Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Trinitas Enigma

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Trinitas Enigma
    Geplaatst op: 14 april 2006 om 12:19

Trinitas Enigma

Een benadering van de drie-eenheid vanuit de bijbel

 

De leer van de drie-eenheid is een raadselachtige ideologie die door de meerderheid van alle kerkgenootschappen wordt gedeeld. Wat ik mij nou afvraag, is of er onder de aanhangers onderzoek is geweest om te kijken of dit idee ook werkelijk door de bijbel wordt ondersteund.

 

Het simpele feit dat Jezus (Isa) (alaihi salaam) op zijn gezicht bad tot zijn Schepper en dingen zei als: �Mijn Vader is groter dan mij� en �Ikzelf kan niets�, maken het zo duidelijk als maar zijn kan dat er een verschil moet zijn tussen GOD en Jezus. Het slaat werkelijk nergens op dat GOD tot zichzelf bidt of zegt dat GOD groter is dan GOD. En in de vele verslagen in het NT (Nieuwe Testament) lezen we hoe Jezus (alaihi salaam) keer op keer het verschil duidelijk wil maken tussen zijn status en dat van GOD.

De traditie van het kruisigen aan een boom, of als er geen boom in de buurt was, een kruis, werd in die tijd en ook in de periode van voor de Grieken, als de ergst mogelijke straf gezien. Deze marteling van de wreedste en laagste soort werd al eerder door Egyptenaren, Perzen, Scythen en anderen uitgevoerd op alleen slaven en criminelen van de laag allooi. Het was een grote schande om aan het kruis gehangen te worden, een straf te laag voor Romeinse onderdanen. Ook hier is er sprake geweest van een heidense traditie die stilletjes in het christendom is geslopen. (�Das Symdol des Kreuzes�, 1876).

Jezus (alaihi salaam) probeert in het NT telkens duidelijk te krijgen dat hij nederig is, maar ook weer niet van het niveau van verkrachters en andere criminelen van de ergste soort. Waarom wilde Jezus (alaihi salaam) dit duidelijk maken aan zijn discipelen? Omdat GOD groter is dan alles wat Hij zelf heeft geschapen. En dat Profeet Jezus (alaihi salaam) net als ieder ander mens is, die door alle fases van het leven is gegaan van peuter, kleuter, pubertijd tot aan de volwassenheid.

 

In Johannes hoofdstuk 10 wordt er aan Jezus toegeschreven dat hij ���n� is met GOD. Maar in soortgelijke passages legt hij de context uit van het ���n� zijn. Zoals in Johannes 17:20 en 14:20.

 

Trinitas aanbidders lezen de bijbel en stoppen met lezen na de passage van Johannes 10:30. Waarom niet direct verzen 31-35 erachteraan doorlezen? In die verzen wordt de nadruk gelegd op de interpretatie en het vormt meteen het onweerlegbare bewijs dat Jezus (alaihi salaam) geen goddelijkheid claimt.

 

De realiteit wordt duidelijker wanneer je de passages van Jezus (alaihi salaam) naast elkaar legt. Automatisch kom je dan tot de conclusie dat Jezus (alaihi salaam) slechts een man was aan wie �het Woord van GOD is gezonden� en die door de Vader is �gestuurd�. Simpel gezegd, Jezus (alaihi salaam) is ��n van �de kinderen van de Meest Verhevene�, en dat is wat er werkelijk met �de zoon van GOD� wordt bedoeld.

 

De drie-eenheid is een leugenachtige leer die toegevoegd is aan de leer van Jezus (alaihi salaam). Het woord �drie-eenheid� komt in geen van de woorden van Jezus (alaihi salaam) voor. GOD uit de Hebreeuwse geschriften en Jezus aan de discipelen, hebben altijd aangespoord tot de aanbidding van ��n enkele GOD.

 

Er is nog genoeg hierover te schrijven, maar ik laat het voorlopig hierbij.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2006 om 09:26
Dat Jezus God is komt heel duidelijk uit de Bijbel. Het woordje drie-eenheid zal je niet vinden in de Bijbel, maar alles wijst erop dat God ��n God is in drie personen, Vader, Zoon (Jezus) en Heilige Geest.

Het grootste probleem voor mensen is denk ik dat dit niet te bevatten is. Het is een groot mysterie hoe dit nou precies in elkaar zit. Wat een feit is, is dat met onze taal en woorden niet te omschrijven is hoe dit mysterie nou precies in elkaar zit, het is niet goed uit te leggen, woorden schieten altijd te kort.

Het is een mysterie, een mysterie dat voor ons mensen moeilijk te bevatten is, wij zijn daarin nu eenmaal beperkter als God.

De reden waarom God mens is geworden en waarom hij voor onze zonden aan het Kruis moest sterven en op de derde dag moest verrijzen is nog zo'n mysterie. Onderdeel van Gods plan om de mens te verlossen, maar het sluit niet aan bij de Islam omdat jullie hele scheppingsverhaal al afwijkt van het werkelijke scheppingsverhaal zoals we dat in Genesis vinden.




Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2006 om 10:53
De status van Jezus' verkondiging, in haar samenhang en werking, is van een bovenmenselijke, zo men wil, goddelijke natuur. In Jezus vallen a.h.w. alle stukjes van de Grote Puzzel, het lang verwacht bevrijdend sociaal wijsgerig systeem, dat mensen goed doet samenleven, naadloos samen. Voor mij geeft het geen pas om Jezus te aanbidden als ware hij de Schepper z�lve. Dat vind ik neerkomen op een vorm van heidense idolenverering (aanbidding van de keizer, Jupiter gelijk). Voor mij is Jezus de Mensenzoon. Aan zijn woorden kunnen latere profeten voor mij niets toevoegen. Integendeel...........
De betekenis van de drie-eenheid is vooral overdrachtelijk op te vatten. Letterlijk opgevat zou, inderdaad, sprake zijn van een soort van leugen. Maar ook in overdrachtelijke zin blijft sprake van een groot mysterie.

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2006 om 12:12
Jezus is God en God is de Schepper, Jezus is dus de Schepper net als dat de Vader en de Heilige Geest God en dus de Schepper zijn.

De drie-eenheid is zeker wel letterlijk op te vatten, je kan het alleen niet in woorden vatten. Het is een mysterie dat wij als mensen niet helemaal kunnen bevatten en voor zover we dat kunnen kunnen wij het niet helemaal onder woorden brengen.


Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2006 om 16:26
In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Jezus is God en God is de Schepper, Jezus is dus de Schepper net als
dat de Vader en de Heilige Geest God en dus de Schepper zijn.

De drie-eenheid is zeker wel letterlijk op te vatten, je kan het alleen
niet in woorden vatten. Het is een mysterie dat wij als mensen niet
helemaal kunnen bevatten en voor zover we dat kunnen kunnen wij het
niet helemaal onder woorden brengen.

