Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

rare gewoontes

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: rare gewoontes
    Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 13:20

Maar zoals gewoonlijk hebben Nederlanders de overtreffende trap.

Je kunt het zo beroerd niet verzinnen, wij doen het beter beroerd. (of beroerd beter)


soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 13:43

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Dus stel je behoort dan tot die 44% dat niet bloedt...dan weet ik 99,9% zeker dat je wordt gezien als niet-maagd. (Mocht je ook zulke tradities hebben in je familie.)  schreef Macoraantje. Dat bloedverhaal komt hier ook wel voor maar zover ik hoor vooral bij de meer "rural areas" en het zuiden. Maagdenvlies herstellingsoperaties worden nog wel uitgevoerd. Bezopen toch? Als de bruid in spe vroeger als meisje veel gesport heeft kan dat ook al het vlies gebroken hebben.

Macoraantje?

Het schijnt een veel voorkomend fenomeen te zijn, maagdenvlies(herstel)operaties. Ik snap niet dat mensen dit doen maar ik denk dat dit niet echt eigen keus is. Ik denk maar dat ze dit laten doen om bepaalde reacties / eventuele acties van naasten te ontwijken. Anders zouden ze in eerste instantie er ook niet voor hebben gekozen om ontmaagd te worden lijkt mij...

Dat van dat bebloede doek vind ik echt vies. Is die traditie gewoon te sterk geworden dat ze het niet meer kunnen afschaffen? Nee, die is echt smerig man� om je te schamen toch?

Die traditie is er om te 'bewijzen' dat de vrouw wel als maagd het huwelijk ingaat. Als je je tegen deze traditie zult gaan verzetten dan denk ik wel dat ze zullen denken dat je dit doen omdat je geen maagd meer bent. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn maar achterdochtig zijn ze altijd.

Ik ging een keer van Oujda naar het zuiden van Marokko, het was al laat (04.00 uur) en kwam onderweg langs een dorp midden in de bergen. Er was een feest gaande. Een trouwerij. Een dag later kwam ik er weer langs, weer rond dat tijdstip. En er was nog steeds een feest gaande. Is dit normaal dat een bruiloft zo lang moet doorgaan? Wordt het pas getrouwde stel niet moe van alle gasten dagenlang op hun nek?

Een traditionele Marokkaanse bruiloft duurt gewoonlijk 3 dagen.

sommige zusters worden zelfs vermoord of verstoten omdat ze dan zogenaamd geen maagd zijn(terwijl ze dat miss wel waren) maar omdat ze niet bloedden de eerste keer,hier komt het weinig voor maar in sommige landen is dit aan de orde van de dag,door de onwetendheid dat meisjes moeten bloeden tijdens de huwelijksnacht.

Of ze maagd zijn of niet, ik vind dat het een zaak is tussen (zoals Amier al zei) jou en Allaah en je echtgeno(o)t(e). Het heeft natuurlijk ook te maken met waar je vandaan komt en hoe ze er daar over denken. In Marokko / Marokkaanse gemeenschappen elders in de wereld, hebben nogal de neiging om gelijk aan eerwraak te denken als een meisje geen maagd meer is voor het huwelijk. Of het nou komt door 'eigen schuld' of buiten je schuld om...

Gayr InchaAllaah...

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 14:12

Ach, de fooien in Egypte. Nergens worden er zoveel fooien, bakshiesh, verwacht als in Egypte. Je moet altijd een paar losse ponden op zak hebben en ermee leren om te gaan. Ik was eens verdwaald in Cairo en moest in Maadi = een wijk zijn. De taxichauffeur heeft heel Maadi 6 keer gehad totdat ik een herkenningspunt zag. Hij weigerde dat ik betaalde voor de rit. Waar maak je dat nog mee?

