Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

even een algemene mededeling;):P

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: even een algemene mededeling;):P
    Geplaatst op: 15 december 2005 om 04:51

salaam alaikum wa Ra7matullahi wa Barakatuhu

voor een jaartje terug was een moslima een vrouw/dame/meisje/etc met hoofddoek. het scheelde me vrij weinig, al kon ik wel lachen om een goede grap hierover, en het begrip "die hoofddoeken" of "die theedoeken" was mij niet vreemd. . .

nu een jaartje verder en bekeerd tot de islam is dat beeld enorm veranderd.
wanneer ik een vrouw zie in strakke kleding of in niet bedekkende kleding(naveltruitjes noem het maar op. voel ik een soort van afkeer opkomen, heb ik het gevoel dat ze hun lichaam te kijk geven aan jan en alleman. . . .

ook de dames die voorzien van een piratendoekje (dus tegen de voorschriften van de Koran in) rondlopen en daaronder strakke/niet bedekkende kleding dragen maken me soms verdrietig of teleurgesteld, omdat ze hiermee een vertekend beeld geven van wat de hidjaab en wat de islaam inhoud.

anderzijds wil ik iedereen, iedere dame/vrouw en ieder meisje, die voorzien van een islamtisch goedgekeurde;) hidjaab op deze aarde rondloopt of heeft gelopen of zal rondlopen, vertellen dat ik enorm respect voor jullie heb.

het maakt me trots mijn zusters zo te zien, mooi bedekt, gehoorzamend aan Allah subhana wa ta3ala, en niet meelopend met de overheersende trend om zoveel mogelijk op de niet gelovigen te lijken, masha Allah!!!!!

hierbij een klein stukje respect voor jullie allen, moge Allah subhana wa ta3ala jullie ervoor belonen, amien.

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 05:15

ameen

Mashallaaah barakAllaahoe fiek broeder

djazakallahoe ghairen voor je mooie woorden, Hamdoulillaah

 

wa salaamoe alaikum

najiha

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 07:49

Salaam alaikom,

Ik ben het volkomen met je eens. Djazakallah oe ghairan voor je compliment en je respect. Een keer wat anders dan iedere keer het woord "onderdrukking". Ik krijg precies hetzelfde gevoel als ik dit soort dames zie. Soms dan schaam ik me in hun plaats. Vooral meiden die een hoofddoek met een kort rokje dragen!!!

We mogen vaker van dit soort complimentjes krijgen .

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 07:52

haha maar oegty we doen het niet voor de complimentjes tog

maar is wel leuk al die complimentjes

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 08:40
In eerste instantie geplaatst door oegt_najiha

haha maar oegty we doen het niet voor de complimentjes tog

maar is wel leuk al die complimentjes

Dat weet ik ook wel oeghti, maar het zou wel leuk zijn.

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 09:40

salaamoe'alaykom,

Tja, Hijaab is niet alleen maar een hoofddoek. Het is meer dan alleen maar een doekje om je hoofd heen. Ik zie ook vele mannen zonder baard rond lopen, terwijl een baard verplicht is (baard is ook een hijaab van de man). Gelukkig kijkt Allahswt naar onze harten en niet naar onze uiterlijk. Uiteindelijk oordeelt Allah swt ons op onze daden. Je intenties zijn het belangrijkste.

salaamoe'alaykom.

Terug naar boven
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 14:13
helemaal mee eens, al moet ik erbij zeggen dat er veel onwetendheid is omtrend de baard, veel mensen die ik hiermee confronteer zeggen; nee tis alleen soena en niet verplicht! en sowieso, men doet het niet snel in de gillete-maatschappij

wa iyakum voor jullie reactie

vind het nogmaals een prachtig iets, alhamdulillah!!!!!!!!!!!!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2005 om 14:38

Assalamu alaikum,

er is nu eenmaal onenigheid over de goddelijke verplichting van de baard onder de ulema: heeft God ons mannen verplicht een baard te laten staan en zo ja, waarom staat daar dan geen letter over in  koran? Wat we hebben over de baard kennen we uit overleveringen, niet uit goddelijke openbaringen. Bovendien zijn die overleveringen meestal nogal politiek van aard: doe niet als de afgodendienaren, laat je baard staan en knip je snor kort e.d. Dus hoewel de meeste soennietische ulema van mening zijn dat het dragen van een baard wajib is, zijn er ook die zeggen dat het een sterke soenna is, maar geen goddelijke verplichting. Allahu alem.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2005 om 08:25

salaamoe� laykom,

De profeet sws heeft twee dingen achter gelaten, dat zijn de soena en de koran. En wat er in de koran staat, dat  je niet mag afwijken van zijn soenna en de koran. Dus is een baard verplicht voor een man.

salaamoe'alaykom

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2005 om 08:36
Jij maakt dus geen onderscheid tussen de twee (als het antwoord zo makkelijk is).
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2005 om 08:41
dat lijkt me kort door de bocht, het verschil tussen de Edele Koran en de soennah lijkt me duidelijk, dat hij zegt dat ze allebei verplicht zijn te volgen maakt deze 2 absoluut niet gelijk aan elkaar
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2005 om 08:43
Waarom dan de kanttekening van Amier bestrijden?

