Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Waarom het vasten niet toegestaan is voor

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom het vasten niet toegestaan is voor
    Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 05:33
 

Waarom het vasten niet toegestaan is voor menstruerende vrouwen

Bron: www.islamqa.com
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk



Ten eerste:

De gelovige moet zich overgeven aan de bepaling van Allah en het accepteren ook al weet hij niet wat de reden erachter is. Het zou voldoende voor hem moeten zijn dat Allah en Zijn Boodschapper het hebben opgedragen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling. [al-Ahzaab 33:36]

Wanneer de gelovigen tot Allah en Zijn boodschapper worden geroepen opdat Hij over hen moge recht spreken, zeggen zij slechts: "Wij horen en wij gehoorzamen." Dezen zijn het die zullen slagen. [al-Noor 24:51]

Ten tweede:

De gelovige zou met zekerheid moeten geloven dat Allah Wijs is en dat Hij slechts iets voorschrijft in overeenstemming met Zijn ultieme wijsheid en Hij niets verplicht behalve datgene wat in het beste belang van de mensen is en Hij verbiedt niks behalve om de mensen te beschermen van het schadelijke en kwade ervan. Ibn Kathir heeft het goed verwoord in al-Bidaayah wa�l-Nihaayah (6/79) toen hij zei:

De wet van de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) is de meest complete der wetten; het heeft niets goeds uitgesloten dat door de wijzen als iets goeds wordt herkend, of het heeft het opgelegd en het heeft niets kwaads uitgesloten dat door de wijzen als iets kwaads wordt erkend of het heeft het verboden. Het heeft niets opgelegd waarvan mensen kunnen zeggen: �Was dit maar niet opgelegd,� en er is niets verboden waarvan mensen kunnen zeggen: �Was dit maar niet verboden.�

We kunnen de redenen begrijpen of ze zijn verborgen voor ons en het meeste of een gedeelte ervan kan voor ons verborgen zijn.

Ten derde:

De geleerden zijn unaniem overeengekomen dat het voor een menstruerende vrouw verboden is om te vasten en dat ze de dagen in moet halen die ze gemist heeft vanwege haar menstruatie als het een verplicht vasten was, zoals in de Ramadan.

Ze zijn ook overeengekomen dat als ze wel vast, haar vasten niet geldig is.

De geleerden verschilden van mening over de reden waarom het vasten van een menstruerende vrouw niet geldig is.

Sommigen van hen zeiden dat de reden niet bekend is bij ons.

Imam al-Haramayn heeft gezegd: �We weten niet waarom haar vasten niet geldig is want reinheid is er geen hoofdvereiste voor.�

Uit al-Majmoo�, 2/386

Anderen zeiden: �De reden waarom Allah het voor menstruerende vrouwen verboden heeft gemaakt om te vasten tijdens hun menstruatie is uit barmhartigheid tegenover hen, omdat het bloedverlies hen verslapt en als een vrouw zou vasten tijdens haar menstruatie, zou ze zowel door de menstruatie als door het vasten verzwakken, waarbij het vasten een oneerlijke last zou zijn en zelfs schadelijk zou kunnen zijn.

Shaykh al-islam [Ibn Taymiyyah] heeft in Majmoo� al-Fataawa (25/234) gezegd:

Met betrekking tot menstruatie zeggen we:

De islam brengt gematigdheid in alle dingen en tot uitersten gaan in aanbidding is een soort van oneerlijkheid die de Wetgever verbiedt en de islam gebiedt ons om gematigd te zijn in aanbidding. Daarom vertelt de islam ons dat we moeten haasten om het vasten te verbreken en dat we suhoor moeten vertragen en het verbiedt onafgebroken vasten. De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Het beste en meest gematigde van vasten is het vasten van Dawud (alaihi salaam). Hij vastte afwisselende dagen en hij vluchtte niet wanneer hij de vijand ontmoette.� Gematigdheid in aanbidding is ��n van de grootste doelen van de Wetgever. Daarom zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

�O, gij die gelooft, maakt de goede dingen die Allah voor u wettig heeft gemaakt, niet onwettig en overtreedt niet.� [al-Maa'idah 5:67]

Het verbieden van toegestane zaken wordt beschouwd als een overtreding die in strijd is met gematigdheid. En Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�En vanwege het onrecht van de Joden, hebben Wij voor hen (bepaalde) goede toegestane soorten voedsel verboden en vanwege hun veelvuldig afhouden van de Weg van Allah.

