Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De mens en de natuur!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
abujundub Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 januari 2006
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abujundub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De mens en de natuur!
    Geplaatst op: 28 januari 2006 om 12:44

Bismillahi rahmani rahim wassalatoe wassalamoe alal rasoel illal wa ba'/d.
Moge de vrede zijn met de profeet,zijn familie,zijn sahabas,en de mensen die hun daarin volgen tot de laatste dag.
Hieronder zal ik inshAllaah met de nasr(Hulp)van Allaah een mooi,profijtvol plaatsen,en met veelal een weerlegging op de de volgelingen van het zo al bekende gefaalde theorie.De evolutie theorie.Moge Allah dit werk gezegend maken en de mensen vanuit het donkere zwarte kamer leidden naar de witte kamer(Islam)bi idnilaah

 

MENS & NATUUR

 

- een antwoord op de evolutietheorie en het darwinisme -

 

Dit is de schepping van Allah, dus laat me zien wat degenen naast Hem hebben geschapen!

 

 

Samengesteld door: Dr. Saleh as-Saleh

 

 

Inhoud

 

I. Inleiding

 

II Van een klein dier tot een mens

 

III Realiteit vs. theorie

  1. De punten over archeologie
  2. De punten over embryo�s
  3. Het punt over het appendix
  4. Het punt over natuurlijke selectie

A.     Eliminatie �factoren� en leef �factoren�

B.      Natuurlijke selectie of �Moeder Natuur�

C.     �Moeder Natuur� is niet de �Schepper�

D.     De �wetten� van de natuur

E.     Een andere god dan Allah!?

F.     Wat zijn deze andere �goden�?

  1. Het punt over �seksuele selectie�
  2. �Onderontwikkelde theorie�

 

IV Gevaarlijke gevolgen

 

V Waarom verspreidde de �theorie� zich?

 

VI De Qor�aan en de theorie

 

VII De beproeving

 

 

 

 

 


 

I Inleiding

 

Het meest naaste aan de mens is de mens zelf. Hoeveel van ons kennen zichzelf werkelijk, zonder eerst aan de omgeving die ons omringt te denken? Er zijn vele dingen in ons waar wij ofwel achteloos in zijn wat betreft de grootsheid ervan, of we nemen het als vanzelfsprekend. Laat ons de volgende reis terug maken, naar de dagen waarin eenieder van ons een embryo �was�, in de schoot van zijn moeder:

 

Wie zorgde voor je met uiterste zorg en vriendelijkheid, toen je een klein zaadje was dat zich had gevestigd in de wand van de baarmoeder, met drie lagen van donkerte die je omringden?

 

Wie zorgde ervoor dat het bloed van je moeder je voedsel bracht dat je nodig had, totdat je tot een stadium groeide waarin je lichaam in staat was lucht te verdragen, het licht, en de handen van mensen die je zouden strelen?

 

Daarna, toen de wee�n je duwden, werd je eruit gedrukt en kwam je er uit in de wereld van testen en beproevingen!

 

Wie beschermde je binnenin, als een �bevruchte eicel�? En wie liet je verblijfplaats groter worden, toen je groeide? Wie opende de weg voor je toen je eruit kwam zonder bezittingen of rijkdom?

Daar was je dan, zo arm en hulpbehoevend. Twee �containers� van melk die aan je moeders borst hingen kwamen als een redding! Wie beval de melk om zich te ontwikkelen en vervolgens voor jou lippen klaar te staan om eruit gezogen te worden? Een melk die aangenaam voor je was, niet te koud en niet te warm, niet zout of bitter. Je was zo dorstig, en zo hongerig. Wie bracht het gehoor van jouw moeder vol met goedheid, liefde en gehechtheid? Het moment waarop ze jou hoorde huilen kwam ze naar je toe, geleid door haar goedheid en liefde. Ze is liever zelf in pijn dan dat jij dat bent! Je brengt licht in haar leven. Wie bracht al dat in haar hart?

 

Toen je lichaam sterker werd en je buik groter werd, had je een ander soort voedsel nodig. Wie stopte de �gereedschappen� om te snijden en te malen in je mond? Wie weerhield je tanden van groeien gedurende de tijd van je borstvoeding? Het was een genade voor je moeder toen hun groei werd weerhouden, en een genade voor jou toen ze eruit kwamen! En hoe sterker je werd, des te meer van deze �gereedschappen� van je mond je kreeg! Vervolgens gebruikte je een extra �gereedschapsset�: de kiezen die het vlees, brood en allerlei vast voedsel bewerken. Wie voorzag je van deze �instrumenten�, en maakte het voor jou gemakkelijk om ze te gebruiken?

 

Toen we eruit kwamen, wisten we niets. Wat een last was het geweest als we waren geboren met de intelligentie van een volwassene, gewikkeld in luiers. Wat voor een leven zou dat zijn? Zou je de zorg en vriendelijkheid krijgen die je normaal krijgt als ontwikkelende pasgeborene?

 

Onze intelligentie ontwikkelde zich geleidelijk en we waren in staat om langzaam maar zeker te wennen aan onze omgeving. Wie is Degene Die Alwijs en Meest Barmhartig is, Degene Die altijd over ons waakt en ons voorziet met hetgeen wij nodig hebben in perfecte proporties en hoeveelheden?

 

Wie is dan Degene Die onze hoofden tooide met haar als schoonheid en bescherming tegen kou en hitte?

 

Wie heeft het gezicht van de man in ontwikkeling versierd met de bijzondere schoonheid van de baard, en het gezicht van de vrouw zacht, stralend en haarloos gelaten?

 

Velen keren zich af van Degene die ons heeft geschapen, en worden meer en meer onachtzaam wat betreft het ware doel achter ons bestaan. Zij worden misleid door een �theorie�. Dat is het! Een �theorie� die het bestaan van een ware God (Allah) in de praktijk ontkent.

