Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Varkenvlees.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Varkenvlees.
    Geplaatst op: 22 november 2005 om 07:31
In de naam van Allah, de Genadige, de Barmhartige
Waarom heeft de Schepper varkensvlees verboden?

Het is bekend dat de Islam het eten van varkensvlees verbiedt en als zonde beschouwt. Voor de praktiserende moslims betekent het feit dat dit verbod niet verder met gedetailleerde redenen is uiteengezet, niet dat het hem is toegestaan om het eetbaar te noemen, noch kan hij zeggen dat hij precies weet waarom het verboden is. De Islam moedigt de moslims aan de voor- en nadelen, maar ook de wijsheid achter zo'n verbod, wetenschappelijk te onderzoeken.
In dit artikel worden door de schrijver enige bevindingen op het gebied van biochemie, microbiologie, volksgezondheid, religie en menselijk gedrag onder de aandacht van de lezer gebracht.

Verbod

Het verbod van varkensvlees kan rechtstreeks in de Heilige Quraan gevonden worden. Het is in vier hoofdstukken genoemd:
Hoofdstuk 2: Surah "De Koe",
Hoofdstuk 5: Surah" De gespreide Tafel",
Hoofdstuk 6: Surah "Het Vee",
Hoofdstuk 16: Surah "De Bij", .

In hoofdstuk 2, vers 173 zegt, Allah (Subhana wa ta'ala):

"Hij heeft voor u slechts verboden het kadaver, bloed, varkensvlees en datgene waarover een andere naam dan die van Allah is aangeroepen. Maar als iemand door noodzaak gedwongen is, niet uit begeerte of om te overtreden, dan is hij niet schuldig, want Allah is zeer zeker vergevensgezind en genadevol."

In hoofdstuk 5, vers 3 zegt, Allah (Subhana wa ta 'ala):

"Verboden voor u zijn: het kadaver, bloed, varkensvlees en al datgene waarover een andere naam dan die van Allah is aangeroepen; dat wat gedood is door wurging, het doodgeslagene, het doodgevallene, het doodgestokene, dat wat is aangevreten door wilde dieren; behalve als u in staat bent (naar de eis) te slachten; dat wat op een altaar (voor afgoden) geofferd is, het is ook verboden vlees te verdelen door loting met pijlen: dat is een zondige daad."

In hoofdstuk 6, vers 145 zegt, Allah (Subhana wa ta 'ala):

"Zeg: In datgene wat mij geopenbaard is, vind ik geen voedsel dat verboden is voor degene die ervan wenst te eten behalve het kadaver, uitgestroomd bloed, of varkensvlees, want dat is een gruwel, of iets schandelijk, en waarover een andere dan Allah's naam is aangeroepen.
Maar als iemand door noodzaak ertoe gedwongen wordt, niet uit begeerte om te overtreden, dan is uw Rabb (Heer) zeer zeker vergevensgezind, genadevol."

In hoofdstuk 16, vers 115, zegt Allah (Subhana wa ta 'ala):

"Hij heeft voor u slechts verboden het kadaver, bloed, varkensvlees, en al het voedsel waarover een andere naam dan die van Alaah is aangeroepen.
Maar als iemand door grote behoefte ertoe gedwongen wordt, niet uit begeerte of om te overtreden, dan is Allah zeer zeker vergevensgezind en genade vol."
Uit deze vier haast identieke verzen kan men opmaken dat varkensvlees in de Islam absoluut verboden is. In hoofdstuk 6 is het duidelijk als Allah zegt: "...verboden te worden gegeten door iemand die het wenst te eten,..." dat dit vers niet alleen voor de muslims bedoeld is, maar voor alle mensen.

Algemene redenen voor het verbod

De exacte redenen en de diepe wijsheid van 'het waarom" bij het verbod op varkensvlees zijn alleen bekend bij Allah (Subhana wa ta 'ala):
De gelovige muslim zegt:

"Wij geloven erin (de openbaringen).
Het is geheel van onze Rabb (Heer)..."
(vers 3:7)

Toch moeten we de redenen hiervan onderzoeken. We kunnen in de Quraan zien dat Allah, (Subhana wa ta 'ala), het eten van varkensvlees verbiedt omdat het goddeloos en een zonde is. Hierbij wordt het woord "ridjs" (gruwel) gebruikt, dit woord wordt in verschillende contexten achtmaal gebruikt in de Heilige Quraan, onder andere in de volgende regel:

In hoofdstuk 5, vers 90-91, zegt Allah , (Subhana wa ta 'ala):

"0 gelovigen! Alcohol, het kansspel, wijding van stenen (afgoden) en toekomstvoorspelling door middel van (tover) pijlen zijn een gruwel, het werk van de duivel. Vermijdt die dus, opdat het u goed zal gaan. Het plan van de duivel bestaat eruit vijandigheid en haat onder u te verwekken met alcohol en het kansspel en u af te houden van het gedenken van Allah en het gebed. Zult u dan ophouden?"

Daarom is de betekenis van dit woord "ridjs" uiteengezet als: vuil of smerig, "onrein", later zullen deze termen verder uitgelegd worden. Ook de specifieke redenen moeten tezamen met de wetenschappelijke bevindingen vermeld worden.

Alleen vlees of het hele dier?

Is het verbod op varkensvlees alleen beperkt tot het vlees of betreft het hele dier? Ook op deze vraag geeft de Heilige Quraan ons antwoord. In de Arabische taal betekent "vlees" alles wat eetbaar is aan het dier. Wij kunnen dit uit vele Quraanregels afleiden, onder andere de volgende:

1) In Surah 2, "De Koe", ayat 259:
..."En kijk verder naar de beenderen, hoe Wij ze samenvoegen en dan met vlees bekleedden... "

2) In Surah 16, "De Bij", ayat 14:
"En Hij is het, Die de zee aan u dienstbaar heeft gemaakt om er vers vlees uit te eten... "

3) In Surah 23, "De Gelovigen", ayat 14:
"Daarna maken Wij de druppel tot een bloedklonter, dan schiepen Wij de bloedklonter tot' een vleesklomp, dan schiepen Wij de vleesklomp tot beenderen en dan bekleedden Wij die beenderen met vlees. "

Het is hierdoor duidelijk dat het woord "vlees" ook het vet inhoudt. Daarom is alles dat eetbaar is aan het dier verboden om te eten. Het is ook duidelijk dat vet in het vlees is opgenomen en dat het er in de meeste lichaamsdelen onafscheidelijk van is.

