Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenhidjaab in koran...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Onderwerp: hidjaab in koran...
    Geplaatst op: 09 mei 2003 om 17:03

surat noer (Het licht)

31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergesl*gen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt sl*gen

Terug naar boven
Moslima! Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 8
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 mei 2003 om 19:59

Salaam 3laikoum .....broeders en zuster fie dien,

SubhanaAllah Hij heeft ons zelfs voorgeschreven hoe we hem moeten dragen dus hoe kan men daar aan twijfelen en geloof me dat doen er veel. Want wat heeft die Rambo hoofdoek van tegenwoordig nog een zin het is meer een bijzaak/accesoir dan een geloofsovertuiging maar mohiem Allah Hlim. Er staat lettelijk ''en dat zij haar hoofddoeken OVER hun boezem laat hangen'' welke gedeelte van de zin begrijpt men dan niet is mij een raad? Ik denk doe het goed of doe het niet en vooral doe het vanuit je zelf en niet omdat het van papa/broer moet maar door het voor je zelf en uiteraard Allah subhanawatahala, want jij wordt beloond voor je daden maar vergeet ook niet gestaft voor je zonden!

Moge Allah subhanawatahala jullie beschermen tegen het kwade en alleen het goede geven .......Gair InschAllah.

Jullie zuster fie dien.

Terug naar boven
aMiN ibN OeMar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 mei 2003 om 21:22

Dat vind ik nou ook~!!

ik vraag me steeds af waarom die meisjes geen hoofddoek dragen,ik bedoel...het is gewoon dat je dan de wet van Allah breekt... en dat doen mensen niet zomaar! en komen er ook niet makkelijk vanaf! hoe ik het zie; is gewoon alsof je varkersvlees eet of alcohol drinkt,mij geen verschil tussen dat en de hijaab! en dat over de boezem wordt ook vaak niet gedaan,meeste mensen die ik zie met hoofddoek is niet boven hun boezem! volgens mijn moeder doen die mensen een hoofddoek aan wegens hun haar die er slecht uitziet.

ik wil hier afsluiten,want die eerste bericht(met de koran vers) zegt alles!

**~iK zelF DoE ook niet allEs goed,inshalla versterk ik mijn imaaN , wa al hamdo li Allah~**
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2003 om 15:00
Asalaam Wa3alaikom,

Ik wil graag even reageren op de verschillende redenen om g��n hoofddoek te dragen.

Sommige willen geen hoofddoek dragen omdat dat niet geaccepteerd zal worden door hun omgeving of werkgever.
Ik begrijp dat het een lastige situatie is. Het gaat hier om prioriteiten stellen. Aan wat geef je uiteindelijk de voorkeur. Je geloof of je werkgever? Vergeet niet, als de werkgever boven je geloof komt te staan, zal je werk geen 'baraka' bevatten. Alleen als het in overeenstemming is met je geloof zul je 'baraka'en voldoening in je werk vinden. En elke stap die men in de richting doet van Allah (swt), neemt Allah (swt) tien stappen in jouw richting!!!!

�Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen�.(Ma�alim, As-Sunnah)

Surah An-Noer, 31: �En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen�..�

Wa3alaikom Salaam,
Marocaantje
"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Badia_tarifite Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2003 om 12:52

salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe,

Ikzelf draag de hijaab el hamdoelilah.

Natuurlijk zijn er meisjes die de hijaab niet of verkeerd dragen (waardoor het als het ware geen hijaab meer is).

Insha Allah zullen deze meisjes hun fout inzien en alsnog hun imaan versterken.

Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Er is immers al heel veel over gezegd. Eigenlijk is het onze plicht als zusters om deze meisjes erop te wijzen. Maar ik weet van mezelf dat ik niet zo gauw op een meisje type: hoe bloter hoe beter zal afstappen en haat erop wijzen. Daar heb ik gewoon het lef niet voor.

Zoals in de Koran staat: Als jeiets verkeerds ziet, probeer dit dan met daden recht te zetten, kan dat niet, met woorden en kan dat ook niet, dan door het in jezelf af te keuren.

 

Ik zeg dit vers nu uit mijn hoofd dus het is niet letterlijk.