En (vanwege) hun nemen van rente, hoewel dat hun verboden was.� [al-Nisa� 4:160-161]

Omdat zij overtraden, werden ze gestraft doordat goede dingen verboden werden, in tegenstelling tot de ummah die de middenweg volgt, voor wie goede dingen toegestaan zijn en slechte dingen verboden zijn. Aangezien dit het geval is, is het voor de vastende persoon verboden om dingen te eten en te drinken die hem versterken en hem voeden en het is verboden voor hem om zijn lichaam opzettelijk dingen uit te laten werpen die hem zouden kunnen verzwakken. Als hij dit wel mocht doen, zou hij een overtreder zijn en iemand die tot uitersten gaat in aanbidding en hij zou niet gematigd zijn.

Dingen die uit het lichaam komen bestaan uit twee soorten. Het eerste soort is datgene wat onvermijdelijk is of dat er op een manier uitkomt die geen schade aanricht. Hier is niets mis mee, zoals urine en ontlasting, omdat dit geen schade aanricht en dit niet vermeden kan worden. Als dit naar buiten moet komen, is dat niet schadelijk voor de persoon, het is juist beter voor hem. Hetzelfde geldt voor een persoon die overgeeft en er niets aan kan doen, of een natte droom heeft, wat ook niet kan worden tegengegaan. Maar als een persoon opzettelijk overgeeft en voedsel en drinken uitspuwt die hem voeden of als hij masturbeert met lustgevoelens (�) en de menstruatie die het bloed laat vloeien. Een menstruerende vrouw kan op een ander moment vasten dan het moment waarop ze menstrueert want dan zal ze vasten op een tijdstip waarop ze in goede staat is, wanneer ze geen bloed verliest dat kracht aan het lichaam geeft. Vasten op het moment waarop ze bloedt, zou haar fysiek verzwakken en zou betekenen dat ze vast op een moment waarop ze niet in goede staat is, dus wordt haar opgedragen om te vasten op andere tijden dan de menstruatie.


O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 05:55

 

Salaamoe alaikum

djazakallahoe gairen oegty

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 07:48

Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa barakatuh oegty

Wa antie mien ahlie djazaa!

Liefs,

je zus in de Islaam

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:00
Hoe zit dat met zwangerschap Ammatoelaziz?
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:26

als een vrouw niet heeft gevast omdat ze bang is dat het schadelijk is voor haar kind. en ze gaat dus niet vasten

dan moet ze deze inhalen.

 

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Hoe zit dat met zwangerschap Ammatoelaziz?
"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:27

Wat moet een zwangere vrouw of een zoogvrouw doen.....?

Bibliotheek

Vraag:

Als een zwangere vrouw of een zoogvrouw een aantal dagen niet vast tijdens de maand Ramadan, wat moet zij dan doen?

                                                                                                                                                 28 september 2005

Antwoord:

Ongeacht of zij nu heeft gegeten uit angst voor eigen veiligheid of die van haar kind, het enige wat haar staat te doen, is dat zij de gemiste dagen inhaalt.

 

Permanente commissie voor het geven van Fataawa

 

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:29
Zwangerschap en Ramadan

Bibliotheek

Vraag:

Ik weet dat je als zwangere vrouw niet hoeft te vasten als je je niet goed voelt, dat is bij mij ook het geval. Als je de hele maand Ramadan niet gevast hebt, moet je deze dagen dan inhalen door de gemiste dagen later te vasten of kan je dit ook op een andere manier inhalen?
                                                                                                      
               Vraag ontvangen op 13 november 2003

Antwoord:

De zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft hoeven niet te vasten als zij vrezen voor hun eigen gezondheid of de gezondheid van hun kind. De meerderheid van de geleerden is van mening dat zij het vasten moeten inhalen wanneer zij daartoe in staat zijn. Dit is tevens de meest correcte mening.