 

Darwin[1] presenteerde een �theorie� die de schepping van de mens alsmede de schepping zelf ontkent. De theorie werd in de tweede helft van de negentiende eeuw ge�ntroduceerd. Ook al is het een veronderstelling, er zijn mensen die het een wetenschappelijk bewijs achten om hun argumenten tegen de realiteit van de schepping te ondersteunen. De theorie beweert dat de oorsprong van het leven in een enkel klein dier ligt, dat zich onafhankelijk �ontwikkelde� vanuit water. Volgens de theorie zorgde de �omgeving� voor specifieke structurele veranderingen van dit organisme, hetgeen zorgde voor nieuwe kenmerken eraan. Deze veranderingen werden door de nakomelingen ge�rfd en met de tijd verder getransformeerd om meer geavanceerde schepsels te produceren waarvan de mens de hoogste vorm is. Dit is de theorie van Darwin.

 

Vele kritieke aspecten van de levens van de mensen worden nog steeds, bewust en onbewust, aangevallen door enkele basiselementen van Darwin�s theorie. Voornamelijk het idee van �ontwikkeling� en de connectie ervan met de �omgeving�. De doelstellingen van die boek zijn om:

 

  1. De basis van de theorie te onderzoeken alsmede het ondersteunende bewijs.
  2. De essenti�le feiten die de ongeldigheid van de stellingen van de theorie aantonen, te leveren.
  3. De invloed van de theorie op het leven in deze wereld te bespreken.
  4. De mens aan zijn Schepper te relateren, en daardoor aan het doel van onze schepping.

 

Ik vraag Allah (God) om de harten van die mannen en vrouwen die dit boek lezen te verlichten, en om hen te leiden naar de aanbidding van Hem alleen, door hun wensen te onderwerpen aan Zijn Wil. De onderwerping en gehoorzaamheid aan Allah�s Wil en geboden, zoals uitgelegd in de laatste openbaring aan de mensheid, de Qor�aan, dat is de betekenis van Islaam.

 

Degene die de Barmhartigheid van Allah nodig heeft,

 

Saleh as-Saleh


 

II Van een klein dier tot een mens

 

De achtergrond en grondbeginselen van de theorie:

 

(1)                 De theorie is afhankelijk van dat wat uit archeologische ontdekkingen werd opgemaakt in de tijd van Darwin: oude en nieuwe geologische lagen bevatten verschillende overblijfselen van verschillende vormen van schepping. De �oude� lagen bevatten �primitieve� vormen van schepping, terwijl recentere lagen meer �ontwikkelde� vormen bevatten. Darwin concludeerde dat de �meer ontwikkelde� scheppingen hun oorsprong vonden uit de �lagere, primitieve� scheppingen, en hier zodoende uit evolueerden.

(2)                 De theorie steunt ook op een idee dat gangbaar was in de tijd van Darwin, waarin werd gedacht dat alle dierlijke embryo�s hetzelfde waren in de beginstadia van ontwikkeling. Dit leidde tot de conclusie dat �de oorsprong van alle wezens ��n is� en dat de �evolutie� op aarde op dezelfde wijze verscheen als die verscheen in de baarmoeders van levende wezens.

(3)                 Verder noemt de theorie �verschillen in de rollen� van de appendix in de mens in vergelijking met die in de aap. Omdat er wordt aangenomen dat het �geen rol speelt� in het functioneren van het menselijke lichaam, terwijl het in apen planten kan verteren, suggereerde de theorie dat het appendix een onderontwikkelde vorm is die is overgebleven van de apen.

(4)                 De theorie veronderstelt de aanwezigheid van een proces van �natuurlijke selectie� waarin �eliminatie factoren� zijn die zwakke levende wezens kunnen uitschakelen, terwijl de sterke blijven, en dat hun karaktertrekken worden ge�rfd door hun nakomelingen. Met de tijd zullen deze karaktertrekken zich opsommen in de nieuwe wezens, nieuwe karaktertrekken produceren. Volgens Darwin vertegenwoordigt dit het �evolutionaire� proces dat deze nieuwe karaktertrekken �hogere� levensvormen maakt.

(5)                 De theorie suggereert een proces van �seksuele selectie� waarin er een tendens is van de mannelijke en de vrouwelijke om te paren met de sterke en beste leden van de andere sekse. De karaktertrekken van de �beste� zullen �ge�rfd� worden en degenen die verbonden zijn aan zwakke dieren zullen worden ge�limineerd vanwege het gebrek aan tendens en/of interesse om met de zwakke te paren.

(6)                 Wanneer er een nieuwe karaktertrek is ge�volueerd, wordt het door de nakomelingen ge�rfd.


 

III Realiteit vs. theorie

 

 

1. De punten over archeologie

 

De archeologische wetenschap is verre van compleet en niemand kan beweren dat het onderzoek onder de aarde of zeelagen is afgerond. De deur naar verdere ontdekkingen die de theorie zouden tegenspreken is geopend. Echter, er vanuit gaande dat de ontdekkingen van de wetenschap afgerond zijn, dan is nog steeds niet bevestigd dat de �hogere� levensvormen zijn ontwikkeld uit de �lagere�. Dit is slechts bewijs voor georganiseerd bestaan van deze wezens (in wat voor vorm dan ook) op tijden dat de omgeving daarvoor geschikt is. Aan de andere hand schatten de archeologische studies in de tijd van Darwin dan het leven van de mensheid op aarde 600.000 jaar duurde, maar nieuwe archeologische ontdekkingen geven een geschat getal van 10 miljoen jaar. Dit is een weergave van de incompleetheid van die onderzoeken en dat deze wetenschap nog veranderlijk is.

 

Het is ook belangrijk om op te merken dat er vele �ontbrekende schakels� zijn in de zogeheten �evolutie-keten� van Darwin�s theorie. Zo zijn er bijvoorbeeld geen archeologische data om �eencellige� dieren aan �meercellige� te koppelen, noch tussen ongewervelde dieren en vissen of amfibie�n. Hetzelfde is waar tussen amfibie�n en reptielen en tussen amfibie�n en vogels.