Het letterlijk gelijkstellen van een mens met de Schepper is noem ik de hoogste vorm van arrogantie, afgoderij zelfs.

De Schepper is de "Vader"/God die zich openbaart in de natuur en daarmee ook in de mens.
Jezus is Mensenzoon en Boodschapper van een bovenmenselijk/goddelijk stelsel van Inzichten waaraan wij (mensen) door de werking van de (Heilige) Geest deelachtig kunnen worden.
"Triniteit" duidt dan op de eenstemmigheid van God, Boodschapper en Geest.














Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2006 om 16:43

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


De reden waarom God mens is geworden en waarom hij voor onze zonden aan het Kruis moest sterven en op de derde dag moest verrijzen is nog zo'n mysterie. Onderdeel van Gods plan om de mens te verlossen, maar het sluit niet aan bij de Islam omdat jullie hele scheppingsverhaal al afwijkt van het werkelijke scheppingsverhaal zoals we dat in Genesis vinden.


De mythe van het scheppingverhaal zoals in Genesis en de hele opstandingtheorie, drie-eenheid etc. zijn alle onderdeel van het christelijke geloof die men nu onlosmakelijk van elkaar ziet, maar dat betekende nooit dat het altijd zo is geweest.

 

Kritische studies van de bijbel hebben aangetoond dat de bijbelse kosmogonie (scheppingsverhaal) is geleend uit het vroegere Babyloni� (wat nu Irak is). Op zoek zijn naar historische feiten in het bijbelse scheppingverhaal en je houden aan moderne wetenschap gaat gewoon niet samen. Enige kritische vragen die je als bijbellezers wel kunt stellen zijn: �Van welke bronnen zijn de kosmogonische idee�n in het OT afkomstig?� En �Waren dat originele idee�n van de Isra�lieten of waren ze geleend van een ander volk?�. De antwoorden zullen je verbazen.

 

Weer andere kritische studies over het opstandingverhaal tonen aan dat in de beginperiode de opstanding, in de ogen van de discipelen niets heeft bewezen of bevestigd. Pas later is dit geloof vast onderdeel geworden van het christendom. Zonder de opstanding, bestaat het christendom niet meer.

 

Maar laten we dit keer bij het onderwerp blijven.

 

In het OT (behalve enkele verzen in Psalmen) worden alle mensen �zoon� van GOD genoemd en niet enkele individuen onder de Isra�lieten. En GOD wordt Vader genoemd van de hele mensheid en niet alleen van een enkele Isra�lische individu.

 

Ook nu zijn er oneindig veel kritische vragen die je kunt stellen als bijbellezer om het raadsel te ontfrutselen. Bijvoorbeeld:

 

In Markus lezen we dat Jezus aan de rechterhand van GOD plaats neemt. Eindelijk in je eigen Koninkrijk, zit je nog steeds apart van de Vader. Dit maakt het raadsel nog ingewikkelder. Wordt de drie-eenheid in de hemel EEN of blijven het aparte personen?

 

Als Jezus een GOD is, dan is Mozes het ook (naudhubillah): lees Exodus 7:1

Toen sprak de Heer tot Mozes: Zie, Ik heb u tot een God gesteld over Farao, en Aron, uw broeder, zal uw profeet zijn.

 

GOD heeft volledige kennis van alle zaken in het universum. Hoe kan het dan dat Hij weet wanneer het uur is, maar de zoon niet?

Marcus 13:32

Maar van dien dag en die ure weet niemand, zelfs de Engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, maar alleen de Vader.

 

De miraculeuze geboorte van Jezus (alaihi salaam), maakt dat hem tot een god? Wat dan te denken van Adam, Eva of misschien anderen die zonder moeder EN vader zijn geboren? Dat is toch heel wat miraculeuzer dan de geboorte van Jezus zoon van Maria (alaihi salaam) die alleen zonder vader is geboren.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 03:22

Deze onzin over Jezus dat hij geen God is enzo moet een keer ophouden. De Bijbel maakt het overduidelijk dat Jezus de Zoon van God is. Tuurlijk zijn er onduidelijkheden, dat ontken ik niet, maar het is een pure leugen dat de Bijbel de goddelijkheid van Jezus ontzegt. Jezus is ook de enige die je zonden kan vergeven, en wie kan zonden vergeven dan God alleen?

Het is in de Indjil volgens Marcus, Lucas, Matte�s & Johannes (Evangel�en) duidelijk dat Jezus de Zoon van God is (met verwijzingen, vaak naar verschillende evangeli�n, omdat hetzelfde verhaal daarin staat). Deze lijst heb ik zelf in elkaar gedraaid en is niet uitputtend.

* de engel die de geboorte van Jezus bij Maria aankondigt zegt dat het kind de Zoon van God is
-Lucas 1:34;35
NB Jezus is niet de zoon van God omdat hij uit een maagd geboren is, maar hij is ALTIJD al de Zoon van God geweest!

* de duivel zelf en demonen erkennen hem als de Zoon van God
-de duivel: Matte�s 4:1-11; Lucas 4:1-13
-demonen, voorbeeld 1: Matt 8:28-34; Marcus 5:1-20; Lucas 8:26-39)
-demonen, voorbeeld 2: Marcus 1:21-28; Lucas 4:31-37
-demonen, voorbeeld 3: Marcus 3:11

* God erkent Jezus als de Zoon van God
voorbeeld: Marcus 1:9-10

* de discipelen erkennen hem als de Zoon van God
-voorbeeld: Matte�s 14:22-32; Markus 6:45-52; Johannes 6:15-21

* de Joden begrijpen dat hij claimt de Zoon van God te zijn
-Jezus vergaf zonden (Matte�s 9:1-8; Marcus 2:1-12; Lucas 5:17-26)
-Ze vroegen uit welk gezag hij Zijn werk deed (Matte�s 21:23-27; Marcus 11:27-33; Lucas 20:1-8)
-Jezus vroeg de Farizee�n (reiligeiuze leiders) wat ze van de messias vonden, Hij verwijst dan naar Psalm 110:1 (Matte�s 22:41-46; Marcus 12:35-37; Lucas 20:41-44)
-voor Zijn kruisiging vroeg de Cajafas, de hogepriester of hij de messias, de Zoon van God was. Jezus bevstigt dit en haalt Dani�l 7:13 aan (Matte�s 26:57-68; Marcus 14:53-65; Lucas 22:54-71; Johannes 18-24)

* de Romeinse soldaat erkende hem als Zoon van God (na Zijn dood aan het kruis)
-Matte�s 27:45-56; Marcus 15:33-41; Lucas 23:44-49; Johannes 19:28-30

* na zijn opstanding noemen zijn volgelingen hem God
in Handelingen en de brieven van Paulus, Petrus, Johannes, etc.

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 09:05
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Jezus is God en God is de Schepper, Jezus is dus de Schepper net als
dat de Vader en de Heilige Geest God en dus de Schepper zijn.

