Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wie...en niqaab...

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wie...en niqaab...
    Geplaatst op: 01 januari 2004 om 17:18

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe mijn zusters en broeders,

Ik zou heel graag willen weten wie de niqaab draagt, hoe dat is gekomen, of jullie getrouwd zijn, kinderen hebben etc... Hoe jullie daarmee omgaan in jullie dagelijks leven, ikzelf ben een zuster van 17 die geintereseerd is in de niqaab...

Gair inshAllah, InshAllah kunnen jullie mij meer vertellen, wacht smachtend op antwoord

Moge Allah swt zich over al onze broeders en zusters in deze doenja ontfermen.

Amin inshAllah.

Wa salamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oum Mujahid Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 18:40
In eerste instantie geplaatst door dienares

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe mijn zusters en broeders,

Ik zou heel graag willen weten wie de niqaab draagt, hoe dat is gekomen, of jullie getrouwd zijn, kinderen hebben etc... Hoe jullie daarmee omgaan in jullie dagelijks leven, ikzelf ben een zuster van 17 die geintereseerd is in de niqaab...

Gair inshAllah, InshAllah kunnen jullie mij meer vertellen, wacht smachtend op antwoord

Moge Allah swt zich over al onze broeders en zusters in deze doenja ontfermen.

Amin inshAllah.

Wa salamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Masha ALLAH sis, Moge ALLAH jou helpen met je keuze.. Ikzelf draag nog geen niqaab, vanwege het feit dat ik nog bij mijn ouders woon, en om eerlijk te zijn hebben die zelfs al een probleem met mijn ghimaar, maar Insha ALLAH ga ik binnenkort trouwen en dan ga ik wel de Niqaab dragen, want ik heb de mening aangenomen, omdat die veel meer daliel heeft, dat een Niqaab verplicht is voor een vrouw.. Als je hierover meer informatie wilt, dan moet je me het zeggen, dan zal ik meerdere mening voor je duidleijk maken Insha ALLAH..

Het is belangrijk om te melden sis, dat als je een antwoord zoek, wees eerlijk tegenover jezelf, en kies niet hetgene wat makkelijker voor ons lijkt, want weet immers, de moeilijkste zaken hebben de meetse beloning Insha ALLAH..

Oehiboeki Fillah!
Oum Mujhaid

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 19:09

Djazaka Allahoe Gairan mijn lieve oeghtiee

Moge Allah swt je huwelijk zegenen inshAllah, en je (komende) kinderen inshAllah leiding schenken...

Ik draag nu nog geen niqaab, omdat ik nog op school zit, maar ik wil inshAllah als ik ga trouwen de niqaab dragen inshAllah, ik wou hieromtrent wat meer info willen hebben. Ik wil weten hoe zij daarmee omgaan in hun dagelijks leven. Dat intereseert mij wel.

Ik hou ook van jou omwille van Allah swt.

Liefs, wa salamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 19:30

salaam

wat is eigenlijk het verschil tuss khimaar en niqaab?

thx .choukran.

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 januari 2004 om 18:20

hm, volgens mij is een ghimaar die helemaal over de schouders en armen gaat, mashAllah, maar dan zonder gezichtsbedekking, en de niqaab is juist wel gezichtsbedekking, Moge Allah swt mij vergeven als ik hierin foutjes heb gemaakt inshAllah.

Wa salamoe3 alaikoem.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 15:28
hmmm..helaas bijna niemand die reageert, gair inshAllahh....
Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 13:09
salaam, sorry vr de late reactie, bedankt dienares
allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 14:06

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Ik ben nu een half jaartje moslima,en sinds enkele maanden voel ik me sterk aangetrokken door de niqaab...het betekent voor mij totale overgave aan Allah (swt) en Hem alleen dien ik...

" 'As� Rabbie ay-yahdiyanie saw�'as sabiel"
"Misschien dat mijn Heer mij op de juiste weg zal brengen." (Al-Qor'aan Soerah 28 aya 22)
 
Wa Alaikoem salaam Wa Rahmatoellahi Wa Barakatoeh
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 14:54

mashAllah, inshAllah Ya Rabbbb,

wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe...

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Esther Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 16:19

Assalaam aleikoem

Ik draag zelf niet de niqaab maar ken wel verschillende zusters die erover nadenken om hem inshaALLAH te gaan dragen. Ik zie de niqaab zelf niet als verplicht. Ok als ik eerlijk ben durf ik hem ook niet te dragen. Mijn ouders zouden het aan hun hart krijgen. Maar als het verplicht is heb ik geen keus. Allah swt gaat voor alles en iedereen.

 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2004 om 23:06

Assalaam alaykoum wr wb, oegties,

MashaAllah dat in dit land, van fietnah toch nog vele zusters zijn die hetzelfde denken over de Niqaab, namelijk verplicht. Zelf draag ik geen Niqaab, omdat de omstandigheden dat niet toelaten; ouders........studie....Ik weet dat dit eigenlijk geen argumenten zijn om hem niet te dragen, want verplicht is verplicht! InshaAllah zal ik hem in de toekomst dan ook gaan dragen, inshaAllah woon ik dan in een ander land, inshaAllah. Want voor de Niqaab, heb je een hele sterke Imaan nodig. Het is Taqwa, want als je daadwerkelijk wist wat voor een straf je ervoor zou krijgen en als je dat elke dag weer realiseert, dan zou je liever gister dan vandaag de Niqaab dragen. InshaAllah, zusters/broeders, doe dou'a voor de zusters die inshaAllah de Niqaab willen dragen en inshaAllah staan de echtgenoten erachter.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2004 om 23:32

Assalamoe'alaaikoem

Er zijn geleerden die zeggen dat de niqaab verplicht is en anderen zeggen dat het gezicht en de handen niet bedekt moeten worden. Persoonlijk sluit ik me aan bij de tweede keuze.

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2004 om 11:31

Bismillahi Rahmaani Rahiem

bron: www.al-yaqeen.com

Is het dragen van een gezichtssluier verplicht of slechts aanbevolen?

Vraag en antwoord

Vraag:

Is het dragen van een gezichtssluier verplicht of slechts aanbevolen?