 

 

2. Het punt over embryo�s

 

Dit was een onjuiste conclusie die door sommige wetenschappers werd gemaakt vanwege de minder ontwikkelde microscopie in Darwin�s tijd. De huidige wetenschap toont aan dat er scherpe verschillen zijn tussen de structuur, bouw en organisatie van dierlijke embryo�s.

 

 

3. Het punt over het appendix

 

De aanwezigheid van dit orgaan in het mensenlichaam vertegenwoordigt geen concreet bewijs voor de ontwikkeling van de mens vanuit een �aap�. Het is een overblijfsel van de voorouders die afhankelijk waren van vegetatie als voedselbron, om het te helpen verteren. Daarnaast zouden er andere belangrijke functies voor de appendix kunnen zijn die nog niet zijn ontdekt.

 

 

4. Het punt over natuurlijke selectie

 

 

A. Eliminatie �factoren� en leven �factoren�

 

Zeker is er een wet en discipline die werkt om de levende schepsels te elimineren, zowel sterk als zwak. Allah heeft de dood bevolen voor elk levend wezen. De eliminatie factoren zijn niet de enige factoren die het leven op de planeet raken. Er zijn ook �leef factoren�, en er is een discipline van wederzijdse afhankelijkheid en relatie tussen het levende wezen en de omgeving waarin het zich bevindt. Deze �factoren� vertegenwoordigen de ware middelen waarvan Allah ons heeft voorzien: zon, zee�n, wind, regen, planten, zwaartekracht, etc. Al deze middelen zijn geco�rdineerd om te zorgen voor de overleving van de mensheid, dieren en planten. Om de �eliminatie factoren� afhankelijk te beschouwen zonder acht slaan op de �leef factoren�, is verwarring van de kant de Darwin theorie. Als wetenschappers theorie�n proberen te formuleren om deze uit te leggen aan de buitenwereld, laten ze alle factoren met invloed een rol spelen.

 

 

B. Natuurlijke selectie van �Moeder Natuur�

 

Natuurlijk refereren degenen die de evolutietheorie steunen graag naar �Moeder Natuur� als een �bron� die de �natuurlijke selectie� voorziet en ondersteunt. Echter, �Moeder Natuur� bezit geen wijsheid, kracht, zelfco�rdinatie, wil en kennis. Natuurlijke dingen zoals wind, bliksem, water, stormen, warmte, extreme kou, etc. kunnen vernietiging en misvormingen teweegbrengen. Hoe kunnen deze condities de schoonheid van de schepping en de voortreffelijke loop van de vestiging en co�rdinatie ervan verklaren? Hoe kunnen de minuscule elementen in het ei van een vogel �weten� dat het ei moet verschijnen in de vorm van een vogel en aldus de eigen schil moet breken om te overleven? Degene Die de natuur heeft geschapen, heeft voorzien in alle middelen voor het bestaan en de activiteiten ervan.

 

Nu zien we dat velen die in hun arrogantie Allah�s bestaan ontkennen, de aandacht van de mensen proberen te leiden naar deze �nieuwe� godheid die �Moeder Natuur� heet! In vele gesprekken twijfelen mensen om �God� te zeggen wanneer zij naar �bovennatuurlijke� fenomenen willen verwijzen in het bijzijn van anderen. Het idee van �hoe mensen over me zouden denken� overschaduwt dat God (Allah) belangrijker is dan de mensen. Het is een reflectie van de psychologische nederlaag tegen het secularisme, wat weer de grootste vrucht van Darwin�s theorie is. Het is afwezigheid van geloof in de ware God, Allah. Iemand die in Allah gelooft zou niet vrezen om de Naam van zijn Schepper te noemen, de Meest Barmhartige en de Meest Genadevolle. Hij weet dat degenen om hem heen op een dag zullen sterven, maar dat Allah de Eeuwig-levende is, dus met wie moet hij eerst rekening houden? Hij weet dat Allah de Onderhouder en de Voorziener is, en niet zijn directeur, of de manager, of zijn moeder, of wat voor andere hogergeplaatste dan ook! Dat is het profijt van de aanbidding van Allah: een bevrijding van de slavernij aan alles en iedereen buiten Allah.

 

 

C. Moeder Natuur is niet de �Schepper�

 

Een simpele vergelijking tussen de mens en de natuur illustreert dat de mens kan zien, horen, weten, leren, etc. terwijl de natuur geen van deze eigenschappen heeft. Hoe kan de mens meer ontwikkeld zijn dan een �schepper� die bekend staat als �Moeder Natuur�?

 

Dit bewijst de valsheid van het idee van een goddelijke Moeder Natuur. Allah zegt:

 

( Zeg (O Mohammed, tot de mensheid): �Aanbidden jullie naast Allah iets dat jullie niet kan baten noch kan schaden?� En Allah is de Alhorende, de Alwetende )

soerah al-Maa�idah 5:76

 

In vele situaties is de natuur de mens dienstbaar, en de bronnen ervan staan ook ter beschikking van de mens, zoals Allah heeft bevolen in de Laatste Openbaring aan de mensheid, de Qor�aan:

 

( Zien jullie niet (O mensen) dat Allah hetgeen dat zich in de hemelen en op aarde bevindt dienstbaar heeft gemaakt voor jullie? En dat Hij Zijn gunsten voor jullie (zowel) zichtbaar[2] en onzichtbaar[3] heeft vervolmaakt? En er zijn er onder de mensen die over Allah redetwisten zonder kennis of leiding of een verlicht Boek. )

soerah Loeqman 31:20

 

Met de vooruitgang van de technologie begonnen sommige mensen arroganter te worden. Zij refereren niet alleen naar �Moeder Natuur� als de �stichter� of �schepper�, maar proberen de natuur zelf te kunnen bedwingen. Het is een vreemde conclusie! Allah heeft heel duidelijk gemaakt dat er zulk soort mensen zouden zijn:

 

( Voorwaar, de gelijkenis van (dit) wereldse leven is als water dat Wij van de hemelen neerzenden, waardoor het de gewassen van de aarde in een mengeling laat groeien, waarvan de mensen en het vee eten. Totdat de aarde haar versierselen heeft aangenomen en mooi is geworden, en haar bewoners denken dat zij er machthebbers over zijn, bereikt Onze bestraffing hen in de nacht of in de dag, en Wij maken het tot een afgemaaid veld, alsof er de vorige dag niets groeide! Aldus leggen Wij de tekenen (bewijzen, verzen, lessen, openbaringen, wetten, etc.) gedetailleerd uit voor een volk dat nadenkt. )

soerah Yoenoes 10:24

 

 

D. De �wetten� van de natuur

 

Sommigen denken dat de �Natuur� de �Wetten� die het universum regelen vertegenwoordigt. Zij proberen te verklaren hoe dingen gebeuren, maar beantwoorden niet de vragen zoals: Wie schiep dit universum? Wie heeft de �Wetten� in werking laten treden? Dit scheidt hen door een kunstmatige grens in twee �persoonlijkheden�: ��n die het beste bij de maatschappij (d.w.z. de buitenkant) �past�, en probeert �interpretaties� te geven voor wat er gebeurt in het universum; en ��n die zij binnen in zich laten, getuigend dat God (Allah) Degene is die deze �bovennatuurlijke� fenomenen beveelt. Maar onder gevaarlijke omstandigheden hoor je hen zeggen: �O mijn God!� of �God sta me bij!�

 

In de oude tijden wist men dat de regen uit de hemel neerkwam. Tegenwoordig weten we heel wat van dit proces van de verdamping van water tot aan de vorming van regendruppels, er is over alle werkelijke daden gereflecteerd. De wetenschappers vertellen in hun werken niet hoe deze realiteiten wetmatigheden zijn geworden. Bijvoorbeeld: hoe zijn deze wetten op zo�n manier geco�rdineerd dat vogels in de lucht kunnen vliegen, vissen onder water kunnen leven, en de mens op de aarde kan leven? De kwaliteiten van de �natuur� zijn niet onafhankelijk. De eigenschappen die wij om ons heen voelen en zien zijn eraan gegeven. De ware Scheppende Macht heeft alle Perfecte Eigenschappen en Perfecte Daden. Hij is Allah:

 

( Zeg (O Mohammed): �Wie is de Heer van de hemelen en de aarde?� Zeg: �(Het is) Allah.� Zeg �Nemen jullie dan naast Hem Awliyaa� (beschermers) (in aanbidding), terwijl zij geen macht hebben om zichzelf te baten noch te schaden?� Zeg: �Is de blinde gelijk aan degene die ziet? Of is duisternis gelijk aan licht? Of kenden zij deelgenoten aan Allah toe die iets geschapen hebben zoals Zijn schepping, zodat het scheppen (wat zij maakten en Zijn schepping) voor hen hetzelfde is?Zeg: �Allah is de Schepper van alles en Hij is de Ene, de Overweldiger.� )

soerah ar-Ra�d 13:16

 

 

( Degene Die (alles) heeft geschapen en vervolmaakt. * En Degene die de maat heeft bepaald en Die leiding heeft geschonken. )

soerah al-A�laa 87:2-3

 

( Degene die de zeven hemelen in lagen heeft geschapen, jij kunt geen onevenwichtigheid zien in de schepping van de Meest Barmhartige. Kijk dan nog een keer, zie jij een afwijking? * Kijk dan nog eens twee maal, jij zult jouw ogen nederig neerslaan, terwijl zij vermoeid zijn. )

soerah al-Moelk 67:3-4

 

( Allah is Degene Die de hemelen heeft verheven zonder enige pilaren die jullie zien. Vervolgens besteeg Hij (boven) de �Arsh (de Troon) (op een manier die bij Zijn Majesteitelijkheid past). Hij maakte de zon en de maan dienstbaar (door hen voortdurend in beweging te houden). Ieder draait (zijn weg) tot een vastgesteld tijdstip. Hij reguleert alle zaken, en legt de Aayaat (bewijzen, verzen, lessen, tekenen, openbaringen, etc.) gedetailleerd uit, opdat jullie overtuigd zullen zijn van de ontmoeting met jullie Heer. )

soerah ar-Ra�d 13:2

 

( Hij schiep de hemelen zonder enige pilaren die jullie kunnen zien, en Hij plaatste stevige bergen op de aarde, opdat zij niet met jullie trilt. En Hij verspreidde daarop dieren van allerlei soorten. En Wij zenden water (regen) neer uit de hemel, en Wij laten er (planten) van allerlei soorten op groeien. )

soerah Loeqman 31:10

 

( En voorzeker, Wij hebben de hemelen en de aarde en alles ertussen in zes dagen geschapen, en niets van vermoeidheid raakte Ons. )

soerah Qaf 50:38

 

 

E. Een andere god dan Allah!?

 

Allah richt zich tot de mens en stuurt duidelijke en heldere bevestigingen en uitdagingen voor de mens en voor deze �goden� die door sommigen worden aangeroepen en aangebeden:

 

             ( Sluimer nog slaap kan Hem treffen. )

             soerah al-Baqarah 2:255

 

( Is niet Hij (beter dan jullie goden,) Degene Die de aarde als een verblijfplaats heeft gemaakt, en er rivieren op heeft geplaatst, en er stevige bergen op heeft gezet, en een scheiding tussen de twee zee�n (van zout en zoet water) heeft gemaakt? Is er een god naast Allah? Nee, maar de meeste van hen weten het niet. )

soerah an-Naml 27:61

 

( Is niet Hij (beter dan jullie goden,) Degene Die de hemelen en de aarde heeft geschapen en water (regen) neerzendt uit de hemel waarmee Wij tuinen vol schoonheid en pracht doen groeien? Jullie zijn niet in staat haar bomen te doen groeien. Is er een god naast Allah? Nee, maar zij zijn een volk dat gelijken (aan Hem) toeschrijft. )

soerah an-Naml 27:60

 