De drie-eenheid is zeker wel letterlijk op te vatten, je kan het alleen
niet in woorden vatten. Het is een mysterie dat wij als mensen niet
helemaal kunnen bevatten en voor zover we dat kunnen kunnen wij het
niet helemaal onder woorden brengen.



Het letterlijk gelijkstellen van een mens met de Schepper is noem ik de hoogste vorm van arrogantie, afgoderij zelfs.

De Schepper is de "Vader"/God die zich openbaart in de natuur en daarmee ook in de mens.
Jezus is Mensenzoon en Boodschapper van een bovenmenselijk/goddelijk stelsel van Inzichten waaraan wij (mensen) door de werking van de (Heilige) Geest deelachtig kunnen worden.
"Triniteit" duidt dan op de eenstemmigheid van God, Boodschapper en Geest.
 


Ik stel geen mens gelijk met de Schepper. Christus is God, God is mens geworden. Hij is dus mens maar ook en bovenal God. Je laat bewust een deel van wat ik zeg weg om mij op mijn woorden te proberen te pakken. God is nog altijd gelijk aan God, en ik zie dus niet in waarom dat arrogantie of afgoderij is als je God gelijk steld aan God.

De Schepper is God. God is Vader, Zoon en Heilige Geest. De schepper is niet alleen God de Vader, de ene God is de Schepper niet een van de personen van de ene God. Jezus is niet enkel een boodschapper, Jezus verkondigd en leert ons veel, maar Hij is niet zomaar een boodschapper, Hij is de Verlosser van ons mensen. Het is God zelf die ons verlost door voor ons te sterven aan het Kruis.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 09:09
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


De reden waarom God mens is geworden en waarom hij voor onze zonden aan het Kruis moest sterven en op de derde dag moest verrijzen is nog zo'n mysterie. Onderdeel van Gods plan om de mens te verlossen, maar het sluit niet aan bij de Islam omdat jullie hele scheppingsverhaal al afwijkt van het werkelijke scheppingsverhaal zoals we dat in Genesis vinden.


De mythe van het scheppingverhaal zoals in Genesis en de hele opstandingtheorie, drie-eenheid etc. zijn alle onderdeel van het christelijke geloof die men nu onlosmakelijk van elkaar ziet, maar dat betekende nooit dat het altijd zo is geweest.

 

Kritische studies van de bijbel hebben aangetoond dat de bijbelse kosmogonie (scheppingsverhaal) is geleend uit het vroegere Babyloni� (wat nu Irak is). Op zoek zijn naar historische feiten in het bijbelse scheppingverhaal en je houden aan moderne wetenschap gaat gewoon niet samen. Enige kritische vragen die je als bijbellezers wel kunt stellen zijn: �Van welke bronnen zijn de kosmogonische idee�n in het OT afkomstig?� En �Waren dat originele idee�n van de Isra�lieten of waren ze geleend van een ander volk?�. De antwoorden zullen je verbazen.

 

Weer andere kritische studies over het opstandingverhaal tonen aan dat in de beginperiode de opstanding, in de ogen van de discipelen niets heeft bewezen of bevestigd. Pas later is dit geloof vast onderdeel geworden van het christendom. Zonder de opstanding, bestaat het christendom niet meer.

 

Maar laten we dit keer bij het onderwerp blijven.

 

In het OT (behalve enkele verzen in Psalmen) worden alle mensen �zoon� van GOD genoemd en niet enkele individuen onder de Isra�lieten. En GOD wordt Vader genoemd van de hele mensheid en niet alleen van een enkele Isra�lische individu.

 

Ook nu zijn er oneindig veel kritische vragen die je kunt stellen als bijbellezer om het raadsel te ontfrutselen. Bijvoorbeeld:

 

In Markus lezen we dat Jezus aan de rechterhand van GOD plaats neemt. Eindelijk in je eigen Koninkrijk, zit je nog steeds apart van de Vader. Dit maakt het raadsel nog ingewikkelder. Wordt de drie-eenheid in de hemel EEN of blijven het aparte personen?

 

Als Jezus een GOD is, dan is Mozes het ook (naudhubillah): lees Exodus 7:1

Toen sprak de Heer tot Mozes: Zie, Ik heb u tot een God gesteld over Farao, en Aron, uw broeder, zal uw profeet zijn.

 

GOD heeft volledige kennis van alle zaken in het universum. Hoe kan het dan dat Hij weet wanneer het uur is, maar de zoon niet?

Marcus 13:32

Maar van dien dag en die ure weet niemand, zelfs de Engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, maar alleen de Vader.

 

De miraculeuze geboorte van Jezus (alaihi salaam), maakt dat hem tot een god? Wat dan te denken van Adam, Eva of misschien anderen die zonder moeder EN vader zijn geboren? Dat is toch heel wat miraculeuzer dan de geboorte van Jezus zoon van Maria (alaihi salaam) die alleen zonder vader is geboren.

 



Ik zou jou graag willen uitnodigen om de Koran ook zo te analyseren, zo kritisch en wetenschappelijk. De uitkomsten van je onderzoek zullen je verbazen, je zou willen dat je dat onderzoek nooit gedaan had.

Ik kan nu ingaan hierop en zal dat ook zeker een keer doen, maar ik zou graag eerst van jou kant jou eerste aanzet zien tot eenzelfde soort onderzoek van de Koran en de Islam. Lijkt mij namelijk ook erg interessant om over te praten.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 10:23
In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Jezus is God en God is de Schepper, Jezus is dus de Schepper net als
dat de Vader en de Heilige Geest God en dus de Schepper zijn.

De drie-eenheid is zeker wel letterlijk op te vatten, je kan het alleen
niet in woorden vatten. Het is een mysterie dat wij als mensen niet
helemaal kunnen bevatten en voor zover we dat kunnen kunnen wij het
niet helemaal onder woorden brengen.



Het letterlijk gelijkstellen van een mens met de Schepper is noem ik de hoogste vorm van arrogantie, afgoderij zelfs.

De Schepper is de "Vader"/God die zich openbaart in de natuur en daarmee ook in de mens.
Jezus is Mensenzoon en Boodschapper van een
bovenmenselijk/goddelijk stelsel van Inzichten waaraan wij (mensen)
door de werking van de (Heilige) Geest deelachtig kunnen worden. "Triniteit" duidt dan op de eenstemmigheid van God, Boodschapper en Geest.


Ik stel geen mens gelijk met de Schepper. Christus is God, God is mens
geworden. Hij is dus mens maar ook en bovenal God. Je laat bewust een
deel van wat ik zeg weg om mij op mijn woorden te proberen te pakken.
God is nog altijd gelijk aan God, en ik zie dus niet in waarom dat
arrogantie of afgoderij is als je God gelijk steld aan God.

