Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotentotalitair geloven

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 34567>
Schrijver
Jameela Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Onderwerp: totalitair geloven
    Geplaatst op: 27 maart 2006 om 08:25
 
Dit is het hart van een moslim, ook al proberen mensen zoals jij(Peter Pan) de islam zwart te maken. Het hart blijven groeien.
 
 
 
 
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 08:42

Ik vind het pervers dat je mijn mening 'het zwart maken van de islam noemt', terwijl er er islamitische geestelen en moslimfantatici de doodstraf uitspreken over schrijvers, kunstenaars, politici, en ex-moslims die aan hebben gegeven uit de islam te stappen/ danwel kritiek hebben op de islam.

Wie maakt de islam zwart?

 

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 08:53
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

De islam is het enige geloof (voor zover ik weet) die volledige overgave vraagt op ELK gebied. Zowel op persoonlijk, maatschappelijk als politiek vlak.

Wil dit zeggen dat de islam schuld is? Nee, natuurlijk niet. Wel ligt m.i. de schuld bij een kleine (nog steeds groeiende!!!) groep moslimfunadmentalisten die de islam gekidnapt heeft.

De overgrote meerderheid binnen de islamitische wereld is vredelievend. Maar, deze gematigde moslim laat veel te weinig van zich horen. Indirekt staat hij/zij toe dat de islam afglijdt naar een zeer bedenkelijk nivo. (het is zelfs verdedigbaar het islamitisch fascisme te noemen. Ik zie gelijkenissen tussen de opkomst van het nationaal-socialisme van Hitler en de bloei van het islamfundamentalisme)

Wil dit zeggen dat er in het Westen geen fouten gemaakt worden? Zeker wel. Zelfs grote fouten. De oorsprong van deze fouten zijn echter niet terug te voeren op het christelijke geloof. Het Westen redeneert veel meer vanuit economische motieven. (al dan niet terecht)

 Wat ik vreemd vind is dat ik reacties krijg op het plaatsen van artikelen, waarbij moslims hun visie geven. Je lijkt te balen van het gegeven dat ik deze stukken plaats, i.p.v. die moslim flink op zijn donder te geven. Indirekt steun je dus zijn verwerpelijke gedachtengoed. En de moslimfundamentalist borduurt hier op voort.

Waarom reageren trouwens jullie niet op de misselijkmakende visie van deze relifanaten? Het zijn uitlatingen van hen, die ik slechts doorgeef. En mij wordt het doorgeven van deze informatie kwalijk genomen?

 

Ik begrijp je woede wel,maar wat sommige moslims hier willen aangeven is dat je de zondebok op de verkeerde plaats zoekt.Maw..... Waneer er moslims zijn die de Islam misbruiken de fout dan ook ligt bij de juiste intepretatie van de Islam.Maar de Islam geeft zelf aan in de Koran,welke mensen het zijn die het geloof misbruiken.

Dat is hetzelfde waneer christenen bepaalde texten uit de bijbel plukken om geweld te rechtvaardigen.Dit kwam vroeger veel voor.

De eene keer zeg je dat het niet aan het geloof ligt en de andere keer weer wel.

Hier zeg je weer van niet.(rood)

En hier..... (blauw)

Moeilijke vragen worden niet altijd beantwoord.

Afghaanse geestelijken hebben aangegevn dat als de rechtbank niet komt tot de doodstraf van de bekeerde moslim naar het christendom, zij zelf tot uitvoering van de doodstraf over zullen gaan.

Een zeer, zeer tolerante godsdienst, die islam?

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 08:57
Ik wil wel aanmerken dat er nog al wat moslims zijn op hooge plaatsen,die hun godsdienst behoorlijk misbruiken....
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 09:04
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Ik vind het pervers dat je mijn mening 'het zwart maken van de islam noemt', terwijl er er islamitische geestelen en moslimfantatici de doodstraf uitspreken over schrijvers, kunstenaars, politici, en ex-moslims die aan hebben gegeven uit de islam te stappen/ danwel kritiek hebben op de islam.

Wie maakt de islam zwart?

 

 

En deze mensen beweren dan ook nog de Koran goed gelezen te hebben.... Ze lezen hem zoals ze hem graag willen lezen en ook dit verklapt God in het zuivere boek.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 09:09

Het OVERGROTE deel van alle Moslims is nog steeds verdelievend. Er is altijd en overal in elke religie een klein groepje mensen die wat extremer zijn in hun idee�n/opvattingen. Feit blijft dus dat de Islam een zeer tolerante en vredelievende Godsdienst is. Peter Pan zegt vaak dat de Islam niks is zonder de Moslims dus volgens zijn theorie bewijst hij zelf dat wij vredelievend en tolerant zijn omdat het OVERGROTE deel dat ook daadwerkelijk is.....

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 09:12
In eerste instantie geplaatst door Ruud

Ik wil wel aanmerken dat er nog al wat moslims zijn op hooge plaatsen,die hun godsdienst behoorlijk misbruiken....
Zo ook de christenen Bush en Blair die hun godsdienst misbruiken. En nu hoop ik niet dat er mensen zijn die zeggen dat die twee geen christenen zijn want dat zijn ze wel degelijk volgens zichzelf. (God bless AmeriKKKa en verdere blablabla)
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 09:14
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Ik wil wel aanmerken dat er nog al wat moslims zijn op hooge plaatsen,die hun godsdienst behoorlijk misbruiken....
Zo ook de christenen Bush en Blair die hun godsdienst misbruiken. En nu hoop ik niet dat er mensen zijn die zeggen dat die twee geen christenen zijn want dat zijn ze wel degelijk volgens zichzelf. (God bless AmeriKKKa en verdere blablabla)
Daar heb jij ook gelijk in. Er lopen nog al wat verdwaalde schaapjes rond met te belangrijke touwtjes in handen.En ze willen allemaal aan het belangrijkste touwtje kunnen trekken.De alleenheerschappij. 
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 09:37
Ben blij dat we het eens zijn....zo zijn er inderdaad ook Moslims op hoge posities die misbruik maken.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 10:08
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Ik vind het pervers dat je mijn mening 'het zwart maken van de islam noemt', terwijl er er islamitische geestelen en moslimfantatici de doodstraf uitspreken over schrijvers, kunstenaars, politici, en ex-moslims die aan hebben gegeven uit de islam te stappen/ danwel kritiek hebben op de islam.

Wie maakt de islam zwart?

 

 

Degenen die de Islaam verkeerd interperteren en er misbruik van maken zijn degenen die de islaam zwart maken en sommige mensen in de media die praten zonder kennis...

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 10:09
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Moeilijke vragen worden niet altijd beantwoord.

Afghaanse geestelijken hebben aangegevn dat als de rechtbank niet komt tot de doodstraf van de bekeerde moslim naar het christendom, zij zelf tot uitvoering van de doodstraf over zullen gaan.

Een zeer, zeer tolerante godsdienst, die islam?

Als de Islaam volgens jouw zo "tolerant"is wat dwarrel je hier dan rond? Ik neem aan dat als je zo'n kijk hebt tegenover de Islaam je er niet voor interesseert en het er ook niet mee eens bent zoveel post op een islamitisch forum...

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 10:10

Rahil. ik ben het volledig met je eens dat het overgrote deel van de moslims absoluut vrede willen.

Het zou wel oprecht en van werkelijke vredelievendheid getuigen als die overgrote deel meer van zich liet horen. De deense cartoons riepen honderdduidenden moslims op te demonstreren. Geweld werd niet geschuwd.

Het zou de islam geloofwaardig maken  als er NU ook massale demonstraties zouden komen tegen de misdaden van de (sharia)-rechtbank en de reactie van hoge geestelijken in Afganistan die een eventuele vrijspraak naast zich neer zullen leggen en de christen zelf ter dood brengen.

En helaas, dat zie ik moslims niet of te weinig doen.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 10:16
Zijn er al reacties vanuit de westelijke moskeen gekomen over de beste man al daar? Weet iemand dat toevallig?
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 10:30
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Moeilijke vragen worden niet altijd beantwoord.

Afghaanse geestelijken hebben aangegevn dat als de rechtbank niet komt tot de doodstraf van de bekeerde moslim naar het christendom, zij zelf tot uitvoering van de doodstraf over zullen gaan.

Een zeer, zeer tolerante godsdienst, die islam?

Als de Islaam volgens jouw zo "tolerant"is wat dwarrel je hier dan rond? Ik neem aan dat als je zo'n kijk hebt tegenover de Islaam je er niet voor interesseert en het er ook niet mee eens bent zoveel post op een islamitisch forum...

Denk jij dat die Afgaanse geestelijken zich interesseren in de islam?

Ik vind het vreemd dat je bozer op mij lijkt te zijn dan op die perverse relirellen.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 10:50
Wie zegt dat ik boos ben? Degene die iets kwaads doet die zal de gevolgen daarvan ondervinden zo ook degenen die anderen onderdrukken of slecht behandelen laat ik het daarbij houden
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 12:19

Rechten van niet-moslims
in een
islamitische staat

Door

Samuel Shahid


VOORWOORD

Recentelijk zijn er enkele boeken geschreven over de rechten van niet-moslims die onderworpen zijn aan de heerschappij van de islamitische wet. De meeste van deze boeken presenteerden de islamitische kijk op een gunstige manier, zonder de negatieve facetten aanwezig in deze wetten te onthullen.

Deze korte studie probeert deze wetten te onderzoeken zoals die uitgesproken worden door de Vier Scholen van Fiqh (jurisprudentie). De bedoeling van dit artikel is om de lezer de negatieve implicaties van deze wetten te onthullen zonder de tolerantere gezichtspunten van moderne hervormers te negeren.

Onze vurige hoop dat deze studie de lezer de naakte waarheid in zowel zijn positieve als zijn negatieve facetten zal onthullen.

S.S.


Concept van de �Islamitische staat�

�Een islamitische staat is in essentie een ideologische staat en is dus radicaal verschillend van een nationale staat.� Deze uitspraak van Mawdudi legt het fundament voor het politieke, economische, sociale en religieuze systeem van alle islamitische landen die de islamitische wet invoeren. Dit ideologische systeem discrimineert met opzet tussen mensen volgens hun religieuze affiliaties. Mawdudi, een prominente Pakistaanse moslimgeleerde, vat de basisverschillen tussen islamitische en seculiere staten als volgt samen:

  1. Een islamitische staat is ideologisch. Mensen die erin wonen worden verdeeld in moslims die geloven in zijn ideologie en niet-moslims die er niet in geloven.
  2. Verantwoordelijkheid voor de politiek en de regering van een dergelijk staat �moet hoofdzakelijk rusten op degenen die in de islamitische ideologie geloven.� Niet-moslims kunnen daarom niet politiek bedrijven.
  3. Een islamitische staat is gebonden om onderscheid te maken (dat is te discrimineren) tussen moslims en niet-moslims. Echter, de islamitische wet sjaria garandeert aan niet-moslims �bepaalde specifiek uitgesproken rechten waar buiten zij niet toegestaan zijn zich te bemoeien met staatszaken omdat zij niet de ideologie van de staat aanhangen.� Zodra zij het islamitische geloof aannemen, �worden zij gelijke deelnemers in alle zaken aangaande de staat en de regering.�

De bovenstaande kijk is representatief voor de Hanifieten, ��n van de vier islamitische scholen van jurisprudentie. De andere drie scholen zijn de Malikieten, de Hanibilieten (de strengste en meest fundamentele van alle) en de Sjafi� ieten. Alle vier scholen zijn het dogmatisch eens over de basisleerstellingen van de islam maar verschillen in hun interpretaties over de islamitische wet afgeleid uit de volgende vier bronnen:

  1. Koran (gelezen of gereciteerd): Het heilige boek van de moslimgemeenschap dat directe citaten van Allah bevat zoals verondersteld gedicteerd te zijn door Gabri�l.
  2. Hadieth (vertellingen): De verzamelingen van islamitische tradities die uitspraken en daden van Mohammed bevatten zoals die door zijn tijdgenoten, uit eerste, tweede of derde hand gehoord werden.
  3. Al-Qiyas (analogie of vergelijking): De wetsbeslissing genomen door islamitische juristen gebaseerd op precedente gevallen.
  4. Ijma' (consensus): De interpretaties van islamitische wetten uitgereikt door de consensus van gereputeerde moslimgeleerden in een bepaald land.

