Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

receptjes

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: receptjes
    Geplaatst op: 13 juli 2006 om 09:07

ik weet niet of het hier mag .. maar mischien ..

vermits voeding belangrijk deel uit maakt van cultuur .. en er ook voorschriften zijn voor voeding binnen islam.
En voedingsgewoontes heel erg verschillen (denk ik) ..

Mischien ideetje om receptjes 'uit' te wisselen.. ik heb iig veel intresse in andere keukens .. en ben bereid aantal receptjes te geven ... als er iemand me juist verteld welke dingen zeker niet mogen .. wil nl zeker niemand beledigen

xxx,

stampertje

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2006 om 13:55
dag stampertje

wat een leuk onderwerp. eindelijk een wat luchtig onderwerp. verfrissing. wat voor recepten wil je hebben?en wat onze voedingsvoorschriften betreft..ja we mogen natuurlijk geen alcohol, varkensvlees en we mogen geen niet-ritueel geslacht vlees. verder als we de strikte halal voorschriften volgen, mogen we eigenlijk geen dieren eten die hebben geleden tijdens hun leven. dus naar mijn idee mogen dus al die kippen dus niet. immers, die zitten met zn tig-en opgesloten in hokjes..hebben denk ik geleden..dus ja..in hoeverre is het halal..ook al zijn ze dan ritueel geslacht..is het wel halal nadat ze zo behandeld zijn..maar ja..dat was het zo een beetje..

groetjes
"...En als hij naar Mij toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen.� Hadith Qudsi nr 15,sahih Bukhari.
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 01:12

dankje voor compliment muslima ..

heb ooit zachte zoete (maar g��n kleffe) broodjes gegeten .. waren turkse dingetjes . en ze waren zalig !!

dus als iemand met deze omschrijving een idee heeft .. dat receptje mag je me altijd geven ;)

maar gewoon alles wat jullie kwijt willen :)

 

receptjes van mij

 

chocolademousse

circa 150 gr chocolade

4 eieren

1 klein brikje opklopbare room

suiker

scheid de eieren.. eiwit en eigeel apart

smelt de chocolade in een pannetje en doe er heel klein beetje van de room bij .
voeg eens chocolade klein beetje begint te smelten de eigelen er bij .. vanaf dan goed blijven kloppen (gebruik desnoods een mixer- geen staafmixer maar klopmixer)

heb je geen tijd of zin hiervoor kan je ook gewoon je chocolade smelten met klein beetje melk in microgolf .. en je eigelen wegdoen (of later voor iets anders gebruiken) geeft ook lekker resultaat maar ik vind eerste lekkerder

als alle chocolade gesmolten is zet je deze opzij en laat beetje afkoelen

ondertussen klop je slagroom goed stijf en zoet je met suiker (bloemsuiker lukt het beste vind ik)

in vetvrije kom klop je eiwitten op (zo stijf mogelijk!)

voeg de gesmolten chocolade bij de slagroom.. en spatel er voorzichtig de eiwitten door ..

laat minstens 2 uur opstijven in koelkast

eventueel nog afwerken met een beetje slagroom boven op

(als versiering kan je ook een blaadje munt of aardbei gebruiken)

 

tirramissu

1 tas koffie

vingerkoekjes (boudoirs)

500 gram marscarpon�

4 eitjes

6 eetlepels suiker

(traditioneel doen italianen er likeurwijn bij in .. in belgie is het gewoonte om er amaretto bij te doen .. gebruik ik NOOIT vind het gewoon niet lekker .. maar niet-moslim mensjes die het graag willen voeg gewoon scheutje toe aan de koffie)

scheid de eitjes

klop eigelen en suiker tot eigeel licht geel word (veranderd van struktuur)

klop eiwitten zo stijf mogelijk

meng de marscarpon� onder het eigeelmensel

spatel voorzichtig al het eiwit er onder

neem nu glazen schotel (je kan ook glazen gebruiken als je individuele porties wil maken)

