Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWat is een goed beeld over de islam

 Post Reply Post Reply
Schrijver
edge Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wat is een goed beeld over de islam
    Geplaatst op: 09 december 2003 om 20:35
Ik kwam het volgende stuk tegen op internet


Een ieder van ons heeft wel brokjes herinneringen aan zijn leven, aan de dromen van de vroege kindertijd, aan alle karaktervormende factoren. Ja, ik herinner mij elk moment; k herinner me zelfs bijna het moment dat ik werd geboren. Dat moment is in mijn geheugen gegrift sinds mijn moeder we erover vertelde. Het was op een woensdag in 1971. Ik was de eerstgeboren dochter voor mijn ouders. Ik was de eerste vreugde, de eerste huilende baby in ons huis.



Ik ben de oudste van vier zussen. Onze financi�le situatie was gemiddeld, zoals bij elke doorsnee familie. Ik bezocht openbare scholen. Mijn vader deed zijn best om in onze behoeften te voorzien. Zijn droom was ons een goede opleiding te kunnen geven, vooral mij. Wij waren allemaal meisjes, dus mijn vader wilde graag een zoon hebben. Hij spaarde kosten noch moeiten om ons goed gedegen onderwijs te laten krijgen, en gaf ons alles wat we nodig hadden. Voor zover het de godsdienst betrof, werden we opgevoed met morele waarden, en godsdienstige verplichtingen.



Mijn vader is een echte moslim. Grootgebracht op het platteland, was mijn vader erop gebrand om alle religieuze rituelen en tradities in stand te houden. Wat mijn moeder betreft, die was minder conservatief als mijn vader. Zij bad als het haar uitkwam. Ik herinner me dat ze daar altijd veel discussies met mijn vader over had. Hij wilde dat zij beiden een goed voorbeeld voor ons waren wat betreft alle religieuze zaken.



Ik herinner me dat mijn vader de gewoonte had vroeg op te staan voor het ochtendgebed in de moskee in de buurt. Soms werd ik wakker van de stem van de 'azzan' (roeper tot gebed). Ik was verbaasd over mijn vaders plichtmatigheid om de vijf verplichte gebeden op tijd te bidden in de moskee. Niets weerhield hem ervan dat te doen, de kou van de winter met, de hitte van de zomer niet en zelfs als hij ziek was ging hij.



Ik vroeg hem eens "Waarom bid je niet thuis als het koud weer is?" Hij antwoordde dat des te meer hij naar de moskee zou gaan om te bidden, des te meer God hem rijk zou belonen. Mijn vader was oprecht trouw aan de islam, en conservatief, en dat is hij nu nog.



Toen ik zeven jaar was, moedigde mijn vader mij aan om de hele maand Ramadan te vasten (Ramadan is een van de islamitische kalendermaanden waarin alle moslims verplicht zijn om te vasten). En toen vertelde hij me een van de hadiths (overleveringen van de profeet), "Onderwijs hen tot het zevende jaar, en sla hen tot het tiende jaar."



Ik voelde me hongerig tijdens de lange dag van vasten, juist op die leeftijd, maar ik was trouw en geduldig tot het einde van de dag. Ik speelde het klaar om de hele maand te vasten. Mijn vader was erg gelukkig en verkondigde het nieuws aan alle familieleden. Hij was erg trots op mijn religieuze toewijding.

Ik was erg gelukkig met de wetenschap dat God me zou belonen zoals Hij beloofd had. Maar de grootste vreugde was deze moeilijke taak te volbrengen. Tot mijn twaalfde jaar bad ik niet regelmatig en vader sprak ons daar altijd op aan. Discipline in zowel studie als gebed waren de belangrijkste onderwerpen van vele discussies en striemende woorden thuis.



Vader had een manier van straffen die ik sterk afkeurde. Als een van ons niet bad om een andere dan de legale redenen, wilde hij niet met ons aan tafel eten, zoals de overlevering van de profeet vereiste. Ik vroeg me af hoe de profeet principes kon onderwijzen die verdeeldheid in de familie bracht. Wat voor soort toewijding verwachtte vader dat er zou ontstaan door zo'n soort straf?

We groeiden op met het idee dat christenen ongelovigen en polythe�stisch waren, onze vriendschap of gezelschap onwaardig. Er was een uitzondering voor deze regel. Een van mijn vaders vrienden was een christen, genaamd Fawzy. Vader kende hem al sinds zijn kindertijd, en zij hadden een hechte relatie. Als hij, zijn vrouw en hun zoon ons kwamen bezoeken tijdens onze blijde gebeurtenissen en feesten, was ik altijd verbaasd als, nadat ze weg waren, mijn vader zei: "Oh, Fawzy, het is een grote verspilling dat jij een Christen bent. Ik wou dat je een moslim was!"



Toen ik dertien jaar was, ging ik naar de middelbare school. Op de eerste schooldag is het meestal een heel gevecht om de beste plaatsen in de klas te bemachtigen. Een meisje dat Marcella heette kwam naast me zitten. Haar naam klonk me niet bekend in de oren. Het was een heel nieuw avontuur voor me. Ik moest een heel jaar met die ongelovige christen aan dezelfde schoolbank zitten. Al snel leerde ik haar beter kennen en werd ik gefascineerd door haar. Ik kan me nog steeds de onschuldige uitstraling van haar gezicht herinneren.

Ik kan me tot op heden haar lieflijkheid herinneren alsof het gisteren was en niet jaren geleden.



Ik herinner me dat ze mij eens vroeg wat voor soort sandwiches ik had voor de lunch. Ik zei haar dat ik een Romeinse kaas sandwich had. Marcella zei dat ze een ham sandwich had en stelde voor om van sandwich te ruilen. Ik was ontdaan over haar voorstel en zei tegen haar: "Moslims eten geen varkensvlees, dat is verboden in de islam." Dus vroeg ze me waarom. Ik vertelde haar dat God ons zo beschermde tegen dit vlees dat niet gezond was. Ze keek me onderzoekend aan en hulde zich in stilzwijgen. Ik vroeg me af, als mijn antwoord waar en logisch was, waarom dit vlees dan geen nadelig effect had op de christenen die het misschien al jaren aten? Ik vond geen antwoord en ik maakte me ook niet druk om er een te vinden; al snel vergat ik het hele voorval.



Het eerste schooljaar ging voorbij, en onze eenvoudige en mooie vriendschap groeide. In het volgende schooljaar, zocht Marcella op een dag iets in haar tas. Ze legde al haar boeken op de tafel. Ik pakte haar bijbel. Ik was nieuwsgieriger dan ooit tevoren. Mijn nieuwsgierigheid nam dag na dag toe. Nadat ik haar had gevraagd of ik in haar bijbel mocht kijken, begon ik het Boek te onderzoeken. Mijn oog viel op de woorden "Jezus van Nazareth ging rond, weldoende." Ik vroeg haar wie Jezus was. Was hij een mens? Het was de eerste keer dat ik Zijn naam hoorde.



