Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Waarom...

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom...
    Geplaatst op: 21 september 2007 om 12:01

AsSalamoe 'alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe beste broeders & zusters
Vrede! mijn beste mede mensen!

Ik hoop dat het goed gaat met iedereen hier en overal! Ik hoop dat we slagen in deze prachtige maand en dat we nadenken over het leven en alles om heen, en dank betonen aan de Maker.

Ik zou hier graag een 'dicussielijn' willen starten over het onderstaande.

Ik zit met een gedachte en dat is iets van jaren lang geleden, voordat ik praktiserend werd. Maar door de tijd heen ben ik het vergeten en heel af en toe komt ie dan weer boven. Ik ben deze maand begonnen met het reflecteren van mijn dagen en ik hoop dat ik dat blijf doen! Het is iets zo goeds, mashaAllah!.

Maar op de een of andere manier kwam die ene gedachten weer naar boven, zo erg dat ik het antwoord moet weten wil ik Allah met Liefde aanbidden! Hem aanbidden omdat ik dat Graag wil en niet omdat het Moet!

Ik vraag Allah echt om hulp en Hij weet dat ik Hem erken als mijn God, Schepper, Koning, Beschermer en Onderhouder!!! Maar ik moet gewoon antwoord hebben.
Ik weet dat er veel mensen of juist alle mensen op zoek zijn naar deze antw.
En ik geloof heilig dat Islaam de correcte antw. hierop heeft(erg concreet he?).

Nou hier kom ie:

Alle voorwaarden/eisen die de regels van tawhied stellen, is mij voldoende-goed bekend en ik accepteer ze 1 voor 1! met volle overtuigingen!

Ik geloof in al Zijn Schone Namen!!! met de 3 voorwaarden!(niets toevoegen etc.)
Dit even voor alle duidelijkheid.

Maar dan:

1- Ik weet dat Allah Onafhankelijk is en Zichzelf genoeg is(Samad)
    Ik weet dat onze aanbiddingen Hem niet sterker maken en als we niet
    bidden Hem niet zwakker maken etc etc.

Vraag: Maar waarom schiep Allah dan de mens??? waaom wilde Hij per se de mens scheppen? om Hem te aanbidden? Maar dat heeft Hij toch niet nodig!
Vanwaar de drang om toch de mens en alles om hem heen scheppen???!!!

2- Waarom ben ik zonder toestemming op deze wereld gezet en blootgesteld aan alle dagelijkse verleidingen en moeilijkheden!!! EN ik moet me dan ook nog bewijzen dat ik een goed en gelovig persoon ben om in de Hemel te komen!
Ben ik dat niet dan kom ik de Hel in(even grof gezegd)

Waarom zegt Allah er is geen dwang in religie, maar toch bv(Moge Allah mij beschermen) als ik geen moslim wil word ik bestraft! dat is toch dwang!
(Allah weet en ik weet niet!!!)

Ik weet dat Allah ons niet zomaar heeft gemaakt, Hij heeft ons Leiding geschonken en tekenen laten zien etc. Maar toch vanwaar al die zaken?
Moge Allah mij vergen!!! maar het lijkt zegmaar op een spel.
(En ik weet dat het niet is!!!, daarom die vragen!)

3- De vraag dan: Allah weet van te voren wie naar de paradijs en de hel gaat!
Waarom ya Allah waarom heeft U dan die mensen die naar de hel gaan toch geschapen??? Waarom schept U een mens die naar de hel gaat, hij/zij vroeg toch niet om al die beproevingen en moelijkheden???!!

Als ik van te voren wist wat deze wereld was en wat het Hiernamaal, dan zou ik nooit geboren willen zijn, ik was dan liever de scheit van de kameel!!!
(Zoals moge Allah mij vergeven als ik het fout heb, 1 van de sahaba het zei)

Dit was het dan een beetje.

Het is voor mij niet voldoende om te weten dat Allah wil dat ik hem aanbid!
Ik wil weten waarom, wat is het nut? beter voor me zelf? dat weet ik meer dan genoeg!!! het werkt perfect, is rustgevend etc. Maar wat is het nu voor Hem?
Niets? tuurlijk heeft Allah het niet nodig, maar waarom dan wel, ik kan bv iets anders doen om te onspannen, bv een wandeling maken door de bos etc(Astagfirullah!)

 

Wat ik zelf denk?

Ik vraag Allah echt om vergeving, voor het geval ik iets verkeerds zeg, maar Hij weet wat ik doe!

Ik denk dat Allah graag 'ontdekt' wilde worden, dat Zijn schepselen Hem zouden erkennen en dat Hij Zijn Liefde en Rijkdom met ons zou delen.

Maar dan weer: waarom wilde Hij ontdekt worden? Hij is toch Zichzelf Genoeg!
Hij kan astagfirullah niet eenzaam zijn!!!

Maar waarom dan....

Subhanaka Allahoemma bihamdik, ashhadoe an la ilaha illa anta, astagfiroeka wa atoeboe ileeka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe, Vrede!!!!!

 

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2007 om 10:05

AsSalamoe 'alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Er hebben al aardig wat mensen naar deze topic gekeken, maar geen reactie.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijke vragen zijn, of is het iets anders?

Ik hoop nogmaals op jullie reactie, van iedereen eigenlijk.

Salamoe 'alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2007 om 04:30
Door 't bos wandelen is wel goed om je vragen te doen vervagen.
Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2007 om 05:10

Beste Fi-Sabilillah,

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Maar dan:

1- Ik weet dat Allah Onafhankelijk is en Zichzelf genoeg is(Samad)
    Ik weet dat onze aanbiddingen Hem niet sterker maken en als we niet
    bidden Hem niet zwakker maken etc etc.

Vraag: Maar waarom schiep Allah dan de mens??? waaom wilde Hij per se de mens scheppen? om Hem te aanbidden? Maar dat heeft Hij toch niet nodig!
Vanwaar de drang om toch de mens en alles om hem heen scheppen???!!!

