Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenHoofddoek

 Post Reply Post Reply Pagina  123 5>
Schrijver
Assie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hoofddoek
    Geplaatst op: 01 april 2006 om 16:38
Salaam wa aalekoem wa rahmatoellah
Hallo voor de overige

Laatst zat ik met een paar docenten in een lokaal over de Hidjaab te praten, de meeste vertelde dat ze het erg jammer vinden, omdat ze hun haar bedeken en dat het zonde is. Ik probeerde het uit te leggen, maar blijkbaar vonden ze mijn argumenten niet zo sterk, want ze waren er van overtuigd dat het MOEST en geen enkel verdere betekenis had.

Daarom wil ik jullie vragen wat zouden jullie zeggen in zo een situatie? Wat zouden jullie antwoorden?

InchAllah zal ik het snel lezen

Wa aalekoem salaam 
�Voorwaar, aan Allah behoren wij en voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren.�
Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 05:42
Assalaamoe ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe,

Nou dat is een teken van onwetenheid.

Want wij moslima's zien de hoofddoek als bescherming en niet als onderdrukking.

Je kan ook eventueel de voordelen van de hijaab eens laten zien aan je docenten.

*voordelen van de hijaab *

1) Een Hijaab is een soort vitrinekast voor een diamant en deze diamant is de vrouw.
De Islam ziet de vrouw als een kostbare bezit, waar niet iedereen zomaar aan kan komen.
Door de hoofddoek schermt ze haar schoonheid af, behalve voor diegene die Allah heeft toegestaan.

2) De Hijaab beschermt de vrouw tegen ongewenste intimiteit en lastige jongens en mannen.

3) Een vrouw met een hijaab krijgt eerder de kans om haar innerlijkheid te vertonen dan iemand zonder hijaab.
Want het uiterlijk is toch de eerste indruk van de mens. Zo hebben we onze oordeel al klaar staan als het toevallig een lelijk iemand is, we geven zo iemand niet eens de kans om zijn innerlijk te laten spreken.
En bij de hijaab wordt haar echte uiterlijk als het ware vermomd, want niemand weet werkelijk wat voor schoonheid er onder die hijaab zit.


4) Door de Hijaab wordt de vrouw niet als een ***object gezien en behandeld. Maar gewoon als een echt vrouw.

5) Door de Hijaab bestrijd je slecht nafs (gevoelens).
Je hoeft niet meer uren voor de spiegel te staan om nog mooier dan je vriendin proberen uit te zien. Of zoveel moeite doen om bij de mode te blijven bv, knippen, fohnen, touperen, verven, krullen, stijlen enz. en dit allenaal is nog slecht voor je haren ook.


6) Hijaab voorkomt jaloezie blikken van andere vrouwen.
Want schoonheid van een vrouw zijn haar haren. De islam bestrijd het gevoel van jaloezie. Tenzij het jaloezie is om iemands kennis van de islam. Dit is namelijk positief jaloezie


7) Door een hijaab laat je zien dat jou religie Islam is en er trots op ben omdat je het nog ook praktiseer.


8. Door een Hijaab krijgt een vrouw nOer (licht) in haar gezicht.
Dit komt door haar nederigheid en schaamte voor Allah.


9) Een vrouw met een hijaab wordt gewaardeerd, gerespecteerd in de moslimsgemeenschap.


10) En als het scheelt heel wat tijd als je even snel weg moet. Je hoeft dan nog niet je haar in model te brengen.
Je pakt een hijaab doe het op en klaar is kees.

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien
{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 07:25

de hidjaab laat zien dat het geloof uit een andere cultuur komt. kennelijk is de woestijncultuur een stuk harder in uitingen dan hier in Nederland. Het gebruik van de hidjaab in Nederland vind ik dan ook zeer overbodig en meer een teken van afzetten tegen de maatschappij.

1) ik ga de vrouw heus niet meer zien als een vrouw opzich. Ik blijf een man en als man heb je gewoon altijd wel een soort seksuele drive t.o.v. van vrouwen. Om heel eerlijk te zijn denk ik dan dat je nog beter klederdracht kan gaan lopen want de kont van een vrouw of meisje is ook belangrijk ;). Bovendien vind ik een vrouw met een hoofddoek na deze uitleg een zeer angstig type vrouw, bang om om te gaan met andere mensen, als ik later een eigen bedrijf heb zal ik dit zeker meenemen in de evaluatie van moslimmeisjes/vrouwen.

Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 09:14
In eerste instantie geplaatst door aadtos

 Bovendien vind ik een vrouw met een hoofddoek na deze uitleg een zeer angstig type vrouw, bang om om te gaan met andere mensen, als ik later een eigen bedrijf heb zal ik dit zeker meenemen in de evaluatie van moslimmeisjes/vrouwen.

 

precies dit is ook de bedoeling, om onze moslimas te beschermen voor oversekste wezens als jouw..     