doop de boudoirs met suiker kant even in de koffie

leg ze met suiker kant naar boven in onderkant van schaal

mooie laag van marscarponemengsel over

afwerken met cacaopoeder

(indien nodig lasagnegewijs herhalen)

in koelkast minstens uurtje laten opstijven

plattekaas desert

500 gr platte kaas

1 klein brikje opklopbare room

2 eigelen

suiker naar smaak (ook hier gebruik ik meestal bloemsuiker)

fruit (ik gebruik meestal aardbeien of perzikken uit blik -naargelang seizoen.. maar het kan ongetwijfeld ook met ander fruit)

klop slagroom op en maak hem goed zoet door suiker aan toe te voegen

voeg de platte kaas er aan toe

meng er de twee eigelen onder

nu enkel nog fruit snijden en onder mengen en klaar is kees

ook dit laat je best enkele uren rusten in koelkast

smakelijk!

(opgelet rauwe eitjes kan je beter niet eten als je zwanger bent)

al deze dessertjes kan je makkelijk op voorhand maken (zelfs dag voordien is geen enkel probleem)

 

wil je nog receptjes .. roep maar

xxx,

stampertje

 

 

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2006 om 02:44

en here we go again .. :)

receptje waar je ongeveer elk groot stuk vlees mee kan bereiden ..

ik maak het meestal met rostbief of kalkoen gebraad .. maar kan ook met schaap of voor niet moslims met varkensgebraad

 

je neemt 4 grote uien .. waar je de vellen afdoet en boven en onderstuk afsnijden

bak je vlees kort aan zodat het mooi korstje krijgt

leg het boven op de uien

leg rond de uien aardappelstukjes (ik gebruik meestal zelfs de zakjes voorgegaarde krielaardappeltjes van aldi.. lekker en makkelijk)

giet de aanbak en braadsapen over dit alles

beleg met stukjes boter en in oven tot vlees gaar is

(naargelang groote vlees circa 1 a 2 uur op 180 graden)

xxx,

stampertje

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 14:31

Salaam aleikom,

O leuk, had dit nog niet gezien.

Een typisch Egyptisch gerecht. Goedkoop en lekker!

KOSHARI:
Ingredinten:

1 beker rijst
1 beker macaroni
1 beker bruine linzen
olie
azijn
4 kleine blikjes tomatenpuree
4 tomaten
1 ui
3 teentjes knoflook
kummel,peper zout cayennepeper
evt. Beetje citoensap
gebakken uitjes

De riist, macaroni en linzen apart koken en in een grote schaal doen, eerst de rijst,dan de linzen en dan de macaroni

De saus:

De tomaten ontvellen en in stukje snijden, ui snipperen en knoflook uitpersen.
De knoflook en de uien in de olie een beetje bruin laten bakken, dan de tomatenpuree toevoegen en even meebakken, vervolgens de tomtatenstukjes toevoegen en even blijven roeren. Vervolgens water toevoegen tot de saus de gewenste dikte bereikt heeft.Hierna ongeveer 10 minuten laten pruttelen en dan op smaak maken met de kruiden en azijn.

Op het bord de tomatensaus en de gebakken uitjes toevoegen, evt. wat citroensap eroverheen sprenkelen.

Eet smakelijk!

Nefertiti

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 14:44

mmm nefreti ... we wan't more !

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 14:55
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Salaam aleikom,

O leuk, had dit nog niet gezien.

Een typisch Egyptisch gerecht. Goedkoop en lekker!

KOSHARI:
Ingredinten:

1 beker rijst
1 beker macaroni
1 beker bruine linzen
olie
azijn
4 kleine blikjes tomatenpuree
4 tomaten
1 ui
3 teentjes knoflook
kummel,peper zout cayennepeper
evt. Beetje citoensap
gebakken uitjes

De riist, macaroni en linzen apart koken en in een grote schaal doen, eerst de rijst,dan de linzen en dan de macaroni

De saus:

De tomaten ontvellen en in stukje snijden, ui snipperen en knoflook uitpersen.
De knoflook en de uien in de olie een beetje bruin laten bakken, dan de tomatenpuree toevoegen en even meebakken, vervolgens de tomtatenstukjes toevoegen en even blijven roeren. Vervolgens water toevoegen tot de saus de gewenste dikte bereikt heeft.Hierna ongeveer 10 minuten laten pruttelen en dan op smaak maken met de kruiden en azijn.