Dat is een hele goede en legitieme vraag beste Fi Sabilillah, en je bent niet de enige die zo'n vraag stelt. Vele Christenen zijn je hier ook al in voorgegaan, wanneer er twijfels kwamen als ze over hun geloof gingen nadenken. Dat er weinig reacties op kwamen is ook wel een beetje logisch want de vragen zijn moeilijk en velen weten het antwoord gewoon niet. Inherent aan het monothe�sme is dat de enige God die er bestaat of in geloofd wordt een soort van supergod moet zijn die in alles perfect is en dat roept logischerwijs vaak vragen op.
2- Waarom ben ik zonder toestemming op deze wereld gezet en blootgesteld aan alle dagelijkse verleidingen en moeilijkheden!!! EN ik moet me dan ook nog bewijzen dat ik een goed en gelovig persoon ben om in de Hemel te komen!
Ben ik dat niet dan kom ik de Hel in(even grof gezegd)

Waarom zegt Allah er is geen dwang in religie, maar toch bv(Moge Allah mij beschermen) als ik geen moslim wil zijn word ik bestraft! dat is toch dwang!
(Allah weet en ik weet niet!!!)
Hele goede vraag! Dat is inderdaad alsnog dwang. Voor jou natuurlijk ook een heel vervelend probleem om mee te worstelen omdat je moslim bent. En ook ik weet het antwoord niet.

Ik ben zelf geen moslim, maar heb geen angst voor de straf van het geen moslim zijn omdat ik als ongelovige er toch niet in geloof. Ik begrijp zelf niet waarom het wel of geen moslim zijn zo belangrijk zou moeten zijn, want goede en slechte mensen vindt je in elk geloof en ik kan mij eenvoudigweg gewoon niet voorstellen dat een goed mens zomaar in de hel terecht kan komen.

Ik weet dat Allah ons niet zomaar heeft gemaakt, Hij heeft ons Leiding geschonken en tekenen laten zien etc. Maar toch vanwaar al die zaken?
Moge Allah mij vergeven!!! maar het lijkt zegmaar op een spel.
(En ik weet dat het niet is!!!, daarom die vragen!)
Je weet dat het geen spel is maar je vraagt wel? Weet je wel zeker dan dat het weet dat het geen spel is?
3- De vraag dan: Allah weet van te voren wie naar de paradijs en de hel gaat!
Waarom ya Allah waarom heeft U dan die mensen die naar de hel gaan toch geschapen??? Waarom schept U een mens die naar de hel gaat, hij/zij vroeg toch niet om al die beproevingen en moelijkheden???!!
Ook een zeer goede vraag. Als Allah alles van tevoren al weet, is het inderdaad niet nodig om wie dan ook te testen. Hij weet immers de resultaten al. Wat tegenstrijdig allemaal h�?

Als ik van te voren wist wat deze wereld was en wat het Hiernamaal, dan zou ik nooit geboren willen zijn, ik was dan liever de scheit van de kameel!!!
(Zoals moge Allah mij vergeven als ik het fout heb, 1 van de sahaba het zei)

Dit was het dan een beetje.

Het is voor mij niet voldoende om te weten dat Allah wil dat ik hem aanbid!
Ik wil weten waarom, wat is het nut? beter voor me zelf? dat weet ik meer dan genoeg!!! het werkt perfect, is rustgevend etc. Maar wat is het nu voor Hem?
Niets? tuurlijk heeft Allah het niet nodig, maar waarom dan wel, ik kan bv iets anders doen om te onspannen, bv een wandeling maken door de bos etc(Astagfirullah!)

Je stelt echt hele goede vragen en heel to the point ook. Ik denk dat maak weinigen de antwoorden zullen weten, als die weinigen zo al bestaan. Zoals bij de meeste religies is lang niet alles te bewijzen en komen de dingen aan op geloof. Of je het wel of niet wilt geloven. De Christenen hadden altijd al het vrij kinderachtige Bijbelse gezegde "God's wegen zijn ondoorgrondelijk" en dat is al eeuwenlang een dooddoener geweest. Het is gewoon het stukje mysterie dat de meeste religies bezitten en wat sommigen aantrekkelijk vinden, maar waar lang niet iedereen tevreden mee is.

Maar nogmaals, volgens mij zijn je vragen gewoon 100% legitiem. Allah zal ze je niet kwalijk nemen, denk ik.

Vriendelijke groeten, Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2007 om 05:14

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Door 't bos wandelen is wel goed om je vragen te doen vervagen.
Dat klinkt wel een beetje als the easy way out. Als niemand de antwoorden weet kunnen de vragen dan ook maar beter niet betaan?

Vriendelijke groeten, Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2007 om 11:44

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede!

Echt bedankt voor jullie reactie! en Al-Zukar, jou advies is zeker waar, ik merk het echt, als ik een wandeling maak ofzo dan kom je echt tot rust en ja het helpt wel!

Wat betreft Batman's reactie, ik vind het heel mooi, ook al heb je geen antwoorden, je manier van schrijven is leuk, je analyseert goed.

Ik hoop op meer reacties, het hoeft niet per se antwoorden te zijn, maar gewoon hoe jullie het zien/ erover denken!

Salaam / Vrede

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2007 om 07:52
In eerste instantie geplaatst door Batman

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Door 't bos wandelen is wel goed om je vragen te doen vervagen.
Dat klinkt wel een beetje als the easy way out. Als niemand de antwoorden weet kunnen de vragen dan ook maar beter niet betaan?