Marcella antwoordde me dat Hij de Christus was. Ik sloot het boek en gaf het aan haar terug. Deze zin zette zich vast in mijn hoofd en ik had een brandend verlangen om het te begrijpen. "Een mens ging rond, weldoende" - wat een geweldig persoon- om zo toegewijd te zijn aan het weldoen! Ik ging naar huis met een diep verlangen om een bijbel te krijgen zodat ik meer te weten zou komen over die mens. Met grote onschuldigheid vroeg ik mijn vader om mij een bijbel te geven en ik vertelde hem wat er gebeurd was. En je kunt je niet voorstellen wat er gebeurde! Een enorme uitbarsting van woede, ons huis explodeerde bijna. Mijn vader sloeg mijn rug bont en blauw, terwijl hij twee zinnen keer op keer herhaalde: "Christenen zijn ongelovigen... de bijbel is verdorven." Ik huilde, betreurde wat ik gedaan had en had berouw. Ondanks dat kwam niet lang daarna hetzelfde verlangen weer terug. Ik vroeg Marcella me over Jezus te vertellen. Ze vertelde me dat Hij van iedereen houdt en wonderen deed om mensen te helpen.



Op een dag volgde ik onze islamitische godsdienstles. De leraar was een jonge man met het teken van gebed op zijn voorhoofd. Ik voelde het verlangen om een vraag te stellen die ik al heel lang in mijn gedachten had. Ik aarzelde om het te vragen omdat ik wist dat het verboden was om zo'n vraag te stellen, maar ik kon hem niet langer binnenhouden. Eindelijk had ik genoeg moed verzameld en zei: "Meester, mag ik een vraag stellen? Maar ik bedoel..... moge God me vergeven." Mijn tong was losgemaakt en ik kreeg het voor elkaar om de vraag eruit te krijgen: "Zou het niet redelijker zijn geweest als de profeet Mohammed alle vrouwen in hun moeilijke omstandigheden had geholpen zonder met hen te trouwen? Zou het niet redelijker zijn geweest als hij hen had geholpen zonder de voorwaarde van een huwelijk? Zou het niet redelijker zijn geweest zijn als hij geen polygamist was?"



Het antwoord was een klap in mijn gezicht en het woord "ongelovige!" Het was de eerste keer dat ik werd geslagen op school. Ik voelde dat ik zeer beledigd was. Ik ging naar de hoofdmeesteres van de school om te klagen en vertelde wat er gebeurd was. Ik vertelde haar dat ik al het recht had om dergelijke vragen te stellen. Het was een vraag voortkomend uit gezond verstand. Het was zijn taak als leraar om mij te antwoorden. Ik vroeg me af waarom hij me beschuldigde een ongelovige te zijn? De hoofdmeesteres was zeer fanatiek. Ze berispte ons altijd voor het niet dragen van de sluier, maar ze was erg wijs. Ze vertelde me dat als de profeet alleen relaties met hen gehad zou hebben om hen te helpen, hij hen een hoop narigheid bezorgd zou hebben en hen zou hebben blootgesteld aan geruchten en verdachtmaking. Ik knikte maar ik was niet echt overtuigd. Haar antwoord was geen vergoeding voor de mij aangedane belediging. Ik had opnieuw spijt omdat het zinloos was en ik besloot geen aandacht meer aan deze kwestie te schenken.



Mijn vader had de gewoonte er bij ons op aan te dringen om aanhoudend te bidden, dus besloot ik mezelf toe te wijden aan het gebed. Ik realiseerde me dat discussie en denken zinloos waren, dus besloot ik de vijf dagelijkse gebeden als een taak te gaan uitvoeren om zodoende mijn vaders vloeken te vermijden. Ik voelde me in bedwang gehouden. In mijn eerste gebedshouding vroeg ik God hulp om de laatste te kunnen volbrengen en zo deze taak te kunnen be�indigen. Ik dacht niet aan God en mijn gebed bracht geen enkele verandering in mijn karakter. Mijn houding jegens christenen was nog steeds vijandig, een gevolg van de manier waarop wij werden grootgebracht. Marcella was het enige christelijke waaraan ik mij bloot stelde. Ik vermeed zelfs het kerkgebouw vlakbij ons huis te passeren.



Thuis bleef alles hetzelfde gedurende een aantal jaren. De botsingen en ruzies tussen mijn ouders gingen van kwaad tot erger tot zij het meest voor de hand liggende deden om de koers van hun levens te veranderen. Het was "het laatst aanbevolen van het toegestane" zoals ze zeiden -te gaan scheiden.



Ik kreeg teen een hele nieuwe rol in de ons gezin. Ik was 16 toen ik, in plaats van mijn vader, de verantwoordelijkheid had als hoofd van het gezin, en voor mijn zusters zorgde. Ik moest me op drie dingen concentreren, namelijk hoge cijfers halen op school, een goede moeder zijn voor mijn zussen en mijn vaders verantwoordelijkheden op me nemen.



Ik stond mezelf niet toe aan iets anders te denken. Ik maakte de school at met hoge cijfers. Mijn oude droom was om een vervolgopleiding aan de universiteit te volgen, maar om financi�le redenen en om voor het gezin te kunnen zorgen, gaf mijn vader daar geen toestemming voor. Ik begon het gevoel te krijgen dat alles tegen mij was. Dat gevoel kwam voort uit afwijzing en rebellie. Maar er was geen uitweg uit deze slechte situatie. Elk jaar bracht meer verdriet, zorgen en gebrokenheid. Ik kon nergens heen!



In deze tijd schuilde ik bij God. Uiteindelijk had ik geen andere keus dan God te zoeken. Ik was zo zwak, zo oprecht en had Hem zo verschrikkelijk nodig. Ik wijdde mezelf toe aan bidden en vasten en het opvolgen van alle islamitische verordeningen. Ik begon de hoofddoek te dragen. Na het be�indigen van elk gebed, riep ik tot God en sprak veel met Hem, maar ik had het gevoel dat mijn gebeden en smekingen met verder kwamen dan het plafond en bij me terugkeerden zonder antwoord of hulp of zelfs maar hoop.



Ik had het gevoel dat God heel ver weg was, "zo ver als liet oosten verwijderd is van het westen". Nadat ik mijn opleiding voltooid had bleef ik meer dan twee jaar thuis. Ik verveelde me dood door het routinematige leven, dus begon ik uit te kijken naar een baan. Ik kwam erachter dat v een advocatenkantoor was dat een vacature had voor secretaresse.



De eigenaar van dat kantoor was een christen. Ik was er zeker van dat mijn vader zo'n idee om daar te werken zou verwerpen, maar ik moest het hem vertellen. Hij weigerde categorisch. Toen ik bleef volharden, gaf hij uiteindelijk toestemming. Eenmaal aan het werk op de zaak van een christen, kwam mijn nieuwsgierigheid voor het christendom weer naar boven.



Ik begon met een vraag aan mijn baas over een plaatje van de maagd Maria op de muur achter hem: "Waar hadden ze dat vandaan? Waarom zeiden ze dat Jezus God was terwijl hij uit een gewone vrouw geboren was, ook al was zijn geboorte wonderlijk?" Ik had mijn vraag amper be�indigd, toen zijn woede opvlamde en hij vastberaden tegen me zei, "Hier zijn er geen vragen over religie. Het is al erg genoeg wat er vandaag de dag in het land aan de gang is." Hij bedoelde de verschrikkelijke terroristische aanslagen van 1991.



