Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Toeb 3la allah(swt)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Toeb 3la allah(swt)
    Geplaatst op: 16 juni 2005 om 08:38
In eerste instantie geplaatst door malikah

salem aleykoem wa rahmatoellah wa barakatuh,

Noor al-Islaam
Senior Member
Senior Member

mooi stukje, je kan het ook wel als je wilt onder islaam algemeen of actualiteiten plaatsen daar lezen wat meer mensen het, het is altijd goed om zo iets opnieuw te lezen, wand hoevaak denken wij niet dat wat we hebben gedaan echt onvergevelijk is? hoewel we wel weten hoe barmhartig Allah is?

te vaak dat komt door de shaytan wand daardoor vergeten we vergeving te vragen.

mashaAllah stukje!

wa aleykoem salem

Assalamoe ALaikoem wa Rahmatoellah

Djazaki Allahou ghairan.
Ik heb dit stuk al een lange tijd terug geplaatst op het forum, dus als het goed is staat ie er nog :)

wasalaam

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 06:02

salem aleykoem wa rahmatoellah wa barakatuh,

Noor al-Islaam
Senior Member
Senior Member

mooi stukje, je kan het ook wel als je wilt onder islaam algemeen of actualiteiten plaatsen daar lezen wat meer mensen het, het is altijd goed om zo iets opnieuw te lezen, wand hoevaak denken wij niet dat wat we hebben gedaan echt onvergevelijk is? hoewel we wel weten hoe barmhartig Allah is?

te vaak dat komt door de shaytan wand daardoor vergeten we vergeving te vragen.

mashaAllah stukje!

wa aleykoem salem

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 03:11

Deze komt van een niet-moslima, maar ik wil even wat zonder knip-plakwerk zeggen.
Als je wat doms hebt gedaan, is het belangrijkste dat je er lessen uit trekt.  Als je oprecht spijt hebt, en door wat er gebeurt, beseft dat zoiets niet meer opnieuw kan, is er weinig meer wat je kan doen.  We zijn immers allemaal maar mensen, endie maken fouten en doen domme dingen.  Zolang we er naderhand maar uit leren...
De mens is de som van z'n ervaringen.

Doei Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 02:32

In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle

Assalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh lieve zuster in de Islaam.

Moge Allah je berouw accepteren Iemand die berouw heeft is als iemand die geen zonde heeft. En dan nu mijn kleine bijdrage voor jou omwille van Allah

Berouw

 

Het Arabische woord voor berouw is Tawbah, welke letterlijk vertaalt wordt met terugkeren betekent. Berouw betekent zich verwijderen van wat Allah heeft verboden en terugkeren naar wat Hij heeft bevolen. Allah heeft de gelovigen aangemoedigd om te berouwen met oprecht berouw. "O gij gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw!" [Soerah At-Tahriem; Ayaah:8]

 

In een andere ayaah heeft Allah gezegd: "Maar hij die berouw heeft, gelooft en goed doet, zal waarschijnlijk tot de geslaagden behoren." [Soerah Al-Qasas; Ayaah:67]

 

Dus we moeten ons in berouw keren tot Allah en onderwerpen aan Hem. Voorwaar, zelfs de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) was gewoon om Allah voor Zijn vergiffenis te vragen ook al was hij de profeet en dus zondeloos. We zien dat ondanks dit hij gewoon was om berouw te tonen aan Allah, meer dan 70 keer per dag.

 

"O mensen, toon berouw aan Allah. Bij Allah, ik toon berouw vaker dan zeventig keer per dag."

[Boekhaarie]

 

Ook al mishaagde de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) Allah nooit, vroeg hij Allah voor Zijn vergiffenis, hoeveel meer zouden de zondaars?

 

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) moedigde iedereen aan om berouw te tonen aan Allah als een middel van zuivering voor de zonden. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) was gewoon om elke morgen vergiffenis aan Allah te vragen, tenminste 100 keer.

 

Abdoellah ibn �Oemar zei: "We telden in ��n enkele zitting de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) honderd keer zeggend,": "Rabbie ghfierle wa toeb �alayya iennaka anta ttawwaaboe l-ghafoer." - (Mijn Heer, vergeef me en aanvaard mijn berouw, voorzeker U bent de Aanvaarder der Berouw, Vergevingsgezind.) [Ah�mad, Aboe Daawoed, Ibn Maadjah]

 

En de beste tijd voor berouw is in de morgen en in de avond, zodat we onze dag mogen starten met berouw en onze dag eindigen met berouw.

