Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

westerse moslima!

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: westerse moslima!
    Geplaatst op: 23 december 2006 om 13:21

assalamoe allaikoem,

Broeders en zusters...ik had laatst een discussie met een broeder over de hoofddoek! Hij vertelde mij dat het lastiger is voor een vrouw om moslim te zijn in deze westerse wereld dan voor een man! Wat denken jullie hierover?

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah,

Rahima

A stranger just might be a friend you'll never meet
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 13:51

Aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Dit is iets wat je wel vaak hoort, dat het voor een vrouw moeilijker is om praktiserend moslim te zijn in het Westen dan voor een man...

Persoonlijk denk ik, dat het alleen aan het oppervlak ligt...

De geestelijke ontwikkeling is voor iedereen, man of vrouw, ontzettend moeilijk..

K weet niet zo goed hoe k het moet verwoorden..

 

Wa Allahu A3lem

Wa salaam aleikoum wa rahmatullah,

 

Amatoe_Allah

Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 14:06

Selam,

Ik geef toe dat ik makkelijker aan werk enz kan komen, aangezien ik veel minder aan mijn uiterlijk hoef te veranderen (behalve in de toekomst inshallah een baard).

Ik vind echter dat de omgeving mannen ook heel zwaar be�nvloedt. Ik moet soms mijn ogen dicht doen of gek naar de vloer staren om dingen(naaktheid) te vermijden. In principe mogen vrouwen dit ook niet zien, maar mannen voelen zich denk ik hierbij veel onprettiger dan vrouwen. Zeker als je op je werk of op school hiermee te maken gaat krijgen.

Ik zeg hierbij wel dat als ik mocht kiezen, ik de moeilijkheid voor de mannen zou kiezen. Vrouwen hebben het op een manier toch veel moeilijker, ook al heb je een sterke imaan, je kunt toch beperkt worden in de mate waarin je je geloof mag prakticeren. Bij mannen is dat in veel mindere mate, meestal is een sterke imaan al genoeg om je geloof volledig te prakticeren. Dus zuster, ik heb in ieder geval veel respect voor jullie.

hmm...Ik kan het ook niet echt goed verwoorden.

Wassalaam

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 14:20

Assalaam aleikoum,

Tjah wat betreft het vinden van een baan, een moslim vrouw valt misschien inderdaad meer op omdat ze bedekt door het leven gaat, maar ik denk dat ze een uitziende islamitische man eerder weigeren omdat ze daar echt bang voor zijn..

Wat betreft de naaktheid enz. inderdaad voor ons vrouwen geld hetzelfde, en k moet zeggen er zijn genoeg jongens die er niet wat je noemt bepaald fatsoenlijk bijlopen

Wat betreft je andere opmerking, over dat we beperkt worden in het praktiseren van het geloof. Daar merk ik dat wij zusters beperkt worden in het opdoen van kennis. We hebben beperkte mogelijkheden, het buitenland zit er vaak zoiezo voor ons niet in, maar zelfs hier in NL word het moeilijk gemaakt omdat de plekken te ver zijn of het is 's avonds enz.

Wa salaam aleikoum

In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

 

Selam,

Ik geef toe dat ik makkelijker aan werk enz kan komen, aangezien ik veel minder aan mijn uiterlijk hoef te veranderen (behalve in de toekomst inshallah een baard).

Ik vind echter dat de omgeving mannen ook heel zwaar be�nvloedt. Ik moet soms mijn ogen dicht doen of gek naar de vloer staren om dingen(naaktheid) te vermijden. In principe mogen vrouwen dit ook niet zien, maar mannen voelen zich denk ik hierbij veel onprettiger dan vrouwen. Zeker als je op je werk of op school hiermee te maken gaat krijgen.

Ik zeg hierbij wel dat als ik mocht kiezen, ik de moeilijkheid voor de mannen zou kiezen. Vrouwen hebben het op een manier toch veel moeilijker, ook al heb je een sterke imaan, je kunt toch beperkt worden in de mate waarin je je geloof mag prakticeren. Bij mannen is dat in veel mindere mate, meestal is een sterke imaan al genoeg om je geloof volledig te prakticeren. Dus zuster, ik heb in ieder geval veel respect voor jullie.

hmm...Ik kan het ook niet echt goed verwoorden.

Wassalaam

Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 14:29

Tjah wat betreft het vinden van een baan, een moslim vrouw valt misschien inderdaad meer op omdat ze bedekt door het leven gaat, maar ik denk dat ze een uitziende islamitische man eerder weigeren omdat ze daar echt bang voor zijn..

Ik hoef niet in een djalaba met een lange baard te gaan solliciteren om aan de minimale eisen van de islaam te voldoen. Ik kan dus wat in westerse termen als normaal wordt beschouwd uitzien, zonder wetten uit mijn geloof te overtreden. Vrouwen moeten minimaal een hoofddoek opdoen plus een hijaab wat hun lichaamsvormen goed bedekt. Dat wordt vaak verkeerd opgevat. Wat dat betreft zullen mannen het dus veel makkelijker hebben.

Wat betreft de naaktheid enz. inderdaad voor ons vrouwen geld hetzelfde, en k moet zeggen er zijn genoeg jongens die er niet wat je noemt bepaald fatsoenlijk bijlopen

Ja, maar het vrouwlijke lichaam zendt veel meer seksuele signalen uit, waardoor je je daarbij veel onprettiger gaat voelen.

Wassalaam

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 14:56

Wat betreft je andere opmerking, over dat we beperkt worden in het praktiseren van het geloof. Daar merk ik dat wij zusters beperkt worden in het opdoen van kennis. We hebben beperkte mogelijkheden, het buitenland zit er vaak zoiezo voor ons niet in, maar zelfs hier in NL word het moeilijk gemaakt omdat de plekken te ver zijn of het is 's avonds enz.