De Schepper is God. God is Vader, Zoon en Heilige Geest. De schepper is
niet alleen God de Vader, de ene God is de Schepper niet een van de
personen van de ene God. Jezus is niet enkel een boodschapper, Jezus
verkondigd en leert ons veel, maar Hij is niet zomaar een boodschapper,
Hij is de Verlosser van ons mensen. Het is God zelf die ons verlost
door voor ons te sterven aan het Kruis.


Het enige wat ik doe is het poneren van een m.i. meer verlichte en, derhalve dus ook, een o.a. wat minder anthropocentrische visie. Wanneer christenen en/of moslims die strijdig vinden met hun geloofsopvatting (geloofsleer en/of overlevering en traditie) dan is dat jammer.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 10:27
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Jezus is God en God is de Schepper, Jezus is dus de Schepper net als
dat de Vader en de Heilige Geest God en dus de Schepper zijn.

De drie-eenheid is zeker wel letterlijk op te vatten, je kan het alleen
niet in woorden vatten. Het is een mysterie dat wij als mensen niet
helemaal kunnen bevatten en voor zover we dat kunnen kunnen wij het
niet helemaal onder woorden brengen.



Het letterlijk gelijkstellen van een mens met de Schepper is noem ik de hoogste vorm van arrogantie, afgoderij zelfs.

De Schepper is de "Vader"/God die zich openbaart in de natuur en daarmee ook in de mens.
Jezus is Mensenzoon en Boodschapper van een
bovenmenselijk/goddelijk stelsel van Inzichten waaraan wij (mensen)
door de werking van de (Heilige) Geest deelachtig kunnen worden. "Triniteit" duidt dan op de eenstemmigheid van God, Boodschapper en Geest.
 


Ik stel geen mens gelijk met de Schepper. Christus is God, God is mens
geworden. Hij is dus mens maar ook en bovenal God. Je laat bewust een
deel van wat ik zeg weg om mij op mijn woorden te proberen te pakken.
God is nog altijd gelijk aan God, en ik zie dus niet in waarom dat
arrogantie of afgoderij is als je God gelijk steld aan God.

De Schepper is God. God is Vader, Zoon en Heilige Geest. De schepper is
niet alleen God de Vader, de ene God is de Schepper niet een van de
personen van de ene God. Jezus is niet enkel een boodschapper, Jezus
verkondigd en leert ons veel, maar Hij is niet zomaar een boodschapper,
Hij is de Verlosser van ons mensen. Het is God zelf die ons verlost
door voor ons te sterven aan het Kruis.


Het enige wat ik doe is het poneren van een m.i. meer verlichte en, derhalve dus ook, een o.a. wat minder anthropocentrische visie. Wanneer christenen en/of moslims die strijdig vinden met hun geloofsopvatting (geloofsleer en/of overlevering en traditie) dan is dat jammer.


Ik vind het arrogant om het meer verlicht te noemen, het is m.i. beter te betitelen als meer afgedwaald. Meer afgedwaald van alle bronnen die wij hebben, puur gebaseerd op eigen gevoelens en idee�n.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 10:59
Sorry hoor, maar kijk nou eens goed naar je logica:
1. Jezus is God;
2. God is de Schepper;
3. Jezus is dus de Schepper.

Even wat "spelen" hiermee:

Ad.1: dit is een aanname, geen waarneming;
Ad.2: misschien is de Schepper wel groter dan jouw God;
Ad.3: hier zou moeten staan: Jezus is MIJN God, jouw overtuiging dus, een aanname.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 13:17
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Sorry hoor, maar kijk nou eens goed naar je logica:
1. Jezus is God;
2. God is de Schepper;
3. Jezus is dus de Schepper.

Even wat "spelen" hiermee:

Ad.1: dit is een aanname, geen waarneming;
Ad.2: misschien is de Schepper wel groter dan jouw God;
Ad.3: hier zou moeten staan: Jezus is MIJN God, jouw overtuiging dus, een aanname.


1. Jezus is God, dat weten we vanuit de overlevering, dat weten we omdat Hij ons dat heeft gezegt in de tijd dat Hij als mens op deze aarde was.
2. Ik praat niet over mijn God, ik praat over God, de enige God. En die enige God is de Schepper van alles.
3. Jezus is God en God is de Schepper, we strepen de twee gelijken weg en krijgen Jezus is de Schepper. Omdat Jezus God is en God de Schepper is kunnen we stellen dat Jezus de Schepper is. Het is echter niet gebruikelijk dat zo te stellen, toch is het wel zo.

Nogmaals, als ik over God spreek dan heb ik het over de enige God, niet over mijn God. Er is maar ��n God en ik kan dus ook alleen over die ene God spreken. Als ik zou spreken over mijn God dan zou dat betekenen dat ik naast de ene en enige God nog een andere God heb, of beter gezegt een afgod en die heb ik niet.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 17:17
In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


In eerste instantie geplaatst door alzukar

Sorry hoor, maar kijk nou eens goed naar je logica:
1. Jezus is God;
2. God is de Schepper;
3. Jezus is dus de Schepper.

Even wat "spelen" hiermee:

Ad.1: dit is een aanname, geen waarneming;
Ad.2: misschien is de Schepper wel groter dan jouw God;
Ad.3: hier zou moeten staan: Jezus is MIJN God, jouw overtuiging dus, een aanname.


1. Jezus is God, dat weten we vanuit de overlevering, dat weten we
omdat Hij ons dat heeft gezegt in de tijd dat Hij als mens op deze
aarde was.
2. Ik praat niet over mijn God, ik praat over God, de enige God. En die enige God is de Schepper van alles.
3. Jezus is God en God is de Schepper, we strepen de twee gelijken weg
en krijgen Jezus is de Schepper. Omdat Jezus God is en God de Schepper
is kunnen we stellen dat Jezus de Schepper is. Het is echter niet
gebruikelijk dat zo te stellen, toch is het wel zo.

Nogmaals, als ik over God spreek dan heb ik het over de enige God, niet
over mijn God. Er is maar ��n God en ik kan dus ook alleen over die ene
God spreken. Als ik zou spreken over mijn God dan zou dat betekenen dat
ik naast de ene en enige God nog een andere God heb, of beter gezegt
een afgod en die heb ik niet.


Ik heb problemen met -het letterlijk opvatten van- de uitspraak "Jezus is God". Wat betreft jouw punt 1. hierboven:
In de Evangelie�n leest men dat Jezus werd veroordeeld op zijn eigen getuigenis dat hij de Zoon van God is. Neem Matte�s 26,63: Maar Jezus bleef zwijgen. Toen sprak de hogepriester tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God ons te zeggen of Gij de Christus zijt, de Zoon van God. 64 Jezus gaf hem ten antwoord: Gij zegt het. Maar Ik zeg u: vanaf nu zult ge de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Macht en komen op de wolken des hemels. Dat laatste nu is ook op te vatten in de betekenis van: "Wat ik, Jezus, door mijn verkondiging in werking heb gezet zult gij niet meer kunnen stuiten." Iets wat de hogepriester inmiddels al drommels goed besefte, en wat ook de feitelijke reden was om zich van Jezus, door het opzettelijk letterlijk nemen van diens uitspraak, te ontdoen via het uitlokken van de roep om de doodstraf wegens godslastering.