Varkensvlees of ander vlees

Een regelmatig terugkerende vraag is: waarom is alleen varkensvlees verboden en andere soorten vlees niet?

Niet alleen het varken is verboden, maar het vlees van alle carnivoren (vleesetende dieren) en van mensen, is niet toegestaan voor consumptie.
Het vlees van een kat, hond, rat, muis, tijger, vos, leeuw, arend, valk, havik, etc. is verboden, terwijl het vlees van herbivoren (plantenetende dieren) zoals schapen, koeien, kamelen, herten geiten, kippen, eenden, ganzen, konijnen, etc. is toegestaan mits het dier geslacht is volgens de regels (uitspreken van de tasmiya) van de Islam. Het paard en de ezel zijn in de Islam edele dieren en het vlees hiervan wordt alleen in noodgevallen gegeten.
Er werd ge�xperimenteerd met vetten van eetbare en oneetbare dieren en er werd bevonden dat vetten van eetbare dieren een patroon van onverzadigde vetzuren volgen, behalve varkensvlees. Dat volgt het patroon van verzadigde vetzuren.
Dit betekent dat als iemand het vlees van plantenetende dieren eet, het vet hiervan gehydrolyseerd wordt in de dunne darm door een stof uit de alvleesklier na door galzouten ge�mulgeerd te zijn.
Het zal worden geabsorbeerd, opnieuw samengesteld en opgeslagen in de vetweefsels als menselijk vet.
Maar die stof uit de alvleesklier kan het vet van carnivoren dieren niet afbreken.
Dus worden ze daarna opgeslagen in de vetweefsels als dierlijk vet en niet als menselijk vet en varkensvet gedraagt zich net als vet van vleesetende dieren.

Er worden hierover een aantal vragen gesteld en er kunnen maar weinig antwoorden op gegeven worden.
Wat gebeurt er met dat vet, dat als varkensvet in de vetweefsels van mensen wordt opgeslagen?
Hoe verloopt het stofwisselingsproces?
Kan eten van varkensvlees de oorzaak van hartaanval zijn?
Wordt de persoonlijkheid of het karakter be�nvloed door het soort voedsel dat gegeten wordt?
Indien dat zo is, wordt het menselijk karakter dan be�nvloed door het eten van varkensvlees? Deze en andere vragen
dienen beantwoord te worden.

Microbiologisch bewijs

Er zijn een behoorlijk aantal bacillen, parasieten en bacteri�n waardoor varkens geplaagd worden en die in zijn vlees leven waardoor, als het gegeten wordt, ziekten worden overgedragen aan de mens.
Deze parasieten zijn o.a. lintwormen, mijnwormen, ronde wormen, faciolopsis buski, paragonimus etc.

Er zijn twee soorten lintwormen, de ene soort, Taenia Saginata teistert het vee en de andere, Taenia Solium teistert het varken. Er is enig verschil in vorm en levensloop en ook in de schade die zij aan het menselijk lichaam berokkenen als het zieke vlees is gegeten.
De Saginata blijft bijvoorbeeld in de darmen van de mens en voltooidt zijn leven daar en de schade is beperkt. De Solium daartegen kan zijn leven niet in de darmen voltooien en gaat door de darmwand met de bloedstroom naar alle kanten van het lichaam. De kiemen nestelen zich in de vitale organen van het menselijk lichaam zoals het hart, de ogen, de hersenen, de longen en lever. Om hun leven voort te kunnen zetten vonnen zij blaasjes ter grootte van een erwt of groter. Als zo'n blaasje of blaasjes in de hersenen gevormd worden veroorzaken ze schade, krampen, verlies van bewustzijn, hysterie en zelfs krankzinnigheid. Als die blaasjes het hart bereiken veroorzaken ze verhoogde bloeddruk en zeer waarschijnlijk een hartaanval. Dr. Rizvi bevestigt dit in zijn boekje over varkensvlees.

Religieus bewijs

Het schijnt dat alle wereldreligies de consumptie van varkensvlees verbieden. Het Juda�sme, het Christendom in het algemeen en de Islam in het bijzonder, verbieden het allemaal. Het is ironisch te zien dat de Christenen varkensvlees eten omdat ze veronderstellen dat het aan hen toegestaan is door de discipel (Christenen volgen nu opeens een discipel in plaats van de Profeet Jezus -as-) Petrus: "Petrus had geen onrein gegeten, de stem zei om te eten." (Handelingen 11:11)

Maar als we de boeken erop naslaan, zien we dat Jezus tijdens zijn leven de Joodse wetten volgde en kwam om die te bevestigen, te reinigen en uit te breiden. (Vlg. Mattheus 5:17)

[Na het heengaan van Jezus, en door het verwerpen van Jezus door de Joden, zochten bepaalde discipelen van Jezus naar nieuwe wegen. Om zoveel heidense Romeinen en Grieken te bekeren, werden de spijswetten, het vlees van dieren geofferd aan afgoden 1) , besnijdenis 2) etc. verdraaid danwel afgeschaft. Dit alles was om de nieuwkomers het makkelijk te maken.]

I) I Korinthiers 8:4-10
2) I Korinthiers 7:19
["En toen Petrus naar Jeruzalem gegaan was, verschilden zij,
die uit de besnijdenis waren, met hen van mening, en zij zei-
den gij zijt binnen gegaan bij onbesnedenen en hebt met hen gegeten."]
(Handelingen 11:2-3)


Nergens wordt gezegd dat Jezus varkensvlees heeft gegeten tijdens zijn leven.
"Ook het zwijn want het heeft wel gespleten hoeven en de hoeven vertonen wel een volledige kloof, maar het herkauwt niet. Het is voor u onrein.
Van hun vlees moogt gij niet eten, en hun dode lichaam moogt gij niet aanraken. Ze zijn voor u onrein.