Op het bord de tomatensaus en de gebakken uitjes toevoegen, evt. wat citroensap eroverheen sprenkelen.

Eet smakelijk!

Nefertiti



Dat ga ik thuis ook maar eens uitproberen!

Bedankt...
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 14:57
Vis bestila


















Benodigdheden:
500 gram zeevruchten (garnalen, mosselen, inktvis, surimisticks)
Ik heb deze zelf gehaald bij de albert heyn, uit het diepvriesvak.
1 kipfilet
2 wortelen
Halve courgette
Halve selderij
2 paprika�s
2 teentjes knoflook
1 grote ui
Kwart broccoli
Koriander
2 visbouillon blokjes
3 eetlepels gezeefde tomaten saus( uit een pak) of 3 verse tomaten
Halve pak miehoen
fillodeeg
2 theelepels dille
ma�zena

bereiding:

Doe een scheutje zonnebloemolie in een pan en doe er de zeevruchten in, snij er dan gelijk de kipfilet in blokjes en laat dit geheel 10 minuten onder constant roeren op hoog vuur staan, dan doe je het vuur op de laagste stand en doe je er de groenten in kleine stukjes gesneden erbij, ook koriander de 2 visbouillon blokjes, en een glas water.
Dit geheel laat je goed met mekaar gaarkoken, als de groenten gaar zijn, doe je er een klein beetje saus bij (gemaakt van maizena iets water en de 2 th. Dille)
Laat dit geheel +/- 5 minuten samen pruttelen.
Haal het dan van het vuur en laat het afkoelen.
Kook de mihoen als staat omschreven op het pak(breek de mihoen voor het koken in kleine stukjes anders word het later moeilijk roeren als je die met de vis mengt), als die 2 minuten in kokend water heeft gelegen giet je hem af, en spoel hem af met koud water.
Doe die dan bij de vis, en laat het geheel erg goed afkoelen.
Vet dan een ovenschaal goed in en bedek deze met filodeeg, vooral de bodem, doe er dan de vis en mihoen geheel in, verpakte filodeeg en plak de filodeeg desnoods met een sausje van bloem en water., zodat die niet loslaat.
Doe de oven dan voorverwarmen op 200 graden.(10 minuten)
Als je de bestilla erin doet, zet je de warmte lager naar 180 graden en bak je de bestilla goudbruin.

Eet smakelijk!
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 14:59

blij dat er nu zoveel reacties komen

het ziet er heerlijk uit trouwens taqwaa .. maar ik lust dus geen zeevruchten, maar ga het eens bestuderen .. vermits er kip ook in moet .. maybe wel doenbaar zonder vis.

maar leuk leuk

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 15:47
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

Vis bestila


















Benodigdheden:
500 gram zeevruchten (garnalen, mosselen, inktvis, surimisticks)
Ik heb deze zelf gehaald bij de albert heyn, uit het diepvriesvak.
1 kipfilet
2 wortelen
Halve courgette
Halve selderij
2 paprika�s
2 teentjes knoflook
1 grote ui
Kwart broccoli
Koriander
2 visbouillon blokjes
3 eetlepels gezeefde tomaten saus( uit een pak) of 3 verse tomaten
Halve pak miehoen
fillodeeg
2 theelepels dille
ma�zena

bereiding:

Doe een scheutje zonnebloemolie in een pan en doe er de zeevruchten in, snij er dan gelijk de kipfilet in blokjes en laat dit geheel 10 minuten onder constant roeren op hoog vuur staan, dan doe je het vuur op de laagste stand en doe je er de groenten in kleine stukjes gesneden erbij, ook koriander de 2 visbouillon blokjes, en een glas water.
Dit geheel laat je goed met mekaar gaarkoken, als de groenten gaar zijn, doe je er een klein beetje saus bij (gemaakt van maizena iets water en de 2 th. Dille)
Laat dit geheel +/- 5 minuten samen pruttelen.
Haal het dan van het vuur en laat het afkoelen.
Kook de mihoen als staat omschreven op het pak(breek de mihoen voor het koken in kleine stukjes anders word het later moeilijk roeren als je die met de vis mengt), als die 2 minuten in kokend water heeft gelegen giet je hem af, en spoel hem af met koud water.
Doe die dan bij de vis, en laat het geheel erg goed afkoelen.
Vet dan een ovenschaal goed in en bedek deze met filodeeg, vooral de bodem, doe er dan de vis en mihoen geheel in, verpakte filodeeg en plak de filodeeg desnoods met een sausje van bloem en water., zodat die niet loslaat.
Doe de oven dan voorverwarmen op 200 graden.(10 minuten)
Als je de bestilla erin doet, zet je de warmte lager naar 180 graden en bak je de bestilla goudbruin.

Eet smakelijk!


Wat een feest Taqwaa, bedankt!
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 15:55

yakiniku: rundvlees op z'n japans met yaki niku no tare: een sojasaus saus gemaakt op basis van vruchten.

aardappelsalade: mayonaise, aardappel, peen, appel, tomaat, coleslaw en veel liefde.

 

Heb een paar maanden in Japan gewoond en leren koken, het smaakt SUPER!

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 16:02
Ziet er HEERLIJK uit! Zou graag eens een hapje mee�ten! ;)

Ik zoek ook nog even naar een goed recept.
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 16:12
Ik krijg nu al trek! 
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 16:18

Lekker, lekker, lekkerrrr

Macaroni met Bechamel.

Benod: Penette (pijpjes) Macaroni, gehakt, uien, tomatenpuree, peper en zout. Een ovenschaal.

Voor de saus: Pakje boter, 4 eieren6 eetl. bloem, peper, zout, 1 liter melk.

Kook de macaroni in een pan met ruim water, wat zout en een beetje olie gaar.

Snij de uien fijn, en bak ze goudbruin, doe dan het gehakt erbij en rul dat mee. Wat peper en zout  naar smaak toevoegen. Voeg de tomatenpuree erbij en laat het even gaar worden.

De saus: Smelt de boter in een pan (niet bruin laten worden), voeg al roerend de 6 eetl. bloem bij. Roer tot je een gladde massa heb. Voeg de melk toe, en verwarm dit. Als de melk warm is voeg je de eieren toe, en blijf je net zolang roeren totdat de bechamelsaus dik is. Voeg peper en zout naar smaak toe.

Giet de macaroni af, en spoel het af met koud water. Meng de helft van de bechamel door de macaroni. Doe de helft van de macaroni in een ingevette ovenschaal, doe daarbovenop je gehaktmengsel, en daarboven op doe je de andere helft van je macaroni. De rest van je bechamelsaus verdeel je over de macaroni. Zet dit geheel in de oven bij ong. 200 graden, en laat de bovenkant van de bechamelsaus een goudbruinkleurtje krijgen.

Bel hana wash shefa = eet met een goede gezondheid.

Nefertiti

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 16:28

Hoi,

Ik heb een tijdje terug Surinaamse roti gegeten en vond het superlekker!

Dus hieronder het recept.

(Als sommigen nog wat hebben toe te voegen aan onderstaande recept dan zie ik dat graag tegemoet!)

Ingredi�nten:

750 g aardappels
zout
6 tenen knoflook
1 rode peper
1/2 eetlepel djinten (gemalen komijn)
500 g kipfilet
2 uien
500 g sperziebonen
250 g zelfrijzend bakmeel
5 1/2 eetlepel zonnebloemolie
1 kippenbouillontablet
1 1/2 eetlepel kerriepoeder
1 eetlepel tomatenpuree
bloem om te bestuiven
(vijzel of keukenmachine)
(wok)
(keukenpapier)
(deegroller)

