Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Bid niet als een kameel ???

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Nazow Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 119
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nazow Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bid niet als een kameel ???
    Geplaatst op: 09 oktober 2006 om 15:26

Selamin aleykum ,

De hadith waarin de profeet saw zegt dat we niet moeten bidden als een kameel ?

Wat bedoeld hij hiermee ???  Hoe moet je dan wel bidden ?? de ene zegt je moet eerst je handen op de grond de andere zegt weer je knien ??? Wat zeggen de geleerde hierover of hadiths ?? KAn iemand mij dit laten weten ???

 

Nog 1 andere vraag :

Is het zo dat je als moslim verplicht bent na afloop van de Ramandan een bepaald bedrag over te maken aan armen ??? Als je dit niet doet word je vasten niet geaccepteerd ?? Zit hier kern van waarheid in ???

OOK hier graag met bewijs ??? dmv Hadith of desnoods met ayetler ??

 

Alvast bedankt .

Aleykum selam ve rahmetullah ..

 

Nazow

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2006 om 19:53

Is het zo dat je als moslim verplicht bent na afloop van de Ramandan een bepaald bedrag over te maken aan armen ???

het is verplicht voor elke moslim om na afloop van de ramadan, voor het gebed van ied alfiter, een bedrag aan armen uit te geven. bij de meeste moskeen wordt dit geld verzameld en geschonken aan de armen. zij kunnen je ook vertellen wat het bedrag is. het is een klein bedrag iets van � 10 of minder per persoon. Je kan het ook via http://www.islamic-relief.nl schenken. als elke moslim dat betaalt is het natuurlijk een flink bedrag. het is de bedoeling dat op de dag van ied alfiter (suikerfeest) iedereen eten en kleding en andere nodige behoeften kan bekostigen. 

koran: 2/43 "En houdt het gebed en betaalt de Zakaat en bidt met hen, die bidden."

en er zijn hier ook ahadith over maar heb ze niet bij de hand.

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2006 om 01:01

Nazow,

Wa alaikum salaam warahmatullah,

Zoals Amin hierboven ook al zei, komt dit verplichte Zakat ul-Fitr bedrag ten goede van de armen om ook de Ied aan het eind van Ramadhan te kunnen vieren. Het gezinshoofd moet per gezinslid dit bedrag ter grootte van een maaltijd betalen. Ibn Abbas (radiallaho anho), een van de metgezellen van de Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) zei:

 

�De Boodschapper van Allah heeft de zakat ul-Fitr verplicht gesteld als reiniging voor de vastenden van de zinloze en zondige daden en om de armen te voeden. Wie daarom de Zakat ul-Fitr voor het Ied gebed geeft; zijn Zakat is aanvaard, maar wie zijn bijdrage na het Ied gebed geeft; zijn bijdrage is niet meer dan een gewone schenking.�

 

Dit bedrag moet uiterlijk de laatste dag tot aan het moment van Ied gebed worden betaald.

 

Wat het bidden betreft; andere bewijzen zal ik nog plaatsen wanneer ik ze tegenkom. De meeste mujtahid van de vier Madhabs (wetsscholen) binnen de Ahl us-Soennah wal-Jamaat (de moslimoemmah) zeggen dat je eerst met je knie�n moet zakken en anderen zeggen om het juist andersom te doen. Wanneer ik bid, volg ik de sterkste bewijzen en zak ik altijd eerst met mijn handen. De kameel zakt eerst met zijn knie�n, die zitten in z�n voorste poten, vandaar dat ik het dus andersom doe. Moslims die behoren tot de Ahl us-Soennah volgen nooit hun eigen begeertes, dat gaat tegen de Quran en Soennah in, maar je volgt het sterkste bewijs dat je vindt en het dichtst bij de Quran en Soennah ligt - en niet het dichtst bij onze begeertes.

 

�Hij (sallalaho alaihi wasallam) plaatste zijn handen op de grond v��oor zijn knie�n.� Ibn Khuzaimah, sahih verklaard, ook door Malik

 

�Als een van jullie sadjah doet, dan moet hij niet als een kameel knielen, maar hij behoort zijn handen te plaatsen v��oor zijn knie�n.� Aboe Dawood

 

In een andere Hadith staat dat je juist met de knie�n eerst moet zakken, maar isnad ervan bevat fouten. Of dit zo is, Allah weet beter.

 

Mocht ik iets verkeerds of doms hebben gezegd, zal ik het ongetwijfeld een Dag te horen krijgen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.