Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Samy yusuf, yusuf islam... ja of nee?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslima-sabrina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima-sabrina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Samy yusuf, yusuf islam... ja of nee?
    Geplaatst op: 03 juni 2007 om 11:55

 

Salam ahleykom broeders en zusters , ik heb een vraagje die me al heel erg lang dwars zit , nog niet zo lang geleden ben ik erachter gekomen dat instrumenten in de islam haram zijn , ik wist wel dat muziek die niet met de islam te maken heeft ook verboden is maar betekent het ook dat anasheed met instrumenten haram zijn??? zoals sami yusuf , yusuf islam , sommige liedjes van zain bikha.......

ik hoop dat jullie kunnen antwoorden incha ALLAH, graag met dalil : hadiths en wat de shaikhs ervan vinden incha ALLAH

alvast heel erg bedankt , moge ALLAH jullie beschermen amin   

 

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2007 om 03:15

salaam oegtie,

ja hoe moeilijk het ook is, ze zijn allemaal haraam! alleen met duffa alahua3lem.

dus neem er afstand van en zoek leuke nasheed zonder instrumenten.

 

wist je dat mannen die instrumenten gebruiken of duff tellen als een halve getuigen stem,

bvb bij trouwen heb je 2 manlijke getuige nodig en als een man dus dit soort dingen doet alahu alem dan geld zijn stem als een halve man dus moet er nog een man bijkomen.

met andere woorden hij verliest zijn waarde.

Terug naar boven
moslima-sabrina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima-sabrina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2007 om 10:31
Shokran malikah maar heb je misschien ook bewijzen incha ALLAH , van geleerden bijvoorbeeeld incha ALLAH  shokran oukhti
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2007 om 16:24

luister jij naar geleerden als in de koraan het antwoord staat?

 

Muziek is wel degelijk Haram, dit is erg duidelijk als je er de Koran en vooral de Ahadith op naleest. De enige "muziek" die in principe wel is toegestaan is Anasheed, hier wordt enkel gebruik gemaakt van Islamitisch verantwoordde teksten en er wordt enkel gebruik gemaakt van de Daff.

In het stukje van Cybermoslim, wordt dit ook duidelijk gemaakt.. Er is echter wel een groot verschil tussen de hedendaagse muziek die we op de radio en televisie horen en Anasheed, Islamitische muziek. Laat dit duidelijk zijn.

Ik zal hierbij nog enkel bewijzen tonen uit de Koran en de Soenna, en ik ga ervanuit dat dit een Soennitische site is, dus het lijkt me wel logisch dat we deze bewijzen uit onze twee hoofdbronnen onmogelijk kunnen ontkennen.

Want All�h zegt in de Koran

Oh jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper (Soera 47; Aya 33)

Abou Hoerairah heeft gezegd dat de Profeet gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van All�h? Hij zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij zei: �ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen"

En

De Profeet hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al �harier) ontucht (�hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" (Overgeleverd door Boechaarie)

En All�h zegt in Soera Loeqm�n; Aya 6: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van All�h, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"

Al W�hiedie en andere geleerden hebben in hun Tafsier (uitleg van de Koran) gezegd: De onzinnige praat die in Aya 6 van Soera Loeqm�n is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen gezegd: Ibn �Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek" (Dit slaat op de Aya 6 uit Soera Loeqm�n � �onzinnige praat�)"

Dan heb ik ook nog enkel Ahadith over Anasheed, wat wel toegestaan is. Het komt erop neer dat men of de Eid' feesten en huwelijken Anasheed mag maken.

�Aicha heeft overgeleverd dat een vrouw was uitgehuwelijkt aan een man van de Ansaar. De Profeet zei: "O �Aicha was er vermaak want de Ansaar houden van vermaak."

In een andere versie staat dat de profeet heeft gezegd: "Zond je een jong meisje met de bruid mee op de daff te slaan en te zingen?"�Aicha zei: "Wat moest zij zeggen in haar gezang?". Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: "Laat haar zeggen: naar jullie zij wij gekomen, naar jullie zijn wij gekomen. Verwelkom ons zoals wij jullie verwelkomen!".

Mohammed bin Haatib Al-djoemahi heeft overgeleverd dat de boodschapper zei: "de grens tussen haraam en halaal (in het huwelijksfeest) is de daff en de stem." (Overgeleverd door Thirmidhie; Sahih).