(Het kan natuurlijk zijn dat dat niet de bedoeling was van Mays�n en dan zou mijn opmerking overbodig zijn geworden.)
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2005 om 10:03

Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Maysun

De profeet sws heeft twee dingen achter gelaten, dat zijn de soena en de koran. En wat er in de koran staat, dat  je niet mag afwijken van zijn soenna en de koran. Dus is een baard verplicht voor een man.

het probleem met de soenna, zuster Maysun, is dat die niet zo duidelijk definieerbaar is als de koran. De soenna is niet hetzelfde als de ahadith; de soenna is de "weg van de profeet" (de soenna van de profeet) en die is gebaseerd op de koran, de ahadith, analogie, consensus en zelfstandige oordeelsvorming (ijtihaad). Dat is de reden dat er zoveel onenigheid over welke dingen nu w�l tot de "echte" soenna behoren en welke nu niet, zelfs binnen de Ahl al Soenna.

In de koran staat n�et dat je niet mag afwijken van de soenna. In de koran staat dat het voorbeeld van de profeet het beste voorbeeld is, altijd gevolgd door een aya waarin wordt gezegd w�t dat voorbeeld dan is, zoals bijvoorbeeld het verdelen van oorlogsbuit e.d.

Het gedeelte van het leven van Mohammed (vzmh) dat we uit de ahadith kennen is niet altijd onderdeel van God's universele wetten voor de mensheid. Zo trouwde Mohammed (vzmh) met negen vrouwen, volgens sommigen met meer. Ook was hij volgens de overleveringen analfabeet en heeft hij nooit moeite gedaan om te leren lezen en schrijven. Betekend dat dat wij ook met negen vrouwen mogen trouwen? En dat lezen en schrijven haraam is?

In de koran staat ook dat de koran compleet is, dat niets eruit weggelaten is, dat we met niets anders dan met de koran mogen oordelen, dat we naast de koran geen ander verhaal (letterlijk "hadith") mogen volgen, dat Mohammed (vzmh) geen andere taak had dan het verkondigen van de koran enz. enz. enz.

Nu denk je misschien: "die Amier is anti-soenna", maar dat is niet zo. Ik laat alleen zien dat een hadith, een overlevering, niet perse betekent dat het een wet van God is, een wet die als je hem niet opvolgt je gestraft wordt, want dat betekend het als iets dat wajib of fardh is achterwege laat.

Ik persoonlijk draag een baard omdat ik mezelf zo wil profileren als moslim; en dat precies de strekking van de ahadith die vertellen dat we een baard moeten laten staan: om niet als de afgodendienaren te doen, om herkenbaar te zijn als moslim. Een soort "politieke" statement dus. En dat haar groeit daar nu eenmaal, dus dat komt overeen met de hadith die zegt dat het bij de fitrah hoort, al vraag ik me af waarom schaamhaar en okselhaar dan wel afgeschoren mag worden, maar goed. Maar een hadith en de interpetatie daarvan van geleerden verheffen tot de status van het Woord van God, dat komt op mij bijna over als shirk.

Een hadith kan een aya uitleggen, een hadith kan een anekdote uit het leven van de profeet (vrede zij met hem) vertellen, een hadith kan een uitspraak van de profeet (vrede zij met hem) of van zijn gezellen navertellen, maar een hadith is geen openbaring, een hadith is niet heilig, een hadith is niet het Woord van God.

