de Verhevene tevreden is en degene die hen hebben nagevolgd met oprechtheid. Zoals Allah de Verhevene heeft gezegd: �En de allereerste (moslims) van de uitgewekenen (Moehaadjiroen) en de Ansaar [11] en degenen die hen volgen in goede daden: Allah heeft welbehagen aan hen en zij hebben welbehagen aan Hem. Hij heeft voor hen Tuinen (in het paradijs) bereid waar onder door de rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden. Dat is de geweldige overwinning.� [12]

Als dit de weg is van de vrouwen van de metgezellen, wat houdt ons dan tegen om die weg te volgen. Een weg met goede daden en waarbij Allah de Verhevene tevreden zal zijn over degenen die het bewandelt en het volgt. En Allah de Verhevene heeft gezegd: �En wie de boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden.  En dat is de slechtste bestemming!.� [13]

 

- Ten tweede: dat �Aa-ishah, de moeder der gelovigen en Abdoellah Ibn Mas�oed y (en laten we het niet hebben over de ruime kennis, en begrip van de islamitische jurisprudentie, wijsheid en de vele adviezen die zij aan de dienaren van Allah meedeelden), zij vertelden dat de profeet e dat als hij van de vrouwen zag wat zij hadden gezien dan had hij ze verboden gesteld om de moskee�n te bezoeken. Dit was in de eerste beste eeuwen, waar de situatie toen al veel veranderde vergeleken met de tijd van de profeet e en een niveau had bereikt, waarbij zij een verbod zouden krijgen om de moskee te bezoeken. Hoe zal het dan zijn met de tijd waarin wij nu leven na ongeveer 14 eeuwen, waarbij het erger is geworden en de schaamte schaars is geworden en het geloof in velen harten van de mensen is verzwakt?!

�Aa-ishah en Ibn Mas�oed y hebben begrepen wat de volledige shari�awetten bewijzen; dat hetgeen wat een verbod veroorzaakt op zichzelf verboden wordt gesteld.

 

- Het vierde bewijs: de profeet e heeft gezegd: �Degene die zijn kleed uit trots over de vloer laat slepen, Allah kijkt niet naar hem op de dag der Opstanding.� Toen vroeg Oemmoe Salamah �Hoe moeten de vrouwen het doen met onze zomen?� Hij e zei: �laat het een handlengte los hangen.� Toen zei ze: �dit betekent dat hun voeten zichtbaar worden.� Hij e zei: �laat ze het een armlengte loshangen en niet meer dan dat.� In deze h�adieth wordt het bewijs geleverd van de verplichting om de voeten te bedekken en dat het een algemeen bekende zaak is bij de vrouwen van de metgezellen y. Het tonen van de voeten is zonder twijfel een minder grote verleiding dan het tonen van het gezicht en de handen. Over iets waarschuwen wat minder verleiding kan veroorzaken verduidelijkt ook het oordeel over hetgeen wat meer verleiding veroorzaakt. Zal de wijsheid van de shari�ah hetgeen wat de mindere verleiding veroorzaakt verbieden terwijl het hetgeen wat een grote verleiding veroorzaakt niet verbiedt? Voorwaar dit is een grote tegenstrijdigheid en het is niet mogelijk dat de wijsheid van Allah en Zijn wetgeving dit vastleggen.

 

- Het vijfde bewijs: De profeet e zei: �Als ��n van jullie (de vrouwen) een Moekaatieb heeft [14] en hij heeft iets wat hij haar schuldig is dan dient zij zich voor hem te bedekken.� [15] Het bewijs uit deze h�adieth duidt aan dat het tonen van het gezicht en handen is toegestaan voor een bazin bij haar bediende/helper zolang zij macht over hem heeft, wanneer dat niet meer zo is, dan is ze verplicht zich te bedekken omdat hij nu een vreemde voor haar is geworden, dit bewijst de plicht van het bedekken van de vrouw bij vreemde mannen.

- Het zesde bewijs: Overgeleverd door �Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) dat zij gezegd heeft: �Een groep reizigers (naar de h�adj) kwamen langs ons terwijl wij in ih�raam waren (tijdens de h�adj of �oemrah) met de boodschapper van Allah e, als zij ons naderden dan deed ��n van ons haar djilbaab vanaf haar hoofd over haar gezicht los en als zij voorbij ons gingen dan ontbloten wij onze gezichten.� [16]

 

Over haar uitspraak waarbij zij zei: �als zij langs ons kwamen� d.w.z degenen die op reis waren, dan deden zij hun djilbaab over hun gezichten los.�, en dit is een duidelijk bewijs over de verplichting om het gezicht te bedekken omdat het toegestaan is om in de ih�raam het gezicht te ontbloten. Maar als er geen belemmering was om het gezicht onbedekt te laten dan hadden ze hun gezichten onbedekt gelaten.