�Aicha heeft overgeleverd dat de profeet zei "verkondig dit huwelijk, voltrek het in de moskee en sla op de daff als het plaatsvindt" (Overgeleverd door Thirmidhie; Sahih).

Aicha vermeldt dat haar vader Aboe Bakr gedurende de dagen van mina bij haar kam. Er waren twee meisjes bij haar die op de daff sloegen terwijl de profeet zich bedekte met z�n kleed. Aboe Bakr schreeuwde tegen de meisjes waarop de profeet z�n gezicht ontblootte en zei: "laat hen Aboe Bakr, want dit zijn de dagen van de Ied!". (Overgeleverd door Boechaarie)

Broeders, en zuster er is een verschil tussen de hedendaagse muziek die zeker en vast fietna veroorzaakt, en zuivere Islamitische muziek zoals Anasheed. Laat je hierdoor niet in de war brengen.

Niet enkel houdt muziek je van je Islamitische verplichtingen af, zoals het Gebed en het vasten het geeft ook de aanleinding tot slechte dingen, luister maar eens naar de teksten en dan zwijgen we nog maar over de videoclips die men toont (mooi voorbeeld voor onze kinderen niet?..) Een typisch voorbeeld van de praktijken van Shaytaan en een perfect voorbeeld als we praten over Zina van de oren, luisteren naar slechte dingen.

Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet zei:"Er is voor de zonen van Adam door Allah bepaald dat een onderdeel van de ontucht van iemand is, wat een man hoe dan ook pleegt. De ontucht van de ogen is het kijken naar wat verboden is; de ontucht van oren is hett luisteren naar wat verboden is; de ontucht van de tong is het spreken van wat verboden is; de ontucht van de voeten is het lopen naar wat verboden is; en het hart verlustigt zich en verlangt, en de geslachtsdelen bevestigden het of ontkennen het."(Overgeleverd door Boechaarie & Moeslim)

Wie dan ook zegt dat je ziel sterft door niet naar muziek te luisteren.. Wel, daar ben ik het dan toch niet mee eens, ik haal meer vreugde uit mijn geloof, mijn familie en mijn vriendschappen, dan dat ik mijn vreugde moet halen uit muziek eigenlijk, dit is natuurlijk ieder zijn eigen mening, maar ik voel me niet beter door muziek, en ik wordt er zeker geen slechter mens door, integendeel. Maar goed, met deze bovenstaande bewijzen uit de Koran en de Soenna is mijn keuze dan ook snel gemaakt, plus de boodschap die erachter schuilt, waarom je niet naar muziek mag luisteren, die is nog mooier en doet me meer beseffen dat ik muziek niet nodig heb.

Ik hoop dat ook, dat iedereen deze bewijzen zal bestuderen, en uiteindelijk de juiste beslissing zal nemen Insha'Allah.

Moge Allah ons beschermen tegen de influisteringen van de vervloekte Shaytaan. Amien

Jullie zuster in de Islaam

Terug naar boven
moslima-sabrina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima-sabrina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2007 om 12:44

salam ahleykom oukhti heel erg bedankt voor de ahadith maar dese ken ik allemaal al, shokran. Het probleem is dat het hier om muziek gaat , ik praat over anasheed dat wil zeggen dat we niet luisteren naaar slechte dingen maar naar de woorden van Allah. Wat hier boven staat masha Allah gaat over muziek dat we niet mogen luisteren , zeg maar wat haram is. Ik zou graag willen weten of anasheed dus waaarin woorden van Allah staan en waarin we worden herrinert dat we in Allah  en zijn profeten moeten geloven wel mogen luisteren. in de tijd van onze profeet Mohammed sws hadden we nog geen sami yusuf , yusuf islam etc.... daaarom vroeg ik je incha Allah bewijs van geleerden die er misschien over hebben gepraat.

Maaar djazak Allahoe khayran voor de ahadith die je hier hebt geplaatst zo kunnen andere broeders en zusters er ook van profiteren incha ALLAH.

 

 

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2007 om 03:52

Salaam Aleykoum,

Zoals ik begrepen heb zij de anasheeds met muziek haram dus ook die van semy yusuf waarin muziek voorkomt,maar de anasheeds zonder muziek met alleen een duff mag je wel beluisteren,

Maar het beste is om na de koraan te luisteren,hedendaags zijn er helaas veel broeders en zusters die alleen nog maar ansheed beluisteren en niet de koraan of nauwelijks de koraan,waardoor ze de ansheeds wel luisteren er mee wakker worden en de koraan vergeten ze langzaam aan(van wat ze kenden uit hun hoofd)dus pas op dat je de koraanrecitaties niet verwaarloosd inshaAllah,

Moge Allah ons leiden naar Zijn licht Amin,

(0358) Wat zijn de regels met betrekking tot Islamitische anasheed, die geen muziek bevatten?