 

assalam alaikoem wa rahmatoellah,

Zuster ik denk niet dat wij wat betreft het opdoen van kennis worden beperkt. Kijk als je echt die kennis wil opdoen dan ga je gewoon naar die bijeenkomsten waar ze ook worden gehouden. En hoe vaker je bijeenkomsten bezoekt hoe meer zusters je leert kennen...en dit is alleen maar praktisch want zusters wonen overal. Denk dat het ook een stukje wil is.

Naar de westerse wereld of gewoon naar buiten toe denk ik persoonlijk zelf dat een vrouw meer beperkingen heeft in het vinden van een baan etc omdat ze toch vele dienen niet mag doen of omdat ze zo bedekt is.

wa salaam alaikoem wa rahmatoellah.

Rahima

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 15:02
In eerste instantie geplaatst door rahima

Wat betreft je andere opmerking, over dat we beperkt worden in het praktiseren van het geloof. Daar merk ik dat wij zusters beperkt worden in het opdoen van kennis. We hebben beperkte mogelijkheden, het buitenland zit er vaak zoiezo voor ons niet in, maar zelfs hier in NL word het moeilijk gemaakt omdat de plekken te ver zijn of het is 's avonds enz.

 

assalam alaikoem wa rahmatoellah,

Zuster ik denk niet dat wij wat betreft het opdoen van kennis worden beperkt. Kijk als je echt die kennis wil opdoen dan ga je gewoon naar die bijeenkomsten waar ze ook worden gehouden. En hoe vaker je bijeenkomsten bezoekt hoe meer zusters je leert kennen...en dit is alleen maar praktisch want zusters wonen overal. Denk dat het ook een stukje wil is.

Naar de westerse wereld of gewoon naar buiten toe denk ik persoonlijk zelf dat een vrouw meer beperkingen heeft in het vinden van een baan etc omdat ze toch vele dienen niet mag doen of omdat ze zo bedekt is.

wa salaam alaikoem wa rahmatoellah.

Rahima

Aleikoum assalaam rahima,

Ik begrijp wat je bedoelt, er zijn inderdaad genoeg bijeenkomsten, maar deze worden veelal in grote steden gehouden, dus zusters die er niet wonen hebben vaak niet de vrijheid om er heen te gaan.

Je kan natuurlijk wel zelf dingen opstarten, maar geloof me zonder de juiste mensen om je heen is het moeilijk..

Moge Allah het voor ons vergemakkelijken om kennis op te doen..

Wa aleikoum assalaam,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 15:14

Salaam alaikoem,

 

Ik was vandaag toevallig bij een bijeenkomst in Den Haag. Ik woon daar ook niet. Voor de zusters die de gehele bijeenkomst wilden bijwonen was er slaapgelegenheid geregeld. Die konden de nacht in Den Haag doorbrengen bij andere moslima's uit de buurt. DEgene die terug konden gaan, gingen terug. Ik zelf heb bijvoorbeeld gewoon de trein terug gepakt. DAt is ook een mogelijkheid natuurlijk. kijk even op al_yaqeen.com voor bijeenkomsten in de toekomst.

 

WA alaikoem wa salaam.

 

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 15:56
In eerste instantie geplaatst door rahima

Salaam alaikoem,

 

Ik was vandaag toevallig bij een bijeenkomst in Den Haag. Ik woon daar ook niet. Voor de zusters die de gehele bijeenkomst wilden bijwonen was er slaapgelegenheid geregeld. Die konden de nacht in Den Haag doorbrengen bij andere moslima's uit de buurt. DEgene die terug konden gaan, gingen terug. Ik zelf heb bijvoorbeeld gewoon de trein terug gepakt. DAt is ook een mogelijkheid natuurlijk. kijk even op al_yaqeen.com voor bijeenkomsten in de toekomst.

 

WA alaikoem wa salaam.

 

Assalaam aleikoum,

Ik zeg ook niet dat het moeilijk is om bij die bijeenkomsten te komen, maar ik zeg gewoon dat sommige zusters echt niet de vrijheid hebben om naar bijv. Den Haag te reizen.

En dan worden ze dus beperkt in het zoeken naar kennis..

Wa salaam aleikoum

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2006 om 19:04
Assalamu 3aleykum,

Ik denk persoonlijk wat zuster Amatoe_Allah bedoelt is dat een vrouw moet reizen met een ma7ram, en aangezien de mannen van tegewoordig zwak zijn in imaan, komen ze ook de stoel moeilijker uit om hun vrouw/zuster te vergezellen naar een bijeenkomst.

wat betreft werk vinden, dat is zoiezo bij praktiserende moslims. Nabi (salla'Allahu 3aleyhi wa sellam) heeft gezegd dat er een tijd gaat komen waarin en moslim die aan zijn geloof vasthoud hetzelfde is als aan hete kolen.

Dezelfde fitna wordt veroorzaakt als een jongeman werkt zoekt en een vrouw als supervisor heeft en zij een hand (probeert) te geven. Ik vraag hem Sabr Djameela te hebben wat betreft deze zaak en het haar uit te leggen hoe het in elkaar zit.

Bvb. laatst kwam het verhaal naar me toe, waarin een praktiserende goeie vriend een hand kreeg van zijn (vrouwelijke) overste (maar die situatie sub7ana'Allah): Allah heeft ervoor geregeld dat haar vriend erbij was. Dus heeft Allah (Verheven en Geprezen is Hij) de situatie voor deze broeder vergemakelijkt in een bepaalde opzicht om hem de test te laten slagen:

Surat al3ankabut vers 2

De jongeman heeft haar rustig uitgelegd hoe het in elkaar zit en zei dat het een soort respect is in de islaam dat een man een vrouw niet mag aanraken (en omgekeerd), en zei ook dat haarvriend de enige is die recht heeft op haar (en omgekeerd).