Vriendelijke groeten, Batman



Die vragen komen voort uit c.q. zijn een povere uiting van- iets wat in de ziel van de mens is gelegen. De �chte antwoorden kunnen alleen gegeven worden vanuit iets wat in directe aanraking is met de ziel.     
Groet, Alzukar

Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2007 om 12:21

In eerste instantie geplaatst door alzukar

 
Die vragen komen voort uit c.q. zijn een povere uiting van- iets wat in de ziel van de mens is gelegen. De �chte antwoorden kunnen alleen gegeven worden vanuit iets wat in directe aanraking is met de ziel.     
Groet, Alzukar

Waarom vindt je de vragen eigenlijk pover? Ik vond het best wel intelligente vragen anders. Net zoals Christenen kunnen worstelen met Adam en Eva die geen dochters hadden volgens de Bijbel (alleen twee zoons, Ka�n en Abel waarvan er eentje de ander ook nog eens de hersens insloeg), en toch bleef het menselijke ras voortbestaan, een slang in de Tuin van Eden die voor de Duivel moest doorgaan (en dat is zeer vreemd want hij loog echter niet toen hij zei dat ze juist niet zouden sterven van het eten van de appel en kennis van goed en kwaad zouden verkrijgen), dat de slang ervoor "gestraft" werd omdat hij voortaan op zijn buik moest kruipen (deden de slangen toch altijd al? Of er zou sprake moeten zijn van een hagedis), dat Eva uit een "rib" van Adam werd gemaakt, dat beiden als volwassenen geschapen waren en waarschijnlijk dan ook wellicht geen navel hadden of een kindertijd gekend hadden. enz., enz. Goed, de vragen zijn misschien behoorlijk analytisch en klinken misschien niet echt religieus of spiritueel, maar ze komen me echter wel heel bekend voor, omdat al vele mensen deze vragen ook al gesteld hebben.

Uiteraard is het zo dat religie altijd voor een deel uit mysterie en gevoel bestaat. Vandaar dat je het over de ziel hebt denk ik, en wellicht is de rede en het logisch denken een spelbreker is daarin. Ook snap ik best dat niet alles uit te leggen is. Het is immers gemakkelijker om te weten hoeveel poten een koe (niemand zal ooit een ander getal noemen dan 4 of het zou een dier van outerspace moeten zijn) heeft dat uit te leggen wie of wat God is.

Vriendelijke groet,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2007 om 17:16
In eerste instantie geplaatst door Batman

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Die vragen komen voort uit c.q. zijn een povere uiting van- iets wat in de ziel van de mens is gelegen. De �chte antwoorden kunnen alleen gegeven worden vanuit iets wat in directe aanraking is met de ziel.      Groet, Alzukar
Waarom vindt je de vragen eigenlijk pover? Ik vond het best wel intelligente vragen anders. Net zoals Christenen kunnen worstelen met Adam en Eva die geen dochters hadden volgens de Bijbel (alleen twee zoons, Ka�n en Abel waarvan er eentje de ander ook nog eens de hersens insloeg), en toch bleef het menselijke ras voortbestaan, een slang in de Tuin van Eden die voor de Duivel moest doorgaan (en dat is zeer vreemd want hij loog echter niet toen hij zei dat ze juist niet zouden sterven van het eten van de appel en kennis van goed en kwaad zouden verkrijgen), dat de slang ervoor "gestraft" werd omdat hij voortaan op zijn buik moest kruipen (deden de slangen toch altijd al? Of er zou sprake moeten zijn van een hagedis), dat Eva uit een "rib" van Adam werd gemaakt, dat beiden als volwassenen geschapen waren en waarschijnlijk dan ook wellicht geen navel hadden of een kindertijd gekend hadden. enz., enz. Goed, de vragen zijn misschien behoorlijk analytisch en klinken misschien niet echt religieus of spiritueel, maar ze komen me echter wel heel bekend voor, omdat al vele mensen deze vragen ook al gesteld hebben.


Uiteraard is het zo dat religie altijd voor een deel uit mysterie en gevoel bestaat. Vandaar dat je het over de ziel hebt denk ik, en wellicht is de rede en het logisch denken een spelbreker is daarin. Ook snap ik best dat niet alles uit te leggen is. Het is immers gemakkelijker om te weten hoeveel poten een koe (niemand zal ooit een ander getal noemen dan 4 of het zou een dier van outerspace moeten zijn) heeft dat uit te leggen wie of wat God is.


Vriendelijke groet,


Batman



Fi-Sabilillah komt bij mij over als een goed mens waarmee ik graag te doen zou hebben.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2007 om 17:54

Ik denk dat God helemaal niet aanbeden wil worden. Dat van aanbidden is meer iets menselijks.

Mensen hebben de neiging om dingen of wezens die ze bewonderen te aanbidden.

deze neiging is eigenlijk niet zo gezond.

Wellicht dat God met de mensen in gedachten daarom maar heeft bedacht dat wanneer mensen aan die neiging willen toegeven dat het gezonder is om dat maar op Hem te richten. Wellicht veiliger.

een mens kan niet weten wat God beweegt. Maar hij kan wel de ethica in stelling brengen.

En een zogenaamde Godheid die het nodig vind om een wezen te scheppen meer als een miljard keer zo dom en owetend als Hijzelf en er dan vanuit gaan dat dat wezen hem wel za gaan aanbidden heeft een Ego probleem. Een beetje aan de voorzichte kant zal ik maar zeggen.  Daar zit geen enkele eer in. Neen dan had die een wezen moeten scheppen dat een miljard keer machtiger zal zijn. laat staan dat dan ook nog een martelkamer klaar zal staan.neen sorry Zo een wezen kan nooit een godheid zijn.

zie het is van deze kant. Welke ouder wil nu niet dat zijn kind beter zal zijn in het leven als hijzelf of haarzelf? welke ouder die tien kindere heeft zou het in de gedachte krijgen om een kind die voldoet aan bepaalde verwachtingen te belonen maar alle anderen te martelen zolang ze nog zullen leven?

Zo God werkelijk een mindere moraal hebben?

en weet een ieder zeker dat je in zo een geval over God spreekt of wellicht over een gefrustreerd wezen wellicht de duivel/?

 

 

 

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2007 om 04:32

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede

Nogmaals dank voor de reacties en het begint al op te lijken.

maar ik begreep de opmerking van alzukhar niet: Fi-Sabilillah komt bij mij over als een goed mens waarmee ik graag te doen zou hebben. miss kun je het even voor mij toelichten.

Beste DruideHerne ik geloof wel dat God aanbeden wil worden, want Hij zegt het zelf; ' En Ik heb de mens en djin(geesten?) niet geschapen behalve voor het aanbidden van Mij'(mijn vertaling).