De angst van deze advocaat en zijn onwetendheid over zijn religie maakte dat hij betrokken wilde raken in elke discussie over religie. Onwetendheid en angst zijn meer dan genoeg om de meest geweldige schoonheid te verbergen. Intussen besloot ik om meer over het christendom te weten te komen, deze keer niet wat christelijke boeken in de bibliotheek van ons kantoor. Ik begon te lezen over de kruisiging, de drie-eenheid, en de Zoon van God en zijn liefde. Ik was gefascineerd door het grote liefdesverhaal dat duidelijk tevoorschijn kwam met het kruis en de redding. Ik vond het logisch voor het verstand en bevredigend voor de ziel. Ik had echter een vrees om betrokken te raden bij wat ik las, dus stopte ik met lezen. Ik vroeg de hulp van een islamitische theoloog om al mijn vragen te beantwoorden en om mij af te helpen van de aantrekkingskracht die Christus op mij had.

Ik ging naar de sheik van de moskee vlakbij mijn huis en vertelde hem over de weinige bevrediging die ik had gevonden en over mijn grote angst. Hij gaf me een instant oplossing voor de ziekte van het zoeken naar kennis en gaf me een recept die drie stappen inhield en die ik nauwkeurig moest opvolgen:

Eerste stap:
     

stoppen met lezen over religie en stoppen met werken,

Tweede stap:
     

drie dagen berouw hebben, bidden en vasten; en

Derde stap:
     

elke dag in de heilige koran lezen.



Ik deed wat de sheik eiste, op ��n punt na, mijn werk verlaten. Ik was bang dat mijn vader me niet meer toe zou staan om weer te gaan werken. Ik begon iets te ontdekken dat mijn twijfels en zorgen toe deed nemen. Regelmatig de heilige koran lezen was geen genezing voor mijn ziekte. Een vrouw, volgens de koran, ontbreekt het aan inzicht en religieuze toewijding, dus de erfenis van een man is twee keer zo hoog als die van een vrouw!!



Voor de rechtbank, is het getuigenis van twee vrouwen ;gelijk aan dat van een man (rekening houdend met het feit dat een vrouw minder intelligent is). Dus geen vrouw kon dokter, onderzoeker, rechter, filosoof, of zelfs maar een wijs persoon zijn!! Bovendien zouden velen van hen dienen als brandhout in de hel. Stel je voor - wij vrouwen waren geschapen alleen om mannen te behagen en eventueel zullen we eindigen als het brandhout van de hel of als nimfen van Jannah (mooie vrouwen om de mannen in de hemel te behagen.)



In de islam mag een vrouw haar huis niet verlaten behalve voor ��n van deze drie redenen: om te verhuizen naar het huis van haar echtgenoot, om de Hajj (bedevaartstocht naar Mekka) te volbrengen, om of begraven te worden. Ik werd moe van al de verzen in de koran die spraken over gevechten in de islam en de zee�n van bloed die nog steeds werden vergoten in de naam van religie. Probeer je voor te stellen dat iets waar je 21 jaar sterk in geloofd hebt onwaar blijkt te zijn. Het was de moeilijkste tijd die ik ooit gehad heb. Hoe kan iemand die zijn schuilplaats altijd bij God zocht, opeens zonder schuilplaats en zonder een god leven?



Na een maand van slapeloze nachten, van huilen en schreeuwen, en van wachten op het neerdalen van de ware God vanuit de hemel naar de aarde, om mij te antwoorden, werd ik moe van het denken. Ik ging weer de koran lezen, waardoor ik nog meer verbijsterd en verward achterbleef. Dus besloot ik de heilige bijbel te gaan lezen opdat ik daar misschien de waarheid in zou vinden.



Maar men zei dat de originele versie van de bijbel niet meer bestond. Wat kon ik doen? Ik had geen keus dan de corrupte versie van de bijbel te lezen opdat ik de waarheid misschien tussen de regels door zou vinden.

Dus begon ik de bijbel te lezen en ik ontdekte Jezus, de naam die al lang geleden gehoord had, en de naam waartoe ik me toen zo voelde aangetrokken. Ik zag hoe hij zieken genas, gevangenen bevrijdde, een overspelige vrouw vergaf, van zijn vijanden hield en hen zegende. Voor het eerst in mijn leven ontdekte ik iets dat ik nog nooit ervaren had - het vaderhart of de moederzorg- omdat mijn ouders lang geleden waren gescheiden en ik de oudste dochter was met alle verplichtingen van dien.



En nu voel ik dat Jezus mijn vader en mijn moeder is. Ik heb gevoeld hoe Hij mij knuffelde, mij in Zijn armen hield als een baby. Hij nam al mijn zware lasten van mij af die op mijn rug drukten. Voor de eerste keer in mijn leven voelde ik dat ik een echte vrouw ben - een echt persoon, echt geliefd; niet een product om mannen te behagen, maar geschapen naar het beeld van God. Ik huilde als iemand die gered was van de hel of de dood.

Op die dag zei ik tegen Jezus: "Jezus, U bent mijn God en Redder. U bent mijn vader en mijn moeder; u bent alles voor mij in dit leven."



Vanaf die tijd, begon ik een nieuw leven, vol gebeurtenissen, wonderen, en vervolging, maar daar zullen we het later over hebben.

bron : http://answering-islam.org.uk/Dutch/artikelen/getuigenissen/achterdesluier.htm


Klopt het beeld wat in dit verhaal word gegeven, met de islaam. Zoals, dat vrouwen als minder slim worden gezien, en dat vouwen hoogste waarschijnlijk naar de hel gaan, en met een beetje geluk de mannen mogen gaan behagen.

Groetjes Edge




Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 09:31

Slaan van vrouwen

Geschreven door: Abdullah Haselhoef

Blijkbaar leeft bij velen de overtuiging dat slaan van vrouwen in de Islam is toegestaan. Maar laten we onszelf eerst de volgende vragen voorhouden: Komt het slaan van vrouwen alleen voor bij moslims? Komt het ook bij andersgelovigen voor? Zijn andersgelovigen er in geslaagd om vrouwenmishandeling volledig uit de samenleving te verbannen. Op welke wijze kun je het slaan van vrouwen voorkomen en hoe zou je dat volgens de Islam kunnen aanpakken?

De Profeet (vzmh)sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'

En vanAisha(de vrouw van de Profeet,vzmh) weten we dat de profeet (vzmh)zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De Profeet(vzmh)zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'

De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan]. Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.'

Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35): 'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.'

De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door:

  1. De voorbeeldfunctie van de Profeet Mohammed(vzmh), die zijn vrouw nooit geslagen heeft.
  2. Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan
  3. Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.
  4. Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm) vanuit de pols (dus niet vanuit de elleboog of schouder) en niet in het gezicht of op intieme gedeelten wordt gegeven.

Islam heeft voor alle situaties regels ook voor die situaties die absoluut ongewenst zijn binnen een gezin. Het feit dat Islam hier regels voor heeft betekent niet dat men hiertoe wordt opgeroepen om zijn vrouw te slaan, integendeel. Deze regels en adviezen zijn juist bedoelt om agressieve en communicatie-arme mannen in het gareel te houden en vrouwen tegen hen in bescherming te nemen.

In de Quraan staat trouwens nergens dat vrouwen als zij geslagen en mishandeld worden dit lijdzaam moeten ondergaan. In sommige gevallen is het raadzaam om verzet te plegen. Het is mijns inziens een legitieme grond voor echtscheiding als een man zijn handen niet thuis kan houden.

Abdullah Haselhoef

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 09:43
Assalamoe ALaikoem en gegroet,


Helaas is dat meisje afgedwaald. Moge Allah(s.w.a.) haar terug brengen op het rechte pad.