( Is niet Hij (beter dan jullie goden,) Degene Die jullie leidt in de duisternis en over het land en door de zee? En Wie stuurt de winden als brengers van blijde tijdingen voor Zijn Barmhartigheid (regen) Is er een god naast Allah? Hoog Verheven is Allah, boven wat zij (aan Hem) toekennen als deelgenoot. )

soerah an-Naml 27:63

 

( Is niet Hij (beter dan jullie goden,) Degene Die de schepping is begonnen en vervolgens herhaalt? En Die jullie voorziet in onderhoud uit de hemel en de aarde? Is er een god naast Allah? Zeg: �Brengt jullie bewijzen, als jullie waarachtig zijn.� )

soerah an-Naml 27:64

            

             ( Zeg (tegen de ongelovigen): �Als Allah jullie gehoor en jullie zicht wegnam, en jullie harten verzegelde, welke �ilaah� (god) behalve Allah zou jullie dat terug kunnen geven? Kijk hoe wij de Tekenen uitleggen, en toch wenden zij zich af.� )

soerah al-An�aam 6:46

 

 

F. Wat zijn deze andere �goden�?

 

Veel mensen in deze wereld hebben zich gericht tot de aanbidding van vele geschapen dingen. Goddelijke eigenschappen worden toegekend aan Boeddha, �Iesaa (Jezus), heiligen, monniken, Moesa (Mozes), profeten, plaatsen, rivieren, koeien, tempels, etc. Kunnen deze �goden� ons baten of schaden?

 

( En zij aanbidden naast Allah wat hen niet schaadt en niet baat, en zij zeggen: �Dit zijn onze voorsprekers bij Allah.� Zeg: �Willen jullie Allah inlichten over hetgeen Hij niet weet in de hemelen of op aarde?� Ver verwijderd is Hij, van iedere imperfectie! En ver verheven is Hij, boven wat zij als deelgenoten aan Hem toekennen! )

soerah Yoenoes 10:18

 

Waar vonden ze �namen� voor hun �goden�?

 

( Jullie aanbidden naast Hem slechts namen die jullie en jullie vaderen hebben verzonnen, waarvoor Allah geen bewijs heeft neergezonden. Het bevel is slechts aan Allah. Hij heeft bevolen dat jullie slechts Hem aanbidden, dat is de (ware) rechte religie, maar de meeste mensen weten het niet. )

soerah Yoesoef 12:40

 

Wat zijn de dingen die zij hebben geschapen?

 

( Dit is de schepping van Allah. Dus toont mij wat zij (die jullie aanbidden) naast Hem hebben geschapen. Maar de onrechtplegers (en zij die zich niet aan Allah onderwerpen) verkeren in duidelijke dwaling. )

soerah Loeqman 31:11

 

( Zeg (O Mohammed): �Zien jullie je afgoden, die jullie naast Allah aanroepen? Laat me zien wat zij van de aarde hebben geschapen. Of hebben zij een aandeel in de schepping van de hemelen? Of hebben Wij hen een boek gegeven, zodat zij handelen op een duidelijk bewijs daaruit?� Nee, de onrechtplegers (en degenen die niet in Allah geloven) beloven elkaar niets dan bedrog. )

soerah Faathir 35:40

 

Ze zijn zelfs niet in staat om een vlieg te scheppen:

            

( Waarlijk! Degenen die jullie naast Allah aanroepen, kunnen niet (eens) een vlieg scheppen, zelfs al komen ze ervoor bij elkaar. En als de vlieg iets van hen zou weg grissen, hebben zij geen kracht om het van de vlieg terug te krijgen. Zwak zijn (zowel) de zoeker en het gezochte. )

soerah al-Haddj 22:73

 

Zij zijn zelf geschapen, niet waar?

 

( Kennen zij hen die niets geschapen hebben, maar zelf geschapen zijn, als deelgenoten toe aan Allah? Zij zijn zelf geschapen. )

soerah al-A�raaf 7:191

 

Zij kunnen niet eens zichzelf helpen!

 

             ( En zij kunnen hen niet helpen, noch kunnen zij zichzelf helpen. )

             soerah al-A�raaf 7:192

 

( Zeg (O Mohammed): �Nemen jullie dan naast Hem beschermers (ter aanbidding), terwijl zij voor henzelf geen macht hebben om te baten of te schaden?� Zeg: �Is de blinde gelijk aan degene die ziet? Of is duisternis gelijk aan licht? Of kennen zij naast Allah deelgenoten toe die iets geschapen hebben zoals zijn schepping, zodat de schepping (die zij maakten en Zijn schepping) voor hen hetzelfde leek? Zeg: Allah is de Schepper van alles en Hij is de Ene, de Overweldiger.�

soerah ar-Ra�d 13:16

 

Zij kunnen degenen die hen aanroepen niet beantwoorden!

 

( Roept hen dan aan en laat hen jullie beantwoorden, als jullie waarachtigen zijn. )

soerah al-A�raaf 7:196

 

De bovenstaande bewijzen zijn neergezonden door Allah, om mensen bij hun verstand te brengen. Dis is een Genade en Vriendelijkheid van Allah aan de mensheid. Hij zei:

 

( Allah is Degene die duidelijke Aayaat (bewijzen, verzen, lessen, tekenen, openbaringen, etc.) neerzendt aan Zijn dienaar (Mohammed), opdat Hij jullie vanuit duisternis naar licht brengt. En voorwaar, Allah is voor jullie Vol Zachtmoedigheid, Meest Genadevol. )

soerah al-Hadied 57:9

 

5. Het punt over �seksuele selectie�

 

Het overleven van de sterkste is geen bewijs voor selectieve ontwikkelingsevolutie. Het enige dat kan worden begrepen uit de paringstendensen is dat zij continu�teit zullen blijven in de zelfde sterke soort en een einde zullen maken aan de zwakke soort. Zodoende:

 

  1. De spieren van een sterke atleet zullen door zijn nageslacht niet worden ge�rfd.
  2. Het verstand van een grote geleerde zal niet worden overgebracht aan zijn kinderen door erfelijkheid.