Tekstuele wetten voorgeschreven in de koran zijn er enkele. De deur is wijd open voor prominente geleerden bedreven in de koran, de hadith en andere islamitische discipline om hun fatwa (wettelijke mening) te geven zoals we later zullen zien.

Classificatie van niet-moslims:

In zijn artikel �The Ordinances of the People of the Covenant and the Minorities in an Islamic State,� merkt sjeik Najih Ibrahim ibn Abdullah op dat de rechtsgeleerden, niet-moslims of ongelovigen in twee categorie�n verdelen: Dar-el-Harb �het huis van de Oorlog�, dat verwijst naar niet-moslims die niet gebonden zijn door een vredesverdrag of verbond en wiens bloed en bezit niet beschermd worden door de wet van bloedwraak of vergelding; en Dar-es-Salaam �het huis van de Vrede�, dat verwijst naar degenen die in drie classificaties vallen:

  1. Dhimmies (die in bewaring) zijn niet-moslims die leven in moslimlanden en instemmen om de djizja (hoofdelijke belasting) te betalen in ruil voor bescherming en veiligheid, en om onderworpen te worden aan de islamitische wet. Deze genieten een permanent verbond.
  2. Mensen van de Hoedna (bestand) zijn degenen die een vredesverdrag met moslims tekenen na verslagen te zijn in de oorlog. Zij stemmer erin toe om op hun eigen land te verblijven, maar zich te onderwerpen aan de jurisprudentie van de islam zoals de dhimmies, op voorwaarde dat zij geen oorlog tegen moslims beginnen.
  3. Moesta'min (beschermden) zijn personen die naar een islamitisch land komen als boodschappers, zakenmensen, bezoekers of studenten die over de islam willen leren. Een Moesta'min wordt verwacht geen oorlog tegen moslims te beginnen en hij is niet verplicht om de djizja te betalen, maar hem wordt aangedrongen de islam te aanvaarden. Als een Moesta'min de islam niet aanvaardt, mag hij veilig naar zijn eigen land terugkeren. Moslims zijn verboden hem op enige wijze pijn te doen. Wanneer hij terug in zijn eigen thuisland is, wordt hij behandeld als iemand die behoort tot het Huis van de Oorlog.

Dit artikel zal zich concentreren op de wetten die relevant zijn voor de dhimmies.

Islamitische wet en dhimmies

Moslim Moefti�s (wetsautoriteiten) zijn het erover eens dat het contract van de dhimmies primair aangeboden moet worden aan de Mensen van het Boek, dat zijn: christenen en joden, vervolgens aan de Magi�rs of Zoroastrianen. Echter, zij zijn het oneens of een contract getekend moet worden met andere groepen zoals communisten of athe�sten. De Hanbalieten en de Sjafi�ieten geloven dat er geen contract opgesteld moet worden met de goddelozen en degenen die niet geloven in de verheven God. Hanifieten en Malikieten bevestigen dat de djizja aanvaard mag worden van alle ongelovigen ongeacht hun geloof en vertrouwen in God. Aboe Hanifa, echter, wilde niet dat heiden Arabieren deze optie hebben omdat zij het volk van de Profeet zijn. Aan hen mogen alleen twee opties gegeven worden: 1. Aanvaardt de islam of 2. wordt gedood.

De djizja (hoofdelijke belasting)

Djizja betekent letterlijk straf. Het is een beschermbelasting die geheven wordt op niet-moslims die wonen onder islamitische regimes en het bevestigt daarmee hun status voor de wet. Mawdudi zegt dat �de aanvaarding van de djizja de heiligheid van hun levens en bezit bekrachtigt, en daarna heeft noch de islamitische staat noch het moslimpubliek enig recht om hun bezittingen, eer of vrijheid te schenden.� Het betalen van de djizja is een symbool van vernedering en onderwerping omdat dhimmies niet beschouwd worden als burgers van de islamitische staat hoewel zij, in de meeste gevallen, autochtonen zijn.

Een dergelijke attitude vervreemdt de dhimmies van het actief deel uitmaken van de maatschappij. Hoe kan een dhimmie zich thuis voelen in zijn eigen land, te midden van zijn eigen mensen en met zijn eigen regering, wanneer hij weet dat de djizja, die hij betaalt, een symbool van vernedering en onderwerping is? In zijn boek �The Islamic Law Pertaining to non-Muslims,� zegt sjeik �Abdulla Mustafa Al-Muraghi dat de djizja alleen vrijgesteld kan worden van de dhimmie als hij moslim wordt of sterft. De Sjafi�ie herhaalt dat de djizja niet automatisch terzijde wordt geschoven wanneer de dhimmie de islam aanvaardt. Vrijstelling van de djizja is een prikkel geworden om dhimmies aan te moedigen om hun overtuiging op te geven en de islam te aanvaarden.

Sjeik Najih Ibrahim Ibn Abdulla vat het doel van de djizja samen. Hij zegt, citerend Ibn Qayyim al-Djawziyya, dat de djizja in het leven is geroepen:

�... om het bloed (van de dhimmies) te sparen, te zijn een symbool van vernedering van de ongelovigen en als een belediging en straf voor hen, en zoals de Sjafi�ieten aangeven, wordt de Djizja aangeboden als ruil voor het wonen in een islamitisch land.� Dus voegt Ibn Qayyim eraan toe: �Omdat de gehele religie aan God behoort, wil het de goddeloosheid en zijn volgelingen vernederen en hen beledigen. Het opleggen van de djizja op de volgelingen van de goddeloosheid en hen onderdrukken wordt ge�ist door Gods religie. De korantekst maakt een toespeling op deze betekenis wanneer die zegt: �totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.� (Soera 9:29). Wat hieraan tegenstrijdig is, is de ongelovigen te laten genieten van hun macht en hun religie te praktiseren zoals zij wensen, zodat zij invloed en zeggingsmacht zouden hebben.

Dhimmies en religieuze praktijken

Moslims geloven dat de dhimmiesMoeshrikoen (polythe�sten) zijn want zij zien het geloof in de Drie-eenheid als een geloof in drie goden. De islam is de enige ware religie, zo beweren zij. Daarom, om de moslims te beschermen van verval, in het bijzonder tegen de onvergeeflijke zonde van sjirk (polythe�sme), is het praktiseren verboden te midden van moslims, omdat het beschouwd wordt als de grootste gruwel. Wanneer christenen het publiek uitoefenen, wordt het een verlokking en een oproep tot afvalligheid. Het is significant hier om op te merken dat volgens Muraghi, dhimmies en ongelovigen polythe�sten zijn en daarom dezelfde behandeling moeten krijgen.

Volgens de moslimjuristen, moeten de volgende wettelijke verordeningen van dhimmies (joden en christenen) worden afgedwongen die te midden van moslims wonen:

  1. Dhimmies mogen geen nieuwe kerken, tempels of synagogen bouwen. Zij worden toegestaan om oude kerken of huizen van aanbidding te renoveren op voorwaarde dat zij geen nieuwe gebouw toevoegen. �Oude kerken� zijn die die bestonden voor de islamitische veroveringen en worden door moslims ingesloten in een vredesakkoord. De constructie van een kerk, tempel of synagoge op het Arabische Schiereiland (Saoedi-Arabi�) is verboden. Het is het land van de Profeet en alleen de islam mag daar domineren. Niettemin mogen moslims, als zij dat wensen, alle niet-moslim huizen van aanbidding vernietigen in een land dat zij veroveren.
  2. Dhimmies mogen niet luid bidden of hun heilige boeken lezen in hun huizen of in hun kerken, zodat moslims hun gebeden niet horen.
  3. Dhimmies mogen niet hun religieuze boeken drukken of ze in publieke plaatsen en markten verkopen. Zij mogen ze publiceren en verkopen onder hun eigen mensen in hun kerken en tempels.
  4. Dhimmies mogen niet het kruis op hun huizen of kerken bevestigen omdat het een symbool van ongelovigheid is.
  5. Dhimmies mogen niet hun ceremoni�le religieuze activiteiten op radio of tv uitzenden, de media gebruiken of foto�s van hun religieuze ceremonies in kranten of tijdschriften publiceren.
  6. Dhimmies mogen niet op straat samenkomen tijdens hun religieuze feesten; in plaats daarvan moet ieder rustig zijn gang naar zijn kerk of tempel maken.
  7. Dhimmies mogen niet in het leger tenzij er een onmisbare noodzaak voor hen is. In dit geval mogen zij geen leiderschapsposities aannemen maar worden als huurlingen beschouwd.

Mawdudi, die Hanifiet is, heeft een meer genereuze opinie richting christenen. Hij zei:

�In hun eigen dorpen en steden mogen zij zo doen (hun religie uitoefenen) met de grootste vrijheid. In pure moslimgebieden, echter, heeft een islamitische regering volledige discretie om dergelijke beperkingen te plaatsen op hun praktijken als zij dat noodzakelijk acht.�

Afvalligheid in de islam


Afvalligheid betekent verwerping van de islam door woord of daad. �De daad van afvalligheid, dus, maakt een einde van iemands aanhang van de islam.� Wanneer iemand de fundamentele geloofstellingen van de islam verwerpt, verwerpt hij het geloof, en dit is een daad van afvalligheid. Een dergelijke daad is een ernstige zonde in de islam. De koran geeft aan:

Hoe zal Allah een volk leiden, dat heeft verworpen, na te hebben geloofd, en de getuigenis te hebben afgelegd dat de boodschapper waarachtig was en nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen? Allah leidt het onrechtvaardige volk niet. De vergelding van dezulken is slechts, dat de vloek van Allah, de engelen en de mensen, op hen rust.

Zij zullen daaronder blijven. Hun straf zal niet worden verlicht, noch zal hun uitstel worden verleend.

Behalve degenen die daarna berouw hebben en zich verbeteren. Allah is voorzeker Vergevensgezind, Genadevol. (Soera 3:86-89).

