Druk de pagina | Sluit venster

Regels omtrent het inhalen van

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam Algemeen
Forum beschrijving: Algemene zaken over de Islaam
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=3561
Gedrukt op: 06 mei 2024 om 13:36


Onderwerp: Regels omtrent het inhalen van
Geplaatst door: Fi-Sabilillah
Onderwerp: Regels omtrent het inhalen van
Geplaatst op: 24 februari 2005 om 15:47

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

*******************************************************


[Elkhatab] regels omtrent het inhalen van het gebed?

Alhamdulillaah, het volgende is vertaald van Sheikh Mohammad Saali'h al
Moenadjied (moge Allah hem behouden) met betrekking tot het missen van
gebeden. Het logische vervolg hiervan, is de eerder gestuurde fatwa met
betrekking tot het inhalen van gebeden.

Moge Allah (Verhevene en Geprezen is Hij) de vertaler vergeven voor
eventuele fouten, zoals deze reeds zijn voorgegaan.


met betrekking tot het missen van een gebed, geldt een van de volgende 2
scenario's:

1) Het is mogelijk dat men per ongeluk het gebed mist, met een goede
sharie'ah excuus; bijvoorbeeld door vergeetachtigheid of slaap, dit terwijl
je altijd erg oplettend bent voor het op tijd verrichten van het gebed. In
dit geval heeft men een geldig excuus en dient het gebed verricht te
worden, wanneer men zich dit herinnert.

Het bewijs hiervoor, vinden we in de hadieth die overgeleveerd is in Sahieh
Moesliem (681). In deze hadieth wordt verteld hoe de rasoel ('aleihi
salaatoe wa salaam) en de metgezellen zich versliepen en zo het fajr-gebed
misten. De metgezellen begonnen elkaar te vragen, 'wat is de Kafaarah
(boetedoening, compensatie) voor onze verwaarlozing van het gebed? .... De
boodschapper van Allah ('aleihi salaatoe wa salaam) zei toen, dat men het
gebed dient te verrichten, wanneer men zich dit herinnert.

Dit betekent niet, dat een persoon expres dient te gaan slapen totdat de
toegestane tijd voor een gebed verstreken is, en vervolgens het verslapen
als excuus kan gebruiken. Een persoon dient zijn uiterste best om een gebed
op tijd te verrichten en alle middelen die mogelijk zijn hiervoor te
gebruiken. Wanneer men bijvoorbeeld �cht door de slaap overmeesterd wordt,
zoals in het geval van een man in de tijd van de rasoel ('aleihi salaatoe
wa salaam), dan pas heeft men een geldig excuus.

2) Wanneer men een gebed opzettelijk mist, dan is dit een grote zonde. Deze
zonde is zelfs zo zwaar, dat sommige geleerden zeggen dat een persoon die
dit doet, buiten de oevers van islaam valt - m.a.w. ongelovig is. (Zie
hiervoor Fataawa wa Maqaalaat Samaahat al-Sheikh Ibn Baaz, 10/374). Degene
die zijn gebeden opzettelijk mist, dient volgens de overeenstemming van de
geleerden oprecht berouw te tonen.

Met betrekking tot het inhalen van het gebed, is er ikhtilaaf (een
meningsverschil) tussen de geleerden; dient dit gebed wel of niet ingehaald
te worden en is het geldig of niet? De meeste geleerden waren van mening,
dat het gebed wel ingehaald moet worden en dat het ook geldig is; ondanks
het feit dat deze persoon een zondaar is, zoals sheikh ibn 'Oethaymien
geciteerd heeft in ash-Sharh al-Moemti', 2/89.

Sheikh al Islaam ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) was echter van
mening, dat het gemiste gebed niet geldig is en dat het niet voorgeschreven
is voor deze persoon om het in te halen. Ibn Taymiyyah zei in
al-Ikhtiyaaraat (34): het is niet voorgeschreven voor een persoon die zijn
gebed mist, om het in te halen. Indien het gebed wel ingehaald wordt, dan
is het niet geldig; in plaats hiervan dient deze persoon veel vrijwillige
(naafiel) gebeden te verrichten. Dit is de mening van een groep onder de
Salaf."

Een van de hedendaagse geleerden, die de mening van Ibn Taymiyyah als het
meest correct zag, is Sheikh ibn 'Oethaymien. Als bewijs hiervoor citeerde
hij de woorden van de profeet ('aleihi salaatoe wa salaam), "degene die een
handeling verricht, die niet in overeenstemming is met deze zaak van ons
(de Islaam) zal het verworpen zien." (Moettafaqoen 'aleih)

Men dient er dus naar te streven, om alle gebeden zoveel mogelijk op tijd
te verrichten. Allah zegt namelijk in de Qor-aan: "Voorwaar, het gebed is de
gelovigen op vastgestelde uren opgelegd" [Nisaa' 4:103]

En Allah weet het beste

Sheikh Mo'hammad Saali'h al Moenadjied

****************************************************

Nou heb ik een vraag hierover:

Als ik goed begrijp hoef ik dan bv als ik een gebed mis, omdat ik een film aan het kijken ben/klesten/school/werk(want die 2 zijn geen geldige excuus) gewoon uitstellen enz. , de gebed niet in te halen, maar berouw tonen en vrijwillige gebeden verrichten???

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe



-------------
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!