 

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe 

Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 september 2003 om 19:16

As Salam Aleykum, broeders en zusters.

ik ben moslim en ik draag geen hoofddoek.  ik wil hierbij mijn redenen vertellen ook al zijn ze waarschijnlijk niet helemaal gegrond. ik draag geen hoofddoek niet met het doel om mannen te verleiden met mijn schoonheid. ik moet toegeven dat sommige mannen mij aantrekkelijk vinden, maar dat zijn meestal ongelovige mannen want in mijn omgeving wonen heel weinig moslims en ik ken ze eigenlijk ook niet. er is ook iets wat ik wou zeggen over moslimmannen. toen ik tussen veel moslims woonde kreeg ik altijd van die blikken van mannen dat ik dan heel goed begrijp dat zij mij leuk vinden. en nu woon ik tussen veel nederlandse jongens en mannen en zij gaan juist naar mij kijken als ik een hoofddoek ga dragen. de meeste zitten dan niet zo te kijken van daar is een knappe meisje. ik weet ook wel waarom. ten eerste er zijn genoeg knappe meisjes in nl die geen hoofddoek dragen (ongelovige) ten tweede ik draag geen uitdagende kleren, maar gewone kleding wel een mooie kleding maar dan ik laat niet mijn hele lichaam zien. dus als een jongen naar mij kijkt en leuk vindt dan is het omdat hij naar mijn gezicht kijkt omdat er verder niks te zien is.

verder vind ik het ook leuk om er goed uit te zien. ik bedoel dat betekent niet dat als je hidjaab draagt dat je dan niet goed eruit ziet. maar wat ik probeer te zeggen is dat ik een kleding draag die mij leuk staat en dat ik rokken heel leuk vind enz. ik wil er gewoon knap en leuk uitzien dat is iets wat ik leuk vind. dat betekent natuurlijk niet dat het goed is. dat is misschien slecht en in tegenspraak is met islamitische rechten van vrouwen. maar ik denk dat ik nog niet getrouwd ben en ik probeer niemand te versieren. als ik ga trouwen en mijn man wilt dat ik een hoofddoek moet dragen dan zal ik het doen INSHA ALLAH. want dan ben ik getrouwde vrouw en heb ik verplichtingen. mijn leven draait dan om mijn man en mijn familie.

dat zijn dus mijn redenen ze zijn niet echt gegrond. denk ik. maar ik draag geen hoofddoek en dat doe ik niet voor iemand of voor iets. ik hoop INSHA ALLAH  dat ik ooit een moed krijg om een hoofddoek te gaan dragen,

wa aleykum salam

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 september 2003 om 11:46

A Selaam Oe Aleykoem,

Ik word echt niet goed van mensen die lopen te klagen over wat een ander wel/niet doet! Vergeten jullie soms dat alleen Allah (swt) alwetend is en alleen Hij is de harten van Zijn dienaren kan kijken?! Een Moslima ZONDER hoofddoek kan net zo goed ook een GOEDE Moslima zijn....met een zuiver hart en een heldere geest! Wanneer breekt de tijd eens aan waarop mensen zich met zichzelf gaan bemoeien (zijn jullie eigenlijk wel goed bezig?) in plaats van de "mankementen" van anderen te veroordelen?! "Over U zal geoordeeld worden op de Dag Des Oordeels"!

Als jij denkt te weten dat je iets beter weet, dat een meisje haar hoofddoek niet op de voorgeschreven wijze draagt, stap dan op haar af en leg haar met veel geduld en respect uit hoe het WEL moet! Als jij er niks aan doet/er niks over zegt..ben je net zo "schuldig"! Met al dat gepraat achter ruggen om en al dat geoordeel zullen jullie alleen Sayi'et verkrijgen....sommige mensen weten niet dat deze boze tongen hen naar Djehennem (Allah ye Hfedna) zal leiden!

Wa Aleykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
youness Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 oktober 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2003 om 21:00

Salam aleikoum,

Leyla haalt hier iets heel moois aan. Er bestaan zeker  gesluierde vrouwen die een slechter hart hebben dan vele moslima die hem niet dragen. Hetzelfde geldt voor de mannen in de moskee met baard en djilaba. Ze zitten daar zo goed als dag en nacht, laten hun vrouw de hele dag alleen thuis met de kinderen en profiteren van de werkloosheidsuitkering.