Officieel vereist de islamitische wet niet van moslims om dhimmies te dwingen de islam te aanvaarden. Het is de plicht van iedere moslim, zo zeggen zij, om de deugden van de islam te manifesteren zodat degenen die geen moslims zijn zich zullen bekeren na zijn grootheid en waarheid te hebben ontdekt. Wanneer een persoon een moslim wordt, kan hij dat niet herroepen. Als hij dat doet, zal hij eerst gewaarschuwd worden, dan zal hem drie dagen gegeven worden om te heroverwegen en spijt te betuigen. Als hij volhardt in zijn afvalligheid, is zijn vrouw gerechtigd om van hem te scheiden, zijn bezittingen worden geconfisqueerd, en zijn kinderen worden van hem genomen. Hij mag niet hertrouwen. In plaats daarvan moet hij voor de rechtbank verschijnen en ter dood veroordeeld worden. Als hij spijt betuigt, mag hij terugkeren naar zijn vrouw en kinderen of hertrouwen. Volgens de Hanifieten mag een afvallige vrouw niet huwen. Zij moet haar leven aan meditatie besteden om terug te keren tot de islam. Als zij geen spijt betuigt en niet haar woorden herroept, zal zij niet ter dood veroordeeld worden, maar zij moet vervolgd worden, geslagen en in de gevangenis gestopt worden totdat zij sterft. Andere scholen van sjaria eisen haar dood. De bovenstaande straf wordt voorgeschreven in een hadieth opgeschreven door Boechari: �Het is verteld door �Abaas... dat de boodschapper van Allah... zei: �Wie van zijn religie verandert (van islam naar een ander geloof), dood hem.��

In zijn boek Shari`ah: The Islamic Law, merkt Doi op: "Over de doodsstraf in het geval van afvalligheid zijn alle vier scholen van islamitische jurisprudentie het unaniem eens."

Een niet-moslim die een moslim wenst te worden wordt aangemoedigd om dat te doen en iedereen, zelfs zijn vader of moeder, die hem probeert te stoppen, mag worden gestraft. Echter, iemand die een poging doet om een moslim te bekeren tot een ander geloof kan straf verwachten.

Civiele wetten

Dhimmies en moslims zijn onderworpen aan dezelfde civiele wetten. Zij moeten gelijk behandeld worden in zaken van eer, diefstal, overspel, moord en het schade van bezit. Zij moeten gestraft worden volgens de islamitische wet ongeacht hun religieuze affiliatie. Dhimmies en moslims zijn gelijk volgens islamitische wetten in het zakendoen, financi�le transacties zoals verkoop, huur, firma�s, het oprichten van bedrijven, boerderijen, hypotheken en contracten. Bijvoorbeeld, diefstal wordt bestraft door het afhakken van de dief zijn hand of hij nu een moslim of een christen is. Echter, aangaande voorrechten, genieten de dhimmies niet dezelfde behandeling. Bijvoorbeeld, aan dhimmies worden geen licenties voor het dragen van wapens gegeven.

Huwen en kinderen

Een moslimvrouw kan een dhimmie-meisje trouwen, maar een dhimmie-man mag niet een moslimmeisje trouwen. Als een vrouw de islam aanneemt en zij wil trouwen, heeft haar niet-moslimse vader geen gezag om haar weg te geven aan haar bruidegom. Zij moet door een moslimvoogd weg gegeven worden.

Als een ouder een moslim is, moeten kinderen opgevoed worden als moslims. Als de vader een dhimmie is en zijn vrouw bekeert zich tot de islam, moet zij een scheiding aanvragen, dan zal zij het recht van voogdij over haar kind verkrijgen. Sommige fundamentalistische scholen zeggen dat een moslimechtgenoot het recht heeft om zijn dhimmie-vrouw op te sluiten in haar huis om haar te weerhouden van het gaan naar haar eigen gebedshuis.

Lijfstraffen

De Hanifieten geloven dat zowel dhimmies als moslims dezelfde straf voor overeenkomstige misdaden moeten ondergaan. Als een moslim een dhimmie met opzet doodt, moet hij op zijn beurt worden gedood. Hetzelfde geldt voor een christen die een moslim doodt. Echter, andere wetsscholen hebben andere interpretaties van de islamitische wet. De Sjafi�ieten verklaren dat een moslim die een dhimmie ombrengt niet gedood moet worden, omdat het niet redelijk is om een moslim met een polythe�st (Moeshrik) gelijk te stellen. In een dergelijk geval moet bloedgeld worden betaald. De straf hangt af van de wetsschool aangenomen door dat islamitische land waar de misdaad of overtreding is gepleegd. Dit illustreert de implicatie van de verschillende interpretaties van de islamitische wet gebaseerd op de Hadieth.

Iedere school probeert zijn wettige opinie te beschrijven door te verwijzen naar de Hadieth of naar een gebeurtenis in het leven van de Profeet of de �rechtgeleide� Kaliefen.

Het getuigenis van dhimmies

Dhimmies kunnen niet tegen moslims getuigen. Zij kunnen alleen getuigen tegen andere dhimmies of tegen de Moesta�min. Hun eden worden in een islamitisch hof niet als geldig beschouwd. Volgens de sjaria, is een dhimmie zelfs niet gekwalificeerd om de eed af te leggen. Muraghi spreekt onomwonden uit: �Het getuigenis van een dhimmie wordt niet aanvaard omdat Allah � moge Hij worden verheven � zei: �God zal de ongelovigen (kafir) niet de overhand geven over de gelovigen� Een dhimmie, gezien als een ongelovige, kan niet tegen een moslim getuigen ongeacht zijn morele geloofwaardigheid. Als een dhimmie een andere dhimmie vals beschuldigd en een strafblad heeft, zijn zijn geloofwaardigheid en integriteit gehavend en is zijn getuigenis niet langer aanvaardbaar. Een serieuze implicatie hiervan is dat als een moslim een serieuze overtreding tegen een ander heeft begaan alleen door dhimmies gezien, het hof een probleem zal hebben om de zaak op te lossen aangezien de getuigenissen van dhimmies niet aanvaard worden. Niettemin zal dezelfde dhimmie wiens integriteit beschaamd is, als hij zich tot de islam bekeert, zijn getuigenis in gelijke mate aanvaard zien tegenover zowel dhimmies als moslims, omdat volgens de sjaria: �Door de islam te aanvaarden hij nieuwe geloofwaardigheid verworven heeft die hem in staat stelt te getuigen...Alles wat hij moet doen is de islamitische geloofsbelijdenis voor getuigen op te zeggen, en dat zal hem verheffen van het zijn van een verworpene tot een gerespecteerde moslim genietend alle voorrechten van een vrome moslim.

Wet over persoonlijke zaken

Wat betreft persoonlijke zaken van huwen, scheiden en erven, mogen dhimmies een beroep doen op hun eigen religieuze gerechtshoven. Iedere christelijke denominatie heeft het recht en het gezag om de uitkomst van iedere zaak te bepalen. Dhimmies zijn vrij om hun eigen sociale en religieuze rituelen thuis en in de kerk te praktiseren zonder bemoeienis van de staat, zelfs in zaken als het drinken van wijn, het fokken van varkens en het eten van varkensvlees zolang zij het vlees niet aan moslims verkopen. Dhimmies hebben in het algemeen geen recht om een beroep te doen op een islamitisch gerechtshof in familiezaken, huwelijk, scheiding en erving. Echter, in het geval een moslimrechter instemt om een dergelijke zaak te behandelen, moet het hof de islamitische wet toepassen.

Politieke rechten en plichten

De islamitische staat is een ideologische staat, dus het hoofd van de staat moet natuurlijk een moslim zijn, omdat hij door de sjaria gebonden is om de staat te leiden en te regeren in overeenstemming met de koran en de soenna. De functie van zijn adviescollege is om hem te helpen bij het invoeren van de islamitische principes en de naleving van deze. Iemand die de islamitische ideologie niet aanvaart kan geen staatshoofd of een lid van het college zijn.

Mawdudi, bewust van de vereisten van de moderne maatschappij, lijkt toleranter naar dhimmies. Hij zegt:

�Wat betreft een parlement of een wetgevende macht van het moderne type die aanzienlijk anders is dan de adviesraad in de traditionele betekenis, kan deze regel worden losgelaten om zo niet-moslims toe te staan om lid te zijn op voorwaarde dat volledig in de constitutie verzekerd is dat geen wet die onverenigbaar is met de koran en de soenna, aangenomen zal worden, dat de koran en de soenna de hoofdbron van publieke wet zullen zijn en dat het staatshoofd noodzakelijk een moslim moet zijn.�

Onder deze omstandigheden, zal de invloedssfeer van niet-moslim minderheden beperkt zijn tot zaken gerelateerd aan algemene problemen van het land of tot het belang van de minderheden. Hun participatie mag de fundamentele vereisten van de islam niet beschadigen. Mawdudi voegt eraan toe:

�Het is mogelijk om een afgezonderde vertegenwoordigende vergadering voor alle niet-moslimgroepen te formeren in de hoedanigheid van een centrale vertegenwoordiging. Het lidmaatschap en het stemrecht van een dergelijke bijeenkomst zal beperkt zijn tot niet-moslims en zij zullen binnen het kader de grootste vrijheid gegeven worden.

Deze gezichtspunten verdienen niet de goedkeuring van de meeste andere scholen van de sjaria die houden dat niet-moslims geen positie mogen aannemen die hun enig gezag over een moslim kan geven. Een positie van soevereiniteit vereist de invoering van islamitische ideologie. Er wordt verondersteld dat een niet-moslim (ongeacht zijn capaciteit, oprechtheid en loyaliteit aan zijn land) zich niet kan en zich niet getrouw zal inspannen om de ideologische en politieke doelen van de islam te bereiken.

Zakenwereld

De politieke arena en de offici�le publieke sectoren zijn niet het enige gebied waarin niet-moslims niet toegestaan worden om een gezagspositie in te nemen. Een moslimwerknemer die in een bedrijf werkt vraagt in een brief: �of het toegestaan is voor een moslimeigenaar (van een bedrijf) om aan een christen de bevoegdheid over moslims te geven (Al-Muslim Weekly; Vol. 8; issue No. 418; Friday 2, 5, 1993).

Als antwoord op deze vraag geven drie eminente moslimgeleerden hun wettige opinie:

Sjeik Manna` K. Al-Qubtan, professor van Hogere studies aan de School van islamitisch wet in Riyad, geeft aan dat:

In principe is de leiding van niet-moslims over moslims niet toegestaan, omdat God Almachtig zei: 'en Allah zal de ongelovigen (dat wil zeggen de christenen) op generlei wijze over de gelovigen (de moslims) doen zegevieren. (Soera 4:141). Want God � Glorie zij met Hem � heeft moslims tot de hoogste rang (over alle mensen) verhoogd en voorbestemde aan hen de macht, krachtens de korantekst waarin God de Almachtige zei: 'maar eer behoort aan Allah, Zijn boodschapper (Mohammed) en de gelovigen (de moslims)� (Soera 63:8)

Dus, het gezag van niet-moslim over een moslim is onverenigbaar met deze twee verzen, omdat de moslim zich moet onderwerpen en gehoorzamen aan degene die de leiding over hem heeft. De moslim, daarom wordt inferieur ten opzichte van hem, en dit zal niet het geval zijn met de moslim.

