Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Turken negeren hoofddoekjes-discussie

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Turken negeren hoofddoekjes-discussie
    Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 13:54
Turken negeren hoofddoekjes-discussie
Gepubliceerd op donderdag 11 augustus 2005

- COLUMN -
Een meerderheid van de Nederlanders (63%) vindt dat er een wet moet komen die ambtenaren verbiedt een hoofddoek of andere islamitische kledij te dragen tijdens de werktijd. Dat is de uitkomst van een TNS Nipo onderzoek in opdracht van het tijdschrift Binnenlands Bestuur. Reden genoeg voor ophef en verontwaardiging bij Marokkanen, terwijl Turken er niet wakker van liggen.

Op de site Hoofddoek.tk wordt op een wat na�eve geprobeerd alle misverstanden over de islam en de hoofddoek uitvoerig te bespreken. Naast interessante links wordt hier bijvoorbeeld uitgelegd dat de islam helemaal geen gewelddadige religie is en dat vrouwen juist niet worden onderdrukt. Wellicht een geschikte site om de sceptici over �het doekje� voor zich te winnen.

In het forum van Mijnsluierenik worden diverse pittige discussies gevoerd over de hoofdsluier, door dames van verschillende nationaliteit. Hoe gevoelig het onderwerp ligt bij sommige moslima�s blijkt uit de reactie van Moslimvrouwtje: �Ik zou nooit mijn hoofdsluier uit doen om te gaan werken. Zelfs al sturen ze mij dreigbrieven of als ze willen me vermoorden laat allah mij blind maken als ik het toch doe.�

Op Mocros.nl - een stukje Marokko in Nederland en Belgi� is men sinds een paar dagen bezig met een serieuze discussie over het TNS Nipo onderzoek. �Nederland is toch een vrij land of niet?� zegt bezoekster Tima verontwaardigd. Ik vindt dat iedereen zelf mag kiezen wat hij of zij draagt.�

Een andere mooi debat vindt plaats in het forum van de Marokko Community. In drie dagen tijd zijn tientallen posts verspreid over meer dan 30 pagina�s. Het bewijs dat het hoofddoekje een delicaat onderwerp blijft. �Ik vind dat een ambtenaar wel neutraliteit dient uit te stralen en daarom zich dient te onthouden van politieke, sociale of religieuze uitingen door middel van zijn/ haar kleding,� is ��n van de gematigde reacties van bezoeker Absolut.

Ook op Maghreb.NL zijn diverse aardige discussies te vinden. Zo heeft het forum zelfs een aparte categorie getiteld �angst voor de islam�. Vooral de draad �de islam botst met de christelijke beschaving� en �op zoek naar moslimextremisten onder ons� slaan de spijker op zijn kop.

Op het open forum van het Turkse Lokum - waar iedereen zonder registratie kan meepraten - windt men zich niet echt op over het laatste hoofdstuk in de hoofddoekjes affaire. Slechts twee reacties staan onder het artikel over het TNS Nipo onderzoek. �Ik vind het wel goed dat ze burqa's, djebellah's en hoofddoeken dragen, maar niet in ambtelijke functies,� aldus de veelzeggende reactie van Cruse.

De uitkomsten van het onderzoek zijn nauwelijks verassend te noemen. Steeds meer moslima�s kiezen er voor het hoofddoekje te gebruiken als vrijheidssymbool. Volkomen onterecht en een misplaatst gebaar naar geloofsgenoten in het Midden-Oosten die bereid zijn een moord te plegen voor de Nederlandse vrijheden.

De gedachte achter het hoofddoekje is dat een vrouw er -voor de Arabische man - niet aanstootgevend uitziet. Terwijl in Nederland alleen maar het tegenovergestelde wordt bereikt.

Arthur Blok
(Arthur Blok was correspondent in Libanon, reist nog regelmatig naar het Midden-Oosten en schrijft voor Planet artikelen over dat deel van de wereld.)



Salaam Aleikum,

Ik wilde even met jullie een column delen die door de zogenaamde "Midden Oosten journalist" Arthur Blok is geschreven. Die aan de hand van forum bezoeken zijn informatie over moslims moet verkrijgen aangezien hij te lui is voor het echte journalistieke werk... Althans als hij daar geen reisje voor vergoed krijgt naar het midden oosten.