Vraag ontvangen op 15 september 2003

Antwoord: 

De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het verplicht is voor de vrouw om het gehele lichaam vanaf haar hoofd tot en met haar voeten te bedekken met wijde, niet-doorschijnende kleding. Deze kleding mag tegelijkertijd niet zodanig versierd en opvallend zijn dat het de aandacht trekt van anderen. Met betrekking tot het bedekken van het gezicht en de handen bestaat er echter een meningsverschil tussen de geleerden, de ene groep geleerden is van mening dat het bedekken hiervan verplicht is en de andere groep geleerden meent dat het slechts aanbevolen is. Onze mening is dat de handen en het gezicht niet tot de cAuwrah van de vrouw behoren en dus niet verplicht zijn te bedekken, maar aanbevolen. Dit is tevens de mening van de meerderheid van de vroegere en de hedendaagse geleerden, dit op basis van de uitspraak van Allah (betekenis van de interpretatie):

En laten zij hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is.� 
                                                                                                                                      (Soerat an-Noer: 31)

Ibn cAbbas heeft gezegd dat met �behalve wat daarvan zichtbaar is� het gezicht en de handen bedoeld worden.

Daarnaast zijn er verschillende bewijzen te vinden in de overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem), zoals de volgende overlevering: Tijdens de Hadjat-oel Wadaa
c (Afscheidsbedevaart van de Profeet, vrede zij met hem) kwam een jonge (aantrekkelijke) vrouw uit Khathcaam naar hem (de Boodschapper van Allah) en vroeg: �Waarlijk, mijn vader is een oude man en moet de Hadj (bedevaart) nog verrichten, is het toegestaan dat ik deze voor hem verricht?� Hij zei: �Verricht de bedevaart voor je vader!�, en hij draaide het gezicht van Fadl (die naar de jonge vrouw zat te kijken) weg. cAbbas vroeg vervolgens: �O Boodschapper van Allah, waarom draaide je het gezicht van de zoon van je oom weg? Hierop antwoordde hij: �Ik zag een jongeman en een jonge vrouw en ik vertrouwde hen niet toe aan de shaitan.� 
                                                                                                 (Tirmidhi en sahih verklaard door al-Albaani)

Sheich Fawaz Jneid

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 02:49

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Ikzelf draag de niqaab niet. Maar ook ik heb veel interesse. Maar omdat ik nog schoolgaand ben, denk ik er niet veel over na....

Mijn kijk op de niqaab:

Voor zover ik weet is er geen enkele geleerde, die zegt dat de niqaab haraam is. De ene  groep geleerden zegt dat het verplicht is, de andere groep zegt dat het aanbevolen is, en weer een andere groep zegt dat het niet verplicht of aanbevolen is.

Dus niemand die zegt dat het haraam/afkeurenswaardig is.

Dan wil ik graag de volgende hadieth met jullie delen insha Allah

Aboe Moehammad Hasan ibn 'Alie verhaalt dat hij het volgende van de Boodschapper van Allah leerde:

"Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel."

(Tirmidzie)

 

De profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam leert ons dus dat we ons verre van twijfel moeten houden en dat we dat moeten doen waarover geen twijfel is.

Naar deze hadieth handelend, zouden we de niqaab moeten dragen, omdat we ons verre van twijfel moeten houden.

wa Allahoe A3lem!

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2004 om 06:19

Assalaamu aleikoum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik zal even kort vertellen over mijn ervaring met de niqaab. Ik ben 21 jaar oud en draag nu bijna een jaar niqaab alhamdulillah maar ben er zelf nog niet uit of het verplicht of aangeraden is. Dat laatste is het zowiezo dus ik denk dat elke moslima er naar zou moeten streven. Het lijkt misschien moeilijk in een niet-islamitisch land maar het valt erg mee, je moet wel sterk in je schoenen staan want je krijgt genoeg negatieve reacties, ook van moslims astaghfirullah. Maar bedenk je dat we allemaal dienaren zijn van Allah en hem moeten plezieren, ongeacht de reacties van anderen, op de Dag des Oordeels zullen we ons namelijk allemaal moeten verantwoorden voor onze eigen woorden en daden. Laat je dus niet ontmoedigen door de angst voor negatieve reacties van anderen en wees standvastig.
Ik kan me voorstellen dat de stap om niqaab te gaan dragen moeilijker is als je nog op school zit of werkt. Maar we kunnen ook altijd aan andere dingen werken, je imaan, je houding naar anderen, je innelijke hijaab enz. Ik zat niet meer op school toen ik niqaab ging dragen en kort erna ben ik getrouwd alhamdulillah en ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze. Maar we zitten allemaal in een andere situatie en ik zal dus ook nooit neerkijken op meiden die geen niqaab dragen. We horen voor een ander te wensen wat we voor onszelf wensen.

Moge Allah ons allen leiden en standvastig maken..

wa aleikoum assalaam

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 08:16
waar is de reactie van de zuster na mij gebleven?
Terug naar boven
Chadiedja Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Chadiedja Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 10:51

Salaamoe �alaykoem wa rahmatoe Allah,

Masha Allah oecht, ik vind dat de niqaab iets uitstraalt, het is echt iets prachtig.  Insha Allah zal ik dat later ook dragen, als ik sterk genoeg in mijn schoenen sta en ik iemand aan mijn zijde heb die mij daarin steunt en aanmoedigd.  Ik denk er wel vaak aan, ik kijk er eerlijk gezegd erg naar uit om het te dragen.

Ik weet dat veel geleerden er onderling niet uit zijn of het nu verplicht is of niet, maar ik denk er net zo over als oecht Badia.  Ze heeft volkomen gelijk.  Als je het draagt sta je sowieso verder je beloning ervoor is bij onze Heer insha Allah, maar als je het niet draagt daarentegen kan het zijn dat je slecht bezig bent.  Ik zeg altijd, neem het zekere voor het onzekere en houdt je ver weg van alles wat je doet twijfelen, zoals onze geliefde profeet Mohammad (saw) dat zei en zoals oecht Badia dat al eerder heeft aangehaald.

Daarom dat ik ook van mening ben om het dragen later, als Allah het wil.  Insha Allah zullen allen die die stap willen zetten de moed krijgen van Allah en insha Allah zal Hij ons bijstaan.

Wa salaamoe �alaykoem wa rahmatoe Allahi wa barak�toehoe,

Chadiedja.