Waarom ik al die vragen stelde was omdat ik iemand ben die veel denkt, en als ik zeg veel dan bedoel ik echt veel.

Ik weet niet waarom, maar ik moet gewoon echt antwoorden hebben op deze vragen, wil ik oprecht zijn.

Ik had ergens een stuk gelezen waarin stond waarom Allah de mens had geschapen(niet een feit): God was net als een diamant die graag ontdekt wilde worden, Hij wou dat de mens Hem zou erkennen en kennen als God. Hij wilde graag Zijn gunsten aan ons schenken. (ik zal het hele stuk nog opzoeken).

Als ik dit zo lees was God(moge Hij mij vergeven) eenzaam en vond alleen zijn niet leuk, daarom maakte hij de mens en alles om hem heen.

Ik weet niet waarom, maar als dat zo zou zijn( raar is dat, want ik geloof heilig dat God zonder tekortkomingen is!) dan zou ik Hem echt met liefde aanbidden en gehoorzamen.

Ik mis gewoon iets, dat voel ik gewoon.

 

Wa Salamoe alaikoem wa Rahamtoellahie wa Baraaktoe / Vrede

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2007 om 14:30
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede



maar ik begreep de opmerking van alzukhar niet: Fi-Sabilillah komt bij mij over als een goed mens waarmee ik graag te doen zou hebben. miss kun je het even voor mij toelichten.




Wa Salamoe alaikoem wa Rahamtoellahie wa Baraaktoe / Vrede



Deze opmerking was bedoeld als reactie op Batman (00.16 uur hierboven) toen deze zei dat hij jouw vragen best wel intelligent vond. Die mening deel ik, maar meestal gaat achter zulke vragen een diepere dimensie van iemand schuil die zich moeilijk laat verwoorden, en waarvoor ik dan maar de uitdrukking "goed mens" of "mens in ware zin" gebruik. Ik ga graag om met zulke mensen.

Voor jou bedacht ik ook twee vragen:
1. Zou een mens zich, direct vanaf het moment van zijn conceptie (het moment waarop hij uit zijn moeder en vader tot stand komt) vragen stellen over de Schepper?
2. Waarom stellen wij als mensen ons vragen over de Schepper?

Groet, Alzukar
Terug naar boven
Storm Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Storm Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2007 om 09:32
Ah selamvehelekom, ( ik ben pas 15 ) maar toch ik zag dat je zei waarom schept Allah de mens?, Ik zelf denk dat hij zijn rijkdom met ons wilt delen en ons een kans wil geven naar zijn paradijs.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2007 om 17:43
W�lke rijkdom bedoel je dan, Storm?
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2007 om 15:03

Salamu alaikum wara7matoullahi wa barakaatoeh,

Fi sabilillah,

Ramadan Kariem nog

Ik heb me dit ook allang afgevraagd. Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet verder gezocht. Maar ik denk zelf dat ik juist blij ben dat ik door Allah SWT geschapen ben, juist omdat ik Hem kan aanbidden en ik dicht bij hem kan zijn. Ik heb de keus om naar het Paradijs te gaan, waarom zou je die kans niet pakken (klinkt alsof ik een loterij wil winnen, maar zo bedoel ik het niet) Meer in de zin van dat ik daar k�n zijn. en er zijn natuurlijk niet alleen de mensen.... Tuurlijk heeft hij ons niet nodig, maar juist daarom ben ik Hem dankbaar dat Hij ons heeft laten bestaan...Het idee alleen al dat Hij aandacht aan ons schenkt, de mens...Ik denk meer in die richting. Sorry, misschien zijn dit niet de antwoorden op je vragen..maar ik heb ooit een hadith gekregen van iemand, gaat als volgt:  

Ik geloof in Allaah

Aboe Hurayrah verhaalt dat de Profeet (
sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "De mensen houden niet op vragen te stellen, tot zij dit punt bereiken: 'Goed, Allaah heeft alles geschapen, maar wie heeft dan Allaah geschapen?' In zo'n situatie moet je zeggen:

- Ik geloof in Allaah'.

Overlevering: Muslim

 

Misschien geldt dat ook op jouw punt...Niet alles kan uitgelegd worden en Allah SWT weet het best.

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2007 om 19:00

Salaam Fi-Sabilillah

Het geloof is als een juweeltje. De shaytaan zou dit juweeltje maar al te graag en op elk willekeurig moment van ons af willen pakken. Als wij ons niet sterken in het geloof en ons maar overgeven aan aardse geneugten, zal het voor de shaytaan veel makkelijker zijn om het juweeltje af te pakken.

2:142 ... "Aan Allah behoort het Oosten en het Westen. Hij leidt, wie Hij wil naar het rechte pad".

Voor veel broeders en zusters, die pas later dit juweeltje ontdekken, komen de echte vragen over het geloof pas naar boven als ze zichzelf volledig proberen over te geven aan het geloof. Ik geloof dat dit in jouw geval ook zo is. Als ik je teksten zo lees, denk ik precies te weten waar je op dit moment mee worstelt. Wees gerust. Als jouw intenties werkelijk puur zijn, je geen kwaad in je hebt en echt op zoek bent naar het geloof, zal je die zeker vinden.

39:37 En wie Allah leidt zal niemand kunnen doen afdwalen. ...

De eerste vraag die jij stelt, werd (weliswaar in een andere vorm) ook gevraagd door de engelen.

2:30 En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," ...

De wereld is geschapen in een perfecte harmonie. De stedehouder (oftewel de mens) betekent alleen maar een verstoring binnen dit harmonische geheel. Kijk maar eens naar de wereld om ons heen. De wereld, het gehele ecosysteem, het milieu, het dierenrijk.. Alles zou veel beter af zijn zonder de mens. Dat wij het systeem verstoren is helaas een feit. En dan hebben we het nog geen eens over het kwaad dat mensen elkaar aandoen. Waarom zou Allah inderdaad zoiets geschapen willen hebben?

Deze vers gaat verder.