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
islamnu Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islamnu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 14:22

sallaam alikoem wr br

in sommige steden in marokko hebben ze de gewoonte bij de begravenis te slachten van kippen,schaap of zo.en dan slachten ze in de van die begraafplaast of zo ik begrijp het niet allemaal

.::www.islamnu.tk::.
.::www.islam-wereld.tk::.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 14:26

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Wat zijn er toch veel rare gewoontes binnen onze Marokkaanse gemeenschap.

Ik lees hier voornamelijk (ook door eigen bijdrage) rare gewoontes uit Marokko / Marokkaanse gemeenschappen. Hebben wij het dan zo erg?



Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 14:27

In Cairo wonen duizenden mensen "illegaal" in en rond de graven, een drukte en lawaai van jewelste. De grootste criminelen verbergen zich in deze steegjes waar politiemensen heg of steg kennen. De eerste keer dat ik dat zag vond ik het luguber en respectloos. Ik vroeg aan mijn schoonvader waarom daar mensen wonen en hij antwoordde: Ze hebben hele stille buren. haha

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 16:48

In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Hij weigerde dat ik betaalde voor de rit. Waar maak je dat nog mee?

In Turkije! (zie topic "Turkije").

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 17:19

Salaam aleikoum
Er is veel moois in Marokko, niet vergeten!

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 17:30
amdeeh haat ik, en al die berberse muziek en rare invloeden.

ja, inderdaad 3abd Arra7maan, wat ik w�l mooi aan marokko vind is tot nu toe Al-Qazaabiri! Masha'allah

In eerste instantie geplaatst door fundamentalist

Hee, nou weet ik er nog een. In sommige golfstaten groeten ze elkaar door elkaar met de neus aan te raken!!!!!!! Dat vind ik wel vaag.



meen je dat?
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2006 om 02:51

Bij Moslims in Suriname is er een gebruik dat ik erg kinderachtig vind, maar ergens is het wel erg grappig. Wanneer de trouwpartij en de lezingen van de imam voorbij zijn en de jongen en het meisje naar hun nieuwe huis willen vertrekken, wordt zijn hoofddeksel en soms ook zijn schoenen verstopt door zijn schoonfamilie (meestal schoonzus). Om die dan terug te krijgen moet hij gaan bieden op zijn eigen schoenen en hoofddeksel. Wanneer zijn nieuwe schoonzus dan instemt met het geboden bedrag, krijgt hij zijn spullen terug. Dan pas kan hij vertrekken samen met zijn nieuwe vrouw. Lijkt mij chantage�

Ik zou er behoorlijk agressief van worden als het met mij gebeurde, maar na 25 jaar een gelukkig huwelijk zou ik er misschien wel om kunnen lachen � denk ik.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2006 om 04:30

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan


Salaam aleikoum
Er is veel moois in Marokko, niet vergeten!

Ja, de natuur is adembenemend mooi!

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2006 om 04:41
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Bij Moslims in Suriname is er een gebruik dat ik erg kinderachtig vind, maar ergens is het wel erg grappig. Wanneer de trouwpartij en de lezingen van de imam voorbij zijn en de jongen en het meisje naar hun nieuwe huis willen vertrekken, wordt zijn hoofddeksel en soms ook zijn schoenen verstopt door zijn schoonfamilie (meestal schoonzus). Om die dan terug te krijgen moet hij gaan bieden op zijn eigen schoenen en hoofddeksel. Wanneer zijn nieuwe schoonzus dan instemt met het geboden bedrag, krijgt hij zijn spullen terug. Dan pas kan hij vertrekken samen met zijn nieuwe vrouw. Lijkt mij chantage�

Ik zou er behoorlijk agressief van worden als het met mij gebeurde, maar na 25 jaar een gelukkig huwelijk zou ik er misschien wel om kunnen lachen � denk ik.