Dr. Salih Al-Sadlan, professor van sjaria aan de School van Islamitische Wet, Riyad, citeert dezelfde verzen en staat erop dat het niet toegestaan is voor een ongelovige (in dit geval een christen) om de leiding te hebben over moslims in zowel de private als ook de publieke sector. Een dergelijke daad:

�veroorzaakt de vernedering van de moslim en de verheffing van de ongelovige (christen). Deze ongelovige kan zijn positie gebruiken om de moslims onder zijn leiding te vernederen en te beledigen. Het is raadzaam voor de ondernemer om God Almachtig te vrezen en alleen een moslim over de moslims aan te stellen. Ook, de geboden uitgevaardigd door de regent, moeten voorzien dat een ongelovige niet de leiding zal hebben als er een moslim beschikbaar is om de leiding te geven. Ons advies aan de ondernemer is om deze ongelovige te verwijderen en hem te vervangen door een moslim.�

In zijn antwoord merkt Dr. Fahd Al-`Usaymi, professor van islamitische studies op Teachers' College in Riyad, op dat de moslimeigenaar van de onderneming een moslimwerknemer moet zoeken die beter is dan de christelijke (manager), of gelijk aan hem of zelfs minder gekwalificeerd maar de capaciteit heeft om getraind te worden om dezelfde vaardigheden te verkrijgen als die de christen bezit. Het is voor een christen niet toegestaan om de leiding te hebben over moslims krachtens de algemene bewijzen die de superioriteit van de moslim over anderen aangeven. Vervolgens citeert hij Soera 63:8 en ook vers 22 van Soera 58:

Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten.

�Usaymi beweert dat, zijnde onder de leiding van een christen, moslims gedwongen worden om hem te vleien en zichzelf te vernederen tot deze ongelovige in de hoop om iets te verkrijgen wat hij heeft. Dit is tegen de bevestigde bewijzen. Vervolgens schets hij het verhaal van Oemar ibn Al-Chattaab de tweede kalief, die ge�rriteerd werd door ��n van zijn gouverneurs die een dhimmie aanwees als penningmeester en opmerkte: �Zijn de baarmoeders van de vrouwen steriel geworden dat zij slechts deze man baarden?� Vervolgens voegt �Usaymi eraan toe:

Moslims moeten God vrezen in hun moslimbroeders en hen trainen... want eerlijkheid en vrees voor God zijn, van oorsprong, in de moslim, in tegenstelling tot de ongelovige (de christen) die, van oorsprong, oneerlijk is en God niet vreest.

Betekent dit dat een christen die een zaak bezit geen moslim kan aannemen om te werken voor hem? Of nog sterker, betekent dit dat een dhimmie, ongeacht zijn ongelijke kwalificatie, niet aangesteld kan worden op een positie waar hij zijn land het beste kan dienen? Deze kwestie vraagt een antwoord.

Vrijheid van meningsuiting

Mawdudi, die milder is dan de meeste moslimgeleerden, presenteert een revolutionaire mening wanneer hij benadrukt dat in een islamitische staat:

�alle niet-moslims vrijheid van geweten, mening, meningsuiting en vereniging zullen hebben zoals die door moslims zelfs genoten worden, onderworpen aan dezelfde begrenzingen die door de wet moslim worden opgelegd.�

Mawdudi�s gezichtpunten worden door de meeste islamitische wetsscholen niet aanvaard, in het bijzonder wat betreft de vrijheid van meningsuiting zoals kritiek op de islam en de regering. Zelfs in een land als Pakistan, het thuisland van Mawdudi, is het illegaal om de regering of het staatshoofd te bekritiseren. Veel politieke gevangen zitten in de Pakistaanse gevangenissen en de meeste andere islamitische landen opgesloten. Door de geschiedenis heen, behalve in enkele uitzonderlijke gevallen, hebben zelfs moslims niet de vrijheid gehad om de islam te bekritiseren zonder vervolgd of ter dood veroordeeld te worden. Het is veel minder waarschijnlijk voor een dhimmie om vrijuit te gaan na de islam te hebben bekritiseerd.

In Mawdudi�s uitspraak, is de term �begrenzingen� vaag gedefinieerd. Als het explicieter was gedefinieerd, zou je, in de finale analyse, zien, dat het ieder type van kritiek tegen het islamitische geloof en de regering beteugelt.

Bovendien, hoe kunnen de dhimmies de positieve aspecten van hun religie uitdrukken wanneer zij de media niet mogen gebruiken? Wellicht bedoelde Mawdudi met zijn voorstellen om dergelijke vrijheden aan dhimmies alleen onder henzelf toe te staan. Anders worden zij aan straf onderworpen. Niettemin mogen moslims volgens de sjaria hun geloof onder alle religieuze stromingen zonder enige begrenzing propageren.

Moslims en dhimmies

Relaties tussen moslims en dhimmies zijn geclassificeerd in twee categorie�n: wat verboden is en wat toegestaan is.

I. Het verbodene:

Een moslim is niet toegestaan om:

  1. de dhimmies na te doen in hun kleding of gedrag.
  2. dhimmiefeesten bij te wonen of ze op enige wijze te ondersteunen die hen macht over moslims kan geven.
  3. zijn huis of zijn land te verhuren of te verkopen voor de constructie van een kerk, een tempel, een slijterij of iets ten gunste van het dhimmie-geloof.
  4. voor dhimmies te werken in een baan die hun geloof kan bevorderen zoals het bouwen van een kerk.
  5. een bijdrage te leveren aan kerken of tempels.
  6. een vat te dragen dat wijn bevat, te werken in de productie van wijn, of varkens te vervoeren.
  7. dhimmies aan te spreken met titels als �mijn meester� of �mijn heer.�

II. Het toegestane

Een moslim is toegestaan om:

  1. financieel de dhimmies te helpen, als het geld niet aan iets wordt besteed dat in overtreding is met de islamitische wet zoals het kopen van wijn of varkensvlees.
  2. een koopoptie (prioriteit in het kopen van bezit) aan zijn dhimmiebuurman te geven. De Hanbilieten keuren dit af.
  3. eten klaargemaakt door Mensen van het Boek te nuttigen.
  4. dhimmies bij ziekte of het verlies van een geliefde te troosten. Het is voor een moslim ook toegestaan om een begrafenisstoet te begeleiden naar de begraafplaats, maar hij moet v��r de lijkkist en er niet achter lopen, en hij moet deze verlaten voordat de overledene begraven wordt.
  5. dhimmies met een huwelijk, de geboorte van een kind, de terugkomst na een lange reis of het herstel van een ziekte te feliciteren. Echter, moslims worden gewaarschuwd om geen woorden te uiten die goedkeuring kunnen suggereren van het geloof van de dhimmies, zoals: �Moge Allah u verheffen�, �Moge Allah u eren� of �Moge Allah uw religie overwinning geven.�

Conclusie

Deze studie laat zien dat niet-moslims niet als burgers door een islamitische staat beschouwd worden, zelfs als zij autochtonen zijn. Iets anders zeggen is het verhullen van de waarheid. Gerechtigheid en gelijkheid vereisen dat iedere christen Pakistani, Melanesi�r, Turk of Arabier behandeld wordt als enig ander burger van zijn eigen land. Hij verdient dezelfde burgervoorrechten te genieten ongeacht zijn religieuze affiliatie. Beweren dat de islam de ware religie is en andere religies te beschuldigen van ongelovigheid is een sociaal, religieus en wettige overtreding tegen de Mensen van het Boek.

Christenen geloven dat hun religie de ware religie van God is en de islam niet. Betekent dit dat Groot-Brittanni�, dat geregeerd wordt door een koningin, het hoofd van de Anglicaanse kerk moslimonderdanen als een tweederangs moet behandelen? Bovendien, waarom genieten moslims in het Westen alle vrijheden toegekend aan alle burgers van deze landen, terwijl moslimlanden autochtone christenen niet dezelfde vrijheden toekennen? Moslims in het Westen bouwen moskee�n, scholen en opleidingscentra en hebben toegang tot de media zonder enige beperking. Zij adverteren publiekelijk hun activiteiten en mogen hun islamitisch materiaal vrijelijk distribueren, terwijl autochtone christenen in een islamitisch land dit niet mogen. Waarom mogen christenen zonder vervolging in het Westen iedere religie die zij wensen aannemen terwijl een persoon in een islamitisch land die kiest om zich tot een andere religie te bekeren, een afvallige beschouwd wordt en gedood moet worden? Deze vragen en andere laat we aan de lezers over om over na te denken

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 12:23
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Wie zegt dat ik boos ben? Degene die iets kwaads doet die zal de gevolgen daarvan ondervinden zo ook degenen die anderen onderdrukken of slecht behandelen laat ik het daarbij houden


Hoor ik hier dat Allah wel met diegenen zal afrekenen? En wel na hun dood? Zo ja, dan is dat precies ��n van de feodale leugens die me vroeger niet bevielen in het Katholieke geloof.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 12:44
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Rechten van niet-moslims
in een
islamitische staat

Door

Samuel Shahid


VOORWOORD

Recentelijk zijn er enkele boeken geschreven over de rechten van niet-moslims die onderworpen zijn aan de heerschappij van de islamitische wet. De meeste van deze boeken presenteerden de islamitische kijk op een gunstige manier, zonder de negatieve facetten aanwezig in deze wetten te onthullen.

Deze korte studie probeert deze wetten te onderzoeken zoals die uitgesproken worden door de Vier Scholen van Fiqh (jurisprudentie). De bedoeling van dit artikel is om de lezer de negatieve implicaties van deze wetten te onthullen zonder de tolerantere gezichtspunten van moderne hervormers te negeren.

Onze vurige hoop dat deze studie de lezer de naakte waarheid in zowel zijn positieve als zijn negatieve facetten zal onthullen.

S.S.


Concept van de �Islamitische staat�

�Een islamitische staat is in essentie een ideologische staat en is dus radicaal verschillend van een nationale staat.� Deze uitspraak van Mawdudi legt het fundament voor het politieke, economische, sociale en religieuze systeem van alle islamitische landen die de islamitische wet invoeren. Dit ideologische systeem discrimineert met opzet tussen mensen volgens hun religieuze affiliaties. Mawdudi, een prominente Pakistaanse moslimgeleerde, vat de basisverschillen tussen islamitische en seculiere staten als volgt samen:

  1. Een islamitische staat is ideologisch. Mensen die erin wonen worden verdeeld in moslims die geloven in zijn ideologie en niet-moslims die er niet in geloven.
  2. Verantwoordelijkheid voor de politiek en de regering van een dergelijk staat �moet hoofdzakelijk rusten op degenen die in de islamitische ideologie geloven.� Niet-moslims kunnen daarom niet politiek bedrijven.
  3. Een islamitische staat is gebonden om onderscheid te maken (dat is te discrimineren) tussen moslims en niet-moslims. Echter, de islamitische wet sjaria garandeert aan niet-moslims �bepaalde specifiek uitgesproken rechten waar buiten zij niet toegestaan zijn zich te bemoeien met staatszaken omdat zij niet de ideologie van de staat aanhangen.� Zodra zij het islamitische geloof aannemen, �worden zij gelijke deelnemers in alle zaken aangaande de staat en de regering.�

De bovenstaande kijk is representatief voor de Hanifieten, ��n van de vier islamitische scholen van jurisprudentie. De andere drie scholen zijn de Malikieten, de Hanibilieten (de strengste en meest fundamentele van alle) en de Sjafi� ieten. Alle vier scholen zijn het dogmatisch eens over de basisleerstellingen van de islam maar verschillen in hun interpretaties over de islamitische wet afgeleid uit de volgende vier bronnen:

  1. Koran (gelezen of gereciteerd): Het heilige boek van de moslimgemeenschap dat directe citaten van Allah bevat zoals verondersteld gedicteerd te zijn door Gabri�l.
  2. Hadieth (vertellingen): De verzamelingen van islamitische tradities die uitspraken en daden van Mohammed bevatten zoals die door zijn tijdgenoten, uit eerste, tweede of derde hand gehoord werden.
  3. Al-Qiyas (analogie of vergelijking): De wetsbeslissing genomen door islamitische juristen gebaseerd op precedente gevallen.
  4. Ijma' (consensus): De interpretaties van islamitische wetten uitgereikt door de consensus van gereputeerde moslimgeleerden in een bepaald land.