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 05:42

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe

In eerste instantie geplaatst door Chadiedja

Salaamoe �alaykoem wa rahmatoe Allah,

Masha Allah oecht, ik vind dat de niqaab iets uitstraalt, het is echt iets prachtig.  Insha Allah zal ik dat later ook dragen, als ik sterk genoeg in mijn schoenen sta en ik iemand aan mijn zijde heb die mij daarin steunt en aanmoedigd.  Ik denk er wel vaak aan, ik kijk er eerlijk gezegd erg naar uit om het te dragen.

Ik weet dat veel geleerden er onderling niet uit zijn of het nu verplicht is of niet, maar ik denk er net zo over als oecht Badia.  Ze heeft volkomen gelijk.  Als je het draagt sta je sowieso verder je beloning ervoor is bij onze Heer insha Allah, maar als je het niet draagt daarentegen kan het zijn dat je slecht bezig bent.  Ik zeg altijd, neem het zekere voor het onzekere en houdt je ver weg van alles wat je doet twijfelen, zoals onze geliefde profeet Mohammad (saw) dat zei en zoals oecht Badia dat al eerder heeft aangehaald.

Daarom dat ik ook van mening ben om het dragen later, als Allah het wil.  Insha Allah zullen allen die die stap willen zetten de moed krijgen van Allah en insha Allah zal Hij ons bijstaan.

Wa salaamoe �alaykoem wa rahmatoe Allahi wa barak�toehoe,

Chadiedja.

 

Lieve oeghti chadiedja...Misschien vind je het een beetje kleuterachtig, maar ik wil je graag ergens op attenderen. Insha Allah zal je het niet verkeerd opvatten, want ik bedoel het goed.

Je zegt namelijk dat je hem graag wilt gaan dragen (el hamdoelilah) maar dat je graag wacht tot je iemand aan je zijde hebt die je steunt en aanmoedigd.

Ik wil je graag blij maken mijn oeghti. Allah sobhana wa Ta'ala staat aan de kant van de rechtvaardigen, insha Allah! Allah sobhana wa Ta'ala zal degene die goed wenst altijd steunen insha Allah. Juist de mensen waarvan Allah sobhana wa Ta'ala houd, die beproefd hij. Al dan om zijn zondes kwijt te schelden of om hem in het Paradijs een hogere graad aan te meten, insha Allah

Wallahoe A3lem

Moge Allah sobhana wa Ta'ala ons leiden op het rechte Pad en ons belonen met het Paradijs.

Amien

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe ALlahie wa barakatoe

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 05:50
In eerste instantie geplaatst door Badia

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe


In eerste instantie geplaatst door Chadiedja


Salaamoe �alaykoem wa rahmatoe Allah,


Masha Allah oecht, ik vind dat de niqaab iets uitstraalt, het is echt iets prachtig.� Insha Allah zal ik dat later ook dragen, als ik sterk genoeg in mijn schoenen sta en ik iemand aan mijn zijde heb die mij daarin steunt en aanmoedigd.� Ik denk er wel vaak aan, ik kijk er eerlijk gezegd erg naar uit om het te dragen.


Ik weet dat veel geleerden er onderling niet uit zijn of het nu verplicht is of niet, maar ik denk er net zo over als oecht Badia.� Ze heeft volkomen gelijk.� Als je het draagt sta je sowieso verder je beloning ervoor is bij onze Heer insha Allah, maar als je het niet draagt daarentegen kan het zijn dat je slecht bezig bent.� Ik zeg altijd, neem het zekere voor het onzekere en houdt je ver weg van alles wat je doet twijfelen, zoals onze geliefde profeet Mohammad (saw) dat zei en zoals oecht Badia dat al eerder heeft aangehaald.


Daarom dat ik ook van mening ben om het dragen later, als Allah het wil.� Insha Allah zullen allen die die stap willen zetten de moed krijgen van Allah en insha Allah zal Hij ons bijstaan.


Wa salaamoe �alaykoem wa rahmatoe Allahi wa barak�toehoe,


Chadiedja.




Lieve oeghti chadiedja...Misschien vind je het een beetje kleuterachtig, maar ik wil je graag ergens op attenderen. Insha Allah zal je het niet verkeerd opvatten, want ik bedoel het goed.


Je zegt namelijk dat je hem graag wilt gaan dragen (el hamdoelilah) maar dat je graag wacht tot je iemand aan je zijde hebt die je steunt en aanmoedigd.


Ik wil je graag blij maken mijn oeghti. Allah sobhana wa Ta'ala staat aan de kant van de rechtvaardigen, insha Allah! Allah sobhana wa Ta'ala zal degene die goed wenst altijd steunen insha Allah. Juist de mensen waarvan Allah sobhana wa Ta'ala houd, die beproefd hij. Al dan om zijn zondes kwijt te schelden of om hem in het Paradijs een hogere graad aan te meten, insha Allah


Wallahoe A3lem


Moge Allah sobhana wa Ta'ala ons leiden op het rechte Pad en ons belonen met het Paradijs.


Amien


Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe ALlahie wa barakatoe



MASHALLAH, mooi gezegd!!!!!
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 06:35

Assalaamu aleikoum wa rahmatullahi wa barakatuh,

beste broeders en zusters,

Zuster Chadiedja zegt dat ze de niqaab insha'Allah in de toekomst wil gaan dragen dus laten we haar aanmoedigen die stap te nemen. Iets houdt haar blijkbaar tegen om het niet nu al te doen, ze moet bij zichzelf nagaan wat dat precies is en of dat groter of belangrijker is dan het tevreden stellen van Allah subhana wa ta'ala. Dan zal ze insha'Allah tot de conclusie komen dat dit niet het geval is.
Misschien vreest ze de reacties van haar omgeving of staat haar familie er niet achter, maar zuster vrees Allah alleen en denk aan later in de zin van het hiernamaals, de beloning die je insha'Allah zal ontvangen. Denk ook aan later in de zin van de Dag des Oordeels, de dag waarop jij je zal moeten verantwoorden voor je daden, de dag dat niemand jou bij zal kunnen staan. Op die dag heb je niets aan de mensen uit je omgeving en je familieleden.
Misschien denk je nu nog aan later in de zin van "als ik getrouwd ben en mijn man steunt mij erin", insha'Allah tref je zo'n man zuster maar ik droeg mijn niqaab voordat ik ging trouwen dus je kunt de beslissing ook alleen nemen. Neem die beslissing puur voor Allah, dan is het een zuivere goede daad insha'Allah. En zoals je weet komt er misschien geen later meer aangezien de dood elk moment kan komen. Bereid je dus voor op het echte LATER.
Zuster ik weet dat het een grote stap lijkt, dat was het voor mij ook, ik was alleen, had geen man en mijn familie is christenlijk. Toch heb ik geen dag spijt gehaad van mijn keuze en ondanks de ups en downs in mijn imaan blijf ik achter de keuze van mijn niqaab staan alhamdulillah.

