Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Agressie

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Agressie
    Geplaatst op: 07 december 2005 om 10:34
Salaam Aleikum,

Normaal gesproken ben ik niet de persoon die dit soort topics opent, maar na goed nadenken heb ik er toch maar toe besloten.

Ik heb de laatste tijd (maanden) problemen ondervonden mbt mijn zelfbeheersing als het gaat om agressie. Dit is nooit een probleem bij me geweest, maar om de 1 of andere reden heb ik onlangs op korte termijn meerdere malen mijn zelfbeheersing verloren en ben ik in gegaan op provocaties waardoor ik een ander schade heb toegebracht.

Het gaat hier niet om incidenten waarbij ik zelf actief problemen ben gaan opzoeken, maar om verregaande provocatie waardoor ik me nu schuldig voel dat ik uit de slof ben geschoten(niet uit zelfverdediging). Niet zozeer dat ik mijn verontschuldigingen wil aanbieden, maar meer om mijn niet goed te keuren gedrag.

Mijn vraag ook aan mensen op dit forum is of jullie weten of er middelen zijn om je geduld niet te verliezen.
Geloof me ik heb vaak genoeg surats op zitten zeggen wanneer ik het moeilijk had, maar zijn er specifieke surats om te voorkomen dat je tot iets overgaat waar je later spijt van gaat krijgen.

En even voor de goede orde, voordat mensen hier denken dat ik een agressief ingestelde jongen ben. Het is, afgezien van de laatste maanden, al een hele tijd terug dat ik voor het laatst bij een incident betrokken ben geweest. Zo ben ik niet, en zo zou ik ook niet willen zijn.

Daarom mijn vraag dus aan jullie. Misschien heeft iemand uit eigen ervaring tips voor me of zo.

Djazakallah voor eenieder die me van advies kan voorzien.

(Overigens probeer ik er niet te diep op in te gaan aangezien ik er niet zo trots op ben)

Salaam aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 11:19

As-salamu alaikum broeder,

 

Heel toevallig zat ik net een stuk over woede en tolerantie te lezen en postte jij dit bericht. Ik e.e.a. opschrijven dat ik las:

 

(Zij zijn het) die uitgeven in voorspoed en in tegenspoed, en die de woede inhouden en vergevers van de mensen zijn. En Allah houdt van de weldoeners (al-mohsinun). Quran 3:134

 

Ibn Kathier zegt over deze ayat:

 

�Dit is bedoeld voor degenen die als zij over iets woedend zijn, hun woede onderdrukken. Zij doen dus niet wat zij eigenlijk voelden dat zij wilden doen. In plaats daarvan vergaven zij de persoon.� En voor deze personen heeft Allah, Djennah voorbereid.

 

Ibn al-Qayyim heeft gezegd:

 

�Wanneer er boosheid in het lichaam komt, kan dit vergeleken worden met vuur; het laait op. En door de boosheid is die persoon als een blinde; alles wordt zwart voor zijn ogen. Het maakt hem ook doof, aangezien hij geen advies meer wil horen of wil luisteren. Het enige wat telt is dat hij op welke manier dan ook voor zichzelf wil opkomen.� Boosheid komt dus van shaitaan, en shaitaan is het vuur. Water dooft vuur. Dus moet je bij boosheid wudhu nemen of je toevlucht zoeken bij Allah tegen de shaitaan.

 

sterkte in deze donkere dagen!

 

Wa alaikum salaam

Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 11:31

Assalaamoe Ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe,

Wel mash'allah dat je het toegeeft dat je ervoor durft uitkomen is echt mash'allah ...

Maar Agressie magje het niet echt noemen want agressie is inwerkelijkheid : in aanval gaan doormiddel van geweld... eerder mss een vorm van woede maar khair..

Nou in mijn ogen zijn er nog meerdere op het forum die de term zelfbeheersing niet kennen of zeg maar niet uitoefenen en inclusief mezelf soms is het gewoon sterker dan mezelf *Moge Allah mij daarvoor vergeven inch'allah..* En zelf vroeg ik het ook eens aan mijn moeder en toen zij ze wanneer je kwaad bent moetje zeggen "Bismmillahie rahmanierahiem A3oedoe billahie mina saytanie radjiem" en meteen daarna de woedoe gaan verrichten want de shaytaan zit ook in het spel en dat is zegmaar een remedi� daartegen... Maar khair tot zover mijn ervaring als ik het zo mag noemen...

