Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Islam mobiel

 Post Reply Post Reply
Schrijver
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Islam mobiel
    Geplaatst op: 19 september 2005 om 10:02
Niet alle moslims blij met 'islamobiel'
Breda -
Moslims kunnen vanaf vandaag hun eigen GSM kopen. Het mobieltje kan de complete koran oproepen.



Allah Akbar! Vandaag komt het mobieltje voor moslims voor het eerst in Europa op de markt. Nederland heeft de primeur. Dus wordt het een spannende dag voor Peter Suyk, directeur van het bedrijf Lebara, dat het toestel uit Saudi-Arabi� importeert. Lebara's biedt mobiele telefoongesprekken naar het buitenland aan tegen zeer lage gesprekskosten. Het concern heeft alleen allochtone klanten. Aan de moslims onder hen willen ze nu ook speciale mobiele telefoons verkopen.



Het 'islamobieltje' is bij uitstek bedoeld voor gelovige moslims. Zo kun je de complete koran op het mobielschermpje oproepen, zowel in Arabisch schrift als in het Engels. ,,Heel goed leesbaar, die Arabische tekst,'' bewondert Mohamed Saloui het beeldschermpje.



Maar, en dat is ook heel handig voor onderweg, het telefoontje geeft ook de richting naar Mekka aan.



Een gelovige moslim bidt vijf keer per dag met zijn gezicht naar Mekka. De eerste keer bij zonsopgang, de vijfde keer bij zonsondergang en nog driemaal daartussenin.



Vijf keer per dag, op precies het juiste tijdstip roept het telefoontje hem op. Niet met een piepje of zo, maar met een gezongen oproep tot gebed, zoals dat de gewoonte is in islamitische landen: Allah Akbar!



Je kunt kiezen tussen de 'azan' (gebedsoproeper) van de moskee�n van Mekka, Medina en Cairo. Die oproep tot gebed is nog niet zo gemakkelijk te installeren op een mobieltje, want het tijdstip verschilt van plaats tot plaats en verschuift elke dag. Peter Suyk: ,,Zonsopgang en zonsondergang verschuiven elke dag, dus geldt dat ook voor de gebedsmomenten. En je moet ook de plaats aangeven waar je bent, want er zit bijvoorbeeld al een paar minuten verschil tussen Amsterdam en Breda.'' Verder zitten er gadgets op als het begin en einde van de ramadan (vastentijd) en de islamitische kalender. De Marokkaanse Saloui is enthousiast over het apparaatje. ,,Het is een goed ding,'' zegt hij.



De Turkse moslims in hun eigen moskee in de Bredase binnenstad tonen zich sceptischer. Ze vinden het razend interessant totdat ze de prijs horen. Als het mobieltje niet in de aanbieding is, moet het zo'n 280 euro kosten.



De 28-jarige Muhsin Yalan heeft religieuze bezwaren tegen de noviteit heeft. ,,Stel dat je op de wc en je krijgt de oproep tot gebed via je mobieltje. Dat mag niet van de islam,'' zegt hij. ,,Dat is niet goed.'' Suyk legt hem echter uit dat het mobieltje in Saudi-Arabi� volop wordt gebruikt omdat het is goedgekeurd door de hoogste islamitische geleerden. Maar dat kan Muhsin niet overtuigen.
Niet alle moslims blij met 'islamobiel'
Breda -
Moslims kunnen vanaf vandaag hun eigen GSM kopen. Het mobieltje kan de complete koran oproepen.



Allah Akbar! Vandaag komt het mobieltje voor moslims voor het eerst in Europa op de markt. Nederland heeft de primeur. Dus wordt het een spannende dag voor Peter Suyk, directeur van het bedrijf Lebara, dat het toestel uit Saudi-Arabi� importeert. Lebara's biedt mobiele telefoongesprekken naar het buitenland aan tegen zeer lage gesprekskosten. Het concern heeft alleen allochtone klanten. Aan de moslims onder hen willen ze nu ook speciale mobiele telefoons verkopen.



Het 'islamobieltje' is bij uitstek bedoeld voor gelovige moslims. Zo kun je de complete koran op het mobielschermpje oproepen, zowel in Arabisch schrift als in het Engels. ,,Heel goed leesbaar, die Arabische tekst,'' bewondert Mohamed Saloui het beeldschermpje.



Maar, en dat is ook heel handig voor onderweg, het telefoontje geeft ook de richting naar Mekka aan.