Moge Allah je bijstaan en standvastig maken

Amin!

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 10:11

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Vooropgesteld hoop ik dat alles goed met jullie gaat inshaAllaah. Ikzelf ben ook een Zuster van 17 jaar, Alhamdolilah. Ik draag de niqaab, maar helaas nog incidenteel. Mijn ouders willen er niks van hebben, en op school wordt het niet geaccepteerd. Dus ik draag het als ik naar buiten ga, en als ik naar de moskee ga, en ik kan jullie vertellen dat het me echt sterker heeft gemaakt Alhamdolilaah. Ik hoop dat ik snel trouw zodat ik me voor de volle 100% kan overgeven aan Allah swt, want ik krijg het gevoel dat dit niet kan door mijn omgeving, maar elghayr inshaAllah. Allah swt is de kenner van het zichtbare en het onzichtbare.

Ik dank Allah swt elke dag dat Hij dit voor mij mogelijk heeft gemaakt, Wa lielahiel Hamd. Niemand weet dit van mij, het is iets tussen mij en Allah swt, en ik vind het dus ook een beetje raar om dit met jullie te delen, maar Alhamdolilah het is voor een goed doel.

Jullie spreken over de niqaab, of deze verplicht is of niet.
De niqaab oftewel de gezichtssluier is een onderwerp waar veel meningsverschil over is onder de �oelema. De ene groep geleerden claimt dat het een verplichting is van de moslimvrouw en de andere groep claimt dat het aanbevelingswaardig (moestahab) is. Beide partijen ondersteunen hun argumenten met bewijzen. Alhoewel ook beide partijen eens zijn over het feit dat het een zuivere goede daad is inshaAllah.

In mijn ogen is deze verplicht. Het staat misschien niet expliciet in de quraan, maar als we gaan kijken naar de tafsier, en naar Umm elMouminoun, dan zien we dat zij deze ook droegen. Ik zal jullie inshaAllah een beetje toelichting geven:

Het is algemeen bekend dat de vrouwen van de Profeet vrede zij met hem hun gezichten bedekten op momenten waar niet-mahram mannen aanwezig waren.

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

De tafsier geleerden van de Qor-aan At-Tabarie en Al-Qoertoebie hebben de  Jilbaab (een overjas) zoals beschouwd door de metgezellen van de Profeet vrede zij met hem als ook de omstandigheden betreffende de openbaring van Soerat Al-Ahzab vers 59 intensief uitgelegd . Zij verklaren dat toen de gelovige vrouwen 's nachts ('s avonds) naar buiten gingen (met gewone kleding) om hun behoefte te doen sommige huichelaars hen probeerden lastig te vallen, denkende dat de vrouwen slavinnen waren

De vrouwen schreeuwden dan luid wat er voor zorgde dat deze huichelaars op de vlucht sloegen.

Daarop openbaarde Allah sub7ana wa Ta3alaadeze vers.
Al-Qoertoebie verklaart dat de Jilbaab een stuk stof is die het hele lichaam doet bedekken.

Ibn Abaas en Oebaidah As-Salmaanie hebben gezegd dat het volledig om het lichaam van de vrouw gewikkeld moet zijn zodat niets verschijnt of wordt getoond dan ��n oog waarmee ze kan zien.

At Tabi'ie en Qataadah moge Allah tevreden over hen zijn verklaarden dat de Jilbaab gewikkeld moet zijn van boven het voorhoofd, en zo gemaakt dat het de neus bedekt, ( de ogen mogen getoond worden) en de boezem en het merendeel van het gezicht bedekt moeten laten.

Abdoellah Ibn Mas'oed moge Allah tevreden over hem zijnwelke bekend stond als de meest wetende metgezel in zaken wat Shari�ah betrof. Hij werd Moslim toen hij nog jong was en vanaf dat moment bleef hij bij de boodschapper van Allah vrede zij met hem en vergaarde het begrip van de Qor-aan van hem.

'Omar Ibn El-Khattab moge Allah tevreden over hem zijnzei over hem: "Bij Allah, ik ken niemand die beter gekwalificeerd is in het omspringen met situaties aangaande de Qor-aan dan Abdoellah Ibn Mas'oed."

Hij (Abdoellah) legt het woord Jilbaab (zoals die genoemd staat in de Qor-aan in Soerat Al-Ahzab vers 59) uit als zijnde een gewaad, die het hele lichaam, met daarbij het hoofd, gezicht en handen inbegrepen, bedekt. (Geciteerd door Ibn Taymiyyah
moge Allah hem genadig zijn in zijn boek van Fatwaas, pagina 110, boek 2 en door Sheikh al-Uthaymeen moge Allah hem genadig zijn in het boek Hijaab, pagina 15).

'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith (moge Allah tevreden zijn over hem), een andere welbekende en veelwetende metgezel van de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem).

Imam Mohammed bin Sirin (moge Allah tevreden zijn over hem), een   van de meest veelwetende volgelingen, zei: "Toen ik 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith moge Allah tevreden over hem zijnvroeg hoe de Jilbaab gedragen diende te worden, demonstreerde hij het aan mij door een kleed over zijn hoofd te trekken, die zijn hele lichaam bedekte, die alleen zijn linker oog onbedekt liet�.

Ibn Jarir citeert de mening van Ibn 'Abbaas moge Allah hen genadig zijn: "Allah geniet ervan wanneer moslimvrouwen, wanneer zij naar buiten gaan uit noodzaak, hun gezichten bedekken door middel van een stuk van hun buitenste gewaad over hun hoofd neer te laten." (Tafseer Ibn Jarir, boek 22, pagina 29)

Verder is betrouwbaar vermeld in de Moewatta van Imam Maalik en in de Soennan van Abou Dawoed dat de profeet vrede zij met hem  de vrouwen als ze het gebed aan het verrichten waren hun verbood hun gezichten en handen te bedekken.