Wat ik niet heb kunnen vinden in de tekst is waar het meisje vandaan komt maar ze hadden het over "Hier zijn er geen vragen over religie. Het is al erg genoeg wat er vandaag de dag in het land aan de gang is" toen had zij het over 1991.
- Dus misschien is het Irak(golfoorlog)maar zij had het over terroristische aanslagen(al zijn de Amerikanen ook terroristen!!!)
- Volgens mij waren ook de eerste aanslag op het w.t.c. in 1991 maar het kan geen Amerika zijn omdat daar geen oproeper tot het gebed is en er stond "wat er in het land".

DUS DAT ZOU IK GRAAG EFFE WILLEN WETEN.

groetjes



Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 10:01

asla aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe broeders\zusters,en hai Edge

weet je, het verhaal van dat meisje is gewoon heel persoonlijk,het is haar leven,en zoiets kan nooit een volledig beeld weergeven van de islam.Er zijn nu eenmaal goede en slechte mensen\ouders,die al dan niet denken dat ze het beste doen (moslim of geen moslim).Het meisje beweerd dat had vader een echte moslim was.Dat vond zij...ik vind van niet dus,een echte moslim leeft volgens de Koran,dwz:mishandelt geen mensen(behalve als er oorlog heerst),en volgens de islam is het opdoen van kennis een zeer goede zaak,dus hij had haar haar studie moeten laten afmaken....dus nee,ik vind dit geen goed beeld van de islam.

wa sallam en doei

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 14:59

Hallo,

ik denk dat dat meisje een hele goede keuze heeft gemaakt, ze heeft met haar hart en verstand gekozen voor de religie die haar het beste aansprak.

Ook vroeg ik me af of het nu inderdaad in de koran staat dat een vrouwengetuigenis maar de helft waard is van die van een man, de vrouw minder intelligent is, het huis maar om die 3 redenen mag verlaten en zo verder...  Ik denk dat niemand ontkent dat de man fysiek sterker is, maar gelukkig eindigen daarmee de verschillen...  Het blijkt zelfs dat een vrouw veel beter opgewassen is tegen extreme situaties.

Enkele vraagjes dus weer :)

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 19:13

Tja, dit kan je dan ook weer van verschillende kanten zien. Het meisje heeft gekozen voor het Christendom vanuit haar eigen overtuigen. Heel goed. Ik heb een vriend die vanuit zijn eigen overtuiging gekozen heeft Moslim te worden. Ook goed. Hij voelde zich helemaal niet thuis in het Christendom en voelt momenteel veel meer erkenning en troost bij de Moslim-gemeenschap. Het is maar net waar je jezelf bij thuisvoelt. Ik denk ook dat het slaan van vrouwen in alle culturen voorkomt, en niet alleen in de Islamitische culturen. Ik hoop wel dat het ophoudt, dat slaan en de ellende die er uit voortkomt. Volgens mij mag men niet slaan volgens welke religie dan ook.

Nog een vergelijking, Edge, ik heb steeds het idee dat jij het Christendom wil promoten, daar is niets mis mee, net zoals het een plicht van de Moslim is anderen doen inzien wat het ware geloof is doen Christenen dat ook. Maar, kijk eerst naar de balk in je eigen oog voordat je kijkt naar de balk in die van iemand anders. Want ook het Christendom schrijft voor dat de vrouw minder is dan de man, zowel in het oude als in het nieuwe testament (zie de brieven van Paulus), alleen is dat in de loop der tijden veranderd door de emancipatie-stromingen. Maar er zijn ook heel ge-emancipeerde moslima's en moslimmannen die elkaar respecteren. Die vriend van me die moslim geworden is is daar een heel goed voorbeeld van, hij kent de Bijbel en de Koran heel goed en hij leeft volgens de richtlijnen van de Islam en ik ken bijna niemand die een beter iemand is dan hij. Ik ben een meisje en volgens de Islam mag er geen of weinig contact zijn tussen een jongen en een meisje buiten de familie of het huwelijk om. Ik ga momenteel bijna niet meer met hem om, maar ik respecteer zijn keuze. Het is zijn geloof. Hij respecteerd vrouwen echter wel.

Daarbij ken ik ook een heel aardige imam die mij geen hand wil geven (zelfde omgang met vrouwen), maar hij is wel aardig tegen mij en respecteerd mij ook. Dan zal ik nog iets heel fouts zeggen: ik heb een hele lieve vriend, hij is van geboorte moslim, ik heb al heel lang een relatie met hem wat niet mag (geen relatie voor het huwelijk), van hem heb ik ontzettend veel geleerd en zeker dat hij niet respectloos met vrouwen omgaat. Dat heb ik met Nederlandse jongens nog wel eens anders meegemaakt! Daarbij wil hij heel graag dat ik moslima wordt en leert hij mij dagelijks van de Koran. Toch blijf ik bij mijn eigen geloof, en dat respecteerd hij ook. Hij respecteert dat ik naar de kerk ga etc. Ander voorbeeld: mijn moeder is streng Christelijk maar zij respecteerd mijn vriend en zijn geloof ook en ze kookt halal als hij bij ons eet.

Zo zie je maar weer: als je iedereen in zijn of haar waarde laat ziet de wereld er veel mooier uit. Ik vind wel dat iedereen voor zichzelf mag kiezen welk geloof hij of zij aanhangt. Ik denk zeker ook dat God of Allah of wie dan ook ons dat ingeeft, maar dan moet je wel de tekens lezen. 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 20:12

over de vrouwengetuigenis m.b.t het huwelijk staat er in de koran het volgende:

3. De Islam eist bij elke handeling deskundigheid en integriteit en geen mannen of vrouwen b.v. bij zakelijke transacties zegt de H.Koran dat er 2 mannen of bij gemis van 2 mannen een man en 2 vrouwen als getuige kunnen optreden opdat als de ene zich zou vergissen de andere haar zou kunnen herinneren. (H.K.2:282)

Hier is geen sprake van discriminatie der seksen of zo. Het gaat hier om Zakelijke deskundigheid. En we weten allemaal dat de Zakenwereld nog steeds een harde mannen wereld is. Leest U maar de gehele ayat: "0 gij die gelooft, wanneer gij van elkander leent voor een vastgestelde periode, schrijft het dan op.
Laat een schrijver naar waarheid in Uw bijzijn optekenen en geen schrijver moet weigeren te schrijven , zoals Allah hem heeft onderwezen. Laat hem daarom schrijven en laat de schuldenaar dicteren en hij moet Allah, Zijn Heer vrezen en niets daaraan afdoen. Maar indien de schuldenaar weinig verstand heeft, of zwak is, of zelf niet kan dicteren, laat dan zijn zaakwaarnemer eerlijk dicteren. En roept van onder uw mannen.
2  getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan een man en 2 vrouwen van degenen, die u als getuigen aanstaan , zodat wanneer een der twee vrouwen zich zou vergissen, de enen de andere indachtig zou maken. En de getuigen mogen niet
weigeren wanneer zij worden gedaagd. En wordt het schrijven niet moe, of het weinig of veel zij, betreffende de vervaltijd.
Dit is in Allah's ogen eerder rechtvaardig, het maakt de getuigenis zekerder en weerhoudt u van twijfel. Maar wanneer het contante handel is, die gij onderling drijft, zal het geen blaam voor u zijn, als gij het niet neerschrijft. En hebt getuigen wanneer gij elkander verkoopt en de schrijver en de getuigen mag geen leed worden aangedaan, En indien gij zulks doet, zal het zeker overtreding van U zijn, Vreest Allah, Allah schenkt u kennis en Allah weet alle dingen goed. "(H.K.2:282)

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 20:19

Precies weet je, iedereen in zijn waarde laten that's enough.