2:30 ... antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

En de volgende drie verzen vertellen ons wat Allah weet en de engelen niet wisten.

2:31-33 En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat." Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"

Allah is zichzelf genoeg, maar dat is niet Zijn enige naam. Allah is zichzelf genoeg als Schepper. Hij is Onafhankelijk en heeft niemand nodig. Hij heeft de mens geschapen met uitzonderlijke kenmerken. Ik kom hier later op terug, zodat de versen hierboven wat duidelijker worden.

Ik wil je aandacht even vestigen op het volgende:
Stel je voor dat je een uitmuntend architect bent. Zou je deze vaardigheid van je niet in praktijk brengen, door een ingenieus gebouw te tekenen en uit laten voeren? Stel je voor dat je een technisch genie bent. Zou je de technische kwaliteiten die je bezit niet gebruiken om technische innovaties te verrichten?

Allah is de Schepper. Hij schept wat Hij wil en 'de mens' is het meest uitzonderlijke wezen dat Hij geschapen heeft. Een mens heeft leer/denkvermogen en een eigen wil. Deze combinatie kom je op deze wereld nergens anders tegen. Zelfs de engelen hebben deze combinatie niet. Deze eigenschappen maken de mens zo uniek en bewijzen de Scheppingskracht van Allah.

Daarnaast is Allah ook Ar-Rasjied (De Gids naar het juiste pad), Allah is At-Tawwaab (De Berouwaanvaardende), Hij is Asj-Sjakoer (De Waarderende)
Dit zijn allemaal namen, die voor de mensheid heel belangrijk zijn. Een mens kan met de eigenschappen die hij van Allah gekregen heeft 'een beroep doen' op deze namen van Allah. Andere wezens kunnen dat niet, daar ze de eigenschappen ervoor missen.

De mens is geschapen om zichzelf te bewijzen. Hoe heb je geleefd in een wereld waarin jij als stedehouder bent neergezet. Heb je daadwerkelijk verderf gebracht? Of heb je gekozen voor een vroom leven, waarin het Boek van Allah jouw leiding gaf? Heb je het verdiend om in de hemel te komen?

40:68 Hij is het Die leven geeft en doet sterven. En wanneer Hij iets besluit, zegt Hij slechts: "Wees", en het wordt.

Als Allah heeft besloten om ons te scheppen kunnen wij, als nietige mensen, daar niets op inbrengen. Maar...

2:256 Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.

Allah heeft de mens niet zo geschapen, dat iedereen onwillekeurig moslim is. Allah heeft die vrijheid aan de mens gegeven. Je staat vrij om te geloven wat jij wil. Allah heeft ons daarintegen ook duidelijke tekenen gegeven. Zodat wij ons verstand kunnen gebruiken en leiding kunnen/willen volgen van onze Heer.

2:99 En Wij hebben u voorzeker duidelijke tekenen gegeven en niemand, dan de overtreders, verwerpt ze.

De Quraan zit vol met verwijzingen naar de duidelijke tekenen. Maar voor een ongelovige zal dit nooit genoeg zijn.

22:72 En wanneer Onze duidelijke tekenen aan hen worden voorgedragen zult gij afkeuring bespeuren op het gezicht der ongelovigen. Bijna zouden zij degenen, die Onze tekenen aan hen verhalen, aanvallen. Zeg: "Zal ik u over iets ergers dan dat inlichten? Het Vuur, Allah heeft het beloofd aan de ongelovigen. En dat is een slechte bestemming."

Natuurlijk weet Allah waar we terecht zullen komen. Dat heeft Hij altijd al geweten. Maar weet jij het? Weet ik het? We volgen allemaal ons hart en onze idee�n en allemaal denken we het goed te doen. De een volgt zijn eigen begeerten, de ander offert deze op om leiding te volgen van zijn Heer en weer een ander vult zijn leven in met totaal iets anders.

Uiteindelijk zal iedereen beloond worden met hetgeen hij/zij heeft verdiend. Hetzij goed of kwaad.. Niemand zal kunnen zeggen dat hij/zij geen eigen keus had. Op de wereld (zeker voor een ongelovige) kiest men helemaal zelf hoe men leeft en wat men gelooft.

Het is een lang verhaal geworden. Ik hoop dat ik een beetje verhelderend heb kunnen zijn voor je. Mijn advies aan je is: Lees de Quraan vaak. Het boek zit vol met juweeltjes die je geloof uitermate kunnen sterken. Insallah is de dag nabij dat je geen twijfels meer hebt/krijgt.

2:147 De Waarheid is van uw Heer, schaar u daarom niet onder hen die twijfelen.

Esselamualaikoum

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2007 om 03:12

Salaamoe alaikoem,

MashaAllah! mooie reacties.

Ik zal vandaag nog een reactie posten over al jullie.. ja reacties.
Maar ik wil het goed doen.. dus vandaar.

Salamoe alaikoem.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2007 om 07:56

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede

 

* Dank je Al-Zukhar, en wat betreft je vragen:


1. Zou een mens zich, direct vanaf het moment van zijn conceptie
  (het moment waarop hij uit zijn moeder en vader tot stand komt) vragen stellen over de Schepper?
  Als ik je vraag goed begrijp bedoel je hier dat de kind nog niet geboren is(hij is nog een embryo ofzoiets)

Nee dan niet, want hij is nog niet helemaal ontwikkeld. Pas wanneer hij groter word en op de aarde komt dan zal hij om zich heen kijken en komt allerlei zaken tegen en op een gegeven moment zoekt hij 'rust ' en begint dan allerlei vragen te stellen.

2. Waarom stellen wij als mensen ons vragen over de Schepper?
    Ik denk omdat er eisen aan ons gesteld worden en omdat Allah iets van  ons wil. Dit is duidelijk, Hij laat ons tekenene zien en Hij wil dat wij Hem kennen en vandaar al die vragen. Het is een serieus iets. Ook is het een groot iets die je niet zo makkelijk kunt begrijpen.

* Storm bedankt voor je reactie en ik begrijp wat je bedoelt.

