Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

verkering

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
moslima_ Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 12
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima_ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: verkering
    Geplaatst op: 04 januari 2006 om 11:59
salaamoe alaikoem,

Jawel echte liefde bestaat natuurlijk wel alleen met verkering bedoel ik dat je dan niet een relatie mag nemen.Het moet binnen de grenzen zijn van de Islaam

wa salaam,
Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 12:20

Assalaamoe ehleykoom Warahmatoelah Wabaraktoehoe,

Oegty, een liefdes relatie voor het huwelijk bestaat niet binnen de islamitische normen...

Je mag wel met je toekomstige wederhelft afspraken maken en men zegt ook niet in het openbaar ... en met het bijzijn van een mahram... want bij man een vrouw alleen is de 3de persoon ALTIJD *shataan*

Ow jah nog een kleine opmerking gericht tot *Murat* ... slechtewoordenschat is ook niet toegestaan binnen de islamitischenormen "deze gozer"... Ik hoop datje je niet aangevallen voelt maar of het nu een moslim is of niet "gozer" hoefje niet pers� te gebruiken ... deze opmerking is absoluut niet slecht bedoeld  maar 'kwou het toch maar ff zeggen ...

Met vriendelijke groeten oegt Y. fi dien

{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 12:57

In eerste instantie geplaatst door moslima_

Zelfs de islam niet?

wat bedoel je daarmee Peterpan?

Zoals Nietsche al zei: niets bestaat, alles is interpretatie.

Terug naar boven
chentouf Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote chentouf Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2006 om 22:53

hallo peter pan ik heb van boven naar herlemaal onderaaan gelezen maar peter pan bij jou 2de antwoord dacht ik hu dit is de satan die typt maar een andere broeder zei al jij bent onweten maar ga na je hebt stap gemaakt door deze site te reageren loop de moskee binnen en vraag je vragen

voor het telaat is

denk er over na! wa sellem wa3elijkoem wara7metulah te3ella ba barrakettoeh

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2006 om 03:13

Ik ben al totaal verloren, niet meer te redden, radeloos, redeloos, hersenloos, duivels, onwetend en dom.

HELP, WIE KAN ME NOG REDDEN?

 

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2006 om 04:36
Met het nihilisme van Nietzsche komen we iig ook niet verder, PP. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je dat lege nihilisme zit te preken. Wie denk je daarmee te kunnen bereiken? Het gaat meer over jezelf dan over de discussie, krijg ik het gevoel. 
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2006 om 04:30
Nietzsche leed aan een chronische vorm van multiple apologethische apopie. Vandaar ook zijn ziekelijke hang naar(neo-)feodalisme en (neo-)apotheose. Volgens mij weet Peter Pan drommels goed hoe hij zichzelf moet redden.
Terug naar boven
islamic_girl Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islamic_girl Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2006 om 10:09
maar als je van die gene heel veel houd dan?
sommige zeggen verkering mag alleen je mag niet strelen en kussen.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2006 om 12:19
In eerste instantie geplaatst door islamic_girl

maar als je van die gene heel veel houd dan?
sommige zeggen verkering mag alleen je mag niet strelen en kussen.


Er is ook zo iets als "op het eerste gezicht" . Iets blijkt later soms niet te zijn wat het leek. Willen strelen en kussen is iets heel moois, je hoeft je voor die en verdere verlangens nooit te schamen. Maar er is m��r. Wat dat m��r is, daar kom je achter door bijvoorbeeld te kijken naar goede relaties in je omgeving. Voor mij waren mijn ouders mijn voorbeeld.
Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2006 om 15:03

In eerste instantie geplaatst door islamic_girl

maar als je van die gene heel veel houd dan?
sommige zeggen verkering mag alleen je mag niet strelen en kussen.