In deze column toont deze meneer maar weer eens hoe je over de islam en de hoofddoek conclusies kunt trekken zonder dat je niet eens weet wat het inhoudt....
Ik bedoel dit alleen zegt al genoeg:

"De gedachte achter het hoofddoekje is dat een vrouw er -voor de Arabische man - niet aanstootgevend uitziet. "


Sorry hoor maar mijn neefje van drie zou nog weten dat dit complete onzin is en geheel uit zijn duim gezogen is. Iemand die over de islam praat en conclusies trekt om de islam een beetje zwart te maken, Subhanallah...

Dat er nog steeds mensen zijn die niet begrijpen waarvoor een hoofddoek dient en waarom het verplicht is....

Graag jullie mening over deze column van de heer Blok, aangezien ik me wel vaker aan zijn columns erger die zogenaamd journalistiek over moeten komen... Een eerstejaars student journalistiek zou beter kunnen.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit stuk eigenlijk gewoon van een laag niveau vind. Leuk feitje is dat deze meneer wel vaker gebruik maakt van "islamitische internetfora" om zijn columns op te vullen.

Salaam Aleikum,

Malcolm X


de link: http://www.planet.nl/planet/show/id=1143437/contentid=608730 /sc=dbed6b]
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 15:21

Ik persoonlijk vind een hoofddoek geen enkel probleem.( Een Burqa zou voor mij echter niet kunnen) Iedereen heeft het recht zich zo te kleden zoals hij/zij dat wenst.

Wel ligt voor de hand dat de konsekwenties die daaraan verbonden zijn, bijvoorbeeld dat je bep. banan niet krijgt, voor eigen rekening zijn.

Dat mensen de mening zijn toegedaan dat we in het westen minder tolerant staan t.o.v. minderheden is een gevolg van de huidige maatschappelijke onrust. Ik zelf vind dit begrijpelijk. Onze tolerantie is doorgeschoten en verworden tot een apatische "laissez faire"- houding. Het gevolg zien we: de opkomst van de Winter in Belgie en de aanhang van Fortuyn in Nederland.

Het wordt tijd dat de dominante cultuur weer grenzen gaat trekken, daarbij wel rekening houdend met minderheden. Hoe dit precies vorm moet  krijgen weet ik niet.

Om de gematigde moslim een gezonde en prettige toekomst te geven in ons vrije westen dienen we de extremistische islam keihard aan te pakken. Onze grenzen zijn bereikt.

Moslims die onze samenleving niet kunnen accepeteren en weigeren onze samenleving met de hier geldende waarden en normen, sociale instituties, etc. te accepteren dienen simpelweg "verwijderd" te worden. Wat dat betreft ben ik het met Blair eens.

"Take it or leave it". En die boodschap moet heel duidelijk zijn. De reden van deze stellige stellingname is eenvoudig: menig moslim ervaart ons optreden als uitermate soft, daarbij duidend op de zwakte van het westen.

Prima, zeg ik dan. Het wordt tijd dat we duidelijke grenzer trekken.

Salaam voor de gematigde moslim die vol overtuiging wil wonen in het vrije westen.

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 15:45

Aleikoem salaam wa ra7matu Alalh wa Barakatuh,

Wat een kant en klare onzin zeg! Dat je voor bepaalde banen wordt geweigerd kan gebeuren maar in een callcenter bijv hebben ze daar geen problemen mee omdat je niet-direct te maken hebt met klanten.

Zelf kan ik gelukkig mijn hijaab gewoon dragen tijdens het werk Alhamdulilah maar weet uit eigen ervaring dat het ook anders kan.

Meneertje Blok zou zich eens wat beter moeten verdiepen in de islaam en dan een artikel schrijven alsof je de Islaam kunt basseren op enkele citaten die moslims hebben uitgesproken van het internet af te plukken...

Soebhanallah en Gayr InschAllah!

Fiamanillah,

wasalaamoe3leikoem wa ra7matu Allah wa Barakatuh 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 16:00
Dit is hun opvatting:
De gedachte achter het hoofddoekje is dat een vrouw er -voor de Arabische man - niet aanstootgevend uitziet. Terwijl in Nederland alleen maar het tegenovergestelde wordt bereikt.