 

* Beste Boessia, mashaAllah! wat een mooie reactie(vind ik)! Echt je zegt het zo mooi dat ik bijna tranen kreeg. Naarmate is het lees voel ik me alsof ik gewoon word ontladen, gewoon geen druk meer op mijn hoofd, als je begrijpt wat ik bedoel. MashaAllah! 
  
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat(als ik het goed zeg)! Ondanks dat Hij ons niet nodig heeft toch schenkt Hij ons al die aandacht en ja ik mag blij zijn Hem te aanbidden en ja ik heb de kans om Zijn tevredenheid te krijgen
(en daarmee de paradijs) waarom zal ik die dan ook niet grijpen. Het is ook niet zo dat Hij ons zomaar heeft geschapen en zonder leiding heeft achtergelaten.MashaAllah wat een mooie gedachten Boessia!

Ik bedoel ik denk steeds waarom, maar hoe dan ook ik mag al blij zijn dat Hij mij heeft geschapen en van mij houdt etc. (Oh, ik zal deze gedachten goed vasthouden).

 

Maar wat betreft de hadith, nee zover zal het bij mij niet meer komen
(deze fase heb ik al gehad)!!!

 

* Broeder Soldier, ik vind het mooi hoe jij begrijpt in wat voor posistie ik
   me bevind, en dat ik me echt 100%  wil overgeven aan Allah en ja
   dan komen al die vragen! mashaAllah goed van jou. Het geeft een
   leuk  gevoel als iemand je begrijpt.

Maar een antwoord als van ' Ik weet wat gij niet weet' ik bedoel dat kan ik natuurlijk nooit begrijpen.En 'de mens is geschapen om zichzelf te bewijzen',
maar waarom, waarom moet ik me bewijzen!
 
Nogmaals schrijf ik hier de uitspraak van een van de sahab's die zei dat hij liever een uitwerpsel was dan dat hij geboren was.
(Dus zo moeilijk vond hij het wereldse leven!).

 

Natuurlijk weet Allah waar we terecht zullen komen.
Dat heeft Hij altijd al geweten. Maar weet jij het? Weet ik het?

Nee dat weten wij niet, maar Hij wel, Hij weet wel dat er uiteindelijk mensen naar de hel gaan!en toch maakt hij deze mensen!
(En Allah weet het beste!!!!!!!)

 

Maar je hebt wel gelijk, niemand weet of hij in de paradijs/hel terecht komt.
Dus ze kunnen zelf kiezen! het hangt allemaal van hun keuzes af.

 

Maar je schrijft: er is geen dwang in religie, hoe kan dan, dat als ik geen moslim wil zijn dat ik gestraft wordt! Dat is toch dwang, en dat is niet alleen mijn vraag, maar ook van mensen die naar mij komen en vragen stellen. Misschien heb jij een andere kijk of meer kennis van deze aya.

Maar met mijn nederige vermogen versta ik dat echt zo.

 

Maar mashaAllah ik zie dat jij echt moeite hebt gedaan voor het schrijven van deze tekst, dat stel ik erg op prijs.

 

 

Moge Allah ons leiden op het Rechte Pad!!! en ons allemaal vergeven en plaats laten nemen in zijn paradijs.!!!

Amien ya Rabbl 'alamien.

 

La ilaha illa anta, subhanaka inni kuntoe minadh-dhalimien!

 

Wa Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede!!!

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2007 om 11:21

AMIN!

Ik ben heel blij dat ik zo'n reactie kan losmaken bij iemand...IK krijg er nu ook tranen van...

Salamu alaikum wara7matoellahi wabarakaatoeh

 

Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2007 om 17:23
En toen uw Heer tot de engelen zeiden: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

(Koran 2:30)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2007 om 17:58
In eerste instantie geplaatst door boessia

En toen uw Heer tot de engelen zeiden: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."(Koran 2:30)


Hmmm.... Klinkt erg geheimnisvol Boessia! Wat moet ik me bij zo'n "stedehouder" voorstellen?
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2007 om 06:30

Ik ben geen geleerde, maar ik denk iets in de geest van iemand op aarde zetten: de mens. Die Allah zal aanbidden...Ik durf hier weinig over te zeggen, omdat geen verkeerde dingen wil zeggen.. De zin ervoor zegt het al een beetje

 

 

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2007 om 14:20

Ok, jij denkt op zijn werelds.. Ik zal je aanspreken op zijn werelds...

Hoe kan je iemand bekeuren, zonder dat diegene ook daadwerkelijk in overtreding is gegaan?

Hoe kan je mensen belonen, zonder dat ze er gewerkt/gestreden voor hebben?

Ik ga je niet eens uitleggen wat ik met deze twee vragen duidelijk wil maken.

Even over dwang in godsdienst ja of nee..

Jij moet elke dag mijn voeten komen wassen. Elke dag! Er is geen dwang, maar doe je het niet en je gaat dood, dan roep ik je geest naar me toe, gooi hem in de toiletpot en trek ongenadig door.

Je reinste onzin natuurlijk... tenzij je erin gelooft! Zo niet, heeft niemand je ook gedwongen om mijn voeten te komen wassen en heb je een weloverwogen keuze gemaakt. Met de eventuele consequenties van dien natuurlijk. Dwang en waarschuwing zijn twee totaal verschillende dingen, die jij momenteel nog door elkaar haalt.

Ik heb inderdaad mijn best gedaan en de tijd genomen om je een antwoord te geven. Ik zie dit als een plicht, een jihad, om kennis door te geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.

Uiteindelijk komt leiding altijd van Allah.

Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2007 om 14:46
In eerste instantie geplaatst door Soldier

Ok, jij denkt op zijn werelds.. Ik zal je aanspreken op zijn werelds...

Hoe kan je iemand bekeuren, zonder dat diegene ook daadwerkelijk in overtreding is gegaan?

Hoe kan je mensen belonen, zonder dat ze er gewerkt/gestreden voor hebben?

Ik ga je niet eens uitleggen wat ik met deze twee vragen duidelijk wil maken.