verkering mag HELEMAAL NIET volgens de islam.als jullie echt van elkaar houden dan is er toch geen probleem?doe het op de juiste manier,laat hem om je hand komen vragen.maar denk er eerst goed over na, is dit de persoon met wie je de rest van je leven wil doorbrengen,bezit hij de juiste kwaliteiten?denk met je verstand en niet met je hart.zal hij een goede echtgenoot , en vader zijn?als je het zeker weet dan wens ik je heel veel geluk toe.

en allah ma3akoem inchaallah

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2006 om 15:07

waarom mag het niet ? dat zou deze meisje ook wel willen weten, dus als je schrijft dat het niet goed is waar ik ook mee eens over ben moet je wel de nodige feiten erbij halen

Terug naar boven
misz-mg Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 39
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote misz-mg Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2006 om 16:47

dus opzich mag je pas echt samen (samenwonen enz) als je getrouwt bent maar wat als je eerst gaat verloven en niet gelijk gaat trouwen ??

Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2006 om 18:43
In eerste instantie geplaatst door Murat

waarom mag het niet ? dat zou deze meisje ook wel willen weten, dus als je schrijft dat het niet goed is waar ik ook mee eens over ben moet je wel de nodige feiten erbij halen

assalaamoe3alaikoem  ������ �����

De islam heeft afzondering van een man met een vrouw,die niet hariem is verboden.Een vrouw, die hariem is, wil zeggen een eigen vrouw of een familielid,met wie het altijd verboden is om te trouwen, zoals de moeder, een zuster van de vader of een zus van de moeder enz.(ga ze nu niet allamaal opnoemen)

Deze niet toegestane afzondering is niet vanwege gebrek aan vertrouwen,maar het is een bescherming tegen het kwaat van de inblazer(sheitan),die bij beide personen van verschillende sekse hun lusten opwekt.

De boodschapper van allah(vzmh) zei;-"wie in de laatste dag gelooft, zondert zich niet af met een vrouw, zonder dat zij een hariem persoon(bijv.haar man ,vader of broer) bij zich heeft.want hun derde zal altijd de schaitan zijn."  boech�ri en moeslim

Allah zegt in soera EL EHZ�B(33):53:

-"o gij die gelooft,ga niet de huizen van de boodschapper binnen, tenzij gij uitgenodigd wordt voor een maaltijd, echter niet zo vroeg dat gij moet wachten tot deze gereed is.maar wanneer gij uitgenodigd bent,treed dan binnen; en wanneer gij gegeten hebt,vertrekt dan en blijf niet praten,dat is lastig voor de profeet,hij is verlegen voor u,maar allah aarzelt niet voor de waarheid.en als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt,vraag het dan vanachter een gordijn: dat houdt uw harten en haar harten reiner...."

De imam El kortobi zegt ten aanzien van deze vers: deze aya heeft betrekking op de lustgevoelens van een man ten opzichte van een vrouw en andersom.Aan deze aya gehoor geven,is het ontlopen van het gevaar aan die lustgevoelens ten prooi te vallen,hetgeen een bescherming is.niemand moet vertrouwen in zichzelf hebben wat betreft die afzondering met een vrouw,die voor een man niet hariem is.HET VERMIJDEN ERVAN IS BETER.

in de islam is het fixeren van blikken van de man op de vrouw en omgekeerd ook verboden. hierom heeft allah de gelovigen geboden hun blikken neer te slaan en hun sekse te beschermen- zie soera EN-NOER(24):30 en31

In deze twee verzen vinden we een anntal richtlijnen voor mannen en vrouwen,waarvan er twee hetzelfde zijn:het neerslaan van de blikken en het beheersen van de gevoelens.

de boodschapper(vzmh) zei tot ali ;"o ali, je moet geen opeenvolgende blikken(op vrouwen) werpen.de eerste blik is voor jou de tweede niet. (tweede voor de scheitan)        ahmed,aboe daoud en tirmidi