Een gelovige moslim bidt vijf keer per dag met zijn gezicht naar Mekka. De eerste keer bij zonsopgang, de vijfde keer bij zonsondergang en nog driemaal daartussenin.



Vijf keer per dag, op precies het juiste tijdstip roept het telefoontje hem op. Niet met een piepje of zo, maar met een gezongen oproep tot gebed, zoals dat de gewoonte is in islamitische landen: Allah Akbar!



Je kunt kiezen tussen de 'azan' (gebedsoproeper) van de moskee�n van Mekka, Medina en Cairo. Die oproep tot gebed is nog niet zo gemakkelijk te installeren op een mobieltje, want het tijdstip verschilt van plaats tot plaats en verschuift elke dag. Peter Suyk: ,,Zonsopgang en zonsondergang verschuiven elke dag, dus geldt dat ook voor de gebedsmomenten. En je moet ook de plaats aangeven waar je bent, want er zit bijvoorbeeld al een paar minuten verschil tussen Amsterdam en Breda.'' Verder zitten er gadgets op als het begin en einde van de ramadan (vastentijd) en de islamitische kalender. De Marokkaanse Saloui is enthousiast over het apparaatje. ,,Het is een goed ding,'' zegt hij.



De Turkse moslims in hun eigen moskee in de Bredase binnenstad tonen zich sceptischer. Ze vinden het razend interessant totdat ze de prijs horen. Als het mobieltje niet in de aanbieding is, moet het zo'n 280 euro kosten.



De 28-jarige Muhsin Yalan heeft religieuze bezwaren tegen de noviteit heeft. ,,Stel dat je op de wc en je krijgt de oproep tot gebed via je mobieltje. Dat mag niet van de islam,'' zegt hij. ,,Dat is niet goed.'' Suyk legt hem echter uit dat het mobieltje in Saudi-Arabi� volop wordt gebruikt omdat het is goedgekeurd door de hoogste islamitische geleerden. Maar dat kan Muhsin niet overtuigen.
Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 10:09
Bismillah Irahman Irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet Mohammed en zijn metgezellen tot vandaag de dag stond ik te springen wanneer de mobiel zou uit komen zodat ik het kon kopen maar nu ik lees wat de Turks moslim Muhsin Yalan zegt: stel je bent op de wc en je krijgt de oproep tot het gebed via je mobieltje... hoewel het in Saudie Arabie [het mobieltje] is goedgekeurd door de geleerden heb ik toch mijn twijfels
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 10:20
Tsja... Ik zou bijna zeggen, dan neem je je telefoon niet mee naar het toilet.
Bereikbaarheid heeft ook zijn grenzen.

Het zal in de Arabische landen wel vaker voor komen dat de natuur en het gebed tegelijkertijd roepen. Of dat de natuur net even een halve minuut eerder is dan het gebed. We zijn allemaal menselijk zou ik zeggen.
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 15:06

Assalaam Oe ehleykoom Warahmatoelah Wabaraktoehoe,

Ik heb't ook gelezen in de krant

Subhan'allah waar deze technologie naar toe gaat echt, meer en meer nieuwe ontdekkingen,

Trouwens ik merkte al meteen in verschil "prijsverschil",

Op de advertentie van abou bakr hebje'm voor 280 eur en jah in mijn kranten artikel zie ik staan 289 eur  maar khair

Zelf heb ik niet eens een gewone Mobiel vind't niet echt nodig maar daar heeft ieder zijn mening over (mss vinden mensen dit ouderwets maar zelf maak ik geen gebruik van een mobiel)

 

 

Speciale gsm voor moslims vanaf volgende week te koop

De Ilkone i800, de eerste gsm specifiek voor moslims.
Moslims kunnen vanaf volgende week een geheel op de islam gerichte mobiele telefoon aanschaffen. Het zogeheten islamobieltje roept op tot gebed, geeft de richting van Mekka aan en bevat de complete tekst van de koran. De telefoon  is ge�ntroduceerd in het Midden-Oosten en Maleisi� en is daar volgens fabrikant Ilkone een succes.

"Het model dat volgende week te koop is, is al enigszins verouderd en daarom vooral geschikt voor de eerste en tweede generatie moslims", zegt Peter Suyk, de directeur van het Amsterdamse telecombedrijf Elbara, verdeler van de telefoon in Europa. Het ontbreken van bijvoorbeeld een camera en mp3-speler maakt het apparaat minder interessant voor jonge moslims. Elbara wil daarom binnenkort een modernere versie op de markt brengen.