Antwoorden:
Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 24 februari 2005 om 16:54
Beste Fi,
deels bewonder ik Moslims om de ernst waarmee ze met de geboden uit
de Koran om gaan. Tegelijkertijd vind ik het ook treurig. het doet me zo
denken aan de vele eeuwen dat Christenen en vooral Joden meenden door
het naarstig navolgen van wetten en geboden welgevallen bij de
Almachtige te verwerven. Het werkt averechts! Weten we dan niet dat de
kleinste overtreding van een wetje overtreding van de hele Torah
betekent?
En moeten we ons er op laten voorstaan als het ons aan de buitenkant
aardig lukt om aan de wetten te voldoen? De vraag is hoe het er innerlijk
voorstaat. Niet voor niets waren de wetgeleerden de grootste vijanden
van Isa al Masieh; omdat hij in hun binnenste kon kijken.
Ergens op deze site las ik iets over goede en slechte mensen. De
werkelijkheid is dat er geen goede mensen bestaan; we hebben allemaal
de smet van Adam in ons binnenste en vallen daardoor onder de
heerschappij van Satan. De komst en het offer van de 2e Adam, Isa, was
nodig om ons van die macht te verlossen. We kunnen alleen een goed
leven leiden op grond van dat offer; uit genade en niet door ons te laten
voorstaan op goede daden.


Geplaatst door: malikah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 01:31

Nou heb ik een vraag hierover:

Als ik goed begrijp hoef ik dan bv als ik een gebed mis, omdat ik een film aan het kijken ben/klesten/school/werk(want die 2 zijn geen geldige excuus) gewoon uitstellen enz. , de gebed niet in te halen, maar berouw tonen en vrijwillige gebeden verrichten???

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

salem aleykoem oegti,

je moet het gebed inhalen �n veel vrijwillige gebeden verichten,

op de dag des oordeels gaat Allah swt. om jou 1verplichte gebeden vragen, een engel brengt dat bij hem, en ze gaan tellen,

als dat niet genoeg is, vraag t hij jou om je 2sunnah gebeden, die gaan ze ook tellen, als dat nog niet genoeg is vragen ze jou om jou 3vrijwillige gebeden.....

als dit voldoende is alles bij elkaar d�n pas gaan ze kijken naar de andere daden, is dit niet genoeg dan gaan ze ook niet verder kijken naar jouw andere daden.

inshaAllah heb ik het correct vertelt, moge Allah swt. mij vergeven als er iets niet correct is.Amien



-------------


Geplaatst door: het licht
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 03:40

salaam aleikum

 

er is wel een hadith die ook zegt dat als je 12 vrijwillige rakaats bid dan word er een huis in het paradijs gebouwd voor je en Allah weet het beste.

En zoals onze zuster malikah al zei zo zal dat gaan met alle andere verplichtingen er zal gekeken worden of je nog vrijwillig hebt gevast enz mocht je een paar dagen van het vasten gemist hebben of welke reden dan ook zal er gekeken worden of je nog soenna hebt gevast

wa aleikum salaam



Geplaatst door: Fi-Sabilillah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 07:47

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakat

Beste zuster malikah, ik ben een broeder(agie)

en dan, Ik vroeg dat vraag omdat in de tekst staat:

Sheikh al Islaam ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) was echter van
mening, dat het gemiste gebed niet geldig is en dat het niet voorgeschreven
is voor deze persoon om het in te halen. Ibn Taymiyyah zei in
al-Ikhtiyaaraat (34): het is niet voorgeschreven voor een persoon die zijn
gebed mist, om het in te halen. Indien het gebed wel ingehaald wordt, dan
is het niet geldig; in plaats hiervan dient deze persoon veel vrijwillige
(naafiel) gebeden te verrichten. Dit is de mening van een groep onder de
Salaf."

Een van de hedendaagse geleerden, die de mening van Ibn Taymiyyah als het
meest correct zag, is Sheikh ibn 'Oethaymien. Als bewijs hiervoor citeerde
hij de woorden van de profeet ('aleihi salaatoe wa salaam), "degene die een
handeling verricht, die niet in overeenstemming is met deze zaak van ons
(de Islaam) zal het verworpen zien." (Moettafaqoen 'aleih)

' Wanneer men een gebed opzettelijk mist, dan is dit een grote zonde. '

wat wordt er precies met opzettelijk bedoeld?, zijn dat de dingen die ik in mijn vraag heb genoemd?

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe



-------------
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 08:36
Beste mensen,
nogmaals, het gaat niet om het stipte naleven van door mensen bedachte
voorschriften over een religieus leven. God ziet het hart aan. Zo kan een
junk dichter bij Allah staan dan een radicale moslim met alle uiterlijke
kenmerken...
al die regels naleven dient vooral voor de zelfkick; het geeft je het gevoel
dat je op religieus gebied heel wat voorstelt. Dat is maar de vraag...


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 08:41
nogmaals, het gaat niet om het stipte naleven van door mensen bedachte
voorschriften over een religieus leven

De Islam is anders dan het Christendom. In de Islam is het strikt naleven van de gebedsregels juist nodig. Zo krijg je hasanats en wordt je zekerder van je plaats in de hemel. Een moslim aanraden dit streven op te geven staat volgens mij gelijk aan hem vragen de Islam op te geven.

-------------


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 09:04
Anne, heel duidelijk, maar geldt die opvatting ook niet voor menige Jood
en christen. Hebben we allemaal niet ergens het idee dat we de hemel/
het paradijs moeten verdienen? en natuurlijk is het niet de bedoeling dat
we er maar op los leven. We weten wel dat destijds de grootste
tegenstanders van Jezus degenen waren, die tot in de finesse meenden
vooral uiterlijke wetten en regels te moeten naleven.
Slechts door Gods Geest in ons hart toe te laten kunnen we een beetje in
staat zijn aan Zijn Liefdesnorm te voldoen. Dat gaat dwars tegen onze
religiositeit in en heeft alles te maken met relatie met God die heel
dichtbij ons wil zijn en ons van binnen uit wil leiden... Kan de Islam daar
tegen zijn?


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 09:13
Kan de Islam daar
tegen zijn?