En de boodschapper(vzmh) heeft smachtende blikken van beide seksen naar andere sekse als overspel van de ogen bestempeld.hij(vzmh)zei;"ogen plegen ziena(overspel) en hun ziena is het werpen van blikken"   boech�rie        &nb sp;         &nb sp;         &nb sp;         &nb sp;         &nb sp;         &nb sp; de boodschapper van allah(vzmh) noemde het werpen van blikken ziena,aangezien het een soort bevrediging is van de seksuele lustgevoelens,hoewel niet op de gebruikelijke wijze.   bron; de vrouw in de islam.                                                                                       ik hoop dat hiermee een paar dingen duidelijker zullen zijn,

assalaamoe3alaikoem

 

 

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 04:56
De ziel kent een hoeveelheid aan verschillende verlangens . Elk van die verlangens, waarvan die naar seksualiteit er ��n is (naast bijvoorbeeld wijsheid en socialiteit) kent zijn eigen tijd en plaats van ontluiken uit de verborgenheid van de ziel. De ziel probeert ook om rust, geborgenheid en geluk te vinden in deze wereld, zoekt naar HEELHEID. Dat vind hij niet in de bevrediging van slechts ��n of enkele van zijn verlangens omdat die verlangens niet los van elkaar zijn.
Daarom moeten twee mensen w�l elkaar vinden, aanvullen en bevredigen in de seksualiteit, maar niet all��n in de seksualiteit. Maar h�e leg je een kind uit dat het door ��n verlangen, dat erg hevig is, terecht kan komen in leef-situaties waarin het niet gelukkig zal zijn. Hoe geef je een kind een zekere vrijheid om dat z�lf te ontdekken?
Hoe draag je bij aan een goede gewetensvorming van het kind, waardoor je het met een gerust hart durft los te laten? Dreigen met straf (van god) is niet goed. Zaken op hun beloop laten is niet goed. Het is moeilijk voor het kind om zicht op zichzelf te hebben, want dat "zichzelf" is in volle ontwikkeling. Laat het kind veel praten, wees open, ook over jezelf, probeer je in te leven. En begeleid de ziel van je kind op zijn EIGEN zoektocht naar een gelukkig eenworden met de Schepper.
Goed opvoeden is heel, heel erg moeilijk, dat ervaar ik dagelijks. Het heeft soms veel weg van boetseren met klei. Je gaat uit van een plan, maar geleidelijk aan, naarmate het werkstuk vordert, gaat het ook steeds meer zijn eigen eisen stellen, en een eigen leven leiden.
Uiteindelijk blijft over jouw herkenning die je niet precies kunt omschrijven, maar waarmee je vrede hebt.
Als wat ik hierboven heb geschreven strijdig is met wat de Koran daarover, naar onze tijd vertaald, feitelijk zegt dan wil ik dat graag horen om ervan te leren.

                                     ALZUKAR







Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 06:13

Wat mijn kinderen betreft ben ik uitgeboetseerd. Ze zijn beiden volwassen. Dit proces naar volwassenheid legt eenieder op zijn eigen manier af. Mijn dochter wilde bij alles het wiel opnieuw uitvinden. Daarbij is ze vaak gevallen. Uit eigen ondervinding, en door schade en schande, is ze nu een volwassen vrouw geworden.

Ze is heel goed in staat zelfstandig keuzes te maken. Zij had in de opvoeding begeleiding nodig, maar hield niet van regeltjes. Konsekwent hebben we haar opgevoed met de gedachte dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar leven. Elke keuze, zelfs keuzes waar ze niet voor gekozen lijkt te hebben, horen bij haar.  Ze is ervan overtuigd dat ze datgene ontvangt, op dat moment het beste is voor haar.  Het goede en het minder goede. Ze is zich ook heel goed bewust van het gegeven dat haar leven zich ontvouwt naar haar beeld. Zij creeert haar eigen werkelijkheid, vanuit haar perceptie van die werkelijkheid. Soms lijkt ze zelfs te spelen met 'haar lot' , uit overtuiging dat wat komt goed is. En ik, ik sta aan de zijlijn te klappen.