 

De h�adieth duidt ons aan dat het verplicht is om het gezicht tijdens de ih�raam onbedekt te laten voor de vrouwen en dit de mening van de meeste geleerden. Een verplichting wordt opgeheven behalve als er nog een belangrijkere verplichting plaats vindt. Want als het niet verplicht was om het gezicht te bedekken voor vreemden dan hadden zij zeker deze verplichting niet gelaten door (het gezicht) te ontbloten tijdens de ih�raam. Er is vastgesteld in de twee authentieke verzamelingen dat de vrouw die op ih�raam is verboden is om de Niqaab (gezichtsluier) en handschoenen te dragen. Sheikh Al

Islaam Ibn Taymieyyah heeft gezegd: En dit geeft ons aan dat de Niqaab en handschoenen algemeen bekend waren bij de vrouwen die niet op ih�raam waren om het te dragen, en dit concludeert dat het bedekken van het gezicht en handen verplicht is.

 

Dit waren zes bewijzen uit de Soennah die aanduiden dat het verplicht is voor de vrouw om de H�idjaab te dragen en haar gezicht te bedekken voor vreemde mannen. En daarbij komen ook de 4 bewijzen uit de Qor-aan, in totaal worden het dan 10 bewijzen vanuit zowel de Qor-aan als Soennah.

 

 

Bewijs uit analogie (Qiyaas):

 

- Het elfde bewijs: de juiste beredenering en de duidelijke analogie waarmee de islamitische wetgeving is gekomen is het erkennen van goede doelstellingen en de middelen ernaar en het te stimuleren en daarnaast het niet accepteren van slechtheden en de middelen ernaar en mensen daarvoor te waarschuwen.

 

Alles wat een goede zuivere doelstelling heeft of meer goede kanten heeft dan slechte kanten is aanbevolen als verplichting of aangeraden.

 

En alles wat een puur slechte doelstelling heeft of meer slechte kanten dan goede kanten wordt afgeraden als verboden of afkeurenswaardig.

 

Als we goed kijken naar de zedeloosheid, die veroorzaakt wordt door het niet bedekken van het gezicht van de vrouw tegenover vreemde mannen, dan zullen wij concluderen dat het verscheidene slechtheden bevat en als het een goede bedoeling zou bevatten dan zou het een noodzaak zijn die volledig gedekt is met een slecht uitgangspunt.

 

Tot de slechte gevolgen van het onbedekt laten van het gezicht behoort het volgende:

 

1- Fietna, een vrouw maakt het zichzelf moeilijk door het opmaken van haar gezicht en het mooi te maken en het te vertonen met een verleidelijke manier en dit is de slechtste kwestie die tot het kwade en tot verderf leidt.

 

2- Het verdwijnen van schaamte/verlegenheid bij een vrouw dat een onderdeel is van de imaan (geloof) en ��n van de basiselementen van haar natuurlijke aanleg. De vrouw was altijd het grote voorbeeld geweest van schaamte/verlegenheid. Er werden uitdrukkingen gegeven om schaamte te verduidelijken zoals: �Verlegen als de maagd in haar verblijfplaats.�

 

Het verdwijnen van schaamte/verlegenheid duidt op zwakte van haar geloof en standvastigheid en tegenstrijdigheid met de natuurlijke aanleg waarmee zij geschapen is.

 

3- Verleiding van mannen, vooral als zij schoonheid bezit en zij haar stem en lach gaat verfraaien en gaat flirten als een schaamteloze vrouw. Er werd gezegd: �Een blik en vervolgens een groet en een gesprek, een afspraak en ten slotte een ontmoeting.�

 

De shaytaan vloeit in de aders van de zoon van Aadam via de bloedwegen. En hoe vaak zijn woorden, gelach en vrolijkheid er de oorzaak van geweest dat het hart van een man zich aangetrokken voelt tot een bepaalde vrouw, of het hart van een vrouw tot dat van een man. Daardoor zal er veel kwaad en verderf plaatsvinden wat we daarna niet kunnen oplossen. We vragen Allah om ons daarvoor te behoeden.