Als christen begrijp ik je helemaal. Alleen door geloof worden we gered. Maar de relatie met God die je beschrijft is in de Islam anders. Allah wil dat je de voorschriften uit de Koran en Ahadith strikt naleeft. Met dit en met genade van Allah komt men in de hemel. Dat deze voorschiften vaak doen denken aan Mat6:7 daar heeft men geen boodschap aan. Voorschrift is voorschrift.

-------------


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 09:29
Wat dom van mij dat ik dat niet zo in de gaten had. Je bent er als moslim
dan wel druk mee als de zaken zo liggen en dan is er nog steeds die
vraag hoe het met de binnenkant zit... of geldt het voor de Moslim niet
hoe het er met je hart voor staat?


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 11:30
Bedoel je dat sarcastisch? Het heeft gewoon niet veel zin om met Moslims in discussie te gaan over uiterlijkheden zoals vorm van gebed omdat zij een ander idee hebben bij een relatie met God.

-------------


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 11:47

Assalamoe alykoem,

twee voorwaardes behoort men na te komen, zodat zijn/haar aanbiddingsdaad geaccepteerd wordt:

1 de zuivere intentie, dat je de daad verricht omwille van Allah, niet omwille van andere zaken en/of personen. omwille van Allah vallen veel aspecten eronder, zoals omwille van de liefde van Allah, zodat Allah van jou zal houden, en ook omwille van het behagen van Allah.

2 de aanbiddingsdaad behoort precies verricht te worden zoals de profeet dat gedaan heeft, op de manier hoe de boodschapper van Allah dat deed, aangezien hij de persoon is die de godsdienst van Allah verkondigt, en hij ook de meeste kennis erover heeft, door de openbaringen die hij van Allah ontvangt.



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: Jaseena
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 11:56

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Beste mensen,
nogmaals, het gaat niet om het stipte naleven van door mensen bedachte
voorschriften over een religieus leven. God ziet het hart aan. Zo kan een
junk dichter bij Allah staan dan een radicale moslim met alle uiterlijke
kenmerken...
al die regels naleven dient vooral voor de zelfkick; het geeft je het gevoel
dat je op religieus gebied heel wat voorstelt. Dat is maar de vraag...

Allah kijkt naar onze harten en niet naar ons uiterlijk.
Je hecht toch het meeste waarde aan iets wat een eeuwigheid meegaat, daar gaat het om als we het hebben over onze harten, wat gevangen zit in onze lichamen.
En door die buitenkant aangenaam te maken naar wensen van de Maker, zo zal het hart open staan voor de waarheid.

Het gaat om de intenties die men heeft en met zich mee draagt.
Moslim worden omdat je vriendje dat is, dan zou ik zeggen dat het niet de juiste intentie is, want blijkbaar ken je de werkelijke reden niet waarom je je tot God keert, maar meer om wat mensen van je verwachten, maar wie weet dat men via zo'n omweg toch in contact zullen komen met Allah...

Allahu a3lem



-------------
4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 12:26
In eerste instantie geplaatst door Jaseena

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Beste mensen,
nogmaals, het gaat niet om het stipte naleven van door mensen bedachte
voorschriften over een religieus leven. God ziet het hart aan. Zo kan een
junk dichter bij Allah staan dan een radicale moslim met alle uiterlijke
kenmerken...
al die regels naleven dient vooral voor de zelfkick; het geeft je het gevoel
dat je op religieus gebied heel wat voorstelt. Dat is maar de vraag...

Allah kijkt naar onze harten en niet naar ons uiterlijk.
Je hecht toch het meeste waarde aan iets wat een eeuwigheid meegaat, daar gaat het om als we het hebben over onze harten, wat gevangen zit in onze lichamen.
En door die buitenkant aangenaam te maken naar wensen van de Maker, zo zal het hart open staan voor de waarheid.

Het gaat om de intenties die men heeft en met zich mee draagt.
Moslim worden omdat je vriendje dat is, dan zou ik zeggen dat het niet de juiste intentie is, want blijkbaar ken je de werkelijke reden niet waarom je je tot God keert, maar meer om wat mensen van je verwachten, maar wie weet dat men via zo'n omweg toch in contact zullen komen met Allah...

Allahu a3lem

Je hart....Of je gevoelens en daden zitten niet gevangen.Anders kon je geen gevoelens delen met anderen.Het leven en de wereld is geen gevangenis. En als je bewondering hebt voor de eeuwigheid....Dan zou je eigenlijk moeten weten dat dit er een onderdeel van is.De tijd staat immers niet stil voor ons.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 14:01
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,


twee voorwaardes behoort men na te komen, zodat zijn/haar
aanbiddingsdaad geaccepteerd wordt:


1 de zuivere intentie, dat je�de daad verricht omwille van Allah, niet
omwille van andere zaken en/of personen. omwille van Allah vallen veel
aspecten eronder, zoals omwille van de liefde van Allah, zodat Allah van
jou zal houden, en ook omwille van het behagen van Allah.


2 de aanbiddingsdaad behoort precies verricht te worden zoals de
profeet dat gedaan heeft, op de manier�hoe de boodschapper van Allah
dat deed, aangezien hij de persoon is die de godsdienst van Allah
verkondigt, en hij ook de meeste kennis erover heeft, door de
openbaringen die hij�van Allah�ontvangt.



Gelukkig! Het wordt beaamd dat het vooral een hartsaangelegenheid is.
Het gaat dus vooral om punt 1. Even afgezien van (bijna) naakt
rondlopen, dan kan het toch ook zijn dat punt 2 meer afhankelijk is van
tijdperk en cultuur... Ik las ergens op dit forum, dat vrouwen er naar
verlangden om geheel gesluierd door het leven te gaan. Ik kan mij niet
voorstellen dat dat Gods wil is. Temeer daar in landen waar de Islam
conservatief beleefd wordt de vrouwen juist verlangen naar het afleggen
van al die bedekking die hen wel moet hinderen om goede werken te
verrichten. Zo ook de mannen met hun pyama's en lange baarden en
bakkersmutsjes. (sorry, ik geef alleen maar aan, waar het vanuit de
nederlandse cultuur aan doet denken) Het lijkt mij niet handig bij het
zoeken van een passende baan.