Verder hoop ik dat ik je wat heb kunnen op weg helpen inch'allah...

En de profeet mohammed zei: *geduld is een schone zaak*

{Inna Llahou ma3a sabirien}: *Allah is met de geduldigen*

Ow en Jiyuu Djazaka Allahoe Gairan voor je tekst

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien

{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 11:45
Salaam aleikum,

Dank jullie wel voor jullie post. Djazakallah.

Zuster, mijn situatie betreft niet het forum. Daarmee wil ik dus zeggen dat de woordkeuze dus wel klopt jammer genoeg.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 14:41

Salaam Aleikum,

dat mensen soms agressief reageren kan ook door iets komen in je verleden wat gebeurd is vaak is het iets wat moeilijk te achterhalen is dus gooi het eens op psygologie net zoals peter pan me zei dat die angsten die ik snachts had dat het ook kan komen doordat ik vroeger mijn woede niet uitte,van mij zget men als ik boos ben dat ik behoorlijk bot overkom omdat ik nooit echt geleerd heb hoe je boos kan zijn dus iemand netjes zeggen dat je dat liever niet wilt of dat liever niet doet inplaats van de weg te lopen...

Dus agie ga eens bij jezelf na wat er gebeurd is en of er vroeger misschie dingen zijn gebeurd waardoor je nou zo boos bent en je soms je zelfbeheersing verliest

En maak doea inshaAllah en als je boos bent probeer het te negeren en niet teveel op letten en anders praat met iemand die je misschien helpen kan inshaAllah om zo je echte probleem te ahcterhalen

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 14:44

ik herinner me trouwends een hadith: Als iemand boos word moet hij gaan als degene staat en als iemand al zit en dan boos word moet hij gaan liggen niet dat je dat echt op school kan doen midden in het pad gaan liggen maar zie maar inshaAllah komt het wel weer goed met je,

Het heeft ook te maken deeltjes wat je in lichaam zit ik zal er wat over opzoeken inshaAllah

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 20:01
Ik probeer het een beetje uit de weg te lopen, de vooroordelen overal in alle richtingen. Bij mij scheelt dat een beetje.
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 02:42

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam aleikum,

Dank jullie wel voor jullie post. Djazakallah.

Zuster, mijn situatie betreft niet het forum. Daarmee wil ik dus zeggen dat de woordkeuze dus wel klopt jammer genoeg.

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Assalamoe ehleykoom warahmatoelah wabarakatoehoe,

Dan heb ik het vekeerd opgevat , ik ging ervan uit dat het op het forum het geval was.

 

Succes ermee alvast en Moge Allah je helpen in alle omstandigheden inch'allah !

 

Ik ben nog ff opzoek gegaan naar de definitie van het woord agressie

 

via wikpedia en dit is het reslutaat:

Agressie

Onder agressie wordt meestal verstaan het gewelddadig handelen met het doel schade toe te brengen. Dikwijls gaat het om schade aan personen.

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien.

 

{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 07:12

Wa3alaikom Essalaam,

Het begrip stress stamt oorspronkelijk uit de bouwkunde. Bijvoorbeeld: welke stressveroorzakers (krachten) werken er op een brug en welke stressreacties (doorbuigingen) treden dan op in die brug. In de 30-er jaren drong het begrip in de psychologie door: Welke stressveroorzakers (stressoren) treden op in het samenspel tussen omgeving en persoon en welke stressreacties heeft de persoon.

Een formele definitie van stress:
�Het proces van inschatten van situaties (als schadelijk, bedreigend, uitdagend), van beoordelen van mogelijke reacties en van het reageren op deze gebeurtenissen�
Het reageren kan zowel fysiologisch (bijv. verhoogde bloeddruk en hartslag, vertragen spijsvertering), emotioneel (bijv. angst, paniek), cognitief (verstandelijk) als gedragsmatig zijn (aanval, vlucht)

Er zijn verschillende manieren (modellen) om te beschrijven hoe stress werkt:

Model Selye: het aanpassingssyndroom.
Het ervaren van stress heeft in eerste instantie een negatieve invloed op de persoon. Daarna komen lichaam en geest in een verhoogde staat van paraatheid. Dat is in eerste instantie goed om adequaat op de stress te kunnen reageren. Als echter die verhoogde paraatheid te lang aanhoudt, komt er een moment waarop de persoon in elkaar stort: de uitputtingsfase.

