Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wist je dat?

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234
Schrijver
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wist je dat?
    Geplaatst op: 25 juli 2006 om 12:53

jazakie Allahoe gayran zuster Amatoeal3aziz ...voor die machaAlLAh posts

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2006 om 13:04
In eerste instantie geplaatst door bintoe_lislam

jazakie Allahoe gayran zuster Amatoeal3aziz ...voor die machaAlLAh posts

Wa Antie Mien Ahlie Djazaa oegty Het is graag gedaan ten alle tijden Inscha Allah.

 

~7ayaaki Allah~

 

Wa Salaamoe3leikoem

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2006 om 13:09
MashaALLAH....echt prachtig en heel erg leerzaam.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2006 om 13:09

Wist je dat....? ( gehoorzaamheid aan je ouders!)

 

 

 

Wist je dat je moeder drie keer zo veel recht heeft dan je vader?

 

Abu Hurayrah heeft gezegt: ''Een man kwam naar de Boodschapper van Allah en zei tegen hem ''Wie van de mensen verdient het meest mij gezelschap?'' Waarom De Profeet (vrede zij met hem) zei ''You moeder'' de man vroeg ''wie daarna?'' En de Profeet zei ''You moeder'' de man vroeg het weer, en weer zei de Profeet ''You moeder'' Daarna vroeg de man het weer en de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Dan you vader''[Overgeleverd door Al-Bukhaari 5971 & Muslim 2548]

 

 

 

 

 

Wist je dan een persoon zijn ouders tot de hoogste rangen van het paradijs kan brengen met gebeden?

 

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Een man zal een hoge status krijgen in het Pardijs, en de man zal vragen ''waar komt dit vandaan?'' En er zal gezegt worden ''dat komt door je zoon's gebeden voor vergeving voor jou''[Overgeleverd door Ibn Maajah, 3660 Zie ook Saheeh al-Jaami�, no. 1617 Als Saheeh]

 

 

 

 

 

Wist je dat gehoorzaamheid aan je ouders een van de beste daden is?

 

Ibn �Abbaas heeft gezegt: ''De boodschapper van Allah was gevraagd welke daad het beste was, En hij zei: ''Geloven in Allah en zijn Boodschapper, Daarna gehoorzaamheid aan je ouders...''[Overgeleverd door Muslim & Bukharie]

 

 

 

 

Wist je dat je vernietiging tegemoet zal gaan als je niet naar je ouders luistert?

 

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Hij is vernietigd, Hij is vernietigd, Hij is vernietigd'' Waarop iemand vroeg ''Wie is verietigd, O boodschapper van Allah?'' En hij antwoorde ''Een persoon wanneer ��n of beide van zijn ouders een hoge leeftijd hebben bereikt tijdens zijn leven, en dat die persoon niet naar het Paradijs zal gaan''[Overgeleverd door Saheeh Muslim, 4627]

 

 

 

 

 

Wist je dat je je ouders niet moet gehoorzamen als zij Allah tegenwerken?

 

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Er is geen gehoorzaamheid aan een geschapen wezen, Als het ongehoorzaamheid met zich mee brengt aan de Schepper''[Overgeleverd door Al-Bukhaari, 4340, Muslim, 1840 En Ahmad, 1098]

 

 

Koran 29:8. En Wij hebben de mens geboden zijn ouders goed te doen; en indien zij trachten u er toe te brengen dat gij iets met Mij vereenzelvigt waarvan gij geen kennis hebt, gehoorzaam hen dan niet. Tot Mij is uw terugkeer, en Ik zal u vertellen wat gij deedt.

 

 

 

 

 

Wist je dat het Paradijs onder de voeten van je moeder ligt?

De Profeet heeft gezegt: ''Het Paradijs ligt onder de voeten van je Moeder'' [Overgeleverd door Tirmidh ,Ahmad, Ibn Majah, Nasa'i, Bukharie En Al Tabarani, sahih verklaard door al-Hakim, al-Dhahabi & al-Mundhiri. Zie ook Kashf al-Khafa', no. 1078; Al-Da'ifah, no. 593. Door veel metgezellen overgeleverd, maar met andere verwoordingen]

 

 

 

 

 

Wist je dat je niet eens "Foei" tegen je ouders mag zeggen?

 

Koran 17:23. Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien ��n hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord.

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2006 om 13:11

Back to Paradise 

 

Wist je dat....?

 

 

Wist je dat er verschilende levels zullen zijn in het Paradijs?

Koran 17:21. Zie, hoe Wij sommigen hunner hebben doen uitblinken boven anderen; voorwaar, het Hiernamaals is groter in waardigheid en uitmuntendheid.

 

 

Abu Sa'eed heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van de hoogste levels zullen gezien worden door de mensen onder hen, Het zal eruit zien als een ster aan de horizon. Abu Bakr en 'Umar zullen een van hen zijn, wat voor goede mensen zijn zij!'' [Overgeleverd door Ahmad, At-Tirmidhi, Ibn Maajah & Ibn Hibbaan Zie ook Saheeh al-Jaami' as-Sagheer, 2/187, no. 2026]

 

 

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van het Paradijs zullen naar de mensen boven hun kijken, op de zelfde manier als mensen kijken naar de sterren aan de horizon, Door hen beloning van hun daden'' De mensen vroegen ''Zijn deze plaatsen alleen voor de Profeten die niemand anders kan bereiken?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Bij de Een in wiens Hand mijn ziel ligt, dat zullen de plekken van hen zijn die in Allah en zijn boodschapper geloven (+daden) [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab Bid' al-Khalq, Baab Sifaat al-Jannah wan-Naar, Zie ook in Fath al-Baari, 6/220 En ook overgeleverd in Saheeh Muslim Kitaab al-Jannah, Baab tara'i Ahl al-Jannah Ahl al-Ghuraf, 4/2177, no. 2831]

 

 

 

 

 

Wist je dat de mensen verdeeld zullen worden in drie groepen?

 

Koran 56:8. De mensen aan de rechter kant - hoe (gelukkig zijn) de mensen aan de rechter kant!

Koran 56:9. En de mensen aan de linker kant - hoe (ongelukkig) zijn de mensen aan de linker kant!

Koran 56:10. De voorbijstrevenden (in het geloof) zullen de eersten zijn,

 

 

 

 

 

Wist je dat er meer dan 5000.000.000 (5 miljard) mensen tot de voorbijstrevenden behoren?

Abu Umaamah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Mijn Rabb heeft mij beloofd dat er zeventigduizend het Paradijs zullen binnen treden zonder geroepen te worden voor een account en zonder een straf en met elke van hen zullen er andere zeventigduizend zijn, en nog een drie hand vol mensen welke mijn Heer erbij koos (Grote aantal) [Overgeleverd door Ahmad, At-Tirmidhi en Ibn Hibbaan Zie ook Saheeh al-Jaami' 6/108, no. 2988 met een Saheeh isnaad Soortgelijke overlevering overgeleverd door Ahmad van Abu Bakr die terug te vinden is in Saheeh al-Jaami', 1/350, no. 1068 ook met een Saheeh isnaad]

 

 

 

 

 

Wist je dat de profeten en de martelaren tot de voorbijstrevenden behoren?

 

ibn 'Abbaas & al-Khansaa bint Mu'aawiyah ibn Suraym hebben overgeleverd dat iemand vroeg ''O boodschapper van Allah, wie zijn in het Paradijs?'' Waarom de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De Profeten zijn in het Paradijs, De Martelaren zijn in het Paradijs en de nieuw geboren baby's zijn in het Paradijs''.[Overgeleverd door Al-Bazzar en Ahmad met een Hasan (goed) isnaad Zie ook Fath al-Baari, 3/246]

 

 

 

 

 

Wist je dat Profeten niet allemaal gelijk zijn in status (levels)?