Zoals ik al zei: de meeste ulema gaan ervanuit dat het dragen van de baard verplicht is omdat die ahadith er zijn waarin Mohammed (vzmh) zei de baard te laten staan en de snor kort te houden en in de koran staat dat zijn voorbeeld het beste voorbeeld is. Maar er zijn er ook die zeggen dat het een "soenna" is, een traditie, en niet verplicht, net als de "soenna" gebeden naast de verplichte gebeden, om de reden dat er geen letter over wordt genoemd in de koran �n het een erg contekstgebonden hadith is. Wel aan te bevelen, maar geen wajib van Allah ta'ala.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 08:18

salaamoe'alaykom,

Het laten groeien van de baard is waajib (een vereiste) voor alle mannen. Dit wordt zeer ondersteund in de Soennah. Het is de eensgezinde mening van oelamaa in de Islam dat men niet misleid mag worden met deze soennah, door de schaamteloze sjeich�s van deze tijd. Zij proberen enige Fatwa�s te geven die datgene ondersteunen wat zij doen. Op deze manier proberen zij alleen maar dat mensen hen op een verkeerde manier gaan volgen zoals Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) zei: �En wie ook maar met een goede soennah begint zal zijn beloning hiervoor krijgen, en een gelijksoortige beloning voor al diegenen die hem hierin volgen. Terwijl diegene die met een slechte soennah begint, er zijn last voor zal krijgen en eenzelfde last voor al diegenen die hem hierin volgen�. Muslim

Hieronder volgen de bewijzen van de soennah:

a) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET ONGEHOORZAAMHEID AAN ALLAH  (Soebhane wa Ta'ele)

Er is overgeleverd dat de heersers van Jemen, aangewezen door de kisra (titel van de Perzische keizer), twee mannen naar Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) stuurden om met hem te vergaderen. Toen zij in het bijzijn van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) waren merkte hij op dat zij hun baarden hadden afgeschoren en hun snor hadden laten groeien. Hij haatte het naar hen te kijken wegens hun schaamteloze verschijning en zei: �Wee u, wie heeft jullie gezegd dit te doen? Zij antwoorden:�Onze heer (zij bedoelde de kisra). Rasoel-Allah sallalaho alaihi wa sallem) zei toen: �Wat mijn heer betreft, moge Hij Heilig en Verheerlijkt zijn. Hij beval mij alleen mijn baard te laten staan en mijn snor kort te knippen�.

b) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET ONGEHOORZAAMHEID AAN RASOEL-ALLAH

Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) beval in verschillende hadith, (daarbij verschillende werkwoorden gebruikend) de baard te laten staan, welke allen dezelfde betekenis hebben zoals de volgende hadith: �Knip de snor bij, laat de baard�. (Buchari, Muslim)

Gehoorzaamheid aan de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) staat hierin gelijk aan gehoorzaamheid aan Allah (Soebhane wa Ta'ele) Die zei; �Wie de boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt inderdaad Allah, en wie zich afkeert, tot hen hebben wij niet als bewaker gezonden.(Q4:08)

c) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET HET AFSCHEREN VAN DE VERSCHIJNING EN LEIDING VAN RASOEL-ALLAH

Er is authentiek overgeleverd dat Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) gewoonlijk een dikke baard had. (Muslim)

Allah (Soebhane wa Ta'ele) zei: �Voorwaar gij hebt in de profeet van Allah een prachtig voorbeeld voor ieder die Allah en de laatste Dag vreest, en die Allah vaak herdenkt�(Q Al-Ahzaab:21) En Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) zei: �De beste leiding is de leiding van Mohammed�. (Muslim)

d) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET HET ZICH AFKEREN VAN DE WEG DER GELOVIGEN

Het is bekend dat alle profeten en de Sahaba (radiallaho anhoem) en de goede mensen van de Islamitische Oemmah hun baarden lieten groeien. Er is nooit aan ons overgeleverd dat ��n van hen hun baard schoor. Dus dit is hun weg, en Allah (Soebhane wa Ta'ele) zegt: �En hij, die zich tegen de boodschapper verzet nadat diens leiding hem duidelijk is geworden en die een andere weg dan die der gelovigen volgt, Wij zullen hem laten volgen wat hij wil en Wij zullen hem in de Hel werpen, dat is een kwade bestemming�. (Q4:115)

e) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET HET VOLGEN VAN DE ONGELOVIGEN

Dit wordt getoond in verscheidene hadith van Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) zoals bijvoorbeeld:

  • �Knip je snor en laat je baard groeien. Wees anders dan de magi�rs? (Muslim)
  • �Knip je snor en laat je baard met rust. Wees anders dan de mensen van het schrift�.(Muslim)
  • �Wees anders dan de moesjrikien (afgodendienaren); Knip je snor en laat je baard met rust.�. (Muslim)

Ons is bevolen anders te zijn, en ons zoveel mogelijk te onderscheiden van de ongelovigen. Allah (Soebhane wa Ta'ele) zegt: ��..volg de begeerten der onwetenden (van Islam) niet�. (Q45:18) En Rasoel-Allah (sallallaho alaihi wa sallem) zei: �Wie ook maar een volk imiteert is ��n van hen�. (Abu Dawood)

f) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET HET VERANDEREN VAN WAT ALLAH (Soebhane wa Ta'ele) HEEFT GESCHAPEN ZONDER ZIJN TOESTEMMING