Voorbereiding:
Aardappels schillen, wassen en 300 g aardappels in weinig water met zout in ongeveer 20 minuten gaar koken. Intussen rest van aardappels in partjes snijden (en tot gebruik in water bewaren). Knoflook pellen en fijn hakken. Peper schoonmaken en heel fijn snijden. In keukenmachine of met vijzel 2 tenen knoflook, helft van rode peper en djinten pureren. Kipfilet in blokjes snijden, wassen en goed droogdeppen met keukenpapier (en tot gebruik in koelkast bewaren). Uien pellen en snipperen. Sperziebonen schoonmaken en wassen. Aardappels afgieten en pureren. Knoflookpuree en snufje zout erdoor roeren.

Bereiding:
In kom bakmeel met snufje zout, 150 ml handwarm water en 1 1/2 eetlepel olie tot soepel deeg kneden. Deeg ongeveer. 10-15 minuten laten rijzen. In wok 2 eetlepels olie verhitten. 1 teen knoflook, helft van ui, 1/2 van bouillontablet en 1/2 eetlepel kerriepoeder roerbakken. Aardappelpartjes en sperziebonen erdoor scheppen en met 1 1/2 dl water in ongeveer 30 minuten afgedekt zachtjes gaar stoven, regelmatig omscheppen.In roerbakpan 2 eetlepels olie verhitten. Rest van knoflook, ui, peper, kerriepoeder, bouillontablet en tomatenpuree ongeveer 1 minuut bakken. Kip ongeveer 2 minuten meebakken en afgedekt in ongeveer 15 minuten zachtjes gaar sudderen. Op smaak brengen met zout.Deeg in 8 ballen verdelen. In midden gat maken, vullen met 1/8 deel van aardappelpuree en deeg om vulling dichtvouwen. Aanrecht en deegroller bestuiven met bloem en deegballen uitrollen tot dunne, ronde lappen van ongeveer. 17 cm doorsnede. In droge koekenpan met antiaanbaklaag roti's ��n voor ��n bakken tot ze gaan bollen. Keren en onderkant ongeveer 1 minuut bakken. Kerrie kip en sperziebonen over vier borden verdelen.
Roti's ernaast leggen.



Groetjes,

Marocaantje

P.s. Rahil Amin heb jij misschien nog toevallig recepten van lekkere Surinaamse gerechten?
(Of andere leden?)

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 16:34

Marocaantje dat ga ik zeker eens proberen .. lijkt me super !

xxx,

stampertje

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 16:38

Lijkt me heerlijk, Marocaantje.

Als je nog een traditioneel recept van cous cous hebt??  Niet van Lassie gemaakt want hier in Egypte hebben we cous cous in grote zakken. Ik bedoel niet kant en klare pakjes. Dan hoor ik dat graag!

Nefertiti

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 18:00
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

Hoi,

Ik heb een tijdje terug Surinaamse roti gegeten en vond het superlekker!

Dus hieronder het recept.

(Als sommigen nog wat hebben toe te voegen aan onderstaande recept dan zie ik dat graag tegemoet!)

Ingredi�nten:

750 g aardappels
zout
6 tenen knoflook
1 rode peper
1/2 eetlepel djinten (gemalen komijn)
500 g kipfilet
2 uien
500 g sperziebonen
250 g zelfrijzend bakmeel
5 1/2 eetlepel zonnebloemolie
1 kippenbouillontablet
1 1/2 eetlepel kerriepoeder
1 eetlepel tomatenpuree
bloem om te bestuiven
(vijzel of keukenmachine)
(wok)
(keukenpapier)
(deegroller)

Voorbereiding:
Aardappels schillen, wassen en 300 g aardappels in weinig water met zout in ongeveer 20 minuten gaar koken. Intussen rest van aardappels in partjes snijden (en tot gebruik in water bewaren). Knoflook pellen en fijn hakken. Peper schoonmaken en heel fijn snijden. In keukenmachine of met vijzel 2 tenen knoflook, helft van rode peper en djinten pureren. Kipfilet in blokjes snijden, wassen en goed droogdeppen met keukenpapier (en tot gebruik in koelkast bewaren). Uien pellen en snipperen. Sperziebonen schoonmaken en wassen. Aardappels afgieten en pureren. Knoflookpuree en snufje zout erdoor roeren.