 

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Allah, de Verhevene en Glorierijke, steekt Zijn Hand uit gedurende de nacht, zodat de mensen berouwen voor de fout gemaakt van dageraad tot schemering. En Hij steekt Zijn Hand uit gedurende de dag, zodat de mensen mogen berouwen voor de fout gemaakt van schemering tot dageraad. (Hij zal berouw accepteren) voordat de zon vanuit het westen opkomt (voor de Dag des Oordeels)." [Moesliem]

 

Dus we moeten trachten om onze harten puur te houden en onze tongen vochtig met berouw tot Allah, opdat Hij onze zonden mag vergeven.

 

Shaddaad Ibn �Aws (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd, dat de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: "De meest voortreffelijke manier om hulp (vergiffenis) van Allah te vragen, is door te zeggen:  �Allahoemma Anta Rabbie laa ielaaha illa Anta, Khalaqtanie wa ana �abdoeka, wa ana �alaa �ahdieka wa wa�dieka mastata�toe, a�oedhoe Bieka mien sharrie maa sana�toe, aboe-oe Laka Bienie�matieka �alayya, wa aboe-oe bidhanbie, faghfierlie fa iennahoe laa yaghfieroe d-dhoenoeba iellaa Ant, faghfierlie fa iennahoe laa jaghfieroe d-dhoenoeba iella Ant.

 

Wat vertaald in het Nederlands betekent: "O Allah, U bent mijn Heer, er is geen god dan U, U heeft mij geschapen en ik ben Uw dienaar en ik heb een verbond met U. Ik zoek mijn toevlucht bij U tegen het kwaad wat ik bedrijf, ik wend mij in berouw tot U, vergeef mijn zonden, want er is zeker niemand ander die zonden vergeeft dan U."

De profeet heeft toen toegevoegd: "Als iemand dit gedurende dag reciteert met een vast geloof erin en op diezelfde dag doodgaat voor de avond, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn; en als iemand dit s�avonds reciteert met een vast geloof erin en doodgaat voor de ochtend, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn." [Boekhaarie]

 

Aldus heeft De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ons geadviseerd om berouw te tonen aan Allah en ook om voor Zijn vergiffenis te vragen. Allah heeft ons aangemoedigd en bevolen om berouw te tonen aan Allah, ons compleet overgevend aan Hem voordat we tegenover Hem staan op de Dag des Oordeels. Zodoende moeten we berouw tonen en Allah�s vergiffenis zoeken voordat we de dood tegemoet treden, want op het tijdstip van de dood zal berouw ons van geen voordeel zijn. Allah vertelt aan ons het verhaal van de Farao in de Qor-aan.

 

"En Wij brachten de kinderen Isra�ls over de zee; Farao en zijn scharen vervolgden hen op een onrechtvaardige en aanvallende wijze, totdat hij toen hij bijna verdronk, zeide: "Ik geloof dat er geen God is dan Hij, in Wie de kinderen Isra�ls geloven en ik behoor tot de Moslims". Nu? Terwijl gij voordien ongehoorzaam waart en tot de onruststokers behoordet?!" [Soerah Yoenos: Ayaah 90-91]

 

Voorzeker Farao was bereid om berouw te tonen en zich te overgeven aan Allah, toen hij de dood voor zijn ogen zag. Maar, Allah vermeldt in de Qor-aan dat het te laat is voor de persoon om berouw te tonen aan de drempel van de dood.

 

"Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: �Ik heb berouw�  noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid." [Soerah Al-Nisa: Ayaah 18]

En in een andere ayaah: "Wanneer de dood tot een hunner komt, zegt deze smekend: "Mijn Heer, zend mij terug. Opdat ik recht doe in hetgeen ik heb achtergelaten." (Dan wordt er gezegd): "In geen geval; het is slechts een woord dat hij uit." En achter hen is een hindernis tot de Dag waarop zij gewekt zullen worden." [Soerah Al-Moe-e-minoen: Aayah 99-100]

 

Voorzeker De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) adviseerde dat; "Allah, de Heer van eer en glorie, aanvaardt het berouw van Zijn dienaar totdat het doodsgerochel begint." [At-Tiermidhie].