Sheich Fawaz Jneid

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:20

Oegty djazakie Allah geiran voor de aanvulling. Zag de vraag van Ruud nu pas.

Inscha Allah gayr...

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 09:36

salaamoe alaikum

wa iyaakie lieve oegty

 

wa salaamoe alaikum

najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 15:08
Question #49794: For pregnant women and breastfeeding mothers who do not fast, they have to make up the missed fasts and it is not enough for them to feed the poor
Question :


I read that it is permissible for pregnant women and breastfeeding mothers not to fast, and that they can feed the poor and do not have to make up the missed days. They quoted as evidence the report narrated from Ibn �Umar concerning that. How true is this? Please answer with evidence, may Allaah bless you.

Answer :

Praise be to Allaah.

The scholars differed concerning the ruling on pregnant woman and breastfeeding mothers if they do not fast. There are several opinions.

1 � That they have to make up the fasts only. This is the view of Imam Abu Haneefah (may Allaah have mercy on him). Among the Sahaabah, it was the view of �Ali ibn Abi Taalib (may Allaah be pleased with him).

2 � That if they fear for themselves, they have to make up the fast only, and if they fear for their children then they have to make up the fasts and feed one poor person for each day. This is the view of Imam al-Shaafa�i and Imam Ahmad. Al-Jassaas also narrated this from Ibn �Umar (may Allaah be pleased with him).

3 � That they have to feed the poor only, and do not have to make up the fasts. Among the Sahaabah, this was the view of �Abd-Allaah ibn �Abbaas (may Allaah be pleased with him). Ibn Qudaamah also narrated this in al-Mughni (3/37) from Ibn �Umar (may Allaah be pleased with him).

Abu Dawood (2318) narrated from Ibn �Abbaas and �Ali that this phrase � �those who can fast with difficulty� [al-Baqarah 2:184] was a concession granted to old men and old women who find it difficult to fast, allowing them not to fast and to feed one poor person for each day instead, and the same for pregnant and breastfeeding women if they are afraid. Abu Dawood said: i.e., for their children � they may not fast and may feed (the poor) instead. Al-Nawawi said: its isnaad is hasan.

This was also narrated by al-Bazzaar who added at the end: Ibn �Abbaas used to say to a concubine of his who was pregnant: �You are like one who cannot fast, so you have to pay the fidyah but you do not have to make up the fasts.� Al-Daaraqutni classed its isnaad as saheeh, as stated by al-Haafiz in al-Talkhees.

Al-Jassaas narrated in Ahkaam al-Qur�aan that the scholars differed concerning this issue. He said:

The Salaf differed concerning this matter, and there were three points of view. �Ali said: they have to make up the fast if they do not fast, but they do not have to pay the fidyah. Ibn �Abbaas said: They have to pay the fidyah but do not have to make up the fasts. Ibn �Umar said: They have to pay the fidyah and make up the fasts.

Those who said that they only have to make up the fasts quoted the following as evidence:

1 � The report narrated by al-Nasaa�i (2274) from Anas, that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: �Allaah has waived half of the prayer for the traveler, and fasting, and for those who are pregnant and breastfeeding.� Classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Nasaa�i. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) stated that the ruling on pregnant and breastfeeding women is like the ruling on the traveler. The traveler may not fast and has to make it up later, and this also applies to pregnant and breastfeeding women. See Ahkaam al-Qur�aan by al-Jassaas.

2 � Analogy to the sick. Just as the sick are allowed not to fast and have to make it up later, the same applies to those who are pregnant and breastfeeding. See al-Mughni, 3/37; al-Majmoo�, 6/273.

This view was favoured by a number of scholars.