Wat telt is hoe je mensen behandelt! Je moet leven volgens de geest van de Koran. Tuurlijk moet je de regels volgen, maar als je dat doet zonder de essentie van Allah's boodschap te begrijpen, dan doe je eigenlijk niks.

Wat iemand in zijn hart heeft is veel belangrijker dan uiterlijke kenmerken.

Terug naar boven
Angel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2003 om 12:59

Na enig opzoekingswerk omtrent dit onderwerp ben ik tot de vaststelling gekomen dat er verschillende vertalingen zjn van de Koran die dan weer kunnen leiden naar verschillende interpretaties. Ter illustratie :

"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."

In vergelijking met deze

En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen

Ik heb enkel het fragment over het hoofddoek of de sluier naargelang welke sura je leest aangeduid, maar de hele zin zit vol met andere woorden. Nu vraag ik mij af hoe je een juiste interpretatie kan geven ivm. het verplicht dragen van een hoofddoek als de vertalingen niet overeenstemmen.

Volgens de bron waar ik de eerste sura heb gevonden (op http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html) wordt er nergens in de Koran gesproken over een hoofddoek en het verplicht dragen ervan, je kan de uiteenzetting beter op de website lezen.

Ik ga mezelf zeker niet als expert opwerpen maar ik wil enkel aanduiden dat de vertalingen niet als correct worden beschouwd opdat vele Arabische woorden en beeldspraak moeilijk te vertalen zijn en men dus snel tot de verkeerde interpretatie kan komen.

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2003 om 14:38

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

inderdaad heb ik het ook niet letterlijk zien staan in de koran,dat we onze nek en schouder moeten bedekken,maar ook de overleveringen van onze Profeten zijn belangrijk,en zeker in geval van twijfel

�En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen�� (soerat an-Noer:31)

Het woord �goemoer� (meervoud van gimaar) in deze aya verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. De geachte moefaser (degene die de Qoran uitlegt) Al-Qoertubi legt uit: �Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met al-gimaar, waarbij zij de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de Christenen. Toen beval Allah hen die delen te bedekken met de gimaar.�

In deze aya wordt gesproken over de vrouw die haar schoonheid niet mag tonen dan wat ervan zichtbaar moet zijn, en de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam verduidelijkte wat hiermee wordt bedoeld:

Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Aisha radie Allahu anhaa zei: �Asma, de dochter van Abu Bakr radie Allahu anhoe, droeg een dunne jurk, dus rasoel-Allah salaa Allahu alayhi wa sallam draaide zich van haar weg en zei: �O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van haar menstruatie bereikt mag geen deel van haar lichaam gezien worden, behalve dit- en hij wees naar zijn gezicht en handen.�

�En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er een keuze zou zijn in die zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is klaarblijkelijk afgedwaald.� (soerat al-Ahzaab:36)

Nu we dit weten doet de volgende vraag zich voor: Wat is de oorzaak dat veel vrouwen deze regels, bepaald door Allah soebhanahoe wa ta'ala en Zijn profeet salaa Allahu alayhi wa sallam, negeren?

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 16:46
In eerste instantie geplaatst door Leyla

A Selaam Oe Aleykoem,

Ik word echt niet goed van mensen die lopen te klagen over wat een ander wel/niet doet! Vergeten jullie soms dat alleen Allah (swt) alwetend is en alleen Hij is de harten van Zijn dienaren kan kijken?! Een Moslima ZONDER hoofddoek kan net zo goed ook een GOEDE Moslima zijn....met een zuiver hart en een heldere geest! Wanneer breekt de tijd eens aan waarop mensen zich met zichzelf gaan bemoeien (zijn jullie eigenlijk wel goed bezig?) in plaats van de "mankementen" van anderen te veroordelen?! "Over U zal geoordeeld worden op de Dag Des Oordeels"!