 

En in een ander hadith: "Hij die berouw toont (aan Allah) v��r de zon opkomt vanuit het westen (voor de Dag des Oordeels), Allah keert met genade tot hem." [Moesliem]

 

Berouw heeft voorwaarden die dienen te worden volbracht en toegepast.

  • Oprechtheid aan Allah, de Meest Hoge, dus een persoon zou alleen berouw moeten tonen enkel ter wille van Allah en zoek Zijn beloning en redding van Zijn bestraffing.
  • Wroeging, voor de zonde dat was gepleegd, zodoende dat hij droevig is dat hij het heeft gedaan en wenst dat hij het nooit had gedaan. Allah richt Zich tot ons in Soerah Al-Qiyamah: "Neen! Ik roep de Dag der Opstanding tot getuige. Neen! Ik roep de zichzelf beschuldigende ziel tot getuige. [Soerah Al-Qiyaamah: Ayaah 1-2]

 

Het Arabische woord gebruikt voor zichzelf beschuldigend is An-Nafs Al-Lawamah welke refereert naar jezelf de schuld geven en spijt hebben van je zonden. Dit is dus aangeraden en goed in het aangezicht van Allah en noodzakelijk om de zonde vergeven te worden door Allah.

  • Onmiddellijk stoppen met het plegen van de zonde. Als de zonde tegen Allah was, dan zou hij moeten (1) stoppen met het plegen ervan als het een onwettige daad was, of (2) zich haasten om het te doen als het een verplichting was die hij verzaakt heeft om het te doen. En als de zonde tegen een gecre�erde wezen (zoals mensen), dan zou hij moeten haasten om hemzelf te bevrijden van het, of door het terug te brengen naar Hem of zoeken naar Zijn vergiffenis en vergeeft.

 

  • Van de voorwaarden van berouw is het doen van rechtschapen daden en weg te blijven van dat soort zonde.
  • En van de voorwaarden van berouw is dat wanneer de zonde wordt herinnert dat je de zonde haat en weg blijft van alles dat ervoor zorgt dat je dat soort zonde begaat. Want het is niet passend om berouw te tonen aan Allah en nog steeds een verlangen hebben voor de zonde.
  • Vastberadenheid, om niet meer terug te gaan naar de zonde in de toekomst.

 

Het is niet passend om berouw aan Allah te tonen en de zonde steeds te herhalen, want dit zou de spot drijven met Allah. Eerder, de ware betekenis van oprecht berouw is berouw tonen aan Allah en spijt hebben van het zondigen en het helemaal wegblijven van die zonde en het laten zien aan Allah dat je je best doet om ervan weg te blijven door alle deuren te sluiten naar die zonde.

 

Het niet doen hiervan zou zijn het plaatsen van jezelf te midden van de oceanen van zondes zeggend dat je kunt zwemmen en dit is uit arrogantie moge Allah ons hiervan beschermen.

Dit is dus de manier van de profeten (vrede zij met hun allen) om weg te blijven en het sluiten van alle deuren naar de zonde. En dit is de manier van hun opvolgers om zichzelf te beschermen bij het wegblijven van de zonden en alle wegen die leiden naar de zonde.

 

Het meest belangrijkste is dat je moet streven om jezelf te beschermen tegen de zonde en jezelf verwijderen van alles dat er naar toe zou kunnen leiden en aan Allah vragen om hen te beschermen van dat.

 

Derhalve, van de voorwaarden van berouw is berouw tonen aan Allah en te vragen om Zijn vergiffenis en te geloven dat de zonde fout was en toegeven dat het fout was en dan voornemen om ervan weg te blijven en het doen van rechtschapen goede daden.