 

    Vraag: Salam alaikoem
    Wat zijn de regels met betrekking tot Islamitische anasheed, die geen muziek bevatten?
    Moge Allah u belonen.


Antwoord:

Sheikh Mohammed Saalih� Al-Moenadjjid antwoordde op deze vraag met het volgende: verschillende authentieke overleveringen tonen aan dat het toegestaan is om gedichten te reciteren en om ernaar te luisteren.
v Het is overgeleverd in authentieke overleveringen dat de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) en zijn nobele metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) naar rijm luisterden, het reciteerden en anderen vroegen anderen om het te reciteren (in de vorm van anasheed). Het luisteren en reciteren van anasheed gebeurde bijvoorbeeld tijdens het reizen, tijdens het thuisblijven, of tijdens het werken. Dit gebeurde zowel in individueel verband, of net als in het geval van H�assaan Ibn Thaabiet, �Aamir Ibn al-Akwa� en Andjashah (moge Allah tevreden met hen zijn), in gemeenschap (koor).

In een hadieth, overgeleverd door Anas (moge Allah tevreden met hem zijn), wordt het graven van een greppel (Al-khandaq) beschreven. Anas zei: "Als de boodschapper van Allah zag hoe uitgeput en hongerig wij waren, zei hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) (in versvorm): �O Allah, er is geen leven, behalve het leven in het Hiernamaals, vergeef dus de Ansaar en de Moehaadjirien� En zij (de metgezellen) antwoorden vervolgens: "Wij zijn degenen die trouw hebben beloofd aan Mohammad om djihaad te voeren zolang ons leven duurt� (Overgeleverd door Al Boekhaari, 3/1043)

In bijeenkomsten werden ook anasheed gereciteerd: Ibn Abi Shaybah heeft overgeleverd, met een goede keten, dat Aboe Salaamah Ibn �Abd r-rahmaan zei: �de metgezellen van de Boodschapper van Allah spraken niet op sluwe tonen of op een zachte manier. Zij reciteerden verzen in hun bijeenkomsten en hekelden de zaken van hun Djaahielieyyah, maar als het ging om een religieuze zaak, dan werden ze heel serieus en voorzichtig� (8/711).

Dit bewijs duidt aan dat anasheed toegestaan zijn, of ze nou individueel of in koor gereciteerd worden. Het woord nasheed, betekent in het Arabisch: het verheffen van de stem voor het reciteren van een vers, en de stem mooi en aangenaam laten klinken. Er zijn echter een aantal zaken waarop gelet moet worden:

  • Er mogen geen verboden instrumenten gebruikt worden in anasheed.
  • Men dient niet te veel anasheed te reciteren of de anasheed het brandpunt in de moslims gedachten laten zijn, of het verwaarlozen van verplichte zaken hierdoor.
  • De anasheed behoren niet gereciteerd te worden door vrouwen, of verboden en onzedelijke uitspraken te bevatten.
  • De anasheed moeten niet lijken op de tonen van de mensen van onzedelijkheid en prostitutie.
  • De anasheed moeten vrij zijn van (vocale) tonen die lijken op geluiden van muziekinstrumenten.
  • De anasheed behoren geen tonen te bevatten, die de luisteraar �high� laten voelen, zoals gebeurd bij mensen die naar muziek luisteren. Dit is namelijk het geval bij de meeste anasheed van tegenwoordig: de luisteraars letten niet meer op de betekenis van de woorden, maar zijn helemaal in de ban van de tonen.

En Allah weet het beste.

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima-sabrina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima-sabrina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2007 om 09:59
salam ahleykom oukhti moslima82  djazak allahoe khayran heel erg bedankt dat maakt het wat duidelijker incha ALLAH
Terug naar boven
r4mz1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 41
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote r4mz1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2007 om 07:01
W/salaam

Ik heb geleerd dat enkel de instrumenten met blaasinstrumenten en grove taal haraam zijn. Dus dink ik toch dat sami yusufs muziek eerder hallal is.
Terug naar boven
sister Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 87
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sister Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2007 om 17:43
sami jusuf is niks minder als andere ook zijn muziek zal haram zijn met al die instrumenten en al die hij gebruiikt
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.