De rechtschapen salaf waren volangst dat hungoede daden verspilling waren,of niet zouden worden geaccepteerd. Wat dehuidige generatie betreft:die iser zeker vandat hun verwaarlozing vergeven zalworden
Terug naar boven
Assie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 10:20
Salaam

Dazakoem Allhoe giran!!!!! Voor jullie reacties, ik heb er zeker veel aan, en ik ga ze in het heden zeker toepassen..

Laatste tijd krijg ik veel vaak vragen over de hjiaab, vaak Nederlandse mannen/vrouwen die erg nieuwesgierig zijn, wat nou percies een hoofddoek inhoudt, wat de correcte hoofddoek is en waarom iedereen het op zijn eigen manier draagt, gaan make-up en hoofddoek samen en nog veel meer van dot soort vragen.

Wa aalekoem salaam
�Voorwaar, aan Allah behoren wij en voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren.�
Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 12:20
In eerste instantie geplaatst door Assie

Salaam

Dazakoem Allhoe giran!!!!! Voor jullie reacties, ik heb er zeker veel aan, en ik ga ze in het heden zeker toepassen..

Laatste tijd krijg ik veel vaak vragen over de hjiaab, vaak Nederlandse
mannen/vrouwen die erg nieuwesgierig zijn, wat nou percies een
hoofddoek inhoudt, wat de correcte hoofddoek is en waarom iedereen het
op zijn eigen manier draagt, gaan make-up en hoofddoek samen en nog
veel meer van dot soort vragen.

Wa aalekoem salaam



Assalaamoe ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe,

Wa ijaaki,

Tracht ze dan zo duidelijk te beantwoorden op de correcte manier inch'allah Succes ermee alvast.

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien
{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 12:28
In eerste instantie geplaatst door Prayer

precies dit is ook de bedoeling, om onze moslimas te beschermen voor oversekste wezens als jouw..     

ik probeer nog naar een oplossing te zoeken om de wereld te behoeden tegen sukkels zoals jou!

Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 12:34
Assalaamoe ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe,

peace...please...

Met vriendelijke groeten Oegt Y. fi dien
{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 12:42
H� zo'n actie werkt alleen maar een tegenactie in de hand. Ik stel voor dat prayer mij een keer gaat ontmoeten en dat hij zijn opmerking terugneemt. Ik ben vrij eerlijk in de dingen die ik zeg en het word onterecht in het negatieve getrokken!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 13:25

Assalamoe3leikoem,

Vreemd hoor dat ze zo reageren hoezo zonde? Het is jouw haar en jouw keuze lijkt mijzelf en wie het niet bevalt op straat kijk dan lekker de andere kant op zou ik zeggen, heel simpel. Oegty Y heeft je al het een en ander verteld en een hijaab is eenmaal een vrije keuze en die draag je uit Liefde voor Allah swt en voor jezelf.

Waarom sommige het anders dragen dat heeft te maken dat iedereen op een andere manier uiting geeft en praktiseert in zijn/haar geloof.

Aadtos is een beetje overbodig zo'n opmerking ten eerste is een hoofddoek niet iets vanuit een cultuur maar vanuit je geloofsovertuiging. Iedereen heeft het recht om te dragen wat hij/zij wil. Ik ga anderen ook niet vertellen hoe te leven of hie te gedragen... Immers ieder leeft voor zichzelf en bepaald zelf wat hij/zij draagt.

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Assie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 14:45
In eerste instantie geplaatst door aadtos

H� zo'n actie werkt alleen maar een tegenactie in de hand. Ik stel voor dat prayer mij een keer gaat ontmoeten en dat hij zijn opmerking terugneemt.
Hoezo terug nemen als het de waarheid is?
 Ik ben vrij eerlijk in de dingen die ik zeg en het word onterecht in het negatieve getrokken!het is geen negatieve opmerking hoor,het is de waarheid en die kan soms hoe vervelend je het ook vindt pijn doen
�Voorwaar, aan Allah behoren wij en voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren.�
Terug naar boven
Assie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 14:48
In eerste instantie geplaatst door aadtos

de hidjaab laat zien dat het geloof uit een andere cultuur komt. kennelijk is de woestijncultuur een stuk harder in uitingen dan hier in Nederland. Het gebruik van de hidjaab in Nederland vind ik dan ook zeer overbodig en meer een teken van afzetten tegen de maatschappij.

1) ik ga de vrouw heus niet meer zien als een vrouw opzich. Ik blijf een man en als man heb je gewoon altijd wel een soort seksuele drive t.o.v. van vrouwen. Om heel eerlijk te zijn denk ik dan dat je nog beter klederdracht kan gaan lopen want de kont van een vrouw of meisje is ook belangrijk ;). Bovendien vind ik een vrouw met een hoofddoek na deze uitleg een zeer angstig type vrouw, bang om om te gaan met andere mensen.Wat een stomme reactie is dit zeg! het is alles behalve de waarheid! Dus vrouwen met hoofddoeken zijn angstig en ook nog eens band om om te gaan met andere mensen? nou je zit er helemaal naast!!!!!!!!! Trek niet zo SNEL je conclusie en! Ach jah geen woorden voo gewoon als ik later een eigen bedrijf heb zal ik dit zeker meenemen in de evaluatie van moslimmeisjes/vrouwen.