Allah vermeldt ook in de Qor-aan andere voorwaarden voor berouwen na het noemen van de Moenafiqien (hypocrieten), die in de laagste niveau van de hel zijn. Allah zegt: "Behalve degenen, die berouw hebben en zich verbeteren en aan Allah vasthouden en hun gehoorzaamheid zuiver houden voor Allah. Dezen behoren tot de gelovigen. En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven." [Soerah An-Nisa: Ayaah 146]

 

Bedoelend dat diegenen die berouw tonen hun harten in orde maken en vermijden om de zonde te herhalen en zoeken de hulp bij Allah en vasthouden aan het touw van Allah, toepassend wat Hij heeft bevolen. Dus om ikhlaas te hebben en het geloof te accepteren met oprechtheid en zuiver je hart van hypocrisie. En Allah zegt tegen het einde van deze ayaah: �..Dezen behoren tot de gelovigen."

 

Dus Allah legt uit dat Hij hen beschouwt als ��n van de gelovigen als zij deze voorwaarden volgen, berouw tonend aan Allah en uit rechtschapenheid handelen, vasthoudend aan het touw van Allah en te geloven in Hem met oprechtheid, dan zegt Allah: "En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven."

 

Een andere voorwaarde dat Allah heeft toegevoegd in een andere ayaah is wanneer Hij zegt:

"Maar zij, die berouw hebben en zich beteren en (de Waarheid) verkondigen, dezen zijn het, tot wie Ik Mij met vergiffenis wend - Ik ben Berouwaanvaardend, Genadevol. " [Soerat Al-Baqarah: 160]

 

We kunnen niet verwachten om onze problemen werkelijk op te lossen, behalve door het in orde te brengen met de Soennah van De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem), de Soennah van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) is het tegenovergestelde van een zonde en het volgen van de Soennah is het handelen in een rechtschapen manier en het verlaten van van de Soennah is het leiden van jezelf naar een zonde. Daaromtrent zegt Allah in de Qor-aan: "Maar degene, die na zijn overtreding berouw heeft en zich betert - God zal Zich gewis in barmhartigheid tot hem wenden; voorwaar, God is Vergevensgezind, Genadevol. " [Soerah Al-Ma-iedah: Ayaah 39]

 

"Met uitzondering van hen die berouw hebben en geloven en goede daden doen, voor dezulken zal God de slechte daden in goede daden veranderen, want God is Vergevensgezind, Barmhartig! ." [Soerah Al-Foerqan: Ayaah 70]

 

Weet dat Allah ons aangemoedigd heeft om berouw te tonen aan Hem en nooit hopeloos te voelen of te wanhopen, want we kunnen nog berouw tonen aan Allah en een goed persoon worden, in plaats van te denken dat na het plegen van een zonde we niet vergeven kunnen worden.

 

Overgeleverd door Aboe Sa�ied Al-Khoedrie: De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: "Onder de mannen van Banie Israa-iel was er een man die negenennegentig personen had vermoord. Toen ging hij op weg vragen (of zijn berouw geaccepteerd zou worden of niet). Hij kwam een monnik tegen en vroeg hem of zijn berouw geaccepteerd zou worden. De monnik antwoordde negatief en dus vermoordde de man hem. Hij bleef doorvragen, totdat een man hem adviseerde om naar die en die dorp te gaan. (Zodoende vertrok hij hiervoor), maar de dood overviel hem onderweg. Terwijl hij doodging, draaide hij zijn borst richting het dorp (waar hij had gehoopt dat zijn berouw geaccepteerd zou worden) en dus de engelen der genade en de engelen der bestraffing redetwistte onder elkaar over hem. Allah bevool het dorp (waar hij vandaan kwam) om ver weg te gaan en toen bevool Hij de engelen om de afstanden te meten tussen zijn lichaam en de twee dorpen. Zo bleek dat hij ��n spanwijdte dichter bij het dorp was (waar hij naartoe ging). Zodoende was hij vergeven." [Sahih Moesliem]

 

Er zijn talrijke ah�aadieth die wemelen met verhalen van de sah�aabah voordat zij moslims werden, die vroeger vochten tegen Allah en Zijn boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem) en na het accepteren van de Islaam zien we dat zij de leiders werden van de Moslims. Eerder, we zouden berouw moeten tonen aan Allah, want zoals is vermeld in de bovenstaande hadith, opent Allah Zijn Hand gedurende de dag voor de zondaars van de nacht om berouw te tonen aan Hem en Hij opent Zijn Hand gedurende de nacht voor de zondaars van de dag om berouw te tonen aan Hem.