 

Koran 2:253. Van deze boodschappers hebben wij sommigen boven anderen verheven.

Citaat:

Koran 17:55. En Wij hebben sommige profeten boven de anderen doen uitmunten.

 

 

 

 

Wist je dat de strijders voor de Zaak van Allah hoger in graden zijn dan de thuiszitters?

 

Koran 4:95. Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van God strijden. God heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft God het goede beloofd. God zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,

 

 

Koran 9:19. Acht gij het geven van dranken aan de bedevaartgangers en het bezoeken van de heilige Moskee gelijk aan de werken van hem die in God en de laatste Dag gelooft en voor de zaak van God strijdt? Zij zijn in de ogen van God niet gelijk. En God leidt het onrechtvaardige volk niet.

Koran 9:20. Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van God strijden, hebben in de ogen van God de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.

 

 

 

 

 

 

Wist je dat de Martelaren in de hoogste levels van het Paradijs zullen zijn?

 

Anas heeft overgeleverd dat Umm Harithah naar de Profeet kwam wanneer haar zoon Harithah martelaar was geworden in Badr, En zij zei tegen de Profeet: ''O boodschapper van Allah, Jij weet hoeveel ik van Harithah hield. Als hij in het Paradijs is zal ik niet om hem huilen, En als hij daar niet is zul je zelf zien wat ik zal doen'' De Profeet zei ''Is er een paradijs? (nee) Er zijn meer paradijsen en hij is in al-Firdaws de hoogste''. [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab ar-Riqaaq, Baab Sifaat al-Jannah, wan-Naar, Zie ook Fath al-Baari, 11/418]

 

 

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''...In Paradijs Allah heeft honderd levels gereserveerd voor de mujaahideen en tussen twee van deze levels is de afstand van de hemel en de aarde. Dus als je Allah om iets vraagt, vraag dan om al-Firdaws welke de hoogste is van ze allemaal. Boven dat is de troon van Allah en van daar komen de rivieren van het Paradijs''.[Overgeleverd door al-Bukhaari in as-Saheeh, Kitaab al-Jihaad, Baab Darajat al-Mujaahideen fi Sabeelillaah, Zie ook Fath al-Baari, 6/11]

 

 

 

 

 

Wist je dat de Profeet de Hoogste plek in het Paradijs zal krijgen genaamd al-Waseelah?

 

De Sahabaas vroegen: ''wat is al-Waseelah?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) antwoorde: ''Het is de hoogste leven van het Paradijs, Welke alleen ��n persoon kan halen, en ik hoop dat ik dat persoon ben''.[Overgeleverd door Ahmad van Abu Hurayrah]

 

 

Abu Sa'eed heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''al-Waseelah is een graad waarboven geen andere graad is in de ogen van Allah, Vraag Allah om mij al-Waseelah te schenken''.[Overgeleverd door Ahmad soortgelijke overlevering door Muslim van 'Abdullaah ibn 'Amr al-'Aas Zie ook Ibn Katheer, an-Nihaayah, 2/2332]

 

 

Nu heel even terug naar de hel...

 

Wist je dat de hel ook verschillende graden heeft?

 

Koran 3:162-3. Is hij die het behagen van God zoekt en hij die de toorn van God tot zich trekt en wiens verblijfplaats de hel is, gelijk? Deze (laatste) is een slechte bestemming. Zij hebben bij God graden en God ziet wat zij doen.

 

 

'Abdur-Rahmaan ibn Zayd ibn Aslam heeft gezegt: ''De levels van het Paradijs gaan omhoog en de levels van de Hel gaan omlaag''.[Ibn Rajab, at-Takhweef min an-Naar, p.5].

 

 

Koran 15:43. "En de hel is zeker de beloofde plaats voor hen allen."

Koran 15:44. "Zij heeft zeven poorten en elke poort heeft een gedeelte hunner toegewezen gekregen."

 

 

Koran 4:145. De huichelaars zullen zeker in de diepste diepte van het Vuur zijn en gij zult voor hen geen helper vinden.

 

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2006 om 13:14

 

 

 

 

Wist je dat....? ( djinns*)

 

* Djinn:

een djinn is een onzichtbaar wezen dat goed kan zijn maar ook slecht (demonisch)

 

Wist je dat jinn's uit vuur zijn geschapen?

 

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De Engelen zijn geschapen van Licht, De Jinn's zijn geschapen van rookeloze vlam, En Adam is geschapen van wat jullie verteld is (aarde) [Overgeleverd door Muslim, 2996]

 

 

Koran 15:27. En Wij hadden voorheen de djinn uit vlammend vuur geschapen.

 

 

 

 

Wist je dat er slechte en goede jinn's zijn?

 

Koran 72:11. Er zijn onder ons die rechtvaardig zijn en er zijn onder ons die anders zijn en wij volgen verschillende wegen.

 

 

Koran 46:29. En toen Wij een aantal van de djinn naar u deden komen, die de Koran wensten te horen en, toen zij bij u kwamen, zeiden zij: "Weest stil" en toen het (de prediking) be�indigd was, gingen zij naar hun volk terug en waarschuwden dit.

 

 

Koran 72:1. Zeg: "Het is aan mij geopenbaard dat een groep der djinn heeft geluisterd (naar de Koran), en zij zeiden: 'Waarlijk, wij hebben een wonderbaarlijke verkondiging gehoord!

Koran 72:2. Die tot rechtschapenheid leidt; daarom hebben wij er in geloofd, en wij zullen stellig niemand met onze Heer vereenzelvigen.

 

 

Abu Sa�eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''In Madeenah is er een groep van de jinn's die moslims zijn, En wanneer iemand er een zo een wezen ziet laat hem dan drie keer waarschuwen, Als het dan nog steeds verschijnt dood hem, Want hij is een duivel''[Overgeleverd in Saheeh Muslim 2236]

 

 

 

 

 

Wist je dat Saytan nageslacht heeft?

 

Koran 18:50. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.

 

 

 

 

 

Wist je dat jinn's meestal op onreine plekken zijn, zoals Toiletten?

 

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Deze WC's worden bewoond door (jinn's en Saytaans) zo wanneer iemand van jullie naar de WC gaat laat hem dan zeggen: �A�oodhu Billaahi min al-khubthi wa�l-khabaa�ith' (Ik zoek bescherming bij Allah tegen de duivels, mannelijke en vrouwlijke) [Overgeleverd door Abu Dawood 6, Zie ook Silsilat al-Ahaadeeth al-Saheehah, 1070 als Saheeh]

 

 

 

 

 

Wist je dat de jinn's velen malen sterker zijn dan de mensen?

 

Koran 27:38. Hij (Salomo) zeide: "O edelen, welke onder u zal mij een passende troon voor haar brengen voordat zij onderdanig tot mij komt?"

Koran 27:39. Een dappere van de djinn zeide: "Ik zal deze tot u brengen voordat gij van uw kamp opstaat en zeker heb ik daar macht over en ik ben betrouwbaar."

 

 

 

 

 

Wist je dat ieder mens een jinn in gezelschap heeft?

 

�Abd-Allaah ibn Mas�ood heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegt: ''Er is niemand onder jullie of het heeft een jinn als een gezelschap gekregen'' Hem werd gevraagd ''zelfs jij niet?'' Waarop hij zij ''zelfs ik niet, maar Allah heeft mij geholpen met hem en hij is nu moslim geworden (Of ik ben veilig van hem) Dus hij geniet alleen maar van het goed'' [Overgeleverd door Muslim, 2814]

 

 

�Abd-Allaah ibn �Umar heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Als iemand van jullie bidt, moet hij niemand voor hem laten lopen, en als de persoon vastberaden is vecht hem dan, want hij heeft waarlijk een qareen ( duivel ) met hem''[Overgeleverd door Muslim, 506]

 

 

Al-Shawkaani: ''De woord Qareen betekent -metgezel- in al-Qaamoos (een Arabishe woordenboek) en het betekent dat hij altijd bij hem is en zal niet van hem weggaan''[Zie Nayl al-Awtaar, 3/7]

 

 

 

 

 

Wist je dat je jinn's niet kunt zien in hun ware gedaante?