Tekstuele wetten voorgeschreven in de koran zijn er enkele. De deur is wijd open voor prominente geleerden bedreven in de koran, de hadith en andere islamitische discipline om hun fatwa (wettelijke mening) te geven zoals we later zullen zien.

Classificatie van niet-moslims:

In zijn artikel �The Ordinances of the People of the Covenant and the Minorities in an Islamic State,� merkt sjeik Najih Ibrahim ibn Abdullah op dat de rechtsgeleerden, niet-moslims of ongelovigen in twee categorie�n verdelen: Dar-el-Harb �het huis van de Oorlog�, dat verwijst naar niet-moslims die niet gebonden zijn door een vredesverdrag of verbond en wiens bloed en bezit niet beschermd worden door de wet van bloedwraak of vergelding; en Dar-es-Salaam �het huis van de Vrede�, dat verwijst naar degenen die in drie classificaties vallen:

  1. Dhimmies (die in bewaring) zijn niet-moslims die leven in moslimlanden en instemmen om de djizja (hoofdelijke belasting) te betalen in ruil voor bescherming en veiligheid, en om onderworpen te worden aan de islamitische wet. Deze genieten een permanent verbond.
  2. Mensen van de Hoedna (bestand) zijn degenen die een vredesverdrag met moslims tekenen na verslagen te zijn in de oorlog. Zij stemmer erin toe om op hun eigen land te verblijven, maar zich te onderwerpen aan de jurisprudentie van de islam zoals de dhimmies, op voorwaarde dat zij geen oorlog tegen moslims beginnen.
  3. Moesta'min (beschermden) zijn personen die naar een islamitisch land komen als boodschappers, zakenmensen, bezoekers of studenten die over de islam willen leren. Een Moesta'min wordt verwacht geen oorlog tegen moslims te beginnen en hij is niet verplicht om de djizja te betalen, maar hem wordt aangedrongen de islam te aanvaarden. Als een Moesta'min de islam niet aanvaardt, mag hij veilig naar zijn eigen land terugkeren. Moslims zijn verboden hem op enige wijze pijn te doen. Wanneer hij terug in zijn eigen thuisland is, wordt hij behandeld als iemand die behoort tot het Huis van de Oorlog.

Dit artikel zal zich concentreren op de wetten die relevant zijn voor de dhimmies.

Islamitische wet en dhimmies

Moslim Moefti�s (wetsautoriteiten) zijn het erover eens dat het contract van de dhimmies primair aangeboden moet worden aan de Mensen van het Boek, dat zijn: christenen en joden, vervolgens aan de Magi�rs of Zoroastrianen. Echter, zij zijn het oneens of een contract getekend moet worden met andere groepen zoals communisten of athe�sten. De Hanbalieten en de Sjafi�ieten geloven dat er geen contract opgesteld moet worden met de goddelozen en degenen die niet geloven in de verheven God. Hanifieten en Malikieten bevestigen dat de djizja aanvaard mag worden van alle ongelovigen ongeacht hun geloof en vertrouwen in God. Aboe Hanifa, echter, wilde niet dat heiden Arabieren deze optie hebben omdat zij het volk van de Profeet zijn. Aan hen mogen alleen twee opties gegeven worden: 1. Aanvaardt de islam of 2. wordt gedood.

De djizja (hoofdelijke belasting)

Djizja betekent letterlijk straf. Het is een beschermbelasting die geheven wordt op niet-moslims die wonen onder islamitische regimes en het bevestigt daarmee hun status voor de wet. Mawdudi zegt dat �de aanvaarding van de djizja de heiligheid van hun levens en bezit bekrachtigt, en daarna heeft noch de islamitische staat noch het moslimpubliek enig recht om hun bezittingen, eer of vrijheid te schenden.� Het betalen van de djizja is een symbool van vernedering en onderwerping omdat dhimmies niet beschouwd worden als burgers van de islamitische staat hoewel zij, in de meeste gevallen, autochtonen zijn.

Een dergelijke attitude vervreemdt de dhimmies van het actief deel uitmaken van de maatschappij. Hoe kan een dhimmie zich thuis voelen in zijn eigen land, te midden van zijn eigen mensen en met zijn eigen regering, wanneer hij weet dat de djizja, die hij betaalt, een symbool van vernedering en onderwerping is? In zijn boek �The Islamic Law Pertaining to non-Muslims,� zegt sjeik �Abdulla Mustafa Al-Muraghi dat de djizja alleen vrijgesteld kan worden van de dhimmie als hij moslim wordt of sterft. De Sjafi�ie herhaalt dat de djizja niet automatisch terzijde wordt geschoven wanneer de dhimmie de islam aanvaardt. Vrijstelling van de djizja is een prikkel geworden om dhimmies aan te moedigen om hun overtuiging op te geven en de islam te aanvaarden.

Sjeik Najih Ibrahim Ibn Abdulla vat het doel van de djizja samen. Hij zegt, citerend Ibn Qayyim al-Djawziyya, dat de djizja in het leven is geroepen:

�... om het bloed (van de dhimmies) te sparen, te zijn een symbool van vernedering van de ongelovigen en als een belediging en straf voor hen, en zoals de Sjafi�ieten aangeven, wordt de Djizja aangeboden als ruil voor het wonen in een islamitisch land.� Dus voegt Ibn Qayyim eraan toe: �Omdat de gehele religie aan God behoort, wil het de goddeloosheid en zijn volgelingen vernederen en hen beledigen. Het opleggen van de djizja op de volgelingen van de goddeloosheid en hen onderdrukken wordt ge�ist door Gods religie. De korantekst maakt een toespeling op deze betekenis wanneer die zegt: �totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.� (Soera 9:29). Wat hieraan tegenstrijdig is, is de ongelovigen te laten genieten van hun macht en hun religie te praktiseren zoals zij wensen, zodat zij invloed en zeggingsmacht zouden hebben.

Dhimmies en religieuze praktijken

Moslims geloven dat de dhimmiesMoeshrikoen (polythe�sten) zijn want zij zien het geloof in de Drie-eenheid als een geloof in drie goden. De islam is de enige ware religie, zo beweren zij. Daarom, om de moslims te beschermen van verval, in het bijzonder tegen de onvergeeflijke zonde van sjirk (polythe�sme), is het praktiseren verboden te midden van moslims, omdat het beschouwd wordt als de grootste gruwel. Wanneer christenen het publiek uitoefenen, wordt het een verlokking en een oproep tot afvalligheid. Het is significant hier om op te merken dat volgens Muraghi, dhimmies en ongelovigen polythe�sten zijn en daarom dezelfde behandeling moeten krijgen.

Volgens de moslimjuristen, moeten de volgende wettelijke verordeningen van dhimmies (joden en christenen) worden afgedwongen die te midden van moslims wonen:

  1. Dhimmies mogen geen nieuwe kerken, tempels of synagogen bouwen. Zij worden toegestaan om oude kerken of huizen van aanbidding te renoveren op voorwaarde dat zij geen nieuwe gebouw toevoegen. �Oude kerken� zijn die die bestonden voor de islamitische veroveringen en worden door moslims ingesloten in een vredesakkoord. De constructie van een kerk, tempel of synagoge op het Arabische Schiereiland (Saoedi-Arabi�) is verboden. Het is het land van de Profeet en alleen de islam mag daar domineren. Niettemin mogen moslims, als zij dat wensen, alle niet-moslim huizen van aanbidding vernietigen in een land dat zij veroveren.
  2. Dhimmies mogen niet luid bidden of hun heilige boeken lezen in hun huizen of in hun kerken, zodat moslims hun gebeden niet horen.
  3. Dhimmies mogen niet hun religieuze boeken drukken of ze in publieke plaatsen en markten verkopen. Zij mogen ze publiceren en verkopen onder hun eigen mensen in hun kerken en tempels.
  4. Dhimmies mogen niet het kruis op hun huizen of kerken bevestigen omdat het een symbool van ongelovigheid is.
  5. Dhimmies mogen niet hun ceremoni�le religieuze activiteiten op radio of tv uitzenden, de media gebruiken of foto�s van hun religieuze ceremonies in kranten of tijdschriften publiceren.
  6. Dhimmies mogen niet op straat samenkomen tijdens hun religieuze feesten; in plaats daarvan moet ieder rustig zijn gang naar zijn kerk of tempel maken.
  7. Dhimmies mogen niet in het leger tenzij er een onmisbare noodzaak voor hen is. In dit geval mogen zij geen leiderschapsposities aannemen maar worden als huurlingen beschouwd.

Mawdudi, die Hanifiet is, heeft een meer genereuze opinie richting christenen. Hij zei:

�In hun eigen dorpen en steden mogen zij zo doen (hun religie uitoefenen) met de grootste vrijheid. In pure moslimgebieden, echter, heeft een islamitische regering volledige discretie om dergelijke beperkingen te plaatsen op hun praktijken als zij dat noodzakelijk acht.�

Afvalligheid in de islam


Afvalligheid betekent verwerping van de islam door woord of daad. �De daad van afvalligheid, dus, maakt een einde van iemands aanhang van de islam.� Wanneer iemand de fundamentele geloofstellingen van de islam verwerpt, verwerpt hij het geloof, en dit is een daad van afvalligheid. Een dergelijke daad is een ernstige zonde in de islam. De koran geeft aan:

Hoe zal Allah een volk leiden, dat heeft verworpen, na te hebben geloofd, en de getuigenis te hebben afgelegd dat de boodschapper waarachtig was en nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen? Allah leidt het onrechtvaardige volk niet. De vergelding van dezulken is slechts, dat de vloek van Allah, de engelen en de mensen, op hen rust.

Zij zullen daaronder blijven. Hun straf zal niet worden verlicht, noch zal hun uitstel worden verleend.

Behalve degenen die daarna berouw hebben en zich verbeteren. Allah is voorzeker Vergevensgezind, Genadevol. (Soera 3:86-89).

Officieel vereist de islamitische wet niet van moslims om dhimmies te dwingen de islam te aanvaarden. Het is de plicht van iedere moslim, zo zeggen zij, om de deugden van de islam te manifesteren zodat degenen die geen moslims zijn zich zullen bekeren na zijn grootheid en waarheid te hebben ontdekt. Wanneer een persoon een moslim wordt, kan hij dat niet herroepen. Als hij dat doet, zal hij eerst gewaarschuwd worden, dan zal hem drie dagen gegeven worden om te heroverwegen en spijt te betuigen. Als hij volhardt in zijn afvalligheid, is zijn vrouw gerechtigd om van hem te scheiden, zijn bezittingen worden geconfisqueerd, en zijn kinderen worden van hem genomen. Hij mag niet hertrouwen. In plaats daarvan moet hij voor de rechtbank verschijnen en ter dood veroordeeld worden. Als hij spijt betuigt, mag hij terugkeren naar zijn vrouw en kinderen of hertrouwen. Volgens de Hanifieten mag een afvallige vrouw niet huwen. Zij moet haar leven aan meditatie besteden om terug te keren tot de islam. Als zij geen spijt betuigt en niet haar woorden herroept, zal zij niet ter dood veroordeeld worden, maar zij moet vervolgd worden, geslagen en in de gevangenis gestopt worden totdat zij sterft. Andere scholen van sjaria eisen haar dood. De bovenstaande straf wordt voorgeschreven in een hadieth opgeschreven door Boechari: �Het is verteld door �Abaas... dat de boodschapper van Allah... zei: �Wie van zijn religie verandert (van islam naar een ander geloof), dood hem.��

In zijn boek Shari`ah: The Islamic Law, merkt Doi op: "Over de doodsstraf in het geval van afvalligheid zijn alle vier scholen van islamitische jurisprudentie het unaniem eens."