(Leviticus 11:7-8)

"Gij moogt in het geheel geen vet... (Lev. 7:23)
"Gij moogt in het geheel geen bloed eten...
"Elke ziel die enig bloed eet, die ziel moet van zijn volk worden afgesneden." (Lev. 7:26-27)

Een bekende Bijbelexegeet, H.L. Hastings, zegt in zijn boek "Zal het Oude Boek stand houden",
Pag. 92: "Varkens waren bestemd reinigers te zijn, om smerigheid en gruwelen op te eten; maar als zij hun werk gedaan hadden was het niet bestemd dat mensen zich om zouden keren om het varken op te eten."

Gedragsbewijzen

Het oude spreekwoord dat zegt, "zeg me wat je eet en ik zeg je wat je bent", is nog steeds tot op bepaalde hoogte waar. Er is een groot aantal experimenten op moleculaire basis uitgevoerd op kinderen om de effecten van voeding op hun persoonlijkheid, karakter en gedrag te bestuderen.
Onthouding van een vitamine, een aminozuur of een amine heeft het gedrag van kinderen be�nvloed. Het is bevonden dat borstvoeding betere menselijke eigenschappen voortbrengt dan flesvoeding. Het is bewezen dat eten van vlees van kadavers die met het diethylstilbesterol-hormoon (DES) ingespoten zijn, het karakter van mensen heeft be�nvloed, d.w.z. het heeft homoseksualiteit doen toenemen.
Andere experimenten werden uitgevoerd bij schoolgaande kinderen om de effecten van verkeerde voeding op hun intellectuele prestaties en zintuiglijke waarnemingen te bestuderen. Het mechanisme werd direct of indirect be�nvloed en het resultaat was verlies aan leertijd, storingen in het leerproces gedurende kritieke perioden van ontwikkeling, veranderingen in motivatie en veranderingen in de persoonlijkheid.

Uit de voorafgaande bevindingen kunnen we concluderen dat de voedselsoort die gegeten wordt, het karakter en gedrag van het individu be�nvloeden. Het effect kan voortkomen uit het eten van speciale, zware voeding of een bepaald bestanddeel in de voeding.
Als we naar het dieet van sommige mensen kijken, zien we dat er vegetari�rs zijn en vleeseters. Onder de laatste groep zijn mensen die herbivoren eten maar ook mensen die zowel herbivoren als carnivoren eten. Het vreemde is echter dat de laatste van de carnivoren alleen varkens eten en geen katten, ratten, honden, muizen enz.

Dr. EI-Fangary heeft gerapporteerd dat veel mensen die het vlees van carnivoren eten, verdorven neigingen en gebrek aan menselijk gedrag ten opzichte van andere mensen vertonen, snel klaar staan andere mensen zonder reden te doden en van sommigen is het zelfs bekend dat zij mensenvlees gegeten hebben. Als we verder naar het gedrag van het varken kijken, zien we dat het een uniek dier is. De beer (mannetjes varken) vindt het niet erg als zijn zeug voor zijn ogen paart met een andere beer. Deze eigenschap is uniek omdat dieren dit niet kunnen tolereren. Bij het varken kan het niemand wat schelen zolang de zeug maar toestemming geeft aan andere beren, ook op haar eigen beer heeft het geen uitwerking.

Zo fungeert de zeug dus als een prostitu�e terwijl de beer immoreel handelt door zijn wijfje toe te staan met andere te paren zonder zich daar iets van aan te trekken.

Door het vlees van dergelijke dieren te eten kan het karakter van de mens be�nvloed worden. We hebben gezien dat hormoon injecties die aan kalveren gegeven worden ook de mensen be�nvloeden die dat vlees eten. Daaruit kunnen we afleiden dat eten van varkensvlees ook het karakter van het individu zal aantasten en onzedelijkheid, homoseksualiteit, lesbianisme, overspel en prostitutie zal doen toenemen. De vrije omgang van beide seksen die men in niet-moslim samenlevingen kan zien is ver beneden alle peil gedaald. Er is geen enkel concept van ethiek of moraal meer bij vele mensen, maar alleen nog seksgenot en vrij uitwisseling van seks, zonder daarvoor verantwoordelijkheid te (willen) dragen.
De seksuele relaties voor het huwelijk en het steeds toenemende aantal zwangerschappen waarvan de verwekker onbekend is, zijn overheersende kenmerken van westerse samenlevingen.

De "streakers" en de hoeveelheid publiciteit die zij krijgen en de vele nudistensoci�teiten die gevestigd zijn, vormen enkele van de symptomen van de zieke samenleving die zijn verontreinigd door het verkeerde voedsel dat wordt geconsumeerd. Het aantal verkrachtingen en de algemene overgave aan seks zijn oncontroleerbaar geworden in westerse samenlevingen. Het aantal roofovervallen, wurg en sluipmoorden, het aanleggen van wapenvoorraden en al dat soort dingen behoren tot het kwaad van de moderne samenlevingen die eigenlijk niet meer getolereerd kunnen worden. De voedingswijze heeft hierbij een grote invloed, als we ergens gaan beginnen is dat misschien een van de makkelijkst begrijpbare, tastbare punten.

Drogredenen en feiten

1) Vele mensen denken dat zolang men varkensvlees kookt, het gevaar trichinose op te lopen niet bestaat. In de V.S.D.A. brochure, I-I 34 wordt op pag. 8 verklaard dat van een serie van 24 gevallen van trichinose die waren doorgegeven, 22 gevallen het resultaat van gekookt varkensvlees waren.