 

Koran 7:27. O kinderen van Adam, laat Satan u niet verleiden, zoals hij uw ouders uit het paradijs verdreef en hen van hun kleding beroofde, opdat hij hun hun naaktheid mocht tonen. Waarlijk, hij ziet u, hij en zijn stam, vanwaar gij hen niet ziet. Voorzeker, Wij hebben de duivelen vrienden gemaakt voor hen, die niet geloven.

 

 

 

 

 

Wist je dat Jinn's andere vormen kunnen aannemen?

 

�Urwah ibn al-Zubayr zei: ''Wanneer Quraysh ten stijden wouden gaan, Toen verscheen Iblees Suraaqah ibn Ju�sham al-Madlaji welke was een van de beste mensen van Banu Kinaanah en zei: ''Ik zal jou beschermen van Kinaanah, zodat hij je geen kwaad kan doen'' En zo gingen zeverder met hun plan[Je kunt dit terug vinden in tafseer van Ibn Jareer al-Tabari 12564 & in al-Bidaayah wa�l-Nihaayah, 5/62 van Ibn Kathier]

 

 

Shaykh al-Islam (Ibn Taymiyah) heeft gezegt: ''Jinn's kunnen vele vormen aannemen Zoals mensen en dieren, Dus ze kunnen verschijnen als slangen en schorpioenen etc, Of in vorm van Kamelen, Schapen, Paarden, Koeien en Ezel, Of in een vorm van vogels, en in de vorm van de mens want de Saytaan verscheen als Suraaqah ibn Maalik ibn Ju�sham voor Quraysh''[Zie Majmoo� al-Fataawa, 19/44.]

 

 

 

 

 

Wist je dat jinn's mensen kunnen bezetten en zelfs kunnen doden?

 

'Abd-Allaah ibn al-Imaam Ahmad zei: ''Ik zei tegen mijn vader dat er mensen zijn die claimen dat jinn's niet het lichaam van een mens kunnen overnemen'' En hij zei tegen mij: ''O mijn kind, zij liegen, want een jinn kan zelfs praten met de tong van iemand die op zijn sterfbed ligt''[Zie Majmoo� Fataawa Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, 19/12 Hij heeft het zelfde gezegt in Fataawa Blz. 276, 277]

 

 

Shaykh �Abd-Allaah ibn Jibreen zei: ''Het is mogelijk voor jinn's om mensen te vermoorden, zoals ze Sa�d ibn �Ubaadah hebben gedood, omdat hij ging plassen in een grot waar de jinn's leefden, En zij zeiden ''Wij hebben de leiders van Khazraj Sa�d ibn �Ubaadah, Wij beschoten hem met een pijl en we misten zijn hart niet''. [Zie Manaar al-Sabeel, 2/88. De hadith als Saheeh verklaard door al-Albaani in al-Irwaa�, 6/150, no. 1709]

 

Wist je dat....?  Engelen

 

 

 

Wist je dat Engelen uit licht zijn geschapen?

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De Engelen zijn geschapen van Licht, De Jinn's zijn geschapen van rookeloze vlam, En Adam is geschapen van wat jullie verteld is (aarde) [Overgeleverd door Muslim, 2996]

 

 

 

 

 

Wist je dat de Engelen eerder geschapen waren dan de mensen?

 

Koran 2:30. En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

 

 

 

 

Wist je dat de Engelen Allah niet ongehoorzaam kunnen zijn?

 

Koran 66:6. O gij die gelooft, redt u zelf en uw gezinnen van het Vuur, welks brandstof mensen en stenen zijn, waarover engelen zijn, hard en streng, die God niet ongehoorzaam zijn in hetgeen Hij hun beveelt, en volvoeren wat hun wordt geboden.

 

 

Koran 21:27. Zij spreken niet eer Hij het beveelt, en zij handelen volgens Zijn gebod.

 

 

 

 

 

Wist dat er vier engelen altijd bij je aanwezig zijn?

 

Koran 50:17. Wanneer de twee (engelen) die te boek stellen, schrijven, zit de een aan de rechter-, de andere aan de linkerzijde.

Koran 50:18. Hij uit geen woord of er is een bewaker bij hem, die altijd klaar staat.

 

 

Abu Umaamah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De Engel aan de linkerkant schrijft niets behalfe als er zes uur verstreken heeft vanaf de moment dat hij de zonde pleegt. Want als de Moslim vergeving vraagt voor zijn zonde in deze periode (zes uur) zal de zonde niet opgeschreven worden'' [Overgeleverd door al-Tabaraani in al-Mu�jam al-Kabeer, 8/158 De hadith was als Saheeh verklaard door al-Albaani in Saheeh al-Jaami�, 2/212]

 

 

Koran 13:10. Voor Hem is hij gelijk die onder u het woord verbergt en hij die het openlijk uit; alsook hij, die zich 's nachts verbergt en hij, die overdag (openlijk) voortgaat.

Koran 13:11. Er zijn voor hem (elke persoon) bewakers (engelen) v��r en achter hem; zij bewaken hem door het gebod van God.

 

 

Ibn Katheer heeft gezegt: ''De Ayah: ''Er zijn voor hem (elke persoon) bewakers (engelen) v��r en achter hem; zij bewaken hem door het gebod van God'' betekent dat er bij ieder mens twee Engelen als bewakers heeft die hem dag en nacht beschermen, De engel aan de linker kant en de Engel aan de rechter kant schrijven de goede en de slechte daden op, en de Engel van achter hem en de Engel van voor hem beschermen hem, Dus ieder persoon heeft altijd vier Engelen bij zich''[Zie Tafseer Ibn Katheer, 2/504]

 

 

 

 

Wist je dat Engelen vleugels hebben?

 

Koran 35:1. Alle lof komt God toe, de Schepper der hemelen en der aarde, Die de engelen tot boodschappers maakt met twee, drie en vier vleugelen. En Hij voegt aan de schepping toe wat Hij wil; want God heeft macht over alle dingen.

 

 

 

 

 

Wist je dat Engelen niet eten en niet drinken?

 

Koran 51:26. Maar hij ging rustig naar zijn gezin en bracht een (toebereid) vet kalf.

Koran 51:27. En plaatste het voor hen. Hij zeide: "Wilt gij niet eten?" (toen ze niet aten)

Koran 51:28. Daarop begon hij hen te vrezen. Zij zeiden: "Vrees niet" en zij gaven hem blijde tijding over een wijze zoon.

 

 

Koran 11:69. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met blijde tijdingen tot Abraham. Zij zeiden: "Vrede zij met u." Hij antwoordde: "Vrede zij met u" en terstond bracht hij een gebraden kalf.

Koran 11:70. Maar toen hij zag dat hun handen er zich niet naar uitstrekten, vond bij hen vreemd en vreesde hen. Zij zeiden: "Vrees niet, want wij zijn tot het volk van Lot gezonden."

 

 

 

 

 

Wist je dat Engelen niet moe worden?

 

Koran 21:20. Zij verheerlijken Hem dag en nacht, en zij verslappen hierin nimmer.

Koran 41:38. Maar al tonen zij (de ongelovigen) hoogmoed, degenen die bij uw Heer zijn, verheerlijken Hem dag en nacht, en zij vervelen zich nooit.

 

 

 

 

 

Wist je dat er Engelen zijn die de ziel van de gelovigen en die van de ongelovigen wegnemen?