Een niet-moslim die een moslim wenst te worden wordt aangemoedigd om dat te doen en iedereen, zelfs zijn vader of moeder, die hem probeert te stoppen, mag worden gestraft. Echter, iemand die een poging doet om een moslim te bekeren tot een ander geloof kan straf verwachten.

Civiele wetten

Dhimmies en moslims zijn onderworpen aan dezelfde civiele wetten. Zij moeten gelijk behandeld worden in zaken van eer, diefstal, overspel, moord en het schade van bezit. Zij moeten gestraft worden volgens de islamitische wet ongeacht hun religieuze affiliatie. Dhimmies en moslims zijn gelijk volgens islamitische wetten in het zakendoen, financi�le transacties zoals verkoop, huur, firma�s, het oprichten van bedrijven, boerderijen, hypotheken en contracten. Bijvoorbeeld, diefstal wordt bestraft door het afhakken van de dief zijn hand of hij nu een moslim of een christen is. Echter, aangaande voorrechten, genieten de dhimmies niet dezelfde behandeling. Bijvoorbeeld, aan dhimmies worden geen licenties voor het dragen van wapens gegeven.

Huwen en kinderen

Een moslimvrouw kan een dhimmie-meisje trouwen, maar een dhimmie-man mag niet een moslimmeisje trouwen. Als een vrouw de islam aanneemt en zij wil trouwen, heeft haar niet-moslimse vader geen gezag om haar weg te geven aan haar bruidegom. Zij moet door een moslimvoogd weg gegeven worden.

Als een ouder een moslim is, moeten kinderen opgevoed worden als moslims. Als de vader een dhimmie is en zijn vrouw bekeert zich tot de islam, moet zij een scheiding aanvragen, dan zal zij het recht van voogdij over haar kind verkrijgen. Sommige fundamentalistische scholen zeggen dat een moslimechtgenoot het recht heeft om zijn dhimmie-vrouw op te sluiten in haar huis om haar te weerhouden van het gaan naar haar eigen gebedshuis.

Lijfstraffen

De Hanifieten geloven dat zowel dhimmies als moslims dezelfde straf voor overeenkomstige misdaden moeten ondergaan. Als een moslim een dhimmie met opzet doodt, moet hij op zijn beurt worden gedood. Hetzelfde geldt voor een christen die een moslim doodt. Echter, andere wetsscholen hebben andere interpretaties van de islamitische wet. De Sjafi�ieten verklaren dat een moslim die een dhimmie ombrengt niet gedood moet worden, omdat het niet redelijk is om een moslim met een polythe�st (Moeshrik) gelijk te stellen. In een dergelijk geval moet bloedgeld worden betaald. De straf hangt af van de wetsschool aangenomen door dat islamitische land waar de misdaad of overtreding is gepleegd. Dit illustreert de implicatie van de verschillende interpretaties van de islamitische wet gebaseerd op de Hadieth.

Iedere school probeert zijn wettige opinie te beschrijven door te verwijzen naar de Hadieth of naar een gebeurtenis in het leven van de Profeet of de �rechtgeleide� Kaliefen.

Het getuigenis van dhimmies

Dhimmies kunnen niet tegen moslims getuigen. Zij kunnen alleen getuigen tegen andere dhimmies of tegen de Moesta�min. Hun eden worden in een islamitisch hof niet als geldig beschouwd. Volgens de sjaria, is een dhimmie zelfs niet gekwalificeerd om de eed af te leggen. Muraghi spreekt onomwonden uit: �Het getuigenis van een dhimmie wordt niet aanvaard omdat Allah � moge Hij worden verheven � zei: �God zal de ongelovigen (kafir) niet de overhand geven over de gelovigen� Een dhimmie, gezien als een ongelovige, kan niet tegen een moslim getuigen ongeacht zijn morele geloofwaardigheid. Als een dhimmie een andere dhimmie vals beschuldigd en een strafblad heeft, zijn zijn geloofwaardigheid en integriteit gehavend en is zijn getuigenis niet langer aanvaardbaar. Een serieuze implicatie hiervan is dat als een moslim een serieuze overtreding tegen een ander heeft begaan alleen door dhimmies gezien, het hof een probleem zal hebben om de zaak op te lossen aangezien de getuigenissen van dhimmies niet aanvaard worden. Niettemin zal dezelfde dhimmie wiens integriteit beschaamd is, als hij zich tot de islam bekeert, zijn getuigenis in gelijke mate aanvaard zien tegenover zowel dhimmies als moslims, omdat volgens de sjaria: �Door de islam te aanvaarden hij nieuwe geloofwaardigheid verworven heeft die hem in staat stelt te getuigen...Alles wat hij moet doen is de islamitische geloofsbelijdenis voor getuigen op te zeggen, en dat zal hem verheffen van het zijn van een verworpene tot een gerespecteerde moslim genietend alle voorrechten van een vrome moslim.

Wet over persoonlijke zaken

Wat betreft persoonlijke zaken van huwen, scheiden en erven, mogen dhimmies een beroep doen op hun eigen religieuze gerechtshoven. Iedere christelijke denominatie heeft het recht en het gezag om de uitkomst van iedere zaak te bepalen. Dhimmies zijn vrij om hun eigen sociale en religieuze rituelen thuis en in de kerk te praktiseren zonder bemoeienis van de staat, zelfs in zaken als het drinken van wijn, het fokken van varkens en het eten van varkensvlees zolang zij het vlees niet aan moslims verkopen. Dhimmies hebben in het algemeen geen recht om een beroep te doen op een islamitisch gerechtshof in familiezaken, huwelijk, scheiding en erving. Echter, in het geval een moslimrechter instemt om een dergelijke zaak te behandelen, moet het hof de islamitische wet toepassen.

Politieke rechten en plichten

De islamitische staat is een ideologische staat, dus het hoofd van de staat moet natuurlijk een moslim zijn, omdat hij door de sjaria gebonden is om de staat te leiden en te regeren in overeenstemming met de koran en de soenna. De functie van zijn adviescollege is om hem te helpen bij het invoeren van de islamitische principes en de naleving van deze. Iemand die de islamitische ideologie niet aanvaart kan geen staatshoofd of een lid van het college zijn.

Mawdudi, bewust van de vereisten van de moderne maatschappij, lijkt toleranter naar dhimmies. Hij zegt:

�Wat betreft een parlement of een wetgevende macht van het moderne type die aanzienlijk anders is dan de adviesraad in de traditionele betekenis, kan deze regel worden losgelaten om zo niet-moslims toe te staan om lid te zijn op voorwaarde dat volledig in de constitutie verzekerd is dat geen wet die onverenigbaar is met de koran en de soenna, aangenomen zal worden, dat de koran en de soenna de hoofdbron van publieke wet zullen zijn en dat het staatshoofd noodzakelijk een moslim moet zijn.�

Onder deze omstandigheden, zal de invloedssfeer van niet-moslim minderheden beperkt zijn tot zaken gerelateerd aan algemene problemen van het land of tot het belang van de minderheden. Hun participatie mag de fundamentele vereisten van de islam niet beschadigen. Mawdudi voegt eraan toe:

�Het is mogelijk om een afgezonderde vertegenwoordigende vergadering voor alle niet-moslimgroepen te formeren in de hoedanigheid van een centrale vertegenwoordiging. Het lidmaatschap en het stemrecht van een dergelijke bijeenkomst zal beperkt zijn tot niet-moslims en zij zullen binnen het kader de grootste vrijheid gegeven worden.

Deze gezichtspunten verdienen niet de goedkeuring van de meeste andere scholen van de sjaria die houden dat niet-moslims geen positie mogen aannemen die hun enig gezag over een moslim kan geven. Een positie van soevereiniteit vereist de invoering van islamitische ideologie. Er wordt verondersteld dat een niet-moslim (ongeacht zijn capaciteit, oprechtheid en loyaliteit aan zijn land) zich niet kan en zich niet getrouw zal inspannen om de ideologische en politieke doelen van de islam te bereiken.

Zakenwereld

De politieke arena en de offici�le publieke sectoren zijn niet het enige gebied waarin niet-moslims niet toegestaan worden om een gezagspositie in te nemen. Een moslimwerknemer die in een bedrijf werkt vraagt in een brief: �of het toegestaan is voor een moslimeigenaar (van een bedrijf) om aan een christen de bevoegdheid over moslims te geven (Al-Muslim Weekly; Vol. 8; issue No. 418; Friday 2, 5, 1993).

Als antwoord op deze vraag geven drie eminente moslimgeleerden hun wettige opinie:

Sjeik Manna` K. Al-Qubtan, professor van Hogere studies aan de School van islamitisch wet in Riyad, geeft aan dat:

In principe is de leiding van niet-moslims over moslims niet toegestaan, omdat God Almachtig zei: 'en Allah zal de ongelovigen (dat wil zeggen de christenen) op generlei wijze over de gelovigen (de moslims) doen zegevieren. (Soera 4:141). Want God � Glorie zij met Hem � heeft moslims tot de hoogste rang (over alle mensen) verhoogd en voorbestemde aan hen de macht, krachtens de korantekst waarin God de Almachtige zei: 'maar eer behoort aan Allah, Zijn boodschapper (Mohammed) en de gelovigen (de moslims)� (Soera 63:8)

Dus, het gezag van niet-moslim over een moslim is onverenigbaar met deze twee verzen, omdat de moslim zich moet onderwerpen en gehoorzamen aan degene die de leiding over hem heeft. De moslim, daarom wordt inferieur ten opzichte van hem, en dit zal niet het geval zijn met de moslim.

Dr. Salih Al-Sadlan, professor van sjaria aan de School van Islamitische Wet, Riyad, citeert dezelfde verzen en staat erop dat het niet toegestaan is voor een ongelovige (in dit geval een christen) om de leiding te hebben over moslims in zowel de private als ook de publieke sector. Een dergelijke daad:

�veroorzaakt de vernedering van de moslim en de verheffing van de ongelovige (christen). Deze ongelovige kan zijn positie gebruiken om de moslims onder zijn leiding te vernederen en te beledigen. Het is raadzaam voor de ondernemer om God Almachtig te vrezen en alleen een moslim over de moslims aan te stellen. Ook, de geboden uitgevaardigd door de regent, moeten voorzien dat een ongelovige niet de leiding zal hebben als er een moslim beschikbaar is om de leiding te geven. Ons advies aan de ondernemer is om deze ongelovige te verwijderen en hem te vervangen door een moslim.�

In zijn antwoord merkt Dr. Fahd Al-`Usaymi, professor van islamitische studies op Teachers' College in Riyad, op dat de moslimeigenaar van de onderneming een moslimwerknemer moet zoeken die beter is dan de christelijke (manager), of gelijk aan hem of zelfs minder gekwalificeerd maar de capaciteit heeft om getraind te worden om dezelfde vaardigheden te verkrijgen als die de christen bezit. Het is voor een christen niet toegestaan om de leiding te hebben over moslims krachtens de algemene bewijzen die de superioriteit van de moslim over anderen aangeven. Vervolgens citeert hij Soera 63:8 en ook vers 22 van Soera 58:

Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten.

