Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Stamboom van Profeten

 Post Reply Post Reply
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Stamboom van Profeten
    Geplaatst op: 01 september 2005 om 04:48
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 16:12

Nadat de ene zoon de andere vermoorde, Habeel en Kabeel, (Kain en Abel), kreeg
profeet Adam (alayhi salaam) nog een zoon: Sheth (Genesis 4:25). En vijf generaties
na Sheth (as) werd profeet Idris (Enoch) (as) geboren. (Genesis 5:18)

En profeet Nouh (as), ook bekend als Noah, was de kleinzoon van Profeet Idris (as).

Profeet Nouh (as) kreeg de zoon Sam, ook wel �Shem�. (Genesis 5:32) Volg je de lijn
verder, dan kom je bij Profeet Ibraheem (as) uit.

Een poosje heb ik mij verdiept in de levensverhalen van deze profeten. Ik moet eerlijk
zeggen dat het leuker en spannender is dan �goede tijden, slechte tijden� volgen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 16:19
ziet er uit als een boel werk. 
Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 17:30
Bismillah Irahman Irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet Mohammed en zijn metgezellen en de Moejahedeen asalama alykoum wahrahmatoe allahie wabarakatoe mashallah broeder ik heb het samen met nog een broeder bestudeerd ik vind dit echt super hier kun je de lijn volgen waar onze geliefde profeet [vzmh] afstamt, wa gair inshallah
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 september 2005 om 18:25
Wa alaykum salaam

Uit nieuwsgierigheid heb ik de namen 1 voor 1 nagelopen, er zijn wat verschillen in spelling, maar het klopt
grootendeels wel. ik heb niet de juiste boeken om de fouten te vinden. Maar ik weet in welke boeken ik die info
kan vinden. Inshallah zal ik ze kopen als ik weer op reis ga. Onze geleerden hebben een paar meningsverschillen
over het nageslacht van de eerdere profeten. Dat is wel interessant om te zien. Vooral de verhalen van wat de
vroegere profeten en hun families hebben meegemaakt en met wie ze allemaal trouwden is wel interessant.
Het schema met al de namen op de foto is zoals ze ook in het boek "Ar-raheeq al-Makhtoom" worden opgenoemd.

De familie van de profeet wordt de Hashimi familie genoemd. Naar zijn grootvader: Hashim bin 'abd Munaf.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2005 om 02:42

zijn alle namen in het schema namen van vroegere profeten/?

 wa aleykoem salem

 

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2005 om 07:42

Essalaamo Alaikom Warahmatoe Allah,

Interessant schema idd. Ik vind het altijd lastig om te onthouden wie nu ook al weer de zoon van wie is en wie de broer van wie etc. Van de Profeet Ibrahiem Alaihie Assalaam vergat ik altijd. Je hebt dus Ibrahiem Alaihie Assalaam, Hij kreeg 3 zonen genaamd Isma3iel en Ishaaq Alaihiem Assalaam. Ik dacht dus 2 zonen. Maar Oke, De derde is geen profeet, Vandaar dat het misschien niet in het boek: Geschiedenis van de profeten staat. En Is7aaq kreeg dus ook een zoon, De profeet Ya3qoob Alaihie Assalaam.

Het klopt toch dat Ibrahiem Alahie Assalaam en Is7aaq Alaihie Assalaam samen als eerste de Ka3ba hebben gebouwd. Of was het Ibrahiem Alahie Assalaam alleen? Ik weet het even niet meer. Ik kan het ook gaan opzoeken.

