Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Hoofddoeken af ook in Turkije!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hoofddoeken af ook in Turkije!
    Geplaatst op: 16 juni 2005 om 14:46

As salaam aleykum,

Net als in Belgie en Frankrijk moeten de hoofddoeken in Turkije ook af in scholen en evt ook in openbare gebouwen. Turkije is meer van de regels tussen kerk en staat. En wil ook van dat politieke religieuze gedoe van af. Ik ben in mei in Istanbul geweest en ik zag al aan de meeste vrouwen dat ze JUIST zonder hoofddoek lopen.

Er zijn wel verschillende meningen over, maar dit is wat ik in de krant heb gelezen.Donderdag 16 jun.

In Turkije kent men alleen Turks en ze bidden niet in het Arabisch.

Dus de klanken zijn anders. Zoals de naam Iskandar wordt in het Turks Iskender.

Helaas is mijn Turks niet goed. (Ik kan alleen Indonesisch, Arabisch en Nederlands)   Maar jullie het weten dat de hoofddoeken daar ook af moeten!

Ma salaam

 

RHIDO

 

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 15:54
DAAR KOMT BINNENKORT WEL VERANDERING IN HOOR
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 03:46

Salaam,

in Turkije bidt men gewoon in het arabisch, net als overal. Alleen doe'a wordt natuurlijk in het turks gedaan omdat de doe'a nu eenmaal heel persoonlijk is en je die doet in een taal die je begrijpt. Zo doe ik mijn doe'a in het nederlands.

De "A" klank in het arabisch kan in veel gevallen als een "E" worden uitgesproken, dat is een accent verschil, maar dat veranderd de betekenis niet. Ik persoonlijk vind dat de turken een beetje te veel de A in een E veranderen, en de "OE" klank in een "U" klank, maar dat is puur persoonlijke smaak en dat veranderd de arabische betekenis niet.

De sluier op scholen en overheidsintanties is al sinds Ataturk verboden, dat is niets nieuws. De huidige premier Erdogan wil juist dat verbod opheffen, maar hij moet opboksen tegen de sterke "kemalistische" militairen die nog altijd het machtigste oorgaan in Turkije zijn. In het verleden heeft het leger altijd de macht gegrepen als er een regering was die te democratisch waren, of te religieus of iets anders dan het gedachtengoed van Kemal Ataturk aanhingen.

Turkije kent formeel een sterke scheiding tussen religie ("kerk") en staat. Veruit de meeste turken echter zijn gewone moslims en het dagelijkse leven van de turken is helemaal doordrongen van het geloof. Ik ben meerdere malen in Turkije geweest en spreek redelijk turks. Als je in de grote steden als Istanbul komt, zie je dat er veel westerse invloeden zijn. Er zijn Mc Donalds etc, veel toeristen en een grote toeristeneconomie met alle discotheken, bars en clubs die daar schijnbaar bijhoren. In Istanbul zijn die vooral te vinden in de wijk Taksim. Zeker in de kustplaatsen als Alanya is van een authentieke turkse cultuur niet zoveel meer over; deze steden zijn helemaal "ingenomen" door de toeristenbranche. Turkije is goedkoop, ontzettend gastvrij (dat is echt geen fabeltje) en in de zomer lekker zonnig, dus het ideale alternatief voor de nederlandse strandtoerist voor wie Spanje een beetje te duur begint te worden. Zonde en jammer, want als ik iets irritant vindt is het wel een zooi dronken, lallende hollanders die een polonaise dansen op de klanken van Frans Bouer en vrienden. God zij dank hoef je maar een paar kilometer het binnenland in te trekken om het normale Turkije te vinden. Net zo zonnig, goedkoop (goedkoper zelfs) en gastvrij, maar ook traditioneel, religieus en typisch turks. Ik hoop dat de strand toeristen nooit verder zullen komen dan hun stranden, en Turkije het prachtige, vriendelijke en islamitische land blijft wat het altijd al geweest is. (ja, ik ben een beetje Turkije-fan).