 

O Allah, schenk ons het oprechte berouw en accepteer het van ons, voorzeker U bent de Al-Horende, de Alwetende. Ameen

FiAmanillah,

wasalaamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 06:07

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellah,

Allah is Meest Vergevinsgezind.
En als je ergens spijt van hebt, kun je het beste bij Allah wezen.
ware tawbah wordt geaccepteerd en zal je zonde uitwissen, leest dit door oegty en verricht ware tawbah, en Allah zal je vergeven.
En met Zijn wil zul jij de vertrouwen van je ouders weer terug winnen.

Bismilahi rahmani rahiem

taubah.

Veel jongeren denken dat sommige zonden nooit vergeven kunnen worden. En wanneer ze spijt hebben van een zonde die ze begaan hebben weten ze niet hoe ze berouw moeten tonen. Want een zonde wordt je pas vergeven wanneer je oprecht berouw toont.

Maar in deze lezing zal ik jullie insha�allah duidelijk maken hoe barmhartig rahmaan en genadevol rahiem allah swt is.

Het Arabische woord voor berouw is Tawbah, dit betekent terugkeren naar allah (swt). Berouw betekent zich verwijderen van wat Allah heeft verboden en terugkeren naar wat Hij heeft bevolen. Allah heeft de gelovigen aangemoedigd om te berouwen met oprecht berouw. in Soerah At-Tahriem; Ayaah:8 staat,

"O jullie gelovigen, wendt u tot Allah in oprecht berouw!"

In een andere ayaah [Soerah Al-Qasas; Ayaah:67] heeft Allah gezegd: "Maar hij die berouw heeft, gelooft en goed doet, zal waarschijnlijk tot de geslaagden behoren."

Dus we moeten ons in berouw keren tot Allah en onderwerpen aan Hem. Zelfs de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) was gewoon, om Allah voor Zijn vergiffenis te vragen ook al was hij de profeet. Hij toonde meer dan 70 keer per dag berouw aan Allah.

Ahadith overgeleverd door Boekhaarie

De profeet vzmh zei:

"O mensen, toon berouw aan Allah. Bij Allah, ik toon berouw vaker dan zeventig keer per dag."

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) moedigde iedereen aan om berouw te tonen aan Allah als een middel van zuivering voor de zonden. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) was gewoon om elke morgen vele malen vergiffenis aan Allah te vragen.

En de beste tijd voor berouw is in de morgen en in de avond, zo begin je de dag met berouw en eindig je de dag met berouw.

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft ons dus geadviseerd om berouw te tonen aan Allah en ook om voor Zijn vergiffenis te vragen. Allah heeft ons aangemoedigd en bevolen om berouw te tonen aan hem, ons compleet overgevend aan Hem voordat we tegenover Hem staan op de Dag des Oordeels. Zodoende moeten we berouw tonen en Allah�s vergiffenis zoeken voordat we de dood tegemoet treden, want op het tijdstip van de dood zal berouw ons van geen voordeel zijn.

In een hadith zei de profeet vzmh:

"Hij die berouw toont (aan Allah) v��r de zon opkomt vanuit het westen (voor de Dag des Oordeels), Allah keert met genade tot hem." [Moesliem]

Berouw heeft voorwaarden die dienen te worden volbracht en toegepast.

  1. Oprechtheid aan Allah, de Meest Hoge, dus een persoon zou alleen berouw moeten tonen enkel ter wille van Allah en zoek Zijn beloning en redding van Zijn bestraffing.
  2. Spijt, voor de gepleegde zonde en wensen dat je het nooit had gedaan. Je moet jezelf de schuld geven en spijt hebben van je zonden. Dit is dus aangeraden en noodzakelijk om de zonde vergeven te worden door Allah.
  3. Onmiddellijk stoppen met het plegen van de zonde. Als de zonde tegen Allah was, dan moet je gelijk stoppen met het plegen van deze zonde.
  4. Als het een zonde is waarbij je iets nalaat en niet doet. bijvoorbeeld je bid niet en je toont berouw en hebt spijt dat je niet bidt, moet je gelijk met het gebed beginnen anders heeft jou berouw jou taubah geen nut.

