Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

wat vinden jullie ervan? ....

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslimatje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimatje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: wat vinden jullie ervan? ....
    Geplaatst op: 31 december 2005 om 12:49
Ik zelf ben een moslim hamdoelillah , en probeer me aan alle regels te houden binnen de Islam. Een van die regels is het eten van Halal eten. Maar de rede waarom ik deze topic heb geopend is omdat ik de laatste tijd zoveel mensen gewoon echt dingen zie eten dan denk ik van nee , doe normaal. Ik zelf werk in een supermarkt en zie de ene unox worst naar de andere of diepvries rund, enzvoort over de band , of zelf kratjes bier. En dan kijk je naar die mensen, dan denk je van dat kan toch niet , sommige zijn zelf islamitisch gekleed. Maar die mensen schamen zich ook voor. Dat weet ik omdat ik ze eerst naar alle kassa's zie kijken daar zien ze Marokkaanse meisjes, en daarna kijken ze naar mij en men raad vaak niet dat ik uit Marokko kom pas als ze mijn achternaam zien, en dan gaan ze meestal naar mij kassa, ook al staan er geen rijen bij de andere. Ook in de mc Donalds zie ik mensen, gezinnen aan de big macs, kipburgers. En als je dan vraagt waarom reden:
- Vlees is vlees, komen allemaal van dezelfde dier
- Ja.. de andere doen het ook
etc

Nou wil ik jullie vragen wat vinden jullie ervan?
Mensen ik ben maar een persoon, en ik ben hier niet om iemand te beordelen.Allah swt is de enige die dat kan. Maar ik vind dat we als moslims elkaar moeten helpen, om elkaars leven te verbeteren. Mensen denk goed na over wat je doe, het leven hier op aarde is een grote test, van de Almachtige. Je slaagt en gaat naar het Paradijs, en als je niet slaagt ja.... Dus mensen denk na.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2005 om 13:06

Asalaam Aleikum Moslimatje,

Ik heb het ook altijd heel erg vreemd gevonden als ik Moslims gewoon met het hele gezin Big Macs en cheeseburgers naar binnen zag werken bij de Mac. Op het werk heb ik wel eens discussies gehad met andere Moslims wanneer ik ze erop aansprak dat het broodje kipkerrie wat ze in de pauze haalden bij de afhaalchinees niet halal was. Dan kreeg ik te horen van: Wat nou halal!!!...als je zo gaat kijken dan kan je niks meer eten volgens hun. Ik weet dat niemand van ons perfect is  maar wel vreemd dat we ons schamen voor de mensen i.p.v dat we ons schamen voor ALLAH SWT. Maar als we zoiets zien moeten we er gewoon zeker wat van blijven zeggen hoor. Moge ALLAH SWT al onze fouten vergeven InsaALLAH en ons behoeden voor de straf van het graf en de straf van het hellevuur.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2005 om 13:19
Je stelt de vraag in 'Islaam en niet Moslims'

Bij deze de reactie van een niet moslim.
Altijd goed om naar de stem van je geweten te luisteren.
Als je echt denkt dat er onrein/verboden voedsel is moet je dat niet eten .

Jezus zegt dit :
Marcus 7:14
Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: �Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht.
Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.�

Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak.
Hij zei tegen hen: �Begrijpen ook jullie het dan nog niet?
Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken  omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?� Zo verklaarde hij alle spijzen rein.


Hij zei: �Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein.
Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord,  overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.�

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2005 om 13:41

Salaam Alaikom

Het eten van haram vlees is inderdaad verboden in Islam, en degenen die het eten zijn zware zondaren. De profeet, Allah's vrede en zegeningen zij met hem heeft gezegd dat een lichaam die gevoedt is met haram vlees het Paradijs niet in zal gaan. Daarna is er altijd berouw natuurlijk, en wanneer iemand het eet om zichzelf te redden of gedwongen wordt dan rust er ook geen zonde op hem. We hebben het over deze mensen, die half half moslims zijn, ze noemen zich moslims maar gooien de regels achter hun ruggen. Ik ken velen die drinken alcohol, en eten soms varkensvlees en die niet meer aan halal of haram denken. Tegen zulken heb ik gezegd dat wie alcohol drinkt, Allah zal 40 dagen zijn gebeden niet accepteren en wie haram vlees eet is een grote zondaar. Ik vindt zulke mensen gewoon rare verdwaalden en ik hoop dat Allah ze leidt. Dit is niet het ergste, ze bidden ook niet, dat is kufr 'La hawla wallah, Quwata illah billah'.