Masha'Allah,.. dat was tenminste een eerste stap om de niet-moslimvrouwen kennis te laten make met de echte islaam, want tegenwoordig gaat er te licht over en zo krijgen de niet-moslimvrouwen de echte, ware islaam eigenlijk nooit geheel te zien. Dat vind ik spijtig, maar... ghair insa'Allah

wa'Allahu a3lem,


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2006 om 03:32

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Assalamu 3aleykum,

Ik denk persoonlijk wat zuster Amatoe_Allah bedoelt is dat een vrouw moet reizen met een ma7ram, en aangezien de mannen van tegewoordig zwak zijn in imaan, komen ze ook de stoel moeilijker uit om hun vrouw/zuster te vergezellen naar een bijeenkomst.

wat betreft werk vinden, dat is zoiezo bij praktiserende moslims. Nabi (salla'Allahu 3aleyhi wa sellam) heeft gezegd dat er een tijd gaat komen waarin en moslim die aan zijn geloof vasthoud hetzelfde is als aan hete kolen.

Dezelfde fitna wordt veroorzaakt als een jongeman werkt zoekt en een vrouw als supervisor heeft en zij een hand (probeert) te geven. Ik vraag hem Sabr Djameela te hebben wat betreft deze zaak en het haar uit te leggen hoe het in elkaar zit.

Bvb. laatst kwam het verhaal naar me toe, waarin een praktiserende goeie vriend een hand kreeg van zijn (vrouwelijke) overste (maar die situatie sub7ana'Allah): Allah heeft ervoor geregeld dat haar vriend erbij was. Dus heeft Allah (Verheven en Geprezen is Hij) de situatie voor deze broeder vergemakelijkt in een bepaalde opzicht om hem de test te laten slagen:

Surat al3ankabut vers 2

De jongeman heeft haar rustig uitgelegd hoe het in elkaar zit en zei dat het een soort respect is in de islaam dat een man een vrouw niet mag aanraken (en omgekeerd), en zei ook dat haarvriend de enige is die recht heeft op haar (en omgekeerd).

Masha'Allah,.. dat was tenminste een eerste stap om de niet-moslimvrouwen kennis te laten make met de echte islaam, want tegenwoordig gaat er te licht over en zo krijgen de niet-moslimvrouwen de echte, ware islaam eigenlijk nooit geheel te zien. Dat vind ik spijtig, maar... ghair insa'Allah

wa'Allahu a3lem,


Ma3a salaam,

Assalaam aleikoum,

INderdaad, veel mahrams hebben het er niet voor over om de zusters naar dergelijke bijeenkomsten te brengen, en indien het niet verboden is om alleen te reizen, worden sommige zusters toch tegengehouden..

Wat betreft jouw verhaaltje, die broeder heeft het op een goeie manier aangepakt, maschaAllah!

Wat betreft je laatste opmerking, is het helaas waar...Wat ik echt spijtig vind, is broeders die een niet-moslima als vriendin hebben en expres informatie over islam voor hun achterhouden uit angst dat ze zich er in kan verdiepen en dan van hem weg kan gaan.. SubhanneAllah

Wa aleikoum assalaam,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2006 om 11:19

assalaam alaikoem,

 

ach zo ...nou begrijp ik wat je bedoelt. Ja zuster dan heb ik je idd verkeerd begrepen. IK ben nl opgegroeid met me  moeder en me broers. En we waren allemaal erg jong toen we hier kwamen dus...me ma deed/doet nog steeds altijd alles zelf. Ik heb der gewoon altijd gezien als een independant woman...maar ja de omstandigheden waren en naar. En zuster als de omstandigheden er naar zijn ..moet je gewoon zelf je gangetje gaan. Anders boek je voor jezelf de benodigde vooruitgant niet in het leven. En dus ook niet de kennis over de islaam die je zo graag zou willen opbouwen. Ik denk (dit is gewoon mij mening) dat je als je het geloof zo danig praktiseerd en je wilt afhangen van een mahram...en je heb geen man/broer die je met je mee wil hebt. DAt jeje dan erg kwetsbaar opsteld en afhankelijk.

Wa salaam.

RAhima

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2006 om 19:02
Bismi'Allah arRa7maan arRa7eem,

In eerste instantie geplaatst door rahima

assalaam alaikoem,

 

ach zo ...nou begrijp ik wat je bedoelt. Ja zuster dan heb ik je idd verkeerd begrepen. IK ben nl opgegroeid met me  moeder en me broers. En we waren allemaal erg jong toen we hier kwamen dus...me ma deed/doet nog steeds altijd alles zelf. Ik heb der gewoon altijd gezien als een independant woman...maar ja de omstandigheden waren en naar. En zuster als de omstandigheden er naar zijn ..moet je gewoon zelf je gangetje gaan. Anders boek je voor jezelf de benodigde vooruitgant niet in het leven. En dus ook niet de kennis over de islaam die je zo graag zou willen opbouwen. Ik denk (dit is gewoon mij mening) dat je als je het geloof zo danig praktiseerd en je wilt afhangen van een mahram...en je heb geen man/broer die je met je mee wil hebt. DAt jeje dan erg kwetsbaar opsteld en afhankelijk.

Wa salaam.