Dat dat meisje van geloof is veranderd boeit me echt niet, het haalt mij niet van mijn geloof af. Zij zei dat ze niet verder kwam dan het plafond, als ze contact wou nemen met Onze Schepper Allah de Verhevene, bij mij is dit niet het geval,ik voel m dichtbij mij en dat voelt heerlijk, want al zul je helemaal alleen zijn, je hebt altijd een vriend, mijn troost that's Allah!

Als ik de hulp van Allah swt nodig heb dan helpt Hij me! Zulke dingen moet je meemaken, je moet het voelen, ik kan je garanderen dan wijk je niet meer af van je geloof.

Ik weet niet wat je wilt zeggen met die verhaal edge, maar ik ga er zo'n beetje vanuit dat je ons iets wijs wilt maken, vermoei jezelf niet, want,

Allah swt leid wie Hij wilt, en laat dwalen wie Hij wilt

Peace.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2003 om 20:39

Hallo,

Misschien vinden jullie dit een rare vraag... maar wat zou er mis zijn met de zakelijke deskundigheid van vrouwen???  Hierbij een quote van een kotgenote die handelsingenieur studeert; 'recent onderzoek toont aan dat vrouwen betere managers zijn, omwille van hogere emotionele intelligentie.  Ze kunnen beter werknemers inschatten, motiveren ;en verschillende dingen tegelijk organiseren en delegeren'.

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2003 om 20:16

Assalaam alaykoum wr wb/Hallo allemaal,

Mijn verhaal...

Ik, als meisje geboren in een Moslimgezin, een gezin waar de Islam werd gepraktiseerd, maar ik toch naar een Christelijke basisschool werd gestuurd, omdat mijn ouders vonden dat een jong kind, van alle religies wat moet proeven en dan zelf kan gaan nadenken wat hij/zij wil. Als jong meisje, dat de Islam alleen echt tijdens de Ramadan proefde, kreeg ik meer gevoel voor de 'gezelligheid'van het Christendom. Lekker in de vroege ochtenduren, als het koud weer is, in de klas liedjes zingen over Jezus (vzmh) etc.... Pracht en praal, het kon in mijn ogen niet beter. Maar op een gegeven moment toen ik ouder werd, kreeg ik steeds meer vragen.....hoe kan het dat mensen een kerstboom in huis nemen, terwijl dat nergens in de Bijbel staat vermeld, hoe kan het dat Jezus (vzmh) God was, maar als klein poppetje in een kribbe lag, hoe kon het dat de juf/meester mij geen duidelijk antwoord gaf op de vraag, waarom God 3 is, waarom dronk de juf/meester alcohol, terwijl ze een minuut later, de klas onderwijzen, dat alcohol het grootste kwaad op de wereld was???

Zo waren dat een paar vragen, langzamerhand kreeg ik steeds meer in te zien, zonder dat mijn ouders dat vertelden, dat de mensen die in de Bijbel geloven....blind zijn. Mijn ouders die vonden dat ik het Christendom moest kenne, hebben er goed aan gedaan, want nu achteraf ben ik ontzettend blij, dat ik alles rondom het Christendom weet en Allah swt dankbaar ben dat ik als Moslima ben geleidt, want daar tussen de niet-moslims kon ik makkelijk de Islam opgeven, maar Allah swt heeft me sterk gemaakt. Ik, als Moslima die in een klas van circa 27 leerlingen zat, die niet met de hele meute meedeed, omdat het nou zo hoort, of omdat ze erbij wil horen. Nee, Allah Akbar....Allah heeft me geleidt.

Zelf zou ik niet kiezen om mijn kinderen inshaAllah op een Christelijke basisschool te plaatsen, ik kies voor een Islamitische. Moeder, zal hen wel onderwijzen in het Christendom. Want dat is de kracht...ken de religies....zodat je voor Allah swt staat en met zekerheid kunt vertellemn waarom je niet in de andere religies kunt geloven, maar voor Allah swt hebt gekozen.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2003 om 23:04

A Selaam oe Ale'ykoem,

Volgens de leer van de Kora'an, is de vrouw gelijkwaardig, hoewel niet gelijkvormig aan de man. Het boek spreekt zich op dit punt onmiskenbaar uit: in geestelijk opzicht bestaat er geen verschil van waarde of van capaciteit tussen de seksen. Om elke onduidelijkheid op dit punt te voorkomen, stelt de Kora'an:

"Voor Moslimmannen en Moslimvrouwen; voor gelovige mannen en voor gelovige vrouwen; voor gehoorzame mannen en gehoorzame vrouwen; voor waarachtige mannen en waarachtige vrouwen; voor geduldige mannen en geduldige vrouwen; voor nederige mannen en nederige vrouwen; voor vrijgevige mannen en vrijgevige vrouwen; voor vastende mannen en vastende vrouwen; voor eerbare mannen en eerbare vrouwen; en voor mannen die Allah veelvuldig gedenken en vrouwen die Allah veelvuldig gedenken - voor hen heeft Allah vergeving klaar en een geweldige beloning". (33/35)

Daar waar in de regelgeving van de Islam aan onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen, betreft het direct of indirect de biologische eigenheid van de vrouw die haar ook maatschappelijk extra kwetsbaar maakt. Veelvoorkomende suggesties dat de Islam mannen als superieur beschouwt ten opzichte van de vrouwen, zijn voor rekening van de nog steeds voortdurende invloed van v��r-Islamitische idee�n en niet op de totaliteit van de Kora'an.

Iets over het Erfrecht:

"Zij vragen u om een beslissing. Zeg: Allah beslist met betrekking tot degene die geen nakomelingen heeft (..) En als er broers en zusters zijn, dan voor de broer het aandeel van twee zusters. Allah verklaart het aan u, zodat u geen fouten zult maken. Allah is op de hoogte van alle dingen". (4/176)

In aanmerking moet worden genomen dat het meestal kleinere erfdeel dat de vrouw ontvangt voor haar eigen gebruik is, zonder verplichting om het met anderen te delen. Daarentegen is de man in beginsel verplicht om aanverwante vrouwen, die dat behoeven, te onderhouden. In het Islamitisch recht geldt het principe van beloning naar last. Aangezien in het totale patroon de sociaal-financi�le verplichtingen van de man zoveel zwaarder zijn dan die van de vrouw, ontvangt hij een groter erfdeel.

Het doen van zaken en carri�re:

Complete sociale en financi�le onafhankelijkheid van vrouwen was in de tijd van de openbaring ondekbaar. Er worden in de Kora'an dan ook geen bijzondere beperkingen opgelegd aan de activiteiten van vrouwen, behalve dat wat ge�mpliceerd in het verbod op overspel en enkele voorschriften met betrekking tot  kleding en gedrag. In haar vrijheid om te onderhandelen en zaken te doen, wordt de vrouw eigenlijk alleen beperkt door algemene regels van kuis gedrag en goede zeden.