 

4- Het mengen van de vrouwen bij de mannen. Wanneer een vrouw denkt dat ze gelijk is aan de man door het onbedekt laten van haar gezicht en het onzedelijk rondlopen dan zal ze in deze toestand geen schaamte en verlegenheid hebben om zo wrijving te zoeken met het andere geslacht en dit leidt tot een grote zonde en verderf in hoge mate. De profeet e ging een keer van de moskee naar buiten terwijl de mannen en vrouwen met elkaar op straat waren gemengd, toen zei de boodschapper van Allah e: �ga iets naar achteren (O vrouwen) jullie hoeven de weg niet te nemen. Neem de zijkanten van de weg (als looppad).� Daarna liepen de vrouwen zo dicht bij de muur dat zelfs het stof van hun overkleed op de muur plakte. Dit werd genoemd door Ibn Kathier toen hij de volgende woorden van Allah de Verhevene uitlegde: �En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan de echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de �Awrah van de vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.� [17]

 

Sheikh Al-islaam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) heeft aangegeven dat het verplicht is voor een vrouw om zich te bedekken voor het zicht van vreemden. Hij zei in zijn fataawah die kort geleden gedrukt zijn, op blz. 110 boek 2 van de fiqh en in boek 22 van Al-Madjmoo�: �Het duidelijke feit is dat Allah de schoonheid in twee categorie�n heeft onderscheiden: Een zichtbare en een te bedekken schoonheid. Het is de vrouw toegestaan om haar zichtbare schoonheid aan anderen naast de echtgenoot en de mah�aariem zichtbaar te maken.

 

Voor dat de aayah over de H�idjaab geopenbaard werd, gingen de vrouwen (in de tijd van de profeet e) naar buiten zonder Djilbaab, waardoor de mannen hun gezichten en handen konden zien. Toen was het nog toegestaan voor hen om het gezicht en handen te zien omdat het toegestaan was voor de vrouwen om het onbedekt te laten. Toen de aayah over de H�idjaab geopenbaard werd: �kwam de aayah van de Djilbaab zeggend: �O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op deze manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.� [18] (het bedekken van de vrouwen tegenover (vreemde) mannen) en vervolgens zei hij: �De Djilbaab is de malaa-ah en dit is wat Ibn Mas�oed en anderen als Ridaa-e (overkleed) noemden en de doorsnee mensen noemen het Al-Izaar en dit is het grote overkleed dat haar hoofd en haar volledige lichaam bedekt. Vervolgens wordt er gezegd: �als zij bevolen worden om de Djilbaab te dragen om niet herkend te worden door het bedekken van het gezicht daarmee of met de Niqaab dan zullen het gezicht en de handen behoren tot de schoonheid waarvan zij bevolen zijn om het niet zichtbaar te maken aan vreemden. De rest is voor de vreemden toegestaan om te zien zoals de zichtbare kledingsstukken.

 

Ibn Mas�oed heeft de laatste mening genoemd en Ibn �Abbaas heeft de eerste genoemd. Totdat hij zei: �en daarentegen het gezicht, de handen en de voeten, het is haar niet toegestaan om het onbedekt te laten tegenover de vreemden. Dit volgens de meest juiste uitspraak van de twee genoemde uitspraken. Deze uitspraak is in tegenstelling tot de uitspraak voor de afschaffing (van het oude oordeel) en zij mag alleen de kleding aan anderen zichtbaar maken��

 

Op pagina 117-118 van het genoemde boek staat: �wat haar haren en haar handen betreft, het is haar verboden om het zichtbaar te maken aan vreemden en zij werden niet verboden om het te vertonen aan vrouwen en de mah�aariem.�

 

En op pagina 152 van hetzelfde genoemde boek zei hij: �De regel m.b.t. tot deze zaak is dat je op de hoogte bent van het feit dat de wetgever twee doeleinden heeft: �Het eerste is het verschil tussen de mannen en vrouwen aangeven en het tweede is het sluieren van de vrouwen.� Dit is wat Sheikh Al-Islaam Ibn Taymieyyah heeft gezegd.

 

Wat betreft de uitspraken van andere jurisprudentie geleerden, de opvolgers van Al-Imaam Ah�mad: zij hebben bijvoorbeeld in Al-Moentaha gezegd: �Het is zelfs voor degene die gecastreerd is en voor degene waarvan zijn lidmaat afgesneden is, verboden om te kijken naar een vreemde vrouw.�

In een andere plaats in het boek Al-Iqnaa� staat: �het is niet toegestaan om te kijken naar de vreemde vrije vrouw en het is verboden om haar haren te zien.� En hij zei in de tekstinhoud van Ad-deliel: �Een blik is onder te verdelen in 8 categorie�n��

Hieronder valt een blik van een man die de puberteit bereikt heeft, ook al is zijn lidmaat geamputeerd, die de vrije vreemde vrouw die de puberteit bereikt heeft, zonder een geldige reden. Het is hem niet toegestaan om iets van haar te zien en ook haar haren die aan haar hoofd zijn verbonden.� (einde citaat).

 

Wat de shaafie�ieyyah betreft, zij hebben gezegd dat wanneer een blik uit lust is of als er vrees is voor een grote verleiding, dan is zo�n blik verboden en daarover is er geen meningsverschil onder de geleerden.