En dit is mijn opvatting:
De gedachte achter de hoofddoekje is dat Allah (swt) het heeft verplicht en het is daarom niet toegestaan zonder het naar buiten te gaan.

En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot God, o gelovigen, opdat je moge slagen. (24:31)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 16:05
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Aleikoem salaam wa ra7matu Alalh wa Barakatuh,

Wat een kant en klare onzin zeg! Dat je voor bepaalde banen wordt geweigerd kan gebeuren maar in een callcenter bijv hebben ze daar geen problemen mee omdat je niet-direct te maken hebt met klanten.

Zelf kan ik gelukkig mijn hijaab gewoon dragen tijdens het werk Alhamdulilah maar weet uit eigen ervaring dat het ook anders kan.

Meneertje Blok zou zich eens wat beter moeten verdiepen in de islaam en dan een artikel schrijven alsof je de Islaam kunt basseren op enkele citaten die moslims hebben uitgesproken van het internet af te plukken...

Soebhanallah en Gayr InschAllah!

Fiamanillah,

wasalaamoe3leikoem wa ra7matu Allah wa Barakatuh 



Amien, die vent moet de Islam leren, voordat hij zich ermee komt bemoeien. Wat is het probleem nou. Omdat Nederlanders bang zijn voor vrouwen met een hoofddoek moeten ze ze afdoen?

Aanstootgevend? Er is niets zo aanstootgevend als hun vooroordelen.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 17:42
Salaam

Ohhh, die naam kwam mij bekend voor. Planet. Maar Allah weet. Deze journalist wordt verder ook bekritiseerd door niet-moslims. Hij zou 'te veel aan de moslimzijde zitten'. Voor de rest, nou aannames en onbegrip. Ik lees geen romans of gedichten, maar ik denk dat ik zo wel een gedicht kan verzinnen op dit soort zondagswerk.
Voor de rest, pietjepuk, je bent een beetje hypocriet als je zegt dat moslims 'vol' overtuiging hun religie mogen belijden, maar dat de extremistische eruit moeten. Probeer jij hier te zeggen dat jij bepaalt welke moslims zich mogen vestigen in het westen? Zo ja, waar zou 'em de lijn van extremisme liggen. Ik zie zo dat jij die lijn veelste laag hebt zitten waardoor je zelfs niet-extremistische moslims 'hard' mee aanpakt. Met andere woorden: een mooie onbegrips katalysator (tyrraniek eigenlijk). Vooral die westerse begrippen, extremisme/terrorisme, vertroebelen nogal wat.
pietjepuk, for sake of argument, lay of those words en ga eens inhoudelijk discussieren in plaats een haast automatiseerbare bericht achter te laten. Sorry dat ik wederom om de man moet, maar ik adviseer je alleen een voor andermans hardnekkige gewoonte af te leren.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 17:52
Salaam Aleikum,

We hebben het over de hoofddoek en pietje puk komt aan zetten met wij nederlanders en jullie moslims...
Ik denk dat ik toch meer nederlander ben dan jij ooit zult zijn goeie vriend.
En ik vraag me af of mensen zoals jij hier in Nederland wel horen als je onderscheid probeert te maken op basis van geloof en dan een groep gelovigen als minderheden met niet gelijke rechten als de meerderheid (de blanke autochtoon). Want ik weet hierbij ook zeker dat je niet de surinamers en antillianen bedoeld als onderdeel van de meerderheid.

Misschien dat je in de toekomst je moet beperken tot de onderwerp van de topic, zoals je in het begin wel goed deed om vervolgens weer af te dwalen naar je geliefde extremisten om zo te rechtvaardigen dat je een ongelijkheid kunt vaststellen zonder als discrimerend bestempeld te worden.

Nogmaals twijfel ik aan je leeftijd, maar ik laat het aan jou over om enige volwassenheid in je toekomstige posts door te laten klinken.

Salaam aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 augustus 2005 om 22:01
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Aleikoem salaam wa ra7matu Alalh wa Barakatuh,

Wat een kant en klare onzin zeg! Dat je voor bepaalde banen wordt geweigerd kan gebeuren maar in een callcenter bijv hebben ze daar geen problemen mee omdat je niet-direct te maken hebt met klanten.