Als jij denkt te weten dat je iets beter weet, dat een meisje haar hoofddoek niet op de voorgeschreven wijze draagt, stap dan op haar af en leg haar met veel geduld en respect uit hoe het WEL moet! Als jij er niks aan doet/er niks over zegt..ben je net zo "schuldig"! Met al dat gepraat achter ruggen om en al dat geoordeel zullen jullie alleen Sayi'et verkrijgen....sommige mensen weten niet dat deze boze tongen hen naar Djehennem (Allah ye Hfedna) zal leiden!

Wa Aleykoem a Selaam.

Zuster ik snap je woede niet? Hoe kan jij iemand die gehoorzaam aan ALLAH is evengoed vinden als iemand die niet gehoorzaam aan ALLAH is..?

SubhanALLAH, al begrijp ik wat je bedoeld, aangezien er genoeg zusters zijn die kuis zijn, die geen hidjaab dragen, en genoeg hijaabdragende zusters zijn die niet kuis zijn..

Kuis zijn is een gebod, Hijaab is een gebod.. Hijaab laat alleen meteen zien waar je voor je staat, en zo herken je je zusters sneller.. Wallahu A3lam..

Wassalaamu 'Alaikoum..
Oum Mujahid

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 16:48
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

In deze aya wordt gesproken over de vrouw die haar schoonheid niet mag tonen dan wat ervan zichtbaar moet zijn, en de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam verduidelijkte wat hiermee wordt bedoeld:

Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Aisha radie Allahu anhaa zei: �Asma, de dochter van Abu Bakr radie Allahu anhoe, droeg een dunne jurk, dus rasoel-Allah salaa Allahu alayhi wa sallam draaide zich van haar weg en zei: �O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van haar menstruatie bereikt mag geen deel van haar lichaam gezien worden, behalve dit- en hij wees naar zijn gezicht en handen.�

As-Salaamu 'Alaykoum zuster,

Ik weet niet of je het weet, en ik hoop dat je het niet als aanval zult zien, maar de hadith die je aanhaalt, is een hadith da'ief..

Deenoe Nasee7ah..

Wassalaamu 'Alaykoum,
Oum Mujahid

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 20:43

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

neeh oghtie,ik zie het niet als een aanval,immers..als ik alles al zou weten zou ik niets te leren hebben op dit forum...maar,zijn het de geleerden die deze hadith da'ief verklaard hebben?Is er bewijs van?

asalam aleikum

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 20:57
In eerste instantie geplaatst door Oum Mujahid

[

Zuster ik snap je woede niet? Hoe kan jij iemand die gehoorzaam aan ALLAH is evengoed vinden als iemand die niet gehoorzaam aan ALLAH is..?

SubhanALLAH, al begrijp ik wat je bedoeld, aangezien er genoeg zusters zijn die kuis zijn, die geen hidjaab dragen, en genoeg hijaabdragende zusters zijn die niet kuis zijn..

Kuis zijn is een gebod, Hijaab is een gebod.. Hijaab laat alleen meteen zien waar je voor je staat, en zo herken je je zusters sneller.. Wallahu A3lam..

Wassalaamu 'Alaikoum..
Oum Mujahid

 

A selaam oe Ale'ykoem Oum Mujahid,

Tuurlijk, het dragen van Hijaab staat in de Qora'an en wordt als plicht voor de Moslima gezien. Maar dat neemt niet weg dat een Moslima ZONDER Hijaab geen GOEDE Moslima is. Want, kunnen wij in andermans harten kijken? Kunnen wij zien wat mensen denken/geloven/doen en wat hun intentie is? Weer luidt het antwoord "nee".

Mijn reden tot frustratie, is dat sommigen anderen veroordelen op het feit geen Hijaab te dragen. Maar wie is de Rechter der Rechters? Inderdaad: Allah (swt). Laten we nu allemaal in plaats van de vinger naar de ander te wijzen, en kwaad over hen te spreken, ons op onze eigen daden te concentreren. Wanneer je iets iets op een ander op en/of aan te merken hebt, doe dat dan in de vorm van "Nasihah".

Want de ware Moslimvrouw probeert niet alleen van slechte eigenschappen af te komen, zij probeert ook iedere vrouw waar ze mee in contact komt oprecht advies te geven (nasihah). Want voor de Moslim is het geven van een oprecht advies niet alleen een zaak van een vrijblijvende goede daad, of een vrijgevendheid; het is een plicht die de Islam heeft opgelegd, zoals onze Profeet (vzmh) zei:

"Religie is oprechtheid (of een goed advies)".