hahaha die is echt erg

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2006 om 08:09
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Bij Moslims in Suriname is er een gebruik dat ik erg kinderachtig vind, maar ergens is het wel erg grappig. Wanneer de trouwpartij en de lezingen van de imam voorbij zijn en de jongen en het meisje naar hun nieuwe huis willen vertrekken, wordt zijn hoofddeksel en soms ook zijn schoenen verstopt door zijn schoonfamilie (meestal schoonzus). Om die dan terug te krijgen moet hij gaan bieden op zijn eigen schoenen en hoofddeksel. Wanneer zijn nieuwe schoonzus dan instemt met het geboden bedrag, krijgt hij zijn spullen terug. Dan pas kan hij vertrekken samen met zijn nieuwe vrouw. Lijkt mij chantage�

Ik zou er behoorlijk agressief van worden als het met mij gebeurde, maar na 25 jaar een gelukkig huwelijk zou ik er misschien wel om kunnen lachen � denk ik.

hahaha die is echt erg

De schoonzus mag het geld zelf houden en ze mag het met haar zussen samen verdelen.

 

Er is nog meer:

 

De jongen en het meisje worden voor het huwelijk door een tante met henna bewerkt. Bij zowel de jongen als het meisje gebeurt dat. Zijn handen en voeten worden ook met henna versierd. Wanneer dit gebeurt dan verzamelen alle familieleden zich om de jongen heen (en bij het meisje thuis, om het meisje) en wordt er een bord met aardappel, ui, knoflook, rijst ergens neergezet. In dat bord moet er dan door de familie geld gezet worden tot het bord vol is. Het geld mag die tante dan houden voor zichzelf.

 

Ik vraag me af welke soennah hier gevolgd wordt.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2006 om 08:39

Assalamu alaikum,

dat heet "urf" (culturele gewoonten) en dat is prima, zolang het niet tegen de islam ingaat. Allahu alim.

Wa salaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2006 om 11:39

wa alaikum salaam, ik wil het graag als urf zien, maar als je zoiets meemaakt, dan schrik je toch heel even vooral als je ziet hoe veel waarde sommigen hechten aan dit soort culturele zaken en het geld dat het opbrengt.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2006 om 08:33

Assalamoe3leikoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu,

Het voorbeeld van Marocaantje vindt ik echt een raar een vreemd gebruik. Wat ik ook raar vindt is dat als een meisje trouwt er wordt gezegd dat haar handen geen enkel wit plekje zonder henna zou mogen achterlaten anders wordt het bruidspaar ongelukkig. AstagfiruLlah sinds wanneer hangt jouw geluk af van henna ? alles is in Handen van Allah swt.

Vroeger ( in Marokko) werd mij altijd gezegd dat als ik mijn haar ging kammen er voor moest zorgen dat ik de haren die op de grond vielen niet mocht laten liggen want O wee als er iemand op zou trappen dan werd ik kaal! Als dat echt waar zou zijn ( astagfiruLlah) dan was ik nu kaal : )

En zo zijn er meer van die rare gewoontes en toevoegingen in de marokkaanse gemeenschap.Maar aan de andere kant heb je natuurlijk ook leuke gewoontes in Marokko de gastvrijheid bijv daar kan ik me echt in vinden alhamdulilah ( buiten het feit dat gastvrij ook een onderdeel van de Islaam is)

Moge Allah swt ons allen Leiden op Zijn juiste Pad Ameen

Fi AmaniLlah,

Wa Assalaamoe3laykoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2006 om 09:24

Soms zie ik op straat dat een jongere een oudere kust op zijn hand en voorhoofd. Wat is dit gebruik?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2006 om 11:22

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Het voorbeeld van Marocaantje vindt ik echt een raar een vreemd gebruik.

 

Ik denk dat wij niet de enige zijn die er zo over denken.. Maar goed�

Wat ik ook raar vindt is dat als een meisje trouwt er wordt gezegd dat haar handen geen enkel wit plekje zonder henna zou mogen achterlaten anders wordt het bruidspaar ongelukkig. AstagfiruLlah sinds wanneer hangt jouw geluk af van henna ? alles is in Handen van Allah swt.

 

Dit heb ik trouwens nooit gehoord, dat je hand dus helemaal vol versierd zou moeten zijn met henna omdat je anders een ongelukkige bruidspaar zou zijn...