De profeet vrede zij met hem heeft gezegd dat een moslimvrouw die de pelgrimstocht maakt, haar gezicht en haar handen niet mag bedekken. [Al Boekharie, Moeslim, Sahih Abou Dawoed #1600; authentiek verklaard door Al-Albaanee moge Allah hen genadig zijn].

Uit deze overlevering kan men uitmaken dat de gezichtssluier  een bekend verschijnsel was onder vrouwen in de tijd van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem). Anders had de profeet vrede zij met hem het niet verboden tijdens de hadjperiode. Dit staat gelijk aan dat de mannen hun hoofd onbedekt moeten laten tijdens de ihraam, maar Allah weet het beste.

Overigens mag deze hadith niet worden opgevat als vrijbrief om de gezicht geheel te ontsluieren tijdens de hadjperiode.

Als een man de vrouw kan zien, dan behoort zij haar gezicht weer te sluieren. De moeder van de gelovigen Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: �pelgrim-gangers passeerden ons terwijl wij met de met de profeet vrede zij met hem waren. Toen zij ons naderenden lieten we onze hoofdbedekkingen over onze gezichten vallen�. [Aboe Dawoed en Ibn Majah


Wij kunnen dus concluderen dat het bedekken van de gezicht een prioriteit was van de metgezellinnen van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem). Dit is zeker een karaktertrek van vrouwen die de rechte pad volgden.                                                                                                                                     Zijne eminentie hooggeleerde Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz en Sheikh moge Allah hem genadig zijn heeft gezegd: �ze moet haar gezicht bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen.� Toen Soerat An Noer vers 31 neergedaald was zei Aicha (moge Allah tevreden over haar zijn): �Moge Allah Zijn genade schenken aan de eerste Moehaajiraat (emigranten). Toen Allah sub7ana wa Ta3alaaopenbaarde: ..... en zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen,...  scheurden ze hun stof en bedekten zichzelf ermee (saheeh Boekharie)

Ibn Hajar al Asqalanee zei dat, " en bedekten zichzelf ermee ", in de bovenstaande hadith betekende dat zij hun gezichten bedekten.
(Fath al Bari).

De hooggeleerden Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz en Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen moge Allah hem genadig zijn, zijn van mening dat de niqaab verplicht is. Hun argumenten zijn dan ook erg sterk en overtuigend. Anderen geleerden,zoals de Muhaadith Sheikh Mohammed Nassirudeen al Albaanee moge Allah hem genadig zijn is juist van mening dat het niet Waajib is maar juist Moestahaab oftewel zeer aanbevolen (zijn boek"Jilbaabul Mar'atul Moeslimah"). Zijn argument is dan ook sterk en ook overtuigend. Overigens wil ik wel opmerken dat zijn eigen vrouw wel de gezichtssluier draagt.  

Tegenwoordig horen we vandaag veel stemmen tegen de niqaab om vele redenen die nergens op slaan. Bijvoorbeeld dat de niqaab, de dawah (het verkondigen van de islam) in niet-islamitische landen tegenwerkt. Nadat we hebben kunnen bevestigen dat de niqaab een authentieke bekend verschijnsel is in de islam, kunnen we concluderen dat door het te vermijden of er niet over te spreken dat juist dat de dawah tegen zal werken.

Niemand zou het riskeren om te denken dat de metgezellen (moge Allah tevreden over hen zijn), de islam over land en zee verkondigden door bepaalde regels te verbergen die zij geleerd hebben van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem).

Veel mensen zeggen dat als een moslimvrouw in het westen zich geheel sluiert, dat zij op deze manier alle aandacht trekt. Men zal wel tien keer meer naar haar kijken. Tegen deze mensen wil ik zeggen dat er niets valt te zien! Ook al kijkt men twintig keer naar een moslimvrouw die geheel gesluierd is, men kan niks op of aanmerken in tegenstelling tot een vrouw waar maar ��n keer naar gekeken wordt. Overigens is zo een opmerking een excuses!  

Overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat de boodschapper van Allah vrede zij met hem gewoon was het Fadjr- gebed te bidden en dat
sommige gelovige vrouwen, bedekt met hun sluiers, met hem aanwezig waren tijdens het Fadjr- gebed en dat ze vervolgens weer onderkent naar huis terugkeerden. [Sahih Boekharie, deel 1, boek 8, hadith 368]

Sheikh al-Uthaymeen moge Allah hem genadig zijn, geeft de volgende uitleg als tafseer van deze hadith, "Deze
hadith maakt duidelijk dat de islamitische gewaad het hele lichaam verbergt, zoals in deze hadith duidelijk wordt gemaakt. Alleen met een complete bedekking van het hele lichaam, gezicht en handen kan een vrouw niet worden herkent. Dit was het begrip en praktijk van de metgezellen en zij waren de beste groep, de meest nobele in het zicht van Allah met de meest complete Imaan en de nobelste der karakters. Dus als de vrouwen van de metgezellen het dragen van
een complete bedekking tot uitvoer brachten, hoe kunnen we dan van dat pad afdwalen? (Sheikh Ibn al-Uthaymeen,  in het boek "Hijaab" pagina 12 en 13)

Yahia verhaalde van Malik van Hisham ibn Urwa dat Fatima bint al-Mundhir heeft gezegd: "We waren gewend om onze gezichten te sluieren toen we in staat van ihraam waren in  gezelschap van Asma bint Abi Bakr as-Siddiq� (Imaam Malik's MUWATTA, Boek 20, Hadith 20.5.16)

Dit bewijst dat niet alleen de vrouwen van de Boodschapper van Allah vrede zij met hem de niqaab droegen.  

De volgende Fatwa is van Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem): "De islamitische Hijaab is voor de moslimvrouw , het bedekken van dat wat verboden is voor haar om te laten zien�. Als eerste van de lichamelijke deel, dat ze haar gezicht moet bedekken. Het gezicht is de bron van verleiding en de bron van mensen die met begeerte naar haar kijken. Daarom, moet de vrouw zich bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen.