 

Maar als de blik zonder lusten is en er geen vrees is voor een verleiding, dan zijn er hierover twee uitspraken die vermeld zijn in de uitleg van Al-Iqnaa�:

 

�de juiste uitspraak is dat het verboden is, zie Al-Minhaadj zoals het vermeld staat in de uitgebreide versie van het genoemde boek en de Imaam heeft aangegeven volgens de consensus van alle moslimgeleerden dat het de vrouwen verboden is om naar buiten te gaan met het gezicht onbedekt en dat het werpen van een blik naar een vrouw een aanleiding is voor verleiding en prikkeling van lusten.�

 

Allah de Verhevene heeft gezegd: �Zeg (O Mohammed) tegen de gelovige mannen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, dat is reiner voor hen. Voorwaar, Allah is Alwetend over wat zij bedrijven.� [19] De schoonheid van de wetgeving is het uitsluiten van wegen tot het uitgebreid benoemen van situaties. (einde citaat).

 

En in nayl Al-Awtaar en Sharh� Al-Moentaqaa was er vermeld dat er consensus is van alle geleerden dat het voor de vrouwen verboden is om met een onbedekt gezicht naar buiten te gaan, vooral wanneer onzedelijken vermeerderen.�

 

Bewijzen van degene die het toestaan, om het gezicht van de vrouw te vertonen

 

Ik ken geen andere bewijzen voor degenen die het toegestaan hebben om te kijken naar het gezicht en de handen van de vreemde vrouw, uit het Boek en de Soennah, behalve wat zal volgen:

 

  1. Allah de Verhevene heeft gezegd: En hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hunvadem of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Awraat as van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol ten Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.� [20] Ibn �Abbaas t heeft gezegd: �dit is haar gezicht, handen en ring.� Dit werd door Al-A�mash overgeleverd van Sa�ied Ibn Djoebayr, en (zoals bekend is, is) de tefsier van een metgezel is een bewijsvoering.
  2. Wat Aboe Daawoed heeft overgeleverd in zijn Soenan van �Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) dat Asmaa-e Bintoe Abie Bakr binnenkwam bij de boodschapper van Allah e terwijl zij dunne verhullende kleding droeg en hij e wendde zich van haar af en zei: �O Asmaa-e als de vrouw de menstruatieperiode bereikt is het niet toegestaan om iets van haar te zien behalve dit en dit.� en hij e wees naar zijn gezicht en handen.
  3. De overlevering van Al-Boekhaarie en anderen van Ibn �Abbaas t dat zijn broer Al-Fadhl de profeet e vergezelde tijdens de afscheidsbedevaart. Een vrouw kwam van Khath�am was gekomen en Al-Fadhl keek naar haar en zij keek hem aan, de profeet e wendde het gezicht van Al-Fadhl naar de andere kant en hier is het bewijs terug te vinden dat de vrouw haar gezicht niet bedekte.
  4. De overlevering die door Al-Boekhaarie van Djaabier t is overgeleverd over het gebed van de profeet e van Al-�Eed die hij voor de mensen leidde. Hij sprak de mensen en herinnerde hen en hij ging weg totdat hij bij de vrouwen kwam en had hen een preek gegeven en herinnerde hen en zei: �O lieden der vrouwen, geef liefdadigheid uit want jullie zijn de meeste houtvuur voor het hellevuur.� Een vrouw stond op uit het midden van de vrouwen, haar wangen waren van kleur veranderd door de moeite, warmte en drukte...� En als haar wangen niet ontbedekt waren dan kon hij niet weten wat voor kleur haar wangen hadden.

 

Dit zijn de bewijzen die de mogelijkheid toestaan om het gezicht van de vrouwen bij vreemde mannen bloot te stellen.

 

Reactie op het gebruiken van deze bewijzen:

 

De bewijzen die gebruikt worden door degenen die het blootstellen van het gezicht toestaan, zijn op zich niet tegenstrijdig met de eerder genoemde bewijzen die de vrouw verplichten om haar gezicht te bedekken, dit vanuit twee opties:

 

  1. Dat de bewijzen die het verplichten om het gezicht te bedekken de natuurlijke toestand veranderen terwijl het bewijs die het toegestaan van het onbedekken van het gezicht de natuurlijke toestand laten. Hetgeen de natuurlijke toestand veranderd gaat voor zoals het bekend is bij de osooliyyien. Dit, omdat het behouden van de natuurlijke toestand de normale gang van zaken is en als er een overleverde bewijs de natuurlijke toestand veranderd duidt dit op een oordeel van verandering die de normale toestand veranderd. Dit bevestigt het veranderen van het normale oordeel naar een ander oordeel, en wat vastgesteld wordt gaat voor de bewijzen die daaraan tegengesteld zijn. Deze kwestie is algemeen vastgesteld, gebaseerd op het bestaan van duidelijk bewijszen die dit verduidelijken.