Zelf kan ik gelukkig mijn hijaab gewoon dragen tijdens het werk Alhamdulilah maar weet uit eigen ervaring dat het ook anders kan.

Meneertje Blok zou zich eens wat beter moeten verdiepen in de islaam en dan een artikel schrijven alsof je de Islaam kunt basseren op enkele citaten die moslims hebben uitgesproken van het internet af te plukken...

Soebhanallah en Gayr InschAllah!

Fiamanillah,

wasalaamoe3leikoem wa ra7matu Allah wa Barakatuh 

Zelfs moslims weten niet hoe de Islam werkelijk in elkaar zit,dat was laatst nog te zien bij de NCRV.Kan je het ons dan nog kwalijk nemen dat wij er ook wel eens naast zitten,dan wel eens gelijk hebben.De 4 heren waren het geheel met elkaar eens waarom de vrouwen bedekt moesten rondlopen,al babbelend en bewonderend kijken naar 2 ontbloote zang/danseressen op TV.Hahahaha.... Wel grappig om te zien overigens. Ach niet iedereen kan zuiver denken en leven.
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 03:48

Dat er zo heftig gereageerd wordt op mijn stukje had ik verwacht. Wie de schoen past trekt hem aan. De heftigheid van reacties geeft waarschijnlijk ook aan dat er geen gematigde moslims zijn onder de reflectanten?

Jammer dat er niet ingegaan wordt op wat ik werkelijk schrijf.

Ik stel een aantal zaken:

1. Als je kiest voor een hoofddoek, dan kies je er ook voor om bepaalde banen niet te krijgen. Niks mis mee.

2. Ik heb duidelijk gesteld dat ik niet weet hoe het grenzen trekken vorm moet krijgen. Daar geef ik al aan hoe moeilijk deze discussie is. Dat neemt niet weg dat deze discussie wel gevoerd moet worden. Onze vrijheid kan  inderdaad enigzins onder druk komen te staan. Bij vrijheid hoort echter ook verantwoordelijkheid.

3. De grote massa gematigde moslims hebben er baat bij als we eindelijk duidelijke grenzen gaan trekken. Ons klimaat wordt vooral verziekt door een kleine groep extremisten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dus zullen we hard op moeten treden. Om een vredige samenleving voor iedereen in de toekomst te garanderen.

Ik vind het vreemd dat een aantal moslims hier zo fel op reageren. Juist omdat ik duidelijk aangeef dat gematigde moslims beschermd dienen te worden.

Nogmaals, salaam voor de gematigde moslim, die vol overtuiging moslim kunnen zijn en vol overtuiging kiezen voor een democratische en vrije samenleving. Voor iedereen.

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 05:34
Salaam

Fout! Het gaat om de binnenkant: de productiviteit van een werknemer/ster niet de kledij die hij/zij aanheeft. 'They had it coming' soort denkwijze past eerder bij een kastenstelsel, niet in realiteit.
'Gematigde moslims' is weer een term waarmee westerlingen moslims naar hun maatstaven proberen te in te delen. Nisk mis mee, maar als je volgens westerlingen nou geen gematigde bent, ben je meteen een extremistische moslims. Deze 'wortel' voor je neus truk is erg belachelijk. Moslimgeleerden treden al met genoeg kennis op tegen verdraaiingen van islam, daar hoor jij en terroristen onder.
Vreemd? Je probeert te zeggen: zo dies gematigd die is extremistisch. Tuurlijk, alsof jij werkelijk weet wie wij van binnen zijn. Dit autoritaire gedrag verdient ook een heftige reactie. Dat jij zegt dat je genoeg bewijs hebt om ons dan weer 'niet gematigd' te bestempelen is zeer kwetsend voor ons. Als jij aangeeft dat moslima's met hoofddoeken niet beschermd hoeven worden van werkzekerheid, waar is jouw bewering dan nog?