Voor degenen die beweren dat de islamitische Hijaab alleen het bedekken van de hoofd, schouders,rug, voeten, kin en voorarm is, en het bedekken van het gezicht en handen er niet bij nemen, vindt ik dit een merkwaardige bewering. Het is namelijk algemeen bekend dat de gezicht de oorsprong is van verleiding en �kijken�is. Hoe kan iemand zeggen dat de Shari'ah het wel toestaat om de gezicht van een vrouw te zien maar de voeten niet? Het is onmogelijk dat de Gewaardeerde, Wijze en Indrukwekkende Shari�ah tegenstrijdig is. Iedereen weet dat de verleiding van het niet bedekken van de gezicht groter is als gevolg dan van het ontbloten van de voet.  

Als men, een man die een vrouw een aanzoek doet om met hem te trouwen verteld, dat de handen of voeten niet mooi en onaantrekkelijk zijn, maar dat haar gezicht juist mooi en aantrekkelijk is, dat je die man er niet van kunt weerhouden om haar niet te vragen. Hieruit kunnen we concluderen dat de gezicht zeker bedekt moet zijn.

Er zijn ook bewijzen uit de Boek van Allah en de Soennah van onze profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegen zij met hem). De metgezellen hebben ook hun verklaringen afgelegd en de Imams en de grote geleerden hebben te kennen gegeven dat het een verplichting is voor de moslimvrouw om zich helemaal te bedekken in aanwezigheid van niet-mahram mannen."

Sheikh Saalih al-Fawzaan (moge Allah hem beschermen) heeft gezegd: �de juiste beoordeling van de bewijzen is dat gezicht van de moslimvrouw �awrah is, dat wil zeggen dat zij haar gezicht zou moeten bedekken. Het is het meest verleidelijke gedeelte van haar lichaam, men kijkt toch het meest naar de gezicht, dus het gezicht is het grootste  �awrah van de vrouw�.  

Sjeikh Moenajied (moge Allah hem beschermen) heeft gezegd: �De Profeet vrede zij met hem zei in een authentieke hadith: "Al-Mar-a-tu Awrah oftewel �de vrouw is�awrah". Hier mag dus niets van getoond worden. [dit is Hakeem Al-Muhkam] Dit is duidelijk een doorsl*ggevende tekst welke de hukm (wijsheid),
het oordeel en het voorschrift verschaft; meer hoeft er eigenlijk niet gezegd te worden. Wie alleen al stilstaat bij deze 2 woorden (Al-Mar-a-tu Awrah) zal geen ander bewijs nodig hebben voor het bedekken van het gehele lichaam van de vrouw haar gezicht, haar, 2 handen, voeten en lichaam. Het geloof vereist het bedekken van de �awrah; het is verplicht en kan niet ontkent worden .

In Sahieh Bukhari staat de lange hadith over de leugen over Aisha . �Het verhaal over dat ze achterbleef. Safouane kwam langs, hij had me al gezien voordat Hijaab was geopenbaard en verplicht gemaakt. Hij kwam langs en zei: "Inna Lillahi Wa Inna Ilayhi Rajioon". (Ze werd wakker) en zei: dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab (overjas). Zie deze uitspraak (van Aisha) als een zware uitspraak waarmee je het voor hun ogen kan duwen, prikken, steken, fixeren en porren. Zeg tegen hun: Waarlijk, Aisha zei in Boekharie; Dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab, wat het bewijs is dat ze de verplichting van het bedekken van het gezicht volledig begreep.�

En de profeet vrede zij met hem beviel de persoon die wou gaan trouwen om de bruid te bekijken. Ik vraag je bij Allah, als het tonen van het gezicht toegestaan was, waarom droeg hij hem dan op om naar haar gezicht te gaan kijken? Kon hij haar
dan niet op straat gezien hebben? Waarom droeg hij dit dan op? Vrouwen van de Ansaar hadden iets in hun ogen. Dus de opdracht was om de ogen te bekijken. Waar bevinden zich de ogen? - In het haar? Armen? Voeten? De ogen bevinden zich in het gezicht. Waarom is het dat sommige metgezellen eerst keken
voordat ze gingen trouwen? Waarom niet eerst het huwelijkscontact maken en dan kijken? Waarom niet gewoon op straat kijken? Omdat zoals we begrijpen en weten, het bedekken van het gezicht is verplicht.

Mugheerah Bin Shu'bah zei: Ik ging naar de Profeet vrede zij met hem ) en ik meldde dat ik
met een vrouw verloofd was waarmee ik wilde trouwen. Hij zei: Ga en kijk naar
haar, er kan hierdoor iets tussen jullie ontstaan. Dus hij ging en vertelde dit
aan haar ouders. Het was alsof de ouders het niet leuk vonden. Ze vertelden het
de vrouw. Zij zei: als de Profeet vrede zij met hem het heeft opgedragen, kijk dan. Dus
hij keek naar haar en trouwde met haar. Hij vermeldde haar goedheid, manieren en gehoorzaamheid.

Iedere hadith die melding maakt van het tonen van het gezicht, is ofwel een zwakke hadith ofwel voor een individuele situatie; zoals huwelijk, getuigen of ahadith voor andere situaties. En we zijn met het oordeel van het Boek van Allah en met de duidelijke bewijzen, en toon jullie versiering niet�.

De hadith van 'Aisha (moge allah tevreden over haar zijn), toen Asma moge Allah tevreden over haar zijn de
dochter van Abou Bakr naar de Boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegen zij met hem) ging, terwijl ze dunne kleding droeg. Hij naderde haar en zei, "O Asma! Wanneer een meisje de leeftijd bereikt waarop ze ongesteld wordt, is het
niet correct dat iets behalve dit en dit worden getoond. Hij wees naar het gezicht en handen.

Deze hadith is ZWAK (dha'ief )verklaard vanwege 2 hoofdzakelijke punten.

1. Er is geen verband/link tussen 'Aisha moge Allah tevreden over haar zijn en Khalid bin Dareek, welke de hadith van haar heeft overgeleverd. En in iedere keten van overleveraar wordt Khalid bin Dareek genoemd.

2. In de keten van overleveraar komt Sa'eed bin Basheer voor, welke bekend is bij de meeste van de Muhaditheen als zijnde een zwakke overleveraar. Er is hier melding van gemaakt door Imaam Ahmad bin Hanbal, An-Nasai Ibn Madeeni  en Ibn Ma'een moge Allah hen genadig zijn. Dit is ook de argument waarom Imam Boekharie en Moeslim moge Allah hen genadig zijn deze hadith niet accepteerden voor hun boeken. (Door Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen (moge Allah genadig zijn met hem) in zijn boek "Hijaab" pagina's 17 en 18).

