Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wie...en niqaab...

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wie...en niqaab...
    Geplaatst op: 01 maart 2005 om 01:41

salem aleykoem oegties

ik heb het niet helemaal gelezen maar ik had een vraag; droegen de vroiuwen van Rasul Allah ook niqaab?

djazakAllahugairan,

assalem aleykoem.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 05:17
asalaamo3alaikomwara7mat Overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) gewoon was het Fadjr- gebed te bidden en dat sommige gelovige vrouwen, bedekt met hun sluiers, met hem aanwezig waren tijdens het Fadjr- gebed en dat ze vervolgens weer onderkent naar huis terugkeerden. [Sahih Boekharie, deel 1, boek 8, hadith 368].

2. In Sahieh Bukhari staat de lange hadith over de leugen over Aisha. Het verhaal over dat ze achterbleef. Safouane kwam langs, hij had me al gezien voordat Hijaab was geopenbaard en verplicht gemaakt. Hij kwam langs en zei: "Inna Lillahi Wa Inna Ilayhi Rajioon". (Ze werd wakker) en zei: dus ik bedekte mijn gezicht met mijn jilbaab (overjas).

3. de metgezel Abdullah ibn Mas'oed legt het woord Jilbaab (zoals die genoemd staat in de Qor-aan in Soerat Al-Ahzab vers 59) uit als zijnde een gewaad, die het hele lichaam, met daarbij het hoofd, gezicht en handen inbegrepen, bedekt. (Geciteerd door Ibn Taymiyyah in zijn boek van Fatwaas, pagina 110, boek 2 en door Sheikh al-Uthaymeen in het boek Hijaab, pagina 15).

<o:p></o:p>

4. 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith, een andere welbekende en veelwetende metgezel van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zij met hem).
Imam Mohammed bin Sirin, een van de meest veelwetende volgelingen, zei: "Toen ik 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith vroeg hoe de Jilbaab gedragen diende te worden, demonstreerde hij het aan mij door een kleed over zijn hoofd te trekken, die zijn hele lichaam bedekte, die alleen zijn linker oog onbedekt liet.

5. De moeder van de gelovigen Aisha heeft gezegd: pelgrim-gangers passeerden ons terwijl wij met de met de profeet (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) waren. Toen zij (pelgrim-gangers) ons naderenden lieten we onze hoofdbedekkingen over onze gezichten vallen. [Aboe Dawoed en Ibn Majah.

 olaahwabarakatoho ja zuster ze droegen niqaab

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 07:02
Het is algemeen bekend dat de vrouwen van de Profeet vrede zij met hem hun gezichten bedekten op momenten waar niet-mahram mannen aanwezig waren.

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

De tafsier geleerden van de Qor-aan At-Tabarie en Al-Qoertoebie hebben de  Jilbaab (een overjas) zoals beschouwd door de metgezellen van de Profeet vrede zij met hem als ook de omstandigheden betreffende de openbaring van Soerat Al-Ahzab vers 59 intensief uitgelegd . Zij verklaren dat toen de gelovige vrouwen 's nachts ('s avonds) naar buiten gingen (met gewone kleding) om hun behoefte te doen sommige huichelaars hen probeerden lastig te vallen, denkende dat de vrouwen slavinnen waren. De vrouwen schreeuwden dan luid wat er voor zorgde dat deze huichelaars op de vlucht sloegen. Daarop openbaarde Allah sub7ana wa Ta3alaa deze vers.

Al-Qoertoebie verklaart dat de Jilbaab een stuk stof is die het hele lichaam doet bedekken.


Ibn Abaas en Oebaidah As-Salmaanie hebben gezegd dat het volledig om het lichaam van de vrouw gewikkeld moet zijn zodat niets verschijnt of wordt getoond dan ��n oog waarmee ze kan zien.


At Tabi'ie en Qataadah moge Allah tevreden over hen zijn verklaarden dat de Jilbaab gewikkeld moet zijn van boven het voorhoofd, en zo gemaakt dat het de neus bedekt, ( de ogen mogen getoond worden) en de boezem en het merendeel van het gezicht bedekt moeten laten.