In een hadith (Buchari en Muslim) heeft de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) verklaard dat de vrouwen die veranderen wat Allah (Soebhane wa Ta'ele) heeft geschapen, zoals het verwijderen van het haar van hun gezichten of het vijlen van hun tanden of het tatoe�ren van hun lichamen en op zo�n manier hun verschijning proberen te verfraaien, vervloekt zijn door Allah (Soebhane wa Ta'ele). De hadith vermeldde dat vrouwen in het bijzonder omdat zij zichzelf, veel meer dan mannen, mooier trachten te maken, maar het is van toepassing op beide seksen omdat de reden voor het verbod belangrijk is, zoals aangetoond door vele Oelamaa. Het afscheren van de baard valt dus onder deze waarschuwing, aangezien het veel erger is dan de Nams (het verwijderen van gezichtshaar) die wordt uitgevoerd door sommige vrouwen.

Het houdt het gehoorzamen van Satan in die zei: �En ik Satan zal hen zeker doen dwalen en ijdele begeerten in hen opwekken en ik zal hen voorzeker ophitsen en zij zullen de oren van het vee afsnijden en ik zal hen voorzeker aansporen en zij zullen Allah�s schepping bederven�. (Q4:119)

g) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD GAAT GEPAARD MET HET IMITEREN VAN DE VROUWEN

Omdat de baard een groot onderscheid maakt in uiterlijk tussen man en vrouw, en omdat het afscheren dit onderscheid wegneemt zei Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem): �Moge Allah die mannen vervloeken die de vrouwen imiteren, en moge Hij die vrouwen vervloeken die mannen imiteren�.(Buchari)

h) HET AFSCHEREN VAN DE BAARD SPREEKT DE PURE FITRAH (OORSPRONKELIJKE NATUUR) TEGEN

Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) noemde tien kwaliteiten als aanwijzing van een goede, reine aard. (Muslim)

Twee van deze kwaliteiten zijn het afknippen van de snor en het laten groeien van de baard. Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) vertelt ons ook dat ieder kind wordt geboren reine pure Fitrah, die later bevlekt wordt door de invloed van de omgeving en opvoeding. (Buchari en Muslim)

Dit is wat er helaas gebeurt met vele moslims. Zij schijnen een glad geschoren man knapper te vinden dan iemand met een baard. Dit is precies het tegenovergestelde van wat Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) in de laatste hadith verklaarde.

Allah (Soebhane wa Ta'ele) zegt: �Daarom richt uw aangezicht oprecht tot de ware godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. De schepping van Allah kent geen veranderingen�.  (Q30:30)

Alle oelamaa van As-Salaf as-Salih (vrome, rechtschapen voorgangers) met inbegrip van de vier a-immah zijn het erover eens dat het Haraam (verboden) is om de baard af te scheren. Zij beschouwen scheren als een ongeoorloofde schending zoals is overgeleverd door Omar ibn Abdel-Aziez (radiallaho anhoe). Zij waren gewend de man die zijn baard afschoor als verwijfd te beschouwen. Velen van hen accepteerden noch hun getuigenissen, noch stonden zij hen toe om de gebeden te leiden.

 

salaamoe'alaykom

Terug naar boven
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 08:21
djazakiellah gayran voor deze info zuster
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 09:14
Jammer, Maysun, dat je niet zelf een stukje hebt geschreven waarbij je ook op Amier in gaat.
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 09:19

salaamoe'alaykom,

Martinuzz het is voor iedereen, maar ik kan ook zelf ook een antwoord geven, alleen is het zelfde antwoord wat ik eerder heb gepost.

salaamoe'alaykom

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 09:23

wa 3aleykumu s-sal�m, Maysun,

Ja, ik snap je ook wel en je post is ook wel informatief. Het is alleen dat ik de post van Amier goed geschreven vond en dan kan het op een discussieforum interessant zijn om te zien wat iemand die een andere mening is toegedaan erop te zeggen heeft.

(Persoonlijk zou ik een tegenargument van jou in een paar regels een stuk interessanter vinden voor op een forum dan ongeacht hoeveel informatie zonder dat daarbij teruggegrepen wordt naar de argumenten in de draad - een combi van beide is natuurlijk het mooist. :) )

 

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 09:55
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2005 om 10:21

Assalamu alaikum,

Als je zulke lange artikelen kopi�ert in een discussie, is het misschien wel zo prettig om de bron erbij te zetten. Jammer dat je niet inhoudelijk op mijn argumenten kunt of wilt ingaan. Ik zal dat wel proberen met jouw tekst insha Allah.