  5. Van de voorwaarden van berouw is het doen van goede daden en weg te blijven van slechte daden.
  6. En van de voorwaarden van berouw is dat wanneer de zonde aan je wordt herinnerd, dat je de zonde haat en weg blijft van alles dat ervoor zorgt dat je dat soort zonde begaat.
  7. Want het is niet passend om berouw te tonen aan Allah en nog steeds velangt naar de zonde.

  8. Vastberadenheid, om niet meer terug te gaan naar de zonde in de toekomst.

Het is niet passend om berouw aan Allah te tonen en de zonde steeds te herhalen, want dan is het net alsof je een spelletje speelt met Allah (swt). De ware betekenis van oprecht berouw is berouw tonen aan Allah en spijt hebben van het zondigen en het helemaal wegblijven van die zonde en het laten zien aan Allah dat je je best doet om ervan weg te blijven door alle deuren te sluiten naar die zonde.

Dit is dus de manier van de profeten (vrede zij met hun allen) om weg te blijven en het sluiten van alle deuren naar de zonde. En dit is de manier van hun opvolgers om zichzelf te beschermen bij het wegblijven van de zonden en alle wegen die leiden naar de zonde.

Het meest belangrijkste is dat je moet streven om jezelf te beschermen tegen de zonde en jezelf verwijderen van alles dat er naar toe zou kunnen leiden en aan Allah vragen om je te beschermen van dat.

Van de voorwaarden van berouw is berouw tonen aan Allah swt en te vragen om Zijn vergiffenis en te geloven dat de zonde fout was en toegeven dat het fout was en dan voornemen om ervan weg te blijven en het doen van goede daden.

Allah swt vermeldt ook in de Qor-aan het volgende

Allah zegt: "Behalve degenen, die berouw hebben en zich verbeteren en aan Allah vasthouden en hun gehoorzaamheid zuiver houden voor Allah. Dezen behoren tot de gelovigen. En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven." [Soerah An-Nisa: Ayaah 146]

Hiermee wordt bedoeld dat diegenen die berouw tonen, hun harten in orde maken en vermijden om de zonde te herhalen. En zoeken de hulp bij Allah swt en vasthouden aan het touw van Allah swt.

Allah swt legt uit dat als iemand tot de dienaar van allah swt wil behoren moet hij aan deze voorwaarden voldoen, berouw tonend aan Allah swt en uit rechtschapenheid handelen, vasthoudend aan het touw van Allah swt en te geloven in Hem met oprechtheid, dan zegt Allah: "En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven."

Een andere voorwaarde dat Allah heeft toegevoegd in een andere ayaah is wanneer Hij zegt:

"Maar zij, die berouw hebben en zich beteren en (de Waarheid) verkondigen, dezen zijn het, tot wie Ik Mij met vergiffenis wend - Ik ben Barmhartig, Genadevol. " [Soerat Al-Baqarah: 160]

Wanneer we onze problemen werkelijk willen oplossen, moeten we tevens de sounnah van de profeet vzmh aannemen.

De Soennah van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) is het tegenovergestelde van een zonde en het volgen van de Soennah is het handelen in een rechtschapen manier en het verlaten van de Soennah is het leiden van jezelf naar een zonde.

 

Allah swt zegt in de Qor-aan: "Maar degene, die na zijn overtreding berouw heeft en zich betert - God zal Zich zeker in barmhartigheid tot hem wenden; voorwaar, God is vergevens gezind, Genadevol. " [Soerah Al-Ma-iedah: Ayaah 39]

"Met uitzondering van hen die berouw hebben en geloven en goede daden doen, voor zulken zal God de slechte daden in goede daden veranderen, want God is Vergevens gezind, Barmhartig! ." [Soerah Al-Foerqan: Ayaah 70]

Allah swt moedigt ons aan om berouw te tonen aan Hem en nooit hopeloos te voelen of te wanhopen, want we kunnen altijd berouw tonen aan Allah en een goed persoon worden,

In plaats van te denken dat na het plegen van een zonde we niet vergeven kunnen worden, want bij oprecht berouw en het voldoen aan de voorwaarden zal aalah swt je zonden vergeven.