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 05:52

Abdulkadir,

in theorie klopt je stelling: het gaat om de binnenkant.  Als ik later een assistent aanneem ofzo, zal een hoofddoek niets uitmaken aan de beslissing.  Maar ik snap ook wel dat andere mensen zich er wel door laten leiden.  Ik bedoel, iedereen wordt op z'n uiterlijk beoordeeld als ze solliciteren.  Punkers zullen ook meer moeite hebben om een baan te krijgen, net als een vrouw op stilleto's met een rok tot vlak onder haar billen (dat geloof je waarschijnlijk niet maar goed).
Nu zeg jij, die hoofddoek maakt toch niets uit?  Maar het kan een aanwijzing zijn dat de vrouw niet kwestie moeilijk gaat samenwerken met mannen, geen handen wilt geven aan mannen, een belangrijke bespreking wil onderbreken voor het gebed... Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar sommige werkgevers zullen die kans liever niet lopen.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 06:01

Behoorlijk op de kast. Jij vind een hoofddoek belangrijk voor een vrouw. Dat de westerse samenleving ook zijn eisen stelt, kun jij echter niet accepteren. Die dubbele moraal van jou.

Dat jij, stellende dat " westerlingen naar hun maatstaven moslims proberen in te delen", zegt iets hoe je in  je slachtofferrol bent gegroeid. Je lijkt zo vergroeid in deze rol dat je mijn werkelijke argumenten niet leest.

Als ik stel dat mensen, waaronder moslims, die onze samenleving verwerpen, hier niets te zoeken hebben, dan kun je, het niet anders dan met me eens zijn. Dan ga ik er wel vanuit, (dat vertrouwen heb ik wel in jou) dat jij het  als rationeel denkend vredelievend mens, met me eens bent.

Ik heb duidelijk gesteld dat een discussie gevoerd moet worden waar onze grenzen precies liggen. Het is niet aan mij om een direkt oordeel te vormen over wie gematigd is of niet. Die scheidslijn heb ik ook nooit aangebracht.

Nee, ik vind dat als moslima's kiezen voor het dragen van een hoofddoek, zij ook de konsekwenties moeten dragen, dat ze niet voor elke functie geschikt zijn.

In legerkleding kan ik helaas ook geen vertegenwoordiger zijn voor merkkleding.

Ik heb niet de indruk d jij weet wat er van binnen leeft in de democratische, liberale westerling. De pot verwijt de ketel. Jij komt helaas niet verder dan tieren tegen die zo verfoeilijke westerse samenleving.

En ga nu maar weer van die kast af.

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 06:24
Salaam

Neen, jij denk dat ik dat vind. Die eisen zijn best. Maar hoofddoek afeisen is intolerant. Is het westen dan niet bezig met een dubbele moraal?
Nou nou, slachtofferrol of niet, het blijft opbouwende kritiek voor westerlingen om een andere methode te zoeken om met moslims te communiceren. Voorzover ik kan lezen komen jou 'werkelijke' argumenten niet aan bod: ik zie ze niet, men kan ze ook wat helderder formuleren: zet ze in een vraagstelling.
Moslims, wederom verwerpen niet de gehele maatschappij, maar de uiteindelijke behandeling voor hen.
Mooi, dan is het niet aan jou de oordeel om 'extremisme' of 'gematigdheid' uit de delen.
Ook mooi, als je jouw mening laat weten voor andermans overtuiging (namelijk moslima's die voor goede redenen hun hooddoek om doen). Maar is dit nou een manier om mensen te benaderen?
Legerkleding is wel net wat anders dan een hoofddoek. Hoe ver je ook jouw nuance legt.
Kom jij dan verder om moslims uit te nodigen voor de democratische liberale westen? Ook niet.
Ga nu eens jou media mening opzij zetten en lees eens over islam.
Ik reflecteer hier omdat ik vind dat ieder mens dat wel eens nodig heeft. Sommigen meer dan anderen.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 06:33

Ik verwerp nergens de moslims, ik verwerp nergens de islam. Ik stel nergens dat moslima's hun hoofddoek af moeten doen !

Ik lees de koran, ik praat veel en vaak met moslims.

Het stoort me dat veel hier aanwezige moslims en moslima's de westerse manier van leven totaal verwerpen. Als je wilt kan ik je voorbeelden te over aanbieden. Maar een van de westerse opvattingen is dat wij kiezen voor vrijheid en individuele vrijheid, dat door jullie zo verworpen wordt.

Nu worden  jullie eigen ideeen, manier van leven, geloof, etc. ter discussie gesteld en verschuilen jullie je wel achter de westerse waarden van gelijkheid, vrijheid van meningsuiting, etc.