Shaykh Ibn Baaz said in Majmoo� al-Fataawa, 15/225.

Pregnant and breastfeeding women come under the same ruling as those who are sick. If it is too difficult for them to fast then it is prescribed for them not to fast, but they have to make up the fasts when they are able to do so, like those who are sick. Some of the scholars are of the view that it is sufficient for them to feed one poor person for every day they missed, but this is a weak view. The correct view is that they have to make up missed fasts, just like travelers and those who are sick, because Allaah says (interpretation of the meaning):

�but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days�

[al-Baqarah 2:184]

He also said in Majmoo� al-Fataawa, 15/227:

The correct view concerning this matter is that pregnant and breastfeeding women have to make up the fasts, and what was narrated from Ibn �Abbaas and Ibn �Umar, that pregnant and breastfeeding women have to feed the poor instead, is a weak view that goes against the shar�i evidence. Allaah says (interpretation of the meaning):

�but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days�

[al-Baqarah 2:184]

Pregnant and breastfeeding women are likened to those who are sick, and do not come under the ruling on old men who are unable to fast. Rather they come under the ruling on those who are sick, so they should make up the fasts when they become able to do so, even if that is delayed.

It says in Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah (10/220):

If a pregnant woman fears for herself or her foetus because of fasting in Ramadaan, she may break the fast and she only has to make up the missed fasts. In this regard she is like one who is sick and is unable to fast or fears that fasting will harm him. Allaah says (interpretation of the meaning):

�but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days�

[al-Baqarah 2:184]

Similarly if a breastfeeding woman fears for herself if she nurses her child during Ramadaan, or she fears for her child if she fasts and does not breastfeed him, then she may not fast, and she only has to make up the missed fasts.

It also says in Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah (10/226):

A pregnant woman has to fast when she is pregnant, unless she fears for herself or her foetus if she fasts, in which case she is allowed not to fast, but she has to make up the missed fasts after she gives birth and becomes pure from nifaas� it is not sufficient for her to feed a poor person instead, rather she has to fast and does not have to feed a poor person if she does that.

Shaykh Ibn �Uthaymeen said in al-Sharh al-Mumti�, 6/220, after mentioning the difference of scholarly opinion about the ruling on this matter, and expressing his preference for the view that she only has to make up the missed fasts :

This view is the most likely to be correct in my opinion, because at most they are like one who is sick or traveling, who only have to make up missed fasts.

And Allaah knows best.

Islam Q&A (
www.islam-qa.com)
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 15:14
Waar staat in de koran dat het vasten voor menstruerende vrouwen niet is toegestaan?
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:16

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Waar staat in de koran dat het vasten voor menstruerende vrouwen niet is toegestaan?

Dat een menstruerende vrouw niet kan vasten kun je terugvinden in de ahadith ( overleveringen van de Profeet Allah's Vrede en Genade zij met hem)

Het is niet toegestaan voor een menstruerende vrouw om op welke manier dan ook te vasten, verplicht of vrijwillig. Het is echter verplicht om de gemiste verplichte dagen in te halen zoals wordt uitgelegd door Aischa (ra):

"We passeerden deze( periode van menstruatie) en we werden bevolen het vasten af te maken ( dit betekent compenseren) maar we werden niet bevolen de gebeden af te maken. "( Sahih Moelsim)

Bron: Het natuurlijke bloed van vrouwen door Sheich Mohamed Bin Saleh Al Oethaimien.

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:25
De ahadith is leuk en aardig maar ik kan daar weinig autoriteit aan schenken. Mij te veel hearsay van hearsay.

De koran is al Mohammed uit tweede hand en dus niet eenduidig te achterhalen wat nu precies Mohammed's bedoelingen waren. Bij de ahadith en sunna is dat nog een graad sterker.

Allah heeft zijn waarheid in ieder mens hart geschreven. Helaas zijn de meesten van het contact daarmee verloren.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:37
Ja dat snap ik dat sommige mensen dat zo zien. Ik snap ok dat er anderen zijn die daar een andere mening over hebben en die dan daarom door eerstgenoemden zwart voor worden gemaakt.