Al zou men willen aannemen dat voor veel vrouwen hun eerste en belangrijkste taak de zorg voor het gezin binnenshuis is, dan nog kan niet worden gesteld dat de Kora'an haar zou uitsluiten van het carri�re maken in de maatschappij. In tegendeel, zij wordt speciaal vermeld als getuige bij het opstellen van een zakelijk contract of lening.

"O gelovigen, wanneer u een schuldverbintenis met een bepaalde looptijd aangaat, schrijf het dan op (..) Echter, als de schuldenaar gebrekkis van verstand is, of zwak, of niet in staat is te dicteren, laat zijn vertegenwoordiger het dan eerlijk dicteren. En neem de getuigenis van twee van uw mannelijke getuigen; zo niet twee manne, dan een man en twee vrouwen die u aanvaardbaar acht als getuigen, zodat als ��n van hen (de vrouwen) zic vergist, de ander haar eraan kan herinneren". (2/282)

De vraag is, waarom twee vrouwen hier als getuigen in waarde gelijk worden gesteld aan ��n man. De traditionele uitleg is dat vrouwen te emotioneel zijn, niet goed thuis zijn in de zaklenwereld omdat dat niet hun eerste werkterrein is, of dat het niet in de aard van de vrouw ligt zich met dergelijke dingen bezig te houden.

Het is jammer dat dit vers door sommigen wodt opgevat als een bewijs van vrouwelijke onkunde en minderwaardigheid, en haar getuigenis in de rechtszaal bij strafzaken ook maar voor half wordt aangezien. De Kora'an laat zich echter op geen enkele wijze uit over deze veronderstelde minderwaardigheid, onkundigheid of onbetrouwbaarheid van vrouwen. Veel problemen hieromtrent zijn veroorzaakt door een bevooroordeelde interpretatie van de religieuze bronnen.

Hopelijk is hiermee het ��n en ander opgehelderd. Punt is namelijk, dat de ontevreden mens, dingen anders (negatiever) interpreteert en dat daardoor een onbevooroordeelde zienswijze tekort schiet.

Wa Ale'ykoem a Selaam

 

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
liber Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 11 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 89
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2004 om 20:54

Hoe kijken jullie dan tegen het volgende artikel aan? het gaat ook over rechten van de vrouw in islam

Maar ik houd van hem�

Door: Harry Young

Er is een oud gezegde �liefde is blind, maar het huwelijk is een eye-opener�. Niets is minder waar, zeker als je het over jonge westerse vrouwen hebt die zich als het ware de islam in trouwen. Dus wees gewaarschuwd!

In de thuisomgeving van de man

De jonge moslim lijkt zo aantrekkelijk, gul en inlevend. Misschien wel zo westers en bevrijd dat hij een te mooie prijs is om te laten gaan. Hij schildert haar een prachtig plaatje voor van zijn huis, familie, vrienden en hun status in de gemeenschap zeggende hoe gewaardeerd ze zal zijn in zijn gemeenschap als zijn vrouw zodat ze �nog lang en gelukkig zullen leven.�

Echter, eenmaal getrouwd lijkt hij een transformatie van karakter te ondergaan. Hij blijkt niet �de heer van het land� te zijn, maar totaal ondergeschikt aan zijn vader, familie en gemeenschap. Ze domineren ook de wijze waarop hij zijn vrouw behandelt. Fundamentele vrijheden die ze als vanzelfsprekend had aangenomen zijn al snel verbeurd. Ze behoort nu aan hem en het �systeem�. Haar schoonmoeder domineert het huis en oefent grote invloed uit wanneer ze merkt dat ze geen controle heeft over het leven van de buitenlandse bruid. Wanneer ze rebelleert, verergert de situatie. Tevergeefs gaat ze in beroep bij haar man ontdekkende dat hij slechts meewaait met de wind van het �systeem�. Hun relatie verslechtert totdat het leven ondraaglijk wordt.

De barri�res van haar vreemde cultuur, taal en gedachtepatronen zullen zonder twijfel problemen veroorzaken. Omdat ze geen blijk of verlangen geeft een goede moslim te willen worden, zal de familie op de man druk uitoefenen zich een tweede vrouw te nemen, waarin de keus voor de vrouw bepaald zal worden door de familie. Het niet op tijd verwekken van een zoon kan ook resulteren in echtscheiding, of nog erger, een tweede vrouw.

De �winds of change�

Wanneer ze nog niet gescheiden is, kan het ontzettend veel moeite kosten zich vrij te maken, de graad van moeilijkheid hangt namelijk af van een aantal factoren zoals de burgerlijke wetten van het land waar ze in leeft, de samenwerking met haar man, of ze een eigen paspoort heeft of een gemeenschappelijk paspoort met haar man, waaraan de autoriteiten de rechtsgeldigheid van het huwelijk kunnen afzien. Als het ook maar een moslimstijl van huwelijk was waar de waarborg tegen polygamie in het huwelijkse contract beschreven stond? Hoe dan ook, de laatste honderd jaar heeft de moslimwereld de pijn, crisis, verandering en worsteling tussen de �traditionelen� en �progressieven� moeten doormaken. De �progressieven� geloven dat de moslimlanden alleen plaats kunnen nemen in de moderne wereld door de koran te herinterpreteren naar passende moderne condities en de tradities af te schaffen.

Veelbetekende veranderingen gebaseerd op Europese maatstaven zijn doorgevoerd in de burgerlijke wetten van veel moslimlanden. De positie van vrouwen is in een aantal van deze landen ten goede veranderd, zoals educatie voor meisjes, mogelijkheden voor deelname van vrouwen in de medische zorg, industrie, etc. Het valt niet te ontkennen dat het Westen veel moslimlanden heeft be�nvloed.

Hierdoor is het dan ook dat jonge moslims op universiteiten, technischs onderwijs, etc. athe�st, communist, socialist of van een andere vergelijkbare progressieve stroming kunnen zijn. Vervolgens is het ook zo dat hun visie op het huwelijk kan verschillen met dat van hun vaders. Dus de islamitische achtergrond van waar ze komen moet rekening houden met de krachtige �zuiver traditionelen� die islam willen zuiveren van westerse invloeden die strijdig zijn met islam en de tradities. Waar dit slaagt is het �vrouwen terug naar de poerda (isolement en de sluier) terug naar de eenzijdige afhankelijkheid van haar man�.

Tot dusverre hebben we aangenomen dat de jong getrouwde vrouw intrekt bij de familie van haar man, maar het kan ook zijn dat ze de intentie hebben zich te vestigen in de thuisomgeving van de vrouw.

In het thuisland van de vrouw

Heeft ze overwogen dat op ieder moment hij de wens kan hebben terug te keren naar zijn moederland? Als er kinderen zouden zijn is het mogelijk dat hij beslist dat ze opgevoed moeten worden als moslim door zijn familie in zijn moederland. Mocht hij dat beslissen dan kan hij van haar scheiden door de �Talaq� (Dat is drie keer zeggen �ik scheid van je�) zonder juridische procedures te hoeven doorlopen. Dan, na negen dagen heeft hij geen verplichtingen meer tegenover haar. Misschien heeft hij al weer een nieuwe vrouw in zijn eigen land, en als hij zou willen, zou hij nog meer vrouwen mogen nemen.