Bereiding:
In kom bakmeel met snufje zout, 150 ml handwarm water en 1 1/2 eetlepel olie tot soepel deeg kneden. Deeg ongeveer. 10-15 minuten laten rijzen. In wok 2 eetlepels olie verhitten. 1 teen knoflook, helft van ui, 1/2 van bouillontablet en 1/2 eetlepel kerriepoeder roerbakken. Aardappelpartjes en sperziebonen erdoor scheppen en met 1 1/2 dl water in ongeveer 30 minuten afgedekt zachtjes gaar stoven, regelmatig omscheppen.In roerbakpan 2 eetlepels olie verhitten. Rest van knoflook, ui, peper, kerriepoeder, bouillontablet en tomatenpuree ongeveer 1 minuut bakken. Kip ongeveer 2 minuten meebakken en afgedekt in ongeveer 15 minuten zachtjes gaar sudderen. Op smaak brengen met zout.Deeg in 8 ballen verdelen. In midden gat maken, vullen met 1/8 deel van aardappelpuree en deeg om vulling dichtvouwen. Aanrecht en deegroller bestuiven met bloem en deegballen uitrollen tot dunne, ronde lappen van ongeveer. 17 cm doorsnede. In droge koekenpan met antiaanbaklaag roti's ��n voor ��n bakken tot ze gaan bollen. Keren en onderkant ongeveer 1 minuut bakken. Kerrie kip en sperziebonen over vier borden verdelen.
Roti's ernaast leggen.



Groetjes,

Marocaantje

P.s. Rahil Amin heb jij misschien nog toevallig recepten van lekkere Surinaamse gerechten?
(Of andere leden?)

 

Asalaam Aleikum beste Marocaantje,

Ik vind roti ook lekker...maar dan wel die m'n moeder klaarmaakt. Alleen moet je de sperziebonen vervangen door kouseband. Kouseband is een Surinaamse groente die heel erg op sperziebonen lijken. Kouseband kun je ook in de Konmar in Rotterdam kopen of zoals ik laatst zag bij Super de Boer op de hoek. Het lekkerste Surinaamse eten voor mij is Herheri. Dat bestaat uit twee soorten banaan, zoete aardappelen, cassave (soort wortel die je ook heerlijk in olie kunt bakken) en Bacalao (Bakkeljouw) is gedroogde vis die uitgeplozen wordt. Het mooie van dit gerecht is dat het vrijwel alleen in water wordt opgekookt. Maar de mix van al die smaken door elkaar maakt het voor mij perfect. Ik zal InsaALLAH proberen het juiste recept te vinden. Vind dit een heel leuk topic en misschien kunnen we ooit met zn allen Moslims en niet-Moslims een keer een etentje met elkaar houden om nader tot elkaar te komen...(Misschien een ideetje om dit tijdens de Ramadan te doen?).....Denk dat ik in real life zelfs met peter pan heel goed overweg zou kunnen

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2006 om 23:47
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 01:11

Hey,

Marocaantje dat ga ik zeker eens proberen .. lijkt me super !

xxx,

stampertje

 

Het is ook super!

Lijkt me heerlijk, Marocaantje.

Als je nog een traditioneel recept van cous cous hebt??  Niet van Lassie gemaakt want hier in Egypte hebben we cous cous in grote zakken. Ik bedoel niet kant en klare pakjes. Dan hoor ik dat graag!

Nefertiti

 

Ahlan Nefertiti,

Ik heb toevallig paar daajes terug nog Cous Cous gemaakt. Ik zal InchaAllaah z.s.m.  een receptje schrijven (van hoe ik het maak) en het dan hier plaatsen.