2) Het is een feit dat varkensvet hoge meervoudig onverzadigde vetzuren heeft. Het menselijk lichaam heeft er geen profijt van. Zij kunnen niet afgebroken worden door de alvleesklier- stoffen en worden geabsorbeerd als varkensvet en als zodanig opgeslagen in het menselijk lichaam.

3) "Varkensvlees is voedzaam, daarom moeten we doorgaan het te eten als bron van dierlijke prote�ne."
Dr. O.S. Parret zegt in zijn boek "Zieken van voederdieren", "varkensvlees is ook moeilijker verteerbaar dan de meeste andere vleessoorten."
Dit betekent dat de biologische waarde laag is. Een andere vraag is waarom we dan ook geen honden, katten, ratten en soortgenoten, eten.

4) "Varkensvlees was in Arabi� verboden om hygienische redenen. Tegenwoordig groeien varkens op onder gezondere omstandigheden."
Het is een feit dat het varken een bij uitstek smerig en vuil dier is; het staat erop naar vuilstortplaatsen te gaan om zichzelf te voeden; het loopt achter het vee en andere dieren op de boerde- rij aan om op te eten wat zij laten vallen en het om te zetten in varkensvlees voor de openbare verkoop. Eerwaarde Vories zegt in zijn boekje "Het zwijn", "Zie de bruut als hij zich in modder wentelt. Zie hem op het hoogtepunt van zijn glorie, bovenop de mesthoop met zijn kop begraven in het drek terwijl hij van die verheven plaats uitdrukking geeft aan zijn plezier en tevre- denheid met zijn ritmisch geknor."
Een antropoloog Dr. Marvin Harris, schrijft in "De menselijke strategie":...het bedekt de huid met eigen urine en uitwerpselen.

5) "Varkensvlees was in Arabi� verboden omdat het een heet woestijngebied is. De mensen daar kunnen er last en diaree van krijgen, maar mensen buiten Arabie kunnen het rustig eten."
Het is een feit dat varkensvlees doortrokken is van het hoogste percentage vet en er is geen manier om het vet van het vlees te scheiden. Een hoog vetgehalte in voedsel kan diarree in hete gebieden veroorzaken, maar spruw in andere gebieden. Het kan zwaarlijvigheid en een hoog percentage van driewaardige vetten in het plasma en hoog cholesterolgehalte veroorzaken en kan leiden tot hart- en vaatziekten.

6) Professor M. Harris van de universiteit van Columbia, trachtte een antropologisch antwoord te geven op het raadsel van het varken, waarom God de Joden en de Muslims verboden had varkensvlees te eten. Hij zei: "Varkens smaakten goed, maar ze eten je oren van je hoofd en als je ze de kans geeft maken ze ook al je water op. Nou, dat is mijn antwoord op het raadsel waarom God de Joden en de Muslirns gebood geen varkensvlees te eten. Heeft er iemand een beter idee?

Referenties
I. Bottino, N.R. et al "Dietary Fatty Acids: Their Metabolic Fate and Influence on Fatty Acid Biosynthesis," Joumal American Oil Chem. Soc.42: 1124 (1965).
2. Chacko, G.K. & Perkins, E.G. "Anatomical Variation in Fatty Acid Composition & Triglyceride Distribution in Animal Depot Fats," Joumal American Oil Chem. Soc. 42: 1121-1124 (1965).
3. Chandless, et al "Trichuris, Trichinella & Their AlIies," Chapter 18 in Introduction to Parasitology, Pages 399-415, Wiley & Sons, N.Y. (1961).
4. Duncan, G.G., Ed. "Diseases of Metabolism, " W.B. Saunders Co., Philadelphia (1864).
5. Fangary, A.S. "Islam ic Wisdom in Prohibiting the Flesh of Swine" (Arabic) Hikmat ui-Islam Fee Tahreemi Lahmil Khinzeer, J. of AI-Wa'yllslami (Arabic), Pp. 63-66, (July, 1971).
6. Kiernat, B.H., Johnson, J.A. & Siedler, A.J. "A Summary of the Nutrient Content of Meat, " Bulletin 1-1 57, Arnerican Meat Inst Fd., Chicago (1964).
7. Rizvi, Sayed Saeed Akhtar, "Pork," A Group of Muslim Brothers, Box 2245, Teheran, Iran (1972.)
8. Vorigs, C.L. "The Hog: Schuld it Be Used... For Food?," College Press, College Press., Washington (1971).
9. Mattson, F.H. et al. "The Distribution ofFatty Acids in the Triglycerides of the Artiodactyla" (Even- Toed AnimaIs J.Lipid Res. 5: 363-365 (1964).
10. Mattson, F .H. & Beck, L. W. "The Speciticity of Panicrea- tic Lipase for the Primary Hydroxyl Groups of Glycerides," J. Lipid Res. 5: 735-740 (1955).
11. Watson, George "Nutrition & Your Mind," Harper & Row, New Vork (1972). -
12. Korey, S.R., et al. Editors "Ultrastructrue & Metabolism of the Nervours System," Res. Publ. Ass. Nerv. Ment Dis., Volume 40 (1960).
13. Goodhart, R.S. & Shils, M.E. "Modem Nutrition in Health & Disease-Dietotherapy," Lea & Febiger, Philadelphia (1974).

door dr. A. Sakr

 
 
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 11:21
Weinig nieuws maar desalnietemin interesasant. als christen geloof ik dat
het niet verboden is varkensvlees te eten, maar ik heb wel een weerstand
tegen varkens, dus het komt zelden op tafel. Overigens, de varkens zitten
tegenwoordig niet meer op mesthopen en worden redelijk schoon
gehouden. ook eten ze geen uitwerpselen meer, maar uitgebalansceerd
krachtvoer, voor zo ver ik weet niet van dierlijke oorsprong, maar daar
kan ik mij in vergissen.
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 11:31


Het stukje Religieus bewijs is onzin.







Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 14:17

Het is helemaal onzin, en onzin die hier eens om het half jaar gepost wordt ofzo.

