Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Contraceptie

 Post Reply Post Reply
Schrijver
lara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 december 2006
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lara Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Contraceptie
    Geplaatst op: 21 december 2006 om 08:03

Salam wa aleykom iedereen,

Ik zou graag eens weten wat de Islam juist zegt over contraceptie>>>

Mag het of is het strikt verboden en waarom?

Alvast bedankt

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2006 om 09:22

Salaam Aleikom,

Hoewel de islam voorschrijft dat we kinderen moeten krijgen verbiedt de islam het gebruik van voorbehoedmiddelen niet en onder bepaalde voorwaarden laat de islam zelfs abortus toe. (Meningen verdeeld)

De overleveringen van de Profeet bevatten enkele uitspraken die contraceptie rechtvaardigen. Moslims kunnen dus zonder schuldgevoelens aan geboortebeperking doen. Een vrouw hoeft zelfs niet de instemming van haar man te vragen. Hoewel overleg beter is.

 

Daarnaast maakt Islam het voor mannen en vrouwen ook mogelijk aan gezinsplanning te doen. Het blijkt dat de Profeet Mohamed ervan op de hoogte was dat sommigen in zijn gezelschap co�tus interruptus toepasten. Hij verbood hen dat niet.

 

 

Ik heb nog gezocht naar een vers in de Koran maar kon niets concreets vinden, dus als iemand het weet...

 

Salaam Nefertiti

 

Terug naar boven
lara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 december 2006
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lara Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2006 om 10:11

shokran kteer

 

heel erg bedankt voor deze informatie

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2006 om 10:49

Salaam Aleykoum,

Ik vind het jammer dat je er geen bronnen bij vermeld:

Het is beter om met bewijzen te adviseren inshaAllah.

Ghair inshaAllah,

 

Het gebruik van de pil en co�tus interruptus

 

Wat de Moslims zouden moeten doen is proberen om zo veel mogelijk kinderen te krijgen als zij kunnen, omdat dit het bevel van de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) is, die zei:

"Huw degene die liefdevol en vruchtbaar is, opdat ik trots zal zijn op uw grote aantallen voor de naties." (Overgeleverd door Abu Dawud, 2050; ingedeeld als saheeh door al-Albaani in Saheeh Abi Dawud, 1805).

Meer kinderen krijgen, verhoogt de aantallen van de ummah, en het verhogen van de aantallen van de ummah is een bron van zijn glorie, zoals Allah zegt, de Kinderen van Isra�l herinnerend aan Zijn zegeningen:

� Wij hielpen u met rijkdommen en kinderen, en maakten u groter in getal. � {Qor�aan 17:6}

En Shu�aib zei tot zijn mensen:

� En gedenkt, hoe gij weinigen waart en Hij u vermenigvuldigde. � {Qor�aan 7:86}

Niemand kan ontkennen dat het hebben van een groot aantal een bron van trots en sterkte is voor de ummah, in tegenstelling tot wat die pessimisten denken die zeggen dat de grote aantallen armoede en verhongering in een natie veroorzaken.

Als de ummah in aantal toeneemt, het vertrouwen in Allah plaatst en gelooft in Zijn beloften zoals die in deze aayah worden vermeld,

� En er is geen schepsel dat op aarde kruipt, of zijn voorziening berust bij Allah. � {Qor�aan 11:6}

dan zal Allah dingen voor hen vergemakkelijken en hen onafhankelijkheid verlenen van middelen van Zijn voorziening.


Anticonceptiepillen:

Een vrouw zou geen anticonceptiepillen moeten gebruiken, tenzij aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
 
1. als ze bijvoorbeeld ziek is en niet elk jaar het hoofd kan bieden aan een zwangerschap, of als ze fysiek ongeschikt is, of als er een andere reden is dat elk jaar zwanger worden haar schade zou kunnen berokkenen.

2. haar echtgenoot heeft zijn toestemming gegeven, omdat de echtgenoot het recht heeft kinderen te krijgen. Er moet ook overleg met de arts zijn, om te weten te komen of deze pillen schadelijk zijn of niet. 