�Voorwaar, aan Allah behoren wij en voorwaar, tot Hem zullen wij terugkeren.�
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 15:02
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Assalamoe3leikoem,

Vreemd hoor dat ze zo reageren hoezo zonde? Het is jouw haar en jouw keuze lijkt mijzelf en wie het niet bevalt op straat kijk dan lekker de andere kant op zou ik zeggen, heel simpel. Oegty Y heeft je al het een en ander verteld en een hijaab is eenmaal een vrije keuze en die draag je uit Liefde voor Allah swt en voor jezelf.

Waarom sommige het anders dragen dat heeft te maken dat iedereen op een andere manier uiting geeft en praktiseert in zijn/haar geloof.

Aadtos is een beetje overbodig zo'n opmerking ten eerste is een hoofddoek niet iets vanuit een cultuur maar vanuit je geloofsovertuiging. Iedereen heeft het recht om te dragen wat hij/zij wil. Ik ga anderen ook niet vertellen hoe te leven of hie te gedragen... Immers ieder leeft voor zichzelf en bepaald zelf wat hij/zij draagt.

Het gaat mij er niet om of er een hoofddoek wordt gedragen. Het gaat mij erom waarom hij wordt gedragen en dat daar een aantal vooroordelen aan verbonden zijn die mijns inziens helemaal niet waar zijn. Bovendien vind ik het allemaal een beetje vage redenen namelijk. Aangezien dit een forum is, mag ik die punten dus ter discussie stellen, en gezien het landelijke debat erover is het niet vreemd dat het ook daadwerkelijk ter discussie wordt gesteld. Aan jouw de vraag om nogmaals te overdenken wat overbodig is!

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 15:05
In eerste instantie geplaatst door Assie

In eerste instantie geplaatst door aadtos

de hidjaab laat zien dat het geloof uit een andere cultuur komt. kennelijk is de woestijncultuur een stuk harder in uitingen dan hier in Nederland. Het gebruik van de hidjaab in Nederland vind ik dan ook zeer overbodig en meer een teken van afzetten tegen de maatschappij.

1) ik ga de vrouw heus niet meer zien als een vrouw opzich. Ik blijf een man en als man heb je gewoon altijd wel een soort seksuele drive t.o.v. van vrouwen. Om heel eerlijk te zijn denk ik dan dat je nog beter klederdracht kan gaan lopen want de kont van een vrouw of meisje is ook belangrijk ;). Bovendien vind ik een vrouw met een hoofddoek na deze uitleg een zeer angstig type vrouw, bang om om te gaan met andere mensen.Wat een stomme reactie is dit zeg! het is alles behalve de waarheid! Dus vrouwen met hoofddoeken zijn angstig en ook nog eens band om om te gaan met andere mensen? nou je zit er helemaal naast!!!!!!!!! Trek niet zo SNEL je conclusie en! Ach jah geen woorden voo gewoon als ik later een eigen bedrijf heb zal ik dit zeker meenemen in de evaluatie van moslimmeisjes/vrouwen.

h� ten eerste zeg ik hoe ik het lees en hoe het op mij overkomt. het is niet stom en misschien wordt het eens de hoogste tijd dat je dit soort posts meer serieus gaat nemen. Niet iedereen zit te wachten op alleen de uitleg van moslims. Niet-moslims willen graag ook vertellen hoe zij tegenover dit soort onderwerpen staan. Alleen dat laatste vindt je een beetje stom niet?

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2006 om 15:05

Als sluiers vallen - Nadia Dala

Zelden heeft een eenvoudig kledingstuk zoveel politieke, sociale en maatschappelijke commotie veroorzaakt dan de - al dan niet opgelegde - sluier voor moslimvrouwen. Tal van politici, godsdienstkenners en andere zelfverklaarde deskundigen hebben er hun mening over gegeven en in enkele landen, zoals in Frankrijk en enkele Duitse deelstaten, werd de wetgeving terzake al aangepast. Worden moslimvrouwen door de sluier onderdrukt? Overdrijven moslima�s als Ayaan Hirsi Ali en Nahed Selim als ze beweren dat de sluier een door mannen opgelegde verplichting is? Worden moslimvrouwen onderdrukt zonder dat ze het beseffen? In haar boek Als sluiers vallen gaat de Vlaamse journaliste Nadia Dala op zoek naar de beweegredenen van moslimvrouwen om de hoofddoek al dan niet te dragen. Het brengt haar bij overtuigde, zelfs fundamentalistische moslima�s die de koran als hun hoogste goed beschouwen en bij jonge moslimvrouwen die zich net als Vlaamse feministen in weerwil van hun religieuze of familiale banden vrij voelen en zelfstandig handelen. Het levert een reeks interessante en verrassende portretten op waarmee de auteur, naar eigen zeggen, onze tunnelvisie op deze kwestie een heel klein beetje wil helpen verbreden.