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 16:26

In eerste instantie geplaatst door Anne

Bedoel je dat sarcastisch? Het heeft gewoon niet veel zin om met Moslims in discussie te gaan over uiterlijkheden zoals vorm van gebed omdat zij een ander idee hebben bij een relatie met God.

Zou het wel zin hebben om met een christen of een jood in discussie te gaan over onderwerpen met betrekking tot het geloof?



Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 16:38

In eerste instantie geplaatst door postpentacost



Gelukkig! Het wordt beaamd dat het vooral een hartsaangelegenheid is.
Het gaat dus vooral om punt 1. Even afgezien van (bijna) naakt
rondlopen, dan kan het toch ook zijn dat punt 2 meer afhankelijk is van
tijdperk en cultuur... Ik las ergens op dit forum, dat vrouwen er naar
verlangden om geheel gesluierd door het leven te gaan. Ik kan mij niet
voorstellen dat dat Gods wil is. Temeer daar in landen waar de Islam
conservatief beleefd wordt de vrouwen juist verlangen naar het afleggen
van al die bedekking die hen wel moet hinderen om goede werken te
verrichten. Zo ook de mannen met hun pyama's en lange baarden en
bakkersmutsjes. (sorry, ik geef alleen maar aan, waar het vanuit de
nederlandse cultuur aan doet denken) Het lijkt mij niet handig bij het
zoeken van een passende baan.

Ik moet zeggen dat je het nu nogal negatief beschrijft. Het doel van de sluier is te voorkomen dat mannen achter je aanrennen zo van ik wil ...! Ik zeg het een beetje zwart-wit nu, maar zo zit het wel in elkaar. Het is ook een bepaalde identiteit die je daardoor aanneemt. En een bepaalde nederheid jegens God. Het volgen van zijn regels. In het christendom gingen de vrouwen vroeger ook gesluierd, de zusters in kloosters nu nog steeds. Ik vraag me af waarom zoveel mensen daarvan af zijn gestapt. Wilden zij zichzelf liever verleidelijk opstellen tegenover de mannen, dan de regels die God voor ons gemaakt heeft zodat wij een beter leven zullen leiden naleven? Het zijn de regels die God voor ons gemaakt heeft. Niet alleen in de Islaam maar ook in het Christendom. Waarom word daar niet meer naar gehandeld? Dit is niet alleen in het Christendom maar ook in de Islaam als je kijkt naar de grote steden in Turkije en Marokko etc.. Bijna niemand draagt daar nog een hoofddoek. Waarom? Omdat de Islaam met de tijd mee moet gaan? De westerse tijd? De tijd waarin sex, en vieze porno op tv de normaalste zaak van de wereld zijn? Waarom is tijd een excuus om de regels van God niet meer na te leven?

Groetjes Thara



Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 16:56

[/QUOTE] Je hart....Of je gevoelens en daden zitten niet gevangen.Anders kon je geen gevoelens delen met anderen.Het leven en de wereld is geen gevangenis. En als je bewondering hebt voor de eeuwigheid....Dan zou je eigenlijk moeten weten dat dit er een onderdeel van is.De tijd staat immers niet stil voor ons. [/QUOTE]

De wereld is een gevangenis voor de gelovige, en een paradijs voor de ongelovige.

Ik vind zelf dat dit wel klopt. Het is makkelijker om toe te geven aan de wereldse verlangens dan aan de regels van God in veel gevallen, omdat het soms veel kracht vergt om bepaalde regels te volgen. Bijv. ik sta ( in deze periode ) om 6 uur op om het ochtendgebed te verrichten. Ik zou liever blijven liggen. Maar omwille van Allah Subhana wa Ta'ala sta ik ( meestal ) toch op omdat ik weet dat ik daarvoor beloond zal worden. Maar die beloning zal voor mij waarschijnlijk nog lang duren. Als je iets goed doet, word je daar in de meeste gevallen voor beloond. Maar wat betreft het geloof, de echt beloning zul je pas krijgen wanneer je dood gaat. Dus daarom kan het leven soms een gevangenis zijn omdat je die beloning nu nog niet krijgt maar toch veel energie en kracht besteedt aan het geloof, en verlang je naar de dood, zodat je naar het Paradijs kunt insha'Allah. Ik formuleer het een beetje triest nu, maar zo kan het soms wel aanvoelen. Voor mij persoonlijk geeft het gebed etc. meestal veel voldoening, en wacht ik niet echt op een beloning. Maar je hebt van die dagen waarbij kracht je een beetje te kort schiet.

Groetjes Thara



Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 16:58

Als ik goed begrijp hoef ik dan bv als ik een gebed mis, omdat ik een film aan het kijken ben/klesten/school/werk(want die 2 zijn geen geldige excuus) gewoon uitstellen enz. , de gebed niet in te halen, maar berouw tonen en vrijwillige gebeden verrichten???

Ik vind dit nogal slechte redenen om het gebed te missen. Ik zou zeggen zet die film dan maar even op pauze, en ga als je klaar bent maar weer verder met kijken.



Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 17:15
In eerste instantie geplaatst door tarah

Je hart....Of je gevoelens en daden zitten niet gevangen.Anders kon je geen gevoelens delen met anderen.Het leven en de wereld is geen gevangenis. En als je bewondering hebt voor de eeuwigheid....Dan zou je eigenlijk moeten weten dat dit er een onderdeel van is.De tijd staat immers niet stil voor ons. [/QUOTE]

De wereld is een gevangenis voor de gelovige, en een paradijs voor de ongelovige.