Mijn interpretatie van Matte�s 26,64 is gestoeld op de goddelijke/bevrijdende natuur van Jezus' verkondiging, echter niet op de goddelijke natuur van Jezus z�lf.

Overigens kan ik me erg vinden in je oproep aan moslims op dit forum om eens eerlijk de hand in eigen boezem te steken.


Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2006 om 17:42
In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Dat Jezus God is komt heel duidelijk uit de Bijbel. Het woordje drie-eenheid zal je niet vinden in de Bijbel, maar alles wijst erop dat God ��n God is in drie personen, Vader, Zoon (Jezus) en Heilige Geest.

Het grootste probleem voor mensen is denk ik dat dit niet te bevatten is. Het is een groot mysterie hoe dit nou precies in elkaar zit. Wat een feit is, is dat met onze taal en woorden niet te omschrijven is hoe dit mysterie nou precies in elkaar zit, het is niet goed uit te leggen, woorden schieten altijd te kort.

Het is een mysterie, een mysterie dat voor ons mensen moeilijk te bevatten is, wij zijn daarin nu eenmaal beperkter als God.

De reden waarom God mens is geworden en waarom hij voor onze zonden aan het Kruis moest sterven en op de derde dag moest verrijzen is nog zo'n mysterie. Onderdeel van Gods plan om de mens te verlossen, maar het sluit niet aan bij de Islam omdat jullie hele scheppingsverhaal al afwijkt van het werkelijke scheppingsverhaal zoals we dat in Genesis vinden.




God is geen God van verwarring." � 1 Korinthi�rs 14:33, Statenvertaling (SV).
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 01:19

ik herhaal mijn overzicht met tekstverwijzingen waar staat dat Jezus de Zoon van God is (niet-uiputtend):

* de engel die de geboorte van Jezus bij Maria aankondigt zegt dat het kind de Zoon van God is
-Lucas 1:34;35
NB Jezus is niet de zoon van God omdat hij uit een maagd geboren is, maar hij is ALTIJD al de Zoon van God geweest!

* de duivel zelf en demonen erkennen hem als de Zoon van God
-de duivel: Matte�s 4:1-11; Lucas 4:1-13
-demonen, voorbeeld 1: Matt 8:28-34; Marcus 5:1-20; Lucas 8:26-39)
-demonen, voorbeeld 2: Marcus 1:21-28; Lucas 4:31-37
-demonen, voorbeeld 3: Marcus 3:11

* God verklaart Jezus als de Zoon van God
voorbeeld: Marcus 1:9-10

* de discipelen erkennen hem als de Zoon van God
-voorbeeld: Matte�s 14:22-32; Markus 6:45-52; Johannes 6:15-21

* de Joden begrijpen dat hij claimt de Zoon van God te zijn
-Jezus vergaf zonden (Matte�s 9:1-8; Marcus 2:1-12; Lucas 5:17-26)
-Ze vroegen uit welk gezag hij Zijn werk deed (Matte�s 21:23-27; Marcus 11:27-33; Lucas 20:1-8)
-Jezus vroeg de Farizee�n (reiligeiuze leiders) wat ze van de messias vonden, Hij verwijst dan naar Psalm 110:1 (Matte�s 22:41-46; Marcus 12:35-37; Lucas 20:41-44)
-voor Zijn kruisiging vroeg Cajafas, de hogepriester of hij de messias, de Zoon van God was. Jezus bevstigt dit en haalt Dani�l 7:13 aan (Matte�s 26:57-68; Marcus 14:53-65; Lucas 22:54-71; Johannes 18-24)

* de Romeinse soldaat erkende hem als Zoon van God (na Zijn dood aan het kruis)
-Matte�s 27:45-56; Marcus 15:33-41; Lucas 23:44-49; Johannes 19:28-30

* na zijn opstanding noemen zijn volgelingen hem God
in Handelingen en de brieven van Paulus, Petrus, Johannes, etc.

Over Cajafas: Lees 2 verzen erna:
63 Maar Jezus bleef zwijgen. De hogepriester zei: �Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.� 64 Jezus antwoordde: �U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.� 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+26%3A63-66&id18 =1&pos=0&set=10&lang=nl

Jezus haalt hier Dani�l 7:13/14 aan:
13 In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens.(=Jezus) Hij naderde de oude wijze (=de Vader, lees het gehele stuk van Dani�l 7, de beschrijving lijkt ook op die van Ezechi�l 1) en werd voor hem geleid. 14 Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Dani%EBl+7&id18=1&a mp;a mp;a mp;a mp;pos=0&set=10&lang=nl

Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 02:19

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

een heleboel christenen met wie ik discusseer zeggen gewoon dat Jezus niet letterlijk de zoon van god is en god zelf is. Dan zeg ik, je bedoelt dus dat hij een profeet is, ze zeggen ja. Dan ben je toch totaal tegen wat de bijbel zegt, word dan gewoon moslim zou ik zeggen, in de Islam wordt dat idee juist goedgekeurd. Dan zijn ze stil...

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 02:37
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

een heleboel christenen met wie ik discusseer zeggen gewoon dat Jezus niet letterlijk de zoon van god is en god zelf is. Dan zeg ik, je bedoelt dus dat hij een profeet is, ze zeggen ja. Dan ben je toch totaal tegen wat de bijbel zegt, word dan gewoon moslim zou ik zeggen, in de Islam wordt dat idee juist goedgekeurd. Dan zijn ze stil...

Asalaam Aleikum broeder,

Er zijn ook christenen die weer zeggen dat Jezus (vrede zij met hem) alleen de zoon van God is. Dus dat hij g��n God is en dat Adam (vrede zij met hem) de eerste mens op aarde was en dat Jezus (vrede zij met hem) de eerste mens in de hemel was. Van die hele drie-eenheid lijkt de heilige geest altijd het minst belangrijk. Ik hoor altijd oooohhh Heere God of Oooh Heere Jezus maar ik hoor nooit ooohhh Heere heilige geest. Als je aan tien christenen vraagt wie nou precies de heilige geest is dan is de kans groot dat je tien verschillende antwoorden krijgt.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 03:29

As-salamu alaikum mijn beste broeders en zusters,

 

Ik begrijp de verwarring best en waar die vandaan komt. Niet alleen is bijna alles van de hele trinitas (drie-eenheid) raadsel ingewikkeld, maar daar komen ook nog bij, de vele dubbele soms driedubbele betekenissen voor de meest simpele woorden en ook nog eens de metaforische inhoud bovenop alle ingewikkeldheid.