En deze hypocrisie is zeer bedenkelijk.

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 06:47
Salaam

pietjepuk, het enige wat ik tegen jou kan zeggen over de reacties van moslims op jou: je begrijpt moslims niet op de niveau die zij willen. Punt. Er is met jou een grove miscommunicatie van beide zijdes aan de hand. Als jij nou eens probeert moslims op hun manier te begrijpen, gaat het leven een stuk vlotter. Geloof mij, ik heb met genoeg niet-moslims gediscussieerd om zo'n conclusie te trekking op mijn ervaring. Zal een honderdtal berichten kosten, maar ik denk dat je dan wel oud en wijs genoeg bent om moslims te begrijpen.
Het probleem met jou is dat jij de ideeen/manier van leven/geloof op een westerse manier te discussie stelt. Wij zeggen slechts: westerse ideeen/manier van leven is ook geen waterdichte oplossing.
Waar vind je 'vrijheid' als moslima's worden beoordeelt op hoofddoek? Neen, de moslima mag volgens westerse termen haar hoofddoek afdoen, maar een westerse werknemer kan ook gewoon niet discrimineren! Er zijn altijd twee zijdes in het verhaal, jij vergeet de moslimzijde en discussieer hiermee op een niveau die moslims irriteert.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 07:04

De teentjes zijn ook erg lang en gevoelig.

Als je stelt dat onze westerse opvattingen niet waterdicht zijn en geen oplossing voor alles, dan kan ik niet anders dan je gelijk geven. Helaas zijn we maar mens.

Ik denk ook dat de islam een heel goede aanvulling is op onze manier van doen en laten. En deze aanvulling is ook van harte welkom. Dat zou mij enorm boeien.

Ik  ben ervan overtuigd een andere perceptie op het leven heel verfrissend kan zijn.

Maar, waar ik tegen ageer, ga je niet op in. Er zijn moslims, ook op deze site, die de westerse manier van leven verwerpen. Op zich vind ik dat geen probleem. Gelukkig kun je je leven hier inrichten naar eigen goeddunken. Van mij mogen de moslims 5 x bidden, hoofdoeken dragen, moskeen bouwen, etc. Prima. Daar hebben de moslims recht op.!!!!

Maar de verwerping van onze westerse manier van leven gaat verder dan alleen een eigen invulling geven aan hun leven. Zij misbruiken de democratie om haat te prediken jegens "ongelovigen" (op zich net zo'n absurde en polariserende term als allochtoon),  geweld goed te praten, etc.

Hoe kun je de westerse manier van leven verwerpen en tegelijkertijd een beroep doen op die westerse waarden als je eigen positie ter discussie komt te staan? Geef me hier eens een antwoord op. 

Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 07:27

assalaam aleikom beste zusters en broeders .

kun je mij uitleggen pietje puk wat de westerse manier van leven is en waar zou ik me eigen dan volgens jou niet aan houden en dus verwerpen.??

Ik wordt weer zo moe van ,jullie, wij, ons en hunnie.Ik dacht dat we allemaal inwoners van nederland waren dus medelanders ofzoiets,maar altijd eindigt een goede discussie op zo een manier .Het ging tenslotte over hoofddoekjes en eindigt dankzij jou weer in mensen die haat verkondigen????????

Moge ALLAH SWT onze oemmah versterken en ons leiden op het recgte pad,amien

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 07:34
Salaam

Uit moslims-ettiquete is het gebruikelijk dat 'dit' soort moslims niet te hard veroordeelt moeten worden. Immers, alleen als ze werkelijk dingen gaan zeggen die veraf liggen van islam mag men ingrijpen. En lang niet altijd worden dingen gezegt buiten islamietische context, maar worden er door westerlingen niet de gehele context bekeken. Dus een soort knip en plak werk. En de gevallen waarin 'dit' soort moslims sterk overdrijven nadat ze zelfs buiten islamietische context begeven en zijn gewaarschuwd door moslimgeleerden (jawel, waarschuwingen zijn er zeker binnen de moslimgemeenschap, lang niet alle westerlingen luisteren hier naar. Jammar want daarmee kan een gemakkelijk begrip omgezet worden in onbegrip. Westerlingen geef ik graag de tip om eerst te luisteren in alle betekenis van het woord.) Geweld goed praten is wel een zeer algemene opvatting die zelfs op het westen kan gelden. Voorzover ik weet hebben wij moslims op deze forum jou genoeg hierover geinformeerd.
Nou, voor mij is het simpel: westerse lifestyle is niet gelijk aan westerse rechten. Immers, waar wordt men verplicht om bikini's te dragen? Tegenlijkertijd wordt alcohol dringen bestraft (bij te veel) terwijl in westerse lifestyle alcohol wordt geconsumeerd. Verwacht mij niet 'aan te passen' als ik toch al geen westerse wet overtreed. Waarom hoofddoek afdoen, als het niet in de wet verboden is? Aanpassen? Doe eens realistisch. De ene lifestyle kan niet boven de andere komen.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 07:40