Dus... wie niets doet, treft geen blaam? Kan beloond noch gestraft worden?

Even over dwang in godsdienst ja of nee..

Jij moet elke dag mijn voeten komen wassen. Elke dag! Er is geen dwang, maar doe je het niet en je gaat dood, dan roep ik je geest naar me toe, gooi hem in de toiletpot en trek ongenadig door.

Je reinste onzin natuurlijk... tenzij je erin gelooft! Zo niet, heeft niemand je ook gedwongen om mijn voeten te komen wassen en heb je een weloverwogen keuze gemaakt. Met de eventuele consequenties van dien natuurlijk. Dwang en waarschuwing zijn twee totaal verschillende dingen, die jij momenteel nog door elkaar haalt.

Ik begrijp niet echt waarom je een voorbeeld waarvan je zelf toegeeft dat het "je reinste onzin" is vergelijkt met de religie die je zelf in ere wenst te houden? Dat is ��n, maar ik ook niet snap is waarom je de waarschuwing (die volgens mij eigenlijk meer een dreigement is) ziet als verschillen van dwang. Ik zie namelijk wel degelijk een overeenkomst. Als je het niet gelooft, zeg je, is er ook geen dwang. Ok�, maar als ik echter in de Koran lees, lees ik talloze keren dat de "ongelovigen" in Hel terecht zullen komen. Nu zit ik daar natuurlijk niet zo mee, want daar ben ik immers natuurlijk een ongelovige voor. Maar er wordt echter ook gezegd dat op de Dag des Oordeels we allemaal bang zullen gaan worden en als gevolg daarvan allemaal "vrijwillig" moslim zullen worden. Het is dan echter al te laat want we waren al o, o, o, zo zondig geweest en prijzen nu Allah vanuit de Hel (verzin ik dus niet, maar heb ik zelf gelezen in het heilige boek). Kortom: bangmakerij te over, maar er is g��n dwang hoor. Ben je gek...

Vriendelijke groeten,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2007 om 14:54
In eerste instantie geplaatst door Soldier

Ik ga je niet eens uitleggen wat ik met deze twee vragen duidelijk wil maken.

Ik heb inderdaad mijn best gedaan en de tijd genomen om je een antwoord te geven. Ik zie dit als een plicht, een jihad, om kennis door te geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.
Beste Soldier,

Deze twee stellingen lijken me wel wat tegenstrijdig aan elkaar te zijn. Je voelt het als je plicht iemand te onderwijzen in de heilige kennis van de Islam tot aan het enthousiasme van een persoonlijke jihad zelfs, maar de bovenste vragen, zou je dan niet meer willen uitleggen, als ze bijvoorbeeld per ongeluk eventueel niet begrepen zouden worden?

 

Vriendelijke groet,

Batman

 

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2007 om 17:05
In eerste instantie geplaatst door boessia


Ik ben geen geleerde, maar ik denk iets in de geest van iemand op aarde zetten: de mens. Die Allah zal aanbidden...Ik durf hier weinig over te zeggen, omdat geen verkeerde dingen wil zeggen.. De zin ervoor zegt het al een beetje





De mens als schatplichtig leenheer?   
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2007 om 18:13
In eerste instantie geplaatst door Batman

In eerste instantie geplaatst door Soldier

Je reinste onzin natuurlijk... tenzij je erin gelooft! Zo niet, heeft niemand je ook gedwongen om mijn voeten te komen wassen en heb je een weloverwogen keuze gemaakt. Met de eventuele consequenties van dien natuurlijk. Dwang en waarschuwing zijn twee totaal verschillende dingen, die jij momenteel nog door elkaar haalt.

Ik begrijp niet echt waarom je een voorbeeld waarvan je zelf toegeeft dat het "je reinste onzin" is vergelijkt met de religie die je zelf in ere wenst te houden? Dat is ��n, maar ik ook niet snap is waarom je de waarschuwing (die volgens mij eigenlijk meer een dreigement is) ziet als verschillen van dwang. Ik zie namelijk wel degelijk een overeenkomst. Als je het niet gelooft, zeg je, is er ook geen dwang. Ok�, maar als ik echter in de Koran lees, lees ik talloze keren dat de "ongelovigen" in Hel terecht zullen komen. Nu zit ik daar natuurlijk niet zo mee, want daar ben ik immers natuurlijk een ongelovige voor. Maar er wordt echter ook gezegd dat op de Dag des Oordeels we allemaal bang zullen gaan worden en als gevolg daarvan allemaal "vrijwillig" moslim zullen worden. Het is dan echter al te laat want we waren al o, o, o, zo zondig geweest en prijzen nu Allah vanuit de Hel (verzin ik dus niet, maar heb ik zelf gelezen in het heilige boek). Kortom: bangmakerij te over, maar er is g��n dwang hoor. Ben je gek...

Vriendelijke groeten,

Batman

Je hebt het over bangmakerij..Ik vind het zelf toch een waarschuwing, aangezien wij door Hem zijn geschapen, en wij Hem iig horen te aanbidden. Wij worden op deze aarde vaak verleid door de sjaitaan (duivel), waardoor mensen zich juist afvragen waarom wij Hem horen te aanbidden en waarom er 'dwang' is. Natuurlijk mag je je dingen afvragen, maar het is te menselijk om te zeggen dat wij de keus moeten hebben om Allah swt te aanbidden of niet, ondanks dat je door Hem geschapen bent en je in dit zeer korte leven ervoor kunt werken om het Paradijs te betreden. Het maakt de mens zeer arrogant om Allah swt op deze manier te beledigen. Nogmaals: het versje, dat Allah ondanks wat de Engelen zeiden, Hij vertrouwen in ons had...Dit leven is slechts een test. Zul je in Allah swt geloven en Hem aanbidden, ondanks de verleidingen van de Sjaitaan?

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2007 om 05:33
Wie weet zal menig gelovige (moslim of andersgelovige) zichzelf op de "Dag des Oordeels" vervloeken om -bijvoorbeeld- iedere liter superbenzine die hij onnnadenkend in zijn leven tankte.
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2007 om 05:52

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede

Thanks for all these reactions!