Als afsluiting wil ik een ahadtith voorlezen insha allah,

Overgeleverd door Aboe Sa�ied Al-Khoedrie: De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: "Onder de mannen van Banie Israa-iel was er een man die negenennegentig personen had vermoord. Toen ging hij op weg om te vragen (of zijn berouw geaccepteerd zou worden of niet). Hij kwam een monnik tegen en vroeg hem of zijn berouw geaccepteerd zou worden. De monnik antwoordde negatief en dus vermoordde de man hem. Hij bleef doorvragen, totdat een man hem adviseerde om naar die en die dorp te gaan. (Zodoende vertrok hij hiervoor), maar de dood overviel hem onderweg. Terwijl hij doodging, draaide hij zijn borst richting het dorp (waar hij had gehoopt dat zijn berouw geaccepteerd zou worden) en dus de engelen der genade en de engelen der bestraffing twijfelde onder elkaar over hem. Allah bevool het dorp (waar hij vandaan kwam) om ver weg te gaan en toen bevool Hij de engelen om de afstanden te meten tussen zijn lichaam en de twee dorpen. Zo bleek dat hij ��n span-wijdte dichter bij het dorp was (waar hij naartoe ging). Zodoende was hij vergeven." [Sahih Moesliem]

Er zijn veel ah�aadieth met verhalen van de sah�aabah voordat zij moslims werden, die vroeger vochten tegen Allah en Zijn boodschapper (Allah�s vrede en zegen zij met hem) en na het accepteren van de Islaam zien we dat zij de leiders werden van de Moslims. Eerder, we zouden berouw moeten tonen aan Allah, Allah opent Zijn Hand gedurende de dag voor de zondaars van de nacht om berouw te tonen aan Hem en Hij opent Zijn Hand gedurende de nacht voor de zondaars van de dag om berouw te tonen aan Hem.

Uit bovenstaande ahadith en uit nog vele andere overleveringen blijkt hoe barmhartig allah swt is. Ook al reiken je zonden tot aan de hemel allah swt zal je vergeven als je oprecht berouw/taubah toont.

Dus mijn broeders mocht je ergens spijt van hebben of wanneer je ergens spijt van krijgt denk dan aan alles wat je vandaag hebt gehoord.

O Allah, schenk ons het oprechte berouw en accepteer het van ons, voorzeker U bent de Al-Horende, de Alwetende. Ameen

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellah

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 05:56

asalaamo3alaikom wara7matolaahwabarakatoho  mijn lieve zuster alhamdoelilaah dat je berouw hebt  .

 

Zonden die wij een tijd geleden deden, maar nu niet meer, maar nog geen berouw ervoor hebben getoond.
Als je nog geen berouw hebt getoond, staat deze zonde nog steeds in onze boek, tot dat wij oprecht berouw tonen, dan wordt deze verwijderd.

Dit waren de grote zonden, maar berouw moeten wij ook tonen gezien onze vele kleine zonden die wij ook verrichten, en dat wij het zo moeilijk vinden om ze na te laten.
- Bewaren van kuisheid
- Het niet danken van Allah's gunsten.
- Tijden waarop wij Allah niet gedenken en bezig zijn met verkeerde dingen.
Staat Allah wel bij ons op de eerste plaat van ons lijstje, of gaan er een tal van andere dingen aan vooraf?

- Roddelen.
- De hardheid van onze harten.
Huilen wij nog om onze zonden die wij hebben verricht, en om onze broeders en zusters in andere delen van de wereld??

- Als je tijdens het verrichten van de zonden er blij mee was dat je dat deed.
De profeet s.a.w. zei: "Het tevreden zijn over het verrichten van de zonde, is bij Allah erger dan de zonde zelf. En het verdriet om het feit dat je een bepaalde zonde niet kon doen, is bij Allah erger dan de zonde zelf. En als je tijdens het verrichten van de zonde je best doet om je van de mensen te verstoppen en je vergeet dat Allah jou ziet, is dat bij Allah erger dat de zonde zelf." Wij moeten hierbij niet vergeten dat Allah ervan houdt om ons te vergeven, en dat wij vooral niet moeten twijfelen, de volgende overlevering zegt: "O mensen toon berouw aan Allah en vraag om vergeving, en ik vraag vergeving meer dan honderd leer per dag." De profeet s.a.w., de beste onder de mensheid, toonde honderd keer berouw per dag...en hoe vaak moeten wij het dan doen?