De geleerden die de standpunt verdedigen dat de moslimvrouw een gezichtssluier  om moet zijn onder andere: Sheikh Abul A'la Maududi, Sheikh Ibn Jibreen, Sheikh Jamaal Zarabozo, Sheikh Mohammed ibn Saalih al-Uthaymeen, Imaam Ghazaali, Sheikh Sheikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz, Sheikh-ul-Islam Ibn Taymiyyah, Ibn Hajar Al-Asqalanee, Ibn Al-Mandhur, Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (Een van de grote geleerden van onze tijd)

Tenslotte is het dragen van de gezichtssluier een zeer zuivere goede daad wat door beide groepen erkend wordt.

De twee standpunten zijn het eens over de rechtmatigheid van de niqaab: het is zeker een perfectie voor de moslimvrouw, en het is deugdzamer voor haar in overeenstemming met de bedoelingen van de Shari'ah. Daarom is het correcter zich in te spannen om het de dragen van de niqaab aan te moedigen en om de deugdelijkheden en verdiensten te laten zien, uit te leggen en mensen ertoe aan te zetten.

Het bedekken van het gezicht met de niqaab zou in feite een algemene regel zou moeten zijn en het niet bedekken van het gezicht een uitzondering.

Moge Allah elke moslimvrouw zich laten haasten om haar gezicht te bedekken met volle overtuiging en tevredenheid van haar innerlijk. En dat het verlangen naar perfectie in haar geloof de sterkste en grootste verlangen is die iemand zich maar kan voorstellen. Moge de vrouwen van de profeet vrede zij met hem  en alle andere vrouwelijke metgezellen moge Allah tevreden over hen zijn voor altijd onze grote voorbeelden blijven�   Soub7anAllah!!! Echt zo prachtig vind ik dat, dat ik er tranen in mijn ogen van krijg.

En wat verlies je ermee, denk ik dan? Helemaal niks!! Je wordt er inshaAllah alleen beter van. Ik was eerst superbang voor boze blikken en dergelijke. Maar weet je, dat maakt de mens alleen sterker, vooral omdat je weet dat je het voor Allah swt doet, en voor Allah swt alleen.

Wij leven in een maatschappij waarin fitnah een centrale rol heeft. Ik vind een hijaab onvoldoende om onszelf te beschreven tegen de lustige begeerlijke blikken van de mannen, en door onszelf op deze manier te bedekken, helpen we gelijk onze Broeders, want die hebben dan ook niet veel om te begeren! Haha, wat een theorie! Onthou lieve Zusters, Allah swt heeft alleen het beste met ons voor, hij verplicht ons alleen zaken die goed voor ons zijn, en hij verbiedt ons alleen zaken die slecht voor ons zijn, alle lof komt slechts aan Hem toe! Allahoe Malakoel Hamd.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
 en Allah swt weet het Best..

En Hij die in God en de Laatste Dag gelooft, behoort het goede te spreken of te zwijgen.

Moge Allah swt over jullie waken en jullie leiden, Allahoemma Ameen.
 


Fi Amanilahi,

Een Zuster in de Islaam die van jullie houdt omwille van Allah swt,
Umm `Aqeelah

P.S Ben jij de Oum Mujahid die ik ken hihihi, Allahie kemel belghayrr zussie!!

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 12:43

Ik ben nog bezig met het lezen van de Koran, maar ik meen te weten dat het gezicht (niet de oren) en de handen onbedekt mogen/moeten blijven. Ik denk niet het Allah's  (swt) bedoeling was om de vrouw onzichtbaar te maken, maar wel onverleidelijk voor mannen. Verbeter mij aub als ik het verkeerd heb!

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 13:05

Zoals ik eerder al zei. Geleerden zijn het er nog oneens over. Niqaab dragen was geheel mijn eigen keus. Ik probeer jullie nergens toe te dwingen, de keus is geheel aan jullie mijn Zusters.



En Allah swt weet het Best

Terug naar boven
sezencik Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sezencik Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2004 om 11:18
                  salaamalaykum

ik zelf draag een hoofddoek, maar bedek mijn gezicht niet. ik ben een werkende vrouw en ben ook actief met andere dingen. Doe ook vrijwilligerswerk op de Islamitische Universiteit in Rotterdam (IUR). de reden waarom ik dit vertel is als volgt:

ik vind dat als iemand iets wilt betekenen voor de maatschappij en actief wilt zijn een niqaab dragen heel moeilijk wordt. ik heb respect voor iedereen die een niqaab draagt. De meeste mensen in deze samenleving
hebben slechte ideeen over de islam, moslim jongeren die nauwelijks praktiseren en dwalen moet je leiden naar het juiste pad. je moet je meer focussen om de islam op de juiste manier te verspeiden. hiervoor moet je contact leggen met moslims en niet-moslims. door een niqaab te dragen denk ik dat je moeilijk een actief rol zult krijgen in de maatschappij.
ik vind het zo belangerijk om niet moslims te leiden naar het juiste pad en moslims op het juiste pad te houden.

om deze reden kan ik geen niqaab dragen. en denk ook niet dat het verplicht is. in een islamitische land is het dragen van een niqaab normaal. Hier in Nederland dus niet. je hoort als moslim zoveel mogelijk aan te passen, maar je moet wel kunnen praktiseren als moslim. in een hadith heb ik ook gelezen dat je je gezicht en handen niet hoeft te bedekken.

over het dragen van een niqaab heb ik gevraagd aan een geleerde op de islamitische universiteit in rotterdam, hij vetelde mij dat het dragen van een niqaab niet fout is. Je kan als vrouw een niqaab dragen omdat in de tijd van Mohammed (sav) vrouwen soms ook een niqaab droegen. maar vergeet niet zei hij; die mensen leefden wel in een woestijn achtig gebied waardoor mensen hun gezichten sowieso bedekten (zand enz). Tijden veanderen. Je haren MOET je bedekken dat is verplicht heeft hij gezegd, maar wat betreft de niqaab kon hij niet zeggen dat het verplicht is. Fout is het zeker niet zei hij. daarna zei hij tegen mij.. we leven in een slechte tijd. in plaats dat je je druk gaat maken over de niqaab, zorg ervoor dat je imaan sterk wordt en blijft, focus je op dat, dat is veel belangerijker dan de niqaab!