Deze Nasihah is zelfs ��n van de belangrijkste zaken waarvoor de Moslims een eed aflegden, toen zij zwoeren een bondgenoot van de Profeet (vzmh) te zijn.

Het geven van goed advies, of iemand aansporen tot een goede daad, bewijst dat iemands hart zuiver is van ego�sme.

Ik hoop dat je nu mijn frustratie en bericht begrijpt.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Aboe Imaan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 21:11

 

Salaam zuster Oum Mujahid

Maar deze hadith is sahih, hij is van Aboe Dawoed. Hoe kom je er bij dat de ahadith van Aboe Dawoed da'ief zijn, dit terwijl ze geclasificeerd zijn als betrouwbaar.

Moge Allah ons allemaal leiden.

 

Lof zij alleen aan Allah en moge vrede en zegeningen rusten op hem (Mohammed) na wie geen andere Profeet gekomen is.
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 23:00
In eerste instantie geplaatst door Aboe Imaan

 

Salaam zuster Oum Mujahid

Maar deze hadith is sahih, hij is van Aboe Dawoed. Hoe kom je er bij dat de ahadith van Aboe Dawoed da'ief zijn, dit terwijl ze geclasificeerd zijn als betrouwbaar.

Moge Allah ons allemaal leiden.

 

 

Niet alle ahadith van Aboe Dawoed (rahiemahoe Allah) zijn sahih, merendeel is Hasan en velen zijn ook da'ief.. Dat is algemeen bekend in hadith literatuur.. Ja3nie ik raad aan om de boeken van Sjeich Al-Albaanie (rahiemahoe Allah) te lezen, aangezien hij een grote muhaddith was..

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 23:11
In eerste instantie geplaatst door Aboe Imaan

 

Salaam zuster Oum Mujahid

Maar deze hadith is sahih, hij is van Aboe Dawoed. Hoe kom je er bij dat de ahadith van Aboe Dawoed da'ief zijn, dit terwijl ze geclasificeerd zijn als betrouwbaar.

Moge Allah ons allemaal leiden.

 

Question :

How sound is that hadeeth in which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is reported to have said, �When a woman reaches the ages of adolescence, nothing should be seen of her except her face and hands�? How should the Muslim woman dress, based on this? What if extreme hijab will cause problems for a woman in the society in which she lives?.


Answer :

Praise be to Allaah.  

The hadeeth mentioned in the question was narrated by Abu Dawood (4104) from al-Waleed from Sa�eed ibn Basheer from Qataadah from Khaalid ibn Durayk from �Aa�ishah (may Allaah be pleased with her), that Asma� bint Abi Bakr entered upon the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) wearing a thin dress. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) turned away from her and said, �O Asma�, when a woman reaches the age of puberty, nothing should be seen of her except this and this� � and he pointed to his face and hands. 

Abu Dawood said: This is mursal; Khaalid ibn Durayk did not meet �Aa�ishah (may Allaah be pleased with her). 

This hadeeth is da�eef (weak) and is not fit to be used as evidence. The reasons why it is da�eef are as follows: 

1 � Its isnaad is interrupted, as was stated by Imam Abu Dawood (may Allaah have mercy on him) when he said, �This is mursal; Khaalid ibn Durayk did not meet �Aa�ishah.� 

2 � Its isnaad includes Sa�eed ibn Basheer al-Azdi (or it was said al-Basri) Abu �Abd al-Rahmaan. Some scholars of hadeeth regarded him as thiqah (trustworthy), but Ahmad, Ibn Ma�een, Ibn al-Madeeni, al-Nasaa�i, al-Haakim and Abu Dawood regarded him as da�eef. (weak). 

Muhammad ibn �Abd-Allaah ibn Numayr said of him: His hadeeth is to be rejected and he does not amount to anything, and he is not strong in hadeeth. He narrated munkar reports from Qataadah. 

Ibn Hibbaan said of him: He has a bad memory and makes grievous mistakes. 

Al-Haafiz ibn Hajar said of him: (he is) da�eef. 