Theoloog Mohammed Ajouaou verwacht dat de telefoon een succes wordt. "Doordat het mobieltje Gods woord bevat, zal het beschouwd worden als een gezegend apparaat dat kracht geeft."

Samcom Electronics, de fabrikant, is een bedrijf uit Dubai. De naam van de gsm, Ilkone, betekent zoveel als "universum" in het Arabisch.

De i800 is verkrijbaar in vier uitvoeringen: zilver, goud, blauw en wit. Hij heeft zes specifieke functies voor moslims. De complete tekst van de koran zit er in. Met Qibla kan je van overal ter wereld zien waar Mekka ligt. De gsm roept vijf keer per dag op tot gebed op de juiste tijden (automatic full azan voice-functie voor onder andere Mekka, Ca�ro en Medina). 40 minuten voor elk gebed (of azan) schakelt de telefoon zichzelf automatisch over in vibration mode. Verder heeft de i800 een Ramadankalender met automatisch alarm voor sohour, imsak en iftar aan boord en een Hijri-kalender (die Westerse kalender omrekent naar Islamkalender en omgekeerd).

Eigenlijk had hij al in juni in de winkels moeten liggen, maar de ontwikkeling van de software heeft langer geduurd dan gepland.

Het mobieltje is vooral geschikt voor soennieten. �De trilstand duurt veertig minuten�, zegt Suyk, �de tijd die soennitische moslims uittrekken voor het gebed, maar sjiieten bidden op andere tijden en korter.� Daarom ontwikkelt Elbara ook een sjiitische variant. De Ilkone zal vanaf 19 september voor 289 euro verkocht worden.

 

Bron : http://www.hln.be/hln/cch/det/art_121646.html

 
Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien
*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Noer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 23
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 08:55

Assalamoe alaikoem wr wb

Ik viel even ingaan op het argument van broeder Muhsin en  de reactie  van broeder Aboe Bakr aangaande het afgaan van het mobieltje in het toilet.

Stel je bevind je in het toilet en hoort de adhaan (in een islamitisch land of je bent in het toilet in de moskee). Dan zou met de bovenstaande beredering het toilet geluidsdicht moeten zijn, omdat de adhaan niet in het toilet te horen mag zijn.

Ik denk dat intentie ook erg belangrijk is, het zou namelijk iets anders zijn als men op het toilet de koran zou gaan lezen. Ik zal inshallah kijken of ik verwijzingen kan vinden naar een dergelijke situatie

Allahu aliem, Allah weet het het beste.

wa salaamoe alaikoem wr wb

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 09:48
Salaam Aleikum,

Ik verbaas me om het feit dat mensen al zeggen dat ze de I800 gaan aanschaffen....
Waar denk je dan aan? Allah swt heeft niet gezegd dat je 300 euro moet neerleggen omdat jij als moslim de gebedstijden niet kunt onthouden, Allah swt heeft niet gezegd dat je tijdens de ramadan een speeltje moet hebben om je eraan te herrineren wanneer je weer kunt eten. Subhanallah dat mensen het zelfs overwegen om een prulletje van 300 euro aan te schaffen, is dit niet dan het bewijs van overdadigheid. Met hetzelfde geld kun je tientallen gezinnen in derde wereldlanden letterlijk redden..
Koop een kompas, neem een Quran mee indien je hem altijd bij je wil hebben, bid elke dag indien je de tijden wilt kennen en onthou de tijden voor de volgende dag, hetzelfde geld voor het vasten, en doe je telefoon uit als je gaat bidden aangezien er een speciale functie op de telefoon zit.
Mensen hebben niet eens te eten en wij gaan als moslims een product kopen die ons het gemakzucht biedt om niet te hoeven denken aan wanneer we moeten bidden.
De emiraten (waar het mobieltje vandaan komt), de saudi�s, alle oliestaatjes die weten bijna niet meer wat de islam inhoudt. Ze denken alleen maar rijkdom. Kijk alleen al naar de koning van Saudi Arabie en de tientallen sultans met hun ministaatjes, Ze laten het gehele midden oosten verhongeren zodat zij in hun rolls kunnen rijden, zodat zij een gouden kraan hebben om uit te drinken, zodat zij nieuwe paleizen kunnen bouwen.. Was dat de bedoeling? On islamitisch en onverantwoord, als mens behoor je na te denken. Tuurlijk luxe is leuk en comfortabel, maar hoe kun je leven terwijl er kinderen verderop om de haverklap van de honger sterven? Moslimkinderen, niet moslimkinderen, de wereld is gevuld met armen.