Men moet beseffen dat zelfs in het Westen, huwelijkse problemen binnen moslimhuwelijken gesloten worden met inachtneming van de islamitische wetten. Het Engelse Hogerhuis stemde in met de Talaq echtscheiding van een Pakistaanse moslim, uitgesproken terwijl hij op dat moment niet aanwezig was bij zijn echtgenote in Engeland. Dus was het huwelijk beeindigd zonder dat zij in staat was procedures aan te spannen voor alimentatie en aanspraak op gezamenlijk eigendom. Het �hof van beroep� hield vast aan dit besluit. Maar de �complexe, moeilijke en dure rechtsgedingen� verwikkeld met de wetten van India, Pakistan en Thailand, zorgden ervoor dat het hof besloot dat de familiewetten van deze islamitische landen als erkend en gebruikelijk in deze landen beschouwd moeten worden. Deze rechtszaak werd in het hoogste gerechtshof in Engeland besloten ten gunste van de islamitische wetten. [1]

De Australische wetten zijn op dit punt erg ingewikkeld. Elke vrouw die overweegt een islamitisch huwelijk aan te gaan moet goed op de hoogte zijn van deze ingewikkeldheden. Dan nog zal ze zich hoogst waarschijnlijk afgesneden voelen van de cultuur waarin ze geboren en getogen is, ze is in een moslimcultuur terecht gekomen waarin ze beperkt en ge�soleerd is.

De status van vrouwen in de islam

De urgentie van deze zaak is van groot belang door wat wij noemen een islamitische renaissance. Politiek en religieus is de islam in opmars. Het Westen is een speciaal doel van haar zendingsinspanningen. Talloze publicaties verspreiden moslimpropaganda, publicaties die enerzijds uitgesproken onwetendheid tonen over de christelijke grondbeginselen en anderzijds met opzet de christelijke boodschap vervormen. Ze beweren ook onjuiste dingen over de islam, door harde feiten te negeren en te vertrouwen op de onwetendheid van het Westen. Een voorbeeld hiervan is de vaak herhaalde verklaring dat mannen en vrouwen in de islam gelijk zijn:

�Het (de islam) verhoogt de status van de vrouw tot de gelijke van haar man. Voor het eerst in de geschiedenis werd door de islam aan de vrouw dezelfde rechten als de aan man gegeven.� [2]

Deze verklaring, geschreven door een moslimschrijver staat in complete tegenstelling met een gerespecteerde moslimfilosoof, Mohammed Iqbal die het volgende hierover zei:

�Ik ben zeer bedroefd over de onderdrukking van vrouwen, echter het probleem is ingewikkeld; er is geen oplossing die ik mogelijk acht.� [3]

Waarom dan deze schaamteloze bewering van moslims dat de islam de voorstrijder der vrouwen is, dat de islam haar verheft in de maatschappij? Het is zeker een poging om een smet te verwijderen van de islam, om zijn schandelijke verleden te bedekken en de aandacht af te leiden van de benarde toestand van grote massa�s moslimvrouwen die in ontwikkelingslanden leven. Zijn er niet vele miljoenen dochters van de islam die van top tot teen bedekt zijn en die begrenst zijn binnen de muren van een vrouwenappartement? En een nog groter aantal dat niet bedekt is, maar wie kent de mate van afzondering en minderwaardigheid van hun positie (hoewel velen hieraan gewend zijn geraakt). Het is totaal onaanvaardbaar voor de islam om de voordelen van de westerse maatschappij als een resultaat van de islamitische verlichting te zien.

Het is bekend dat de status van een vrouw in de islamitische maatschappij verschilt afhankelijk van het land en omstandigheden. Er zullen verschillen zijn, zelfs in bepaalde streken en families, maar omdat de islam is verbonden aan de �eeuwige koran� en de tradities, laten we eens kijken naar deze bronnen:

Soera 2:228 (Een soera is een hoofdstuk in de koran): �de mannen hebben voorrang boven haar (de vrouw), Allah is Machtig, Alwijs.�

Soera 2:223: �Uw vrouwen zijn een akker voor u - komt daarom tot uw akker, zoals het u behaagt en doet goed voor uzelf�

Soera 4:34: �Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt(slaat) haar.�

Soera 4:11: �Allah gebiedt u aangaande uw kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen�

Soera 4:3: �huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier�. Met dit vers staat Mohammed polygamie toe en veroordeelt vrouwen op deze manier tot een minderwaardige positie door een onveranderlijk besluit.

�De kloof die er is tussen de status van een vrouw in het christendom en een vrouw in islam is onoverkomelijk, als de moslim leunt op de wet van de islam� [4]

Ahmad Al-Ghazzali, de grote doctor in islam, zei eens: �Het huwelijk is een vorm van slavernij, want de vrouw wordt de slaaf van haar man, en het is haar taak hem onvoorwaardelijk te gehoorzamen als hij iets van haar verlangt, behalve als wat hij verlangt in strijd is met de wetten van de islam�.

�Een man mag van zijn vrouw scheiden zonder dat er sprake is van misdragingen van de kant van de vrouw, en zonder opgave van reden, en de echtscheiding is van kracht mits de man een helder van geest is, volwassen is en vrij om te kiezen� [6]

�Maar de grootste schande was de benarde situatie van de bijvrouwen.� [7] Echter, het hoogste voorbeeld voor de moslim is het leven van Mohammed, net zoals het leven van Christus het hoogste voorbeeld voor de christenen is. Welk voorbeeld liet Mohammed na? De traditie schrijft hem de volgende woorden toe: �Er is geen ramp schadelijker voor de mens dan de vrouw�. [8] Hij had op zijn minst negen vrouwen tegelijkertijd (aangezien hij een speciale vrijstelling had van Allah om de limiet van maximaal vier vrouwen in de koran te overschrijden). En maakte hij het zo ook aantrekkelijk voor zijn aanhangers om hun deel te benutten. Zijn idee�n over vrouwen waren dezelfde als zijn tijdgenoten. Hij keek op ze neer alsof ze betoverende valstrikken waren voor de �gelovige�, alsof ze een decoratief meubelstuk waren die moeilijk in het gareel te houden zijn, mooi speelgoed; maar dat een vrouw een raadgever en metgezel van de man behoort te zijn is nooit bij hem opgekomen. [9]

Islam is een mannenreligie zowel nu als in het hiernamaals. De koran zegt dat een man vier vrouwen mag hebben en zoveel bijvrouwen als hij zich kan veroorloven; een vrouw mag ��n man tegelijkertijd hebben. En in de strikte moslimwetten is de man de enige die het recht heeft om te scheiden. Een vrouw kan niet van haar man scheiden zonder zijn toestemming. In het paradijs zal de man vele hoeries hebben (prachtige vrouwen met donkere Bambi-ogen) maar er zal niet een zodanige grote hoeveelheid �genot� zijn voor de vrouwen. [10]

Soms wordt gezegd dat Mohammeds wetten de omstandigheden van de vrouwen in het pre-islamitische Arabi� verbeterd hebben, in het bijzonder voor die vrouwen die niet in staat waren zich te verdedigen tegen agressieve mannen. Aan de andere kant levert de geschiedenis ons vele voorbeelden die laten zien dat de positie van de vrouwen over het algemeen erg goed was, en hun invloed was groot. Ze waren vrij om hun mannen te kiezen, ze konden terugkeren naar hun familie als ze mishandeld of slecht behandeld werden. In sommige gevallen boden ze zichzelf aan in het huwelijk en hadden het recht om te scheiden. Ze werden niet beschouwd als slaven of bezit maar als gelijken en metgezelles. Ze inspireerden de dichter te zingen en de strijder te strijden� [11] Zij waren de Arabische koninginnen. De weduwe, Chadiedja, Mohammeds eerste vrouw, was een rijk, gerespecteerd en nobel vrouw toen ze zich aan Mohammed aanbood om te trouwen.