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 06:54

In Belgi� is de hoofddoek niet algemeen verboden op school, in de meeste scholen is het zelfs geen probleem.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 08:21
Salaam

Maar zo gauw als de persoon in leiding (directeur) daar anders over denkt (islamofobist) komt er gemakkelijk een moeilijke obstakel erbij voor moslims. Vooral moslimas.


Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 08:58

Er is een tweedeling in elk moslimland denk ik, alleen Turkije is meer een voorbeeld waar het echt helemaal mis kan gaan met de regering. Er is een regering die niks moet hebben van de Islam en die een valse ideologie hanteert.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 10:09

Het zijn meestal mannen die in de politiek zitten en laten zij nu juist kiezen voor het verbieden van de hoofddoek. Waarom denk je!!

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 13:03
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In Belgi� is de hoofddoek niet algemeen verboden op school, in de meeste scholen is het zelfs geen probleem.

in het atheneum van hasselt is er onlangs nog een hoofddoekenverbod ingegaan voor 4 moslimmeisjes van 16a17 jaar.

de reden hiervoor was omdat ze de andere moslimmeisjes die geen hoofddoek droegen onderdrukte en veel in de school protesteerd over allerlei dingen.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 17:20
Bedoel je dat geval van die meisjes die in de media gingen roepen dat ze minder punten kregen om hun hoofddoek?  Wel, tja, zo zie je maar, dat jezelf in de slachtofferrol duwen niet steeds zo slim is, ze hebben hun zin gekregen: geen "discriminatie" meer mogelijk...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 00:55

Assalaam Oe Ehleykom Warahmatoelah Wabaraktoeh,

Ajj Turkije OOk al???Waar gaat dit heen!

In Belgie is het op elke middelbare school verboden op een paar na(volgens mij ergen in Brussel)(Jammer genoeg �h dat ze zo iets willen verbieden! Tis geen moordwapen stukje stof dat sommige lichaamsdelen bedekt!)

Op sommige scholen is het verbod enkel binnen het schoolgebouw en dus niet op speelplaats maar daar doen de meesten nu ook al een verbod op!,Enkel op de hogeschool en Universiteit is dit toegelaten Al-hamdulilah nog ergens,

En Jah NL Is het Ideaal �h,Toen ik es in Nederland naar Ikea ging zag ik daar zelfs Meiden met hoofddoek aan de kassa (Mash'allah ik voelde mij al meteen THUIS)!Trouwens die Ikea van jullie is net een warenhuis inclusief:p) Dus voor de meiden in NL waar dit is toegestaan PRIJS jullie Echt GELUK

Assalam Oe Ehleykoom Warahmatoelah Wabaraktoeh Oegt Y. fi dien

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 03:07
asalaamo3alaikomwara7matolaah wabarakatoho    als zusters echt in allah en  jomalqyam en  3adab alqaber      jihanama en ljana  oprecht geloven dan zullen ze hun hijabs niet uit doen laat ze maar in hun scholen stiken  op die manier willen ze  moslimas onderdruken en zich kleden zo als zij dat willen  maar mooi niet de echte moslima met limaan en vrees voor haar heer zal ze dat niet doen zal ze niet gehoorzame in zonde .moge allah degene die moslimas willen onderdruken  om haar hijab uitdoen blind maken .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 04:12

Hoi Yassira,

het is net omgekeerd, op de meeste scholen is de hoofddoek toegelaten, maar op enkele niet.  Wat wel zo is, is dat het in feite helemaal verboden is enig hoofddeksel te dragen (die regel is er al van voor mijn ouders'schooltijd zeg maar), maar een hoofddoek wordt meestal oogluikend toegestaan. Het heeft nu eenmaal een wat andere betekenis voor de persoon die het draagt dan de gemiddelde pet.  Echter, wanneer van dit voorrecht gebruik wordt gemaakt, om een school zwart te maken of oproer te cre�eren, snap ik dat ertegen wordt opgetreden...