 

  1. Als wij overpeinzen over de bewijzen die het toestaan om het gezicht bloot te stellen dan zullen we merken dat deze niet gelijkwaardig in sterke zijn aan de bewijzen die het verbieden om het gezicht van de vrouw onbedekt te laten en dit zal duidelijk gemaakt worden aan de hand van de volgende antwoorden:

 

    • Over de tefsier van Ibn �Abbaas zijn er drie mogelijkheden; (1). Het is mogelijk dat de uitspraak van Ibn �Abbaas voor de openbaring van de aayah over de h�idjaab was, zoals genoemd is door Sheikh Al-Islaam Ibn Taymiyyah, en wij hebben de woorden van Sheikh Al-Islaam eerder genoemd. (2). Het is mogelijk dat hij de sieraden bedoelt die vertoond worden zoals Ibn Kathier heeft genoemd in zijn tefsier en deze twee mogelijkheden worden sterk beargumenteerd door de tefsier van ibn �Abbaas t over Zijn Uitspraak: O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.� [21] Zoals dit duidelijk werd gemaakt in het derde bewijs uit de Edele Qor-aan. [22] (3). Als wij ons nog niet over hebben gegeven aan de genoemde twee mogelijkheden, dan kunnen we als derde mogelijkheid zeggen dat de tefsier van Ibn �Abbaas als bewijs geldt dat geaccepteerd kan worden behalve als er geen andere tegenstrijdige uitspraak is vinden van een andere Sah�aabie. Als er een andere Sah�aabie is die van andere bewijzen is uitgegaan dan kunnen we de uitspraak van Ibn �Abbaas niet nemen. De uitleg van Ibn �Abbaas t is tegenstrijdig aan de tefsier van Ibn Mas�oed t die de Woorden van Allah: Behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hunvadem of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Awraat as van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol ten Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.� [23] dit kan gebeuren met een bovenkleed en allerlei soorten kleding te bedekken wat zeker zichtbaar zal zijn. Wij dienen de meeste sterke uitspraak te volgen.

 

    • Wat de overlevering van �Aa-ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) betreft, deze is zwak vanuit twee opzichten: (1). Er is een onderbreking tussen �Aa-ieshah en Khaalid Ibn Doerayk die deze overlevering had overlevert zoals de reden die door Aboe Daawoed is genoemd, toen hij zei: �Khaalid Ibn Doerayk heeft niet van �Aa-ieshah gehoord (d.w.z. geen overleveringen van �Aa-ieshah gehoord) en deze zwakte werd ook door Aboe H�aatiem Ar-Raazie genoemd. (2). Dat de keten ook Sa�ied Ibn Bashier An-Nasrie die in Damascus woonde bevat; Ibn Mahdie nam niets van hem, Ah�mad, Ibn �oyaynah, Ibn Al-Madienie en An-Nasaa-ie hebben gezegd dat hij zwak is (d.w.z. dat zijn overleveringen zwak zijn) en vanuit dit opzichte kunnen we zeggen dat deze h�adieth zwak is en niet gebruikt kan worden in de plaats van de voorgenoemde authentieke overleveringen die op de verplichting om het gezicht te bedekken, duiden.

 

Een ander argument is dat Asmaa-e Bintoe Abie Bakr (moge Allah tevreden met haar zijn) 27 jaar was toen de boodschapper van Allah e emigreerde van Mekkah naar Medinah en dit is een aanzienlijke leeftijd. Het is onuitstaanbaar dat zij bij de profeet e binnenkwam met dunne verhullende kleding die andere lichaamsdelen, naast het gezicht en de handen verhullen, en Allah weet het beste.

 

Stel dat deze h�adieth authentiek zou zijn, dan zou deze plaats hebben gevonden v��r de verplichting van de h�idjaab omdat de teksten die de h�idjaab verplichten veranderen de natuurlijke gangbare toestand die opgeheven werd. (3). Over de h�adieth van Ibn �Abbaas kan er gezegd worden dat deze niet als bewijs kan gelden voor het toestaan van het nakijken naar een vreemde vrouw omdat de profeet e dit niet goedgekeurd heeft maar hij keerde zijn gezicht naar de andere kant en daarom heeft An-Nawawie in de uitleg van Sa�hieh� Moesliem gezegd dat tot de leringen die uit deze h�adieth getrokken kunnen worden behoort het feit dat het verboden is om te kijken naar het gezicht van een vreemde vrouw. Al-H�aafedh Ibn H�adjar zei in Fat-h� Al-Baarie over de leringen die uit deze h�adieth getrokken kunnen worden: �en uit deze h�adieth kan het verbod op het kijken naar vreemde vrouwen herleidt worden en een aanduiding tot het neerslaan van de ogen. �Iyaadh heeft gezegd dat sommigen beweren dat het niet verplicht is behalve als men vreest voor de fietnah (verleiding), hij zei hierop: en bij mij duidt de handeling van de profeet e toen hij het gezicht van Al-Fadhl had bedekt zoals te lezen is aan de overlevering op een andere oordeel dan wat zij beweren.