De normaal gedrukte passages komen uit het oorspronkelijke artikel, de schuingedrukte zijn de weerleggingen.

Microbiologisch bewijs

Er zijn een behoorlijk aantal bacillen, parasieten en bacteri�n waardoor varkens geplaagd worden en die in zijn vlees leven waardoor, als het gegeten wordt, ziekten worden overgedragen aan de mens.
Deze parasieten zijn o.a. lintwormen, mijnwormen, ronde wormen, faciolopsis buski, paragonimus etc.
Er zijn twee soorten lintwormen, de ene soort, Taenia Saginata teistert het vee en de andere, Taenia Solium teistert het varken. Er is enig verschil in vorm en levensloop en ook in de schade die zij aan het menselijk lichaam berokkenen als het zieke vlees is gegeten.
De Saginata blijft bijvoorbeeld in de darmen van de mens en voltooidt zijn leven daar en de schade is beperkt. De Solium daartegen kan zijn leven niet in de darmen voltooien en gaat door de darmwand met de bloedstroom naar alle kanten van het lichaam.

Dit klopt niet, solium uit slecht gebakken vlees blijft in de darm. Echter, als via de faeces de eieren van eerder genoemde worm in het milieu terecht komen en vervolgens opgegeten worden, gaan de larven daarvan zich over het lichaam verspreiden.

De kiemen nestelen zich in de vitale organen van het menselijk lichaam zoals het hart, de ogen, de hersenen, de longen en lever. Om hun leven voort te kunnen zetten vonnen zij blaasjes ter grootte van een erwt of groter. Als zo'n blaasje of blaasjes in de hersenen gevormd worden veroorzaken ze schade, krampen, verlies van bewustzijn, hysterie en zelfs krankzinnigheid. Als die blaasjes het hart bereiken veroorzaken ze verhoogde bloeddruk en zeer waarschijnlijk een hartaanval. Dr. Rizvi bevestigt dit in zijn boekje over varkensvlees.

Mijn cursus tropische geneeskunde (cursusdienst medica KULeuven, prof. dr W Peetermans) vermeldt hier dat de letsels in spieren meestal asymptomatisch zijn (dus ook het hart). Wat wel voorkomt is visusdaling, als ze de kiemen in het oog terecht komen ; of epilepsie door een verkalkt letsel in de hersenen.

Gedragsbewijzen

Het oude spreekwoord dat zegt, "zeg me wat je eet en ik zeg je wat je bent", is nog steeds tot op bepaalde hoogte waar. Er is een groot aantal experimenten op moleculaire basis uitgevoerd op kinderen om de effecten van voeding op hun persoonlijkheid, karakter en gedrag te bestuderen.
Onthouding van een vitamine, een aminozuur of een amine heeft het gedrag van kinderen be�nvloed. Het is bevonden dat borstvoeding betere menselijke eigenschappen voortbrengt dan flesvoeding. Het is bewezen dat eten van vlees van kadavers die met het diethylstilbesterol-hormoon (DES) ingespoten zijn, het karakter van mensen heeft be�nvloed, d.w.z. het heeft homoseksualiteit doen toenemen.
Andere experimenten werden uitgevoerd bij schoolgaande kinderen om de effecten van verkeerde voeding op hun intellectuele prestaties en zintuiglijke waarnemingen te bestuderen. Het mechanisme werd direct of indirect be�nvloed en het resultaat was verlies aan leertijd, storingen in het leerproces gedurende kritieke perioden van ontwikkeling, veranderingen in motivatie en veranderingen in de persoonlijkheid.

Uit de voorafgaande bevindingen kunnen we concluderen dat de voedselsoort die gegeten wordt, het karakter en gedrag van het individu be�nvloeden. Het effect kan voortkomen uit het eten van speciale, zware voeding of een bepaald bestanddeel in de voeding.
Als we naar het dieet van sommige mensen kijken, zien we dat er vegetari�rs zijn en vleeseters. Onder de laatste groep zijn mensen die herbivoren eten maar ook mensen die zowel herbivoren als carnivoren eten. Het vreemde is echter dat de laatste van de carnivoren alleen varkens eten en geen katten, ratten, honden, muizen enz.

Sowieso is een varken geen carnivoor, maar een omnivoor (een alleseter dus), net als de hond en de muis. Om bij de gestelde vraag terug te komen: katten en honden worden in het westen als huisdieren beschouwd (in China zijn ze dat bv niet en worden wel gegeten), ratten "angstaanjagende" beesten zijn (hoewel in oorlogstijden ook als voedsel gebruikt) en muizen waarschijnlijk niet veel voedingswaarde hebben.
Trouwens, waarom zijn dan bv kip en vis ook niet verboden? Die kunnen zich ook voeden met vlees.


Dr. EI-Fangary heeft gerapporteerd dat veel mensen die het vlees van carnivoren eten, verdorven neigingen en gebrek aan menselijk gedrag ten opzichte van andere mensen vertonen, snel klaar staan andere mensen zonder reden te doden en van sommigen is het zelfs bekend dat zij mensenvlees gegeten hebben.

De ethiek kan niet verklaren of andere dieren dan de mens een moreel kader hebben. Sowieso blijft het omstreden of ze wel morele relevante handelingen kunnen verrichten, immers in hoeverre kan men spreken over handelsvrijheid en autonomie bij de meeste diersoorten?

Als we verder naar het gedrag van het varken kijken, zien we dat het een uniek dier is. De beer (mannetjes varken) vindt het niet erg als zijn zeug voor zijn ogen paart met een andere beer.

"Zijn" zeug? Varkens zijn GEEN monogame dieren, en kunnen dus best van partner wisselen.

Bij het varken kan het niemand wat schelen zolang de zeug maar toestemming geeft aan andere beren, ook op haar eigen beer heeft het geen uitwerking.

Nee, want het vrouwtje kiest met wie ze paart, kwestie van goede genen te verwerven voor het nageslacht.