Koran 22:11. En onder de mensen zijn er die God op het randje aanbidden. Als het hun wel gaat, zijn zij daarmee tevreden, maar als zo'n iemand een beproeving ten deel valt, keert hij terug tot zijn vroegere wandel. Hij verliest deze wereld zowel als het Hiernamaals. Dat is een duidelijk verlies.

Zij slapen en anderen doen te extreem, dat is ook verboden. Er waren mensen vroeger die zeiden, 'Wij gaan niet meer eten, we gaan voor altijd vasten' en anderen zeiden, 'We gaan niet meer slapen we gaan altijd bidden' de profeet, Allah's vrede en zegeningen zij met hem, werd boos op hun en zei, 'Ik ben de beste onder hun, maar ik slaap en ik vast, wie zich niet aan mijn Sunnah houdt behoort niet tot mij'. Dus extremisme is niet goed, maar de mensen die zich nu aan Islam vasthouden met baarden, hoofddoeken, geen muziek, veel bidden en veel vasten, worden nu extremisten genoemd door een paar gekken. Ik vraag aan hun, 'Hoe duur is het paradijs?' Het paradijs is niet goedkoop, dus wat janken ze als wij ons best ervoor doen? We moeten ons aan Islam houden zoveel we kunnen, maar niet overdrijven Insha'Allahu rahmaan.

Koran 59:19. En wees niet zoals degenen die God vergaten, zodat Hij hun hun eigen ziel heeft doen vergeten. Zij zijn de overtreders.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2005 om 14:49

Ik heb al vaker de taboes van de islam aangesneden. Hier is er weer 1.

Terug naar boven
Aabidah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aabidah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2006 om 14:27
In eerste instantie geplaatst door moslimatje

Ik zelf ben een moslim hamdoelillah , en probeer me aan alle regels te houden binnen de Islam. Een van die regels is het eten van Halal eten. Maar de rede waarom ik deze topic heb geopend is omdat ik de laatste tijd zoveel mensen gewoon echt dingen zie eten dan denk ik van nee , doe normaal. Ik zelf werk in een supermarkt en zie de ene unox worst naar de andere of diepvries rund, enzvoort over de band , of zelf kratjes bier. En dan kijk je naar die mensen, dan denk je van dat kan toch niet , sommige zijn zelf islamitisch gekleed. Maar die mensen schamen zich ook voor. Dat weet ik omdat ik ze eerst naar alle kassa's zie kijken daar zien ze Marokkaanse meisjes, en daarna kijken ze naar mij en men raad vaak niet dat ik uit Marokko kom pas als ze mijn achternaam zien, en dan gaan ze meestal naar mij kassa, ook al staan er geen rijen bij de andere. Ook in de mc Donalds zie ik mensen, gezinnen aan de big macs, kipburgers. En als je dan vraagt waarom reden:
- Vlees is vlees, komen allemaal van dezelfde dier
- Ja.. de andere doen het ook
etc

Nou wil ik jullie vragen wat vinden jullie ervan?
Mensen ik ben maar een persoon, en ik ben hier niet om iemand te beordelen.Allah swt is de enige die dat kan. Maar ik vind dat we als moslims elkaar moeten helpen, om elkaars leven te verbeteren. Mensen denk goed na over wat je doe, het leven hier op aarde is een grote test, van de Almachtige. Je slaagt en gaat naar het Paradijs, en als je niet slaagt ja.... Dus mensen denk na.



Tja wat mensen allemaal wel niet doen/zeggen/beweren om halaal te maken wat haraam is...

en zuster...aangezien wij moslims het goede moeten aansporen en het slechte moeten verbieden, zeg ik alle nederigheid tegen jou, het werken in een supermarkt is ook niet toegestaan...

het verkopen van wijn en ander bedwelmende producten en producten die tot verboden zijn verklaard behoort tot de grote zondes die verricht kunnen worden.

Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan om mensen aan te moedigen tot het goede: "Ondersteunt elkaar bij het goede (Al Birr) en Tawqa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding" (Quran, vertaling van Soerat Al Ma'iedah, ayah 2)

En er is geen twijfel dat het verkopen van wijn, drugs, sigaretten en bedwelmende producten behoort tot de categorie "En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding"

En Allah de Verhevene zegt ook: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. hopelijk zullen jullie welslagen! * Voorwaar, de satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie veroorzaken met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en de salat: houdt ermee op!" al ma-iedah 90-91

Ibn �Abbas (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Ik heb de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) horen zeggen; 'Djbriel is naar mij gekomen en zei tegen mij: "O Mohammed! Allah de verhevene heeft wijn vervloekt, en degene die het maakt, degene die vraagt om het te maken, degene die het opdrinkt, degene die het transporteert, degene voor wie het getransporteerd wordt, degene die het verkoopt, degene die het schenkt, en degene voor wie het geschonken word"' Ahmed onder nummer: 2747

wat betreft het islamitische oordeel over het persoon die wijn verkoopt, hij is een fasiq ofwel en grote zondaar. Maar wanneer hij ziet dat het toegestaan is (halal) om wijn te verkopen, te drinken...etc dan valt hij buiten de oever van de islam. Omdat hij Allah de verhevene en Zijn profeet ziet als leugenaars.

En Allah weet het het beste.

Bron: Mokhtaaraat mien kietaab Madjmo'at fatawa wa maqaalaat moetanawie'ah van de geleerde Sheikh Abdelaziz ben baaz Rahiemahoe Allah. blz 445-446



7asboennallah wa ni3mal wakeel
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2006 om 16:28
een big mac bestaat puur uit rundvlees. niet dat ik er reclame voor maak;
het Mac-voer is voor het grootste deel ongezond en ranzig, maar dat
heeft niet veel met geloof te maken. Ik heb ook wel heel ranzige en
ongezonde hap gegeten in doner-shops. haram of niet.

wie was Ibn 'abbas en hoe sterk is deze hadith? en is die niet in
tegenspraak met de koran, die over die onderwerp niet overal even
veroordelend is?

Verder kan ik alleen maar stellen; als je geweten je veroordeelt bij iets,
zoals verkopen van wijn of eten van big-mac, dan moet je het beslist niet
doen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2006 om 08:50

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

een big mac bestaat puur uit rundvlees. niet dat ik er reclame voor maak;
het Mac-voer is voor het grootste deel ongezond en ranzig, maar dat
heeft niet veel met geloof te maken. Ik heb ook wel heel ranzige en
ongezonde hap gegeten in doner-shops. haram of niet.

wie was Ibn 'abbas en hoe sterk is deze hadith? en is die niet in
tegenspraak met de koran, die over die onderwerp niet overal even
veroordelend is?  vreemde vraag die een niet-moslim stelt.

Je bent toch geen moslim dus wat maak je je druk om hoe sterk deze hadith is?

Ik zelf zou schijt hebben als er in de bijbel stond dat mensen die varkens niet eten vervloekt zijn.
Verder kan ik alleen maar stellen; als je geweten je veroordeelt bij iets,
zoals verkopen van wijn of eten van big-mac, dan moet je het beslist niet
doen.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2006 om 16:24
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" color=#0066ff size=2>En uiteindelijk blijft de bijstand over, hetgeen natuurlijk ook niet mag.


<FONT face=Arial color=#0066ff size=2>Het valt niet mee voor jullie.


Is dat wel zo, dat uiteindelijk alleen de bijstand overblijft? Wat te denken van bijvoorbeeld biologische boeren?
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2006 om 17:03

Jongens ik vind het zelf ook heel moeilijk om bijvoorbeeld geen kip te eten dat ik bij de supermarkt kan halen. In de Koran staat namelijk dat je geen vlees mag eten dat in een andere naam dan dat van Allah (s.v.t.) is geslacht. Maar in het geval van deze kip denk ik dat het in 'niemands' naam is geslacht. Dus mag je het eten of niet?