Farah is een jonge vrouw die studeert voor intercultureel bemiddelaar en van de ene op de andere dag besliste om de hoofddoek te dragen. Ze was op zoek naar een levensdoel en vond dat via het internet in de islam. In dit geval dus geen kwestie van ouderlijke dwang maar een eigen bewuste keuze. �Ik probeer gewoon een godsvruchtig, vreedzaam leven te leiden�, zo zegt ze, maar haar keuze wordt door haar omgeving meewarig of met misplaatste empathie ge�nterpreteerd. Khadija, een in Nederland geschoolde vrouw, gaat heel wat verder. Ze draagt een niqaab � een sluier die alleen een balkje bij de ogen openlaat � en past een volledige segregatie tussen de geslachten toe. Zo weigert ze met haar schoonbroer in ��n ruimte te zitten, al is het maar om elke verleiding te voorkomen. Door de niqaab worden de dragers ervan niet langer identificeerbaar, iets wat de integratie in de maatschappij zo goed als onmogelijk maakt. Khadija zegt dat ze hiermee de koran volgt maar als Nadia Dala haar vraagt in welke verzen dit staat blijft ze het antwoord schuldig. Uiteindelijk blijkt dat ze gewoon de bevelen van een Saoedische sjeik te volgen. Het is tegen die onwetendheid dat ondermeer de Egyptische moslima Nahed Selim strijdt. In haar boek De vrouwen van de profeet toont ze aan dat dergelijke verplichtingen niet in de koran staan en dat ze enkel het resultaat zijn van door mannen opgelegde interpretaties.

Soumeya is veertig jaar en pleit onomwonden voor een aparte moslimzuil met eigen islamitische rechtbanken, scholen en ziekenhuizen, in Belgi� wel te verstaan. In feite wil ze geen deel uitmaken van de westerse samenleving maar streeft ze naar een vorm van apartheid. En de overheid zou dit mee moeten inrichten en subsidi�ren. Hiermee spoort ze met de idee�n van de Arabisch Europese Liga. �Wij wijzen de sharia niet af. Een moslim kan niet tegen de sharia zijn, want het is zijn plicht om hiernaar te streven�, aldus hun leider Abu Jahjah. Hiermee maakt hij duidelijk dat voor hem de islamitische shariawetten in gans Europa moeten worden ingevoerd, zij het via democratische weg. Als hij zijn zin krijgt wordt de verkoop van alcohol in winkels verboden, wordt de hand van dieven afgehakt en moeten meisjes vanaf hun zestiende (en volgens de islamitische normen zelfs vanaf hun veertiende) uitgehuwelijkt kunnen worden. En vrouwen die ontrouw zijn geweest moeten gestenigd worden als vier getuigen de daad met eigen ogen hebben gezien. Met zijn uitspraken maakt Abu Jahjah alvast duidelijk dat er voor de AEL geen gelijkwaardigheid bestaat tussen mannen en vrouwen, dat er geen scheiding bestaat tussen kerk en staat en dat de fysieke integriteit niet absoluut is.
Basrima staat model voor het tegendeel. Zij werd als Palestijnse in Jordani� gedwongen om te huwen met een man die haar nadien fysiek bedreigde, vluchtte naar Nederland en zette daar de hoofddoek bewust af omdat die haar ontplooiing in de weg stond. Dit tot groot ongenoegen van haar ouders. Schokkend is ook haar getuigenis hoe vrouwen en meisjes mishandeld worden in de Palestijnse vluchtelingenkampen. Zij worden mishandeld, mogen niet studeren, leven volledig ge�soleerd en moeten kinderen baren. Een systeem dat door de extremisten van Hamas aangemoedigd wordt. �De islamitische maatschappij aanvaardt geen zelfstandige, voor zichzelf opkomende vrouw�, aldus Basrima en ze roept haar zusters op om niet te luisteren �naar de stomme middeleeuwse mannetjes in de moskees�. Ook Miriam doorliep een hard parcours. Tegen haar wil uitgehuwelijkt op haar zestiende, zwaar mishandeld door haar familie en uiteindelijk gevlucht. Zij erkent dat de familiale druk binnen de Marokkaanse gemeenschap een serieus probleem vormt met als belangrijkste problemen de gedwongen huwelijken en het huiselijk geweld. Dat Miriam geen alleenstaand geval is, blijkt ook uit het succes van de Franse organisatie Ni putes, ni soumises van Fadela Amara. In 2003 kwamen ze met 30.000 op straat om te betogen voor meer zelfbeschikking. Over de vreselijke gevolgen van die vrouwonvriendelijke houding schreef wijlen Samira Bellil het boek Ontsnapt uit de hel. Ze werd het slachtoffer van groepsverkrachtingen omdat ze geen hoofddoek droeg.