 

De uitspraak dat nieuw[4] verkregen karakteristieken kunnen worden ge�rfd, is door de moderne genetische studies verworpen als welbekende feiten. Iedere eigenschap die geen intrinsiek deel[5] van het genoom[6] is �tijdelijk� en wordt niet overgebracht aan het nageslacht door erfelijkheid: Moslims besnijden hun baby�s. Hun kinderen worden niet besneden geboren!

 

7. �Onderontwikkelde theorie�

 

We hebben niet gezien (of gehoord) dat bepaalde soorten dieren tot stand komen door het proces van ontwikkelingstransformatie. Er is geen aap in een mens getransformeerd, zelfs na honderd jaar of meer.

 

De neus van een hond is gevoeliger in de reukfunctie dan de neus van de mens. Is de neus van de hond meer �geavanceerd� dan die van een mens? Of zijn vogels (met vliegmogelijkheden) en kikkers (met amfibische mogelijkheden) meer �ontwikkeld� dan de mens? Het oog van de kameel, en van het paard en ezel, kan zowel gedurende de dag als de nacht zien. Is het dan waar dat deze dieren meer �geavanceerde� vormen vertegenwoordigen dan de mens?

 

De mannelijke mens, net zoals de mannelijke olifant, heeft borst tekenen[7], terwijl paarden en mannelijke ezels deze niet hebben (behalve enige overeenkomst met wat hun respectievelijke moeders waren). Dus waarom bezit de mannelijke mens nog steeds deze eigenschap, terwijl die niet aanwezig is in sommige �lagere� wezens?

 

Wetenschappers hebben de studie van Darwin een �theorie� genoemd, en het is duidelijk dat er altijd een verschil is tussen de theorie en de realiteit. En theorie is per definitie te weerlegbaar.


 

IV Gevaarlijke gevolgen

 

Het idee van �selectie van de sterken[8]�, heeft een enorme invloed op de mensheid gehad. Het maakte het voor sommige sterke mensen en sterke naties gemakkelijk om te denken en voelen dat ze sterk en superieur zijn, vanwege een �evolutionair selectief proces�. Zij ervaren het alsof zij recht hebben op bepaalde praktijken van heerschappij, volgens het idee van �overleven is voor de beste�! Dit is goed gegrondvest in de koloniale expansies, racisme, en in vele praktijken van de zogenaamde �democratische naties� die het idee van superioriteit hanteren: �Macht is Recht.� Het idee van �ontwikkeling� interpreteert het leven als een �voortdurende strijd tussen levende wezens� en dat het overleven alleen voor degene is die het best past bij de omgeving waarin hij zich bevindt.

 

In werkelijkheid is deze omgeving een materialistische omgeving, en die dicteert het soort van ontwikkeling, de omvang ervan en de richting ervan in een opgelegde weg, zonder rol voor het levende wezen. Dit idee is in onze tijden heel goed gebruikt om het materialistische leven van de moderne wereld te steunen. Materialisme wordt op een bepaalde manier opgelegd, als een integraal onderdeel van de �ontwikkeling�. In de naam van �ontwikkeling� worden de �secondaire� dingen van je huis van nu, de �noodzakelijke� dingen van morgen. En als je ze niet koopt, zul je �anders zijn�, �verworpen worden� en een �verstotene zijn�, omdat je niet �past� in de omgeving om je heen.

 

Kijk maar om je heen en zie de duizenden dingen die een jaar geleden �secondair� waren, en die een jaar later �essentieel� werden. Open de deur van de kledingkast van een vrouw en zie de laatste �mode� in jurken en schoenen. Kom een maand later en je vindt een �nieuwe� mode. Ze moet in de �omgeving� om haar heen �passen�. Mannen worden ook be�nvloed door dit �passen in de omgeving� concept. Wie doet dit de wereld aan? Velen zijn degenen die bijdragen aan dit probleem. Zij komen uit �grote bedrijven�: media sectors, politici, militaire instellingen, genootschappen, de �modewereld�, enzovoorts.

 

In de naam van de ontwikkeling worden veel mensen be�nvloed door de materialistische omgeving, en worden zo van Allah, hun Schepper, weggedreven. Aan de andere kant ontdekken velen de waarheid betreffende de ware essentie en het doel van het bestaan. Zij vinden het ware, bevredigende en heilzame leven in de manier van leven die hun Schepper heeft omschreven in de laatste en definitieve openbaring aan de mens: de Edele Qor�aan. Zij kwamen de schoonheid en realiteit van het volgende Vers te weten:

 

( Zeg (O Mohammed): �Waarlijk, mijn gebed, mijn offer, mijn leven en sterven zijn opgedragen aan Allah, de Rabb (de Schepper, de Bezitter en Degene Die alles Commandeert en Regeert) van de �Aalamien (alles dat bestaat).� )

soerah al-An�am 6:162


 

V Waarom verspreidde de theorie zich?

 

De theorie verscheen op een kritiek tijdstip in het conflict tussen de kerk met haar vele aangetaste doctrines aan de ene kant, en de seculiere sector (van voornamelijk wetenschappers) in het 19de-eeuwse Europa aan de andere kant. Tijdens dit conflict werden vele wetenschappers vervolgd en/of vermoord. Deze theorie was ��n van de wapens die door de wetenschappers werden gehanteerd in hun gevecht tegen de religieuze autoriteiten binnen en buiten Europa. Het werd gepresenteerd als �De Wetenschappelijke� referentie van het verstand. Het werd in de onderwijsprogramma�s van de meeste gekoloniseerde landen ge�ntroduceerd als �Wetenschappelijke Kennis� om de aanvaarding ervan te steunen. Vele gekoloniseerde Moslimlanden waren het doelwit en dit zorgde voor een aanzienlijke negatieve invloed op vele generaties, vooral door de winst van de seculier-wetenschappelijke gedachten op de kerkelijke wetten in Europa. Dit speelde een rol in de verspreiding van seculiere gedachten in vele delen van de wereld. Voor velen droeg het bij aan het bieden van tegenstand aan de kerkelijke onderdrukking, en toen het dat doel had gediend, werd het getransformeerd in het doel van invloed en secularisme te dienen.