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
al-turki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 37
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-turki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 04:55

Inshallah gaat er hier binnenkort verandering in komen. De Turkse premier Erdogan heeft gezegd de beslissing aan het volk over te laten, een referendum zou een hele mooi oplossing zijn. Natuurlijk zijn de la�cisten hier als de dood bang voor, want ze weten dat de uitslag een harde klap in hun gezicht zal zijn. De angstkreten zijn al te horen: "je kan niet overal een referendum voor houden" of "het volk is dom" hahaha., trieste figuren...

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 05:30
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Hoi Yassira,

het is net omgekeerd, op de meeste scholen is de hoofddoek toegelaten, maar op enkele niet.  Wat wel zo is, is dat het in feite helemaal verboden is enig hoofddeksel te dragen (die regel is er al van voor mijn ouders'schooltijd zeg maar), maar een hoofddoek wordt meestal oogluikend toegestaan. Het heeft nu eenmaal een wat andere betekenis voor de persoon die het draagt dan de gemiddelde pet.  Echter, wanneer van dit voorrecht gebruik wordt gemaakt, om een school zwart te maken of oproer te cre�eren, snap ik dat ertegen wordt opgetreden...

Groetjes Kim

Hey Kimmie,

Hierbij moet ik Yassira echt wel gelijk geven hoor, de meeste scholen verbieden de hoofddoek, er zijn weinig scholen die dit toelaten. Dus wat je zegt klopt niet helemaal. Je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat er geen algemeen verbod is in Belgi� wat niet wil zeggen dat veel scholen het toelaten. Wel is het zo dat het op universiteiten wel is toegestaan elhamdoelilah.

Ik hoop echt dat hier verandering in komt want dit is zeer triest...

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 05:51

Hoi,

ik kan inderdaad slechts afgaan op de scholen hier in de buurt (W-Limburg en O-Brabant), maar ik vermoed dat dat voor ons beiden zo is.  Dat terzijde stond in het artikel waarin ik over dat hoofddoekverbod in de handelsschool in Hasselt las, dat het een van de eerste scholen was met een algemeen verbod.  Ik heb het artikel nog proberen vinden (stond in het nieuwsblad), maar het lijkt al verwijderd te zijn.

Op zich heb ik ook niets tegen hoofddoeken op school, het omgekeerde betekent meestal immers dat sommige moslim-meisjes niet meer naar school gaan/willen.  Echter, in het specifieke geval van die school in Hasselt kan ik er begrip voor opbrengen.  Alleen spijtig dat door het misdragen van enkele leerlingen de andere moslimmeisjes hun hoofddoen nu ook afmoeten.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 11:14
hier in antwerpen mag het in bijna alles scholen een hoofddoek.er zijn zelfs scholen die door allochtone zijn "ingenome".daar bedoel ek mee dat je in die scholen alleen maar buitenlandse jongere ziet.
laa ilaha illalah
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 11:56

In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

hier in antwerpen mag het in bijna alles scholen een hoofddoek.er zijn zelfs scholen die door allochtone zijn "ingenome".daar bedoel ek mee dat je in die scholen alleen maar buitenlandse jongere ziet.

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Is dat zo? Ik kan voorbeelden genoeg geven van scholen die de hoofddoek in Antwerpen niet toelaten...ik ken ze natuurlijk niet allemaal maar ik heb toch wel de indruk dat de meeste scholen in Antwerpen het niet toelaten (ik weet het niet, misschien ken ik alleen toevallig de scholen die het niet toelaten wa Allahoe A'lam). En ik weet wat voor scholen het zijn, waarover jij bezig bent, ook niet meteen de ideale school om ernaar toe te gaan...

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 13:57
In eerste instantie geplaatst door Maryam

In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

hier in antwerpen mag het in bijna alles scholen een hoofddoek.er zijn zelfs scholen die door allochtone zijn "ingenome".daar bedoel ek mee dat je in die scholen alleen maar buitenlandse jongere ziet.