Moge Allah mij helpen met de vrijwillegerswerk die ik doe. Mijn hand blijft vasthouden zodat ik de Islam aan niet moslims goed kan inlichten! Moge Allah mij vegeven mocht ik fout denken... of iets verkeerds heb gezegd.

Salaam.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2004 om 11:35

Salaam,

We zouden al blij moeten zijn als alle zusters een hoofddoek dragen en islamitische kleren. De realiteit is dat veel zusters te strakke kleding dragen en geen hoofddoek .

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Khadijah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khadijah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 06:17

Salaam aleikum broeders en zusters.

Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar moslim en ik draag een ghimaar. Ik heb vorig jaar de niqaab voor vijf maanden gedragen. De reden hiervoor was dat mijn man voor vijf maanden naar Marokko moest en ik me zelf wilde beschermen door het dragen van een niqaab. Ondanks het dragen van een ghimaar komen er toch soms manne op me af om wat te vragen. Met mijn niqaab wilde ik dat voorkomen en dat is gelukt. Nu mijn man weer terug is vind ik het moeilijk om een niqaab te dragen. Ik studeer nu weer en het is dus onpraktisch om nu een niqaab te dragen. Maar insha'allah wil ik later wel weer een niqaab dragen.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 09:24

Alaykoum wa Salaam,

Islam is voor alle tijden, de Islam hoeft zich niet aan te passen aan ons, wij dienen ons aan te passen aan de Islam. Ik begrijp de zusters die geen niqaab dragen, maar ik begrijp ook de zusters die de niqaab dragen.

FiaminAllah

P.S Zuster Khadija, ik begrijp je helemaal, mijn niqaab zat ook in mijn koffer, hihihih

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 04:33

Assalamoe alykoem,

Moge Allah ieder zuster die erover denkt om niqaab te dragen standvastig maken en bijstaan, voorwaar Allah is met Zijn gelovige dienaren, deze hadith vind ik zo mooi , in een Hadith Qudsie zegt Allah (Geprezen en Verheven is Hij):

Wie ook maar vijandigheid verraad naar een vriend van Mij, Ik zal met hem in oorlog zijn. Mijn diernaar komt niet nader tot Mij met iets dat Mij meer lief is dan datgene dat Ik fard (verplicht) voor hem gemaakt heb, en Mijn dienaar gaat door met nader tot Mij komen met nawafil (vrijwillige daden) tot Ik van hem houd, en wanneer ik van hem Houd, ben ik zijn horen waarmee hij hoort, en zijn zien waarmee hij ziet en zijn hand met welke hij vasthoudt, en zijn voet met welke hij loopt en wanneer hij mij iets vraagt, zal ik het zeker aan hem geven en als hij mij om hulp vraagt, zal ik hem dat zeker verlenen. (Sahih Moesliem)

er zijn veel andere vrijwillige daden, denk maar aan de 12 vrijwillige gebeden per dag, denk maar aan de vrijwillige vasten (maandag en donderdag bv), denk maar aan vrijwillige liefdadigheid (sadaqaat), denk maar aan vrijwillige hadj en Oemra, denk maar aan het nachtgebed (qiyaamullayl), welke moslim denkt nog daaraan ? subhnaAllah, moge Allah ons vergeven voor ons nalatigheid, luiheid en gemakzucht..., in ander Hadith zegt de profeet (vrede zij met hem): Hij (Allah, Geprezen en Verheven is Hij) daalt zelfs elke nacht naar ons neer, gedurende het laatste/derde deel van de nacht tot de hemel welke het dichts bij ons is en zegt: Is er iemand die Mij roept, zodat ik zijn gebed kan beantwoorden? Is er iemand die van Mij vraagt, zodat Ik zijn verzoek kan inwilligen? Is er iemand die mij vergeving zoekt zodat Ik hem kan vergeven? (Sahih Moesliem)

Moge Allah ons leiden....Amien,

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Al 3afiefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al 3afiefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:53

Salamoe Alaikom

Masha Allah dat jullie ook willen dragen, ik wordt 15 insha Allah in september, dus studeren duurt nog lang , maar insha Allah als ik afgestudeerd ben zal ik het dragen.Mijn ouders wilen graag dat ik het draag, me moeder gaat het ook dragen insha Allah.Met dat afstuderen wil ik iets berieken insha Allah namelijk dat ik met mijn universitaire diploma zeker in sa kan werken, omdat ze graag mensen in europa in ziekenhuizen en pharmacie willen laten werken , daarom insha Allah wil ik afstuderen, ik draag zelf chimaar , en hijaab tot de knieen en soms weleens isdel, alhamdolileh , maar ik vind eerlijk gezegd dat uiterlijk niks zegt, je imaan hoieft niet sterk te zijn om niqaab te dragen, je bent niet beter als je chimaar draagt of niqaab zusters, het is je imaan , je daden en gehoorzaamheid , en ja hijaab is ook gehoorzaamehdi en dat geldt ook voor niqaab,maar misschien kan een zuster in hijaab meer imaan hebben dan een zuster in niqaab.Allahu A3lam , 3ilm en gedrag is ook belangrijk zusters!

 

 

Moge Allah ons imaan verssterken!

Terug naar boven
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2005 om 00:02

Behalve dat wat zichtbaar moet zijn, waarom zou een God die de vrouw en de man heeft geschapen willen dat een vrouw niet meer herkenbaar is als zodanig? De vraag die gesteld wordt of het haram is of niet lijkt me wel legitiem,tenslotte kan er net zo goed een kerel zitten achter zo'n niqaab.

Je kunt tenslotte niet zien of het een man/vrouw is.Bewust mensen om je heen de stuipen op het lijf jagen hier in Nederland lijkt me ook niet echt een goede manier om je geloof te uiten en presenteren.

Ik zou me persoonlijk ook echt een hartverzakking schrikken als er spontaan uit een donkere steeg in mijn stad zo'n gesluierde vrouw zou opdoemen.Maar ik begrijp wel waarom het aantrekkelijk is voor bepaalde moslima's het is toch een symbool van de Islam en meer shockeren/aandacht vestigen op, dan dit kun je niet doen lijkt me.

Of het nuttig is of dat Allah mocht hij bestaan dit ook een goed idee vindt...daar kun je vragen bij zetten lijkt me.

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.