Zo fungeert de zeug dus als een prostitu�e terwijl de beer immoreel handelt door zijn wijfje toe te staan met andere te paren zonder zich daar iets van aan te trekken.
Door het vlees van dergelijke dieren te eten kan het karakter van de mens be�nvloed worden. We hebben gezien dat hormoon injecties die aan kalveren gegeven worden ook de mensen be�nvloeden die dat vlees eten. Daaruit kunnen we afleiden dat eten van varkensvlees ook het karakter van het individu zal aantasten en onzedelijkheid, homoseksualiteit, lesbianisme, overspel en prostitutie zal doen toenemen.
Daar zit een enorm verschil tussen. Als een rund groeihormoon toegediend krijgt, een mens van dat rundsvlees eet, en dus ook het groeihormoon binnenkrijgt en daarop reageert, is dat iets heel anders dan een hoop 'psychologische' varkenseigenschappen over te nemen door varkensvlees te eten. Dit lijkt me gewoon weer eens een manier om een hoop (vaak vermeende) slechte eigenschappen aan het westen toe te schrijven, want daar eten ze immers varkensvlees.

De vrije omgang van beide seksen die men in niet-moslim samenlevingen kan zien is ver beneden alle peil gedaald. Er is geen enkel concept van ethiek of moraal meer bij vele mensen, maar alleen nog seksgenot en vrij uitwisseling van seks, zonder daarvoor verantwoordelijkheid te (willen) dragen.

Nee, het gaat net goed, iedereen beslist zelf over zijn seksleven. Zolang je je er goed bij voelt, is er geen enkel probleem. Ethiek en moraal is er trouwens altijd, als er waarden en normen zijn. Enkel omdat bepaalde moslims het niet met de westerse normen en waarden eens zijn, wil nog niet zeggen dat ze niet goed zijn, of zelfs onbestaand. Die visie getuigt enkel van met oogkleppen oplopen.

De seksuele relaties voor het huwelijk en het steeds toenemende aantal zwangerschappen waarvan de verwekker onbekend is, zijn overheersende kenmerken van westerse samenlevingen.
De "streakers" en de hoeveelheid publiciteit die zij krijgen en de vele nudistensoci�teiten die gevestigd zijn, vormen enkele van de symptomen van de zieke samenleving die zijn verontreinigd door het verkeerde voedsel dat wordt geconsumeerd.

Nudisme heeft niks te maken met seks.

Het aantal verkrachtingen en de algemene overgave aan seks zijn oncontroleerbaar geworden in westerse samenlevingen. Het aantal roofovervallen, wurg en sluipmoorden, het aanleggen van wapenvoorraden en al dat soort dingen behoren tot het kwaad van de moderne samenlevingen die eigenlijk niet meer getolereerd kunnen worden.

Ik zou ook soms het gevoel krijgen dat moslims in bepaalde moslimlanden als hobby kalasnikov-schieten hebben... Of kleine kindjes in de schoolbus laten ontploffen... Of vrouwen stenigen als ze verkracht zijn... Tenminste als ik niet verder zou kijken dan mijn neus lang is.
Punt is dat er overal geweld en onrecht is, niet enkel bij niet-moslims en als je dan nog s verder kijkt, kan je misschien zien dat we het hier in Europa best goed hebben.


Drogredenen en feiten

1) Vele mensen denken dat zolang men varkensvlees kookt, het gevaar trichinose op te lopen niet bestaat. In de V.S.D.A. brochure, I-I 34 wordt op pag. 8 verklaard dat van een serie van 24 gevallen van trichinose die waren doorgegeven, 22 gevallen het resultaat van gekookt varkensvlees waren.

Lecture Notes on Infectious Diseases ( Mandel et al.) zegt hierover "undercooked pork and wild-animal meat are the main sources of human infection." En "Prevention: all fresh pork and wild animal meat should be adequatly cooked - prolonged freezing will destroy Trichinella cysts". Er staat dus duidelijk 'undercooked', wel gekookt dus maar niet voldoende.

2) Het is een feit dat varkensvet hoge meervoudig onverzadigde vetzuren heeft. Het menselijk lichaam heeft er geen profijt van. Zij kunnen niet afgebroken worden door de alvleesklier- stoffen en worden geabsorbeerd als varkensvet en als zodanig opgeslagen in het menselijk lichaam.

Een zware fout, immers meervoudig onverzadigde vetzuren zijn net gezond. Olijfolie bv zit boordevol poly-onverzadigde vetzuren en dat is net de de reden waarom het aan te raden is. Dierlijke vetten zijn meestal verzadigd en inderdaad ongezonder.
Hierbovenop worden ALLE vetten afgebroken door de enzymen van de alvleesklier en komen vervolgens ALLEMAAL als vetzuren in de bloedbaan, waar ze worden opgenomen door de cellen van het lichaam.


3) "Varkensvlees is voedzaam, daarom moeten we doorgaan het te eten als bron van dierlijke prote�ne." Dr. O.S. Parret zegt in zijn boek "Zieken van voederdieren", "varkensvlees is ook moeilijker verteerbaar dan de meeste andere vleessoorten."
Dit betekent dat de biologische waarde laag is. Een andere vraag is waarom we dan ook geen honden, katten, ratten en soortgenoten, eten.

Ten eerste is een lagere biologische waarde niet synoniem aan moelijker verteerbaar. Verder (en belangrijker) citeer ik hierbij www.varkensvlees.be.
" Ook de verteerbaarheid van varkensvlees scoort hoog. Men verstaat hieronder dat het vleeseiwit voor bijna 80 tot 90% in het darmkanaal wordt afgebroken tot zijn eenvoudigste bouwstenen, de aminozuren, die dan in het bloed kunnen worden opgenomen en in het lichaam weer worden opgebouwd tot menselijk lichaamseiwit. Met de ontlasting gaat vrijwel niets verloren."