Als aan deze twee voorwaarden wordt voldaan, is er niets verkeerds aan het nemen van deze pillen, maar dat zou niet op een permanente basis moeten zijn, wat dat betekent het verhinderen van het krijgen van kinderen.


'Azl (co�tus interruptus)

Wat betreft 'azl (co�tus interruptus), of zich terugtrekken tijdens betrekkingen, is de correcte geleerdenmening dat er niets verkeerds aan is vanwege de hadith van Jaabir (moge Allah tevreden met hem zijn): "Wij maakten gebruik van 'azl wanneer de Qur'aan werd geopenbaard.� � oftewel ten tijde van de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam). Als die actie haraam was geweest, zou de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) het verboden hebben. Maar de geleerden zeggen dat men geen 'azl zou moeten gebruiken met een vrije vrouw behalve met haar toestemming, omdat zij het recht heeft kinderen te hebben. Voorts vermindert het terugtrekken zonder haar toestemming haar genoegen, omdat het genoegen van de vrouw slechts na ejaculatie kan worden voltooid. Dus het niet vragen van haar toestemming zorgt ervoor dat ze het genoegen en de mogelijkheid om kinderen te krijgen verliest. Vandaar verklaren wij de voorwaarde dat dit slechts met haar toestemming kan worden gedaan.

Van Fataawa al-Shaykh Muhammad ibn ' Uthaymeen.

Van Fataawa Islamiyyah, volume. 3, p. 190.

De reden waarom de Sahaabah �azl gebruikten was omdat zij niet wilden dat de vrouw - vooral een slavenvrouw - zwanger zou worden, zodat zij konden blijven genieten van een fysieke verhouding met hen en de vrouw nog haar werk zou kunnen doen.

Abu Dawud vertelde dat een man zei, "O Boodschapper van Allah, ik heb een slavenvrouw en ik gebruik 'azl met haar omdat ik haar niet zwanger wil maken, maar ik wil wat mannen willen. Maar de Joden zeggen dat 'azl een kleine vorm van infanticide is." Hij zei, "De Joden liegen. Als Allah (een kind) wil scheppen kunt u dat niet verhinderen." (Overgeleverd door Abu Dawud, Kitaab al-Nikaah, 1856; ingedeeld als saheeh door al-Albaani in Saheeh Abi Dawud, 1903).


Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
Vertaal door AlMutaqqun.tk

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Rasoul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rasoul Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2006 om 01:32

 Salaam alaykum zuster,

Voorts vermindert het terugtrekken zonder haar toestemming haar genoegen, omdat het genoegen van de vrouw slechts na ejaculatie kan worden voltooid?

Kan jij of iemand anders dit nader uitleggen?

salaam alaykum.

Vooroordelen zijn de schimmel van de geest. Men vindt ze alleen daar waar het licht niet komt.
Terug naar boven
Rasoul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rasoul Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2006 om 01:32

Ik bedoel allen dit gedeelte eigenlijk:

 

omdat het genoegen van de vrouw slechts na ejaculatie kan worden voltooid?

Vooroordelen zijn de schimmel van de geest. Men vindt ze alleen daar waar het licht niet komt.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2006 om 04:36
In eerste instantie geplaatst door Rasoul

Ik bedoel allen dit gedeelte eigenlijk:



omdat het genoegen van de vrouw slechts na ejaculatie kan worden voltooid?



Dit zou dan misschien gezien moeten worden vanuit de opvatting dat het genoegen van de vrouw bestaat uit het worden/zijn van zwanger.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2006 om 05:50
In eerste instantie geplaatst door moslima82


De reden waarom de Sahaabah �azl gebruikten was omdat zij niet wilden
dat de vrouw - vooral een slavenvrouw - zwanger zou worden, zodat zij
konden blijven genieten van een fysieke verhouding met hen en de vrouw
nog haar werk zou kunnen doen.