RAhima



een tip zou zijn, mocht je gaan trouwen, om met een praktiserende moslim te trouwen die Allah 3azza wadjal vreest, op deze manier brengt hij jouw naar de plaats waar je wilt. Kies voor innerlijke en niet voor uiterlijke en jouw zaken zullen vergemakkelijkt worden insha'Allah. Hetzelfde geldt voor de man die gaat trouwen en achteraf zaagt over het een en het ander, zoals rasoul (salla'Allahu 3aleyhi wa sellam) heeft gezegd:

kies iemand die religieus is, want na de islaam is er niets dat een man meer voordeel geeft, dan een gelovige en toegewijde vrouw, die hem verblijdt wanneer hij naar haar kijkt.

Veel mensen denken en volgen hun verstand of het nu met een goede intentie is of niet, allemaal eigenlijk, maar het belangrijkst is om eerst naar de Goddelijke Wet te kijken, met andere woorden, eerst naar de Qor'aan, dan naar de Sunnah, dan naar de geleerden, en dan pas naar je eigen mening.

De voorgaande l400 jaar is het altijd al 7aram geweest voor een vrouw om zonder ma7ram te reizen, ik weet niet waarom het in 2007 anders zou zijn. Er zijn ook veel fatawa die verschillende situaties behandelen wat betreft 'het hebben van een ma7ram of niet', en ook 'hoe reizen voor een vrouw', etc... en vooral fatawa voor al7amduli'Allah teruggekeerde (~bekeerd naar de Islaam) moslima's. Elke situatie is behandeld in de Sharie3ah, al7amduli'Allah, dus ik zou mezelf niet begrijpen waarom ik water opnieuw zal proberen uit te vinden.

djazakumu'allah ghairan,

Wa'Allahu a3lem,


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 04:34

salaam alaikoem,

 

Broeder ik begrijp wat je bedoelt....maar als je geen broer hebt of geen man. Dan moet je wel in je eentje reizen en dingen zelf doen...het is tegen de islamitische wet. Maar goed als het niet anders kan dan zei het zo. Dan zou ik niet gaan jammeren over dat ik g��n man heb. Maar dan gewoon het leven nemen zo als het is en afwachten. Tot dat god INsaallah die islamitische man brengt in je leven. Maar goed van actie komt reactie he als je niet de deur uitgaat...niet zelf initiatieven toont...zal die islamitische man ook niet op je voordeur komen kloppen. Dus insallah zal deze zuster een islamitische goede man vinden en ik ook trouwens.

wa salaam alaikoem,

Rahima

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 05:28
In eerste instantie geplaatst door rahima

assalaam alaikoem,

 

ach zo ...nou begrijp ik wat je bedoelt. Ja zuster dan heb ik je idd verkeerd begrepen. IK ben nl opgegroeid met me  moeder en me broers. En we waren allemaal erg jong toen we hier kwamen dus...me ma deed/doet nog steeds altijd alles zelf. Ik heb der gewoon altijd gezien als een independant woman...maar ja de omstandigheden waren en naar. En zuster als de omstandigheden er naar zijn ..moet je gewoon zelf je gangetje gaan. Anders boek je voor jezelf de benodigde vooruitgant niet in het leven. En dus ook niet de kennis over de islaam die je zo graag zou willen opbouwen. Ik denk (dit is gewoon mij mening) dat je als je het geloof zo danig praktiseerd en je wilt afhangen van een mahram...en je heb geen man/broer die je met je mee wil hebt. DAt jeje dan erg kwetsbaar opsteld en afhankelijk.

Wa salaam.

RAhima

 

Assalaam aleikoum wa rahmatullah,

Dat is inderdaad punt 1, zonder mahram is het niet mogelijk ver te reizen, maar sommige zusters hebben ook nog eens strenge ouders die niet willen dat hun dochters naar allerlei bijeenkomsten gaat (die overigens vaak 's avonds zijn) ook al is dit voor Islam, ze snappen of willen het gewoon niet snappen..

 

Ghair inchaAllah,

 

Wa salaam aleikoum wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

 

 

 

 

 

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 07:44
Bismi'Allah arRa7maan arRa7eem,

maar jah,... strenge ouders, als ze het begrijpen kunnen ze toch bvb een broer verplichten om zijn zuster te vergezellen, tenminste tot de ingang, want daar gaan alleen vrouwen en dan terug afspreken bij een bepaald uur, een gsm is ook altijd handig.

wa'Allahu a3lem...

wat betreft het weggaan zonder een ma7ram, ik heb veel fatawa gelezen, en ik weet niet of je ze allemaal hebt bekeken, maar mag ik jouw dan vragen of je de bedevaart zonder ma7ram mag verrichten? De bedevaart is toch veels belangrijker dan een Islamitische les hier of daar. Dus mijn vraag is, mag jij, als vrouw zijnde alleen op bedevaart gaan, en is dit geldig?


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 08:17

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Bismi'Allah arRa7maan arRa7eem,

maar jah,... strenge ouders, als ze het begrijpen kunnen ze toch bvb een broer verplichten om zijn zuster te vergezellen, tenminste tot de ingang, want daar gaan alleen vrouwen en dan terug afspreken bij een bepaald uur, een gsm is ook altijd handig.

wa'Allahu a3lem...

wat betreft het weggaan zonder een ma7ram, ik heb veel fatawa gelezen, en ik weet niet of je ze allemaal hebt bekeken, maar mag ik jouw dan vragen of je de bedevaart zonder ma7ram mag verrichten? De bedevaart is toch veels belangrijker dan een Islamitische les hier of daar. Dus mijn vraag is, mag jij, als vrouw zijnde alleen op bedevaart gaan, en is dit geldig?