 

Vroeger ( in Marokko) werd mij altijd gezegd dat als ik mijn haar ging kammen er voor moest zorgen dat ik de haren die op de grond vielen niet mocht laten liggen want O wee als er iemand op zou trappen dan werd ik kaal! Als dat echt waar zou zijn ( astagfiruLlah) dan was ik nu kaal : )

 

Haha, dit komt mij erg bekend voor. Mijn moeder zegt dit nog bijna dagelijks tegen mij. Uitkijken dat als ik mijn haar zit te kammen, m�n haar niet op de grond valt..wat als er iemand erover heen loopt dan zou je haar uitval kunnen krijgen. Klinkt grappig. Ik ben benieuwd waar ze dit van hebben.

 

Soms zie ik op straat dat een jongere een oudere kust op zijn hand en voorhoofd. Wat is dit gebruik?

 

Ik denk dat dit gewoon een soort gebaar van respect is :-)

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2006 om 15:32

salaam aleykoum,

Dus wij nederlanders hebben geen rare gewoontes

Ik denk dat het komt omdat de meesten hier in nl wonen dus valt niets meer op,

Wat vonden jullie(voor de mensen die naar Nederland vluchten of emigreerden) van Nederland in het begin?

Ben benieuwd vonden jullie de klompen niet vreemd?

 

Ik zag een keertje een man op klompen aankomen op school wel grappigdat krijg je he als je in het noorden woond maar het was toch in de  binnenstad,

En onze kaas is natuurlijk lekker,en wat word er nog meer over ons gezegd?

Dat we gierig zijn geloof ik(behalve de bekeerde moslims dan he hoop ik)ik vind zelf dat het  aan iemands karakter ligt,dat gierig zijn

Nou waar zijn de rare gewoontes over ons?

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2006 om 16:15
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Vroeger ( in Marokko) werd mij altijd gezegd dat als ik mijn haar ging kammen er voor moest zorgen dat ik de haren die op de grond vielen niet mocht laten liggen want O wee als er iemand op zou trappen dan werd ik kaal! Als dat echt waar zou zijn ( astagfiruLlah) dan was ik nu kaal : )

mijn moeder die heeft het ook altijd tegen mij gezged...

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2006 om 01:58
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Soms zie ik op straat dat een jongere een oudere kust op zijn hand en voorhoofd. Wat is dit gebruik?



hoe bedoel je een jongere een oudere? Zijn ouders misschien of grootouders of oude tante ofzo? Is toch niets verkeerd aan?
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2006 om 03:46
In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Soms zie ik op straat dat een jongere een oudere kust op zijn hand en voorhoofd. Wat is dit gebruik?



hoe bedoel je een jongere een oudere? Zijn ouders misschien of grootouders of oude tante ofzo? Is toch niets verkeerd aan?

Soms is het een zoon of dochter die zijn vader of opa begroet, of misschien oom of tante, ik weet het niet. Het is voor mij vreemd om te zien, zeker als het in je eigen familie niet gebeurt. Waar ik het wel vaker deze begroeting zie, is in de maffia kringen. En het is iets van respect dat weet ik.

 

Als ik later ook ooit kleinkinderen en neven en nichtjes heb, zou ik het fijn vinden als ik ook zo begroet werd. Alleen het buigen om de hand te kussen zou ik ze verbieden.

 

Ik heb dus niks tegen het gebruik, ik vind het juist stoer. Ik vroeg me alleen af of het de kinderen vanaf kleins wordt aangeleerd en of meerdere van jullie dat doen.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2006 om 04:04
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

Vroeger ( in Marokko) werd mij altijd gezegd dat als ik mijn haar ging kammen er voor moest zorgen dat ik de haren die op de grond vielen niet mocht laten liggen want O wee als er iemand op zou trappen dan werd ik kaal! Als dat echt waar zou zijn ( astagfiruLlah) dan was ik nu kaal : )

 

Haha, dit komt mij erg bekend voor. Mijn moeder zegt dit nog bijna dagelijks tegen mij. Uitkijken dat als ik mijn haar zit te kammen, m�n haar niet op de grond valt..wat als er iemand erover heen loopt dan zou je haar uitval kunnen krijgen. Klinkt grappig. Ik ben benieuwd waar ze dit van hebben.