Ook Touria bevrijdde zich van het ouderlijk gezag en koos voor haar eigen leven. Ze leeft in de Anderlechtse wijk Kuregem die door de overheid aan zichzelf was overgelaten. Eind jaren �90 waren daar ernstige rellen nadat een jonge Marokkaanse drugsdealer door de rijkswacht was neergeschoten. De jonge allochtonen kwamen in opstand, maar volgens Touria had dat vooral te maken met het gevoel van uitsluiting dat ze aan de lijve ondervinden. �Veel allochtone jongeren hebben geen vertrouwen meer in het systeem�, zo zegt ze en dat moeten we dringend serieus nemen. Touria zelf was een goede studente maar het PMS stuurde haar naar het beroepsonderwijs. Talloze jonge allochtonen raken op die manier in de zelfkant van de maatschappij en gaan revolteren. Hoog tijd dus om in te grijpen en ook deze jongeren alle kansen te geven op een zinvol leven door ze degelijk onderwijs te geven en ze daarin zoveel mogelijk te stimuleren. Tegelijk moet ook de mentaliteit van de werkgevers veranderen. Zij moeten hun discriminatie ten aanzien van vreemde werknemers laten varen teneinde een onomkeerbare tweescheiding in de maatschappij te vermijden. Wat heeft dit te maken met de hoofddoek? Het gevaar dat jonge moslims niet langer geloven in onze fundamentele waarden en de islam als d� oplossing zien, waarbij meisjes de hoofddoek niet zozeer dragen vanuit religieuze motieven, maar als een vorm van protest tegen de uitsluiting waarvan zijzelf en hun broers en zusters het slachtoffer zijn.

Ergerlijk is de getuigenis van Fatima, een moslima die doelbewust de hoofddoek draagt, wethouder is in het Amsterdamss stadsdeel Zeeburg en ambitie heeft om politieke carri�re te maken binnen de socialistische PVDA. Met haar hoofddoek wil ze juist die meisjes en vrouwen aantrekken die trots zijn op hun islamitische afkomst. Ze zegt dat ze de hoofddoek draagt omdat haar heilig boek, de koran, dit oplegt. Maar tussen de regels van haar statement ervaart de lezer een onbehagelijke vorm van opportunisme. Zo ontkent ze niet dat er vrouwen zijn die zich onder dwang toedekken, maar tegelijk weigert ze als politica in te grijpen en poneert ze dat de moslima�s hun emancipatiestrijd zelf moeten voeren. Dit is een typisch staaltje van cultuurrelativisme waarbij ze eigenlijk zegt dat we ons niet moeten moeien met de gebruiken en tradities die in feite haaks staan op onze fundamentele liberale grondrechten. Fatima heeft het vooral niet begrepen op Ayaan Hirsi Ali en stelt dat haar acties binnen allochtone kringen vooral wrevel oproepen. Dat zal wel. Honderdduizenden vaders, moeders, broers en andere familieleden schrikken van de oproep van de liberale politica ten aanzien van de islamitische meisjes en vrouwen om zelf hun leven in handen te nemen en keren zich tegen haar. Meestal verbaal, maar soms ook fysiek zoals duidelijk werd bij de moord op Theo Van Gogh. Op het lichaam van de vermoorde cineast liet de moordenaar Mohammed Bouyeri een boodschap achter waarin hij Ayaan Hirsi Ali rechtstreeks bedreigde. �Ik weet zeker dat jij, O Hirshi Ali, ten onder gaat�, zo schreef hij. Haar oproep tot zelfbeschikking van de vrouw binnen de moslimwereld moet voor hem desnoods met het keelmes gesmoord worden.

Het boek van Nadia Dala vervolgt met een nuchter betoog van de Tsjetjeense moslima Emilia. Ze houdt een heel pragmatisch discours en dat hoeft niet te verwonderen voor iemand die opgroeide in een land waar geweld en doodslag schering en inslag zijn. Ze beseft dat vrouwen met een hoofddoek in het Westen minder kans maken op de arbeidsmarkt. Maar ook dat heel wat allochtone vrouwen gemanipuleerd worden door op macht beluste mannen. �Als de Belgische Minister van Binnenlandse Zaken het verbiedt, dan neem ik mijn hoofddoek af�, zo zegt ze. Een pragmatische visie, maar hier had de auteur Emilia moeten duidelijk maken dat de betrokken minister dat nooit voorgesteld heeft. Patrick Dewael plaatst enkel vragen bij het dragen van hoofddoeken door vertegenwoordigers van de overheid zoals rechters en politiemensen, en door schoolkinderen in openbare scholen. Geen enkele liberaal zal het dragen van een hoofddoek verbieden aan mensen die dat vrijwillig willen doen. Alleen blijkt uit steeds meer getuigenissen dat van vrijwilligheid niet altijd sprake is, en dan heeft de overheid de plicht om de vrijheid van het individu te beschermen.