Abdoellah Ibn Mas'oed moge Allah tevreden over hem zijnwelke bekend stond als de meest
wetende metgezel in zaken wat Shari�ah betrof. Hij werd Moslim toen hij nog jong was en vanaf dat moment bleef hij bij de boodschapper van Allah vrede zij met hem en vergaarde het begrip van de Qor-aan van hem.


'Omar Ibn El-Khattab moge Allah tevreden over hem zijnzei over hem:
"Bij Allah, ik ken niemand die beter gekwalificeerd is in het omspringen met situaties aangaande de Qor-aan dan Abdoellah Ibn Mas'oed."


Hij (Abdoellah) legt
het woord Jilbaab (zoals die genoemd staat in de Qor-aan in Soerat Al-Ahzab vers 59) uit als zijnde een gewaad, die het hele lichaam, met daarbij het hoofd, gezicht en handen inbegrepen, bedekt. (Geciteerd door Ibn Taymiyyah moge Allah hem genadig zijn in zijn boek van Fatwaas, pagina 110, boek 2 en door Sheikh al-Uthaymeen moge Allah hem genadig zijn in het boek Hijaab, pagina 15).

'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith (moge Allah tevreden zijn over hem), een andere welbekende en veelwetende metgezel van de boodschapper van Allah (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem).

Imam Mohammed bin Sirin (moge Allah tevreden zijn over hem), een   van de meest veelwetende volgelingen, zei: "Toen ik 'Oebaida bin Abou Soefyan bin al-Harith moge Allah tevreden over hem zijnvroeg hoe de Jilbaab gedragen diende te worden, demonstreerde hij het aan mij door een kleed over zijn hoofd te trekken, die zijn hele lichaam bedekte, die alleen zijn linker oog onbedekt liet�.

Ibn Jarir citeert de mening van Ibn 'Abbaas moge Allah hen genadig zijn: "Allah geniet ervan wanneer moslimvrouwen, wanneer zij naar buiten gaan uit noodzaak, hun gezichten bedekken door middel van een stuk van hun buitenste gewaad over hun hoofd neer te laten." (Tafseer Ibn Jarir, boek 22, pagina 29)

Verder is betrouwbaar vermeld in de Moewatta van Imam Maalik en in de Soennan van Abou Dawoed dat de profeet vrede zij met hem  de vrouwen als ze het gebed aan het verrichten waren hun verbood hun gezichten en handen te bedekken.

De profeet vrede zij met hem heeft gezegd dat een moslimvrouw die de pelgrimstocht maakt, haar gezicht en haar handen niet mag bedekken. [Al Boekharie, Moeslim, Sahih Abou Dawoed #1600; authentiek verklaard door Al-Albaanee moge Allah hen genadig zijn].


Uit deze overlevering kan men uitmaken dat de gezichtssluier  een bekend verschijnsel was onder vrouwen in de tijd van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem). Anders had de profeet vrede zij met hem het niet verboden tijdens de hadjperiode. Dit staat gelijk aan dat de mannen hun hoofd onbedekt moeten laten tijdens de ihraam, maar Allah weet het beste.
Overigens mag deze hadith niet worden opgevat als vrijbrief om de gezicht geheel te ontsluieren tijdens de hadjperiode.


Als een man de vrouw kan zien, dan behoort zij haar gezicht weer te sluieren. De moeder van de gelovigen Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: �pelgrim-gangers passeerden ons terwijl wij met de met de profeet vrede zij met hem waren. Toen zij ons naderenden lieten we onze hoofdbedekkingen over onze gezichten vallen�. [Aboe Dawoed en Ibn Majah]


Wij kunnen dus concluderen dat het bedekken van de gezicht een prioriteit was van de metgezellinnen van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem). Dit is zeker een karaktertrek van vrouwen die de rechte pad volgden.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.