Ma3a salaam,

Assalaam aleikoum,

Ik heb daar ook een keer iets over gelezen, en daar stond dat het voor een vrouw (in normale situaties d8 ik) niet toegestaan is om alleen naar Masjid Al Haram te reizen, maar dit betekent niet dat haar bedevaart dan ongeldig is! Ze heeft een zonde begaan door alleen te reizen, maar dat maakt haar bedevaart dacht ik er niet minder op..

Wa Allahu A3lem

Wa aleikoum assalaam,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
Rasoul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rasoul Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 08:25
In eerste instantie geplaatst door rahima

assalamoe allaikoem,

 

Broeders en zusters...ik had laatst een discussie met een broeder over de hoofddoek! Hij vertelde mij dat het lastiger is voor een vrouw om moslim te zijn in deze westerse wereld dan voor een man! Wat denken jullie hierover?

 

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah,

 

Wa alaykum salaam,

Ik zeg liever dat een moslim vrouw tegen meer obstakels oploopt dan andere vrouwen en de moslim man hier in het westen. Mos;ima' s hebben het ook lastig in sommige zgn. Islamitische landen (turkije?) met het praktiseren van hun religie.

Voor de rest is de situatie voor vrouwen moslim of niet in de gehele wereld bar.

salaam alaykum,

Rasoul

 

Rahima

Vooroordelen zijn de schimmel van de geest. Men vindt ze alleen daar waar het licht niet komt.
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 08:42
Wa 3aleykum salaam wa ra7matu'Allah ta3ala,

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Bismi'Allah arRa7maan arRa7eem,

maar jah,... strenge ouders, als ze het begrijpen kunnen ze toch bvb een broer verplichten om zijn zuster te vergezellen, tenminste tot de ingang, want daar gaan alleen vrouwen en dan terug afspreken bij een bepaald uur, een gsm is ook altijd handig.

wa'Allahu a3lem...

wat betreft het weggaan zonder een ma7ram, ik heb veel fatawa gelezen, en ik weet niet of je ze allemaal hebt bekeken, maar mag ik jouw dan vragen of je de bedevaart zonder ma7ram mag verrichten? De bedevaart is toch veels belangrijker dan een Islamitische les hier of daar. Dus mijn vraag is, mag jij, als vrouw zijnde alleen op bedevaart gaan, en is dit geldig?


Ma3a salaam,

Assalaam aleikoum,

Ik heb daar ook een keer iets over gelezen, en daar stond dat het voor een vrouw (in normale situaties d8 ik) niet toegestaan is om alleen naar Masjid Al Haram te reizen, maar dit betekent niet dat haar bedevaart dan ongeldig is! Ze heeft een zonde begaan door alleen te reizen, maar dat maakt haar bedevaart dacht ik er niet minder op..

Wa Allahu A3lem

Wa aleikoum assalaam,

Amatoe_Allah



ik heb niet gezegd dat het ongeldig is, noch dat het niet mag.. Ik heb het opzettelijk als vraag gesteld, zodat ik wat meer leer, zowel de vrager als de antwoorder, want, als de antwoorder uit onwetendheid antwoord, dan zit hij/zij verkeerd (logisch), maar als de antwoorder het niet weet, dan vraagt hij het terug, simpel toch?

Oke, dus jouw punt is dat ze een zonde begaat indien de welbepaalde vrouw alleen de reis heeft gemaakt naar Mekkah alMukarramah, maar dan versta ik eruit dat de reis uit onwetendheid is, want

Mijn 2e vraag: "wat als de bedevaart opettelijk zo gebeurdt?" Dus er is een regel dat het uit onwetendheid gebeurdt en een andere regel dat het puur uit dwaling is (dwaling is simpel gezegd, het handelen met kennis, dus voorbedachte rade).

Pas op: ik zeg nog altijd niet dat het 7araam is of iets dergelijks, gewoon een vraag: "Hoe is het Islamitisch oordeel voor een vrouw die alleen reist naar Mekka als bedevaart zijnde, wetend dat het niet mag voor haar om te reizen zonder ma7ram?" Is dan de bedevaart ongeldig?

djazaku'Allah ghairan,


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 08:48
Wa 3aleykum salaam,

In eerste instantie geplaatst door Rasoul

Ik zeg liever dat een moslim vrouw tegen meer obstakels oploopt dan andere vrouwen en de moslim man hier in het westen. Mos;ima' s hebben het ook lastig in sommige zgn. Islamitische landen (turkije?) met het praktiseren van hun religie.

Voor de rest is de situatie voor vrouwen moslim of niet in de gehele wereld bar.


Daar heb je een punt, akhie,

want naar islamitische landen heb ik niet gekeken. Het is zo dat er onlangs (weet niet ofdat het al ongedaan is gemaakt) in Tunesie de vrouw geen hoofddoek mag dragen op straat, laat staan hidjaab (verschil tussen hoofddoek en hidjaab is dat de hoofddoek alleen slaat op het hoofd en hidjaab algemener is, zowel voor vrouw als man, als meerdere onderwerpen, ook vertaald als "bedekking"). We herinneren ons allen nog Ataturk,... Arabische taal afgevoerd, baard af en snor moet, etc... etc....


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 08:58
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Wa 3aleykum salaam wa ra7matu'Allah ta3ala,

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Bismi'Allah arRa7maan arRa7eem,

maar jah,... strenge ouders, als ze het begrijpen kunnen ze toch bvb een broer verplichten om zijn zuster te vergezellen, tenminste tot de ingang, want daar gaan alleen vrouwen en dan terug afspreken bij een bepaald uur, een gsm is ook altijd handig.

wa'Allahu a3lem...

wat betreft het weggaan zonder een ma7ram, ik heb veel fatawa gelezen, en ik weet niet of je ze allemaal hebt bekeken, maar mag ik jouw dan vragen of je de bedevaart zonder ma7ram mag verrichten? De bedevaart is toch veels belangrijker dan een Islamitische les hier of daar. Dus mijn vraag is, mag jij, als vrouw zijnde alleen op bedevaart gaan, en is dit geldig?