 

In meerdere culturen heb je volgens mij dit soort geloven. Zeker dat mensen soms slechte dingen met je haren kunnen doen. In de Seerah van RasoolAllah sallalaho alaihi wasallam staat ook iets vermeld over haren. Een jood deed sihr met het haar van RasoolAllah sallalaho alaihi wasallam. Allah stuurde toen engel Jibreel om te vertellen wat er gaande was. Aisha (radiallaho anha) had toen de kam (als ik mij goed herinner) met zijn hoofdhaar gevonden en de Soerahs tegen sihr werden toen bekendgemaakt.

 

Maar kaal worden als iemand erop loopt is wel heftig. Dan zou ik niet naar een salon gaan om mijn haren te laten knippen.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2006 om 07:18

Asalaam Aleikum broeder Jiyuu,

Mijn Marokkaanse vrouw vertelt mij dat het in Marokko ook gebeurt dat de schoenen van de man worden verstopt en dat dan de zusjes van de bruid het geld krijgen. En het schijnt ook bij Afghanen voor te komen.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2006 om 09:21
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Soms zie ik op straat dat een jongere een oudere kust op zijn hand en voorhoofd. Wat is dit gebruik?



hoe bedoel je een jongere een oudere? Zijn ouders misschien of grootouders of oude tante ofzo? Is toch niets verkeerd aan?

Soms is het een zoon of dochter die zijn vader of opa begroet, of misschien oom of tante, ik weet het niet. Het is voor mij vreemd om te zien, zeker als het in je eigen familie niet gebeurt. Waar ik het wel vaker deze begroeting zie, is in de maffia kringen. En het is iets van respect dat weet ik.

 

Als ik later ook ooit kleinkinderen en neven en nichtjes heb, zou ik het fijn vinden als ik ook zo begroet werd. Alleen het buigen om de hand te kussen zou ik ze verbieden.

 

Ik heb dus niks tegen het gebruik, ik vind het juist stoer. Ik vroeg me alleen af of het de kinderen vanaf kleins wordt aangeleerd en of meerdere van jullie dat doen.

 

misschien vind je het vreemd vanwege buigen. Omdat je aan niemand dient te buigen behalve Allah (Sub7anahu wata3ala).

zelf vind ik het respectvol als ik de hand van mijn opa/oma/vader/moeder kus.

 

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2006 om 10:01

Assalamoe3leikoem,

Ik ben dus niet de enige die dit fabeltje over kaal worden heeft doorgekregen : )

Indd aghie Jiyuu zoals je aangaf kan er si7r gebeuren dmv haren maar bovenstaande fabel is zeker afkomtig uit de fabeltjeskrant..

Wat het kussen van de hand of het voorhoofd dit gebeurt ook in mijn familie Dat doe ik ook bij mijn ouders het is een begroeting en een soort teken van respect naar de oudere toe.

In de turkse cultuur heb je ook dat ze eerst de hand van de oudere kussen en het vervolgens op hun voorhoofd plaatsen Heb een vriendin die dit wel eens doet

Het buigen daar kan ik me ook niet in vinden, zoals Bintoe LiIslaam al aangaf er is er maar een voor wie wij buigen en dat is Allah Soeb7ana hoe wa Ta3ala....

Geinig eigenlijk om al deze rare gewoontes te lezen maar in feite denk ik zolang het niet tegenstrijdig is met de Qoraan en de soenna het niet erg is dat men bepaalde gewoontes toepast

Al Gayr Inscha Allah!

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2006 om 18:28
Assalamu 3aleykum wara7matullah ta3ala wa barakatuh,

even ter verduidelijking van het zogezegd "buigen" uit respect voor een ouder persoon, of je ouders;

link: Bowing to anyone other than Allaah is haraam?
link: Kissing hands of family members on Eid?