Mijn vraag was schijnbaar te moeilijk.

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 12:37
In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam

Neen, jij denk dat ik dat vind. Die eisen zijn best. Maar hoofddoek afeisen is intolerant. Is het westen dan niet bezig met een dubbele moraal?
Nou nou, slachtofferrol of niet, het blijft opbouwende kritiek voor westerlingen om een andere methode te zoeken om met moslims te communiceren. Voorzover ik kan lezen komen jou 'werkelijke' argumenten niet aan bod: ik zie ze niet, men kan ze ook wat helderder formuleren: zet ze in een vraagstelling.
Moslims, wederom verwerpen niet de gehele maatschappij, maar de uiteindelijke behandeling voor hen.
Mooi, dan is het niet aan jou de oordeel om 'extremisme' of 'gematigdheid' uit de delen.
Ook mooi, als je jouw mening laat weten voor andermans overtuiging (namelijk moslima's die voor goede redenen hun hooddoek om doen). Maar is dit nou een manier om mensen te benaderen?
Legerkleding is wel net wat anders dan een hoofddoek. Hoe ver je ook jouw nuance legt.
Kom jij dan verder om moslims uit te nodigen voor de democratische liberale westen? Ook niet.
Ga nu eens jou media mening opzij zetten en lees eens over islam.
Ik reflecteer hier omdat ik vind dat ieder mens dat wel eens nodig heeft. Sommigen meer dan anderen.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Abdul.... Deze maatschappij (merendeel van de mensen.)koos er ooit voor om religeuze kledingdracht wat in te perken binnen de arbeitsmarkt,dit geldt overigens ook voor bepaalde kleding waar een niet religeuze denk/uitstraling achter zit.Iedereen heeft zich hier aan te houden als de meerderheid van de mensen hier voor kiest.Een werkgever mag een persoon niet veroordelen op zijn religeuze geaardheid,maar mag wel kledingsvoorschriften verlangen.Een werkgever is niet verplicht zich aan te passen aan de religeuze denkwijze van een persoon,als de persoon in kwestie komt om te werken.De werknemer dient zich aan te passen in deze,niet de werkgever.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 12:51

Een leuk voorbeeldje.....

Stel jij werkt bij de brandweer...En jou collega is een overtuigd Jehova getuige en brabbeld de heele dag tijdens pauzes of tussen het werk door over zijn geloofsovertuiging.Ik weet zeker dat je vroeg of laat een keer zou zeggen...."Man... Praat eens een keer ergens anders over,we weten het nu wel."Op het moment dat je dit zou aangeven,beperk je hem eigenlijk in zijn religeuze denkwijze,maar er zullen maar weinig mensen zijn die je ongelijk zullen geven waneer je dit zou aangeven.

Een ander voorbeeldje....

Hou zouden de moslims reageren als een punker in een kleermakerszit er gezellig bij komt zitten in de moskee?Wedden dat men zijn aanblik storend vind... 

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 12:58
Beste Ruud, volgens mij begrijp jij ook niets van de islam
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 13:00
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

Beste Ruud, volgens mij begrijp jij ook niets van de islam
Ach....Het is maar hoe je het bekijkt.Tollerantie van en naar elkaar is ook maar een relatief begrip. 
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 13:12
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 13:15

Dat er nog steeds mensen zijn die niet begrijpen waarvoor een hoofddoek dient en waarom het verplicht is....

ja inderdaad de discussie hoofdoek gaat nu toch al wat langer dan vandaag, maar ja mensen zijn blind.. en dat terweil ze geen eens een niqaab dragen, nounou wie is hier nou onderdrukt....