Van de week had ik mensen uitgenodigd voor het diner en heb kip voor ze bereid dat ik gewoon bij de supermarkt had gehaald. Ik dacht dat het doel (familie en vriendenbanden versterken) in dit geval de middelen heiligt. Of zie ik het verkeerd? Ik weet dat als ik het verkeerd zie, ik hun zondes op me zal dragen.

Ik heb het al een aantal keren geprobeerd niet te eten, maar heb een beetje het idee dat ik zwak wordt wanneer ik geen vlees eet. Ik ben ook nieuw in de stad dus weet ik niet waar ik halal vlees kan halen. Ik vind het op dit moment erg moeilijk om mee om te gaan.  

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2006 om 18:02
Islam01 levert ook een bijzondere bijdrage aan de discussie en het gesprek. 
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2006 om 18:18
�nder toch! En elke dag roept Wim T Schippers over de radio: "EET GEEN
KIP!"

Maar om je gerust te stellen een frase uit de bijbel over het onderwerp:

Romeinen14
1�Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te
beoordelen. 2�De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke
eet plantaardig voedsel.
3�Wie w�l eet, minachte hem niet, die niet
eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die w�l eet, want God heeft hem
aanvaard. 4�Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat
of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want de
Here is bij machte hem vast te doen staan. 5�Deze [immers> stelt de ene
dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen
besef ten volle overtuigd. 6�Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om
de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet
eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. 7�Want niemand onzer
leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8�want als wij leven,
het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan
leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9�Want hiertoe is Christus
gestorven en levend geworden, opdat Hij �n over doden �n over levenden
heerschappij voeren zou. 10�Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of
ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden
voor de rechterstoel Gods. 11�Want er staat geschreven:
(Zo waarachtig als) Ik leef, spreekt de Here: voor Mij zal alle knie zich
buigen, en alle tong zal God loven.
12�Zo zal [dan> een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan
God>.

Geen aanstoot geven
13�Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit
oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven. 14�Ik weet en
ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor
hem, die iets onrein acht, is het onrein.
15�Want indien uw broeder
door iets, dat gij eet, gegriefd wordt, wandelt gij niet meer naar de eis der
liefde. Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus
gestorven is. 16�Laat van het goede, dat gij hebt, geen kwaad gezegd
kunnen worden. 17�Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en
drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige
Geest. 18�Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is
welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. 19�Zo laten wij dan
najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert.
20�Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar
het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is.
21�Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan
uw broeder zich stoot.
22�Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf
voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij
hetgeen hij goed acht. 23�Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is
veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En al wat niet uit geloof is,
is zonde.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2006 om 19:52
In eerste instantie geplaatst door �nder

Jongens ik vind het zelf ook heel moeilijk om bijvoorbeeld geen kip te eten dat ik bij de supermarkt kan halen. In de Koran staat namelijk dat je geen vlees mag eten dat in een andere naam dan dat van Allah (s.v.t.) is geslacht. Maar in het geval van deze kip denk ik dat het in 'niemands' naam is geslacht. Dus mag je het eten of niet?


Van de week had ik mensen uitgenodigd voor het diner en heb�kip voor ze bereid dat ik gewoon bij de supermarkt had gehaald. Ik dacht dat het�doel (familie en vriendenbanden versterken) in dit geval�de middelen heiligt. Of zie ik het verkeerd? Ik weet dat als ik het verkeerd zie, ik hun zondes op me zal dragen.


Ik heb het al een aantal keren geprobeerd niet te eten, maar�heb een beetje het idee dat ik zwak wordt wanneer ik geen vlees eet. Ik ben ook nieuw in de stad dus weet ik niet waar ik halal vlees kan halen. Ik vind het op dit moment erg moeilijk om mee om te gaan. �



Salaam Aleikum,

Ach waarom zou je 5 keer bidden als het ook 3 keer kan? Ik bedoel het past ook beter in onze schema. Ontbijt, lunch en diner.

Onzinnige redenering die je hier plaatst en daarbij ook nog eens hypocriet. Als moslim zou je moeten weten wat Halal en niet Halal is om te eten. Dat kun je bagatalliseren, maar dat is dan iets tussen jou en Allah swt.