Mijn advies dan ook is, koop een normale goedkope telefoon met een agenda. Neem de tijd om de gehele ramadan tijd in te programeren en doe de herrinerings alarm aan per dag. Kost je een half uurtje, scheelt je 200 euro. Doneer dit geld aan een arm gezin die niets te eten heeft, dan pas heb je hassanat. Niet als je 300 euro uit gaat geven om te tonen dat je een goede moslim bent. Want zo toon je eens te meer totaal niets van de islam te begrijpen als je bereid bent om er zo�n bedrag voor neer te leggen.
Dat overigens voor een tientje door filipijnen in mekaar is gezet.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 10:20

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Ik verbaas me om het feit dat mensen al zeggen dat ze de I800 gaan aanschaffen....
Waar denk je dan aan? Allah swt heeft niet gezegd dat je 300 euro moet neerleggen omdat jij als moslim de gebedstijden niet kunt onthouden, Allah swt heeft niet gezegd dat je tijdens de ramadan een speeltje moet hebben om je eraan te herrineren wanneer je weer kunt eten. Helemaal mee eens! er bestaan verschillende methodes om je geloof te kunnen praktiseren

Subhanallah dat mensen het zelfs overwegen om een prulletje van 300 euro aan te schaffen, is dit niet dan het bewijs van overdadigheid. Met hetzelfde geld kun je tientallen gezinnen in derde wereldlanden letterlijk redden..  Daar hebje ook gelijk in!
Koop een kompas, neem een Quran mee indien je hem altijd bij je wil hebben, bid elke dag indien je de tijden wilt kennen en onthou de tijden voor de volgende dag, hetzelfde geld voor het vasten, en doe je telefoon uit als je gaat bidden aangezien er een speciale functie op de telefoon zit. PRECIES! mee eens!


Mensen hebben niet eens te eten en wij gaan als moslims een product kopen die ons het gemakzucht biedt om niet te hoeven denken aan wanneer we moeten bidden.
De emiraten (waar het mobieltje vandaan komt), de saudi�s, alle oliestaatjes die weten bijna niet meer wat de islam inhoudt. Ze denken alleen maar rijkdom. Kijk alleen al naar de koning van Saudi Arabie en de tientallen sultans met hun ministaatjes, Ze laten het gehele midden oosten verhongeren zodat zij in hun rolls kunnen rijden, zodat zij een gouden kraan hebben om uit te drinken, zodat zij nieuwe paleizen kunnen bouwen.. Was dat de bedoeling? On islamitisch en onverantwoord, als mens behoor je na te denken. Tuurlijk luxe is leuk en comfortabel, maar hoe kun je leven terwijl er kinderen verderop om de haverklap van de honger sterven? Moslimkinderen, niet moslimkinderen, de wereld is gevuld met armen. Moge Allah alle Armezieltjes helpen Inch'allah en inch'allah standvastigheid geven...

Mijn advies dan ook is, koop een normale goedkope telefoon met een agenda. Neem de tijd om de gehele ramadan tijd in te programeren en doe de herrinerings alarm aan per dag. Kost je een half uurtje, scheelt je 200 euro. Doneer dit geld aan een arm gezin die niets te eten heeft, dan pas heb je hassanat. KLOPT!!!  Niet als je 300 euro uit gaat geven om te tonen dat je een goede moslim bent. Want zo toon je eens te meer totaal niets van de islam te begrijpen als je bereid bent om er zo�n bedrag voor neer te leggen.
Dat overigens voor een tientje door filipijnen in mekaar is gezet. Mash'allah Voorstel!!!

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien



Salaam Aleikum,

Malcolm X

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Noer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 23
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 11:30