�Usaymi beweert dat, zijnde onder de leiding van een christen, moslims gedwongen worden om hem te vleien en zichzelf te vernederen tot deze ongelovige in de hoop om iets te verkrijgen wat hij heeft. Dit is tegen de bevestigde bewijzen. Vervolgens schets hij het verhaal van Oemar ibn Al-Chattaab de tweede kalief, die ge�rriteerd werd door ��n van zijn gouverneurs die een dhimmie aanwees als penningmeester en opmerkte: �Zijn de baarmoeders van de vrouwen steriel geworden dat zij slechts deze man baarden?� Vervolgens voegt �Usaymi eraan toe:

Moslims moeten God vrezen in hun moslimbroeders en hen trainen... want eerlijkheid en vrees voor God zijn, van oorsprong, in de moslim, in tegenstelling tot de ongelovige (de christen) die, van oorsprong, oneerlijk is en God niet vreest.

Betekent dit dat een christen die een zaak bezit geen moslim kan aannemen om te werken voor hem? Of nog sterker, betekent dit dat een dhimmie, ongeacht zijn ongelijke kwalificatie, niet aangesteld kan worden op een positie waar hij zijn land het beste kan dienen? Deze kwestie vraagt een antwoord.

Vrijheid van meningsuiting

Mawdudi, die milder is dan de meeste moslimgeleerden, presenteert een revolutionaire mening wanneer hij benadrukt dat in een islamitische staat:

�alle niet-moslims vrijheid van geweten, mening, meningsuiting en vereniging zullen hebben zoals die door moslims zelfs genoten worden, onderworpen aan dezelfde begrenzingen die door de wet moslim worden opgelegd.�

Mawdudi�s gezichtpunten worden door de meeste islamitische wetsscholen niet aanvaard, in het bijzonder wat betreft de vrijheid van meningsuiting zoals kritiek op de islam en de regering. Zelfs in een land als Pakistan, het thuisland van Mawdudi, is het illegaal om de regering of het staatshoofd te bekritiseren. Veel politieke gevangen zitten in de Pakistaanse gevangenissen en de meeste andere islamitische landen opgesloten. Door de geschiedenis heen, behalve in enkele uitzonderlijke gevallen, hebben zelfs moslims niet de vrijheid gehad om de islam te bekritiseren zonder vervolgd of ter dood veroordeeld te worden. Het is veel minder waarschijnlijk voor een dhimmie om vrijuit te gaan na de islam te hebben bekritiseerd.

In Mawdudi�s uitspraak, is de term �begrenzingen� vaag gedefinieerd. Als het explicieter was gedefinieerd, zou je, in de finale analyse, zien, dat het ieder type van kritiek tegen het islamitische geloof en de regering beteugelt.

Bovendien, hoe kunnen de dhimmies de positieve aspecten van hun religie uitdrukken wanneer zij de media niet mogen gebruiken? Wellicht bedoelde Mawdudi met zijn voorstellen om dergelijke vrijheden aan dhimmies alleen onder henzelf toe te staan. Anders worden zij aan straf onderworpen. Niettemin mogen moslims volgens de sjaria hun geloof onder alle religieuze stromingen zonder enige begrenzing propageren.

Moslims en dhimmies

Relaties tussen moslims en dhimmies zijn geclassificeerd in twee categorie�n: wat verboden is en wat toegestaan is.

I. Het verbodene:

Een moslim is niet toegestaan om:

  1. de dhimmies na te doen in hun kleding of gedrag.
  2. dhimmiefeesten bij te wonen of ze op enige wijze te ondersteunen die hen macht over moslims kan geven.
  3. zijn huis of zijn land te verhuren of te verkopen voor de constructie van een kerk, een tempel, een slijterij of iets ten gunste van het dhimmie-geloof.
  4. voor dhimmies te werken in een baan die hun geloof kan bevorderen zoals het bouwen van een kerk.
  5. een bijdrage te leveren aan kerken of tempels.
  6. een vat te dragen dat wijn bevat, te werken in de productie van wijn, of varkens te vervoeren.
  7. dhimmies aan te spreken met titels als �mijn meester� of �mijn heer.�

II. Het toegestane

Een moslim is toegestaan om:

  1. financieel de dhimmies te helpen, als het geld niet aan iets wordt besteed dat in overtreding is met de islamitische wet zoals het kopen van wijn of varkensvlees.
  2. een koopoptie (prioriteit in het kopen van bezit) aan zijn dhimmiebuurman te geven. De Hanbilieten keuren dit af.
  3. eten klaargemaakt door Mensen van het Boek te nuttigen.
  4. dhimmies bij ziekte of het verlies van een geliefde te troosten. Het is voor een moslim ook toegestaan om een begrafenisstoet te begeleiden naar de begraafplaats, maar hij moet v��r de lijkkist en er niet achter lopen, en hij moet deze verlaten voordat de overledene begraven wordt.
  5. dhimmies met een huwelijk, de geboorte van een kind, de terugkomst na een lange reis of het herstel van een ziekte te feliciteren. Echter, moslims worden gewaarschuwd om geen woorden te uiten die goedkeuring kunnen suggereren van het geloof van de dhimmies, zoals: �Moge Allah u verheffen�, �Moge Allah u eren� of �Moge Allah uw religie overwinning geven.�

Conclusie

Deze studie laat zien dat niet-moslims niet als burgers door een islamitische staat beschouwd worden, zelfs als zij autochtonen zijn. Iets anders zeggen is het verhullen van de waarheid. Gerechtigheid en gelijkheid vereisen dat iedere christen Pakistani, Melanesi�r, Turk of Arabier behandeld wordt als enig ander burger van zijn eigen land. Hij verdient dezelfde burgervoorrechten te genieten ongeacht zijn religieuze affiliatie. Beweren dat de islam de ware religie is en andere religies te beschuldigen van ongelovigheid is een sociaal, religieus en wettige overtreding tegen de Mensen van het Boek.

Christenen geloven dat hun religie de ware religie van God is en de islam niet. Betekent dit dat Groot-Brittanni�, dat geregeerd wordt door een koningin, het hoofd van de Anglicaanse kerk moslimonderdanen als een tweederangs moet behandelen? Bovendien, waarom genieten moslims in het Westen alle vrijheden toegekend aan alle burgers van deze landen, terwijl moslimlanden autochtone christenen niet dezelfde vrijheden toekennen? Moslims in het Westen bouwen moskee�n, scholen en opleidingscentra en hebben toegang tot de media zonder enige beperking. Zij adverteren publiekelijk hun activiteiten en mogen hun islamitisch materiaal vrijelijk distribueren, terwijl autochtone christenen in een islamitisch land dit niet mogen. Waarom mogen christenen zonder vervolging in het Westen iedere religie die zij wensen aannemen terwijl een persoon in een islamitisch land die kiest om zich tot een andere religie te bekeren, een afvallige beschouwd wordt en gedood moet worden? Deze vragen en andere laat we aan de lezers over om over na te denken

Het ligt niet aan de godsdienst Peter,maar aan de mensen die de zaken verkeerd hebben geintepreteerd en tot de dag van vandaag verkeerd intepreteren.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 12:50

Maar ergens halen ze die interpretatie toch vandaan?

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 13:06
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Maar ergens halen ze die interpretatie toch vandaan?

 

Ja.... Je kan de Koran op 2 manieren lezen blijkbaar.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 16:05
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Het OVERGROTE deel van alle Moslims is nog
steeds verdelievend. Er is altijd en overal in elke religie een klein groepje
mensen die wat extremer zijn in hun idee�n/opvattingen. Feit blijft dus
dat de Islam een zeer tolerante en vredelievende�Godsdienst is. Peter Pan
zegt vaak dat de Islam niks is zonder de Moslims�dus volgens zijn theorie
bewijst hij zelf dat wij vredelievend en tolerant zijn omdat het
OVERGROTE deel dat ook daadwerkelijk is.....



Nou, Rahil, je kunt mooi praten, maar ik heb onder "actualiteiten" een
poll geplaatst met de vraag of men het er mee eens is dat Abdul Rahman,
de afvallige die uiteindelijk voor het ware geloof koos, gedood zou
worden. Meer dan 80% van degenen die gestemd hebben was er voor.

Dan kan dus gesteld worden dat de meeste Moslim forumbezoekers in
ieder geval beslist niet vredelievend en tolerant zijn. De Islam blijkt
helaas telkens weer, juist in kleine kring, een intolerante en geweldadige
religie te zijn.

Bovendien toont de hele kwestie een knoepert van een tegenstrijdigheid
in de Koran aan. Er staat ergens dat er geen dwang is in de godsdienst en
ergens anders dat een afvallige gedood moet worden. Bovendien toont
het stukje dat Peter Pan plaatste aan dat in een moslimstaat niet moslims
ronduit gediscrimineerd worden. Dat alles om hen te dwingen zich tot de
Islam te bekeren...

Mag jij proberen die tegenstrijdige beginselen met elkaar in
overeenstemming te brengen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 16:53
God/Allah zal straffen wie verkeerd handelde...............

______________________________
DE FIJNE ZIJN DE MIJNE!(SATAN)

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 17:01
Zij dragen nr 666 In hun hoofd en rechterhand.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 20:24
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Het OVERGROTE deel van alle Moslims is nog
steeds verdelievend. Er is altijd en overal in elke religie een klein groepje
mensen die wat extremer zijn in hun idee�n/opvattingen. Feit blijft dus
dat de Islam een zeer tolerante en vredelievende Godsdienst is. Peter Pan
zegt vaak dat de Islam niks is zonder de Moslims dus volgens zijn theorie
bewijst hij zelf dat wij vredelievend en tolerant zijn omdat het
OVERGROTE deel dat ook daadwerkelijk is.....



Nou, Rahil, je kunt mooi praten, maar ik heb onder "actualiteiten" een
poll geplaatst met de vraag of men het er mee eens is dat Abdul Rahman,
de afvallige die uiteindelijk voor het ware geloof koos, gedood zou
worden. Meer dan 80% van degenen die gestemd hebben was er voor.

Dan kan dus gesteld worden dat de meeste Moslim forumbezoekers in
ieder geval beslist niet vredelievend en tolerant zijn. De Islam blijkt
helaas telkens weer, juist in kleine kring, een intolerante en geweldadige
religie te zijn.

Bovendien toont de hele kwestie een knoepert van een tegenstrijdigheid
in de Koran aan. Er staat ergens dat er geen dwang is in de godsdienst en
ergens anders dat een afvallige gedood moet worden. Bovendien toont
het stukje dat Peter Pan plaatste aan dat in een moslimstaat niet moslims
ronduit gediscrimineerd worden. Dat alles om hen te dwingen zich tot de
Islam te bekeren...