Model Canon: vecht-vlucht reactie.
Als reactie op stress produceert het lichaam stoffen die het in verhoogde staat van paraatheid brengen, zie ook boven. Figuurlijk gebeurt dit ook mentaal. De persoon is dan voorbereid om te reageren op de stress. De reacties worden door Canon ingedeeld in vechten of vluchten.
Shelley Taylor, een Amerikaanse psychologe, zet kritische kanttekeningen bij de algemene geldigheid van dit model omdat het onderzoek bijna uitsluitend is gedaan bij mannen en mannelijke ratjes. Vrouwen werden uitgesloten vanwege de grotere variatie in de interne klierafscheiding (door de cyclus) waardoor de resultaten verwarrend waren.
Mannen en vrouwen vertonen duidelijke verschillen in vecht-vlucht gedrag, terug te voeren op oertijdrollen van verdedigen (man) of instandhouden van de soort (vrouw). Behalve vluchten of vechten zou met name voor vrouwen ook kunnen gelden in tijden van stress: tend and be-friend, wat zoveel wil zeggen als aanpassen aan de situatie door een verbondje te sluiten met de agressor.

Model Folkman & Lazarus: een cyclus.
Een nieuwe situatie * een eerste inschatting ervan: ben ik in gevaar of niet * emoties * tweede inschatting (wat kan ik er aan doen?) en bepalen van de reactie * gedrag, handelen en dus consequenties * nieuwe situatie etc.

(bron: dvn.nl)

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 08:13
Salaam aleikum,

Helaas beste zuster moslima Y klopt je opgezochte definitie wel.

Djazakallah voor eenieder die de moeite heeft gedaan om te reageren. Alleen is het niet echt zo dat ik op zoek ben naar definities, maar naar verzen die behulpzaam zouden kunnen zijn. Broeder jiyuu heeft in ieder geval een goede aanzet gegeven. Dank hiervoor.
En nogmaals ik waardeer jullie posts en jullie bezorgdheid, maar ik ben van nature niet echt een agressief persoon en aangezien ik nu wat meer alert ben op mijn zelfbeheersing denk ik niet dat het zich nogmaals zal voordoen.
Hulp die ik hier vraag mbt islamitisch advies is dan ook puur als ondersteunend te zien.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2005 om 08:28

Wa3alaikom Essalaam,

Toevallig was er laatst een programma waarin een man vertelde dat hij vroeger ook vaak last had van 'woede'- aanvallen. Wat hij nu doet is: Zodra hij merkt dat hij zich gaat ergeren, Verbeeldt hij zich meteen de profeet Alaihi Essalaam voor zich, En bedenkt zich wat hij Alaihie Essalaam gedaan zou hebben..En dan wordt hij rustiger. Ik ken helaas geen vers die je daarbij zou kunnen helpen. Gair Insha Allah

Wassalaamo Alaikom

Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2005 om 13:14

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam aleikum,

Helaas beste zuster moslima Y klopt je opgezochte definitie wel.

Djazakallah voor eenieder die de moeite heeft gedaan om te reageren. Alleen is het niet echt zo dat ik op zoek ben naar definities, maar naar verzen die behulpzaam zouden kunnen zijn. Broeder jiyuu heeft in ieder geval een goede aanzet gegeven. Dank hiervoor.
En nogmaals ik waardeer jullie posts en jullie bezorgdheid, maar ik ben van nature niet echt een agressief persoon en aangezien ik nu wat meer alert ben op mijn zelfbeheersing denk ik niet dat het zich nogmaals zal voordoen.
Hulp die ik hier vraag mbt islamitisch advies is dan ook puur als ondersteunend te zien.

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Assalaamoe ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe,

Wa ijaakie voor alle moeite en jah sorry van de definitie ik wou't gewoon ff zegge, en ja ik weet datje daar niet veel aan hebt m'n excuses alvast..., en inderdaad de tekst van jiyuu daarintegen was zeer leerrijk ...