 

Als er gezegd wordt: waarom heeft de profeet e de vrouw niet bevolen om haar gezicht te bedekken, het antwoord dat herleidt kan worden uit de bewijzen is dat zij op ih�raam (h�adj) was en het is voor haar toegestaan om haar gezicht niet bedekken als niemand van de vreemde mannen naar haar kijkt en het kan zijn dat de profeet e haar had bevolen om dit te doen ook al is dit niet overgeleverd, want het niet overleveren van het bevel van de profeet e wil niet zeggen dat hij dit niet gedaan heeft. Overgeleverd door Moesliem en Aboe Daawoed van Djarier Ibn Abdiellaah Al-Badjalie t dat hij zei: ik vroeg de boodschapper van Allah e naar een blik die per ongeluk geworpen is en hij zei: �wend je ogen ervan af.� Of hij zei: �hij beviel mij om mijn zicht elders te wenden.�

 

    • Over de h�adieth van Djaabir t kan er gezegd worden dat hij t niet noemde wanneer dit gebeurtenis plaats heeft gevonden. Een antwoord op deze h�adieth luidt, dat het mogelijk is dat deze vrouw; een bejaarde vrouwen die niet meer hoopt te trouwen, voor haar is het geen overtreding om haar gezicht te ontsluieren en dit betekend niet dat het voor de rest van de vrouwen legitiem is. Of dat deze gebeurtenis, plaats heeft gevonden voordat de aayah van de h�idjaab geopenbaard werd die in het 5de of 6de jaar na de Hidjrah in Soerat Al-Ah�zaab was geopenbaard en het gebed van de �eed was vastgesteld in het 2de jaar van de Hijdrah.

 

Weet dat wij uitgebreid hierover hebben gesproken naar de noodzaak om de mensen het oordeel over deze grote maatschappelijke kwestie te verduidelijken, vele liefhebbers van het onzedelijke willen het blootstellen van het gezicht van de vrouw, bereiken. Zij hebben deze kwestie niet de juiste aandacht gegeven om het goed te onderzoeken en te bekijken. Elke onderzoeker moet rechtvaardigheid en eerlijkheid hanteren en dat hij niet spreekt v��r dat hij over kennis beschikt. Hij dient de positie van een rechter te nemen als het gaat om de bewijzen die voor meningsverschil vatbaar zijn om een rechtvaardig oordeel te kunnen geven over twee verschillende meningen. Men dient te oordelen volgens de weg van kennis en geen partij te verkiezen boven een andere behalve met een bewijs. De onderzoeker dient alle bewijzen te onderzoeken vanuit alle hoekpunten.

 

Het geloven dat ��n van de uitspraak juist is dient de onderzoeker niet te leiden naar overdrijving en het overschrijden van de grenzen om zijn bewijzen te willen bevestigen en de bewijzen van degene die met hem van mening verschilt te verwaarlozen.

 

Daarom hebben geleerden gezegd: �men dient iets te bewijzen voor dat hij daarin gelooft� zodat het geloof gebaseerd blijft op een bewijs en niet dat een bewijs afhankelijk moet zijn van waarin men gelooft. Degene die gelooft voor dat hij zijn geloof op bewijzen baseert, kan geleidt worden naar het afwijzen van de bewijzen die tegen zijn geloof ingaan of dat hij de bewijzen vervalst als hij niet in staat is om deze af te wijzen.

 

Zowel wij als vele mensen hebben de schade die het bewijs afhankelijk laat zijn van het geloof ondervonden. Dit heeft geleid naar het authentiek verklaren van sommige ah�adieth die zwak zijn of bepaalde authentieke tekstuele bewijzen te gebruiken voor bepaalde oordelen die daarvoor niet gebruikt kunnen worden.

 

Ik heb een artikel van een schrijver gelezen over het niet verplicht stellen van het dragen van de h�idjaab en waarbij hij het bewijs gebruikt van �Aa-ishah die overgeleverd is door Aboe Daawoed in het verhaal waarin Asmaa-e Bintoe Abie Bakr bij de profeet e kwam en waarin hij e tegen haar zei: �Wanneer de vrouw haar menstruatieperiode bereikt is het niet meer toegestaan om dit en dit van haar te zien.� En hij wees naar zijn gezicht en handen en deze schrijver gebruikte deze overlevering als bewijs en gaf aan dat het een authentieke overlevering is die zowel in Boekharie en Moesliem is overgeleverd (Moettafaqoen �alayh) is.