4) "Varkensvlees was in Arabi� verboden om hygienische redenen. Tegenwoordig groeien varkens op onder gezondere omstandigheden."
Het is een feit dat het varken een bij uitstek smerig en vuil dier is; het staat erop naar vuilstortplaatsen te gaan om zichzelf te voeden; het loopt achter het vee en andere dieren op de boerde- rij aan om op te eten wat zij laten vallen en het om te zetten in varkensvlees voor de openbare verkoop. Eerwaarde Vories zegt in zijn boekje "Het zwijn", "Zie de bruut als hij zich in modder wentelt. Zie hem op het hoogtepunt van zijn glorie, bovenop de mesthoop met zijn kop begraven in het drek terwijl hij van die verheven plaats uitdrukking geeft aan zijn plezier en tevredenheid met zijn ritmisch geknor."
Een antropoloog Dr. Marvin Harris, schrijft in "De menselijke strategie":...het bedekt de huid met eigen urine en uitwerpselen.

5) "Varkensvlees was in Arabi� verboden omdat het een heet woestijngebied is. De mensen daar kunnen er last en diaree van krijgen, maar mensen buiten Arabie kunnen het rustig eten."

Ik denk dat een groter probleem de hygi�ne en slechte controle van de dieren is. Als die beiden goed verlopen, heb je praktisch geen kans op al de bovengenoemde infecties.

Het is een feit dat varkensvlees doortrokken is van het hoogste percentage vet en er is geen manier om het vet van het vlees te scheiden. Een hoog vetgehalte in voedsel kan diarree in hete gebieden veroorzaken, maar spruw in andere gebieden. Het kan zwaarlijvigheid en een hoog percentage van driewaardige vetten in het plasma en hoog cholesterolgehalte veroorzaken en kan leiden tot hart- en vaatziekten.

Er zegt ook niemand dat je elke dag kilo's spek moet gaan eten, natuurlijk is dat niet gezond, maar dat geldt voor alles wat met overdaad wordt genomen. Er bestaat trouwens wel mager varkensvlees, bv het varkenshaasje.

6) Professor M. Harris van de universiteit van Columbia, trachtte een antropologisch antwoord te geven op het raadsel van het varken, waarom God de Joden en de Moslims verboden had varkensvlees te eten. Hij zei: "Varkens smaakten goed, maar ze eten je oren van je hoofd en als je ze de kans geeft maken ze ook al je water op. Nou, dat is mijn antwoord op het raadsel waarom God de Joden en de Muslirns gebood geen varkensvlees te eten. Heeft er iemand een beter idee?

Dat vind ik een heel goede conclusie.

Oorspronkelijk afkomstig uit dit artikel: http://www.moslimweb.nl/verbodenvlees.php
Schuingedrukte weerleggingen door www.kritische-kwesties.nl

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 14:39

In eerste instantie geplaatst door Paladin



Het stukje Religieus bewijs is onzin.

waarom niet ?

joden eten geen varkensvlees

jezus at ook geen vlees ?

 







<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 16:12
Hitler was vegetari�r.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 17:57
Salaam Aleikum,

Hitler is idd een mooie vergelijking met joden en jezus

Overigens kan ik me herrineren dat kim hier een artikel over had. Ik had maar een stukje gelezen, niet helemaal, maar misschien leuk als de betreffende artikel hier ook behandeld zou worden .

De link post ik later wel inshallah. En moge het duidelijk zijn dat ik tegen het consumeren van varkensvlees ben!
Ben wat dat betreft wel een dierenrechtenactivist als het om varkens gaat Nieuwe volkert? Wie weet


Salaam Aleikum,

Malcolm x
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 06:06

Je bedoelt waarschijnlijk het visioen wat Petrus kreeg in Handelingen 10? Dat betekend helemaal niet dat de voedselwetten zijn afgeschaft, maar juist dat een Jood mocht samen eten met een niet - Jood. Dat was problematisch zeg maar omdat dat verboden was. Na dat visioen kon Petrus zonder problemen naar Cornelius gaan. Als je wil kan ik wel een uitleg voor je opspeuren die dit helderder verwoord?

 

Adonai li, lo ira. Mah ya'aseh li adam? (Psalm 118:6)
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 06:40
In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door Paladin



Het stukje Religieus bewijs is onzin.

waarom niet ?

joden eten geen varkensvlees

jezus at ook geen vlees ?

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->



Joden eten (over het  algemeen) inderdaad geen varkensvlees. Christenen wel en dat kunnen wij onderbouwen met een visioen dat Paulus kreeg en staat beschreven in Handelingen.Weet dat de sheitaan a oedzoe billah,ook in visioenen voorkomt, hij neemt graag deel aan mensen misleiden via visioenen. Moge Allah zijn dienaren beschermen voor zijn valkuilen!

Wie zegt er dat Jezus geen vlees at? Je leest in de Bijbel op zich maar weinig dat Jezus eet, dan zeg ik toch ook niet; Jezus at bijna nooit. Maja, Jezus was een Jood en hield zicht dus aan de Joodse wet die het eten van varkensvlees verbied.

Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 07:08

Dat visioen wat Petrus (niet Paulus!) kreeg was niet van de Tegenstander hoor. Inderdaad houd die ervan mensen te misleiden maar dat heeft totaal niks met dat Schriftgedeelte te maken uit de Bijbel. Het was gewoon een verduidelijking van God (!) aan Petrus dat hij mocht gaan samen eten met niet-Joden wat daarvoor nog niet gebruikelijk was. (Zie Handelingen 10 vrs 28: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=handelingen+10&id35 =1&pos=0&set=11&lang=nl&idp0=38&idp1=36& amp;idp2=19 )

Adonai li, lo ira. Mah ya'aseh li adam? (Psalm 118:6)
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 10:33

die tekst uit Marcus gaat erom volgens de Joodse wijze is het gebruikelijk om je handen te wassen voordat je eet dit is geen regel uit de Thora, maar 1 die er bij gemaakt is. Jezus zei dus eigelijk dat het geen probleem is als je zonder gewassen handen eet zoals de discipelen deden. (er wordt dus niet mee bedoelt dat de voedselwetten zijn afgeschaft)

http://www.statenvertaling.net/bijbel/marc/7.html (welke vertaling gebruikte jij eigelijk Remco? klopt namelijk niet echt met deze vertaling.)

en dat van Handelingen 10 heb ik al geprobeerd te verduidelijken hoe ik dat uitleg. (Tjoh we gaan zo nog een internte christelijk/Joodse discussie houden haha)

 

Adonai li, lo ira. Mah ya'aseh li adam? (Psalm 118:6)
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 12:21

In eerste instantie geplaatst door Yarem


Het was gewoon een verduidelijking van God (!) aan Petrus dat hij mocht gaan samen eten met niet-Joden wat daarvoor nog niet gebruikelijk was.