 

Asalaam Aleikum beste Marocaantje,

Ik vind roti ook lekker...maar dan wel die m'n moeder klaarmaakt. Alleen moet je de sperziebonen vervangen door kouseband. Kouseband is een Surinaamse groente die heel erg op sperziebonen lijken. Kouseband kun je ook in de Konmar in Rotterdam kopen of zoals ik laatst zag bij Super de Boer op de hoek. Het lekkerste Surinaamse eten voor mij is Herheri. Dat bestaat uit twee soorten banaan, zoete aardappelen, cassave (soort wortel die je ook heerlijk in olie kunt bakken) en Bacalao (Bakkeljouw) is gedroogde vis die uitgeplozen wordt. Het mooie van dit gerecht is dat het vrijwel alleen in water wordt opgekookt. Maar de mix van al die smaken door elkaar maakt het voor mij perfect. Ik zal InsaALLAH proberen het juiste recept te vinden. Vind dit een heel leuk topic en misschien kunnen we ooit met zn allen Moslims en niet-Moslims een keer een etentje met elkaar houden om nader tot elkaar te komen...(Misschien een ideetje om dit tijdens de Ramadan te doen?).....Denk dat ik in real life zelfs met peter pan heel goed overweg zou kunnen

Salaam.

Wa3alaikom Asalaam Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe Beste Aghi Fi Dien,

Bedankt voor je aanvulling!

Ik zal inchaAllaah kijken of ze hier ergens kouseband hebben in een supermarkt. Moet toch haast wel? Anders ben ik wel genoodzaakt om ff een keer in Rotterdam boodschappen te gaan doen.

Ik ben benieuwd naar je recept van Herheri.

Denk dat ik in real life zelfs met peter pan heel goed overweg zou kunnen


Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 01:41

 Ik kwam deze tegen!

http://www.coquinaria.nl/recepten/04.6histrecept.htm

Ik heb in Egypte, Cairo ook eens een soort gebak gegeten. Het was superzoet maar o zo lekker.... I love it!

 

 

soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 10:46

Salaam aleikom,

Beste Assur, waarschijnlijk was dat basboosa, baklava of Koneifa. Heerlijk, ik heb wel een receptje voor basboosa. Ik vind het zelf een beetje lastig maken.

Basboosa - de Cake van het Griesmeel met Honing en Citroen

Ingredinten: Stroop

2 koppen suiker
2 koppen water
1 gehele citroen
3 theelepeltjeshoning

Basboosa

3 koppen griesmeel
1 kopbloem
1 1/2 theelepeltjesbakpoeder
1 kopsuiker
1 kopolie
1 kopmelk

Instructies:
1. Om de stroop te maken:

schil de citroen met een aardappelschilmesje om vlakke stroken van schil te krijgen daarna Sap de citroen. Breng op kookpunt de suiker, het water, en het citroensap.. Werp in de schil van de citroen. Kook tot de citroenschil hard is of het mengsel is een stroopconsistentie. Voeg de honing toe Leg terzijde terwijl u basboosa maakt.

instructies:
2. basboosa te maken :

Meng het griesmeel, de bloem, de suiker, en het bakpoeder. Voeg de olie en de mengeling toe tot al beslag goed wordt gemengd. Vet een groot dienblad van het koekjesblad . Voeg de melk toe vlak alvorens u op het punt staat te bakken. Stippel het mengsel in de ingevette pan door . Niveau het mengsel met uw hand (die in melk wordt ondergedompeld). Schud het dienblad op niveau. Bak voor een half uur bij 350 graden. Snijd in vierkanten en terugkeer aan de oven 5-10 minuten. Giet de stroop onmiddellijk over basboosa nadat u het uit de oven de laatste tijd verwijdert.

In plaats van melk kan je ook yogurt er in doen

EETSMAKKELIJK!!!

Nefetiti

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 10:55

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe beste Rahil Amin,


Is dit het recept voor Her Heri?


500 gr. bakkeljauw

1 groene bakbanaan

1 rijpe bakbanaan

2 verse cassaves

2 zoete pataten

2 grote tomaten

1 flinke ui

2 takjes selderij

1 verse groene peper

10 eetl. olie

3 teentjes knoflook. 