 

Waarom konden plattelands figuren van meer dan 2000 jaren geleden wel het raadsel ontfrutselen, maar volwassen mensen met hun opgepimpte brains van deze tijd niet? Vroeger begrepen ze perfect wat er aan de hand was. Dus wat is er nu mis met ons? De Boodschap die Allah aan Zijn schepselen stuurt is simpel en bevat geen ingewikkeldheid. Allah is juist een Genade voor de mensheid.

Antwoord is dat er niets mis is met ons, maar met die mensen die simpele dingen zo ingewikkeld mogelijk maken dat simpele figuren makkelijk te misleiden zijn vanwege hun onwetendheid.

 

Wie de Trinitas Enigma echt wilt oplossen, raad ik aan een beetje Arabisch te leren en de Koran te lezen. Je zult versteld staan hoe makkelijk en snel je de leugens, misleiding en bedriegerij van dit soort opportunisten zal herkennen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 05:30
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

As-salamu alaikum mijn beste broeders en zusters,

 

Ik begrijp de verwarring best en waar die vandaan komt. Niet alleen is bijna alles van de hele trinitas (drie-eenheid) raadsel ingewikkeld, maar daar komen ook nog bij, de vele dubbele soms driedubbele betekenissen voor de meest simpele woorden en ook nog eens de metaforische inhoud bovenop alle ingewikkeldheid.

 

Waarom konden plattelands figuren van meer dan 2000 jaren geleden wel het raadsel ontfrutselen, maar volwassen mensen met hun opgepimpte brains van deze tijd niet? Vroeger begrepen ze perfect wat er aan de hand was. Dus wat is er nu mis met ons? De Boodschap die Allah aan Zijn schepselen stuurt is simpel en bevat geen ingewikkeldheid. Allah is juist een Genade voor de mensheid.

Antwoord is dat er niets mis is met ons, maar met die mensen die simpele dingen zo ingewikkeld mogelijk maken dat simpele figuren makkelijk te misleiden zijn vanwege hun onwetendheid.

 

Wie de Trinitas Enigma echt wilt oplossen, raad ik aan een beetje Arabisch te leren en de Koran te lezen. Je zult versteld staan hoe makkelijk en snel je de leugens, misleiding en bedriegerij van dit soort opportunisten zal herkennen.

zie http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Christian-Trinity-vs-Qura n.png, ook in het Arabisch

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 05:33
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

Het is met het koninkrijk van de hemel als met een schat die verborgen lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw, en in zijn vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die akker te kopen.

 
Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.

jij bent die schat en jij bent die parel en Jezus is de schatgraver/koopman in bovenstaande gelijkenissen! Hij liet alles achter wat hij had in de hemel en kwam op aarde omdat hij ons een parel vindt.
 
Je kan het op pad sturen van Jezus door de Vader vergelijken met onze voorvader Abraham: hij kreeg van God de opdracht om zijn enige zoon te offeren, maar op de DERDE dag voorzag God ZELF door een lam te schenken! Abraham hoefde zijn zoon niet te offeren, maar God voorzag op de derde dag. Hier zien we ook symbolisch Jezus, die op de derde dag is opgestaan. God voorzag ZELF in redding van de mensheid door zijn EIGEN Zoon op te offeren. God is onze redder, wij kunnen onszelf niet redden (net als de ark van Noach de enige manier was om aan de grote vloed te ontkomen is Jezus de enige naam waardoor wij gered kunnen worden)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 05:43
In eerste instantie geplaatst door vradig

In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

Het is met het koninkrijk van de hemel als met een schat die verborgen lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw, en in zijn vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die akker te kopen.

 
Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.

jij bent die schat en jij bent die parel en Jezus is de schatgraver/koopman in bovenstaande gelijkenissen! Hij liet alles achter wat hij had in de hemel en kwam op aarde omdat hij ons een parel vindt.
 
Je kan het op pad sturen van Jezus door de Vader vergelijken met onze voorvader Abraham: hij kreeg van God de opdracht om zijn enige zoon te offeren, maar op de DERDE dag voorzag God ZELF door een lam te schenken! Abraham hoefde zijn zoon niet te offeren, maar God voorzag op de derde dag. Hier zien we ook symbolisch Jezus, die op de derde dag is opgestaan. God voorzag ZELF in redding van de mensheid door zijn EIGEN Zoon op te offeren.
Waarom maak je het zo moeilijk?
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 06:01
In eerste instantie geplaatst door vradig

In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

Het is met het koninkrijk van de hemel als met een schat die verborgen lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw, en in zijn vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die akker te kopen.

 
Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.

jij bent die schat en jij bent die parel en Jezus is de schatgraver/koopman in bovenstaande gelijkenissen! Hij liet alles achter wat hij had in de hemel en kwam op aarde omdat hij ons een parel vindt.
 
Je kan het op pad sturen van Jezus door de Vader vergelijken met onze voorvader Abraham: hij kreeg van God de opdracht om zijn enige zoon te offeren, maar op de DERDE dag voorzag God ZELF door een lam te schenken! Abraham hoefde zijn zoon niet te offeren, maar God voorzag op de derde dag. Hier zien we ook symbolisch Jezus, die op de derde dag is opgestaan. God voorzag ZELF in redding van de mensheid door zijn EIGEN Zoon op te offeren. God is onze redder, wij kunnen onszelf niet redden (net als de ark van Noach de enige manier was om aan de grote vloed te ontkomen is Jezus de enige naam waardoor wij gered kunnen worden)
Dus God offerde zichzelf? Waarom zou God iets offeren aan mensen die HIJ zelf geschapen heeft? Als ik aan een offer denk dan denk ik aan (een soort van) aanbidding. En ik kan er niet bij dat God zijn zoon die dus ook nog eens Hijzelf en de heilige geest blijkt te zijn offert aan een stel mensen dat toch niet gehoorzaamt. Jezus (vrede zij met hem) die volgens veel christenen God is kon zichzelf niet eens redden van het kruis.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 07:32
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Dat Jezus God is komt heel duidelijk uit de Bijbel. Het woordje drie-eenheid zal je niet vinden in de Bijbel, maar alles wijst erop dat God ��n God is in drie personen, Vader, Zoon (Jezus) en Heilige Geest.

Het grootste probleem voor mensen is denk ik dat dit niet te bevatten is. Het is een groot mysterie hoe dit nou precies in elkaar zit. Wat een feit is, is dat met onze taal en woorden niet te omschrijven is hoe dit mysterie nou precies in elkaar zit, het is niet goed uit te leggen, woorden schieten altijd te kort.

Het is een mysterie, een mysterie dat voor ons mensen moeilijk te bevatten is, wij zijn daarin nu eenmaal beperkter als God.

De reden waarom God mens is geworden en waarom hij voor onze zonden aan het Kruis moest sterven en op de derde dag moest verrijzen is nog zo'n mysterie. Onderdeel van Gods plan om de mens te verlossen, maar het sluit niet aan bij de Islam omdat jullie hele scheppingsverhaal al afwijkt van het werkelijke scheppingsverhaal zoals we dat in Genesis vinden.