 

Koran 16:32. Tot degenen, die de engelen doen sterven terwijl zij rein zijn, wordt gezegd: "Vrede zij u. Gaat de hemel binnen voor hetgeen gij deedt."

 

 

Koran 8:50. O, hadt gij het slechts kunnen zien, wanneer de engelen de ziel der ongelovigen wegnemen, hun gezicht en hun rug treffende: "Ondergaat de straf van het branden.

 

 

Koran 32:11. Zeg: "De doodsengel, aan wie gij toevertrouwd zijt, zal uw ziel nemen; dan zult gij tot uw Heer worden teruggebracht."

 

 

 

 

 

Wist je dat bij de poorten van het Paradijs en de hel engelen als poortwachters staan?

 

Koran 13:23. Tuinen der eeuwigheid. Zij en degenen van hun vaderen en hun echtgenoten en hun kinderen rechtvaardig zijn zullen deze binnengaan. En engelen zullen van iedere poort tot hen komen, (zeggende):

Koran 13:24. "Vrede zij over u, omdat gij geduldig waart; ziet, hoe uitstekend is het uiteindelijke tehuis."

 

 

Koran 66:6. O gij die gelooft, redt u zelf en uw gezinnen van het Vuur, welks brandstof mensen en stenen zijn, waarover engelen zijn, hard en streng.

 

 

Koran 43:77. En zij zullen schreeuwen: "O, Malik, laat uw Heer een einde aan ons maken." Deze zal antwoorden: "Gij moet blijven."

 

 

 

 

 

Wist je dat er Engelen zijn die Jihaad doen?

 

Koran 8:12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

 

 

 

 

 

Wist je dat de Profeet Jibreel in zijn ware vorm heeft gezien?

 

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Ik zal Jibreel van de hemel neerdalen, en zijn grootte vulde de ruimte tussen de hemel en de aarde''.[Overgeleverd door Muslim, no. 177]

 

 

�Abdullaah ibn Mas�ood heeft gezegt: ''De Boodschapper van Allah zag Jibreel in zijn ware gedaante, hij heeft zeshonderd vleugels elke van hen bedekte de horizon. Van zijn vleugels vielen juwelen, Parelen en robijnen, Waar alleen Allah over weet''[Overgeleverd door Ahmad in al-Musnad zie ook Ibn Katheer said in al-Bidaayah 1/47 de isnaad is jayyid]

 

 

 

 

 

Wist je dat elke dag 70.000 Engelen Allah aanbidden in al-Bayt al-Ma�moor, zonder ook maar dat een engel dubbel komt?

De Profeet (vrede zij met hem) beschreef de al-Bayt al-Ma�moor in de 7de hemel: ''Daarna werd ik naar de al-Bayt al-Ma�moor gebracht, En elke dag bezoeken zeventigduizend engelen het en verlaten het weer, en ze komen nooit meer terug, en daarna komt er weer een andere groep achter hen''.[Overgeleverd door al-Bukhaari, Zie Fath, no. 3207] 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juli 2006 om 14:47

het is best een ontroerende hadiht, Moge Allah (Subhana wa ta'ala) ons tot de oprechten laten behoren.

At-Tirmidhi heeft het volgende van Sjoefayy al-Asbahi overgeleverd: hij kwam Medina binnen en zag een man met mensen om zich heen verzameld. Hij vroeg: "Wie is dat?" Zij zeiden: "Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu)." Sjoeffayy zei: "Dus benaderde ik hem en ik ging voor hem zitten. Hij was tegen de mensen aan het spreken en toen hij klaar was en de mensen weg waren gegaan, zei ik tegen hem: "Ik vraag je bij Allah (Subhana wa Ta'ala), vertel mij een h'adith die je van de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) hebt gehoord en die je helemaal begrepen hebt." Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu) zei: "Dat zal ik doen, ik zal jou een h'adith vertellen die ik van de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heb gehoord en die ik helemaal begrepen heb."

Toen begon Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu) naar adem te snakken en hij bleef in deze staat tot hij bijkwam. En toen zei hij (radya Allahu 'anhu): "Ik zal jou een h'adith vertellen die de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) mij in zijn huis vertelde toen er niemand anders aanwezig was behalve hij en ik." Toen snakte hij naar adem, herstelde, veegde zijn gezicht af en zei: "Ik zal jou een h'adith vertellen die de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) mij in zijn huis vertelde toen er niemand anders aanwezig was behalve hij en ik." Toen snakte hij naar adem, herstelde, veegde zijn gezicht af en zei: "Ik zal jou een h'adith vertellen die de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) mij in zijn huis vertelde toen er niemand anders aanwezig was behalve hij en ik." Toen begon Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu) zwaar naar adem te snakken en zijn hoofd viel voorover. En ik ondersteunde hem lange tijd met mijn schouder.

Toen herstelde hij en zei: "De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) vertelde me: "Als de Dag des Oordeels komt, zal Allah (Subhana wa Ta'ala) neerdalen om de mensen te berechten. En ieder volk zal nederig knielen. De eersten mensen die naar voren worden geroepen zullen een man zijn die de Qur'an uit zijn hoofd had geleerd, een man die terwille van Allah (Subhana wa Ta'ala) was gedood en een rijke man. Allah (Subhana wa Ta'ala) zal tegen de geleerde zeggen: "Heb Ik jou niet datgene geleerd wat Ik aan Mijn boodschapper (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heb geopenbaard?" En hij zal zeggen, "Natuurlijk, mijn Rabb." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je hebt gelogen." En de engelen zullen zeggen: "Je hebt gelogen." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je wilde alleen dat er gezegd zou worden dat die en die een geleerde is. En dat werd gezegd."

Degene met veel rijkdom zal gebracht worden en Allah (Subhana wa Ta'ala) zal tegen hem zeggen: "Heb ik jou niet overvloedig gegeven zodat jij niemand nodig had?" En hij zal zeggen: "Natuurlijk, O Rabb." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Wat heb je gedaan met datgene dat ik je gegeven heb?" Hij zal zeggen: "Ik heb het aan mijn familieleden gegeven en als liefdadigheid." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je hebt gelogen." En de engelen zullen zeggen: "Je hebt gelogen." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je wilde alleen maar dat er gezegd werd dat die en die edelmoedig is en dat werd gezegd."

Dan zal degene die gedood werd terwille van Allah (Subhana wa Ta'ala) naar voren gebracht worden en Allah (Subhana wa Ta'aka) zal tegen hem zeggen: "Waarvoor werd jij vermoord?" Hij zal zeggen: "Ik werd bevolen te vechten in djihad terwille van U. Dus ik vocht tot ik werd gedood." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je hebt gelogen." En de engelen zullen zeggen: "Je hebt gelogen." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen: "Je wilde alleen dat er gezegd werd dat die en die moedig is. En dat werd gezegd.""

Toen streek de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) langs mijn knie�n en zei: "O Abu Hurayra, deze drie zullen de eerste mensen zijn voor wie het Vuur zal worden opgestookt op de Dag des Oordeels."

 (At-Tirmidhi)

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juli 2006 om 02:39
Drie reizigers in een grot

Overgeleverd door Aboe `Abdurrahmaan Abdullah bin `Umar bin Khattaab (rahuma) Ik hoorde Rasoeloellah (Allah�s boodschapper ���� ������ �������zeggen: �Voor jullie vertrokken er drie mannen samen op reis, totdat ze bij een grot aankwamen om te overnachten. Ze gingen naar binnen. (Na een tijdje) rolde er een rots van de berg af en maakte de ingang van de grot dicht. Ze zeiden tegen elkaar: �Waarlijk, niemand van jullie zal uit deze grot bevrijd worden, behalve dat je Allah (de Verhevene) aanroept met verwijzing naar jullie rechtschapen daden�.
E�n van de mannen onder hen zei: �Oh Allah, mijn ouders waren oud en (elke avond) gaf ik noch mijn gezin en noch mijn bediendes melk te drinken, totdat ik mijn ouders had laten drinken. Op een dag was ik te ver (van huis geraakt) doordat ik op zoek ging naar een boomrijk gebied (om de dieren te laten grazen). Toen ik thuis kwam sliepen ze al. Ik melkte de dieren en bracht toen de melk naar hun toe waarop ze nog steeds sliepen. Ik vond het niet gepast mijn familie en mijn bediendes eerder melk te geven. Terwijl mijn kinderen op de grond huilden (van honger), wachtte ik op hun met een kom melk in mijn hand tot het ochtendgloren aanbrak. Toen ze wakker werden dronken ze hun melk op. Oh Allah, als ik dit alleen voor Uw Aangezicht heb gedaan, verlos ons dan uit deze hachelijke situatie, die veroorzaakt is door deze rots�.