Ten eerste zie ik aan de woordkeus al wel ongeveer uit welke hoek die tekst komt; "schaamteloze sheichs van deze tijd" en "ze proberen mensen het verkeerde pad te laten volgen". Maar los van dat zeer subjectieve en gekleurde taalgebruik, klopt er al in het begin iets niet; er staat "Het is de eensgezinde mening van oelamaa in de Islam" en dat klopt dus niet. Het is n�et de eensgezinde mening van de ulema in de islam, die mening is verdeeld. Dit betekend dus dat de asuteurs van dit artikel alleen uitgaan van de mening van hun specifieke groep. Door te zeggen dat het de "eengezinde mening is van de geleerden van de islam" zeggen ze dus dat de geleerden die er anders over denken niet binnen de islam vallen.

Dat is vreemd, want een geleerde als imam An Nawawi die toch zeer gerespecteerd wordt, ook door de moderne selefie's, noemde het scheren van de baard "makruh", afkeurenswaardig dus, en niet "haraam", verboden door God. Dit is sowieso de mening van de meeste geleerden binnen de Shafi madhab zoals Al Ghazali en Ibn Hajar, hoewel imam Shafi zelf de baard wel als wajib beschouwde. In de hanefi madhab wordt het hebben van een baard als wajib beschouwt, en wel een vuistlang, omdat hz. Umar de gewoonte had eens per jaar zijn baard in een hand te nemen en alles wat eronder uitstak af te scheren. In de maliliki madhab weer wordt het bijknippen van de baard meestal toegestaan, dus een korte baard is al goed, als het er maar netjes uit blijft zien. Yusuf Qardawi, de egyptische geleerde, beschouwt het scheren van de baard ook als makruh, niet als haraam. Dus die "eensgezinde mening van de geleerden van de islam" klopt niet. Waarom zouden de auteurs van dat artikel 'liegen' over die "eengezindheid", want ik kan me niet voorstellen dat ze bovenstaande niet zouden weten, als zelfs zo'n amateurtje als ik dat al kan opzoeken.

Voor wat betreft die ahadith; de enige verwijzing naar de wil van God in verband met de baard lees ik in die hadith waarin Mohammed (vzmh) spreekt tegen de gezanten van de perzische shah (kisra). Die hadith is afkomstig van Ibn Jarir at Tabari (310 Hidjra), en hasan (goed) verklaard door Al Albani, maar in ieder geval niet sahih. Ik weet niet hoe die hadith door de vroegere ulema is geclassificeerd. Maar verder in Sahih Musim, Sahih Boekhaari, Sunan Abu Dawud en Shamaa Tirmidhi heb ik in ieder geval nooit een hadith kunnen vinden waarin direct de link tussen Allah subhan wa ta'ala en het verbod op het scheren van de baard te lezen is. Zoals ik al zei zijn al die ahadith ook te interpreteren  als directe reaktie op de moeshrikien van die tijd, vooral gezien het feit dat als Mohammed (vrede zij met hem) een openbaring heeft gekregen omtrend het laten staan van de baard, dit blijkbaar niet zo universeel toepasbaar was dat het in de eeuwige en onveranderlijke koran moest worden opgenomen. In Sunan Abu Dawud bijvoorbeeld (boek 28, "haardracht", hadith 4191) staat: "De profeet (vrede zij met hem) zei: de joden en christenen verven hun baard niet, doe dus het tegenovergestelde". Maar toch is het schijnbaar niet wajib om je baard te verven.

De aangehaalde ayaat in het artikel gaan al helemaal niet over de baard, zijn uit de contekst gehaald waarin ze zijn geopenbaard en kunnen dus net zo goed in deze discussie als in welke andere dan ook worden gebruikt. Neem bijvoorbeeld aya 21 van soera Al Azhaab. In het artikel wordt het aangehaald om te laten zien dat wij het voorbeeld van de profeet moeten volgen in het dragen van de baard, terwijl de aya is geopenbaard naar aanleiding van de Slag van de Greppel waarbij sommige mensen alleen aan hun eigenbelang en veiligheid dachten en de strijdende in de steek lieten. Nu is die aya natuurlijk ook universeel op te vatten, maar absoluut geen bewijs voor de plicht van laten staan van de baard. Je kunt hem net zo goed aanhalen om te bewijzen dat wij met negen vrouwen moeten trouwen (voorbeeld van rasoeloellah), analfabeet moeten zijn, koopman moeten zijn, onze baard met henna moeten verven en dat dat dus allemaal wajib zou zijn.