Veel succes.

Salaam ALeikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2006 om 03:35
Zit op zich wel wat in wat je zegt.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 04:43

Assalamu alaikum,

beesten die door christenen en joden (Ahl al Kitab) zijn geslacht zijn halal voor moslims om te eten, tenzij het varkens zijn of andere verboden dieren, of op een verboden manier om het leven zijn gebracht; b.v. door verstikking of door het dood te slaan etc. In Soera al Ma'ida, aya 5 zegt Allah ta'ala:

"Alle goede dingen zijn u deze dag geoorloofd. Het voedsel der mensen van het Boek is u geoorloofd en uw voedsel is hun toegestaan... ".

Als je niet zeker weet hoe het beest in de supermarkt (in dit geval dus kip) is geslacht, mag je het wel eten volgens de heren van  http://www.islam-qa.com/  .

Zie:  http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=20805

Een wat uitgebreidere kijk op fiqh-zaken vindt je vaak op deze website: http://www.sunnipath.com/

Zij stellen meer voorwaarden aan het "halal" zijn van vlees wat niet op de islamitische wijze is geslacht, zie: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=449&C ATE=29

In soera An'aam, aya 118 tot en met 121 zegt Allah ta�ala `Eet daarom van hetgeen waarover de naam van Allah is uitgesproken als gij in Zijn tekenen gelooft. En welke reden hebt gij, dat gij niet van datgene zoudt eten, waarover de naam van Allah is uitgesproken, terwijl Hij u reeds heeft uitgelegd wat Hij u heeft verboden, - met uitzondering van datgene waartoe gij gedwongen zijt. En voorzeker, velen misleiden door hun boze neigingen zonder kennis. Waarlijk, uw Heer kent de overtreders het beste. En schuwt openlijke, alsmede geheime zonden. Gewis, degenen die zonden begaan, zal voor hetgeen zij doen, worden vergolden. En eet niet van hetgeen, waarover de naam van Allah niet is uitgesproken, want dat is zeker ongehoorzaamheid. En de bozen sporen hun vrienden aan opdat zij met u mogen redetwisten. Als gij hen gehoorzaamt zult gij inderdaad afgodendienaren zijn.`

Ibn Kathir zegt in zijn tafsier over deze verzen dat ze slaan op geslachte dieren, dus vlees. Dat basseert hij op ahadith.

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 05:54
Salaam Aleikum,

Ik hoop voor je amier dat je heel goed weet wat je hier zegt........

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Ps. Ik zal voor je op zoek gaan naar info/bewijs die mijn standpunt hierover bevestigd.
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 06:55

Salaam alaikum,

ik zeg hier niets; ik geef verschillende standpunten weer van verschillende ulema. De ene groep zegt dat het sowieso wel mag (vlees wat door ahl al kitab geslacht is eten) tenzij je zeker weet dat het op een harame manier gedoodt is (dus geslagen, verstikt, in naam van iets anders dan Allah; bijvoorbeeld Vishnu ofzo, etc.) en de andere groep zegt dat je alleen vlees dat geslacht is door de ahl al kitab mag eten als je zeker weet dat de naam van God erover uitgesproken is.

Ikzelf ga voor het laatste standpunt, wat door de koran bevestigt wordt, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat die laatste verzen (soera 6, aya 118 t/m 121) betekenen dat je "bismillah" moet zeggen voor je gaat eten, de koran vermeldt in deze ayaat niet dat het hier om vlees gaat, nog dat het om het slachten van dieren gaat. Maar in contekst met andere verzen over slachten en eten komt wel naar voren dat het in soera 6, aya 118 t/m/ 121 om vlees gaat.

Amier's conclusie: eet islamitisch geslacht vlees �n zeg "bismillah" en gedenk God voor je begint met eten.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 07:46
Salaam Aleikum,

Maar je insinueerde wat anders ;)

Je post klaarblijkelijk dingen waar je het niet mee eens bent, zonder er een kritische noot aan te verbinden...