Assalamoe alaikoem wr wb

Het is waar dat het toestelletje duur is, zeer zeker,maar het heeft ook voordelen voor bepaalde broeders en zusters. In arabische landen is er de adhaan om je er aan te herinneren, hier in de westerse wereld is er geen oproep tot het gebed. Natuurlijk is het zo dat een standvastige moslim zelf de tijd bijhoudt en bid als hij moet bidden. Maar wat voor onze blinde broeders en zusters? dit zou veel makkelijker zijn voor hun. Op het moment dat hun mobieltje afgaat weten ze dat ze moeten bidden, of mogen eten als ze hebben gevast. En de wat oudere mensen dan, deze zouden op grond van dit mobieltje kunnen weten wanneer ze moeten bidden.Veel oude mensen kunnen de gebedstijden niet goed bijhouden, zijn vergeetachtig, zien niet goed.Maar ook voor de kinderen/pubers die net leren bidden en vasten  en nog niet helemaal weten de hoe en de wat. Jouw suggestie om het alarm af te laten gaan, is een heel goed voorstel, maar het zou ze kunnen verwarren. Ze zouden kunnen denken dat hun toestel afgaat of iets dergelijks, terwijl als ze de adhaan horen precies weten wat  er van hun verwacht wordt.

In bovenstaande gevallen zou het mobieltje zeker heel nuttig zijn. Het op tijd bidden is een grote deugd en als door 280 euro iemand op tijd kan bidden, die dat voorheen niet kon is dat een kleine prijs (nogmaals dan heb ik het alleen over blinden, ouderen, jonge kinderen die net leren bidden). Als het jonge kind het zelf kan, kan dat telefoontje weer worden doorgegeven aan een jonger broertje of zusje of opa/oma.

Mensen die het mobieltje als luxe aan willen schaffen of om mee te doen aan een hype kunnen zeer zeker hun geld beter aan andere (betere) zaken besteden.

Allah weet het het beste.

wa salaamoe alaikoem

Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 14:16
Bismillah Irahman Irahiem asalama alykoum waharahmatoe allahie wabarakatoe klopt zuster Noer deze toestel heeft zeer zeker ze voordelen en die mooie voorbeeld die je ook aangaf dat je hier de adhaan niet kan horen 5 keer per dag zoals in een islamitische land want ik denk niet dat men elkd dag continu de gebeds tijden uit zijn hoofd weet vooral als men werkt school gaat dan weer trainen boodschappen etc en je hoofd dan ook in het werelds leven is en je ineens de adhaan hoort dat lijk me toch wel mashallah dat je denkt van.... heee het is assr gebed hellemaal vergeten misschien ben je op school of ergens op een parkeerplaats of zo en je zou eventueel daar bidden ik noem maar wat  en vergeet niet  het is toegestaan om duure spullen te kopen mits je je aan de regels houd je het geld moet halal geld zijn je geeft zoveel mogelijk sadaqa en je gedraagt je niet hoogmoedig tegen je medemens of showt met je spullen allah wahlem alleen allah weet het en ne3am aghy Malcolm X het is ook veel beter om bv een telefoon van 100 euro te kopen en dan die 200 als sadaqa te geven of heel die 300 euro aan sadaqa geeft aan onze moslim broeders en zusters is het aller beste wa gair inshallah! maar om dit in een islamitische land te kopen dat lijk mij pas overdreven en allah weet het beste
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 15:58

Assalamu alaikum,

ik persoonlijk vind dat islamobieltje vooral een verspilling van geld. Het is een leuke gadget, maar niet nodig of nuttig; iedereen die gewoon zijn gebeden vijf maal daags bidt weet hoe laat het de volgende dag zal zijn, of in ieder geval ongeveer, dus dan tel je er vijf minuten bij op en bidt dan. Vaak kun je niet eens precies op tijd bidden wegens school of werk, dus dan heb je er niets aan. Stel je zit in een tentamen, iedereen doodstil en geconsentreerd bezig, en ineens schalt de adhan door de klas. Wel leuk natuurlijk. Bovendien moet je voor iedere locatie weer opnieuw de tijden voor adhan instellen, dus dat schiet ook niet op. Leuk, maar bijna driehonderd euro neertellen voor een aardigheidje is gewoon te veel.

Als nou 90% daarvan als sadaqa gebruikt zou worden door de fabrikant... maar dat betwijfel ik zeer. Geef gewoon je geld aan een goed doel als je het kwijt wil, dat levert je meer op dan zo'n stukje electronika.

Ik zit te denken, je kunt je eigen mobieltje ook zo programeren dat hij op de juiste tijden een smsberichtje naar jezelf stuurt. Dan weet je gewoon dmv een piepje of een trilsignaal dat het gebedstijd is; heb je meteen het wc-probleem niet meer.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 16:04
Ik vraag me nu af...

Als een telefoonprovider besluit het Islam mobieltje aan te bieden in combinatie met een 1 of 2 jarig abonnement (dat je al dan niet misschien toch wel nodig had?), zou het dan wel een aantrekkelijk toestelletje zijn? Als je voor het toestel niet hoeft te betalen, maar enkel de abonnementskosten die je misschien toch wel zou hebben?


Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 17:18
Salaam Aleikum,

Mensen hebben altijd mogelijkheden beste broeder Aboe Bakr.
Waarom er hier sprake is van luxe bijvoorbeeld. Vorig jaar was er niet eens sprake van een dergelijk mobieltje, dus de behoefte ervoor bestond toen niet onder de mensen. Ik heb nog nooit iemand horen roepen, had ik maar een mobieltje dat tot het gebed opriep een digitale Quran bevat en die mij herrinerd aan het breken van het vasten gedurende de ramadan.
Mensen hebben het meer dan 1400 jaar anders gedaan, en opeens dient een bedrag waarmee je een gezin kan voeden uitgegeven te worden aan een bedrijf in de Emiraten om een mobiel te kunnen hebben met deze functies. Een mobiel is al zelfs een luxe. 15 jaar geleden zag ik nog niemand met een mobiel rondlopen hoor.... En de behoefte bestond er ook niet. Totdat die behoefte er gecreerd werd. Hiermee zeg ik niet dat het een slecht initiatief is, maar als het werkelijk als hulpmiddel was bedoeld door de makers in de emiraten, zouden ze nooit en te nimmer een dergelijke bedrag vragen, terwijl ze dondersgoed weten dat een meerderheid van de moslims in de wereld het niet zal kunnen betalen.
Het is ook duidelijk waarom de mobiel net voor de ramadan wordt gedropt in de rijke landen. Om die 300 euro uit de zakken te kloppen, want zonder de ramadan zouden mensen langer nadenken alvorens er tot aanschaf wordt over gegaan. En nu is er in feite een deadline, en dat is het begin van de ramadan ;).

Engeltje, of je nu een mobiel koopt of 2 jaar lang een substantieel bedrag maandelijks laat afschrijven (20-30 euro) uiteindelijk betaal je toch voor het mobieltje. Niets is gratis in deze wereld. Waarom niet een contract voor 2 euro (gsmweb.nl) en een goedkoop mobieltje, om vervolgens maandelijks het resterende bedrag te storten aan het goede doel?
Ik bedoel maar, men gaat veels te makkelijk om met geld. Terwijl niet ver hier vandaan mensen sterven van de honger, en uiteindelijk zullen wij hier als mensheid en als individu voor verantwoordelijk voor worden gehouden.
Want de vraag is aan het einde van je leven:
Wat heb jij nu daadwerkelijk belangeloos gedaan voor een ander?
En dan gaat het tellen of je ook wat gedaan hebt, en daarbij worden geen dure aankopen, voor eigen gebruik, toe gerekend.

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 18:05
Voor sommigen is een mobiel abonnement nou eenmaal noodzaak... Ik heb tijden gekend waarin ik in een kamer leefde waarbij het onmogelijk was vaste telefoonaansluiting aan te laten sluiten. Ja, het kon wel maar dan zou het me een godsvermogen kosten... wat ik als studente niet had. De mobiele telefoon was mijn enige linkje naar mijn ouders en familie, mijn enige communicatiemiddel buiten de slakkepost en het gewoon iemand opzoeken om.

Daarom dus ook... als je in zo'n positie zou zitten en een mobiel abonnement was geen luxe maar bittere noodzaak, zou je dan het islaam mobieltje laten staan voor een gewoon model?
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2005 om 14:18
Salaam Aleikum,

Kijk als het echt noodzaak is dan is het noodzaak. Maar als je kunt kiezen tussen een mobieltje van 50 euro of een mobieltje van 300 euro, dan is het een ander verhaal. Tegenwoordig is het wel allemaal zo dat iedereen via een Abo een telefoon heeft. Dan is het gewoon totaal onlogisch om je huidige telefoon weg te doen tbv een islam mobiel van 300 euro. Islam kost niks, het zit in je hart, je lichaam en je ziel. Iedereen die jou doet geloven dat je moet betalen om te kunnen geloven is een leugenaar. Er zal nog zelfs denk ik een tijd komen waarbij mensen gaan zeggen als je het niet koopt dan ben je niet gelovig genoeg.

Hou je geld in je zak of doneer het aan een arm gezin of kinderen die in het buitenland niks te eten hebben.