3 � Its isnaad includes Qataadah who is mudallis (i.e., gives false impressions concerning the narration of the hadeeth) and did not clearly state that he heard the hadeeth from another. It also includes al-Waleed ibn Muslim of whom al-Haafiz said: (he is) trustworthy but he was also mudallis and did not clearly state that he heard the hadeeth from another. 

These are the faults in the hadeeth because of which the hadeeth was judged to be da�eef (weak). See Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah, Majallat al-Buhooth, 21/68. 

 

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 23:13

Hier de hele fatwa van Sjeich Mohammed Saalih Al-Munajjid:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=23496&dgn=4

Question :

How sound is that hadeeth in which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is reported to have said, �When a woman reaches the ages of adolescence, nothing should be seen of her except her face and hands�? How should the Muslim woman dress, based on this? What if extreme hijab will cause problems for a woman in the society in which she lives?.

Answer :
Praise be to Allaah.  

The hadeeth mentioned in the question was narrated by Abu Dawood (4104) from al-Waleed from Sa�eed ibn Basheer from Qataadah from Khaalid ibn Durayk from �Aa�ishah (may Allaah be pleased with her), that Asma� bint Abi Bakr entered upon the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) wearing a thin dress. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) turned away from her and said, �O Asma�, when a woman reaches the age of puberty, nothing should be seen of her except this and this� � and he pointed to his face and hands. 

Abu Dawood said: This is mursal; Khaalid ibn Durayk did not meet �Aa�ishah (may Allaah be pleased with her). 

This hadeeth is da�eef (weak) and is not fit to be used as evidence. The reasons why it is da�eef are as follows: 

1 � Its isnaad is interrupted, as was stated by Imam Abu Dawood (may Allaah have mercy on him) when he said, �This is mursal; Khaalid ibn Durayk did not meet �Aa�ishah.� 

2 � Its isnaad includes Sa�eed ibn Basheer al-Azdi (or it was said al-Basri) Abu �Abd al-Rahmaan. Some scholars of hadeeth regarded him as thiqah (trustworthy), but Ahmad, Ibn Ma�een, Ibn al-Madeeni, al-Nasaa�i, al-Haakim and Abu Dawood regarded him as da�eef. (weak). 

Muhammad ibn �Abd-Allaah ibn Numayr said of him: His hadeeth is to be rejected and he does not amount to anything, and he is not strong in hadeeth. He narrated munkar reports from Qataadah. 

Ibn Hibbaan said of him: He has a bad memory and makes grievous mistakes. 

Al-Haafiz ibn Hajar said of him: (he is) da�eef. 

3 � Its isnaad includes Qataadah who is mudallis (i.e., gives false impressions concerning the narration of the hadeeth) and did not clearly state that he heard the hadeeth from another. It also includes al-Waleed ibn Muslim of whom al-Haafiz said: (he is) trustworthy but he was also mudallis and did not clearly state that he heard the hadeeth from another. 

These are the faults in the hadeeth because of which the hadeeth was judged to be da�eef (weak). See Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah, Majallat al-Buhooth, 21/68. 

Even if we assume that the hadeeth is saheeh or is strengthened by corroborating reports, the scholars have also noted that this incident occurred ***ore hijab was enjoined. Ibn Qudaamah said: �With regard to the hadeeth of Asma�, it is to be understood as having occurred ***ore the verse of hijab was revealed.� 

Shaykh Muhammad ibn �Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: �Even if we assume it is saheeh, it is to be interpreted as referring to the time ***ore hijab was revealed.� See �Awdat al-Hijaab, 3/336. 

If we study the text of the hadeeth , we will find that it is extremely unlikely, because Asma� (may Allaah be pleased with her) was very pious and modest, so she would not have worn these thin clothes and appeared in them in front of the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him). 

The correct view on this matter is that it is obligatory for women to cover their entire bodies in front of non-mahram men. See question no. 21134

If hijab is going to lead to problems for a woman in the society in which she lives, then she must be patient and seek reward for the problems she encounters for the sake of adhering to her religion and obeying her Lord. We have a good example in our righteous forebears, may Allaah be pleased with them, because they were persecuted severely for the sake of Allaah, but that did not turn them away from their religion, rather the persecution and torment only increased their adherence to their religion. Perhaps the days we are living through are the days of patience of which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told us when he said: �There will come a time of patience when the one who adheres steadfastly to his religion will be like one who holds a burning coal.� Narrated by al-Tirmidhi, 2260; classed as saheeh by al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 957. 