Abu Dawud vertelde dat een man zei, "O Boodschapper van Allah, ik heb
een slavenvrouw en ik gebruik 'azl met haar omdat ik haar niet zwanger
wil maken, maar ik wil wat mannen willen. Maar de Joden zeggen dat 'azl
een kleine vorm van infanticide is." Hij zei, "De Joden liegen. Als Allah
(een kind) wil scheppen kunt u dat niet verhinderen." (Overgeleverd door
Abu Dawud, Kitaab al-Nikaah, 1856; ingedeeld als saheeh door al-
Albaani in Saheeh Abi Dawud, 1903).


Vermoedelijk heeft die Abu Dawud de profeet niet goed begrepen, want
die Joden baseerden hun opvatting mede op deze tekst uit hun Boek:

Genesis 38
6 Voor Er, zijn oudste zoon, koos Juda een vrouw die Tamar heette. 7 Er
was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER hem sterven.
8 Toen zei Juda tegen Onan: �Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw
van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.� 9 Maar
omdat Onan wist dat zo�n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij
telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op
de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou
verwekken. 10 Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en
daarom liet de HEER ook hem sterven.


De profeet zou gezegd hebben; "als Allah (een kind) wil scheppen, kunt u
dat niet verhinderen".... Zou dat betekenen dat het de wil van Allah is dat
er alleen al in Nederland jaarlijks zo'n 30.000 abortussen verricht
worden? En een veelvoud aan verhindering dmv anti conceptie en de
morningafter-pil?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2006 om 14:56
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Rasoul

Ik bedoel allen dit gedeelte eigenlijk:


 


omdat het genoegen van de vrouw slechts na ejaculatie kan worden voltooid?



Dit zou dan misschien gezien moeten worden vanuit de opvatting dat het genoegen van de vrouw bestaat uit het worden/zijn van zwanger.

Hopelijk niet...Ik ben toch zeer benieuwd naar het antwoord!

Nefertiti

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 04:34
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

[quote=moslima82]


De profeet zou gezegd hebben; "als Allah (een kind) wil scheppen, kunt u
dat niet verhinderen".... Zou dat betekenen dat het de wil van Allah is dat
er alleen al in Nederland jaarlijks zo'n 30.000 abortussen verricht
worden? En een veelvoud aan verhindering dmv anti conceptie en de
morningafter-pil?


Misschien moeten we hier denken in termen van "relaties die de Schepper niet welgevallig zijn" (?).
Terug naar boven
Rasoul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rasoul Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 07:56
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Rasoul

Ik bedoel allen dit gedeelte eigenlijk:


 


omdat het genoegen van de vrouw slechts na ejaculatie kan worden voltooid?



Dit zou dan misschien gezien moeten worden vanuit de opvatting dat het genoegen van de vrouw bestaat uit het worden/zijn van zwanger.

Met deze interpretatie begrijp ik de zin volkomen. Rest mij alleen te zeggen dat de vertaling duidelijker moet zijn. Ik hoopte dat moslima82 zou reageren, omdat zij deze tekst heeft gekopieerd. We moeten wel uitkijken met het plaatsen van vertaalde teksten. Nu heb ik de oorspronelijke tekst niet achterhaald, maar het is duidelijk dat vertaling enigzins tekort schiet. Volgens mij moet "genoegen" vervangen worden door behoefte en het woord "zwanger worden"  of "kinderen willen krijgen" toegevoegd worden.

Ik dacht even dat er bedoeld met genoegen, orgasme werd bedoeld. Dus dat een vrouw pas een orgasme kon krijgen na ejaculatie van de man! Vandaar mijn vraag.

Ik kon die zin echt niet plaatsen en werd misleid door het woord " genoegen". Maar als je de zin ervoor nog goed leest dan kan ik het met de interpretatie van Al-Zukar idd plaatsen.

Rasoul

Vooroordelen zijn de schimmel van de geest. Men vindt ze alleen daar waar het licht niet komt.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.062 seconden.