Voor de rest van het artikel, daar ben ik feitelijk in mijn voorgaande post al op ingegaan. Allahu alem.

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 07:14

salaamoe'alaykom,

Amier, een baar laten groeien is verplicht voor man. Hier heb ik een paar sterke bewijzen:

Punt 1:Allah vertelt dat de satan heeft gezegd:En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen (4;119)

Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en je gehoorzaamt de satan.

punt 2: En Allah heeft gezegd: En wat de boodschapper jullie geeft, neemt dat; en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan (59;7)

punt 3: De profeet sws heeft gezegd;"Knipt de snorren bij en laat de baarden (groeien), onderscheidt jullie van de heidenen". (overgeleverd door sahih Muslim)

Dus praktisch betekent deze hadith, Amier: Knipt van jullie snor wat over de lip komt, en laat de baard groeien als vorm van onderscheiding van de ongelovigen.

punt 4: En de profeet sws heeft gezegd:"Tien behoren tot de natuurlijke creatie (van de mens): bijknippen van de snor, laten groeien van de baard, siwaak (tanden poetsen), snuiven van water door de neus, knippen van nagels...(overgeleverd door Sahih Muslim).

Amier, de baardgroei is dus door Allah geschapen. Derhalve is scheren verboden.

punt 5: Een overlevering zegt:"De profeet sws heeft de mannen die vrouwen imiteren vervloekt" (overgeleverd door Sahih Al-buchari)

Amier, het scheren van de baard is een imitatie van de vrouwen. Wie dit doet zal worden vervloekt.

punt 6: de profeet sws heeft gezegd:"...Maar mijn Rabb heeft mij verplicht om mijn baard te laten en mijn snor bij te knippen". (over geleverd door Ibn Khozaima)

Het laten groeien van de baard is een bevel van Allah swt en zijn profeet sws. Het is verplicht, omdat de profeet sws en zijn metgezellen zich hieraan hielden. De verplichting wordt ook verduidelijkt door het verbod in de hadith over het scheren van de baard.

En trouwens de medische wetenschap heeft vastgesteld, dat de baard de amandelen beschermt tegen een zonnesteek en dat scheren slecht is voor de huid.

Beste Amier, omdat jij geen baard draagt ben je het er niet mee eens (hoop het van niet). Maar ik zie dat het geen zin heeft om verder te gaan discusseren over een onderwerp, dat heel duidelijk is en verplicht. En zo kan de heletijd door gaan en met bewijzen komen, maar dat zal ik niet doen.

salaamoe'alaykom 

 

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 07:38
In eerste instantie geplaatst door Maysun

salaamoe'alaykom,

Amier, een baar laten groeien is verplicht voor man. Hier heb ik een paar sterke bewijzen:

Punt 1:Allah vertelt dat de satan heeft gezegd:En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen (4;119)

Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en je gehoorzaamt de satan.


Dan mag je ook niet naar de kapper. Dan mag je ook niet je nagels knippen. Dan mag je ook niet een pukkel uitdrukken.

Terug naar boven
Maysun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maysun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 07:43
In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

In eerste instantie geplaatst door Maysun

salaamoe'alaykom,

Amier, een baar laten groeien is verplicht voor man. Hier heb ik een paar sterke bewijzen:

Punt 1:Allah vertelt dat de satan heeft gezegd:En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen (4;119)

Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en je gehoorzaamt de satan.


Dan mag je ook niet naar de kapper. Dan mag je ook niet je nagels knippen. Dan mag je ook niet een pukkel uitdrukken.

je nagels knippen en je haren bijknippen is een bevel van Allahswt en van zijn boodschapper  sws. In de koran en hadith staat duidelijk in wat haram en halal is.

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 07:58

Ik blijf lachen op deze site.

 

Terug naar boven
dnijholt Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 71
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dnijholt Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 08:06
anders ik wel ,. nou ik scheer me gewoon een baard laat me niet lachen
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 08:15
In eerste instantie geplaatst door Maysun

In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

In eerste instantie geplaatst door Maysun

salaamoe'alaykom,

Amier, een baar laten groeien is verplicht voor man. Hier heb ik een paar sterke bewijzen:

Punt 1:Allah vertelt dat de satan heeft gezegd:En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen (4;119)

Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en je gehoorzaamt de satan.


Dan mag je ook niet naar de kapper. Dan mag je ook niet je nagels knippen. Dan mag je ook niet een pukkel uitdrukken.

je nagels knippen en je haren bijknippen is een bevel van Allahswt en van zijn boodschapper  sws. In de koran en hadith staat duidelijk in wat haram en halal is.