Al-Qaari said: The apparent meaning of this hadeeth is that just as it is impossible to hold on to a burning coal except with intense patience and great difficulty, at that time no one will be able to adhere to his religion and the light of faith except with great patience.  

From Tuhfat al-Ahwadhi

Al-Mannaawi said in Fayd al-Qadeer

The one who is patient in adhering to the rulings of the Qur�aan and Sunnah is likened, in the difficulties that he encounters from the followers of innovation and misguidance, to one who takes hold of fire; it may be even more difficult than that. This is one of the miracles of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): he spoke of the unseen and it came to pass. 

We ask Allaah to make us steadfast in adhering to His religion until we meet Him. 

And Allaah knows best.


Islam Q&A (www.islam-qa.com)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2003 om 23:22

asal aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe

 oeioeioei,nou is mijn engels niet zzoooo super...wel jammer,er is veel Engelstalige literatuur over de Islam...Maar ja,er zal een tijd komen dat ik me meer in het engels kan verdiepen ,insAllah

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 00:05
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asal aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe

 oeioeioei,nou is mijn engels niet zzoooo super...wel jammer,er is veel Engelstalige literatuur over de Islam...Maar ja,er zal een tijd komen dat ik me meer in het engels kan verdiepen ,insAllah

wa sallam

Ik zal het bovenste stuk voor je vertalen Insha Allah sis..:
Here comes:

Vraag:
Hoe betrouwbaar is de hadith waarin overgeleverd datde Profeet (salla allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: "Wanneer een vrouw de leeftijd van volwassenheid bereikt, zou niets van haar gezien mogen worden behalve haar handen en gezicht"? Gebaseerd hierop, hoe zou een moslimvrouw zich moeten kleden? En wat als een extreme hijaab problemen oplevert voor een vrouw in de maatschappij waarin ze leeft?

Antwoord:

Alle Lof en Dank is aan ALLAH.

De hadith genoemd in de vraag is verzameld door Aboe Dawoed (4104) overgeleverd door al-Waleed van Sa�eed ibn Basheer van Qataadah van Khaalid ibn Durayk van �Aa�ishah (radiyya ALLAHu 'anha), dat Asma bint Aboe Bakr bij de profeet(salla Allahu 'alaihi wa salam) kwam en ze droeg een dunne jurk, dus de Profeet(salla Allahu 'alaihi wa salam) draaide zich van haar weg en zei: �O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van haar menstruatie bereikt mag geen deel van haar lichaam gezien worden, behalve dit, en hij wees naar zijn gezicht en handen.� 

Abu Dawood zei: Dit is mursal; Khaalid ibn Durayk heeft �Aa�ishah (radiyya ALLAHu 'anha)nooit ontmoet. 

Deze hadeeth is da�eef (zwak) en hij is niet gepast om te gebruikt worden als bewijs. De redenen waarom het da'ief is, zijn als volgt: 

1 � Zijn isnaad(keten van overleveraars) is ionderbroken, zoals Imam Abu Dawood (rahiemahoe ALLAH) heeft gezegd, toen hij zei, dit is mursal; Khaalid ibn Durayk heeft �Aa�ishah (radiyya ALLAHu 'anha)nooit ontmoet. 

2 � Zijn isnaad includeerd Sa�eed ibn Basheer al-Azdi (of het was said al-Basri) Abu �Abd al-Rahmaan. Sommige geleerden van hadeeth hebben hem als thiqah(betrouwbaar) beschouwd, maar Ahmad, Ibn Ma�een, Ibn al-Madeeni, al-Nasaa�i, al-Haakim en Abu Dawood beschouwden hem als da�eef. (zwak). 

Muhammad ibn �Abd-Allaah ibn Numayr zei over hem: Zijn hadith(overleveringen) zijn om afgewezen te worden, en hij voegt niks ergenss aan toe, en hij is niet sterk in hadeeth. Hij heeft munkar overlevering overgeleverd van Qataadah.