  

 De bakkeljauw wassen en in water laten koken. Als de bakkeljauw in twee�n breekt, is het klaar. Laten uitlekken en vel en graten verwijderen. Even onder de kraan wassen (niet te lang, anders spoelt u al het zout eruit) en goed uitknijpen.

 In de hete olie de klein gesneden ui, peper en knoflook fruiten daarna de bakkeljauw toevoegen en daarna de in stukjes gesneden tomaat. Afgedekt laten stoven voor ongeveer een half uur.

 Bananen, zoete patate en de cassave schillen en kleiner snijden. Water aan de kook brengen en hierin de bananen, zoete patate en de cassave laten koken. Na ongeveer 25 minuten is alles klaar. De groene banaan in het kookwater laten staan tot voor gebruik, daar deze anders taai wordt.

 Serveren met de bakkeljauw en eventueel een gekookt ei. 

 
Njang swietie!

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 11:14
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Salaam aleikom,

Beste Assur, waarschijnlijk was dat basboosa, baklava of Koneifa. Heerlijk, ik heb wel een receptje voor basboosa. Ik vind het zelf een beetje lastig maken.

Basboosa - de Cake van het Griesmeel met Honing en Citroen

Ingredinten: Stroop

2 koppen suiker
2 koppen water
1 gehele citroen
3 theelepeltjeshoning

Basboosa

3 koppen griesmeel
1 kopbloem
1 1/2 theelepeltjesbakpoeder
1 kopsuiker
1 kopolie
1 kopmelk

Instructies:
1. Om de stroop te maken:

schil de citroen met een aardappelschilmesje om vlakke stroken van schil te krijgen daarna Sap de citroen. Breng op kookpunt de suiker, het water, en het citroensap.. Werp in de schil van de citroen. Kook tot de citroenschil hard is of het mengsel is een stroopconsistentie. Voeg de honing toe Leg terzijde terwijl u basboosa maakt.

instructies:
2. basboosa te maken :

Meng het griesmeel, de bloem, de suiker, en het bakpoeder. Voeg de olie en de mengeling toe tot al beslag goed wordt gemengd. Vet een groot dienblad van het koekjesblad . Voeg de melk toe vlak alvorens u op het punt staat te bakken. Stippel het mengsel in de ingevette pan door . Niveau het mengsel met uw hand (die in melk wordt ondergedompeld). Schud het dienblad op niveau. Bak voor een half uur bij 350 graden. Snijd in vierkanten en terugkeer aan de oven 5-10 minuten. Giet de stroop onmiddellijk over basboosa nadat u het uit de oven de laatste tijd verwijdert.

In plaats van melk kan je ook yogurt er in doen

EETSMAKKELIJK!!!

Nefetiti



Choekran Nefertiti, ik heb het idee dat dit het is wat ik toen heb gegeten.
Heerlijk. Bedankt.......

Ik waan me alweer in Cairo, terugdenkend aan mijn vakantie.


soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 14:28

salaam aleykum.

ziet er allemaal heel lekker uit, khoop dat deze topic tijdens ramadan een maandje sluit  anders zal het heeeel moeilijk worden.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 14:33

Juist niet moslimboy, lekkere gerechten maken met ramadan.

Kennen andere arabische landen ook de gedroogde abrikozen? Wij noemen het Amrdien. Je kunt er drankjes van maken en toetjes. Heeerrlijkkk!

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 14:36
Stelletje bofkonten met al dat lekkers, in die warme oorden.

Kom ik aan met mijn boerenkool met worst......

soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 14:40

Jij bent ook een bofkont hoor, Assur. Je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Ik zou heel graag boerenkool met (rund)worst willen eten of zuurkool. Hebben we hier niet.

Nefertiti

Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 14:43
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Jij bent ook een bofkont hoor, Assur. Je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Ik zou heel graag boerenkool met (rund)worst willen eten of zuurkool. Hebben we hier niet.

Nefertiti



Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar dan blijf je wel een bofkont met het weer.
Die wil je niet ruilen.


soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2006 om 14:47

Nee, van ruilen komt huilen 36 graden hier momenteel.

Nefertiti

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.