 

Hij gaf ook aan dat de geleerden het met elkaar eens zijn over de authenticiteit van deze overlevering, terwijl dit niet het geval is. En hoe kunnen ze unaniem eens zijn over de authenticiteit van deze overlevering terwijl Aboe Daawoed, degene die de overlevering had overgeleverd, aan het eind van het opnoemen van de h�adith merkt dat het een h�adieth moersel is en dat ��n van zijn overleveraars door Al-Imaam Ah�mad en andere A-iemmah van de h�adieth zwak is benoemd. Maar het hardnekkig volgen van eigen meningen en onwetendheid, leiden degene die het volgen naar de beproevingen en ondergang. Ibn Al-Qayyiem heeft gezegd:

 

Het is een schande om twee kleden te dragen, degene die het draagt zal schade aan zichzelf berokkenen en ondergeschikt worden, dit is het kleed van de verergerde/grote onwetendheid (Al-Djahloe al-Moerakkab) en daarboven een kleed van hardnekkigheid om een mening te volgen. Slecht zijn deze twee kleden. Sier jezelf met rechtvaardigheid; de beste sier waarmee de lichamen en de schouders zijn versierd. De schrijver dient op te passen met gebrekkigheid bij het zoeken naar de bewijzen en het te onderzoeken en het zich haasten naar het doen van uitspraken zonder kennis waardoor men zal behoren tot degenen waarover Allah gezegd heeft: Wie is er dan onrechtvaardiger dan degene die een leugen over Allah verzint om de mensen te doen dwalen, zonder kennis." Voorwaar, Allah leidt het onrechtplegende volk niet.� (Soerat Al-An�aam (6), aayah 144.)

 

Of dat hij overeenkomst brengt zowel in het gebrekkig zoeken naar het bewijs als het verloochenen van wat gebaseerd is op het bewijs, dan zal hij behoren tot degene die nog erger in het kwade zijn beland en zal behoren tot degene waarover de Verhevene gezegd heeft: Wie is dan onrechtvaardiger dan hij die liegt over Allah en de Waarheid loochent wanneer deze tot hem komt? Is de verblijfplaats voor de ongelovigen niet in de Hel?� (Soerat Az-Zoemar (39), aayah 32).

 

We vragen Allah de Verhevene om ons de waarheid als waarheid duidelijk te maken en ons het succes te geven om het te volgen, en ons de valsheid als valsheid duidelijk te maken en ons het succes te geven om daar afstand van te nemen en ons te leiden naar het rechte bad. Hij is de Edele de Gulle. Moge de vredesgroeten, de prijzingen en de zegeningen van Allah op zijn profeet, familieleden, metgezellen en alle volgelingen rusten.



[1] Soerat An-Noer (24), aayah 31.

[2] Toevoeging van de vertaler: en tegenwoordig de hakken.

[3] Soerat An-Noer (24), aayah 60.

[4] Tegenwoordig wordt de h�idjaab gezien als een hoofddoek die alleen de haren bedekt, terwijl het eigenlijk alles bedekkend is, wat men nu �niqaab� noemt.

[5] Soerat Al-Ah�zaab (33), aayah 59.

[6] Letterlijk: Verheven; een h�adieth (handeling, goedkeuring, eigenschap of uitspraak) die toegeschreven wordt aan de profeet e.

[7] Soerat Al-Ahzaab (33), aayah 55.

[8] Soerat An-Noer (24), aayah 31.

[9] Overgeleverd door Ah�mad. Al-imaam Ah�mad zei in Moedjma� Al-Fawaa-ied: de overleveraars van deze h�adieth leveren allemaal authentieke overleveringen over.

[10] Overgeleverd door Al-Boekhaarie, Moesliem en anderen.

[11] Ansaar: �helpers�, de bewoners van Medinah die de Moehaadjierien hielpen.

[12] Soerat At-Tawbah (9), aayah 100.

[13] Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 115.

[14] Een bediende waartegen de eigenares gezegd heeft dat hij zichzelf kan kopen voor haar dood.

[15] Overgeleverd door de vijf (overleveraars) behalve An-Nasaa-ie en is authentiek gekwalificeerd door  Al-Tiermidie

[16] Overgeleverd door Ah�mad, Aboe Daawoed en Ibn Maadjah.

[17] Soerat An-Noer (24), aayah 31.

[18] Soerat Al-Ahzaab (33), aayah 59.

[19] Soerat An-Noer (24), aayah 30.

[20] Soerat An-Noer (24), aayah 31.

[21] Soerat Al-Ah�zaab (33), aayah 59.

[22] Dit wordt aangegeven in het eerste deel van deze serie.

[23] Soerat An-Noer (24), aayah 31.