Hierop schoot de rots een klein stuk je opzij, maar nog konden zij er niet uit.

De volgende man zei:� Oh Allah, mijn oom had een dochter die mij het liefst was onder de mensen. (Volgens een andere overlevering: Ik hield zo van haar zoals alleen een man van een vrouw kan houden). Ik zocht toenadering tot haar, maar ze hield zich afzijdig. Later werd ze getroffen door ongemak in een jaar van schaarste (hongersnood) en kwam zodoende naar mij toe. Ik gaf haar honderd twintig dinars (goudstukken) op voorwaarde dat ze mijn wens(verlangen) niet zou weigeren. Ze ging ermee akkoord. Toen ben ik op het punt stond om mijn verlangens te bevredigen (of volgens een andere overlevering: toen ik tussen haar benen stond) zei ze: �Heb angst voor Allah, om mijn (maagdelijke) zegel te verbreken behalve met recht (m.a.w. binnen een wettig huwelijk). Op dat moment verliet ik haar, ondanks dat ze nog steeds het liefst onder de mensen voor mij was. Tevens liet ik ook het goud dat ik haar gegeven had bij haar achter. Oh Allah, als ik dit alleen voor Uw Aangezicht heb gedaan, verlos ons dan uit deze hachelijke situatie.

Hierop schoot de rots een klein stuk je opzij, maar nog steeds konden zij er niet uit.

De derde (man) zei: �Oh Allah, ik had landarbeiders in dienst en betaalde hun lonen, met uitzondering van ��n man, die zonder zijn loon aan te nemen vertrok. Ik investeerde zijn loon en kreeg daardoor veel bezittingen.

Op een dag kwam hij naar me toe en zei: �Oh Allah�s dienaar (`Abdoellaah) betaal me mijn loon�.

Ik zei tegen hem: �Al die kamelen, vee, schapen en slaven , die je ziet zijn jouw loon�.

Hij zei: �O Allahs dienaar, drijf de spot niet met me�.

Ik zei: �Ik drijf de spot niet met jou�.

Daarop nam hij alles mee en liet niets achter. Oh Allah, als ik dit alleen voor Uw Aangezicht heb gedaan, verlos ons dan uit deze hachelijke situatie. Hierop schoof de rots helemaal opzij en liepen ze de grot uit.
(Riyad�us Salihien met verwijzing naar Sahih�il Bukharie)
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juli 2006 om 16:33

Allah�s Boodschapper (vzmh) heeft gezegd:

 �Op de Dag des Oordeels zal Allah, de Verhevene, verkondigen: �Waar zijn degenen die van elkaar houden omwille van Mijn Genoegen? Deze dag zal Ik hen beschermen in de schaduw die Ik schenk. Vandaag is er geen andere schaduw dan de Mijne.� [Moeslim]

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------

De Profeet (vzmh) heeft gezegd:

�Als iemand van zijn broeder houdt, moet hij hem dat vertellen.� [Aboe Dawoed en At-Tirmidhi]

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juli 2006 om 02:42

 

 

Wist je dat er in het Paradijs vliegende paarden zullen zijn?


Sulaymaan ibn Buraydah heeft overgeleverd van zijn vader dat een man de Profeet (vrede zij met hem)
vroeg: ''O boodschapper van Allah, zullen er paarden zijn in het Paradijs?'' Hij (vrede zij met hem)
Antwoorde, ''Als Allah jou zal toelaten om het Paradijs binnen te treden, zul je niet wensen dat je
door een paard van robijnen gedragen zal worden welke zal vliegen in het Paradijs waar je het ook
wilt, maar het zal gebeuren''.




[At-Tirmidhi, 2543 Zie ook Saheeh al-Targheeb, 3/522 als Hasan En van
Abu Ayyoob in AT-Tirmidhi, 2544 deze door Albannie Saheeh verklaard 3/423]

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juli 2006 om 02:46
Wist je dat er doorzichtige huizen zullen zijn in het paradijs?

Abu Maalik al-Ash'ari heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:''In het
Paradijs zullen er huizen zijn welke binnenkant gezien kan worden van de buitenkant en welke
buitenkant gezien kan worden van de binnenkant, Allah heeft ze voorbereid voor degenen die de
hongerigen voeden, die goed en beleefd praten, die veel vasten en voor diegenen die bidden wanneer
andere mensen slapen''


[Overgeleverd door Ahmad & Ibn Hibbaan en door At-Tirmidzie van 'Ali zie ook
Saheeh al-Jaami' as-Sagheer, 2/220, no. 2119]


�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juli 2006 om 12:10

Wist je dat....? ( Het Graf)

 

Wist je dat in het graf mensen worden beloont of bestraft?

 

Koran 40:46. Aan het Vuur zullen zij morgen en avond worden blootgesteld. En de Dag waarop het Uur zal komen, zal er worden gezegd: "Doet Farao�s volk de strengste straf ondergaan."

 

 

Ibn Mas�ood zei: ''Aan de zielen van de mensen van Pharaoh en zijn soort van de kafirs word de hel dag en nacht getoont, En hen word verteld ''Dit is jullie bestemming''. Ibn Katheer zei: ''Dit Ayah is de basis van het geloof van Ahl al-Sunnah over de bestraffing van het graf''. [Zie Tafseer Ibn Katheer, 4/82]

 

 

Al-Qurtubi zei: ''Geleerden gebruikten de volgende vers als bewijs voor het bestraffing van het Graf: ''Aan het Vuur zullen zij morgen en avond worden blootgesteld'' Deze mening werd ook gedeeld door Mujaahid, �Ikrimah, Muqaatil en Muhammad ibn Ka�b. Allemaal zeggen dit gaat over de bestraffing van het graf, want heb je niet gezien wat er word gezegt over de andere bestraffing op de Dag Des Oordeels: '' En de Dag waarop het Uur zal komen, zal er worden gezegd: "Doet Farao�s volk de strengste straf ondergaan" [Zie Tafseer al-Qurtubi, 15/319]

 

 

�Aa�ishah heeft gezegt dat de Profeet (vrede zij met hem) in zijn gebed vaak zou zeggen: ''�Allaahumma inni a�oodhu bika min �adhaab il-qabr, wa a�oodhu bika min fitnat il-maseeh il-dajjaal, wa a�oodhu bika min fitnat il-mahyaa wa fitnat il-mamaat, Allaahumma ini a�oodhu bika min al-ma�tham wa�l-maghram'' (O Allah, ik zoek bescherming bij U tegen de bestraffing van het Graf, Ik zoek bescherming bij U tegen de beproeving van Dajjal, Ik zoek bescherming bij U tegen de moeilijkheden van dit leven en van de dood, O Allah, Ik zoek bescherming bij U tegen zondes en verlies) [Overgeleverd door Al-Bukhaari, 798 & Muslim, 589]

 

Wist je dat de dode in de ochtend en in de avond zijn verblijfplaats zal zien in het graf?