Verder wens ik je nog het beste toe en veel sterkte

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien

{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2005 om 14:46
In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
 
Assalamoe3leikoem aghie,
 
Inscha'Allah zul je iets hebben aan de onderstaande tekst. Moge Allah Ta3la je bijstaan en je helpen bij je zelfbeheersing, Amien.
 
Omgaan met woede

Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (islamqa.com)
Vertaald door AlMutaqqun.tk


Woede is ��n van de kwade influisteringen van de Shaytaan die tot vele kwaden en tragedies leidt waarvan alleen Allah de volledige omvang kent. Om deze reden heeft de islam veel te zeggen over deze slechte eigenschap en de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) omschreef genezingen voor deze �ziekte� en manieren om de effecten ervan te beperken, waaronder de volgende:


1. Toevlucht zoeken tot Allah tegen de Shaytaan:

Sulayman ibn Sard heeft gezegd: �Ik zat bij de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) en twee mannen waren elkaar aan het lasteren. E�n van hen was rood in het gezicht en de aders in zijn nek zwollen op. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei, �Ik ken een woord waarmee hetgeen hij voelt weggaat als hij het zou uitspreken. Als hij �Ik zoek toevlucht tot Allah tegen de Shaytaan,� zou zeggen, zou hetgeen hij voelt (zijn woede) weggaan.�� (Overgeleverd door al-Bukhaari, al Fath 6/377)

De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Als een man boos wordt en �Ik zoek toevlucht tot Allah� zegt, zal zijn woede weggaan.� (Sahih al Jaami� al-Saghir nr. 695)


2. Zwijgen:

De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Als iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen.� (Overgeleverd door Imam Ahmad, al-Musnad 1/329; zie ook Sahih al-Jaami� 639,4027)

Dit is omdat in de meeste gevallen de boze persoon zijn zelfbeheersing verliest en woorden van kufr zou kunnen uiten, of vloeken, of de woorden van scheiding (talaaq) die zijn gezin zouden verwoesten, of woorden van laster wat hem de vijandschap en haat van anderen op zou leveren. Dus in het kort: zwijgen is de oplossing die iemand helpt om dat alles te vermijden.


3. Niet bewegen:

De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Als iemand van jullie boos wordt en hij staat, laat hem dan gaan zitten zodat zijn woede weg zal gaan. Als het niet weggaat, laat hem dan gaan liggen.�

De overleveraar van deze hadith is Abu Dharr (salla Allahu alaihi wa salaam) en er is een verhaal aan verbonden: hij bracht zijn kamelen om te drinken naar een trog die hij bezat toen er een paar andere mensen langskwamen en (tegen elkaar) zeiden: �Wie kan concurreren met Abu Dharr (in dieren te drinken brengen) en zijn haar overeind laten staan?� Een man zei: �Ik kan dat�,� dus bracht hij zijn dieren en concurreerde met Abu Dharr met als resultaat dat de trog brak. Abu Dharr stond, dus ging hij zitten en daarna ging hij liggen. Sommigen vroegen aan hem: �O Abu Dharr, waarom ging je zitten en daarna liggen?� Hij zei: �De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: ....� en hij citeerde de hadith. (De hadith en dit verhaal zijn te vinden in Musnad Ahmad 5/152; zie ook Sahih al-Jaami� nr. 694)

Volgens een andere overlevering was Abu Dharr zijn dieren water aan het geven bij de trog toen een andere man hem kwaad maakte, dus ging hij zitten... (Fayd al-Qadir, al-Manaawi 1/408)

Onder de voordelen van dit advies van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) is het feit dat het de boze persoon verhindert om zijn zelfbeheersing te verliezen, want hij zou uit kunnen halen en iemand kunnen verwonden of zelfs vermoorden (zoals we straks zullen zien) of hij zou eigendommen kunnen vernietigen enzovoorts. Gaan zitten maakt het onwaarschijnlijker dat hij te opgewonden raakt en gaan liggen maakt het nog minder waarschijnlijk dat hij iets geks of schadelijks doet. Al-�Allaamah al-Khattaabi (rahimu Allah) heeft in zijn toelichting op Abu Dawud gezegd: �Iemand die staat, is in een positie om te slaan en te verwoesten terwijl het minder waarschijnlijk is dat degene die zit dat doet en degene die ligt kan geen van beide doen. Het is mogelijk dat de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) tegen de boze persoon gezegd heeft om te gaan zitten of te gaan liggen zodat hij niets zou doen waar hij later spijt van zou krijgen. En Allah weet het het beste.� (Sunan Abi Dawud met Ma�aalim al-Sinan, 5/141)


