Assalamoe alykoem,
Zwijgen is Goud!
"Als praten zilver is, dan is zwijgen goud!", een fraaie gezegde uitgesproken door de wijze man Loeqman, gericht aan zijn geliefde zoon, toen hij hem een raad gaf. Zonder twijfel is dit een uitmuntende raad, als de mensen het na zullen komen, zullen ze zelf de rust vinden, en anderen de rust bezorgen.
Merk je niet dat het gevaar van de tong zo groot is, ondanks zijn kleine vorm ? En niemand zal de kwaad van zijn tong ontlopen, behalve degene die deze vast bindt met de islamitische regels. Zo zal deze de eigenaar ervan beschermen tegen allerlei angstige oorzaken.
Echter, wie zijn tong de vrijheid geeft, en niet waakzaam is op wat hij uitkraamt, zal de duivel hem meesleuren naar allerlei paden van onheil en zal met hem hand in hand wandelen tot de rand van een ravijn, dat met hem in het vuur van de Hel stort.
Mo'ad ibn Djabal (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: ' Ik zei: O, boodschapper van Allah! Noem me eens een handeling waardoor ik in de hemel terecht zal komen en die me weg zal houden van het vuur van de hel'. Hij zei: ' je hebt me iets belangrijks gevraagd en toch is het zo dat het voor iedereen een eenvoudig te realiseren zaak kan zijn als Allah het je maar gemakkelijk maakt. Je moet Allah aanbidden en niemand en niets anders dan Hem. Je moet de gebeden verrichten. Je moet de zakat betalen. Je moet in de maand Ramadan vasten en je moet de bedevaart naar het huis maken.'
Toen zij hij: ' Zal ik je de deuren naar het goede eens laten zien? Vasten is een schild. Liefdadigheid blust de zonden, zoals vuur door water wordt uitgedoofd. En dan is er iemands gebed in het holst van de nacht'.
Hierna reciteerde hij dit : 'zij mijden hun bed en roepen hun Heer vol vrees en hoop aan. En zij geven weg wat Wij aan hen gegeven hebben. Niemand weet welke vreugde voor hun ogen verborgen is als beloning voor wat zij hebben gedaan'.
Vervolgens zei hij: ' zal ik je over de hoofdzaak, de steunpilaar en het hoogtepunt van dit alles vertellen?' Ik zei: ' ja, graag, o boodschapper van Allah'. Hij zei: ' DE hoofdzaak is de islam, de steunpilaar is het gebed en het hoogtepunt van dit alles is de djihad.'
Verder zei hij: ' zal ik je vertellen hoe je dit alles kunt beheersen?' Ik zei: 'o, ja boodschapper van Allah', en toen pakte hij zijn tong beet en zei: 'beheers dit!' Ik zei: ' O, profeet van Allah, zullen we beoordeeld worden in verband met wat we zeggen?' Hij zei: 'Had je moeder je maar verloren Mo'ad! Waardoor zouden de mensen anders op hun gezicht (andere versie: op hun neus) in het hellevuur tuimelen als het niet de oogst was van wat ze met hun tongen hebben gezaaid'?'
Overgeleverd door Tiermidie.
Allah zegt in soerat Qaf aya 18: Er is geen woord dat hij uit, of aan zijn zijde bevindt zicht een waker (een engel) Die gereed is.
De boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft ook gezegd: "De dienaar spreekt woorden die Allah genoegen doen en daardoor komt hij in de positie dat Allah hem vele niveaus verheft. En de dienaar spreekt woorden waar Allah niet van houdt, waardoor hij niet in een goede positie komt en in het Hellevuur gegooid wordt."
Overgeleverd door Boekharie
ook zei de profeet (vrede zij met hem): "Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, laat hem goed spreken of anders zwijgen."
Overgeleverd door Boekharie en Moeslim
Abu Moosaa Al-Ash'aree zei:
" Ik zei, O Boodschapper van Allaah, welke van de Moslims is de beste? Hij zei: " Degene waarvan zijn tong en hand de moslims veilig zijn.."
Overgeleverd door Boekharie en Moeslim
Abou Ishaak Al Farazi zei: Ibrahiem Ibn Adham was een onspraakzame man, en zijn zwijgmomenten waren lang van tijd. Op een dag zei ik: "zal goed zijn als je wat zegt". Hij zei: "Woorden die je uit hebben vier gezichten:
Het eerste is dat je hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, en vreest de nadelen ervan. Het veiligste is dat je die woorden laat.
Het tweede is dat je niet hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, noch de nadelen ervan vreest. Als je slim bent , zal je deze woorden niet uiten, om je energie te besparen en je tong geen vermoeidheid te bezorgen.
Het derde is dat je niet hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, maar wel de nadelen ervan vreest. Een wijze zal deze woorden op zijn minst niet uiten.
Het vierde is dat je hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, en de nadelen niet vreest. Deze woorden zal je moeten verspreiden, want er zal veel goeds in zitten.
Khalaf Ibn Tamiem zei tegen Abou Ishaak: "Ik zie dat Hij (Ibrahiem Ibn Adham) drie kwart van het gepraat heeft laten vallen". Abou Ishaak zei: "Ja !"
En als laatst de woorden van de dichter:
het zwijgen is versiering, de stilte is veiligheid **** En als je praat, laat het dan niet te veel worden
als je ��n keer de spijt krijgt over het zwijgen **** Heb dan meer spijt over het praten
vertaald uit het Arabisch http://www.islamweb.net - www.islamweb.net
door Abou Jabir,
wassalamoe alykoem,