Storend is dan ook de uitspraak van CD&V-politica Nahima Lanjri dat de hoofddoek �het symbool van deugdelijkheid� is. Een kledingstuk als symbool van deugdelijkheid? Betekent dit dat een vrouw zonder hoofddoek �ondeugdelijk� is? Is deugdelijkheid dan verbonden met vestimentaire gebruiken? Dit is te gek voor (rationele) woorden. Maar haar uitspraak spoort met het verhaal van Zaynab die zich tot de islam bekeerde en boeken leest als Het bedrog van de evolutieleer. �Wie niet in de islam gelooft, die is gedoemd�, zo zegt ze. Het vormt in feite de kern van elk fundamentalistisch denken: �Wie niet voor mij is, is tegen mij�. Hier ligt de kern voor zoveel haat, onverdraagzaamheid en blinde terreur. Het boek eindigt met een getuigenis van A�se, een gematigde moslima die vrouwen oproept om zich te verzetten tegen tradities die vrouwen aan de haard houden. Zelf leefde ze in Nederland maanden opgesloten in huis, de gordijnen toegetrokken in totaal isolement. In Turkije droeg ze geen hoofddoek maar eens getrouwd werd ze er hier toe gedwongen. Opvallend is haar statement dat ze achteraf bekeken liever in Turkije was gebleven waar ze een carri�re had kunnen opbouwen.

Dit boek vormt geen wetenschappelijke staalkaart over islamitische vrouwen in de Lage Landen. De opvattingen van de protagonisten lopen heel sterk uiteen en demonstreren hoezeer de geesten binnen de moslimwereld verschillen. Dit hoeft geen zwakte te zijn, integendeel. Net die grote verscheidenheid aan meningen staat haaks op het door fundamentalisten zo nagestreefde conformisme en hun onderwerping aan heilige teksten. Steeds meer moslima�s kruipen in hun pen en klagen de vrouwonvriendelijke praktijken binnen de moslimtradities aan. Ze gaan de weg op van het individualisme, waarbij elke mens zelf invulling kan geven aan zijn of haar levenslot. Net deze evolutie is blijkbaar een doorn in het oog van de mannen die het binnen de moslimwereld steeds voor het zeggen hadden. Het is niet ondenkbaar dat de hevige reacties vanuit de moslimwereld, waaronder de terreuraanslagen, te maken hebben met hun besef dat hun greep op de vrouwen afneemt en dat sommige westerse landen vrouwen daarin steunen. Het gaat in hun ogen om een fundamentele strijd. Die van de suprematie van de man boven de vrouw, zoals vroeger van de ari�r boven de jood. Daar moeten we als wereldburgers tegenin gaan. Als vrouwen dat zelf willen moeten sluiers vallen.


Nadia Dala, Als sluiers vallen, Houtekiet, 2005

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 00:28
en we zijn weer vertrokken.................
Minachting voor anderen is voedsel voor eigenwaan.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 02:01

Als sluiers vallen....

Dan krijgen we als het goed is mooie diamanten te zien. :) 

Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 02:32
In eerste instantie geplaatst door aadtos

In eerste instantie geplaatst door Prayer

precies dit is ook de bedoeling, om onze moslimas te beschermen voor oversekste wezens als jouw..     

ik probeer nog naar een oplossing te zoeken om de wereld te behoeden tegen sukkels zoals jou!

sukkels? daar zijn jullie goed in, lekker bijdehand doen achter de pctje, ik zou zulke beledingen liever direct willen horen, maar ja jullie kofaars zijn een en al hyporcricie en lafheid..

De rechtschapen salaf waren volangst dat hungoede daden verspilling waren,of niet zouden worden geaccepteerd. Wat dehuidige generatie betreft:die iser zeker vandat hun verwaarlozing vergeven zalworden
Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 02:37

In eerste instantie geplaatst door aadtos

H� zo'n actie werkt alleen maar een tegenactie in de hand. Ik stel voor dat prayer mij een keer gaat ontmoeten en dat hij zijn opmerking terugneemt. Ik ben vrij eerlijk in de dingen die ik zeg en het word onterecht in het negatieve getrokken!

dit waren jouw achterlijke woorden

 Het gebruik van de hidjaab in Nederland vind ik dan ook zeer overbodig en meer een teken van afzetten tegen de maatschappij.

1) ik ga de vrouw heus niet meer zien als een vrouw opzich. Ik blijf een man en als man heb je gewoon altijd wel een soort seksuele drive t.o.v. van vrouwen. Om heel eerlijk te zijn denk ik dan dat je nog beter klederdracht kan gaan lopen want de kont van een vrouw of meisje is ook belangrijk ;). .

kortom een oversekste freak...   maar de essensie van een kofaar is bekend... altijd schijnheilige argumenten gebruiken om hun puntje te maken.,. 

De rechtschapen salaf waren volangst dat hungoede daden verspilling waren,of niet zouden worden geaccepteerd. Wat dehuidige generatie betreft:die iser zeker vandat hun verwaarlozing vergeven zalworden
Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 02:41
In eerste instantie geplaatst door Ruud

Als sluiers vallen....