Ma3a salaam,

Assalaam aleikoum,

Ik heb daar ook een keer iets over gelezen, en daar stond dat het voor een vrouw (in normale situaties d8 ik) niet toegestaan is om alleen naar Masjid Al Haram te reizen, maar dit betekent niet dat haar bedevaart dan ongeldig is! Ze heeft een zonde begaan door alleen te reizen, maar dat maakt haar bedevaart dacht ik er niet minder op..

Wa Allahu A3lem

Wa aleikoum assalaam,

Amatoe_Allah



ik heb niet gezegd dat het ongeldig is, noch dat het niet mag.. Ik heb het opzettelijk als vraag gesteld, zodat ik wat meer leer, zowel de vrager als de antwoorder, want, als de antwoorder uit onwetendheid antwoord, dan zit hij/zij verkeerd (logisch), maar als de antwoorder het niet weet, dan vraagt hij het terug, simpel toch?

Oke, dus jouw punt is dat ze een zonde begaat indien de welbepaalde vrouw alleen de reis heeft gemaakt naar Mekkah alMukarramah, maar dan versta ik eruit dat de reis uit onwetendheid is, want

Mijn 2e vraag: "wat als de bedevaart opettelijk zo gebeurdt?" Dus er is een regel dat het uit onwetendheid gebeurdt en een andere regel dat het puur uit dwaling is (dwaling is simpel gezegd, het handelen met kennis, dus voorbedachte rade).

Pas op: ik zeg nog altijd niet dat het 7araam is of iets dergelijks, gewoon een vraag: "Hoe is het Islamitisch oordeel voor een vrouw die alleen reist naar Mekka als bedevaart zijnde, wetend dat het niet mag voor haar om te reizen zonder ma7ram?" Is dan de bedevaart ongeldig?

djazaku'Allah ghairan,


Ma3a salaam,

Assalaam aleikoum wa rahmatullah,

Kijk, ik denk wanneer een vrouw alleen op reis gaat, ze heeft de mogelijkheid om mahrams met zich mee te nemen en ze weet het oordeel betreffende het alleen reizen, en toch gaat ze alleen naar de Hadj dan wordt het gevaarlijk... (ik denk nog steeds dat ze een zonde begaat en die Wa Allahu A3lem haar Hadj niet ongeldig maakt) Want voordat je naar Hadj gaat is het gebruikelijk om ruzies  bij te leggen, mensen die je iets hebt aangedaan om vergeving vragen enz. Maar, wanneer je dan als vrouw alleen op Hadj gaat en je had andere mogelijkheden, dan heb je de woede van Allah op je hals! Dan gaat dit wel erg in tegen het principe wanneer je mensen die boos op je waren om vergeving hebt gevraagd en Allah Ta'ala vergeet..

 

Wa Allahu A3lem

 

Assalaam aleikoum wa rahmatullah,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 11:50
Assalamu 3aleykum,

ik kom hier later op terug met de meest juiste oordeel,


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 12:41

Bismi�Allah arRa7maan arRa7eem,

Wa'assalaatu wa'assalaam 3ala rasuli'Allahi wa 3ala aalihi wa as7aabihi adjma3een.

Een kleine greep uit het aanbod,...


Question:

I am in XXX since 3 years and have not been to Pakistan since then. I have two kids and my parents have not met them.

Answer:

It is not permissible for a woman to travel without a mahram, whether she is travelling to do an act of worship such as Hajj or visiting her parents in order to honour them and be kind to them, or travelling for permissible purposes such as going on vacation etc.

[�]


Question:

I live in the Kingdom (of Saudi Arabia) because I work here. I went for Hajj last year, and there were with me two of my female colleagues, but there was no mahram with us.

Answer:

Shaykh Muhammad ibn �Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: This action � Hajj without a mahram � is haraam because of the hadeeth of Ibn �Abbaas (may Allaah be pleased with him) who said: I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say, when he was delivering a sermon, �No woman should travel except with a mahram.� A man stood up and said, �O Messenger of Allaah, my wife has set out for Hajj, and I have signed up for such-and-such a military campaign.� The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: �Go and do Hajj with your wife.�

[�]

It makes no difference whether there are other women with her or not, or whether she is safe or not. Even if she goes with women from her own family and she is extremely safe, it is not permissible for her to travel without a mahram, because when the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded that man to go and perform Hajj with his wife, he did not ask whether there were other women with her or not, or whether she was safe or not. The fact that he did not ask about that indicates that it makes no difference. This is the correct view.

[�]

The point is that women should fear Allaah and not travel for Hajj or for any other reason except with a mahram who is an adult of sound mind.

Wat ik net heb neergetijpt, komt uit de meest uitgebreide fatwa, en die vond ik op de link �It is not permissible for a woman to travel for Hajj except with a mahram


Question:

Is it possible for a women to go to hajj or umrah in a group of people or in a group of women if there is no mahram willing to go with her?

Answer:

The scholars, past and present, differed concerning this issue. Some of them said that it is permissible for a woman to travel for Hajj without a mahram if the road is safe and she is with a trustworthy group.

Some of them said that it is not permissible for her to travel except with a mahram who can protect her, even if she is with a trustworthy group. This is the view of Abu Haneefah and Ahmad.

