Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Regelgeving omtrent uitkering

 Post Reply Post Reply
Schrijver
ummadam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 december 2012
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ummadam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Regelgeving omtrent uitkering
    Geplaatst op: 01 december 2012 om 14:11
As salamu Alaykum wa Rahmatulah wa Barakatuh
 
Ik zou graag willen weten wat de regelgeving is omtrent uitkeringen
Wanneer wel en wanneer niet?
Graag met duidelijke en authentieke bewijzen van Quraan en Sunnah.
 
Djazzak Allaahu khayran
 
Wassalamu Alaykum wa Rahmatulah wa Barakatuh
 
 
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2012 om 15:51
Wa Assalamu Alaykum wa Rahmatulah wa Barakatuh

Als je Engels begrijpt dan is volgende Youtube duidelijk genoeg. 

http://www.youtube.com/watch?v=IDOmw7aZVNs&playnext=1&list=PL5DB6556BCED64216&feature=results_main

Het kan dus. 
Het aannemen van een uitkering van niet-moslims, maar conform de regelgeving van de gever, mag.
Indien men zich niet houdt aan de voorschriften en toch werkt (bv. zwart geld verdient) dan 
zouden alle aankopen met het geld van de uitkering haram worden al zou je ermee op hajj vertrekken.
Evenwel is het niet toegelaten om hulp te zoeken bij nietmoslims maar als zij hulp aanbieden dan mag 
die aanvaard worden. Dit geldt uiteraard ook voor ziekteuitkering.



Terug naar boven
ummadam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 december 2012
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ummadam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2012 om 17:39
 
Ik heb gisteren een discussie hierover gehad.
T begon eigenlijk over sinterklaas en de feestdagen.
Dat wij dit dus niet vieren als moslims, of niet horen te doen, en mijn kids gaan dan ook niet naar school  e.d.
Wij wonen in Belgie en hier is geen Islamitische school, maar Al hamdulilah de school houdt rekening met onze wensen.
Dat was volgens haar overdreven, want we wonen in deze samenleving, en we moeten daar gewoon in mee gaan. En ze had "gehoord" dat dit wel gewoon mag als je in een westers land woont.
 
Ik vertelde dat dit dus niet correct is, ik probeer om zo goed mogelijk mijn geloof te volgen. Zo strikt mogelijk volgens Quraan en Sunnah. En dat dit dus belangrijk is, zeker in deze tijd van dwalingen en Bid'ah, en zeker in deze westerse maatschappij.  En dat je dus op geen enkele manier mee moet doen met die feesten, niet feliciteren, gewoon niks.
 
En ineens kreeg ik t over me heen dat als je strikt wil leven dat je dan ook geen uitkering mag aanvaarden, want dit is Haram.  En "die bekeerde" moslimas zijn allemaal zo, die pakken t geloof te "extreem". Nou ja, wat is extreem?? la hawla wala quwatta illa Billah
 
T kwam erop neer dat er werd geclaimd dat vele moslims met een baard!!  (man mijn heeft n baard) ,die strikt willen leven volgens sunnah en quraan en dit prediken ondertussen wel op de zetel zitten en een uitkering trekken en weigeren om te werken. Profiteurs dus. En dit is dus ook Haraam
En volgens haar was een uitkering sowieso Haram want dat had ze "ergens wel eens gehoord".
 
Ergens gehoord hebben is voor mij niet t zelfde als duidelijke authentieke daleel met goede onderbouwing.
 
En volgens haar was ik nog verre van perfect als ik strikt wilde leven volgens de Sunnah, want dan moest ik maar gewoon hier weg, of niet meer buiten komen.
Ma sha Allaah. En dit krijg ik dus te horen van zuster die zegt dat ze mijn "vriendin" is.
Kwetsend ja, maar Al hamdulilah, Allaah Soubhana wa ta'ala neemt t verdriet weg en is met de geduldigen die volharen.
 
.....Soubhan Allaah, nou ja,uiteraard weet ik ook wel dat ik niet perfect ben, want niemand is perfect. Maar je probeert t goede over te brengen, en ineens krijg je stroom van losse argumenten en verwijten en aanvallende uitspraken. En ik zeg t allemaal niet uit begeerte of betweterij of om mezelf beter te voelen. Want Allaah is de Getuige en kan als Enige in de harten kijken, en ik ben niet zonder zonden. Moge Allaah mij vergeven. En mij ver weg houden van huichelarij, opschepperij en hypocritie.amien
 
Ik heb me dit persoonlijk aangetrokken,  omdat mijn man helaas ook in uitkering is gevallen enkele maanden geleden. Niet uit vrije wil. En het is dus niet altijd zo dat men lui achterover gaat zitten en profiteert. En als t om mijn echtgenoot gaat dan zal ik hem verdedigen. Lijkt me niet meer dan normaal. En in een uitkering zitten is niet makkelijk, want meer dan de helft van je inkomen valt gewoon weg. En Al hamdulilah, Allaah heeft ons gezegend met 3 kindjes, en wij blijven geduldig In sha Allaah. Hij heeft ons nooit in de steek gelaten. Allaahu Akbar!!
Wij zijn dankbaar. Walhamdulilah voor alles. En Rizq komt alleen van Hem!
 