Dan krijgen we als het goed is mooie diamanten te zien. :) 

precies zoals ik het al zei.. oversekst...  leren jullie eens dat niet iedere vrouw een lust object is...    het is toch genoeg wat jouw volk in verschillende moslim landen(en gekoloniseerde landen) doen en hebben gedaan... zogenaamd vrouwen rechten invoeren.. door ze stelselmatig te verkrachten etc..  jullie ongelovige mannen zijn een stelletje gefrustreerde freaks, zonder al dat bloot is er ook geen leven meer..

De rechtschapen salaf waren volangst dat hungoede daden verspilling waren,of niet zouden worden geaccepteerd. Wat dehuidige generatie betreft:die iser zeker vandat hun verwaarlozing vergeven zalworden
Terug naar boven
Prayer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 14 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 02:47
In eerste instantie geplaatst door *Kimmie*

In eerste instantie geplaatst door Prayer

precies dit is ook de bedoeling, om onze moslimas te beschermen voor oversekste wezens als jouw..     

Ken jij Aad persoonlijk?  Ik wel, en je zou er niet verder naast kunnen zitten.  Persoonlijk vind ik een hidjaab net de seksualiteit van de vrouw in de verf zetten, die is blijkbaar zo scary (en bepaalde mannen zouden er blijkbaar alle controle over verliezen?) dat ze moet weggestopt worden.  Misschien moet je de vrouw algemeen iets minder seksueel bekijken, en dan is de hidjaab meteen helemaal overbodig.  In mijn omgeving is ie dat sowieso al.

appels met peren vergelijken,, goed zo..

wij hebben het hier over het feit dat moslimas een hijaab dragen uit vrije wil(hou toch eens op met dat gekakkel over wegstoppen etc.. wij hoeven onze vrouwen niet op te leggen)   en dan komt er een of ander vreemde wezen die het hier over de achterwerk heeft en aantrekkelijkheid.  dus ik zou zeggen tegen dat ongelovige onkruid bekijk het niet zo eenzijdig er speelt meer bij het dragen van een hoofddoek..  enige wat wij van de onwetende te horen krijgen is dat ze niet willen opvallen, ofdat ze dit doen voor de moslim mannen.. etc..  ach het is zinloos om op jullie te reageren.. kufaars zijn goed in bedrog en schijn... kijk om je heen genoeg bewijzen.. 

De rechtschapen salaf waren volangst dat hungoede daden verspilling waren,of niet zouden worden geaccepteerd. Wat dehuidige generatie betreft:die iser zeker vandat hun verwaarlozing vergeven zalworden
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 02:49
In eerste instantie geplaatst door Ruud

Als sluiers vallen....

Dan krijgen we als het goed is mooie diamanten te zien. :) 

 kunnen ze lang wachten.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 05:33
In eerste instantie geplaatst door Ruud

Als sluiers vallen....

Dan krijgen we als het goed is mooie diamanten te zien. :) 

Dus jij wilt de diamanten die behoren aan een ander bekijken of begeren? Ruudje toch, als christen zou je beter moeten weten. Dit is wat er in het christendom zelf over gezegd wordt:

Jezus over onwettige begeerte

In de bergrede, die de hoofdstukken 5, 6 en 7 van Matte�s betreedt Jezus het terrein van het Tiende Gebod.

Hij wees erop - lees Matte�s 5:28 - dat als men getrouwd is, reeds zondigt als men een andere vrouw begeert. Hij zei dat als je reeds in je hart een andere vrouw begeert je in je hart reeds echtbreuk pleegt. Hij zei ook dat in plaats van zo in je hart te zondigen, je nog beter je oog kunt uitrukken. Want het is uiteindelijk beter met ��n oog naar de hemel te gaan, dan met twee in de hel te belanden.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 07:55
In eerste instantie geplaatst door Prayer

In eerste instantie geplaatst door aadtos

 Bovendien vind ik een vrouw met een hoofddoek na deze uitleg een zeer angstig type vrouw, bang om om te gaan met andere mensen, als ik later een eigen bedrijf heb zal ik dit zeker meenemen in de evaluatie van moslimmeisjes/vrouwen.

 

precies dit is ook de bedoeling, om onze moslimas te beschermen voor oversekste wezens als jouw..     

    Aapje komt weer uit de mouw... Onze moslima's een mooi stukje bezit.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 07:57
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Als sluiers vallen....

Dan krijgen we als het goed is mooie diamanten te zien. :) 

 kunnen ze lang wachten.

 
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 07:59
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Als sluiers vallen....

Dan krijgen we als het goed is mooie diamanten te zien. :) 

Dus jij wilt de diamanten die behoren aan een ander bekijken of begeren? Ruudje toch, als christen zou je beter moeten weten. Dit is wat er in het christendom zelf over gezegd wordt:

Jezus over onwettige begeerte

In de bergrede, die de hoofdstukken 5, 6 en 7 van Matte�s betreedt Jezus het terrein van het Tiende Gebod.