Wassalaamo Alaikom

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2005 om 09:12

Essalaamo Alaikom Warahmatoe Allah,

Ik heb het even nagezocht. Het waren Ibrahiem en Isma3iel Alaihiem Assalaam. Allah zei(=vertaald): '(En herinner) je toen Ibrahiem en (Zijn zoon Isma3iel) de funderingen van het Huis (De Ka3ba in Mekka) legden...(Qoeraan 2:127)

Wassalaamo Alaikom

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2005 om 11:00

Ik vind het altijd lastig om te onthouden wie nu ook al weer de zoon van wie is en wie de broer van wie etc. Van de Profeet Ibrahiem Alaihie Assalaam vergat ik altijd. (Ni3met)

 

Een van de manieren die ik gebruik om namen en hun verhalen te onthouden, is om bij iedere profeet een specifieke gebeurtenis te zoeken. Iedere profeet was als een dokter die de ziekte van zijn pati�nten is komen genezen. Wat was de ziekte van het volk en wat was de medicijn daartegen?

 

Bij Isa (Jezus alayhi salaam) denk ik bijvoorbeeld aan �Ruh-Allah� en spiritualiteit. Hij kwam in een tijd waarin mensen te veel met materialistische zaken bezig waren. Zijn medicijn was spiritualiteit en soberheid en hij bleef ver van wereldse zaken.

Op deze manier leren we tegelijkertijd de les die bij de boodschap hoort. Vandaag de dag is de boodschap van merendeel van de christenen geen spiritualiteit, maar materialisme geworden. Hier zie je hoe mensen het pad van Allah verlaten voor dat van Shaitan. Dajjal (anti-christ) betekent iets bedekken zodat je de ware aard niet ziet en alles mooi lijkt. En dajjal heeft nu de plek van Isa (alayhi salaam) ingenomen en roept iedereen om hem te volgen.

Ook moslims willen graag dajjal, die de wereld op z�n kop zet, volgen. Vuur lijkt water en water blijkt vuur te zijn. De wereld op zijn kop en niets is meer wat het lijkt.

Wanneer men vroeger de Hajj wilde verrichten, was het een grote voorbereiding. Men was soms wel een jaar onderweg om bijvoorbeeld vanuit Marokko naar Mekka te reizen. Wanneer je dan eindelijk in Mekka aankwam, werd je verwelkomd door vriendelijke Arabieren. Je werd uitgenodigd in hun huizen en je kreeg van alles te eten.

Vandaag is het omgekeerde het geval. Je bent met het vliegtuig in een flits in Mekka. En eenmaal in Mekka beginnen de problemen en de chaos pas. En je eten mag je zelf halen bij de Saudische MacDonalds.

 

De grootvader van de profeet Muhammad (saw), Hashim bin Abd Munaf, had als taak de pelgrims eten te geven. Hij stopte altijd als eerste eten in de monden van de pelgrims.

Op deze manier zoek ik een verhaal bij al die honderden namen. En kan ik het allemaal makkelijker onthouden.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2005 om 16:49
Oke, Jazaaka Allahoe Gairan voor de tip. Ik probeer het eigenlijk ook op die manier te onthouden. Dan vraag je je bijv af, Wie was ook al weer de profeet die door een walvis werd ingeslikt? Volgens mij was dat Younes Alaihie Assalaam. Welke profeet zag 11 sterren in een droom? Dat was Yousef Alaihie Assalaam volgens mij. Welke profeet kon een tak veranderen in een slang? Moesa Alahie Assalaam volgens mij. Hmm.. Het lukt al aardig volgens mij : D, Ik moet me er alleen nog wat meer in verdiepen (Meer tijd voor vrijmaken). Als je die verhalen een beetje kent, Dan is de Koran ook makkelijker om te begrijpen. Vandaar dat Kennis vergaren zo belangrijk is, Alles sluit bij elkaar aan. Moge Allah Soebhanahoe Wata3aala ons daarmee helpen. Ameen
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 04:35

En natuurlijk blijven lezen, ook over de metgezellen van de Profeet Muhammad (saw). Want dan weten wij
ook meteen hoe we de Quran moeten interpreteren.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
mujaheed_ila Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 184
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mujaheed_ila Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2005 om 04:59

salamoe alaikoem,

maschallah, gewoon perfect..subhanallah echt mooi!!!

salam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.