Ik vind zelf dat dit wel klopt. Het is makkelijker om toe te geven aan de wereldse verlangens dan aan de regels van God in veel gevallen, omdat het soms veel kracht vergt om bepaalde regels te volgen. Bijv. ik sta ( in deze periode ) om 6 uur op om het ochtendgebed te verrichten. Ik zou liever blijven liggen. Maar omwille van Allah Subhana wa Ta'ala sta ik ( meestal ) toch op omdat ik weet dat ik daarvoor beloond zal worden. Maar die beloning zal voor mij waarschijnlijk nog lang duren. Als je iets goed doet, word je daar in de meeste gevallen voor beloond. Maar wat betreft het geloof, de echt beloning zul je pas krijgen wanneer je dood gaat. Dus daarom kan het leven soms een gevangenis zijn omdat je die beloning nu nog niet krijgt maar toch veel energie en kracht besteedt aan het geloof, en verlang je naar de dood, zodat je naar het Paradijs kunt insha'Allah. Ik formuleer het een beetje triest nu, maar zo kan het soms wel aanvoelen. Voor mij persoonlijk geeft het gebed etc. meestal veel voldoening, en wacht ik niet echt op een beloning. Maar je hebt van die dagen waarbij kracht je een beetje te kort schiet.

Groetjes Thara

[/QUOTE]

Ja maar goede dicipline wil nog niet zeggen dat je gevangen zit.Of voel je je gevangen omdat je je aan Allah's regels moet houden?Je weet toch dat Allah dit niet doet om je een gevangenis gevoel te geven......Maar om je te laten inzien dat goed zijn belangrijk voor je zelf is en je medemens.



Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 17:19
Jah dat klopt. Maar soms doe je dingen met tegenzin, bijvoorbeeld omdat je moe bent, of omdat je liever iets anders zou willen doen, en op zulke momenten kan het aanvoelen alsof je in een gevangenis bent, en zodra je dood bent, en insha'Allah naar het Paradijs gaat, zul je bevrijdt worden. Het komt ook omdat we leven in een wereld waar we soms niet in willen leven door al de slechte dingen die om ons heen gebeuren, en door de beproevingen die we moeten ondergaan.


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 17:25

In eerste instantie geplaatst door tarah

Jah dat klopt. Maar soms doe je dingen met tegenzin, bijvoorbeeld omdat je moe bent, of omdat je liever iets anders zou willen doen, en op zulke momenten kan het aanvoelen alsof je in een gevangenis bent, en zodra je dood bent, en insha'Allah naar het Paradijs gaat, zul je bevrijdt worden. Het komt ook omdat we leven in een wereld waar we soms niet in willen leven door al de slechte dingen die om ons heen gebeuren, en door de beproevingen die we moeten ondergaan.
Het valt je zwaar bedoel je?Weet dan dat als je intentie gedurende je leven goed is geweest,Allah je echt niet vergeten is.

Maar wat nu als Allah daar dezelfde regels heeft?



Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 17:31

Nee, mij valt het over het algemeen niet zwaar. Ik vind veel voldoening in mijn geloof, en heb me nooit eerder zo gelukkig gevoeld als dat ik me nu voel, maar soms voel ik me wel zo jah. Maar dat is dan omdat ik gewoon even de kracht niet meer heb om verder te gaan, omdat het geloof bij mij veel energie vereist. Dit is ook wel een beetje mijn eigen schuld omdat ik echt leergierig ben wat betreft het geloof, en er ook echt veel tijd aan besteed. Dan over die intentie. Een goede intentie, daar kom je inderdaad al heel ver mee. Maar jou daden moeten daar ook mee samenhangen. Stel je voor, ik geloof dat ik geen mensen mag vermoorden maar ik doe het toch ( ik noem nu maar iets onzinnigs hoor ) Dan zou ik nog steeds verkeerd bezig zijn, ook al denk ik van dat kan ik beter niet doen. Ow, ennuhm, Als Allah Subhana wa Ta'ala regels voor ons zou hebben in het Paradijs, dan zullen wij die veel anders beleven dan dat we doen in dit leven denk ik zelf.

Groetjes Thara



Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 17:53
In eerste instantie geplaatst door tarah

Nee, mij valt het over het algemeen niet zwaar. Ik vind veel voldoening in mijn geloof, en heb me nooit eerder zo gelukkig gevoeld als dat ik me nu voel, maar soms voel ik me wel zo jah. Maar dat is dan omdat ik gewoon even de kracht niet meer heb om verder te gaan, omdat het geloof bij mij veel energie vereist. Dit is ook wel een beetje mijn eigen schuld omdat ik echt leergierig ben wat betreft het geloof, en er ook echt veel tijd aan besteed. Dan over die intentie. Een goede intentie, daar kom je inderdaad al heel ver mee. Maar jou daden moeten daar ook mee samenhangen. Stel je voor, ik geloof dat ik geen mensen mag vermoorden maar ik doe het toch ( ik noem nu maar iets onzinnigs hoor ) Dan zou ik nog steeds verkeerd bezig zijn, ook al denk ik van dat kan ik beter niet doen.Ow, ennuhm, Als Allah Subhana wa Ta'ala regels voor ons zou hebben in het Paradijs, dan zullen wij die veel anders beleven dan dat we doen in dit leven denk ik zelf.

Groetjes Thara

Met intentie bedoel ik iets anders....Als jij je uiterste best doet,maar niet altijd alles goed voor elkaar krijgt.Dan weet Allah echt wel wat hij aan je heeft.Hij ziet echt niet alles zwart wit.In de Koraan staat een stukje,dat Allah de mens niets opdraagd wat het niet kan dragen.Wat zou Allah daar mee hebben bedoeld?



Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 25 februari 2005 om 22:34
jah dat is ook zo maar dat wil niet zeggen dat je er geen moeite voor hoeft te doen


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 01:08
Zou het wel zin hebben om met een christen of een jood in discussie te gaan over onderwerpen met betrekking tot het geloof?

Inderdaad niet. Het heeft volgens mij geen zin om iemand te zeggen: "Joh dat slaat toch nergens op" als diegene gelooft dat dat zo hoort.

-------------


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 03:58
okay ik ben blij dat je er zo over denkt. Ik vind dat je gelijk hebt hoor. Heb mezelf ook voorgenomen om niet meer met christenen of ongelovigen in discussie te gaan, omdat het toch vastgeroest zit.


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:01
In eerste instantie geplaatst door tarah

jah dat is ook zo maar dat wil niet zeggen dat je er geen moeite voor hoeft te doen
Dat zegt Allah ook niet.Maar als het je een keer te veel wordt,of je hebt op sommige momenten de mogelijkheid niet om iets op tijd uit te voeren.Dan verlangt Allah van jou niet het ondraagelijke,hij geeft je hierin wat ruimte.Hij verlangt echter wel dat je hier geen misbruik van maakt.Allah is barmhartiger als de meeste mensen denken hoor.


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:03
In eerste instantie geplaatst door tarah

okay ik ben blij dat je er zo over denkt. Ik vind dat je gelijk hebt hoor. Heb mezelf ook voorgenomen om niet meer met christenen of ongelovigen in discussie te gaan, omdat het toch vastgeroest zit.
 Jij verloochend Allah en jezelf niet.Jou geloof is en blijft jou geloof


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:06
In eerste instantie geplaatst door tarah

Als ik goed begrijp hoef ik dan bv als ik een gebed mis, omdat ik een film aan het kijken ben/klesten/school/werk(want die 2 zijn geen geldige excuus) gewoon uitstellen enz. , de gebed niet in te halen, maar berouw tonen en vrijwillige gebeden verrichten???

Ik vind dit nogal slechte redenen om het gebed te missen. Ik zou zeggen zet die film dan maar even op pauze, en ga als je klaar bent maar weer verder met kijken.

Zie je wel.....


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:13

Allah Subhana wa Ta'ala zou mijn niet vergeven denk ik als ik mijn gebed over zou slaan tenzij ik daar echt een goede reden voor heb, bijv. dat ik lichamelijk niet meer kan door omstandigheden, of omdat ik oprecht berouw toon daarvoor.  Uiteindelijk gaat het erom hoe zwaar je weegschaal met je goede daden weegt. En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven. Jij in tegenstelling bent heel makkelijk wat betreft het geloof denk ik. Vertel eens, denk je dat je in de hemel zult komen?



Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:23
In eerste instantie geplaatst door tarah

Allah Subhana wa Ta'ala zou mijn niet vergeven denk ik als ik mijn gebed over zou slaan tenzij ik daar echt een goede reden voor heb, bijv. dat ik lichamelijk niet meer kan door omstandigheden, of omdat ik oprecht berouw toon daarvoor.  Uiteindelijk gaat het erom hoe zwaar je weegschaal met je goede daden weegt. En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven. Jij in tegenstelling bent heel makkelijk wat betreft het geloof denk ik. Vertel eens, denk je dat je in de hemel zult komen?

Die kans is voor mij niet groot.Allah heeft met mij nog een appeltje te schillen.  


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:33
In eerste instantie geplaatst door tarah

En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven.

Ruud, volgens mij ben jij juist heel erg gericht op 'het goede doen' en minder op het 'juiste geloof aanhangen' toch?

-------------


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:39

In eerste instantie geplaatst door Anne

In eerste instantie geplaatst door tarah

En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven.

Ruud, volgens mij ben jij juist heel erg gericht op 'het goede doen' en minder op het 'juiste geloof aanhangen' toch?
Ja.....Maar ik draag het gewicht van het verleden wel met me mee.Ik had het niet voor niets over 2 haantjes.

Ken je dit stukje.....

De onwetendheid.....De wetendheid.....En de alwetendheid....

Ik zit in de laatste fase....En in mijn 2 vorige hangt de ballans de verkeerde kant op.Ik heb nog maar een kans en doe mijn best voor de rest.Maw ik doe mijn best om de mensen elkaar te leren begrijpen en samen te brengen,zodat zij mijn pad niet volgen door geweld straks.

Er MOET wederzijds respect komen,anders wint Satan het van de mens.En mensen die niet inzien dat Allah alle mensen gelijk heeft gezet aan elkaar,begaan een grove denkfout.Want er zijn maar 2 soorten mensen zij die slecht zijn en zij die goed zijn.En dat verschil zit hem echt niet in gebed,of het dragen van een hoofddoek of het dragen van een keppeltje of kruisje om je nek.



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 12:15
In eerste instantie geplaatst door tarah

Allah Subhana wa Ta'ala zou mijn niet vergeven denk
ik als ik mijn gebed over zou slaan tenzij ik daar echt een goede reden
voor heb, bijv. dat ik lichamelijk niet meer kan door omstandigheden, of
omdat ik oprecht berouw toon daarvoor. �Uiteindelijk gaat het erom hoe
zwaar je weegschaal met je goede daden weegt. En als je die goed wilt
vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven. Jij in
tegenstelling bent heel makkelijk�wat betreft�het geloof denk ik. Vertel
eens, denk je dat je in de hemel zult komen?