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 12:31

Salaam aleikoum,

De boodschap van de hidjaab in de Islaam is feitelijk die van de niqaab als men de daliel tegen elkaar afweegt. Wat dus ook een (positieve en fitnaloze) striktere scheiding tussen mannen en vrouwen in de gehele samenleving betekent. Helaas zitten de meeste moslims niet te wachten op de niqaab en ook niet op de volledige Islamitische rolverdeling tussen man en vrouw. Men ontkent dat deze hijaab ook maar iets te maken heeft met de Islam zonder enige kennis. Er is zelfs een groep die het onnodig acht om de haren te bedekken, laat staan het gezicht. Ze zullen je voor gek uitmaken als je het over de niqaab gaat hebben.

Salaam alekoum,

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 12:40

Aleikoem salaam wa ra7matu Allah wa Barakatuh,

De daliel weegt inderdaad zwaar af als je de bewijzen bekijkt. Zoals de meeste onder ons weten is er ichtilaaf onder de geleerden wat de nigaab betreft De een zegt dat het gezicht en handen vrijlaten voldoende is de ander zoals duidelijk in het bovenste stuk te lezen is zeggen dat de nigaab verplicht is. Allah weet het het Beste maar de daliel voor nigaab is maschallah. Ik heb veel respect voor zusters die de nigaab dragen maschallah. Voor degene die anderen voor gek uitmaken als ze het over de nigaab hebben tja moge Allah ons en hen leiden. Dat niet-moslims er moeite mee hebben kan ik nog een beetje begrijpen niet dat ik het goed keur astagfirullah maar dat het van de kant van onze eigen broeders en zusters komt? GAyr InschAllah

Moge Allah ons vergeven en ons tot Zijn gehoorzaamheid leiden Ameen

FiAmanillah,
Wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 14:44

(sorry, ik heb het al teruggevonden in het stuk hierboven)

 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 15:37

In eerste instantie geplaatst door Remco

Wat ik in de vele topics over dit onderwerp heb opgestoken is dat de Koran met geen woord rept over de bedekking van het gezicht en de handen. De hoofddoek staat er wel/niet in beschreven (ligt aan de manier van interpeteren en hoe je gewend bent een heilig boek te lezen).

Als je je beperkt tot de Qur'�n zelf, dan staat er letterlijk alleen dat borsten en schaamstreek bedekt moeten worden en 'sieraden'. Dat laatste behoeft interpretatie en voor (veel) moslims geldt dat wanneer er in een betrouwbaar geachte overlevering in de sunna een interpretatie gegeven wordt, dat de enige juiste is (nog los van interpretaties die daar weer aan gegeven worden en van hoe je daar mee om moet gaan in deze tijd).
Verder wordt in het stuk hierboven ook aangedragen dat het bij de 'sluiers' in 24:31 specifiek gaat om sluiers die het hoofd (en gezicht?) bedekken. Dat staat er echter niet expliciet en daarmee wordt het een beetje een kwestie als met de kip en het ei, als je het mij vraagt: had het woord dat gebruikt wordt voor 'sluiers' - khumur - in de tijd van de profeet al deze connotatie �f heeft het deze ge�rfd van interpretaties van het bewuste vers. Hier geldt dus hetzelfde als in het geval met het woord 'sieraden' (o.i.d.) - z�na - : er is interpretatie nodig.

 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 00:42

Wanneer je kijt naar de ahadith kun je erin lezen dat de Profeet (salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) twee dingen heeft achtergelaten.Kitaab en Soenna .Degenen die hieraan vasthoudt zal niet dwalen. In de ahadith kun je genoeg terugvinden wat het bedekken van de vrouw betreft. Ik denk dat het aan de geleerden is en aan degenen die de tafseer hebben geschreven om het vers uit te leggen.

Gayr inschAllah ik ben wel beniewd eerlijk gezegd naar de tafsier van deze verzen alhoewel ik vind dat het in dit stuk goed wordt uitgelegd.

Moge Allah onze kennis doen vermeerderen Ameen

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 13:29
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Gayr inschAllah ik ben wel beniewd eerlijk gezegd naar de tafsier van deze verzen alhoewel ik vind dat het in dit stuk goed wordt uitgelegd.

Ik vond de argumentatie in het stuk erg wankelen en de opbouw vond ik ook niet al te best (in elk geval voor wat betreft het gedeelte waarvoor ik nog de moeite genomen heb het nauwkeurig te lezen). Na wat volhouden staat de informatie er echter in. Ik raad degenen die er meer over willen weten daarom aan om niet te snel af te haken, maar in plaats van halverwege te verzanden in de tekst deze gewoon te scannen op 'a7�d�th. De interessantste citaten worden achteraf gegaan door de arabische tekst.
(Het zou overigens interessant zijn om commentaren van [rechts]geleerden uit verschillende tijden te lezen op de 'a7�d�th op dit - betrekkelijk eenvoudige[?] - onderwerp en op elkaar.)

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 13:34

Dat laatste klopt inderdaad

Die citaten waren zeker interessant

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.172 seconden.