 


Eerlijk gezegd vind ik de islaam knap ingewikkeld. Wat wel mag/moet en niet mag/'moet is niet eenduidig. Christenen hebben daar overigens ook last van. Maar in de Islam is me wel duidelijk geworden dat ook daar niet duidelijk is wat nu precies de voorschriften van Allah zijn, wat van Mohammed komt, en wat nu de verhouding is tussen wat Allah zelf heeft bekendgemaakt, of wat gewoon uit de gedachten van Mohammed komt. Ik merk ook onderling tussen moslims verschillen. Waar komen die verschillen vandaan? Waarom vindt de ene moslim iets wel 'moeten' en de andere moslim 'niet'? Is dat in een zin of vier te zeggen? (Mag ook minder).

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 09:17
Nee, is niet uit te leggen. Kwestie van interpretatie.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 10:31

Assalamu alaikum,

In eerste instantie geplaatst door Maysun

Amier, een baar laten groeien is verplicht voor man. Hier heb ik een paar sterke bewijzen:

Punt 1:Allah vertelt dat de satan heeft gezegd:En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen (4;119)

Het scheren van de baard is een verandering van de schepping van Allah en je gehoorzaamt de satan.

Het scheren van de baard is niet het veranderen van de schepping. Je veranderd er niks mee wat geschapen is: je baard groeit nog steeds, net als bijvoorbeeld je hoofdhaar wat je ook mag knippen, zoals terecht hierboven werd opgemerkt. Bovendien mag je je nagels knippen, schaamhaar en okselhaar scheren, vrouwen mogen "overtollig" gezichtshaar epileren volgens de sahih ahadith (behalve de wenkbrouwen gek genoeg), mag je haar verven en het wordt zelfs aangeraden dit te doen in Sahih Boekhaari en Sunan Abu Dawud. Allemaal veranderingen van de schepping van dezelfde katagorie als het scheren van de baard. Voor wat betreft de tafsier over die aya; ik heb nergens kunnen vinden dat met die aya het scheren van de baard wordt bedoeld, hoogstens tatoe�ren of het bijvijlen van de tanden. Maududi zegt dat het veranderen van de schepping in die aya kan worden opgevat als het veranderen van de schepping voor kwade doeleinden, omdat melk veranderen in kaas, graan in brood, ijzer-erts in magnetrons ook het "veranderen van de schepping" is, maar niet slecht.

Als je argument zou kloppen, zou dat beteken dat we praktisch als holbewoners door het leven zouden behoren te gaan. Misschien is dat ook wel zo.

punt 2: En Allah heeft gezegd: En wat de boodschapper jullie geeft, neemt dat; en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan (59;7)

Het zou goed zijn om niet een halve aya te citeren. De hele aya 7 van soera 59 (Al Hasjr) is:

"En wat God Zijn gezant aan van de bewoners van de steden afkomstige buit gegeven heeft behoort God en Zijn gezant toe en de verwanten, de wezen, de behoeftigen en hij die onderweg is, opdat het niet in omloop komt bij de rijken onder jullie. Wat de gezant geeft, neemt dat, maar wat hij jullie ontzegt, blijf daar vanaf. En vreest God, want God is streng in de bestraffing."

Die aya in verband brengen met een hadith over de baard vind ik toch wel een sterk stukje koranverdraai�ng. Want er staat is niet dat we een baard moeten laten staan, maar dat bezit, rijkdom, "buit" ten goede moet komen aan de hele gemeenschap, en niet alleen aan de rijken en machtigen. Dit vers laat juist de sociale basis zien waar de islamitische gemeenschap op dient te worden gebouwt. Ik ken overigens de ahadith die het verbod op tatoe�ren e.d. in verband brengen met dit vers, maar dit vers is niet in dat verband geopenbaard of bedoelt gezien het feit dat de laatse woorden die je citeert: "Wat de gezant geeft, neemt dat, maar wat hij jullie ontzegt, blijf daar vanaf." geen aya zijn maar een vaststaand onderdeel van de hele aya. Allah weet het het beste. En zelfs al zou het een opzichzelf staande aya zijn (wat het dus niet is), dan nog is er in de hele openbaring van Allah ta'ala niets te vinden die het linkt aan een overlevering die notabene pas ruim 200 jaar later opdook.

punt 3: De profeet sws heeft gezegd;"Knipt de snorren bij en laat de baarden (groeien), onderscheidt jullie van de heidenen". (overgeleverd door sahih Muslim)

Dus praktisch betekent deze hadith, Amier: Knipt van jullie snor wat over de lip komt, en laat de baard groeien als vorm van onderscheiding van de ongelovigen.