Mag jij proberen die tegenstrijdige beginselen met elkaar in
overeenstemming te brengen.
De Koran zegt 3 x dat er geen dwang zit in haar religie.Het doden van een heiden maar 1 x.. zo ver ik weet. (Hij is trouwens geen heiden maar een crist.) Verder vermeld de Koran dat de versen die meerdere malen voorkomen en 1 duidig zijn de grondslag van het boek zijn....... Zeg maar de waarheid.. En dat de versen die dwalend zijn,gevolgd zullen worden door de dwalende.Zij zoeken heil in die versen,als zij hun gelijk willen halen.Er waren dus 10 mensen die 3 eenduidige versen van God tegenspraken.Zeg maar willens en wetens ontkennen.

En ook al leg je de waarheid op tafel neer...... Zij zullen het stellig blijven ontkennen.......

God had daar een sluier voor.....

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 21:17

Het allergrootste probleem van de islam is niet het geloof, maar het taboe over de gevolgen van dit geloof te praten.

De islam is perfekt. Vind je dat niet, dan heb je een heel, heel groot probleem. En hier gaat het dus mis. De moslim is niet in staat tot discussie over de islam.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 21:19

God is slimmer als Satan...... Leg de boeken naast elkaar.

God spreekt over de vader de zoon en de heilige geest.

Satan heeft geen zoon,hij kan immers niet scheppen.

In de Koran als wel de Bijbel legt God de waarheid.....

In de Koran meldt hij maar 1 maal.... (En volg niet de versen die maar 1 maal voorkomen.)

Zeg niet 3 in 1.... De andere betekent totaal iets anders.... Zeg niet 1 in 3...

Deze 2 zijn duidelijk niet 1 duidig en er is dus spraake van een dwaalvers.

God dwingt Satan als het waare om te spreken in een rijk waarin hij het alleenrecht heeft of wel alleen heerser is.De Romeinen spraken zo en Hitler ook.....Hij (Satan) heeft het steeds over een alleenheerschappij... God zelf niet.

God onderscheidt zich door te zeggen dat hij zo niet heerst,wat we weer kunnen lezen in de Bijbel maar ook in de Koran....

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 maart 2006 om 21:23
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Het allergrootste probleem van de islam is niet het geloof, maar het taboe over de gevolgen van dit geloof te praten.

De islam is perfekt. Vind je dat niet, dan heb je een heel, heel groot probleem. En hier gaat het dus mis. De moslim is niet in staat tot discussie over de islam.

Eerst de Koran lezen...... In de Koran staan stukken,die uitspraken hier heel goed tegenspreken.Dat brengt de discussie ook op een heel ander nivo.Moslims weten dondersgoed dat er stukken in de Koran staan die niet gevolgd mogen worden.God heeft daar uitspraken over gedaan in de Koran zelf.Hoe meer ik er uit lees en hoe meer ik bepaalde stukken aanhaal,hoe vaker men afhaakt als ik iets tegenspreek.

Kijk weet je..... Ik schaakte graag.......(Laatste tijd niet meer zo veel.) 

Maar bij schaken is het heel belangrijk om A) Vooruit te denken en B) Te weten wat je tegenspeler denkt of mogelijkheden aan zetten heeft.

Waneer je de spelregels niet kent (Kennis uit de Koran zelf) kan je bepaalde gedachtengangen niet ontkrachten omdat men dan steeds blijft zeggen.......

Ja... Maar zo zijn de spel regels niet....

Waarop jij kan zeggen....

Hoezo niet? Ze staan toch hier.

En Murat liet 3 mooie spelregels zien,dat er dan mensen zijn die vals willen spelen staat ook in de spelregels..

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 12:24

TEHERAN - Iran heeft officieel een opleidingscentrum geopend voor plegers van zelfmoordaanslagen. Er hebben zich al duizenden vrijwilligers aangemeld bij een van de twaalf islamitische bureaus die Bonyad-e Shaid, oftewel martelaarsorganisaties, genoemd worden.

De jongste vrijwilliger is zeven jaar oud, en 25 procent van de kandidaten is jonger dan 18 jaar. De vrijwilligers worden getraind voor zelfmoordacties in Irak en Isra�l.
Ali Rasul, het hoofd van het centrale wervingskantoor in Teheran, maakte tijdens een radio-interview bekend dat de vrijwilligers stonden te trappelen om zelfmoordacties uit te voeren. Ze mogen echter pas tot actie overgaan wanneer de Opperste Leider, ayatollah Ali Khamenei, hen daartoe toestemming geeft.

Om meer terroristen te kunnen werven, organiseerde Iran haar eerste conferentie voor zelfmoordcommando's in de hoofdstad Teheran. Volgens het Iraanse persbureau Fars waren er voor de conferentie, die door de Iraanse regering wordt gesteund, kandidaten uit de hele wereld opgeroepen. Tijdens de bijeenkomst die op 2 juni van start ging, werden er onder de gasten duizenden aanmeldingsformulieren voor zelfmoordacties verspreid.
Het evenement viel samen met de sterfdag van de Iraanse revolutionaire leider ayatollah Ruhollah Khomeini.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 12:46
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Het OVERGROTE deel van alle Moslims is nog
steeds verdelievend. Er is altijd en overal in elke religie een klein groepje
mensen die wat extremer zijn in hun idee�n/opvattingen. Feit blijft dus
dat de Islam een zeer tolerante en vredelievende Godsdienst is. Peter Pan
zegt vaak dat de Islam niks is zonder de Moslims dus volgens zijn theorie
bewijst hij zelf dat wij vredelievend en tolerant zijn omdat het
OVERGROTE deel dat ook daadwerkelijk is.....



Nou, Rahil, je kunt mooi praten, maar ik heb onder "actualiteiten" een
poll geplaatst met de vraag of men het er mee eens is dat Abdul Rahman,
de afvallige die uiteindelijk voor het ware geloof koos, gedood zou
worden. Meer dan 80% van degenen die gestemd hebben was er voor.

Dan kan dus gesteld worden dat de meeste Moslim forumbezoekers in
ieder geval beslist niet vredelievend en tolerant zijn. De Islam blijkt
helaas telkens weer, juist in kleine kring, een intolerante en geweldadige
religie te zijn.

Bovendien toont de hele kwestie een knoepert van een tegenstrijdigheid
in de Koran aan. Er staat ergens dat er geen dwang is in de godsdienst en
ergens anders dat een afvallige gedood moet worden. Bovendien toont
het stukje dat Peter Pan plaatste aan dat in een moslimstaat niet moslims
ronduit gediscrimineerd worden. Dat alles om hen te dwingen zich tot de
Islam te bekeren...

Mag jij proberen die tegenstrijdige beginselen met elkaar in
overeenstemming te brengen.
Wat kan jij een onzin verkondigen zeg, alsof de paar Moslims die hier gestemd hebben representatief zijn voor de meer dan 1,2 miljard Moslims in de wereld. Hoe weet jij nou of er andere niet-Moslims niet voor de gein op jouw poll hebben gestemd om de Islam in een kwaad daglicht te stellen? En trouwens als de Islam zegt dat hij gedood moet worden dan so be it!! en mag hij wat mij betreft gedood worden. Broeder Battle for piece heeft al stukken uit de bijbel laten zien dat er ook in staat dat een ieder die een andere God aanbidt of van geloof veranderd gestenigd moet worden. Waanneer het in de bijbel staat is het volgens jou maar net hoe je het interpreteert maar owee als het volgens jou in de Koran staat want dan is het meteen een tegenstrijdigheid. Discriminatie komt overal voor....jij wordt hier in nederland niet gediscrimineerd maar mijn broeders en zuster wel, enkel en alleen om het feit dat ze een baard, Islamitische kleding of een hidjaab dragen om ALLAH de Heer der werleden die mijn HEER en jouw HEER is tevreden te stellen. Jullie proberen ons geloof van ons af te nemen maar het zal jullie NOOIT lukken.

Zij willen het licht van Allah doven met hun monden, maar Allah wil slechts Zijn Licht volledig laten schijnen, ook al haten de ongelovigen het. At Taubah:32
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 13:08

Nog een keer voor PP die het niet begrijpt. Dat is niet erg want hij is eenmal niet erg slim.

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Voorwaar, Allah gelast u goed met goed (te vergelden) en wel te doen aan anderen en te geven als aan verwanten; en verbiedt onbetamelijkheid, kwaad en opstand. Hij raadt u aan dat gij er lering uit trekt. (Koran 16: 90)

Deswegen schreven Wij de kinderen Isra�ls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij de gehele mensheid had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken�(Koran 5: 32)

Het verwijt is slechts tegen hen, die de mensen onrecht aandoen en ten onrechte in het land opstand veroorzaken. Dezen zullen een pijnlijke straf ontvangen. (Koran 42: 42)

�En doe goed (aan anderen) zoals Allah u goed gedaan heeft; en schep geen wanorde op aarde, want Allah heeft hen, die onheil stichten, niet lief. (Koran 28: 77)

�en bewijst vriendelijkheid aan ouders, verwanten, wezen, de behoeftigen en aan de nabuur, die een vreemdeling is en de nabuur die een bloedverwant is en aan de metgezel, de reiziger en aan degenen die onder uw macht zijn. Voorzeker, Allah heeft de pochers en de opscheppers niet lief. (Koran 4: 36)

�En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding. En vreest Allah. Waarlijk, Allah is streng in het straffen. (Koran 5: 2)

O, gij die gelooft, weest voorstanders der rechtvaardigheid, getuigen voor Allah, zelfs al was het tegen uzelf, of ouders en verwanten. Hetzij rijk of arm, Allah is beter dan beiden. Volgt niet de begeerten, opdat gij niet onrechtvaardig zult zijn. En als gij de waarheid omzeilt of er u van afwendt, Allah is goed op de hoogte van wat gij doet. (Koran 4: 135)

O, gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet. (Koran 5: 8)

Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend. (Koran 2: 256)

Vermaant hen daarom want gij zijt slechts een vermaner; Gij zijt geen waker over hen. (Koran 88: 21-22)

"Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad�" (Koran 16:125)

Hen te leiden is niet uw plicht, maar Allah leidt wie Hij wil. (Koran 2:272)

Ze zullen nooit naar dwangmiddelen grijpen of vormen van psychische druk uitoefenen. Ze zullen ook geen wereldlijke privileges gebruiken om iemand tot het geloof te lokken. Wanneer ze een negatieve respons krijgen om wat ze zeggen, zullen de moslims in de zin van het volgende vers antwoorden: Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst. (Koran 109: 6)

En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden? (Koran 10: 99)

Wij weten het beste wat zij zeggen en gij zijt er niet om hen te dwingen. Vermaan dus met de Koran hem die Mijn bedreiging vreest. (Koran 50: 45)

�dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders. (Koran 5: 32)

En zij die geen andere goden naast Allah aanroepen noch iemand doden, wat Allah heeft verboden, tenzij met recht, noch overspel plegen; en hij die dat doet zal een straf ondergaan. (Koran 25: 68)

Bovendien behoort hij (die dit doet) tot hen, die geloven en elkander aansporen tot geduld en die elkander aansporen tot barmhartigheid. Dezen zullen aan de rechter hand zijn. (Koran 90: 17-18)

Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie gij vijandschap hebt, hij zal als uw boezemvriend worden". (Koran 41: 34)

�Allah is Liefderijk en Genadevol jegens de mensen. (Koran 2:143)

En Allah roept naar het tehuis van Vrede en leidt wie Hij wil naar het rechte pad
(Koran, 10: 25)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 34567>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.