Hij wees erop - lees Matte�s 5:28 - dat als men getrouwd is, reeds zondigt als men een andere vrouw begeert. Hij zei dat als je reeds in je hart een andere vrouw begeert je in je hart reeds echtbreuk pleegt. Hij zei ook dat in plaats van zo in je hart te zondigen, je nog beter je oog kunt uitrukken. Want het is uiteindelijk beter met ��n oog naar de hemel te gaan, dan met twee in de hel te belanden.

Ik ben niet getrouwd.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 11:46

Het gaat mij er niet om of er een hoofddoek wordt gedragen. Het gaat mij erom waarom hij wordt gedragen en dat daar een aantal vooroordelen aan verbonden zijn die mijns inziens helemaal niet waar zijn. Bovendien vind ik het allemaal een beetje vage redenen namelijk. Aangezien dit een forum is, mag ik die punten dus ter discussie stellen, en gezien het landelijke debat erover is het niet vreemd dat het ook daadwerkelijk ter discussie wordt gesteld. Aan jouw de vraag om nogmaals te overdenken wat overbodig is![/QUOTE]

Waarom hij wordt gedragen wordt toch al uitgelegd of niet soms, en laten we vooropstekken dat het niet alleen gaat om de diamant die bedekt moet worden. De Islaam heeft een plicht voor de vrouw en daar zit bij een hoofddoek dragen en je bent er vrij in om het te volgen of niet. Dat is aan jezelf. Wie zegt dat je het niet ter discussie mag stellen? Het gaat erom de manier waarop je dat doet. Veel Nederlandse vrouwen die zelf voor de Islaam kiezen die kiezen er ook zelf voor om een hoofddoek te gaan dragen, een non kan haar habijt dragen zonder dat iemand daar zich druk om maakt maar o wee als een moslima dat doet...

Nogmaals cultuur en geloof zijn twee hele verschillende dingen die je totaal niet met elkaar kunt vergelijken immers een geloof is een levenswijze en de cultuur niet!

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 11:48
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Het gaat mij er niet om of er een hoofddoek wordt gedragen. Het gaat mij erom waarom hij wordt gedragen en dat daar een aantal vooroordelen aan verbonden zijn die mijns inziens helemaal niet waar zijn. Bovendien vind ik het allemaal een beetje vage redenen namelijk. Aangezien dit een forum is, mag ik die punten dus ter discussie stellen, en gezien het landelijke debat erover is het niet vreemd dat het ook daadwerkelijk ter discussie wordt gesteld. Aan jouw de vraag om nogmaals te overdenken wat overbodig is!

Waarom hij wordt gedragen wordt toch al uitgelegd of niet soms, en laten we vooropstekken dat het niet alleen gaat om de diamant die bedekt moet worden. De Islaam heeft een plicht voor de vrouw en daar zit bij een hoofddoek dragen en je bent er vrij in om het te volgen of niet. Dat is aan jezelf. Wie zegt dat je het niet ter discussie mag stellen? Het gaat erom de manier waarop je dat doet. Veel Nederlandse vrouwen die zelf voor de Islaam kiezen die kiezen er ook zelf voor om een hoofddoek te gaan dragen, een non kan haar habijt dragen zonder dat iemand daar zich druk om maakt maar o wee als een moslima dat doet...

Nogmaals cultuur en geloof zijn twee hele verschillende dingen die je totaal niet met elkaar kunt vergelijken immers een geloof is een levenswijze en de cultuur niet!

[/QUOTE] Probleem is dat niet elke man zo zuiver denkt.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2006 om 11:58
Ja dat is niet mijn probleem ik vraag me af waar het probleem soms zit dat mensen de arrogantie bezitten om te bepalen wat anderen kunnen dragen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden op de modeschool gezeten. Daar maakt het niet uit wie je bent wat je bent en wat je draagt. Als jij in een zwarte cape door de school wil lopen is dat goed, wil jij geheel Islamitisch gekleed gaan dan is dat ook goed, gelukkig is men vrij om te kunnen dragen wat hij of zij wil! Al7amduLilah
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 april 2006 om 18:46
In eerste instantie geplaatst door Prayer

In eerste instantie geplaatst door aadtos

In eerste instantie geplaatst door Prayer

precies dit is ook de bedoeling, om onze moslimas te beschermen voor oversekste wezens als jouw..     

ik probeer nog naar een oplossing te zoeken om de wereld te behoeden tegen sukkels zoals jou!

sukkels? daar zijn jullie goed in, lekker bijdehand doen achter de pctje, ik zou zulke beledingen liever direct willen horen, maar ja jullie kofaars zijn een en al hyporcricie en lafheid..

oh ik ben niet bang voor niemand niet hoor. Ik wil je graag in het echt ontmoeten. Kan ik misschien iemand wijsmaken in-het-echt hoe ik tegenover dat soort veroordelende mensen zoals jou sta. Iemand die mij niet kent, en simpelweg reageert op 2-3 posts (wat zo ie zo al internet is) kan niet zulke antwoorden geven en daarmee roep je dit soort tegenantwoorden over zich af.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123 5>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.