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 14:19

Beste malikah,

Als je ervoor kiest om een hoofddoek te dragen, doe dat. Geniet ervan, het is jouw vorm om geloof te belijden. Prima.

Dat je alle reacties hierboven als onderdrukking ervaart, vind ik jammer. Je hebt niet goed gelezen wat er stond.

Doe het nogeens en reageer dan nogmaals.

salaam

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 14:55

Salaam Aleikum,

Beste Ruud.....je had het over die punker. Laat nou net eens een tijdje geleden tijdens het vrijdagsgebed bij de Moskee aan de Rotterdamse Maashaven iemand binnenkomen met enorm lange rastaharen. Ik zag de persoon in kwestie langs de moskee lopen en dacht meteen aan Bob Marley omdat hij ook zo een enorme muts op zn hoofd had. De man met dreadlocks trekt zijn schoenen uit...loopt de overvolle moskee binnen en bid gewoon zoals het hoort zn 2 Rakah. En er was niemand die zich stoorde aan het feit dat hij een enorme rastamuts en enorme dreadslocks op zijn hoofd had. Weet je waarom?..Hij was een MOSLIM!!

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 15:15

Daarom scheiden wij kerk en staat. Iedereen kan zijn wie hij is. Fantastisch toch.

Prive heb je het volste recht dat aan te hangen wat je wilt, mits je andersdenkenden niet de mogelijkheid wilt onthouden het zelfde te doen.

Wat leven we toch in een mooie samenleving!!

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 15:30
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Salaam Aleikum,

Beste Ruud.....je had het over die punker. Laat nou net eens een tijdje geleden tijdens het vrijdagsgebed bij de Moskee aan de Rotterdamse Maashaven iemand binnenkomen met enorm lange rastaharen. Ik zag de persoon in kwestie langs de moskee lopen en dacht meteen aan Bob Marley omdat hij ook zo een enorme muts op zn hoofd had. De man met dreadlocks trekt zijn schoenen uit...loopt de overvolle moskee binnen en bid gewoon zoals het hoort zn 2 Rakah. En er was niemand die zich stoorde aan het feit dat hij een enorme rastamuts en enorme dreadslocks op zijn hoofd had. Weet je waarom?..Hij was een MOSLIM!!

Nou wat maakt men zich dan druk om een hoofddoek,als het toch niet uitmaakt hoe je er uit ziet als moslim...
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2005 om 17:13
Salaam

Mooi voorbeeld Ruud. Ik denk dat ik het wel zo begrijp. Maar ik ben bang dat wanneer de werkgever de baas mag zijn, dat er echt moslims bedrijven zullen opkomen. Dit zal seggegratie in de hand werken. Kijk, ik vind dat geen probleem. Maar is er een oplossing die dan wel deugt? Misschien is dit wel een punt waar het westen niets kan met islam.
Democratie en scheiding van 'kerk' en staat zijn wel allemaal leuke dingen, maar je moet begrijpen dat deze werden uitgevonden om de kerk te verwerpen. Niet islam. Vanaf dit punt in geschiedenis kun je twee manieren op kijken. Of men zoekt naar een alternatieve manier van regeren die rechtvaardiger kan zijn (de meerderheid hoeft lang niet altijd deugende/rechtvaardigende beslissingen te maken, hier haakt democratie af) en eerlijk is tegenover niet-westerse instituten. Of men gaat gewoon verder met de oude handel van democratie en scheiding.
Begrijp goed, islam is wel aangepast voor politiek als men het vergelijkt met christendom. Dus scheiding is theoretisch en praktisch minder noodzakelijk ervoor.
Voor zover ik zie, seggegratie. Dit zal leiden tot een zuilen maatschappij, dus met redundantie (herhalingen).
Ik heb zelfs daar een oplossing voor bedacht: moslimbedrijfjes naar arabische landen verhuizen. Kennis en andere investeringen kunnen arabische landen heel goed gebruiken, misschien wordt de economie daar zelfs opgebouwd. Daar komt bij dat moslims dus vanzelf weggaan van het westen. Ik weet niet of iedereen dat zo prettig vind, maar zelfs het open westen biedt niet de beste plek voor islam.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.