4. Het advies van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) opvolgen:

Abu Hurayrah (radiAllahu anhu) heeft verteld dat een man tegen de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei: �Adviseer me.� Hij zei: �Wordt niet boos.� De man herhaalde zijn vraag meerdere keren en elke keer zei de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) tegen hem: �Wordt niet boos.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, Fath al-Bari, 10/456)

Volgens een andere overlevering zei de man: �Ik dacht na over wat de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) gezegd had en ik realiseerde me dat woede alle soorten kwaad combineert.� (Musnad Ahmad, 5/373)


5. Wordt niet boos en het Paradijs zal van jou zijn. (een sahih hadith, zie Sahih al-Jaami�, 7374. Ibn Hijr heeft het toegeschreven aan al-Tabaraani, zie al-Fath 4/465):

Herinneren wat Allah aan de rechtschapenen heeft beloofd die wegblijven van de oorzaken van woede en in zichzelf strijden om het te beheersen, is ��n van de meest effectieve middelen om de vlammen van woede te doven. E�n van de ahadith die de beloning hiervoor beschrijft is: �Wie zijn woede beheerst wanneer hij de middelen heeft om ernaar te handelen, zijn hart zal op de Dag der Opstanding door Allah gevuld worden met tevredenheid.� (Overgeleverd door al-Tabaraani 12/453, zie ook Sahih al-Jaami� 6518).

Een andere grote beloning wordt omschreven in de woorden van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam): �Wie zijn woede beheerst wanneer hij de middelen heeft om ernaar te handelen, Allah zal hem op de Dag der Opstanding voor de gehele mensheid roepen en hem van de Hur al-�Iyn laten kiezen wie hij wil.� (Overgeleverd door Abu Dawud 4777 en anderen. Het is ingedeeld als hasan in Sahih al-Jaami� 6518)


6. De hoge status en de voordelen kennen die geboden worden aan degenen die zichzelf beheersen:

De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �De sterke man is niet iemand die anderen verslaat (bij het worstelen). De sterke man is degene die zichzelf beheerst wanneer hij boos wordt.� (Overgeleverd doro Ahmad 2/236; de hadith is overeengekomen)

Hoe groter de woede, hoe hoger de status van degene die zichzelf beheerst. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �De sterkste man is degene die in staat is zijn woede te verslaan wanneer hij boos wordt en zijn gezicht rood wordt en zijn nekharen overeind komen.� (Overgeleverd door Imaam Ahmad 5/367 en ingedeeld als hasan in Sahih al-Jaami� 3859)

Anas heeft overgeleverd dat de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) een aantal mensen passeerde die aan het worstelen waren. Hij vroeg: �Wat is dit?� Ze zeiden: �Die en die is de sterkste, hij kan iedereen verslaan.� De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei: �Zal ik je vertellen wie nog sterker is dan hij? De man die zichzelf beheerst wanneer hij slecht behandeld wordt door een ander, heeft zijn eigen shaytaan en de shaytaan van degene die hem boos maakte verslagen.� (Overgeleverd door al-Bazzaar en Ibn Hijr heeft gezegd dat de isnaad sahih is. Al-Fath 10/519)


7. In geval van woede het voorbeeld van de Profeet volgen:

De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) is onze leider en heeft het hoogste voorbeeld gesteld in deze kwestie, zoals in een aantal ahadith is opgetekend. E�n van de bekendste was overgeleverd door Anas (radiAllahu anhu) die zei: �Ik was aan het wandelen met de Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) en hij droeg een Najraani mantel met een ruwe kraag. Een Bedoe�en kwam en greep hem wild bij de rand van zijn mantel en ik zag de tekens die de kraag op zijn nek achtergelaten hadden. Toen beval de Bedoe�en hem om hem wat te geven van de rijkdom van Allah die hij had. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) draaide zich naar hem toe en glimlachte. Toen beval hij dat hem iets gegeven moest worden.� (Overeengekomen. Fath al-Baari 10/375)