Mobieltjes zijn al bijna een decennia een trend, 1 van de meest succesvolle producten en campagnes die er op de mensen is losgelaten. Ons een behoefte aanpraten die we niet hadden. Waar is de behoefte om mensenlevens te redden? De islam mobiel is daar een exponent van. Toont eens te meer aan dat men niet denkt aan anderen bij het uitgeven van grote bedragen. Prima functionaliteiten, prima mobieltje, maar 300 euro????

Je kunt niet op je vingers tellen hoeveel kinderen je daarmee kunt redden van de dood....

Ik weet dat ik soms kan doorschieten, maar het doet zeer om te zien in hoeverre wij als bewoners van een rijk land zo om gaan met ons rijkdom. Subhanallah ik zie zelfs mensen brood weg gooien omdat ze geen honger hebben. Mensen eten borden half leeg en gooien de "restjes" in de prullenbak. Voedsel van EU boeren wordt vernietigd om de prijzen voor boeren in EU kunstmatig hoog te houden. Terwijl niet ver hier vandaan er mensen sterven van de honger. Geen 1 sneetje brood, geen korreltje graan, geen schoon water, noem maar op.
Vraag hen maar of zij ooit maar ook van een mobieltje gehoord hebben, voordat je er 1 van 300 euro koopt....

Salaam ALeikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2005 om 14:23
... Dit is nog steeds niet het antwoord waar ik naar op zoek ben.

Als het niet om het geld gaat, zouden jullie dan nog steeds niets in de Islam Mobiel zien? Met een of twee jaar is de nieuwigheid er af en kost dit ding ook niks meer. Zouden jullie dan nog steeds niets in de Islam Mobiel zien? Is er iets tegen het idee van een mobiele telefoon afgestemd op de Islam?
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2005 om 14:24
In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Ik verbaas me om het feit dat mensen al zeggen dat ze de I800 gaan aanschaffen....
Waar denk je dan aan? Allah swt heeft niet gezegd dat je 300 euro moet neerleggen omdat jij als moslim de gebedstijden niet kunt onthouden, Allah swt heeft niet gezegd dat je tijdens de ramadan een speeltje moet hebben om je eraan te herrineren wanneer je weer kunt eten. Subhanallah dat mensen het zelfs overwegen om een prulletje van 300 euro aan te schaffen, is dit niet dan het bewijs van overdadigheid. Met hetzelfde geld kun je tientallen gezinnen in derde wereldlanden letterlijk redden..
Koop een kompas, neem een Quran mee indien je hem altijd bij je wil hebben, bid elke dag indien je de tijden wilt kennen en onthou de tijden voor de volgende dag, hetzelfde geld voor het vasten, en doe je telefoon uit als je gaat bidden aangezien er een speciale functie op de telefoon zit.
Mensen hebben niet eens te eten en wij gaan als moslims een product kopen die ons het gemakzucht biedt om niet te hoeven denken aan wanneer we moeten bidden.
De emiraten (waar het mobieltje vandaan komt), de saudi�s, alle oliestaatjes die weten bijna niet meer wat de islam inhoudt. Ze denken alleen maar rijkdom. Kijk alleen al naar de koning van Saudi Arabie en de tientallen sultans met hun ministaatjes, Ze laten het gehele midden oosten verhongeren zodat zij in hun rolls kunnen rijden, zodat zij een gouden kraan hebben om uit te drinken, zodat zij nieuwe paleizen kunnen bouwen.. Was dat de bedoeling? On islamitisch en onverantwoord, als mens behoor je na te denken. Tuurlijk luxe is leuk en comfortabel, maar hoe kun je leven terwijl er kinderen verderop om de haverklap van de honger sterven? Moslimkinderen, niet moslimkinderen, de wereld is gevuld met armen.

Mijn advies dan ook is, koop een normale goedkope telefoon met een agenda. Neem de tijd om de gehele ramadan tijd in te programeren en doe de herrinerings alarm aan per dag. Kost je een half uurtje, scheelt je 200 euro. Doneer dit geld aan een arm gezin die niets te eten heeft, dan pas heb je hassanat. Niet als je 300 euro uit gaat geven om te tonen dat je een goede moslim bent. Want zo toon je eens te meer totaal niets van de islam te begrijpen als je bereid bent om er zo�n bedrag voor neer te leggen.
Dat overigens voor een tientje door filipijnen in mekaar is gezet.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Sterke text Malcolm!!! (En bij de weg...... Je had idd gelijk ivm de agenten in Londen. )
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2005 om 17:25
Salaam Aleikum,

Als het mobieltje een normale en redelijke prijs krijgt, dan is er niks op tegen. Begrijp me goed, het is een goed idee en heel handig. Maar dat neemt niet weg dat een mobiel, islam mobiel of niet, niet 300 euro waard is.
En zo is het met alles. Dure onverantwoorde producten die door mensen worden gekocht om het kopen.