 

�Abd-Allaah ibn �Umar heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Wanneer een van jullie dood gaat, hij zal zijn plek zien in de ochtend en in de avond. Als hij iemand van het Paradijs is, Dan zal hij ook iemand van het Paradijs zijn, En als hij iemand van de Hel is, Dan zal hij iemand van de Hel zijn''.[Overgeleverd door Al-Bukhaari, Bid� al-Khalq, 3001 Zie ook Muslim, al-Jannah wa sifat na�eemihaa, 2866]

 

 

 

 

Wist je dat de Profeet (vrede zij met hem) vaak bescherming zocht bij Allah tegen de bestraffing in het graf?

 

�Aa�ishah heeft overgeleverd dat zij de Profeet (vrede zij met hem) over de bestraffing van het graf, En hij zei: ''Ja, de bestraffing van het graf'' �Aa�ishah zei ''Ik heb de Profeet (vrede zij met hem) daarna nooit een gebed zien verichten zonder dat hij bescherming zocht bij Allah tegen de bestraffing van het graf''. [Overgeleverd in al-Bukhaari, al-Janaa�iz, 1283 Zie ook Muslim, al-Kusoof, 903]

 

 

 

 

Wist je dat er bestraffing voor de lichaam is maar ook voor de ziel?

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah zei: ''De mening van de Salaf van deze Ummah en de imaams is dat er bestraffing en beloning is in het graf en dat het gevoeld word door de lichaam en de ziel. Na dat de ziel de lichaam verlaat, de ziel ontvangt of bestraffing of beloningen dat staat in verbinding met het lichaam. Dus de betraffing of de beloning is voor het Lichaam en de ziel''.[Zie al-Ikhtiyaaraat al-Fiqhiyyah Blz 94 Een soortgelijke Fatawa kan je terug vinden in al-Rooh Blz 51, 52]

 

Wist je dat er ook een einde kan komen aan de bestraffing van een gelovige?

 

Shaykh Ibn �Uthaymeen zei: ''Als de persoon een Kafir is (we zoeken Allah toevlucht van dat), dan voor hem is er geen weg voor de geluk en de beloning en zijn bestraffing zal door blijven gaan (tot de Dag Des Oordeels), Maar als de persoon een zondaar is maar toch een gelovige, dan zal hij bestraffing krijgen voor zijn zondes, Mischien neemt het minder tijd in, en is hij klaar voor dat de Dag Des Oordeels is aangebroken''. [Zie al-Sharh al-Mumti�, vol. 3, p. 253]

 

 

Ibn al-Qayyim zei: ''Er zijn twee soorten bestraffingen in het graf, een daarvan gaat door tot de Dag Des Oordeels....En de andere soort is dat het zal stoppen, want je word alleen mar bestraft voor je zondes''. [Terug te vinden in al-Rooh, Blz. 89]

 

 

 

 

Wist je dat de mensen wakker worden na dat er op de bazuin is geblazen?

 

Koran 36:52. Zij zullen zeggen: "O wee ons, wie heeft ons van onze slaapplaatsen gewekt? Dit is hetgeen de Barmhartige heeft beloofd, en de boodschappers spraken de waarheid."

 

 

 

Wist je dat Surah Al-Mulk een middel is tegen de bestraffing van het graf?

 

De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegt: ''Surah Al-Mulk is een bescherming tegen de bestrafing van het graf'' [Overgeleverd door Hakim 2/498 & Nasai zie ook Sahihul Jamiea 1/680]

 

 

Het is overgeleverd van Anas Dat De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegt: ''Er is een surah in de Koran met 30 verzen, Het zal hem verdedigen die hem reciteert totdat hij hem in het paradijs zal plaatsen ''(Surah Al-Mulk) [Overgeleverd door Fath al Qadir 5/257, Sahihul Jamiea 1/680, Tabrani in Al-Awsat & Ibn Mardawaith]

 

 

Het is overgeleverd van Abu Hurayrah Dat de Profeet (vrede zij met hem) zij: ''Er is een surah in de Koran met 30 verzen, welke voorspraak heeft gedaan voor zijn recitator tot dat hij vergeven was''. [Overgeleverd door al-Tirmidhi, 2891, Ahmad, 7634, Abu Dawood, 1400, Ibn Maajah, 3786. Deze Hadith was Hasan (goed) verklaard door imaam Tirmidzie en bij Albaanie in Saheeh al-Tirmidhi, 3/6.]

 

Wist je dat....? (, Bomen en vruchten)

 

Wist je dat de kleren van de mensen van het Paradijs geproduceerd zijn van de bloemen van een boom in het Paradijs?

 

Abu Sa'eed Al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Tooba is een boom in het Paradijs, zo groot als een reis van honderd jaar!, De kleren van de mensen van het Paradijs worden van de bloemen van deze boom gemaakt''[Overgeleverd door Ahmad Ibn Jareer & Ibn Hibbaan Zie ook Silsilat al-Hadith as-Saheehah, 4/639, no. 1985 als Hasan (goed)]

 

 

'Abdullaah ibn 'Amr zei: ''Een man kwam naar de Profeet en hij vroeg hem ''O boodschapper van Allah, kan je me meer vertellen over de kleren van de bewoners van het Paradijs, zijn de geschapen of worden ze gewovel?'' Sommige mensen gingen lachen De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Waarom lachen jullie? Omdat iemand iets niet wist en het heeft gevraagd aan iemand die het wel wist? Daarna draaide de Profeet zich om en vroeg ''Waar is de man die de vraag stelde?'' De man zei ''Hier ben ik, O boodschapper van Allah'' de Profeet zei ''Nee ze worden geproduceerd door de fruit van het Paradijs'' drie keer[Overgeleverd door Ahmad Zie ook Silsilat al-Hadith as-Saheehah, 4/640]

 

 

 

Wist je dat er in het Paradijs een boom is waabij je 100 jaar nodig hebt om het einde ervan te bereiken?

 

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''in het Praradijs is er een boom onder wiens schaduw een ruiter honderd jaar reizen om het einde te bereiken''. [Overgeleverd door al-Bukhaari, Kitaab ar-Riqaaq, Baab Sifaat al-Jannah, Zie ook Fath al-Baari, 11/416 & Muslim, Kitaab al-Jannah, Baab inna fil-Jannah Shajarah, 2/2176, no. 2828, Je kan dit ook terug vinden al-Bukhaari, Kitaab Bid' al-Khalq, Baab ma jaa'a fi Sifaat al-Jannah, Fath al-Baari, 6/319]

 

 

Abu Hurayrah en Sahl ibn Sa'd hebben overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''in het Praradijs is er een boom onder wiens schaduw een reiziger honderd jaar reizen om het einde te bereiken''[deze versie is van Muslim, Kitaab al-Jannah, Baab in fil-Jannah Shajarah Yaseer al-Raakib fi dhiliha mi'ah 'aam, hadith no 2826, 2827]

 

Wist je dat de Profeet  een boom naast het Paradijs heeft gezien genaamd Sidrat al-Muntaha

 

Koran 53:13. En voorzeker, hij zag hem ook bij een andere nederdaling.

Koran 53:14. Bij de Lotusboom waar niemand voorbij mag gaan,

Koran 53:15. Waarnaast de Tuin van Verblijf is.

Koran 53:16. Toen het goddelijke Licht de Lotusboom overstraalde

Koran 53:17. Wendde zijn oog zich niet af, noch ging het de grens te buiten.

Koran 53:18. Voorwaar, hij zag de grote tekenen van zijn Heer.