Ma3a salaam
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2006 om 00:52
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Assalamu 3aleykum wara7matullah ta3ala wa barakatuh,

even ter verduidelijking van het zogezegd "buigen" uit respect voor een ouder persoon, of je ouders;

link: Bowing to anyone other than Allaah is haraam?
link: Kissing hands of family members on Eid?


Ma3a salaam

Jazakallah khair� het is mij een stuk duidelijker geworden

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2006 om 00:55
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum broeder Jiyuu,

Mijn Marokkaanse vrouw vertelt mij dat het in Marokko ook gebeurt dat de schoenen van de man worden verstopt en dat dan de zusjes van de bruid het geld krijgen. En het schijnt ook bij Afghanen voor te komen.

Salaam.

As-salamu alaikum

Het is eigenlijk wel iets grappigs als je het zo leest� alleen, is het huwelijk niet al duur genoeg? Ik ken culturen waar de man zelfs kadootjes voor de hele stam van het meisje moet kopen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2006 om 09:29
Assalamu 3aleykum,

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Assalamu 3aleykum wara7matullah ta3ala wa barakatuh,

even ter verduidelijking van het zogezegd "buigen" uit respect voor een ouder persoon, of je ouders;

link: Bowing to anyone other than Allaah is haraam?
link: Kissing hands of family members on Eid?


Ma3a salaam

Jazakallah khair� het is mij een stuk duidelijker geworden



Ghair insha'allah, vervolg op het 2e stuk van je opmerking.

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Soms zie ik op straat dat een jongere een oudere kust op zijn hand en voorhoofd. Wat is dit gebruik?



hoe bedoel je een jongere een oudere? Zijn ouders misschien of grootouders of oude tante ofzo? Is toch niets verkeerd aan?

Soms is het een zoon of dochter die zijn vader of opa begroet, of misschien oom of tante, ik weet het niet. Het is voor mij vreemd om te zien, zeker als het in je eigen familie niet gebeurt. Waar ik het wel vaker deze begroeting zie, is in de maffia kringen. En het is iets van respect dat weet ik.

 

Als ik later ook ooit kleinkinderen en neven en nichtjes heb, zou ik het fijn vinden als ik ook zo begroet werd. Alleen het buigen om de hand te kussen zou ik ze verbieden.

 

Ik heb dus niks tegen het gebruik, ik vind het juist stoer. Ik vroeg me alleen af of het de kinderen vanaf kleins wordt aangeleerd en of meerdere van jullie dat doen.

 



Tuurlijk wordt het aangeleerd Als een soort van respect (zoals die link lieten zien). Over het aanleren: diegene herinnert het ziczelf niet meer (denk ik), maar ik herinner me wel hoe het werd aangeleerd aan mijn kleine zus. Bvb. Als ze klein zijn (heel klein), dan kussen ze al je hand. Het is simpel, ik ga een voorbeeld geven insha'allah:

Als je een kind hebt later (insha'allah), de manier om het aan te leren is simpel. Je kust gewoon zijn/haar handje en hij/zij kust jouw hand gewoon terug, en na een half jaar lukt het gewoon, en na het bezoeken van familie (zijn/haar grootvader), dan wordt dat ook aangeleerd en lukt het feilloos. Het is �cht een heel mooi gebaar. Vele mensen zien gewoon af van het feit dat het gebeurt. Ik heb vele verhaaltjes gehoord en ��n daarvan heeft iemand mij verteld.

Hijzelf is van groepje die da3wa doen en ze werden uitgenodigd door een niet-moslim (t.o.v. hem allemaal baard enzo, taliban ). Ze hebben hem wat boekjes gegeven, en tijdens het gesprek zei hij: "Weet je wat ik heel mooi vind aan jullie cultuur?" Hij vervolgde: "Als jullie kinderen de hand kussen van de ouder(s). Dat is iets wat wij totaal niet hebben."


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.110 seconden.