Mijn zoon is heel anders. Hij komt nog regelmatig bij me voor advies. Vaak volgt hij dat advies op. Hij gaat uit van mijn levenservaring en neemt dat mee in zijn leven. Ik wijs hem er vaak op dat mijn keuze niet zijn keuze is, of kan zijn. Dit geldt op elk gebied. Mijn perceptie van de werkelijkheid is niet zijn werkelijkheid.

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 07:15
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Wat mijn kinderen betreft ben ik uitgeboetseerd. Ze zijn beiden volwassen. Dit proces naar volwassenheid legt eenieder op zijn eigen manier af. Mijn dochter wilde bij alles het wiel opnieuw uitvinden. Daarbij is ze vaak gevallen. Uit eigen ondervinding, en door schade en schande, is ze nu een volwassen vrouw geworden.


Ze is heel goed in staat zelfstandig keuzes te maken. Zij had in de opvoeding begeleiding nodig, maar hield niet van regeltjes. Konsekwent hebben we haar opgevoed met de gedachte dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar leven. Elke keuze, zelfs keuzes waar ze niet voor gekozen lijkt te hebben, horen bij haar.� Ze is ervan overtuigd dat ze datgene ontvangt,�op dat moment het beste is voor haar.� Het goede en het minder goede. Ze is zich ook heel goed bewust van het gegeven dat haar leven zich ontvouwt naar haar beeld. Zij creeert haar eigen werkelijkheid, vanuit haar perceptie van die werkelijkheid. Soms lijkt ze zelfs te spelen met 'haar lot' , uit overtuiging dat wat komt goed is. En ik, ik sta aan de zijlijn te klappen.


Mijn zoon is heel anders. Hij komt nog regelmatig bij me voor advies. Vaak volgt hij dat advies op. Hij gaat uit van mijn levenservaring en neemt dat mee in zijn leven. Ik wijs hem er vaak op dat mijn keuze niet zijn keuze is, of kan zijn. Dit geldt op elk gebied. Mijn perceptie van de werkelijkheid is niet zijn werkelijkheid.




Z�lf ben ik vader van twee dochters: een van bijna 17 jaar en een van 13 jaar. Bij hun opvoeding ben ik altijd dagelijks en direct betrokken geweest, in samenspel met mijn vrouw.
Ik herken mijzelf zeer in wat je zegt over opvoeden tot eigen verantwoordelijkheid.
Was/is jouw wijze van opvoeden geheel verschillend van het voorbeeld zoals voorgehouden vanuit de cultuur waarin je opgroeide (familie, religie)? Heb je daarvan wezenlijke zaken, al dan niet via vertaalslagen, willen doorgeven?
Groeten,
                                       ALZUKAR



Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 07:15

sallaam

veel van wat je hierboven zegt is waar,opvoeden is heel h��l moeilijk, maar ik geloof dat je zolang je de juiste intenties hebt en oprecht bekkommert bent om de toekomst van je kind en je leidt hun op een zachte genadevolle manier,volgens de opvoedkundige regels van de islam,dan zal allah inchaallah je kind doen slagen in deze wereld en in het hiernamaals,maar ik geloof heilig in die regels en die regels zijn er niet zomaar,nee, ze behoeden je kind tegen veel kwaad(fouten), je zegt dat ze moeten leren uit hun fouten maar wat heb je aan lering uit fouten als ze door die ene fout hun toekomst verpesten, dat ze daar de rest van hun leven de gevolgen van zullen moeten dragen, zal jij  je als ouder je niet schuldig voelen?je had het kunnen voorkomen of beperken door grenzen te stellen,is het niet beter om puur en ongerept in een huwelijk te treden?dan met bagage uit je verleden? en ik vind het niet noodzakelijk dat je eerst een relatie moet hebben voor je met elkaar trouwt,hoeveel huwelijken kennen we niet die waarvan de partners elkaar jarenlang kennen en die uiteindelijk toch stuklopen? Allah leert ons om genade met ons kinderen te hebben,want tenslotte de mens is niet perfect.onze kinderen zijn niet altijd wat we van ze verwachten ze zijn individus die een eigen persoonlijkheid hebben,soms doen ze je hart verblijden en soms stellen ze je teleur,we moeten ze nemen zoals ze zijn en ze trachten op de juiste weg te helpen,tenslotte zijn ze door allah onder onze bescherming gesteld en aan hem is de terugkeer en aan hem zullen we onszelf moeten verantwoorden voor hun opvoeding. moge allah ons leiding schenken inchaallah.

Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 07:17

 

ps: heb het hierboven tegen alzukar

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 07:25
In eerste instantie geplaatst door naika


ps: heb het hierboven tegen alzukar


ps: dat had ik al wel begrepen. Jouw wijze van denken verschilt niet wezenlijk van de mijne, we proberen allebei het goede te bereiken. Bedankt voor je reactie.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2006 om 14:49
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Wat mijn kinderen betreft ben ik uitgeboetseerd. Ze zijn beiden volwassen. Dit proces naar volwassenheid legt eenieder op zijn eigen manier af. Mijn dochter wilde bij alles het wiel opnieuw uitvinden. Daarbij is ze vaak gevallen. Uit eigen ondervinding, en door schade en schande, is ze nu een volwassen vrouw geworden.


Ze is heel goed in staat zelfstandig keuzes te maken. Zij had in de opvoeding begeleiding nodig, maar hield niet van regeltjes. Konsekwent hebben we haar opgevoed met de gedachte dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar leven. Elke keuze, zelfs keuzes waar ze niet voor gekozen lijkt te hebben, horen bij haar.  Ze is ervan overtuigd dat ze datgene ontvangt, op dat moment het beste is voor haar.  Het goede en het minder goede. Ze is zich ook heel goed bewust van het gegeven dat haar leven zich ontvouwt naar haar beeld. Zij creeert haar eigen werkelijkheid, vanuit haar perceptie van die werkelijkheid. Soms lijkt ze zelfs te spelen met 'haar lot' , uit overtuiging dat wat komt goed is. En ik, ik sta aan de zijlijn te klappen.


Mijn zoon is heel anders. Hij komt nog regelmatig bij me voor advies. Vaak volgt hij dat advies op. Hij gaat uit van mijn levenservaring en neemt dat mee in zijn leven. Ik wijs hem er vaak op dat mijn keuze niet zijn keuze is, of kan zijn. Dit geldt op elk gebied. Mijn perceptie van de werkelijkheid is niet zijn werkelijkheid.


 



Z�lf ben ik vader van twee dochters: een van bijna 17 jaar en een van 13 jaar. Bij hun opvoeding ben ik altijd dagelijks en direct betrokken geweest, in samenspel met mijn vrouw.
Ik herken mijzelf zeer in wat je zegt over opvoeden tot eigen verantwoordelijkheid.
Was/is jouw wijze van opvoeden geheel verschillend van het voorbeeld zoals voorgehouden vanuit de cultuur waarin je opgroeide (familie, religie)? Heb je daarvan wezenlijke zaken, al dan niet via vertaalslagen, willen doorgeven?
Groeten,
                                       ALZUKAR


Als referentiekader kan ik slechts mijn eigen cultuur, geloof, overtuigingen meegeven. Maar, ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden, dat er meer is dan de werkelijkheid vanuit onze/mijn westerse en christelijke cultuur en opvattingen.

Mijn dochter heeft een relatie gehad met een moslim. Prima. Zonder problemen, en vooral zonder voorwaarden werd hij geaccepteerd.

Wij, mijn vrouw en ik, hebben jaren lang, jongeren in huis gehad. Jongeren die danwel dealden, danwel gebruikten, danwel crimineel waren, danwel enorme schulden hadden, etc. Het waren tropenjaren. Onze kinderen woonde nog thuis. Maar, vanuit die opvang, hebben ze meegekregen respect te hebben. Respect voor ieder mens. Geloof? Heb ik lak aan. Cultuur? onzin.