 

De meeste mensen hadden geen idee over de theorie zelf en/of het concept van �selectiviteit� dat werd gebruikt als een �voorwendsel� of �rechtvaardiging� van kolonisatie. Dit reflecteert het vooroordeel van het �beter zijn� dan de �zwakkeren� uit �andere� wereldgemeenschappen.


 

VI De Qor�aan en de �theorie�

 

Als Allah, de Allerhoogste, ons over wat voor zaak dan ook vertelt, komt het van Degene die Alwetend is. Wat de mens weet, is niets vergeleken met wat Allah, de Verhevene, weet:

 

             ( En Allah weet, terwijl jullie niet weten. )

             soerah al-Bakarah 2:216

 

( Zou Hij niet weten, wat Hij schiep? En Hij is de Meest Zachtmoedige en Welgemanierde (voor Zijn dienaars), Alwetend (over alles). )

soerah al-Moelk 67:14

 

Waarom twijfelen de mensen over hun oorsprong als zij geen getuige waren van de schepping ervan? Dit is het gevolg van het seculier redeneren. Zonder de realiteit van de schepping, is er geen doel in het bestaan van de mens:

 

( Ik heb hen geen getuige gemaakt van (noch nam ik hun hulp in) de schepping van de hemelen en de aarde, (zelfs) niet van de schepping van hen zelf. )

soerah al-Kahf 18:51

 

Wat Allah verordent met betrekking tot de schepping van de mens, is verschillend van �theorie�n�! Allah, de Alwetende, vertelt ons dat Hij de engelen inlichtte over de schepping van Adam, voordat die plaatshad.

 

( En (herinner) toen jouw Rabb tot de engelen zei: Waarlijk, ik zal op aarde (de mensheid) generatie na generatie plaatsen. )

soerah al-Bakarah 2:30

 

En Hij, de Allerhoogste, vertelde ons over het soort materiaal waaruit Adam werd geschapen, aarde en water; en het nageslacht van Adam, uit sperma:

 

( O Mensheid! Als jullie in twijfel verkeren over de Opstanding, dan Voorwaar! Wij hebben jullie geschapen uit aarde (d.w.z. Adam) en vervolgens van een Noetfah (gemengde druppels van mannelijke en vrouwelijke afscheidingen) (d.w.z. het nageslacht van Adam), vervolgens uit een bloedklonter (een stuk dik, gestold bloed), vervolgens uit een kleine vleesklomp, sommige gevormd en sommige ongevormd (miskraam) opdat Wij (het) voor jullie duidelijk maken (om Onze Macht te laten zien en Onze Mogelijkheid om te doen wat Wij willen). En Wij laten in de baarmoeder rusten wie Wij willen, voor een bepaald tijdstip, waarna Wij jullie als kinderen buiten brengen.[9] Vervolgens (laten Wij jullie groeien) opdat jullie een leeftijd van volle kracht mogen bereiken. En onder jullie is degene die (jonge) sterft, en onder jullie is degene die wordt teruggevoerd tot de meest vervallen leeftijd, zodat hij niets meer weet na geweten te hebben. )

soerah al-Haddj 22:5

 

( Hij is Degene Die jullie uit klei schiep en Hij heeft voor jullie vervolgens een tijd (om te sterven) gegeven. )

soerah al-An�aam 6:2

 

Allah schiep Adam met Zijn Eigen Handen:

 

( Allah zei: �O Iblies (Duivel), wat weerhoudt jou ervan te knielen voor degene die Ik met Mijn beide Handen heb geschapen?�

soerah Sad 38:75

 

De Profeet (sallallahoe �alayhi wa sallam) vertelde ons ook dat:

 

�Toen Allah Adam schiep van een handvol van alles van de aarde, kwamen de kinderen van Adam gelijk de aarde: onder hen de rode, de witte en de zwarte, en degenen ertussen in; de gemakkelijke en de trieste; de kwaadaardige en de goedaardige.�[10]

 

Allah veranderde deze klei toen in �harde klei�:

 

             ( Hij heeft de mens geschapen uit harde klei, als aardewerk. )

             soerah ar-Rahmaan 55:14

 

Allah, de Verhevene en Volmaakte, blies een geschapen en ge�erde ziel in deze klei, en leven kwam in Adam en hij werd Adam die kan horen, zien, praten en denken:

 

( Toen Ik hem vervolmaakt had en zijn door Mij geschapen ziel in hem blies, toen knielden jullie (engelen) neer voor hem. )

soerah al-Hidjr 15:29

 

Meteen na zijn schepping begon Adam te spreken:

 

( En Hij onderwees Adam de namen (van alle dingen); en vervolgens toonde Hij deze aan de engelen en zei: �Noem Mij de namen van deze als jullie waarachtig zijn.� * Zij (engelen) zeiden: Ver bent U (Allah) verwijderd van iedere imperfectie, wij hebben geen kennis, behalve hetgeen U ons heeft onderwezen. Waarlijk U bent de Alwetende, de Alwijze. * Hij zei: �O Adam, vertel hen hun namen.� )

soerah al-Baqarah 2:31-33

 

De eerste vrouw werd zelfs geschapen uit de eerste man, Adam:

 

( O mensheid! Vrees jullie Rabb, Die jullie schiep uit ��n enkele ziel (Adam) en uit hem (Adam) schiep Hij zijn vrouw, en uit hen beide schiep Hij vele mannen en vrouwen. )

soerah an-Nisaa� 4:1

 