Een andere manier om het voorbeeld van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) te volgen, is door onze woede omwille van Allah te maken wanneer Zijn rechten geschonden worden. Dit soort woede is prijzenswaardig. Zo werd de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) boos toen hem verteld werd over de imam die de mensen afkerig maakte van het gebed door het te lang te maken, toen hij in �Aisha�s huis een gordijn met afbeeldingen van levende schepselen zag, toen Usaamah hem vertelde over de Makhzoomi vrouw die veroordeeld was voor diefstal en hij zei �Wil jij ingrijpen betreffende ��n van de straffen die voorgeschreven is door Allah?�, wanneer hem vragen gesteld werden die hem niet bevielen enzovoorts. Zijn woede was puur omwille van Allah.
 
8. Weten dat verzetten tegen woede ��n van de tekenen van rechtschapenheid (taqwa) is:

De rechtschapenen (al mutaqqun) zijn degenen die geprezen zijn door Allah in de Qur�aan en door Zijn Boodschapper (salla Allahu alaihi wa salaam). Het Paradijs zo wijd als de hemel en de aarde is voor hun voorbereid. E�n van hun eigenschappen is dat ze (interpretatie van de betekenis): uitgeven in voorspoed en in tegenspoed, de woede inhouden en vergevers van de mensen zijn. En Allah houdt van de weldoeners. {Aal �Imran 3:134}

Dit zijn degenen wiens goede karakter en mooie eigenschappen en daden door Allah genoemd zijn en die mensen bewonderen en na willen streven. E�n van hun eigenschappen is dat (interpretatie van de betekenis): als zij boos zijn, dan vergeven zij. {As-Sjoera 42:37}


9. Luisteren naar herinneringen:

Woede is een onderdeel van de menselijke aard en mensen verschillen in hun woede. Het kan moeilijk zijn voor iemand om niet boos te worden maar oprechte mensen zullen Allah gedenken wanneer ze herinnerd worden en ze zullen de grens niet overschrijden. Enkele voorbeelden volgen:

Ibn �Abbas (radiAllahu anhu) heeft overgeleverd dat een man toestemming zocht om met �Umar ibn al-Khattaab (radiAllahu anhu) te spreken. Toen zei hij: �O zoon van al-Khattaab, je geeft ons niet veel en je oordeelt niet eerlijk tussen ons.� �Umar (radiAllahu anhu) was zo boos dat hij op het punt stond om de man aan te vallen maar al-Hurr ibn Qays, die ��n van de aanwezigen was, zei: �O Amir al-Mu�minien, Allah heeft tegen Zijn Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) gezegd: Aanvaard de verontschuldigingen en roep op tot het behoorlijke en wend je af van de onwetenden. {Al-A�raf 7:199 � interpretatie van de betekenis} Deze man is ��n van de onwetenden.� Bij Allah, �Umar kon niet verder gaan nadat al-Hurr deze aayah voor hem had gereciteerd en hij was een man die zorgvuldig het Boek van Allah aanhing. (Overgeleverd door al-Bukhaari, al-Fath 4/304)

Dit is hoe de moslim zou moeten zijn. De slechte munafiq (hypocriet) was niet zo toen de hadith van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) hem verteld werd en ��n van de Metgezellen tegen hem zei: �Zoek toevlucht tot Allah tegen de Shaytaan.� Hij zei tegen degene die hem herinnerde: �Denk je dat ik gek ben? Ga weg!� (Overgeleverd door al-Bukhaari, al-Fath 1/465). We zoeken toevlucht tot Allah tegen mislukking.


10. De slechte effecten van woede kennen:

Er zijn veel negatieve effecten van woede; ze schaden iemand zelf en anderen. De boze persoon zou woorden van laster en schunnigheid kunnen uiten, hij zou anderen (fysiek) aan kunnen vallen op een onbeheerste wijze, zelfs tot op het punt van doden. Het volgende verhaal bevat een waardevolle les:

