Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Salaat Al Istigaraah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Salaat Al Istigaraah
    Geplaatst op: 01 november 2005 om 14:39

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Assalamoe3leikoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu,

In al zijn zaken vraagt de mosilm de Hulp en Kracht van Allah de HoogVerhevene.Wanneer hem iets overkomt, zoekt hij bescherming in de gebeden waarin zijn ziel troost vindt en waarin zijn ongerustheid verlicht wordt. Als hij een enrom belangrijke beslissing moet nemen, dan keert hij zich tot dit speciale gebed, op zoek naar de leiding van Allah, Wanneer Allah hem in zijn werken leiding doet geven, dan gaat hij ermee door, zich niet zorgen makend omtrent de uitkomst daarvan, want voorwaar Allah is met hem.Maar wanneer Allah zijn project stopzet in ruil voor een andere ontwikkeling dan denkt hij daar niet meer over na. Door gebed vragen om Allah's Leiding is een van Allah's Zegeningen.Daarin ontmoet de aanbidder Zijn Heer, op zoek naar Zijn Leiding en datgene vragend wat in zijn voordeel is, wat Allah bepaald heeft en wat het beste is voor zijn leven.

Het is een zaak vanuit de traditie dat de profeet ( Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam)  gewoontegetrouw zijn metgezellen (ra) onderwees van dit zeer persoonlijke gebed, vragend om de juiste weg, precies zoals hij hen de verzen van de Qoraan leerde. Wanneer een moslim/a zich voorbereidt op een belangrijke taak, is het aan te bevelen Allah's Leiding hiervoor te vragen door het gebed Istigaarah te verrichten. Uiteindelijk vraagt men datgene wat men wenst en raadpleegt men het hart erover. Wanneer het antworod gunstig gezind is m.b.t. de kwestie dan behoort hij ermee voort te gaan, maar als het antwoord is dat men de zaak moet stoppen onderbreek dan je wens en stop ermee. Een moslim geeft nooit iets op mbt Allah en de Islaam, alleen wanneer er iets beters in de plaats wordt voortgebracht door Allah.

Bron : Waakt over uw gebeden van Muhammed Mahmud Al Sawwaf.

De doe3a van Al istigaraah zegt de persoon voorzichzelf, net zoals hij zelf medicijnen inneemt, met de volledige overtuiging dat Allah aan wie hij/zij het goede heeft gevraagd, hem ook daadwerkelijk zal leiden tot het Goede. Het Teken van het goede is dat Allah swt de daartoe leidende middelen vergemakkelijkt. pas op voor de geinnoveerde Istigaraah die gebasseerd is op dromen, het optellen van de namen van de twee echgenoten en andere zaken die geen basis hebben in het geloof.

Bron: uitleg van de zuilen van islaam en Imaan door Mohammed bin Jamil Zino

Djabier ibn abdellah Assalamie (moge Allah tevreden met hem zijn) heft gezegd:"De boodschapper van Allah (Allah vrede en zegen zij met hem) leerde zijn metgezellen Al iskhraha in alle zaken, zoals hij de soera's van de Qor'aan aan hun leerde. Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"Wanneer ��n van jullie met iets zit, dient hij twee rak'as te bidden buiten de verplichte gebeden. En te zeggen:" "Allahumma innie astakhieroeka bi �ilmieka wa astaqdieroeka biqoedratieka wa as-aloeka mien fadhlieka, fa-innaka taqdiroe walaa aqdir, wa ta�lamoe wa laa a�lam wa anta �aallaam l-ghoeyoeb, allahoemma in koenta ta�lamu enna hadaa l-amra (en je noemt je vraag waarmee je zit, bijvoorbeeld : een huwelijk met �..) khairoen li fie dienie wa ma�aashi wa aaqibatie amrie. Faqdoerhoe li wa yassierhoe lie thoemma baariek liee fiehie wa in koenta ta�lamuu anna haada l-amra sharroen lie fie dieniee wa ma�aashie wa �aaqibati amri fasrifhoe 'anni wasrifni 'anhoe waqdoer liya l-khayra 'haythoe kaana thoemma ardinie bihi" overgeleverd dor Boekharie: 6841.

"O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee.En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden."

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2005 om 06:06
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.