De profeet s.a.w. zei ook: "Allah komt naar de aardse hemel in het laatste derde deel van de nacht, en roept: "Is er iemand die berouw toont? dan accepteer ik hem. En is er iemand die om vergeving vraagt, dan vergeef ik hem."

Dus elke nacht, komt Allah zelf naar ons toe...is het dan zo moeilijk om een klein halfuurtje voor Fajr op te staan om je berouw te tonen, nadat je deze overlevering hebt gehoord?? Waarom hebben wij deze kleine moeite er niet voor over??

Attabraani verhaalt dat de profeet s.a.w. zei: "De engel van de linkerkant (dus hij die onze zonden noteert) houdt zijn pen zes uur lang na het verrichten van de zonde op, als de dienaar dan berouw toont, schrijft hij de zonde niet op."

Zoveel kansen die we van Allah krijgen. Onze zonden worden niet eens direct opgeschreven, terwijl de goede daden zo snel mogelijk worden genoteerd, en we worden er ook nog tien keer zoveel voor beloond!! Soebhana Allah!! Laten we ook naar de volgende overlevering kijken:

"Allah heeft een deur gemaakt, op dezelfde dag dat Hij de hemelen en de aarde schiep. De breedte van deze deur is net zolang als een reis van 70 jaar. Deze deur is aan de westkant. Hij laat deze deur open tot de Dag des Oordeels. De profeet vroeg aan de metgezellen of zij wisten wat deze deur was, zij antwoordden : "Nee, boodschapper van Allah." De profeet zei: De deur is de deur van berouw."

Hier zien we de Barmhartigheid van Allah weer naar boven komen, hij heeft deze optie voor ons opengehouden jaren voordat wij geschapen waren. Kun je na het horen van deze woorden nog steeds te lui zijn om berouw te tonen? De deur is aan de westkant, omdat wanneer de zon van het westen opkomt, de deur pas wordt gesloten.

De profeet zei ook: "Een dienaar die een zonde verricht, en daarna goed de wassing verricht, en daarna twee rak3aat bidt en daarna om vergeving vraagt, vergeeft Allah hem."

Zo makkelijk is het om berouw te tonen, wat houdt ons nog tegen?? Allah weet dat de mens fouten maakt, en daarom maakt hij het zo makkelijk voor ons, het enige wat we hoeven doen is het tonen van berouw!!

Maar nu, wat houdt oprecht berouw tonen nou in? Tawba bestaat uit drie dingen, heb je die volbracht, dan heeft Allah jou Insha Allah vergeven. Deze zijn:
- Het tonen en hebben van spijt van de zonde die je hebt begaan.
- De zonde stoppen.
- De intentie hebben deze zonde nooit meer uit te voeren.

We zien dat deze drie delen te maken hebben met het verleden, heden en toekomst, dus je wil nooit meer deze zonde begaan. Want om berouw te tonen van een zonde en er vervolgens weer opnieuw aan te beginnen heeft geen enkele nut. Het wordt pas vergeven als je nooit meer de zonde wil begaan.

Ik hoop dat we Allah Soebhanahoe wa ta ' ala vanaf nu af aan om vergeving gaan vragen, want dat is wat Hij van ons wil, en dat is wat wij nodig hebben!!


�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Rokya* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rokya* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 04:05

A salaam Broeders en zusters!

ik heb een grote zonde begaan en heb dr ontzettend veel spijt van ik wil graag dat me ouders me kunne vertrowuen en wil graag weer toeb 3la allah(swt) ik bid hmdl dagelijks en de koran heb ik dagelijks in me handen en kan et heel goed lezen.Kan eimand mij misschien helpen om trug te keren nar et rechte pad en te doen wat je moet doen omwille dat allah(swt) mij vergeeft ik bid na elke sala dat allah(swt) mij vergeeft om wta dan ook ma kan k iets trug doen en wat meot je trug doen! Ik  hoop op jullie reacties want ik heb er ontzettend veel spijt van

elmohim ik ben trots op jullie meen ik egt jullie zijn egt mensen waar ik mee kan praten vooral die mensen die reacties geven Insch allah zal allah(swt) het paradijs vor jullie openen Voor alles MOslims broeders en zusters!

Ma3 salaam en alvast bedankt ;)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.