Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenbeeldjes haram?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
hayet16 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Onderwerp: beeldjes haram?
    Geplaatst op: 06 januari 2004 om 19:37
zijn beeldjesharam ?van dieren enzo
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 19:59

Assalaam Aleykoem,

Hier het volgende:

Het maken van foto's en afbeeldingen

Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?

Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 20:43

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

klik op de volgende link;topic heet:elkaar een foto laten zien...in deze discussie zie je dat beelden ook haram zijn...

http://www.islaam.nl/iforum/forum_posts.asp?TID=786&PN=2

dit gaat over afbeeldingen in welke vorm dan ook(beeldje,foto,tekening..)

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Bukhari Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 04 januari 2004
Locatie: Azerbaijan
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 20:45

Salaam

Miss layla ik kan me vergissen maar is je avatar geen vlinder?

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:00

Assalaam aleykoem,

Volgens mij wel... Kheb er eigenlijk niet zo opgelet. Scherp van jou! Eigenlijk zou het beheer deze avatars weg moeten halen. Ik zal hem moeten aanpassen. Thnx for reminding me!

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:01

salaam'aleikum

touch�

Terug naar boven
hayet16 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:02
dankje wel tot nu toe hbe ik enorm veel geleerd vanwege al die reacties die ik hbe gekregen op mijn vragen inshallah dankjewel

en ja mijn avater is een vlinder en?
Terug naar boven
hayet16 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:06
huh de mijne is ook een vlinder ooh nu snap ik t het is ook een ziel
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:08

Assalamu alaikum,

zonder inhoudelijk op de vraag van Hayet te reageren wil ik even zeggen dat ik het bijzonder flauw en anti-creatief vind om op dergelijke vragen te reageren met letterlijk gekopieerde antwoorden van zogenaamde "cyber-imams" van b.v. al-islaam.com. Als we dat wilden weten gaan we wel naar die website; zo'n opgaaf is dat niet.

Refereren aan een mening van zo'n digitale "imam" is natuurlijk prima, maar zijn/ haar/ het () antwoorden als fatwa doorgeven zonder commentaar getuigd mijns inziens van weinig tot geen vertrouwen in de eigen argumentatie, nog afgezien van het feit dat het erg makkelijk en flauw is.

Zuster miss Layla, vat dit alsjeblieft niet op als persoonlijke kritiek; zo is het niet bedoeld. Ikzelf bewandel ook vaak de weg van de minste weerstand, maar ik raad iedereen aan zelf eens de koran te lezen en een mening te vormen, al komt die niet overeen met wat iedereen je toeroept. Als iemand met betere argumenten komt kun je je mening altijd weer bijstellen.

Wees wijs; wij hebben het woord van God!

Wassalam, Amier.

P.s. hier een link!!!! Het is een te downloaden digitale koran (plus engelse vertaling, vrij gebrekkig, vooral de zoekfunctie is handig) en een hadith software pakket met o.a. sahih Buchaarie, sahih Muslim, shamaa' il-Tirmidhi, Maliks muwatta, sunnan Abu Dawud en nog wat interessante hadith verzamelingen. Alles is freeware; dus gratis.

http://www.islamasoft.co.uk/downloads.html

Veel plezier insha Allah.

Amier

Terug naar boven
hayet16 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:12
huh ik snap niet wat je bedoelt hbe ik iets verkeerd gezegd of gedaan?sommige woorden snap ik echt niet van wat je zegt sorry ....
Terug naar boven
Bukhari Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 04 januari 2004
Locatie: Azerbaijan
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:31

In eerste instantie geplaatst door hayet16

huh ik snap niet wat je bedoelt hbe ik iets verkeerd gezegd of gedaan?sommige woorden snap ik echt niet van wat je zegt sorry ....

Salaam aleykum

Als jouw avatar een vlinder is en je leest wat er over afbeeldingen gezegd word waarom verander je die dan niet je spot er kennelijk mee in ieder geval het is jouw leven en jouw daden.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:29

Salamoen Aleykum

Amier ik wou je even snel bedanken voor die link en ik adviseer het iedereen op deze forum.