�Ilqimah ibn Waa�il heeft overgeleverd dat zijn vader (radiAllahu anhu) hem verteld heeft: �Ik zat bij de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) toen er een man naar hem toe kwam die een andere man aan een touw leidde. Hij zei: �O Boodschapper van Allah, deze man heeft mijn broer vermoord.� De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) vroeg hem: �Heb je hem vermoord?� Hij zei: �Ja, ik heb hem vermoord.� Hij vroeg: �Hoe heb je hem vermoord?� Hij zei: �Hij en ik waren een boom aan het slaan om de bladeren er af te laten vallen, als voer voor de dieren, en hij belasterde me dus sloeg ik hem met een bijl op de zijkant van zijn hoofd en vermoordde hem.�� (Overgeleverd door Muslim 1307, uitgegeven door al-Baaqi)

Woede kan tot minder dan moord leiden, zoals verwonden en het breken van botten. Als degene die de woede veroorzaakt heeft wegrent, richt de boze persoon de woede op zichzelf dus zou hij zijn kleding kunnen scheuren, op zijn wangen kunnen slaan, een beroerte kunnen krijgen, flauw kunnen vallen, schotels en borden kunnen breken of meubels kunnen breken.

In het ergste geval resulteert woede in sociale rampen en het verbreken van familiebanden zoals met een scheiding. Vraag degenen die van hun vrouwen gescheiden zijn en ze zullen je vertellen dat het in een moment van woede gebeurde. Deze scheiding resulteert in ellende voor de kinderen, spijt en frustratie, een hard en moeilijk leven, allemaal als resultaat van woede. Als ze Allah gedacht zouden hebben, zich bezonnen zouden hebben, hun woede beheerst zouden hebben en toevlucht tot Allah zouden hebben gezocht, zou niets hiervan gebeurd zijn. Tegen de shari�ah ingaan eindigt alleen in verlies.

De schade aan de gezondheid die het gevolg van woede is, kan alleen door dokters beschreven worden, zoals trombose, hoge bloeddruk, hartkloppingen en hyperventilatie dat tot fatale hartaanvallen en diabetes kan leiden. We vragen Allah om een goede gezondheid.


11. De boze persoon zou aan zichzelf moeten denken tijdens momenten van woede:

Als de boze persoon zichzelf in de spiegel zou kunnen zien wanneer hij boos is, zou hij zichzelf en hoe hij eruit ziet haten. Als hij zou kunnen zien hoe hij verandert en hoe zijn lichaam en zijn ledematen schudden, hoe zijn ogen glanzen en hoe ongecontroleerd en gek zijn gedrag is, zou hij zichzelf verachten en walgen van zijn eigen verschijning. Het is welbekend dat innerlijke lelijkheid nog erger is dan uiterlijke lelijkheid; hoe blij moet de Shaytaan zijn wanneer een persoon in deze toestand verkeert! We zoeken toevlucht tot Allah tegen de Shaytaan en tegen mislukking.


12. Du�aa:

Du�aa is altijd het wapen van de gelovige waarmee hij Allah vraagt om hem te beschermen tegen kwaad, problemen en slecht gedrag en waarmee hij toevlucht tot Hem zoekt tegen het vervallen in kufr of tegen kwaaddoen vanwege woede. E�n van de drie dingen die kunnen helpen om hem te redden is: eerlijk zijn in tijden van tevredenheid en van woede (Sahih al-Jaami� 3039). E�n van de du�aa�s van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) was:

�O Allah, bij Uw kennis van het Ongeziene en Uw macht over Uw schepping, houd me in leven voor zolang als U weet dat het leven goed voor me is en laat me sterven wanneer U weet dat de dood goed voor me is. O Allah, ik vraag U om me U te laten vrezen in het geheim en in het openbaar en ik vraag U om me de waarheid te laten spreken in tijden van tevredenheid en van woede. Ik vraag U om mij niet buitensporig te laten zijn in armoede of in welvaart. Ik vraag U om voortdurende zegeningen en om tevredenheid die niet eindigt. Ik vraag U om mij Uw voorbeschikking te laten accepteren en om een goed leven na de dood. Ik vraag U om het plezier van het zien van Uw gezicht en om het verlangen om U te ontmoeten zonder ziektes en misleidende fitnah (beproevingen) door te maken. O Allah, versier ons met de versiering van geloof en laat ons onder degenen zijn die geleid zijn. Lof zij aan Allah, de Heer der Werelden.�
 
7ayaak Allah,
 
Wa Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2005 om 15:05

Hier nog een klein verhaal met moraal over zelfdiscipline:

Bismillah,

Gedurende een gevecht, bevond Ali (een metgezel van de profeet Mohammed, vrede zij met hem), zich tegenover een ongelovige die hem gewelddadig aanviel. Ze waren alle twee moedige en sterke mannen, maar de ongelovige was geen tegenpartij voor Ali, die al snel op zijn borst zat om hem de genadeslag toe te dienen.