 

 

De Profeet  heeft gezegt: ''Ik werd daarna gebracht naar Sidrat al-Muntaha en ik zag zijn vruchten welke op de potten van Hajar leken, zijn bladeren waren als oren van Olifanten, en onder een van zijn blaadje kan de hele Ummah passen. het was omringd met kleuren, Daarna ging ik het Paradijs binnen, En zijn lichten waren Parels en zijn grond was Musk''[Overgeleverd door al-Bukhaari, Muslim zie andere overleveringen van al-Bukhaari, Ahmad, at-Tirmidhi & Muslim Zie ook Saheeh al-Jaami', 3/18, no. 2861 terug te vinden in Saheeh al-Jaami' as-Sagheer, 4/82, no. 4075]

 

 

 

Wist je dat er in het Paradijs dadelbomen, granaatappelbomen, lotusbomen, bananenbomen en wijnbergen zijn?

 

Koran 78:31. Voorwaar, er is triomf voor de rechtvaardigen,

Koran 78:32. Beschutte tuinen en wijnbergen.

 

 

Koran 55:68. In beide zullen er vruchten, dadels en granaatappels zijn.

 

 

Koran 56:28. Zij zullen zich bevinden tussen doornloze lotusbomen

Koran 56:29. En trossen bananen,

Koran 56:30. En dekkende schaduwen,

Koran 56:31. En stromende wateren,

Koran 56:32. En overvloedig fruit,

 

.

 

Wist je dat je in het Paradijs mag kiezen wat je wilt eten en de rest laten (door de overvloed aan fruit)?

Koran 38:51. Op tronen rustend zullen zij daarin om overvloedig vruchten en drank roepen.

 

Koran 56:20. En met fruit dat zij het liefst hebben -

 

Koran 56:32. En overvloedig fruit,

Koran 56:33. Noch afgesneden, noch verboden,

 

 

Koran 77:41. De godvruchtigen zullen te midden van schaduwen en bronnen wonen,

Koran 77:42. En fruit ontvangen, zoals zij zich mogen wensen.

 

 

.

 

Wist je dat in het Paradijs alles zal zijn wat je hart ook maar begeert?

 

Koran 43:71. Er zullen gouden schalen en bekers worden rondgereikt en er zal daarin alles zijn wat de zielen zich wensen en waar de ogen van genieten. En gij zult daarin vertoeven.

 

 

Wist je dat de bewonders van het Paradijs fruit zullen herkennen van deze wereld?

 

Koran 2:25. En verkondig aan degenen, die geloven en goede werken doen de blijde tijding, dat er tuinen (het paradijs) voor hen zijn, waardoorheen rivieren vloeien. Telkens, wanneer hun van de vruchten hieruit wordt geschonken, zullen zij zeggen: "Ziehier, hetgeen ons reeds voorheen werd gegeven"; en hun werd het soortgelijke gegeven. En zij zullen er reine metgezellen hebben en zij zullen er vertoeven.

 

 

 

Wist je dat in het Paradijs alle bomen een goude stam zullen hebben?

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Er is geen boom in het Paradijs, of het heeft een stam van goud''[Overgeleverd door Ibn Hibbaan, at-Tirmidhi, al-Bayhaqee zie ook Saheeh al-Jaami' as-Sagheer 5/150 Als Saheeh]

 

.

 

Wist je dat....?

 

Wist je dat een menstruerende vrouw geen gemeenschap mag hebben met haar man?

 

Koran 2:222. En zij vragen u omtrent de menstruatie. Zeg (hun): "Het is iets schadelijks, blijft dus gedurende de menstruatie van de vrouwen weg en gaat niet tot haar in, voordat zij hersteld zijn. Maar wanneer zij zich hebben gereinigd, gaat tot haar in, zoals God het u heeft bevolen. God bemint hen, die zich tot Hem wenden en zich rein houden.

 

 

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegtd: ''Degene die gemeenschap heeft met een menstruerende vrouw of naar een waarzegster gaat ..heeft ongeloof begaan in hetgeen met wat Mohammad (vrede zij met hem) was neergezonden''[Overgeleverd door al-Tirmidhi 135, Abu Dawood 3904, Ibn Maajah, 639 Zie ook Saheeh al-Targheeb, 2433 als Saheeh door Shaykh al-Albaani]

 

 

 

Wist je dat het een menstruerende vrouw niet toegestaan is om te bidden en te vasten?

Al-Nawawi heeft gezegt: ''De Ummah is het unaniem erover eens dat het Haraam is een menstruerende vrouw om te bidden, of het nou Veplichte gebeden zijn of de Nafil gebeden'' [Zie Al-Majmoo�, 2/351]

 

 

Shaykh Ibn �Uthaymeen zei: ''Het is niet toegestaan voor een menstruerende vrouw of na bloeding van een geboorte van een kind om te bidden. Omdat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegt: ''Is het niet zo voor menstruerende vrouw om niet te vasten en te bidden?'' De moslims zijn er unaniem erover eens dat het Haraam is''[terug te vinden in Fataawa al-Mar�ah al-Muslimah, 1/285]

 

 

Wist je dat het voor een menstruerende vrouw Haraam is om in een moskee te verblijven?

 

Shaykh Ibn �Uthaymeen zei: ''Het is Haraam voor een menstruerende vrouw om in de moskee te blijven, En het is zelfs verboden voor haar om in het gebeds plek van Ied gebed te blijven Omdat het overgeleverd is van Umm �Atiyah dat ze zei: ''De Profeet (vrede zij met hem) advieseerde de menstruerende vrouw om weg te blijven van het plek waar Ied gebed word vericht''[Overgeleverd door al-Bukhaari, 324 & Muslim, 890][De Fatawa is terug te vinden in Risaalat al-Dima� al-Tabee�iyyah li�l-Nisa�, p. 52-53]

 

 

 

Wist je dat de Koran niet aangeraakt mag worden als je onrein bent?

 

Koran 56:79. Dat niemand zal aanraken behalve zij die zich louteren (reinigen).

 

De letter naar �Amr ibn Hazm waarin de Profeet (vrede zij met hem) tegen de mensen van Yemen zei: ''Niemand mag de Koran aanraken behalfe hij die taahir (rein) is''. [Overgeleverd door Maalik, 1/199, al-Nisaa�i, 8/57, Ibn Hibbaan, 793 & al-Bayhaqi, 1/87 Al-Haafiz ibn Hajar zei: een groep van de Geleerden hebben dit Saheeh verklaard omdat het heel bekend is onder de moslims. Al-Shaafi�i zei: ''Het is bewezen dat dit brief gestuurd is door de Profeet (vrede zij met hem)''. Shaykh al-Albani zei dat het Saheeh is. Zie Al-Talkhees al-Habeer, 4/17. See also: Nasb al-Raayah, 1/196; Irwaa� al-Ghaleel, 1/158]

 

 

Wist je dat het een menstruerende vrouw toegestaan is om Koran te reciteren uit haar geheugen?

 

Al hebben veel geleerden de menstruerende vrouw en de mensen die in junub (onrein vanwege seksule gemeenschap) verkeren verboden om de Koran te lezen of aan te raken, Imaam al_Bukhaarie nam het standpunt in dat er geen authentiek bewijs is die deze bewering onderbouwt en dat het in feite was toegestaan. Als onderbouwing van zijn visie noemde hij het standpunt van sommige van de vroegere geleerden die het reciteren en aanraken van de koran ook toestonden om aan te tonen dat de verbieding van het reciteren van de koran voor de menstruerende vrouw niet unaniem was onder de vroegere geleerden. [Terug te vinden in Fat-h-al-Baaree, vol. 1 p. 305]

 

 

Ibn Taymeeyah zei: "Het verbod van het lezen van de Koran voor de menstruerende vrouw heeft geen basis in zowel de Koran als de sunnah. De overlevering die toegeschreven is aan de profeet �De menstruerende vrouw of de persoon in junub (onreinheid wegens seksuele gemeenschap) mag niets uit de koran lezen � is niet authentiek volgens de unanieme mening van de hadith geleerden.Ongetwijfeld menstrueerden de vrouwen gedurende de tijd van de profeet en als het reciteren uit de Koran verboden was zoals het gebed, dan zou de profeet dat uitgelegd hebben aan zijn opvolgers en zijn vrouwen, en het zou overgeleverd zijn aan ons. Gevolg is, omdat er geen verbod is overgeleverd van de profeet , is het niet toegestaan om het haraam te verklaren wetende dat hij het niet verbood. En als hij het niet verbood, ook al waren er veel gevallen van menstruatie gedurende zijn tijd, is het duidelijk dat het niet haraam is. [Zie al-Majmoo' vol. 26 p. 191]

 

 

Ibraaheem an-Nakha'ee (geleerde onder de studenten van de sahaba) zei: ''Er is geen kwaad in een menstruerende vrouw die een Koranische vers reciteert.� (Dit was ook de mening van Imam Maalik) [Zie Vol. 1 p. 182 chap.. 9 van Sahih AlBukhari]

 

 

 

Wist je dat een menstruerende vrouw alle dua's mag opzeggen?