God is geen God van verwarring." � 1 Korinthi�rs 14:33, Statenvertaling (SV).


Praat ik dan over verwarring? Ik zie geen verwarring in wat ik zeg, ik zeg alleen dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, en Gods denken onze pet te boven gaat. Wij mensen zijn beperkt en kunnen dus niet alles begrijpen hoe graag we dat ook zouden willen.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 07:37
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


In eerste instantie geplaatst door alzukar

Sorry hoor, maar kijk nou eens goed naar je logica:
1. Jezus is God;
2. God is de Schepper;
3. Jezus is dus de Schepper.

Even wat "spelen" hiermee:

Ad.1: dit is een aanname, geen waarneming;
Ad.2: misschien is de Schepper wel groter dan jouw God;
Ad.3: hier zou moeten staan: Jezus is MIJN God, jouw overtuiging dus, een aanname.


1. Jezus is God, dat weten we vanuit de overlevering, dat weten we
omdat Hij ons dat heeft gezegt in de tijd dat Hij als mens op deze
aarde was.
2. Ik praat niet over mijn God, ik praat over God, de enige God. En die enige God is de Schepper van alles.
3. Jezus is God en God is de Schepper, we strepen de twee gelijken weg
en krijgen Jezus is de Schepper. Omdat Jezus God is en God de Schepper
is kunnen we stellen dat Jezus de Schepper is. Het is echter niet
gebruikelijk dat zo te stellen, toch is het wel zo.

Nogmaals, als ik over God spreek dan heb ik het over de enige God, niet
over mijn God. Er is maar ��n God en ik kan dus ook alleen over die ene
God spreken. Als ik zou spreken over mijn God dan zou dat betekenen dat
ik naast de ene en enige God nog een andere God heb, of beter gezegt
een afgod en die heb ik niet.


Ik heb problemen met -het letterlijk opvatten van- de uitspraak "Jezus is God". Wat betreft jouw punt 1. hierboven:
In de Evangelie�n leest men dat Jezus werd veroordeeld op zijn eigen getuigenis dat hij de Zoon van God is. Neem Matte�s 26,63: Maar Jezus bleef zwijgen. Toen sprak de hogepriester tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God ons te zeggen of Gij de Christus zijt, de Zoon van God. 64 Jezus gaf hem ten antwoord: Gij zegt het. Maar Ik zeg u: vanaf nu zult ge de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Macht en komen op de wolken des hemels. Dat laatste nu is ook op te vatten in de betekenis van: "Wat ik, Jezus, door mijn verkondiging in werking heb gezet zult gij niet meer kunnen stuiten." Iets wat de hogepriester inmiddels al drommels goed besefte, en wat ook de feitelijke reden was om zich van Jezus, door het opzettelijk letterlijk nemen van diens uitspraak, te ontdoen via het uitlokken van de roep om de doodstraf wegens godslastering.

Mijn interpretatie van Matte�s 26,64 is gestoeld op de goddelijke/bevrijdende natuur van Jezus' verkondiging, echter niet op de goddelijke natuur van Jezus z�lf.

Overigens kan ik me erg vinden in je oproep aan moslims op dit forum om eens eerlijk de hand in eigen boezem te steken.



Mijn interpretatie kan ik niet anders dan baseren op de goddelijke en menselijke natuur die beide in Jezus Christus zijn. Ik kan niet om die twee naturen in hem heen omdat de Bijbel duidelijk is in aanwezig zijn van die twee naturen in Jezus Christus.

God heeft door zijn menswording inderdaad iets in werking gezet dat niet meer te stoppen was en is. God is mensgeworden en heeft het nieuwe eeuwigdurende verbond verkondigd en is voor ons aan het kruis gestorven. Alles wat hiermee in gang is gezet kan enkel door God zelf weer gestopt worden, dan zou Hij echter zichzelf tegenspreken, dus dat zal niet gebeuren.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 07:52
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum broeder,

Er zijn ook christenen die weer zeggen dat Jezus (vrede zij met hem) alleen de zoon van God is. Dus dat hij g��n God is en dat Adam (vrede zij met hem) de eerste mens op aarde was en dat Jezus (vrede zij met hem) de eerste mens in de hemel was. Van die hele drie-eenheid lijkt de heilige geest altijd het minst belangrijk. Ik hoor altijd oooohhh Heere God of Oooh Heere Jezus maar ik hoor nooit ooohhh Heere heilige geest. Als je aan tien christenen vraagt wie nou precies de heilige geest is dan is de kans groot dat je tien verschillende antwoorden krijgt.



De Christenen die zeggen dat Jezus God niet is zijn de Jehova's. Jehova's verkondigen een vreemde dwaalleer.

Adam was toch ook de eerste mens op aarde, kijk maar eens goed in Genesis. Je zou kunnen zeggen dat Jezus de eerste mens in de hemel was, God is immers altijd in de hemel. Het probleem is echter dat God nog geen mens geworden was voor dat hij mens werd.

Ik bid dagelijks tot de Heilige Geest. De Heilige Geest is net zo belangrijk en net zoveel God als de andere twee personen in de drie-eenheid. De Heilige Geest is de helper/vertrooster die Jezus ons beloofde voor hij voor ons stierf.

In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

een heleboel christenen met wie ik discusseer zeggen gewoon dat Jezus niet letterlijk de zoon van god is en god zelf is. Dan zeg ik, je bedoelt dus dat hij een profeet is, ze zeggen ja. Dan ben je toch totaal tegen wat de bijbel zegt, word dan gewoon moslim zou ik zeggen, in de Islam wordt dat idee juist goedgekeurd. Dan zijn ze stil...



Jezus is God, maar als je letterlijk bekijkt wat een profeet is dan zou je hem een profeet kunnen noemen. Hij was echter wel veel meer dan alleen een profeet. Een profeet is iemand die Gods woord verkondigd, Jezus deed dit, hij verkondigde zijn eigen woord zelfs omdat hij God zelf is.

Door te zeggen dat Jezus (ook) een profeet was ben je nog lang geen Moslim. Moslims ontkennen het hele zondeval verhaal en het feit dat Jezus voor ons is gestorven.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 08:00
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

As-salamu alaikum mijn beste broeders en zusters,

 

Ik begrijp de verwarring best en waar die vandaan komt. Niet alleen is bijna alles van de hele trinitas (drie-eenheid) raadsel ingewikkeld, maar daar komen ook nog bij, de vele dubbele soms driedubbele betekenissen voor de meest simpele woorden en ook nog eens de metaforische inhoud bovenop alle ingewikkeldheid.