Weet je wat 1 van mijn mooiste momenten van mijn leven was? Toe een van de door ons in huis genomen jongere, na 1,5 jaar bij ons in huis te hebben gewoond, ons belde. Volgend jaar studeert hij af. Hij wil ons als eregast.

Was hij christen? Nee. Was hij Nederlander? Nee. Was hij blank? Nee. Maar ik ben zo verschrikkelijk trots. Trots op hem.

Wat ik wil, is dat mijn kinderen mijn ideeen erven, selecteren op wat voor hen goed is, en verder evolueren. Dan is mijn taak volbracht. Ik wil geen cloon van mezelf nalaten. Wees jezelf, broeder.

Mooi liedje trouwens.


Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2006 om 06:35

Beste Peter,
Met mijn stukje wilde ik o.a. iets m��r proberen te
zeggen over het zoeken/vinden van een balans in jezelf en met je omgeving, waarbij het misschien zinnig is om een aantal zaken ( bv.seksualiteit, socialiteit, wijsheid) niet slechts afzonderlijk (zoals cultuur en religie veelal doen) maar ook naar hun onderlinge wisselwerking en naar hun uitwerking naar de (unieke) individuele ziel te bezien. Wat je dan waarneemt is dat bijvoorbeeld een sociaal probleem zich uit als een seksueel probleem (of omgekeerd). De oplossing schuilt dan niet in de seksualiteit maar in de socialiteit. Vandaar dat oordelen naar seksueel gedrag (of bv, druggebruik) in zo'n geval geen enkel effect sorteert. Opvoeden zie ik als het helpen bij het komen tot (ziels-)eigen heelheid. Dat verschilt misschien niet zo heel veel van wat jij hebt nagestreefd bij de kinderen die je hebt opgevangen. D�e ervaring heb ik niet, w�l andere die voor mij zeer ingrijpend en confronterend waren. De waarde van de cultuur en de religie waarbinnen ik ben opgegroeid is dat zij mij een aantal zaken (zie boven) hebben aangereikt. Ik neem ze ter harte, o.a. vanuit de gedachte dat de overlevering niet voor niets alle tijden heeft overleef. Maar mijn omgang ermee is duidelijk anders, meer integraal, en mede voortgekomen uit mijn ervaringen t.a.v. wat afwijzing en straf voor verwoestingen in een mensenleven kunnen aanrichten.
Groeten,
                                       ALZUKAR

     
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2006 om 13:44

Een 20-tal jaren geleden ben ik zeer, zeer ziek geweest. Dze ziekte heeft uiteindelijk een heel positieve uitwerking op me gehad.

Ik weet o.a. essenties veel beter van bijzaken te onderscheiden. Natuurlijk neem ik mijn christelijke tradities en cultuur mee in mijn leven. Toch heb ik veel onnodige ballast overboord gegooid.

Mijn schouders zijn lichter geworden, schuldgevoel is nagenoeg verdwenen.(daar waar ik orthodox gelovigen enorm mee zie worstelen) Schuldgevoel is een van de belangrijkste oorzaken van veel ellende. Het voor iedereen en alles goed te willen doen opdat mensen en God je maar accepteren.

Door mijn ziekte is dat veranderd. Ik sta niet meer toe dat andere mensen mijn leven bepalen.  Familieleden niet, de kerk niet, andere gelovigen niet, vrienden en kennissen niet. Ik weiger mijn mond dicht te houden wanneer ik denk dat er iets niet klopt. Ik weiger te liegen. Ook niet voor mijn geloof. Er zijn erg veel gelovigen die leven in een gevangenis van leugens. Ze kunnen en/of durven niet werkelijk te zeggen wat ze willen of denken. Angst voor gevolgen van familieleden, bang voor de gevolgen van het leven na de dood.

Ze leven liever met leugens.

En sindsdien heb ik van menigeen gehoord dat ik een heel prettig mens ben geworden.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.