beste Tarah,
ik heb geen oordeel over mensen die naarstig proberen bepaalde wetten
na te volgen. Ik heb daar zelfs respect voor. En zelf probeer ik dat ook.
Alleen geloof ik niet dat dat genoeg is om ons in het paradijs te brengen.
Ik ben het met je eens dat de westerse cultuur in een aantal opzichten
volkomen ontaard is. Maar in het Victoriaanse tijdperk (toen er zeer
strakke kledingsnormen geldig waren), toen raakten mannen al helemaal
sexueel opgewonden als ze per ongeluk de enkel van een vrouw zagen.
Reken maar dat er veel stiekum gerotsooi was.
Ik heb in het verleden veel gereisd, vooral in Islamitische landen en op
zo'n reis was mijn vrouw eens meegegaan. Ze kleedde zich, rekening
houdend met de normen van die landen, uiterst kuis. Maar als ik met haar
over straat liep, dan werd ze verschillende keren door passerende
mannen aangeraakt op een manier die ik je verder niet wil beschrijven. In
niet -Islamitische landen is dat ons nooit overkomen. Ik heb dus
gesignaleerd dat al te strakke regels alleen maar gefrustreerde mensen
oplevert. Hier ligt misschien ook een verklaring waarom het in onze
cultuur allemaal wat ruimer geworden is, al ben ik het met je eens dat het
behoorlijk doorgeschoten is.
De apostel Paulus leert ons in dat verband dat de wet niet de zonde
beperkt, maar juist activeert. Niet omdat die regel zo slecht is, maar
omdat de mens slecht is. Iedereen weet dat wij van nature overtreders
zijn, niet een enkeling maar iedereen. conclusie; God heeft in zijn
alwetendheid die regels in het leven geroepen, niet om ons te
onderdrukken en te pesten of gehoorzame robotjes te maken, maar
opdat wij juist zouden ontdekken dat wij altijd te kort schieten en
afhankelijk zijn van zijn genade en barmhartigheid. Alleen met dat besef
van ons grote tekort (en met nog een heel belangrijk ander aspect) kan
God iets met ons en onze gebeden aanvaarden.
Ik vind het heel sterk dat je, soms tegen de verdrukking in, je gebeden op
de vastgetelde tijden wilt doen. Daar heb ik ook zo mijn ervaringen mee.
Ik heb daarin ontdekt dat het veel uitmaakt vanuit welke intentie ik daar
aan wil voldoen. Als ik het louter doen om aan een regel te voldoen dan
kom ik er slecht toe en geeft het mij weinig voldoening. Maar als ik een
verlangen heb om in dat gebed God te ontmoeten en me over te geven
aan zijn liefde en barmhartigheid, dan moet ik wel even de knop
omzetten, maar dan kan ik er geen genoeg van krijgen om God te
aanbidden. Op zo'n moment ontdek ik weer eens hoe goed en ruim god
is en wat ik mis als ik verzuim om te bidden.

Tarah, er is een kloof tussen Moslims en christenen en dat heeft vooral te
maken met de vraag wie Jezus is. Verder is er veel dat wij mensen
gemeen hebben en juist die herkenning brengt ons dichter bij elkaar.


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 12:34
Ik zeg ook niet dat alleen het gebed al voldoende is om in het Paradijs te komen. Volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Het gebed is gewoon een van de dingen die jou de weg naar het Paradijs vergemakkelijken. En ook geduld, en vriendelijkheid tegen anderen delen daarin mee. En ook het bedekken van het lichaam delen daarin mee. Alle regels die Allah Subhana wa Ta'ala ons gegeven heeft delen daarin mee. Hij heeft ons niet voor niks die boeken gestuurd. Wat was het nut van al die profeten die door barre tijden zijn gegaan? Zodat wij dan daarna maar even schijt moesten hebben aan die regels en gewoon doen wat we zelf het liefste willen? Zo zie ik het niet, sorry...

-------------
Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 26 februari 2005 om 14:41
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, want ik proef zuivere intentie. de
regel die je onder je postings hebt staan spreekt voor zich. Maar we
moeten wel doen wat we zelf willen, zolang dat het verlangen is om op te
gaan in die zon, die we meer voelen dan zien. Regels hebben pas het
beoogde effect als ze in ons hart geschreven staan en niet alleen in een
boek; al is dat boek nog zo heilig. Als we met God leven, dan doen we
haast vanzelf wat naar zijn wil is, omdat God ons daar dan ook van
binnen uit in leidt en de kracht voor geeft.


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 27 februari 2005 om 15:09

Daar heb je helemaal gelijk ik. Maar toch zullen er ook dan nog steeds momenten zijn wanneer de duivel op je schouder komt zitten en je slechte dingen in gaat fluisteren. Zo van nee Thara ga maar gewoon lekker tv kijken, het gebed kan je wel een keertje overslaan. Of als ik kwaad raak op iemand, en ik mezelf vergeet te vermanen en niet geduldig kan blijven. In zulke gevallen doe je wel wat je zelf wilt, en daar moet je tegen vechten. Want je weet zelf dat het beter is om het gebed te verrichten dan die nutteloze film te kijken, en je weet dat het beter is om geduldig te blijven wanneer iemand je mateloos irriteert dan dat je al je agressie op diegene stort. Dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen. Perfect kun je niet zijn, maar je kunt er altijd naar streven, in ieder geval proberen snappie? :)

Groetjes Thara



-------------
Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 27 februari 2005 om 16:00
Ik snap. ken die strijd zelf ook wel en verlies m ook nogal eens. Laat
liever een sterker Persoon voor me strijden.
maar Allah is vol vergeving en erbarmen; toch?

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 28 februari 2005 om 13:13

Jah, dat klopt ook. En als je oprecht berouw toont dan zal Allah Subhana wa Ta'ala je daar ook wel voor vergeven, maar eens houdt het op snap je. Je kunt het niet te bont maken. En wij mensen maken heel veel zondes op een dag. Moet je maar eens goed bij stil staan wat je allemaal slecht doet op een dag. Maar goed, wat ik probeer te zeggen is... Dat Allah Subhana wa Ta'ala zo Barmhartig en Meest Vergevingsgezind is, is voor mij geen excuus om dan maar laks om te gaan met Zijn regels...