[�]

It should be noted that the difference of scholarly opinion regarding the necessity of having a mahram in order to perform Hajj applies to the obligatory Hajj only. As for naafil (supererogatory) Hajj, the scholars are all agreed that it is not permissible for a woman to travel except with a mahram or husband.

[�]

The scholars of the Standing Committee said: A woman who does not have a mahram is not obliged to perform Hajj, because having a mahram is part of being able for it, and being able for it is one of the conditions of Hajj being obligatory. Allaah says (interpretation of the meaning): 

�And Hajj (pilgrimage to Makkah) to the House (Ka�bah) is a duty that mankind owes to Allaah, those who can afford the expenses (for one�s conveyance, provision and residence)� [Aal �Imraan 3:97]

[�]

If she cannot find someone to accompany her, then she is not obliged to do Hajj so long as that is the case.

Het vorige is in verband met het verrichten van de bedevaart, wat betreft het zoeken naar kennis, iets dat ook hoog staat in de Islaam:


Question:

What is the Islamic ruling on a woman travelling to seek knowledge without a mahram?.

Answer:

The saheeh evidence indicates that a woman is not allowed to travel except with a mahram.

[�]

She should acquire the knowledge that she needs in the many ways that are available, such as listening to tapes, asking scholars over the phone and other means that Allaah has made available in these times.

[�]


Een belangrijk stukje (uit dezelfe fatwa):

Can a woman go out to study medicine, if it is obligatory or permissible, if doing so will lead to the following things no matter how much she tries to avoid them: 

a)     Mixing with men, such as speaking to the patients, the tutor of medicine and on public transport.

b)    Travelling from a country such as Sudan to Egypt, even if the journey will take only hours, and not three days.

c)     Is it permissible for her to stay alone without a mahram in order to learn medicine, if she is going to stay with a group of women, along with the circumstances described above?  

They (The Standing Committee) replied: 

Firstly: if her going out to learn medicine will lead to her mixing with men during her study or when riding in mixed transportation that will lead to fitnah (temptation), then it is not permissible for her to do that, because guarding her honour is an individual obligation, but learning medicine is a communal obligation, and an individual obligation takes precedence over a communal obligation. As for merely speaking to a patient or a teacher of medicine, that is not haraam, rather what is haraam is making the voice soft and appealing when speaking to him, which may tempt those in whose heart is the sickness of evil and hypocrisy. This does not apply only to learning medicine. 

Secondly: If she has a mahram who can travel with her so that she can learn medicine, or teach it, or treat a patient, that is permissible. If she does not have a husband or mahram who can travel with her, then it is haraam, even if the journey is by plane, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: �No woman should travel except with a mahram.� Saheeh � agreed upon. And because of what we have stated above about the interests of protecting honour taking precedence over the interests of learning medicine or teaching it, etc. 

Thirdly: If her staying with a trustworthy group of women is so that she may learn medicine or teach it, or treat women, then it is permissible, but if there is the fear of fitnah (temptation) because of not having a husband or mahram with her, then it is not permissible. If she is going to treat men, that is not permissible unless it is a case of necessity and she is not alone with a man. End quote from Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah (12/178).


Question:

I am a single woman from Morocco, and I am 35 years old. I have quite a lot of Money.

Answer:

It is not permissible for a woman to travel without a mahram, even if she is travelling for the obligatory Hajj or obligatory �Umrah, according to the more  correct of the two scholarly opinions, because of the report narrated by al-Bukhaari (1729) and Muslim (2391) from Ibn �Abbaas (may Allaah be pleased with him).

[�]

So if you cannot find a mahram to travel with you, Hajj is not obligatory for you, and you are excused, but will be rewarded for your intention in sha Allaah. 

Imam Ahmad (may Allaah have mercy on him) was asked about a woman who was well off but did not have a mahram � is Hajj obligatory for her? He said: No.

Al-Mughni (3/97). 

The Standing Committee was also asked (11/95): I have a problem for which I want to find a solution from Allaah, who is Merciful towards His slaves. It has to do with my performing the obligation of Hajj. I am a woman in my fifties and for two years I have wanted to travel to perform the obligatory Hajj. What is preventing me from travelling is that I do not have a mahram who can travel with me. My husband has no concerns except work and worldly matters, and he does not intend to travel for Hajj, unless it is arranged for free by the company for which he works. That will not happen until his turn comes, and I am afraid that I may die before I perform this duty. I have enough money to pay for provisions and the journey. To sum up: all my mahrams are unable to travel with me because of their work.  

They replied: 

If the situation is as described, and neither your husband nor any of your mahrams is able to travel with you so that you can perform the obligatory Hajj, then you are not obliged to do it so long as this situation persists, because the presence of your husband or mahram for the journey to Hajj is one of the conditions of it being obligatory for you. It is haraam for you to travel for Hajj or any other purpose without a mahram, even with your brother�s wife and a group of women, according to the more correct of the two scholarly views, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: �No woman should travel except with a mahram.� Saheeh � agreed upon. Strive to do righteous deeds which do not require you to travel, and be patient, in the hope that Allaah will make things easy for you and grant you the means of travelling with your husband or a mahram. End quote. 

Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah (11/95)

wa'Allahu a3lem,


Ma3a salaam,

Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 13:09

Assalaam aleikoum,

Barak Allahu feek voor het delen van deze tekst..

Hier word door sheik 'Oethaymin dus gezegd dat het Haram is, dat was al duidelijk, en dat een vrouw die geen mahram tot haar beschikking heeft niet verplicht is om de Hadj te verrichten. Maar uit deze tekst is het niet duidelijk of haar Hadj dan geldig is. UIt onderstaande tekst van dezelfde sheikh lees je dat haar Hadj wel geldig is. Wa Allahu A3lem

Vraag: Als een vrouw zonder een mah�ram de H�adj heeft verricht, is haar H�adj dan geldig?

