Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenGeleerden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Raoef Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Geleerden
    Geplaatst op: 02 april 2004 om 03:50

Asalemoe Aleykoum Broeders en Zusters,

Ik zie dat bij velen de geleerden zeer hoog in het vaandel staan. Dat is dan waarschijnlijk niet voor niets, dus is het voor mij niet moeielijk om hun kennis te respecteren.

Naar ik meen komt het echter ook voor dat verschillende geleerden het niet altijd over alles eens zijn. Dat is lastig, want wie heeft er dan gelijk? Tegelijk is dit een bewijs dat geleerden niet onfeilbaar zijn. Er is immers maar ��n waarheid en als de geleerden onfeilbaar waren dan hadden ze allemaal dezelfd waarheid gevonden.

Mijn vraag is deze;

Zijn jullie van mening dat geleerden blindelings gevolgd moeten worden, of zijn jullie van mening dat wij als Moslims wel van hun uitspraken kunnen leren, maar vervolgens zelf hierover moeten oordelen ?

 

Soebh�nall�hi wa bihamdihi
Soebh�nall�hi'l-aziem
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 05:24

asallam aleikum,

Taqlied betekent het volgen van uitspraken van mensen die daarvoor geen bewijs hebben, dus hen blindelings volgen. Taqlied is geen bruikbare kennis en is passend voor het onwetende volk. Het is niet toegestaan om fatawas (uitspraken door geleerden) op basis van taqlied te geven. Taqlied is geen kennis en fatawas zonder kennis zijn niet toegestaan.
Dus een ieder moet waakzaam zijn en zich niet inlaten met taqlied.

Ware kennis is de kennis van de Qoraan en de Soennah met het doel ze te begrijpen.

Ik heb daar trouwens een mooie lezing over op mijn site staan:de leraar en de leerling van kennis...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 april 2004 om 07:19

Salaamoe Alykoem wa rahmatoelah,

DjazakAllahoe ghairan voor de tip.

Wa Alykoem assalaam

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.