Ibn Hibbaan zei over hem: Hij heeft een slecht geheugen en hij maakt pijnlijke fouten. 

Al-Haafiz ibn Hajar zei over hem: (hij is) da�eef. 

3 � Zijn isnaad includeerd Qataadah, en hij is mudallis (geeft valse indruken betreffend de overlevering van hadeeth)en hij heeft niet duidelijk gezegd dat hij de hadeeth van een ander heeft gehoord. Het includeerd tevens al-Waleed ibn Muslim waarover al-Haafiz heeft gezegd: (Hij is) betrouwbaar, maar hij was ook mudallis en hij heeft niet duidelijk gezegd dat hij de hadeeth van een ander heeft gehoord.

Dit zijn de fouten in de hadieth waardoor deze hadeeth als da'eef (zwak) is bestempeld. Zie Fataawa al-Lajnah al-Daa�imah, Majallat al-Buhooth, 21/68. 

Terug naar boven
Aboe Imaan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 18:57

In naam van Allah, de Barmhartige, de Gendadevoole.

Dank je wel voor de correctie zuster.

Lof zij alleen aan Allah en moge vrede en zegeningen rusten op hem (Mohammed) na wie geen andere Profeet gekomen is.
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 19:21
In eerste instantie geplaatst door Aboe Imaan

In naam van Allah, de Barmhartige, de Gendadevoole.

Dank je wel voor de correctie zuster.



Wassalaamu 'Alaikoum aggie,

Wal7amdulillah, we zijn er immers om elkaar in het goede te helpen..

Wassalaam,
Oum Mujahid
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 11:43

Hallo allemaal,

wat fijn, zo'n open discussie. Ik leer hier echt iets van. Bedankt happylady3113

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 11:50

 

Oeghtie Leyla dat was een mooi stukje dat je plaatste..

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 12:01

A Selaam oe Ale'ykoem Fatiha,

Djazak Allahoe Ghajran zuster . Ik hoop dat ik ook voor anderen duidelijk ben geweest, in mijn reden tot frustratie.

Liefs Leyla.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2004 om 14:30

Salaam alaikom,

Ik draag alhamdoelilah nu al 9 jaar mijn hijab, ik was 12 jaar oud (zonder dwang/ puur uit vrijwilligheid).

Wat ik vaak in mijn omgeving hoor (van de meiden) die geen hoofddoek/hijab dragen is volgende:

- " Ik ga pas mijn hoofddoek dragen als ik ga trouwen" (wie houdt jou nu eigenlijk tegen)

- " Ik ga pas mijn hoofddoek dragen als ik er aan toe ben" (misschien ben je wel tot je 50e jaar nog niet aan toe en dan..??)

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet, je draagt een hijab omdat het een verplichting is. Dit heeft Allah (swt) niet voor niets opgedragen. Je hebt een schoonheid dat je moet verbergen, je hoeft het niet aan andere te laten zien. Want het gaat hen niets aan, ze hoeven niet te weten hoe groot jou Cup-maat is enz.

Deze schoonheid heeft Allah (swt) jou gegeven, het is iets van jou en insjallah voor jou man.

Er wordt wel gezegd dat er veel meiden zijn die goed zijn, ook al dragen ze geen hoofddoek. Waarom is het dan niet beter om voor deze meiden nog een last van hun schouder te halen. Door het dragen van een hijab heb je een "zonde"minder.

Wat is beter, jou lijstje met slechte daden tot nul daden te behalen, of het als meer te vermeenigvuldigen. Je krijgt door het dragen van hijab alleen maar hasanath van Allah (swt).

Mensen: de hasanath/beloningen van Allah (swt) liggen voor het oprapen, waarom laten de meeste mensen het gewoon liggen. Waar maken ze zich druk om??

Het is helemaal niet moeilijk om een hijab te dragen. Als je bang bent voor de reacties van mensen, nou schijt aan hun. Heb vrees voor Allah (swt). Accepteert je werkgever het niet, ga opzoek naar ander werk. Ik heb misschien wel makkelijk te praten, maar Allah test de mens om te kijken hoe diep zijn dinn is. En hoever ga jij?

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.