Na de schepping van Adam gebood Allah de engelen om voor Adam te knielen; zij gehoorzaamden allemaal. Dit is een grote eer aan Adam. Iblies (de Duivel) weigerde uit arrogantie:

 

( En (gedenkt) toen Wij tot de engelen zeiden: �Knielt neer voor Adam.� Toen knielden zei, behalve Iblies (de Duivel). Hij behoorde tot de Djinns[11] en was ongehoorzaam aan het gebod van zijn Rabb. )

soerah al-Kahf 18:50

 

Allah heeft hem uitgesloten van Zijn Genade en Adam tegen hem gewaarschuwd:

 

( Zullen jullie dan hem (Iblies) en zijn nageslacht als beschermers en helpers nemen in plaats van Mij, terwijl zij vijanden van jullie zijn? Wat een kwaad is de ruil voor de onrechtplegers (en polythe�sten). )

             soerah al-Kahf 18:50

 


 

VII De beproeving

 

Zowel Adam als zijn vrouw werden in het Paradijs beproefd. Hun werd toegestaan om van alle vruchten van het Paradijs te eten, maar ze werden bevolen om van ��n boom weg te blijven:

 

( En Wij zeiden: �O Adam! Verblijft in het Paradijs jij en je vrouw, en eet daaruit overvloedig zoals jullie willen, maar nader niet deze boom, anders zullen jullie beide tot de onrechtplegers behoren.�

soerah al-Baqarah 2:35

 

Zij waren ongehoorzaam aan Allah door ervan te eten en Allah stuurde hen naar beneden naar de aarde om te leven met hun nageslacht, opdat Hij hun gehoorzaamheid en onderwerping aan Hem kan testen. Zij waren zeker berouwvol en Allah, de Vergevensgezinde, heeft hun berouw aanvaard. De status van de Kinderen van Adam is boven die van apen of hagedissen:

 

( En voorzeker, Wij hebben de Kinderen van Adam ge�erd, en Wij hebben hen op het land en op de zee gebracht en hen voorzien van at-tayyibaat (toegestane, goede dingen). En We hebben hen met een privilege bevoorrecht boven vele van degenen die Wij hebben geschapen. )

soerah al-Israa� 17:70

 

Dit is de ware oorsprong van de mens: een ge�erd wezen, dat boven het wezen van een kakkerlak of een muis staat! De reactie van de mens moet de dankbaarheid aan zijn Schepper, Allah, zijn, wat zich manifesteert in de ware onderwerping en gehoorzaamheid aan Hem. Dit is de betekenis van Islaam. Het is de religie van de mensen vanaf Adam (�alayhis-salaam) en het is dezelfde religie als die van Noeh (Noach), Ibrahiem (Abraham), Moesa (Mozes) en �Iesa (Jezus) (�alayhim as-salaam). Dit is gegrondvest in de laatste, vervolmaakte en beschermde vorm van de boodschap, in de Qor�aan, die aan Mohammed (sallallahoe �alayhi wa sallam) is geopenbaard. Het roept de mens op om zich van iedere vorm van aanbidding van een ander dan zijn Schepper, Allah, te distanti�ren.

 


 

 

 



[1] Charles Robert Darwin (1809-1882).

[2] D.w.z. Islaamitisch Monothe�sme, de wettige geneugten van deze wereld, waaronder gezondheid, een mooi uiterlijk, etc.

[3] D.w.z. iemands geloof in Allah, kennis, wijsheid, leiding in het verrichten van oprechte daden, en ook de het plezier en de geneugten van het Hiernamaals in het Paradijs, etc.

[4] Vertaler: Gedurende het leven, door omstandigheden van buitenaf.

[5] Vertaler: Behorend tot het wezen.

[6] Vertaler: Het totaal van het erfelijke materiaal van een persoon.

[7] Vertaler: D.w.z. tepels.

[8] Vertaler: Om in stand te blijven.

[9] De Profeet Mohammed (sallallahoe �alayhi wa sallam) zei: �(Wat betreft jullie schepping,) eenieder van jullie wordt de eerste veertig dagen in de baarmoeder van zijn moeder verzameld, en vervolgens wordt hij een klonter bloed in opnieuw veertig dagen, en vervolgens een stukje vlees in opnieuw veertig dagen. Dan stuurt Allah een engel om vier woorden te schrijven: zijn daden, het tijdstip van zijn dood, zijn levensmiddelen en of hij (zal) in ellende zal zijn, of worden gezegend (in het Hiernamaals). Dan wordt de ziel in zijn lichaam geblazen�� (Verzameld in Sahieh al-Boekhaarie, die de meest authentieke tradities van de Profeet (sallallahoe �alayhi wa sallam) bevat - vol. 4, hadieth nr. 549.) Deze overlevering komt van de Profeet Mohammed (sallallahoe �alayhi wa sallam), die analfabeet was. Deze vroege stadia van de groei van het menselijk lichaam werden pas rond 1400 jaar na de uitleg van de Profeet (sallallahoe �alayhi wa sallam) bekend. Deze uitspraken, samen met andere profetie�n van de Profeet Mohammed (sallallahoe �alayhi wa sallam) zijn een getuigenis dat hij ten eerste een ware Boodschapper van God was en ten tweede dat de Qor�aan die hem werd toevertrouwd een ware Openbaring van Allah is. Degenen die naar de waarheid zoeken, kunnen in de Qor�aan hun doel vinden, als ze oprecht zijn in hun streven.

[10] Verhaald door de hadieth geleerden: at-Tirmidhie, Aboe Dawoed en al-Haakim.

[11] Djinns zijn wezens die zijn geschapen met een vrije wil, en leven op een aarde die parallel is aan die van de mens. Zij zijn onzichtbaar voor mensenogen in hun normale vorm. Shaytaan (Satan, Duivel) is een naam die aan ongelovige Djinns wordt gegeven. Onder hen zijn namelijk gelovigen en ongelovigen.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.