Precies! Een politiek-religieus statement dus; geen universeel bevel van Allah ta'ala om je baard te laten staan, want als de ongelovigen hun baard lieten staan, dan zouden wij hem dus juist af moeten scheren als onderscheiding van de ongelovigen. Niks "veranderen van de schepping" dus.

punt 4: En de profeet sws heeft gezegd:"Tien behoren tot de natuurlijke creatie (van de mens): bijknippen van de snor, laten groeien van de baard, siwaak (tanden poetsen), snuiven van water door de neus, knippen van nagels...(overgeleverd door Sahih Muslim).

Niet "natuurlijke creatie"; fitrah kun je beter vertalen met "natuurlijke aanleg" of iets dergelijks. De overleveraar van deze hadith kon zich het tiende onderdeel niet meer herinneren, is hij dan nog wel betrouwbaar? En meer nog, betekend het dat je wordt gestraft als je het achterwege laat? Dat wordt niet gezegd, net zomin als dat wordt gezegd dat je wordt gestraft als geen water door je neus snuift (bij woedhoe) wat een "soenna" handeling is, en niet fardh.

Amier, de baardgroei is dus door Allah geschapen. Derhalve is scheren verboden.

Met scheren verander je je baardgroei niet.

punt 5: Een overlevering zegt:"De profeet sws heeft de mannen die vrouwen imiteren vervloekt" (overgeleverd door Sahih Al-buchari)

Amier, het scheren van de baard is een imitatie van de vrouwen. Wie dit doet zal worden vervloekt.

Dit is een vreemd argument. Hoezo is het scheren van de baard een imitatie van vrouwen? Scheer jij je baard dan?

Het dragen van een jurk is een imitatie van vrouwen, dus als je als man een djelleba draagt ben je vervloekt volgens jouw redenatie.

punt 6: de profeet sws heeft gezegd:"...Maar mijn Rabb heeft mij verplicht om mijn baard te laten en mijn snor bij te knippen". (over geleverd door Ibn Khozaima)

Ja, dat is volgens mij die hadith die ook door At Tabari wordt overtgeleverd, 300 jaar na Hidjra. Weet iemand hoe de ulema deze hadith geclassificeerd hebben? Albani zei "hasan" (= goed, niet "sahih" = authentiek), maar ik bedoel andere geleerden.

     het laten groeien van de baard is een bevel van Allah swt en zijn profeet sws.

Het was een bevel van Mohammed (vzmh) om je te onderscheiden van de afgodendienaren en de ongelovigen. Het laten groeien van de baard is g��n bevel van Allah ta'ala, het is in ieder geval niet te zeggen dat het dat is omdat het niet in de koran wordt vermeld, op geen enkele manier. En dat is een argument waar nog nooit een alim of wie dan ook een fatsoenlijk argument tegenin heeft kunnen brengen, alleen maar indirecte verwijzingen naar indirecte overleveringen.

Beste Amier, omdat jij geen baard draagt ben je het er niet mee eens (hoop het van niet). Maar ik zie dat het geen zin heeft om verder te gaan discusseren over een onderwerp, dat heel duidelijk is en verplicht. En zo kan de heletijd door gaan en met bewijzen komen, maar dat zal ik niet doen.

Beste zuster Maysun, ik zie dat jij mijn post niet echt doorgelezen hebt. Niet omdat we van mening verschillen, want ik weet dat zoveel broeders en zusters hier hierover van mening verschillen, maar omdat je met argumenten komt die al weerlegt zijn, dat je niet op m�jn argumenten kunt of wilt ingaan die ik aanvoer om aan te geven waarom het ook anders kan zijn, en last but not least omdat je stelt dat ik het er niet mee eens omdat ikzelf geen baard zou dragen. Ik heb in een eerdere posting al gezegd dat ik wel een baard draag (en mijn snor kort knip) om precies die reden die Mohammed, vrede zij met hem, heeft aangegeven: ik wil herkenbaar zijn als moslim om zo in deze tijd van achterdocht en islamofobie een statement te kunnen maken dat islam niet een exotische, vreemde religie is maar een echte universele religie, d� religie, die hier in Nederland net zo thuishoort als boerenkool met worst. Dat doe ik door een "gewone" nederlander te zijn die participeerd in de maatschappij, en tegelijkertijd een "gewone" moslim die zijn leven zo probeert in te vullen dat hij het volledig in het teken kan stellen van de overgave aan God. Die twee zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Allahu alam.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abd van Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 82
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd van Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 11:27
en daar ging mn complimetteuze topic over de hijaab
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2005 om 11:33
In eerste instantie geplaatst door Abd van Allah

en daar ging mn complimetteuze topic over de hijaab


ja, da's wel sneu
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.098 seconden.