Salaam aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 08:02
Salaam Aleikum,

Halal-slachting

Als eerste dient de slachter een Moslim te zijn die ook geestelijk bekend is met de islamitische slachtprocedures. Bij het slachten van het dier moet de naam van �Allah� uitgesproken worden. Dit wordt gedaan door �Bismillah Allahu Akbar�(in de naam van Allah, de allergrootste) uit te spreken.

Voor het te slachten dier (van oorsprong Halal):

- Het dier mag niet onderhevig zijn aan onmenselijke behandeling voor het tijdstip van slachting.

- Het dier dat wordt geslacht dient levend te zijn of vastgesteld schijnbaar leven op het moment van slachting.

- Het dier moet in gezonde toestand zijn, dus niet ziek.


Voor de slachter:

- Moslim, die ook geestelijk bekend is met de islamitische slachtprocedures

- Liefst rechtshandig

- Schone kleding (niet in contact geweest met Haram)
Het slachtmes moet scherp (slijpen voor aanvang) en enkelvoudig zijn, dit slijpen mag niet in het zicht van het dier gebeuren, omdat het dier hiervan gestresst kan raken.

- De zin �Bismillah Allahu Akbar� (In de naam van Allah) dient te worden uitgesproken direct voor de slachting van elk dier.

- De slachthandeling dient zodanig te zijn dat in een beweging de keel van het dier doorgesneden wordt. Zodat in een keer de luchtpijp, slokdarm en de tweehalsslagaders doorgesneden worden.

- Het bloed dient zorgvuldig afgevoerd te worden volgens de reinigingprocedures.

Maar idd Amier, we kunnen dit ook negeren haha.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 08:21
Helaas komen verreweg de meeste kippen die in Nederland verkocht worden uit een kippenslachterij.
En ja aangezien ik ook wel eens kom bij een  Islamitische Slagerij weet ik dat ook daar de kippen gewoon van zo een slachterij afkomen.
Nu is het vreemde dat er in Nederland wel runderen en Schapen op een Islamitische manier geslacht worden maar de meeste kippen niet.
In een ieder geval niet op een kippenslachterij.
Ik vrees dus dat een moslim een kip beter zelf kan slachten.
Die goede slager doet dat dus niet!!
Of mischien maar geen kip meer eten:-)
In Nederland is het trouwens zo wie zo moeilijk om een kip te vinden die enigszins wat smaak heeft. Het zijn allemaal opgefokte slachtkuikens die de naam kip nauwelijks meer verdienen. :-(
Voor de Moslims onder ons wees uiterst bedacht op allerlei supermarkt producten wanneer je er zeker van zijn wil dat er geen varken in zit.
Jam sauzen bouillon blokjes etc , Je zou je verbazen hoeveel resten en bijproducten hier in zitten kunnen. en ja ook die prodcten uit landen van herkomst. Want ook die fabrieken gebruiken voorproducten die gekocht worden op de wereldmarkt. en niet elk land wil dit noodzakelijker wijze op het etiketje zetten.
Gebruik liever maar verse producten waarvan je de afkomst weet.
Nog gezonder ook.

Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 09:17

Assalaamoe ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe,

Jah sommige gaan er makkelijker mee om dan anderen,

Zoals ik een keertje we gingen op school uitstap en toen we mochten lunchen gingen we op restaurant en wij moslims gingen naar de salades en toen kwam er een leerkracht en die zei : nou het moet toch niet pers� varkensvlees zijn je kan toch gewoon kip eten en wij natuurlijk eerst ff nou en toen legde we de juf uit dat niet alleen varken haram is om op te eten ook andere deren moeten op een rituele manier geslacht worden binnen de islamitische normen. En Alhamdulilah had ze daar begrip voor en gingen we toch voor de salade ...

FF wat op een rijtje zette

Regels voor eten en drinken.

De islamitische wet verdeelt het voedsel in drie verschillende groepen:

 

       Halalvoedsel : toegestaan voedsel

       Makruhvoedsel :voedsel dat gegeten mag worden hoewel moslims er niet toe worden aangemoedigd

       Haramvoedsel � verboden voedsel

 

        �       varkensvlees

       vlees van vleesetende dieren

       bloed, in welke vorm dan ook

       producten zoals gelei, waarin gelatine zit, omdat dat gemaakt is van de hoorns en hoeven van dieren die mogelijk niet halal zijn.

       bepaalde soorten kaas, omdat er dierlijke producten in zijn verwerkt

       alles wat tot verslaving kan leiden, is ook verboden. Dit omvat onder meer schadelijke stoffen, zoals drugs en alcohol.

 Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien

 

{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2006 om 07:45

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Maar je insinueerde wat anders ;)

Je post klaarblijkelijk dingen waar je het niet mee eens bent, zonder er een kritische noot aan te verbinden...

Salaam aleikum,

Malcolm X

Assalamu alaikum,

soms wel ja, maar in dit geval niet. Het voedsel van de ahl al kitab is toegestaan voor moslims, mits het aan bepaalde voorwaarden voldoet. Ik heb gezien hoe bijvoorbeeld kippen worden geslacht bij friki, dus ik weet dat dat zeker verboden is voor ons. Maar "kosher" vlees mag volgens mij dan weer wel. Allahu alim.

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2006 om 10:59
Salaam Aleikum,

Nou dan mag jij voor mij die voorwaarden opsommen
Veel succes.

Salaam Aleikum
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2006 om 15:09

Assalamu alaikum,

heel simpel; die voorwaarden staan in de koran in de ayaat die ik hierboven gequote heb, en worden toegelicht door de twee links die ik heb gegeven.

Kort samengevat betekend dat dat slachtvee geen verboden mogen dieren zijn (dus varkens e.d.), niet is doodgeslagen, gestikt etc., geen bloed bevat en er geen andere naam dan die van God over is uitgeroepen. (zie soera al Ma'ida, aya 3): "Verboden is u het gestorvene, het bloed en het varkensvlees en al waarover een andere naam dan die van Allah is aangeroepen; hetgeen is geworgd en is doodgeslagen en hetgeen is doodgevallen of hetgeen door de horens van dieren is gedood en hetgeen door een wild beest is aangevreten, behalve wat gij hebt geslacht. Verder hetgeen voor afgoden is geslacht en wat gij loot door pijlen, dit is een overtreding. Heden zullen de ongelovigen aan uw godsdienst wanhopen. Vreest dus niet hen, maar Mij. Nu heb Ik uw godsdienst voor u vervolmaakt, Mijn gunst aan u voltooid en de Islam voor u als godsdienst gekozen. Maar wie door honger wordt gedwongen zonder dat hij tot de zonde is geneigd, voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol."

Als voedsel daaraan voldoet is het halal, ook als het van de ahl al kitab afkomstig is; zie dus soera al Ma'ida vers 5: ""Alle goede dingen zijn u deze dag geoorloofd. Het voedsel der mensen van het Boek is u geoorloofd en uw voedsel is hun toegestaan... ".

Het gaat dus om joden en christenen; Ahl al Kitab. Volgens Boekhaari leverde Aisha de volgende hadith over: "Er kwamen mensen bij de profeet (vzmh) die zeiden: 'O boodschapper van Allah, sommige mensen hebben ons vlees gebracht en we weten niet of de naam van God erover is uitgesproken.' De boodschapper van Allah antwoorde: 'Spreek de naam van Allah erover uit en eet het' ".

Als je zeker weet dat het dier op een ongeoorloofde wijze is gedood, dan is het natuurlijk haraam om te eten, tenzij het om de een of andere reden moet.

Voor mij persoonlijk betekend dit dat ik geen vlees uit de supermarkt eet. Ten eerste omdat ik op 5 minuten lopen van een islamitische slagerij woon, en ten tweede omdat ik zo ongeveer weet hoe runderen, schapen en kippen hier geslacht worden.

Deze link geeft informatie over de regels die in nederlandse slachthuizen gelden. Als je het leest, kun je zelf zien of dat de hierboven genoemde regels overtreedt of niet: http://www.clo.fgov.be/agriconstruct/site/Slachten.htm

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2006 om 15:38
Salaam Aleikum,

Eet smakelijk
Ik slacht altijd liever zelf

Salaam Aleikum,

Malcolm X
"Science without religion is lame, religion without science is blind." Albert Einstein
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.