 

Waarom konden plattelands figuren van meer dan 2000 jaren geleden wel het raadsel ontfrutselen, maar volwassen mensen met hun opgepimpte brains van deze tijd niet? Vroeger begrepen ze perfect wat er aan de hand was. Dus wat is er nu mis met ons? De Boodschap die Allah aan Zijn schepselen stuurt is simpel en bevat geen ingewikkeldheid. Allah is juist een Genade voor de mensheid.

Antwoord is dat er niets mis is met ons, maar met die mensen die simpele dingen zo ingewikkeld mogelijk maken dat simpele figuren makkelijk te misleiden zijn vanwege hun onwetendheid.

 

Wie de Trinitas Enigma echt wilt oplossen, raad ik aan een beetje Arabisch te leren en de Koran te lezen. Je zult versteld staan hoe makkelijk en snel je de leugens, misleiding en bedriegerij van dit soort opportunisten zal herkennen.



De waarheid is soms gewoon wat lastiger dan je zou willen, het is stom om daarom maar de waarheid te vervangen door een simpele doorzichtige leugen.

De Apostelen waren inderdaad niet hoog opgeleid, dat maakt echter niet veel uit. Waarom zou God de door hem uitgekozen leerlingen niet het inzicht kunnen geven het te begrijpen? Daarnaast blijkt uit de Bijbel wel dat ook voor hun de drie-eenheid een geloofsmysterie was. Een mysterie dat elk menselijk brein te boven gaat, dat met geen woorden uit een is te zetten.

De boodschap is niet ingewikkeld, hij bevat echter aspecten die ons menselijk brein niet kunnen bevatten.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 08:05
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door vradig

In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Ik snap een ding niet(heel veel eigenlijk maar dit is wel de vreemdste),

God kruist zichzelf om de mensen te redden van zijn eigen toorn??

Het is met het koninkrijk van de hemel als met een schat die verborgen lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw, en in zijn vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die akker te kopen.

 
Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.

jij bent die schat en jij bent die parel en Jezus is de schatgraver/koopman in bovenstaande gelijkenissen! Hij liet alles achter wat hij had in de hemel en kwam op aarde omdat hij ons een parel vindt.
 
Je kan het op pad sturen van Jezus door de Vader vergelijken met onze voorvader Abraham: hij kreeg van God de opdracht om zijn enige zoon te offeren, maar op de DERDE dag voorzag God ZELF door een lam te schenken! Abraham hoefde zijn zoon niet te offeren, maar God voorzag op de derde dag. Hier zien we ook symbolisch Jezus, die op de derde dag is opgestaan. God voorzag ZELF in redding van de mensheid door zijn EIGEN Zoon op te offeren. God is onze redder, wij kunnen onszelf niet redden (net als de ark van Noach de enige manier was om aan de grote vloed te ontkomen is Jezus de enige naam waardoor wij gered kunnen worden)
Dus God offerde zichzelf? Waarom zou God iets offeren aan mensen die HIJ zelf geschapen heeft? Als ik aan een offer denk dan denk ik aan (een soort van) aanbidding. En ik kan er niet bij dat God zijn zoon die dus ook nog eens Hijzelf en de heilige geest blijkt te zijn offert aan een stel mensen dat toch niet gehoorzaamt. Jezus (vrede zij met hem) die volgens veel christenen God is kon zichzelf niet eens redden van het kruis.


God kon zichzelf wel redden van het kruis, hij deed het alleen niet omdat hij moest sterven aan het kruis. Als Hij zichzelf zou redden zou hij zijn woord breken, zou hij zichzelf tegenspreken.

De reden waarom God ons op deze manier wilde redden kunnen wij niet weten, Hij heeft ons dat namelijk niet uitgelegt. Wij kunnen deze goddelijke gedachtegang ook niet altijd volgen, wij zijn nou eenmaal mensen met een menselijk brein en verstand.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 09:29
In eerste instantie geplaatst door vradig

Deze onzin over Jezus dat hij geen God is enzo moet een keer ophouden. De Bijbel maakt het overduidelijk dat Jezus de Zoon van God is. Tuurlijk zijn er onduidelijkheden, dat ontken ik niet, maar het is een pure leugen dat de Bijbel de goddelijkheid van Jezus ontzegt. Jezus is ook de enige die je zonden kan vergeven, en wie kan zonden vergeven dan God alleen?

Het is in de Indjil volgens Marcus, Lucas, Matte�s & Johannes (Evangel�en) duidelijk dat Jezus de Zoon van God is (met verwijzingen, vaak naar verschillende evangeli�n, omdat hetzelfde verhaal daarin staat). Deze lijst heb ik zelf in elkaar gedraaid en is niet uitputtend.

* de engel die de geboorte van Jezus bij Maria aankondigt zegt dat het kind de Zoon van God is
-Lucas 1:34;35
NB Jezus is niet de zoon van God omdat hij uit een maagd geboren is, maar hij is ALTIJD al de Zoon van God geweest!

* de duivel zelf en demonen erkennen hem als de Zoon van God
-de duivel: Matte�s 4:1-11; Lucas 4:1-13
-demonen, voorbeeld 1: Matt 8:28-34; Marcus 5:1-20; Lucas 8:26-39)
-demonen, voorbeeld 2: Marcus 1:21-28; Lucas 4:31-37
-demonen, voorbeeld 3: Marcus 3:11

* God erkent Jezus als de Zoon van God
voorbeeld: Marcus 1:9-10

* de discipelen erkennen hem als de Zoon van God
-voorbeeld: Matte�s 14:22-32; Markus 6:45-52; Johannes 6:15-21

* de Joden begrijpen dat hij claimt de Zoon van God te zijn
-Jezus vergaf zonden (Matte�s 9:1-8; Marcus 2:1-12; Lucas 5:17-26)
-Ze vroegen uit welk gezag hij Zijn werk deed (Matte�s 21:23-27; Marcus 11:27-33; Lucas 20:1-8)
-Jezus vroeg de Farizee�n (reiligeiuze leiders) wat ze van de messias vonden, Hij verwijst dan naar Psalm 110:1 (Matte�s 22:41-46; Marcus 12:35-37; Lucas 20:41-44)
-voor Zijn kruisiging vroeg de Cajafas, de hogepriester of hij de messias, de Zoon van God was. Jezus bevstigt dit en haalt Dani�l 7:13 aan (Matte�s 26:57-68; Marcus 14:53-65; Lucas 22:54-71; Johannes 18-24)

* de Romeinse soldaat erkende hem als Zoon van God (na Zijn dood aan het kruis)
-Matte�s 27:45-56; Marcus 15:33-41; Lucas 23:44-49; Johannes 19:28-30

* na zijn opstanding noemen zijn volgelingen hem God
in Handelingen en de brieven van Paulus, Petrus, Johannes, etc.

Hallo Vradig,

Is jezus nauw God of niet ?

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2006 om 09:44
Hij is toch duidelijk, hij zegt dat de onzin dat Jezus God niet zou zijn eens moet stoppen. Oftewel; Jezus is God.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.