Maar goed. Het staat niet in de koran. Kan iemand me dan ook nog de zin van dit verbod uitleggen?
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 07:13

De geleerden verschilden van mening over de reden waarom het vasten van een menstruerende vrouw niet geldig is.

Sommigen van hen zeiden dat de reden niet bekend is bij ons.

Imam al-Haramayn heeft gezegd: �We weten niet waarom haar vasten niet geldig is want reinheid is er geen hoofdvereiste voor.�

Uit al-Majmoo�, 2/386

Anderen zeiden: �De reden waarom Allah het voor menstruerende vrouwen verboden heeft gemaakt om te vasten tijdens hun menstruatie is uit barmhartigheid tegenover hen, omdat het bloedverlies hen verslapt en als een vrouw zou vasten tijdens haar menstruatie, zou ze zowel door de menstruatie als door het vasten verzwakken, waarbij het vasten een oneerlijke last zou zijn en zelfs schadelijk zou kunnen zijn.

Shaykh al-islam [Ibn Taymiyyah] heeft in Majmoo� al-Fataawa (25/234) gezegd:

Met betrekking tot menstruatie zeggen we:

De islam brengt gematigdheid in alle dingen en tot uitersten gaan in aanbidding is een soort van oneerlijkheid die de Wetgever verbiedt en de islam gebiedt ons om gematigd te zijn in aanbidding. Daarom vertelt de islam ons dat we moeten haasten om het vasten te verbreken en dat we suhoor moeten vertragen en het verbiedt onafgebroken vasten. De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Het beste en meest gematigde van vasten is het vasten van Dawud (alaihi salaam). Hij vastte afwisselende dagen en hij vluchtte niet wanneer hij de vijand ontmoette.� Gematigdheid in aanbidding is ��n van de grootste doelen van de Wetgever. Daarom zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

�O, gij die gelooft, maakt de goede dingen die Allah voor u wettig heeft gemaakt, niet onwettig en overtreedt niet.� [al-Maa'idah 5:67]

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 07:23
Schriftgeleerden en farizee�rs. Witgekalkte graven die de beker aan de buitenkant wassen en de binnenkant vies laten.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 07:25
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Het beste en meest gematigde van vasten is het vasten van Dawud (alaihi salaam). Hij vastte afwisselende dagen en hij vluchtte niet wanneer hij de vijand ontmoette.�


Dus 'ik ben' de beste?
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 07:42
Grappenmaker... Maar begrijp je het nu of niet?
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:01
Ja ik begrijp dat voor het verbod geen eenduidige duidelijke reden is en dat het dus een tamelijk onzinnig verbod is (want je kan vrouwen zelf de beslissing laten).
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:15

Tja dat is dan jouw mening he! Wij moslima's denken daar weer anders over maar goed. En dit vind ik geen onzinnige reden:

Een menstruerende vrouw kan op een ander moment vasten dan het moment waarop ze menstrueert want dan zal ze vasten op een tijdstip waarop ze in goede staat is, wanneer ze geen bloed verliest dat kracht aan het lichaam geeft. Vasten op het moment waarop ze bloedt, zou haar fysiek verzwakken en zou betekenen dat ze vast op een moment waarop ze niet in goede staat is, dus wordt haar opgedragen om te vasten op andere tijden dan de menstruatie.

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:25
Nee ik vind dat ook geen onzinnige reden. Ik vind het verbod tamelijk onzinnig omdat a. een vrouw zelf kan bepalen of het voor haar wel of niet goed is i.v.m. met de reden die je noemt en b. omdat een menstruatie veelal niet zo'n grote aanslag is op het lichaam dat je een uurtje of tien, twaalf, niet zou kunnen eten en drinken. Kijk ik kan me voorstellen dat je om de reden die je in laatste reactie geeft de menstruerende vrouwen dispensatie geeft voor de ramadan, maar bij een verbod kan ik me weinig voorstellen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.