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Is dat zo? Ik kan voorbeelden genoeg geven van scholen die de hoofddoek in Antwerpen niet toelaten...ik ken ze natuurlijk niet allemaal maar ik heb toch wel de indruk dat de meeste scholen in Antwerpen het niet toelaten (ik weet het niet, misschien ken ik alleen toevallig de scholen die het niet toelaten wa Allahoe A'lam). En ik weet wat voor scholen het zijn, waarover jij bezig bent, ook niet meteen de ideale school om ernaar toe te gaan...kweet wat je bedoelt,o.a.:het atheneum van antwerpen,het is wel een krapulschool maar toch "verbaast" het me want het atheneum van antwerpen is toch wel ASO,maar der zijn natuurlijk die scholen int stad waar "zware manne" zitte

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 15:38

Salaam Aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,

Precies wat ik bedoel, dat is inderdaad een voorbeeld van zo'n school. Dan kan je dus kiezen tussen ofwel zo'n school met hoofddoek of wel een iewat 'normale' school zonder hoofddoek. Geloof mij maar, er zijn echt bijna geen deftige scholen die de hoofddoek toelaten...(in Antwerpen toch niet)

(PS: jij zit toch niet toevallig in het atheneum h�  ?)

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe

 

 

 

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:12
Salaam Aleikum,

Mensen zijn gewoon bang voor ons moslims en reflecteren dat op elke mogelijke manieren direct op ons terug. Als iemand een hoofdoek om heeft dan kun je daar perfect mee communiceren.
Dat dit door sommigen als obstakel wordt opgeworpen is kinklare onzin. Dat men schijnheilig praat over de hoofddoek is misschien wel wat me het meeste irriteert. Of je zegt heel eerlijk en duidelijk waarom iemand van "jou" geen hoofddoek mag dragen of je zegt niets. Vaak is het vanwege de functie van een bepaalde personen dat er allemaal argumenten worden opgeworpen die totaal niet opgaan. Mensen zijn bang en proberen door hun positie te misbruiken hier uiting aan te geven.

Men heeft de joden zover gekregen dat ze geen keppeltjes meer dragen en ook hier was de 2e WO hier een direct resultaat van. Joden kunnen alleen hun religie uiten wanneer ze afgesloten en samen wonen (zie antwerpen en verschillende andere joodse wijken). Als joden (degenen die er overgebleven zijn dan ) nu spontaan allemaal een baard en krulletjes zouden dragen zou het meteen weer raak zijn. Alhoewel ik daar nog over twijfel aangezien de joden al behoorlijk wat krediet hebben opgebouwd na de 2e WO.
Misschien moeten wij dat als moslims ook doen voordat onze religieuze uitingen worden geaccepteerd. Alleen zullen we aan het einde van het traject hiet niet meer zo�n zin in hebben aangezien je dan al de consequenties hebt gezien van wat er gebeurt als je dit wel doet.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 10:26
In eerste instantie geplaatst door Maryam

Salaam Aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe,waleykum salaam

Precies wat ik bedoel, dat is inderdaad een voorbeeld van zo'n school. Dan kan je dus kiezen tussen ofwel zo'n school met hoofddoek of wel een iewat 'normale' school zonder hoofddoek. Geloof mij maar, er zijn echt bijna geen deftige scholen die de hoofddoek toelaten...(in Antwerpen toch niet)

(PS: jij zit toch niet toevallig in het atheneum h�  ?)haha ,neeh maar ik ken er wel genoeg mense die daar zitte en een paar die daar zijn weggegaan omdat het daar te gevaarlijk was (en degene die zijn weggelope zijn niet 1 van de braafste,dus je kunt het je al een beetje inbeelde hoe het daar is.maar het enige goeie in die school is dat je daar als je moslima voor ELK vak je hoofddoek mag aanhoude.

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllah wa barakatoe.

 

 

 

laa ilaha illalah
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.