 

Shaykh �Abd al-�Azeez ibn Baaz zei: ''Er is niets mis mee met een menstruerende vrouw om Dua te reciteren..'' [Fataawa Ibn Baaz, 17/66 Een gelijk soortige Fatawa in Fataawaa Islaamiyyah 1/239]

 

 

Wist je dat de vrouwen in het Paradijs vrij zullen zijn van menstruatie?

 

Koran 2:25. En zij zullen er reine metgezellen (Azwaajun Muttaharatun (vrij van menstruatie, Urine etc..) hebben en zij zullen er vertoeven.

 

. Wist je dat je heel makkelijk hassanaats (goede punten (waarmee je o.a je zonden betaald)) kunt verdienen?

 

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: ''Degene die honderd keer per dag zegt: Subhaan Allaah wa bi hamdih (Glorieus is Allah en alle lof is aan Hem) Zal zijn zonden vergeven zien worden, ook al zijn zij zoals het schuim van de zee''[Overgeleverd door Bukharie 7/168 & Moslim 4/2071]

 

 

Abu Dharr heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''..Elke Subhan'Allah (geprezen is Allah) is een liefdadigheid, elke Al-Hamdoelillah (Alle lof aan Allah) is een liefdadigheid, elke Laa ilaaha ill-Allaah (Er is geen andere god dan Allah) is een liefdadigheid en Elke Allahu Akbar (Allah is de grootste) is een liefdadigheid..''[Overgeleverd door Muslim, 720]

 

 

De boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegt: ''Degene die tien keer zegt: ''Laa ilaaha ill-Allaah wahdahu laa shareeka lah, lahu�l-mulk wa lahu�l-hamd wa huwa �ala kulli shay�in qadeer (Er is geen god dan Allah, Hij is de enige, Hij heeft geen deelgenoten en aan hem is de Heerschapij en aan hem is alle lof en Hij is over alles Almachtig) Zal de beloning krijgen die gelijk is aan het bevrijden van vier dienaren van de kinderen van Isma'il''[Overgeleverd door Bukharie 7/67 terug te vinden in Muslim 4/2071]

 

 

De Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Is er iemand van jullie capabel om duizend H'asana (beloning) iedere dag te verdienen?'' Een man die de zitting bijwoonde vroeg ''Hoe kan iemand duizend H'asanaa verdienen?'' Hij antwoorde: ''Prijs Allah honderd keer met Subhan'Allah (geprezen is Allah) en er zullen duizend H'asanaat voor je opgeschreven worden of duizend zonden zullen worden verwijderd''[Overgeleverd door Muslim 4/2073]

 

 

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: ''Degene die zegt: ''Geprezen is Allah, de Almachtige en alle lofprijzingen behoren hem toe (Subhan'Allahie al-'adhziem wabieh'amdieh) voor hem zal er een dadelboom geplant worden in het Paradijs''.[Overgeleverd door At-Tirmidzie 5/511, Al-Hakiem 1/501 zie ook Saheeh al-Djaami' As Saghir 5/531 en Saheeh At-Tirmidzie 3/160 De smeekbedes zijn terug te vinden in Citadel van de Moslim Blz 277-281]

 

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juli 2006 om 15:57

Dit is een Hadith Qudsi

Op gezag van Aboe Hurairah(moge Allah tevreden met hem zijn), die zei, dat de Boodschapper van Allah (moge hij de zegeningen en vrede van Allah krijgen) zei: �Allah (de Almachtige en de Verhevene) zal op de Dag der Opstanding zeggen:


�O zoon van Adam, Ik voelde mij ziek en jij hebt Mij niet bezocht.� Hij zal zeggen: �O Heer, en hoe had ik U moeten bezoeken terwijl U de Heer der werelden bent?�Hij zal zeggen:�Wist je niet dat Mijn dienaar, die en die, ziek is geworden en je hem niet bezocht had? Wist je niet dat als je hem bezocht had, je Mij bij hem aangetroffen zou hebben? O zoon van Adam, Ik heb je om eten gevraagd en je hebt Mij niet gevoed.� Hij zal zeggen:�O Heer, en hoe had ik U moeten voeden , terwijl U de Heer der werelden bent?� Hij zal zeggen: �Wist je niet, dat mijn dienaar, die en die, jou om voedsel had gevraagd en je gaf hem niet te eten? Wist je niet dat als je hem gevoed had, je dat zeker bij Mij gevonden had [51] . O zoon van Adam, Ik vroeg je om Mij te drinken te geven en je hebt Mij niet te drinken gegeven.� Hij zal zeggen: �O Heer, hoe had ik U te drinken moeten geven want U bent de Heer der werelden.� Hij zal zeggen: �Mijn dienaar die en die, heeft je om drinken gevraagd en je hebt hem niet te drinken gegeven. Als je hem te drinken had gegeven dan had je dat zeker bij Mij gevonden.� [52]


Dit is overgeleverd door Moeslim
________
51 Dat wil zeggen de beloning voor een goede daad
52 Dat wil zeggen de beloning voor de goede daad

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 augustus 2006 om 04:03

Wist je dat ALLAH Subhana Wa Ta'ala ons het volgende vertelt in de Koran:

Een deel der mensen van het Boek zou u gaarne willen doen dwalen, maar zij doen niemand dwalen dan zichzelf; en zij beseffen het niet.

Soerah Ali-Imraan:69

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 augustus 2006 om 10:36
Titel: Geduld

Anas verhaalt dat de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) langs een graf kwam waar een vrouw zat te huilen, en zei: "Vrees Allah (swt) en wees geduldig." Zij zei tegen hem: "Ga van mij weg. Er is jou niet de ramp overkomen die mij is overkomen." De vrouw werd later verteld dat het de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) was geweest (waartegen zei gesproken had). Daarop ging zij naar de deur van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) waar zij geen wachter trof. Ze zei: "Ik heb u niet herkend." Hij zei: "Geduld is alleen dat wat je doet op het moment van de eerste schok van het verdriet."

Overlevering: Al-Bucharie & Muslim
Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 augustus 2006 om 10:38
Titel: Het wonder in de baarmoeder

Anas bin Malik heeft overgeleverd dat de Profeet (saws) heeft gezegd: "Allah (swt) wijst elke schoot (baarmoeder) een engel toe die zegt: �O Heer! een druppel zaad, O Heer! Een stolling, O Heer! Een kleine klont vlees.� Als Allah (swt) dan wenst om deze schepping te voltooien, vraagt de engel: �O Heer! zal het mannelijk of vrouwelijk worden, zal het ellendig of gezegend zijn, en hoeveel zal zijn provisie zijn? En hoe oud zal hij worden?� Alles wordt geschreven (vastgesteld) terwijl het kind nog in de baarmoeder zit.

Overlevering: Al-Buchaarie
Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 234

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.