Antwoord:

Sheikh Mohammed Ibn Saalih Al-'Oetaymin heeft gezegd:

Haar H�adj is geldig, maar haar daad en haar reis zonder een mah�ram zijn niet toegestaan, en ze zijn daden van ongehoorzaamheid tegenover Allah Smiley en Zijn boodschapper Smiley. Dit is omdat de profeet Smiley heeft gezegd: � Een vrouw reist niet, behalve met een mah�ram .�

 

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 14:10
Wa 3aleykum salaam wa ra7matu'Allah,

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Assalaam aleikoum,

Barak Allahu feek voor het delen van deze tekst..

Hier word door sheik 'Oethaymin dus gezegd dat het Haram is, dat was al duidelijk, en dat een vrouw die geen mahram tot haar beschikking heeft niet verplicht is om de Hadj te verrichten. Maar uit deze tekst is het niet duidelijk of haar Hadj dan geldig is. UIt onderstaande tekst van dezelfde sheikh lees je dat haar Hadj wel geldig is. Wa Allahu A3lem

Vraag: Als een vrouw zonder een mah�ram de H�adj heeft verricht, is haar H�adj dan geldig?

Antwoord:

Sheikh Mohammed Ibn Saalih Al-'Oetaymin heeft gezegd:

Haar H�adj is geldig, maar haar daad en haar reis zonder een mah�ram zijn niet toegestaan, en ze zijn daden van ongehoorzaamheid tegenover Allah Smiley en Zijn boodschapper Smiley. Dit is omdat de profeet (salla'Allahu 3aleyhi wa sellam) heeft gezegd: � Een vrouw reist niet, behalve met een mah�ram .�



djazaku'Allah ghairan, ik heb helemaal niet daarnaar gezocht,

wa fieka baraka'Alla,

kun je me misschien de bron geven van die fatwa? Dan moet ik niet meer zoeken,

djazaku'Allah ghairan,


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 14:11
Assalamu 3aleykum, ukhti,

blijkbaar geldt dat voor ook andere 7arame gebeurtenisse, dus ik zou die mensen eerlijk gezegd niet begrijpen,

de hadj is ook geldig met 7arame geld


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 14:14
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Wa 3aleykum salaam wa ra7matu'Allah,

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Assalaam aleikoum,

Barak Allahu feek voor het delen van deze tekst..

Hier word door sheik 'Oethaymin dus gezegd dat het Haram is, dat was al duidelijk, en dat een vrouw die geen mahram tot haar beschikking heeft niet verplicht is om de Hadj te verrichten. Maar uit deze tekst is het niet duidelijk of haar Hadj dan geldig is. UIt onderstaande tekst van dezelfde sheikh lees je dat haar Hadj wel geldig is. Wa Allahu A3lem

Vraag: Als een vrouw zonder een mah�ram de H�adj heeft verricht, is haar H�adj dan geldig?

Antwoord:

Sheikh Mohammed Ibn Saalih Al-'Oetaymin heeft gezegd:

Haar H�adj is geldig, maar haar daad en haar reis zonder een mah�ram zijn niet toegestaan, en ze zijn daden van ongehoorzaamheid tegenover Allah Smiley en Zijn boodschapper Smiley. Dit is omdat de profeet (salla'Allahu 3aleyhi wa sellam) heeft gezegd: � Een vrouw reist niet, behalve met een mah�ram .�



djazaku'Allah ghairan, ik heb helemaal niet daarnaar gezocht,

wa fieka baraka'Alla,

kun je me misschien de bron geven van die fatwa? Dan moet ik niet meer zoeken,

djazaku'Allah ghairan,


Ma3a salaam,

Bron: http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/q anda/qanda/884

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 14:17

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Assalamu 3aleykum, ukhti,

blijkbaar geldt dat voor ook andere 7arame gebeurtenisse, dus ik zou die mensen eerlijk gezegd niet begrijpen,

de hadj is ook geldig met 7arame geld


Ma3a salaam,

 

Assalaam aleikoum wa rahmatullah,

mag ik vragen van welke geleerden jij vooral boeken leest?

Barak Allahu feek,

Assalaam aleikoum wa rahmatullah!

 

 

 

 

 

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 14:59

Assalaam Alaikoem,

 

Ik heb van me vader altijd meegekregen dat je hadj niet geldig is met haram geld. En ik neem aan dat de Hadj van een vrouw die zonder mahram reist dan ook ongeldig is. Want er staat in het stuk van Abtt: Shaykh Muhammad ibn �Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: This action � Hajj without a mahram � is haraam because of the hadeeth of Ibn �Abbaas!

Ik denk dat je hieruit kunt afleiden dat de hadj dan ook ongeldig is. Zelf heb ik thuis ook altijd meegehad dat een vrouw alleen of met vriendinnen de hadj niet mag verrichten....maar dus altijd in combi met broers/vader etc. In iedergeval  mannelijke familieleden.

Dit is hoe ik de dingen heb begrepen hoor...kan zijn dat jullie het anders opvatten.

Wa salaam alaikoem,

RAhima

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2006 om 15:17

Asalaam allaikoem,

Er staat trouwens nog vaker dat je de hadj niet verplicht bent te verrichten als je g��n mahram heeft. Maar het is toch een de 5-zuilen van de islam dat het een verplichting is dat je het moet verrichten eens in je leven? dus die verplichten blijft dan staan neem ik aan...of niet?

 

WA salaam,

 

Rahima

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.