Denk dat het veel meer is dan het samen mogen eten was.

Matte�s 16
Ik zeg jou: jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen.
Ik zal je de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat je op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.�
Toen verbood Hij de leerlingen om iemand te zeggen dat Hij de Messias was.


Petrus heeft een sleutelpositie om de deur te openen  tot het evangelie voor :
- Joodse volk
- Samaritaanse volk
- heidenen

Denk dat je het ook kunt zien als een eigen aanpak (sleutel) per groep om bij het koningkrijk te mogen horen.
Het stukje slaat in dit geval op de niet joden.

Handelingen 11 :
De apostelen en de broeders in Judea hoorden dat ook de heidenen het woord van God aanvaardden. 
Toen Petrus in Jeruzalem kwam, maakten de gelovigen die besneden waren hem verwijten.
Ze zeiden: �Jij bent in huis geweest bij onbesnedenen en hebt met hen gegeten.�
....
Maar ik zei: �Geen sprake van, Heer, want iets dat onrein is of niet zuiver, is nog nooit mijn mond binnengekomen.�
Maar voor de tweede keer klonk nu de stem uit de hemel: �Wat God gezuiverd heeft, moet jij niet onrein maken.�
Dit gebeurde tot driemaal toe; daarna werd alles weer omhooggetrokken naar de hemel.




Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 12:29

@Paladin: ja zo had ik het nog nooit gezien. mooi

@Remco: ik ben niet Katholiek maar ik gebruik ook de Willibrodvertaling, vind ik een fijne vertaling- goed begrijpbaar. De Statenvertaling is een erg betrouwbare, maar het taalgebruik is wat verouderd. Daarom haalde ik ook die versen aan uit de Statenvertaling omdat het dan in een ander licht wordt gezet, ik ga persoonlijk dan toch voor die vertaling. zelf eet ik ook vrijwel nooit varkensvlees btw.

Adonai li, lo ira. Mah ya'aseh li adam? (Psalm 118:6)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2005 om 13:07
In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door Paladin



Het stukje Religieus bewijs is onzin.

waarom niet ?

joden eten geen varkensvlees

jezus at ook geen vlees ? ik bedoelde varkensvlees dus niet vlees !

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->



Joden eten (over het  algemeen) inderdaad geen varkensvlees. Christenen wel en dat kunnen wij onderbouwen met een visioen dat Paulus kreeg en staat beschreven in Handelingen.

Wie zegt er dat Jezus geen vlees at? Je leest in de Bijbel op zich maar weinig dat Jezus eet, dan zeg ik toch ook niet; Jezus at bijna nooit. Maja, Jezus was een Jood en hield zicht dus aan de Joodse wet die het eten van varkensvlees verbied.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2005 om 06:33

Het doet er helemaal niet toe wat er microbiologisch wel en niet klopt aan die verhalen; het geval van het verbod op varkensvlees vind ik typisch zo'n onderwerp waarvan ik zeg: het is voor ons verboden, da's genoeg dus niet eten en niet over zeuren. En iedereen weet hoe graag ik zeur.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 20:42

En wat betreft die smaad die het varken werd aangedaan in dat wat Kimmie citeert (bij punt 4, die lekenbiologie van onderontwikkeld niveau): een varken bedekt zichzelf met modder om zichzelf te koelen, zoals wel meer dieren zonder vacht doen naar ik meen. Als je ze in hun eigen drek laat staan, zullen ze dat wel moeten aanwenden, denk ik. (biologie van een ge�nformeerde leek, zonder behoefte om een waarheid te cre�ren).

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 09:55
Om een andere wending aan dit soort van discussies te geven en toch niet ontopic te gaan is mijn volgende vraag.
Moet een gebod van wat mensen als God zien altijd wetenschappelijk zijn?
Zou een bepaald gebod van een godheid niet ook gewoon als doel kunnnen hebben dat mensen zich onderscheiden?
En is de wetenschappelijke reden hiertoe dan werkelijk het meest belangrijk?
Moet een gebod van een Godheid wie die ook is altijd zin hebben??
Dat is mijn vraag:-)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 15:21

Je hebt gelijk Dru�de, een gebod (of verbod, of decreet of wat dan ook) hoeft niet altijd binnen onze logica verklaarbaar te zijn. Daarmee zou je bovendien God wel heel erg beperken op een bepaalde manier.

Ik zag een aantal jaar geleden op tv bij de EO wel een leuke vergelijking: als je een borduurwerkje hebt, en je draait het om, dan zie je allerlei draden die kriskras door elkaar heenlopen. Soms is er iets van een patroon te ontdekken, maar vaak snap je er niets van. Pas als je de voorkant van het werkje ziet, zie je het patroon, de afbeelding, de bedoeling. Als je het bestaan vergelijkt met een borduurwerkje, dan zien wij meestal alleen de achterkant; een wirwar van dingen, gebeurtenissen en zaken waar we geen chocola van kunnen maken. God ziet de voorkant, en pas als wij die voorkant zouden kunnen zien, zouden wij dat inzicht hebben. Soms begrijp je het hoe en waarom van de dingen die je overkomen, van het leven, van het goddelijke. Maar meestal is het een wirwar, maar dat betekend n�et dat het nutteloos of onzin is. Het is gewoon de achterkant van het borduurwerk.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.