De status van vrouwen volgens christelijk onderwijs

Maar hoe zit het nu met het christendom, dat zijn oorsprong ongeveer 600 jaar voor Mohammed had? Neem nu het voorbeeld van Jezus Christus, hoe Hij met vrouwen omging, oudere gelovige vrouwen sprak hij aan als Zijn moeder, jongere gelovige vrouwen sprak Hij aan als Zijn zusters. Zijn hoffelijke goede relatie met vrouwen drukt een stempel op de evangeli�n. Hij verklaarde dat een man en een vrouw in het huwelijk werkelijk ��n zijn, verenigd in ��n vlees. Dit was Gods bedoeling voor de mens geweest reeds vanaf het allereerste begin. [12]

Na Zijn opstanding verscheen Hij voor het eerst aan vrouwen. Op de dag van Pinksteren toen de Heilige Geest was uitgestort, waren de vrouwen aanwezig bij de mannen en ontvingen de Heilige Geest. [13]

Het is opgenomen in de geschriften dat Aquila en zijn vrouw Priscilla beiden werkzaam waren in het werk van de Heer. Er waren vrouwelijk diakenen die met Paulus samenwerkten in de bediening van de kerk. [14] Hoewel het leiderschap van de kerk in handen was van mannen, was dit een zaak van Gods bevel, niet vanwege de ongeschiktheid van vrouwen:

Galaten 3:28 �Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers ��n in Christus Jezus.� [15]

De opdracht voor de vrouw is dat ze onderdanig moet zijn aan haar man. Echter er is de opdracht voor de man dat hij zijn vrouw lief moet hebben zoals hij zichzelf liefheeft,�� evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft� [16]

Het leven, de leer en het voorbeeld van de joden zoals gecommuniceerd door de Heilige Geest door de geschriften geeft de genadeslag aan iedere verdenking van superioriteit van de man over de vrouw in spirituele, morele of ethische waarden.

Sommige moslimschrijvers, duidelijk in verlegenheid gebracht door de leer van de koran die polygamie bepleit, trachten de beledigende teksten uit te leggen, bewerend dat, in de uiteindelijke analyse, monogamie de eis is. Aan de andere kant, zijn er anderen die de onzin in zien van zulke uitleggingen, polygamie verdedigen en het Westen aanraden juist polygamie als de oplossing voor huwelijksproblemen. [17]

Het zou onjuist zijn te stellen dat er geen moslimfamilies zijn waar een natuurlijke genegenheid heerst. Het is ook onjuist te stellen dat er geen westerse vrouwen zijn die een moslimman hebben die goed voor ze zorgt. Desondanks is alles wat gezegd is in het bovenstaande waar, en het zou er voor moeten zorgen dat elke jonge vrouw die overweegt zulk een huwelijk aan te gaan, deze feiten te overwegen.

�Al onze rechtvaardigheid is als een vuil kleed�. En nogmaals: �Bij de werken der wet, zal geen vlees gerechtvaardigd worden� [18] Ze heeft een redder nodig, en er is geen redder in de islam. De enige redder is Jezus Christus. Hij is de verlosser uit de oudtestamentische profetie�n en is de nieuwtestamentische vervulling. Hij stierf voor jou zonden, Hij biedt je voor niets, de complete vergeving voor je zonden aan en is bereid om nu, op dit moment in jou leven te komen om voor eeuwig bij jou te blijven, als je hem uitnodigt dat te doen.

(Alles wat hierboven beschreven staat is gericht aan moslimhuwelijken en is geen reflectie op Arabische of Aziatische christenen die christenen uit andere culturen trouwen.)

Verwijzingen:

[1] Daily Telegraph, England. 23/11/1979.
[2] Islam and Christianity (p 79) by Mrs Ulfat Aziz Us-Samad.
[3] Islam (p 163) by Alfred Guillaume.
[4] Islam (p 72) by Alfred Guillaume.
[5] The Religion of Islam p 190 by R.A.Klein.
[6] The Religion of Islam p 192 by R.A.Klein.
[7] The Dictionary of Islam (p 680) by Hughes.
[8] The Dictionary of Islam (p 678 ch.111) by Hughes.
[9] The Dictionary of Islam (p 679) by Hughes.
[10] The Religion of Islam (c .
PARADISE) by R.A.Klein.
[11] A Literary History of the Arabs (pp 88-90) by R.A. Nicholson.
[12] Matth��s 12:49,50 en Matth��s 19:46.
[13] Handelingen 1:14 en Handelingen 2:1-4.
[14] Handelingen 18:26 en Romeinen 16:1-5.
[15] Galaten 3:28.
[16] Efezi�rs 5:25,28.
[17] Young Muslim Monthly (April - May, 1976, p 15)
Birmingham, England.
[18] Jesaja 64:6 en Galaten 2:16.

http://www.answering-islam.org/Dutch/artikelen/Devrouw/maari khoudvanhem.htm

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2004 om 21:28

Beste Liber,

ik vind dit een goede tekst op heel wat punten , maar deze zin stoorde me...

De opdracht voor de vrouw is dat ze onderdanig moet zijn aan haar man. Echter er is de opdracht voor de man dat hij zijn vrouw lief moet hebben zoals hij zichzelf liefheeft,�� evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft� [16]

Je hebt het eerst over heel wat islam-aangelegenheden mbt de vrouw, en daarmee ben ik het regelmatig eens met je tekst, maar dan zelf aanhalen dat een goede christelijke vrouw onderdanig is aan haar man, is nogal hypocriet.

Het is opgenomen in de geschriften dat Aquila en zijn vrouw Priscilla beiden werkzaam waren in het werk van de Heer. Er waren vrouwelijk diakenen die met Paulus samenwerkten in de bediening van de kerk. [14] Hoewel het leiderschap van de kerk in handen was van mannen, was dit een zaak van Gods bevel, niet vanwege de ongeschiktheid van vrouwen:

Galaten 3:28 �Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers ��n in Christus Jezus.� [15]

Wat je hiermee bedoelt snap ik ook niet...  Waarom zou 'God' bevelen dat de kerk een mannelijk leiderschap heeft als mannen en vrouwen in het christendom zo gelijkwaardig zijn?

Greetz Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
liber Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 11 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 89
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2004 om 22:04
Dit artikel is niet van mij hoor, ik was alleen benieuwd hoe men hier tegenaan kijkt. Wat betreft jou opmerkingen. Ik denk dat je �gelijk� en �gelijkwaardig� uit elkaar moet halen. Dus man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk aan elkaar. Waarom God de taak van het leiderschap in de kerk in handen van de mannen legde weet ik niet, misschien omdat Hij voorzag dat vrouwen kinderen zouden baren en zich niet geheel meer aan de kerk zouden kunnen wijden, of misschien in de traditie van de cultuur/tijd waarin men leefde, waar leiderschap taken altijd in de handen van mannen lag. E�n ding is duidelijk, en dat is dat mannen en vrouwen in het nieuwe testament beide evenveel waard zijn in Gods ogen en beide verschillende maar essentiele taken kregen in het werk in Gods kerk.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.