Want hoe je het ook wilt brengen, een bedrag van rond de 300 euro is toch echt meer als 600 gulden. In gulden tijd zou niemand er ook maar aan denken om het aan te schaffen ;)

En mijn betoog gaat is dus totaal niet gebonden aan dit mobieltje, maar aan alle dure producten. Horloges van een paar duizend euro bijvoorbeeld. Gewoon dure spullen waar je in feite redelijke normaal geprijsde alternatieven voor hebt. Prestige producten, oftewel show off producten. Bij mij laat je dan alleen zien hoe dom en harteloos je dan wel niet bent, aangezien je met sommige aankopen een gezin een jaar lang kunt voeden in arme landen.

En onthou goed, naar je graf zul je niks mee kunnen nemen. Of het nu 100.000 euro op de bank is, of een mooie porsche of rolex. Het lijkt me verschrikkelijker om te sterven met een vette bankrekening dan te sterven met een lege in de wetenschap mensen in nood daadwerkelijk geholpen te hebben.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2005 om 17:32
In Arabi� regeert de Mammon.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2005 om 04:33
Wat is mammon?
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2005 om 05:12

Ik heb het even opgegoogled: zoals ik het begrijp staat "mammon" voor alles wat materialisme inhoudt: de liefde voor geld en persoonlijk gewin.

Mammon is een aramees woord dat geld, vermogen of bezit betekend. In Mattheus 6:24 zegt Jezus: "Niemand kan twee heren dienen, want hij zal of de ene haten en de andere liefhebben, of zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen en Mammon".

Ja, in Saudie Arabie heerst Mammon, daar lijkt het in ieder geval wel op als je de politiek van dat land een beetje volgt. Maar waar heerst Mammon niet vandaag de dag. Alleen bij individuele mensen, of bij heel kleine groepen misschien. Wie kiest niet eens voor zijn persoonlijk gewin ipv voor God. Alle computers, electronika, dure kleding etc. kunnen ook besteed worden op de weg van God, maar wanneer gebeurt dat? Soms is er een persoon die besluit al zijn materiele bezittingen vaarwel te zeggen om zich helemaal aan het dienen van God te wijden; zo iemand wordt een monnik, of een kluizenaar, of een derwish of een mujahid.

Bezittingen hebben, persoonlijk gewin, is niet perse slecht. Ook noodzakelijk om simpelweg te overleven; al je voedsel weggeven zodat je zelf van de honger sterft; ik weet niet of dat voor God een goede daad is. Sint Maarten gaf tenslotte maar zijn halve mantel aan de bedelaar; niet al zijn kleren. (voor de moslims: Sint Maarten was een romeinse soldaat die eens zijn halve mantel aan een bedelaar gaf aan de stadspoort. Die bedelaar bleek Jezus te zijn, en zo werd Sint Maarten heilig. Er zit iets meer aan vast natuurlijk, maar dit is het basisverhaal).

Geld hebben en uitgeven is niet erg, zolang het geen verspilling is en dus ten koste gaat van je verplichtingen tegenover je medemens. Zowel moslims als christenen hebben de Goddelijke verplichting voor hun medemens te zorgen en erbarmen te hebben.

In de islamitische fiqh staat naar mijn mening rechtvaardigheid centraal. Als je het breed hebt, mag je het breed laten hangen als je een rechtvaardig deel van je rijkdom maar ten bate van de gemeenschap uitgeeft. Dat is wettelijk geregeld in de shari'a dmv zakaat. Alles wat je meer aan liefdadigheid weggeeft is sadaqa, en daarvoor wordt je beloont als God het wil.

Op het moment dat je drang naar persoonlijk gewin groter wordt dan je drang God te dienen (en daarmee je medemens en de hele planeet) ben je niet goed bezig. Dan zou je kunnen zeggen dat je Mammon dient ipv God.

Wassalam,

Amier.

 

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2005 om 05:24
... Mammon is een van de hogere demonen. Grappig dat 't als geld vertaald wordt. 
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2005 om 04:27
Ja, dat betekend het nu eenmaal in het Aramees.
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.