Groetjes Thara



-------------
Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 28 februari 2005 om 17:01
Weten we zeker dat al de regels die we leren de regels zijn die Allah ons
gegeven heeft? Staan er niet minder regels in de Koran dan dat er
voorgeschreven zijn? Veel religieuze regels worden gewoon door mensen
bedacht. en ik zeg maar; hoe meer regels hoe meer zondes.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: miss layla
Geplaatst op: 28 februari 2005 om 17:15

Ik zou zeggen (en ik zeg) noem een voorbeeld..



-------------


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 28 februari 2005 om 17:56
zover ik weet zijn er veel regels waaraan moslims zich moeten/willen
houden, die niet duidelijk zo in de koran staan, bijvoorbeeld over de
burkah en over moslims die bijvoorbeeld christen worden of over de
manier van bidden en de tijden en lengtes van gebeden enz. In het
christendom bestaan ook heel veel regels die niet zo door Jezus
opgedragen zijn, maar die mensen toch moeten naleven.

-------------
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 01 maart 2005 om 12:33
Ik volgde de discussie over regels tussen tarah en postpentacost en ik lees net iets in de krant wat hier precies op aansluit.

De Islam is net als het Jodendom een orthopraxie: het biedt heil via gedragsregels. De Islam kent geen erfzonde en dus ook geen verlossing. God zendt zijn profeten niet om de mensheid te verlossen maar om haar op te voeden door het openbaren van door God voorgeschreven gedragsregels. In het navolgen van die regels zit het heil.

Het Christendom, in welke versie dan ook, is daarentegen een orthodoxie: het gaat om de juiste manier van geloven. Het preekt van verlossing van zonden, met name de erfzonde, waarvoor Jezus als ge�ncarneerde God op aarde verscheen zodat door zijn verlossende kruisdood degenen die in hem geloven toegang hebben tot het hiernamaals.

Dit is een fundamenteel verschil en ook de oorzaak van onbegrip over en weer: christenen en westerlingen zien de Islam als een orthodoxie en denken dat er discussie over het geloof mogelijk is. Dat is niet zo. Regels van God zijn regels van God.


Geplaatst door: miss layla
Geplaatst op: 01 maart 2005 om 14:03

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

zover ik weet zijn er veel regels waaraan moslims zich moeten/willen
houden, die niet duidelijk zo in de koran staan, bijvoorbeeld over de
burkah en over moslims die bijvoorbeeld christen worden of over de
manier van bidden en de tijden en lengtes van gebeden enz. In het
christendom bestaan ook heel veel regels die niet zo door Jezus
opgedragen zijn, maar die mensen toch moeten naleven.

Als je een moslim bent betekent dat dat je volgend de Koran en de Sunnah moet leven. Een burkah dragen is volgens de sunnah, omdat de vrouwen vd Profeet (vzmh) ook hun gezichten verborgen voor andere mannen. Dus wij leven niet uitsluitend volgens de Koran.



-------------


Geplaatst door: tarah
Geplaatst op: 02 maart 2005 om 14:34

In eerste instantie geplaatst door Anne

Ik volgde de discussie over regels tussen tarah en postpentacost en ik lees net iets in de krant wat hier precies op aansluit.

De Islam is net als het Jodendom een orthopraxie: het biedt heil via gedragsregels. De Islam kent geen erfzonde en dus ook geen verlossing. God zendt zijn profeten niet om de mensheid te verlossen maar om haar op te voeden door het openbaren van door God voorgeschreven gedragsregels. In het navolgen van die regels zit het heil.

Het Christendom, in welke versie dan ook, is daarentegen een orthodoxie: het gaat om de juiste manier van geloven. Het preekt van verlossing van zonden, met name de erfzonde, waarvoor Jezus als ge�ncarneerde God op aarde verscheen zodat door zijn verlossende kruisdood degenen die in hem geloven toegang hebben tot het hiernamaals.

Dit is een fundamenteel verschil en ook de oorzaak van onbegrip over en weer: christenen en westerlingen zien de Islam als een orthodoxie en denken dat er discussie over het geloof mogelijk is. Dat is niet zo. Regels van God zijn regels van God.

Hallo Anne,

Ik vind niet dat dat artikel totaal uit waarheid bestaat. Het is wel zo dat de Islaam meer aandacht besteed aan de regels van God dan het Christendom, maar dat wil niet zeggen dat wij niet verlost willen worden. Voor ons betekent die verlossing net zoveel als voor een Christen, voor mij tenminste wel. De verlossing is juist de reden dat wij de regels van Allah volgen. Het verschil is dus dat moslims meer waarde hechten aan de regels van Allah Subhana wa Ta'ala dan dat christenen dat doen. Ik vind dit niet een slecht iets. Ik vind ook wel dat de Islaam en het Jodendom nogal negatief worden beschreven in dit artikel. Waarschijnlijk door een christen geschreven.  Maar dat maakt niet uit natuurlijk, iedereen zijn eigen mening.

Liefs Thara



-------------
Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 02 maart 2005 om 14:56
Het stond wel in een niet-christelijke krant he.
Ik heb het misschien niet goed verwoord toen ik zei: 'dus ook geen verlossing'. Volgens Moslims is er geen erfzonde, dus ook niet zo'n gebondenheid aan het kwaad. Christenen geloven dat we allemaal vast zitten aan het kwaad, dus dat we daarvan verlost moeten worden. Deze verlossing is essentieel. De hele bijbel is daarop gericht, vanaf genesis al. Het verschil tussen leven en dood is volgens ons dat je die verlossing aanpakt. Volgens Moslims is dat niet het essentiele, maar geloof in Allah, zijn profeten en de regels volgen die hij opdraagt.



Druk de pagina | Sluit venster