Er zijn allerlei zaken die kunnen mee spelen. waardoor iemand in een uitkering geraakt Dat is niet 1 regelgeving, aangezien hier verschillende situaties voor zijn.
Wat betreft t vieren van de feesten van de kaafiroen en christenen, daar is consensus over onder de geleerden van de Sunnah, Ma sha Allaah!
 
Ik heb hier veel zusters in de buurt, maar Soubhan Allaah, ik voel me een vreemdeling door t proberen te volgen van de Quraan en Sunnah, Al hamdulilah. Ma sha Allaah!
En Soubhan Allaah, als Allaah Soubhana wa ta'ala de harten afsluit, dan is Hij de enige die ze kan openen. En ik ben daar niet toe in staat.
 
Ik ben geen shaykh, geen student van kennis, maar Al hamdulilah met mijn beperkte kennis probeer ik toch mijn zusters te adviseren. Als je dan zo'n aversie krijgt, zo'n protest en woede als tegenreactie,  dan sta ik met een mond vol tanden, dat stemt soms verdrietig. Dat is voor mij onbegrijpelijk. Wie wil er nu niets liever dan zijn of haar Heer behagen. Wie wil er nu iets anders dan onze geliefde Profeet s.a.w.s volgen.
Ik weet dat dit de realiteit is, en dat ik niet teveel moet treuren, want verdriet en boosheid zijn ook waswas.
Maar toch is t vaak moeilijk om mee om te gaan, want uiteindelijk wil ik t beste voor mijn zusters.
 
Soubhan Allaah, de Deen wordt verkocht tegen een geringe prijs. Men raakt hun geloof kwijt....je ziet t gewoon voor je eigen ogen gebeuren. En wie kijkt er nog op. Ya Muslimien...waar is jullie eer en trots.
 
Moge Allaah ons allen leiden naar t juiste en ons verenigen op t enige juiste pad.amien
Moge Hij ons vergeven en ons geen moment aan ons lot over laten.amien
Moge Hij ons beschermen tegen t kwade van Zijn schepping en tegen dwaling Amien
 
Ya Allaah, vergeef ons en wees ons genadig...
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2012 om 23:47
Er gaan verschillende versies rond. Er zijn moslims die het accepteren van uitkeringen haram vinden. Er zijn moslims die vinden dat je alles mag nemen van ongelovigen, incl. Uitkeringen. Er zijn moslims die zonder problemen een uitkering accepteren.

Waarom maak je hier een probleem van? Jij bepaalt de norm! Het is volstrekt irrelevant wat anderen vinden. 

Vind je de westerse samenleving niet deugdelijk? Toon dan karakter en vertrek. 

P.s., de islamitische wereld als eenheid bestaat niet en heeft nooit bestaan. Maak derhalve je eigen keuzes en bemoei je niet met anderen. Is vermoeiend en het gaat je gewoon niets aan.

Succes in je zoektocht naar jezelf.


Terug naar boven
ummadam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 december 2012
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ummadam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2012 om 10:12
BarkAllahu fik voor de youtube link.
T gaat hier echt specifiek om mensen die eigenlijk liegen over hun inkomen en dan ook profiteren door
een uitkering te accepteren.
Uiteraard is liegen niet toegestaan, Ma sha Allaah, duidelijk fragment
 
Heb je miss ook een biografie van Shaykh Falaah.. moge Allaah hem belonen.amien
 
Ik vroeg me af, hoe zit t met mensen die een uitkering krijgen en actief op zoek zijn naar werk, maar waar t werk niet gelijk komt. dus zij vervullen hun plicht door te solliciteren en te zoeken maar er is nog niks geschikts gekomen, of t bedrijf in kwestie wil je gewoon niet.
 
Mogen zij dan wel in die tussen tijd bijv wat bij verdienen voor t gezin, of is de regelgeving dan t zelfde.
 
Djazzak Allaah
 


Aangepast door ummadam - 02 december 2012 om 10:15
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.