Bedankt Amier moge Allah(s.b.w) jouw hiervoor geweldig belonen.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
hayet16 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:39
ik ga t ook veranderen maar weet niet hoe dus ik maak gewoon een heel nieuw ding aan dnek heus niet dat ik zit te spotten hoor was t vergeten om weg te doen hbe trouwens direct daarna alles weg gedaan van posters tot de kleinste dingen
Terug naar boven
hayet16 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:49
salaaam ik heb gister alle beeldjes weggedaan in een tas we hbben echt hartstikke veel beeldjes mag ik ze dan ook verkopen en het geld aan een goed doel schenken ?zoals iran
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 16:24

Assalaam aleykoem Amir,

Toch begrijp ik niet wat er mis mee is met het kopieren? Het is toch dezelfde vraag en een geleerde geeft er antwoord op, dus... 

Kvind t jammer dat dat je het niet goed keurd. Het is toch goed als we onze mede zusters en broeders informeren. Het maakt niet waar ik de info vandaan haal (cyber-imam of niet), als het maar klopt wat er gezegd wordt. Ik vindt het heel goed dat er cyber-imams bestaan en vindt het ABSOLUUT niet flauw! het is juist heel goed dat mensen ergens direkt terecht kunnnen met hun vragen.

En als er volgens een hadith het volgende wordt gezegd:

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

Wie ben jij dan om hieraan te twijfelen...

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 17:12

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatu,

je hebt groot gelijk dat het goed is onze mede broeders en zusters te informeren, maar het mooie van zo'n forum is dat je kunt argumenteren en van mening kunt wisselen. Daarom is het een discussie-forum en geen fatwa-forum. Het geeft niet om de mening van anderen aan te halen, dat doet iedereen tenslotte, maar letterlijk antwoorden van een cyberimam kopieeren vind ik een dooddoener en het is geen argument.  Maar goed, je hoeft die mening niet te delen natuurlijk, la ikra fie dien, toch? En ik ben niet tegen cyberimams, maar hun woorden zijn geen wet, tenslotte weet je niet wie er achter zit en halen zij vaak weer andere geleerden aan, wat dat betreft zijn wij hier allemaal cyber imams (behalve ik dan, haha!). Een fatwa is trouwens uberhaupt niet bindend, het is slechts een advies, wist je dat? Maar nu dwaal ik af.

Wat de fatwa van sheich Ibn 'Othaymien betreft; hij baseert zijn mening blijkbaar op ahadith, maar die worden niet genoemd (ze zijn er wel, dat weet ik). Dus mensen nemen die fatwa aan voor wet alleen vanwege de naam van de goede man; hij is een beroemde alim, dus je mag niet aan hem twijfelen. En daar ben ik het niet mee eens, begrijp je? En buiten dat... ahadith zijn geen koran, dus ahadith die het hebben over haram en helal waar er geen verband met de koran is, daar heb ik grote moeite mee zeg ik eerlijk, ook al zijn ze sahih verklaart. Ik weet dat ik me hier op gevaarlijk terrein begeef, maar zo zit dat voor mij.

Misschien is dit niet de juiste afdeling voor dit gesprek; het moet hier gaan over de website zelf, dus insha Allah kunnen we er op een andere plek mee doorgaan of het laten voor wat het is. Ik respecteer jou en je mening, ik zet er in dit geval de mijne tegenover. Insha Allah leren we soms wat van elkaar en soms ook niet.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 17:24

Beste allen,

Mag ik er op wijzen, dat ook de home-page van islaam.nl afbeeldingen van mensen bevat, namelijk de icoontjes 'ledenlijst' en 'chat'. Helemaal fout dus!

Of zou het kunnen zijn, dat we wel heel erg aan het doorslaan zijn met een verbod op afbeeldingen? Heeft het geloof in God nou werkelijk iets te maken met het al dan niet bezitten van bijv. familiefoto's?

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 16:28

Salamoen Aleykum

"Heeft het geloof in God nou werkelijk iets te maken met het al dan niet bezitten van bijv. familiefoto's?"

Sorry jongens en meiden is dat niet wat we proberen uit te zoeken?

Geduld is een schone zaak

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.