�Ik nodig je uit om de getuigen dat er geen god is behalve Allah en dat Mohammed de boodschapper van Allah is,� zei Ali. �Accepteer de Islam en ik zal jouw leven sparen�.
�Nooit�, hijgde de ongelovige.
Ali hief zijn zwaard op en hij stond op het punt om deze op zijn vijand te laten neerdalen, toen de ongelovige hem in het gezicht spuugde.

Tot grote verbazing van de ongelovige, sprong Ali direct van zijn vijand af en liet zijn zwaard zakken.
�Ga weg�, zei Ali, �Ik kan jou nu niet doden�.
�Waarom deed je dat?� vroeg de ongelovige, �Je had me makkelijk kunnen doden�.
�Ik vocht met jou, zuiver uit naam van Allah,� antwoordde Ali, �maar toen je in mijn gezicht spuugde, maakte jouw belediging mij kwaad en als ik jou in boosheid had gedood, zou mij dat naar de hel hebben gebracht, dus had ik geen andere keuze dan om jou te laten gaan. Iemand te doden uit boosheid of uit wraak is geen teken van moed, maar een laffe daad.�

Toen de ongelovige dit hoorde, was hij zo onder de indruk van Ali�s eerlijkheid en zelfcontrole, dat hij direct de Islam aanvaardde.
�Ik getuig dat er geen god is dan Allah, en ik getuig dan Mohammed de boodschapper is van Allah�.

Uit: The modern religion

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2005 om 11:01
Salaam Aleikum,

Allereerst wou ik zeggen dat een excuses nergens voor nodig is Moslima Y, je probeerde me advies te geven en ik was zoiezo een beetje vaag in het begin. Ik waardeer je poging in ieder geval en je goede intentie. Djazakallah.

Zuster AmmatoelAziz, ik ben je enorm dankbaar voor je post. Volgens mij heb je goed begrepen waar ik om vroeg. Ook al was het in vage bewoordingen

Ik wil jullie allen bedanken voor het gegeven advies en ik ben jullie zeer dankbaar.
Moge Allah swt jullie allen belonen voor jullie gebaar.

Overigens heb ik alles weer onder controle denk ik, aangezien ik onlangs al weer getest werd (ik lijk wel een magneet voor trouble ).
Misschien wel mede dankzij jullie , maar ik denk grotendeels dankzij Allah swt.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2005 om 07:14

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Allereerst wou ik zeggen dat een excuses nergens voor nodig is Moslima Y, je probeerde me advies te geven en ik was zoiezo een beetje vaag in het begin. Ik waardeer je poging in ieder geval en je goede intentie. Djazakallah.

 

Wa ehleykoomoe salaam warahmatoelah wabaraktoehoe,

 

Nou dankje, wa ijaak...

 

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien

{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2005 om 08:07

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Allereerst wou ik zeggen dat een excuses nergens voor nodig is Moslima Y, je probeerde me advies te geven en ik was zoiezo een beetje vaag in het begin. Ik waardeer je poging in ieder geval en je goede intentie. Djazakallah.

Zuster AmmatoelAziz, ik ben je enorm dankbaar voor je post. Volgens mij heb je goed begrepen waar ik om vroeg. Ook al was het in vage bewoordingen

Ik wil jullie allen bedanken voor het gegeven advies en ik ben jullie zeer dankbaar.
Moge Allah swt jullie allen belonen voor jullie gebaar.

Overigens heb ik alles weer onder controle denk ik, aangezien ik onlangs al weer getest werd (ik lijk wel een magneet voor trouble ).
Misschien wel mede dankzij jullie , maar ik denk grotendeels dankzij Allah swt.

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Wa Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu,

Graag gedaan broeder, ten alle tijden Inscha'Allah..

Amien en Moge Allah swt je bijstaan. Mascha'Allah dat je alles weer onder controle hebt. En die doe3a( aan het einde van het artikel) helpt zeker gebruik m ook altijd als ik stoom moet afblazen : )

7ayaakoem Allah,

wa Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.