Beste Soldier ik begrijp je wel, echt waar, ik begrijp wat je bedoelt.
Je kan niet zomaar wat krijgen, je moet er wat voor doen en je krijgt niet zomaar
boete/straf, je moet wel iets verkeerds gedaan hebben(of er is onrecht, maar dit zie ik dan als een beprroeving van Allah). Ik begijp dit allemaal.

Misschien dat ik niet zoveel veel van weet, maar ik weet niet precies wat de verschil is tussen dwang en waarschuwing? Als ik tegen iemand zeg geef me al je geld of anders... wat is dit dan? Allah(En Hij is mijn Rabb, Malik en Ilah!!!) of je bent moslim of je gaat dood en dan......., begrijp je wat ik bedoel?
Ik wil gewoon kennis en niets anders dit is echt mijn doel, het is niet zo dat ik wil bewijzen dat er tegenstrijdige zaken staan in de islaam!!! Want is niet zo, ik wil alleen dat het duidelijk word voor mij(ik spreek even voor mezelf).

Maar wat ik bedoel en ik ben bang dat ik steeds in herhaling val;
De mens heeft er zelf niet voor gekozen om geboren te worden en daarmee
al alles omheen te accepteren. Er werd hen niets gevraagd, hij werd gewoon op deze wereld gezet.

Het is grappig dat ik me nu ineens iets herinner wat mijn oom altijd zei tegen mijn opa en oma, namelijk; waarom heb je me gemaakt, jullie hebben voor jullie eigen plezier mij gemaakt en kijk wat er nu met mij is, hadden jullie mij maar nooit gemaakt (ik keur het niet goed of fout, want ik weet in welke situatie hij dit allemaal zei).

Kijk bv als ik nu kies om een soldaat te worden en ik word uitgezonden; dan zijn de gevolgen groot; ik kan dood gaan(dit kan altijd, maar oke), ik zal mijn familie, vrienden en de rest van mijn sociale leven niet meer zo goed zien.
Maar, maar.. ik heb er zelf voor gekozen en dat hoor je al die soldaten ook zeggen, ondanks al die moeilijkheden. Dus wat er gebeurt hij accepteert het
want niemand had hem gedwongen om in de leger te gaan.
Je begrijpt wat ik bedoel?

Ik zocht laats nog naar wat artikels etc over mijn vragen en ik kwam ergens een stuk tegen waar ze probeerden uit te leggen waarom God de mens schiep;

Net als dat ouders kiezen om kinderen te krijgen, omdanks al die verantwoordelijkheden, mooie en minder mooie zaken die een baby meeneemt.

Zo heeft God ook gewild (niet zo precies, maar ergens in die richting).
Dus ik bedacht me dat ik even paar ouders kon vragen waarom zie toch kinderen willen, want ik zou het nooit in me hele leven een kind willen hebben(misschien dat ik later van gedachten verander, maar nu is het oneindig% zeker!) Wel zou ik heel graag wezen willen onderhouden en in mijn huis brengen, onderdak geven etc. lijkt me zeer leuk!

Maar dit is even iets anders, ik gaf je deze voorbeeld ter verduidelijking
van mijn punt.

Moge Allah ons meer kennis en wijsheid schenken en moge Hij ons allemaal doen streven als oprechte mensen die in Hem geloofden en moge Hij ons doen laten opstaan onder de rechtvaardigen!!! Amien ya Rabbi

Was Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede!!!

 



 

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Assalaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 september 2007
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assalaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2007 om 09:09
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

3- De vraag dan: Allah weet van te voren wie naar de paradijs en de hel gaat!
Waarom ya Allah waarom heeft U dan die mensen die naar de hel gaan toch geschapen??? Waarom schept U een mens die naar de hel gaat, hij/zij vroeg toch niet om al die beproevingen en moelijkheden???!!

Als ik van te voren wist wat deze wereld was en wat het Hiernamaal, dan zou ik nooit geboren willen zijn, ik was dan liever de scheit van de kameel!!!
(Zoals moge Allah mij vergeven als ik het fout heb, 1 van de sahaba het zei)

ASsalaamoe `aleikoem

Ik wil proberen bi-idhnillah om deze vraag te beantwoorden, ik zag nog steeds vraagtekens bij je.

Allah swt heeft inderdaad mensen die in de hel terecht komenHij weet wat hun keuzes zijn en weet wat hun lot is. Maar, waarom blijven ze dan nog bestaan?
Dezelfde vraag kun je stellen over de mensen die naar het paradijs gaan. Als Allah al weet wie in het paradijs terecht komen, waarom heeft hij dan de aarde, het graf en de dag des oordeels geschapen? Hij had hun direct daar kunnen plaatsen en dan was de rest niet nodig geweest.

1 iets wil ik alvast zeggen, de mens is zeker zwak geschapen, zoals het ook in de koran staat, en wij plegen veel zondes. Niet zoals de engelen die Allah NOOOOIT ongehoorzaam zijn.

Allah SWT heeft ons laten bestaan om het geloof of ongeloof van een persoon te testen, en met zijn Barmhartigheid laat hij de bewijzen zien op de Dag Des Oordeels. Ik kan zeggen dat ik gelovig ben, maar Allah zal een ongelovige op mijn pad zetten of iets anders om mij te testen of ik standvastig ben, of dat ik afwijk en een zonde bega of zelfs ongelovig wordt. Aan de andere kant zal de ongelove getest worden door een gelovige op zijn pad. De gelovige zal hem proberen te vermanen, en als de ongelovige weigerd, dan zal dit tegen hem gebruikt worden op de dag des oordeels.

Ik zie het zo, Allah SWT weet of ik in de Hel of Paradijs kom, maar ik weet het niet. Uit barmhartigheid voor ons doet hij het mij ook weten. Als iemand in de hel/paradijs komt, dan weet hij waarom en het zijn je eigen daden die je daar hebben gebracht.

Ik hoop enige bijdrage geleverd te hebben

Wassalaamoe `aleikoem

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.