Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIk durf geen Hijaab te dragen..

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ik durf geen Hijaab te dragen..
    Geplaatst op: 20 mei 2004 om 11:37

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam
zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Ik schrijf dit wegens het verantwoordelijkheidsbesef die ik voel jegens de Ummah waarin we leven. Ik schrijf dit ook omdat ik zielsveel van mijn Zusters in de Islaam hou, en dat ik het beste voor jullie wens.

Er zijn heel wat Zuster die geen hijaab dragen op een een of andere reden. Dit is mijn ode aan de Zusters zonder Hijaab..

Ik weet ook dat er vele Zusters zijn die kampen met angst, betreffende het dragen van de hijaab. Ik hoop dat door middel van mijn verhaal, Allah swt de angst zal doen verwijderen uit de harten van mijn zussies, Allahoemma Ameen Ameen!

Iedereen van ons kent wel het beeld van een moeder en dochter die samen over straat lopen. De moeder draagt een lange hoofddoek en een lange jas, de dochter draagt een korte leren jas met daaronder een strakke spijkerbroek. Haar haar wappert uitdagend in de wind en haar gezicht is zorgvuldig opgemaakt. Mensen die weinig of geen kennis van de Islaam bezitten zullen zich verbazen bij deze aanblik. Hoe is het mogelijk dat twee mensen die ogenschijnlijk dezelfde godsdienst belijden zoveel uiterlijke verschillen vertonen?

En bepaalde mensen zullen zich het volgende afvragen: Is de moeder te extreem in het praktiseren van haar geloof of is de dochter nalatend in datgene wat ze (binnen haar geloof) zou moeten doen?

Voordat we de feiten bespreken, die leiden tot deze tweedelige afspiegeling, zullen we eerst de belangrijkste vraag beantwoorden: Is een hoofddoek noodzakelijk voor een moslimvrouw, en hoe hoort een vrouw zich in de Islaam(dwz. in overeenstemming met de Quraan en de Soennah) te kleden?

De kleding die in het openbaar wordt gedragen moet het gehele lichaam bedekken behalve wat specifiek wordt uitgesloten (het gezicht en de twee handen), gebaseerd op de volgende aya uit de Quraan:

�En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergesl*gen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen�� (soerat an-Noer:31)

Het woord �goemoer� (meervoud van gimaar) in deze aya verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. De geachte moefaser (degene die de Quraan uitlegt) Al-Qoertubi legt uit: �Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met al-gimaar, waarbij zij de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de Christenen. Toen beval Allah soub7ana wa Ta3alaa hen die delen te bedekken met de gimaar.�

In deze aya wordt gesproken over de vrouw die haar schoonheid niet mag tonen dan wat ervan zichtbaar moet zijn, en de profeet salla Allah 3alahi wa salam verduidelijkte wat hiermee wordt bedoeld:

Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Aisha zei: �Asma, de dochter van Abu Bakr, droeg een dunne jurk, dus rasoel-Allah salla Allahu 3alaihi wa Salam draaide zich van haar weg en zei: �O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van haar menstruatie bereikt mag geen deel van haar lichaam gezien worden, behalve dit- en hij wees naar zijn gezicht en handen.�

En verder nog beveelt de aya van soerat al-Ahzaab moslimvrouwen hun mantels over hun lichamen te trekken wanneer zij naar buiten gaan.

Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Aisha zei: �Nadat deze aya werd geopenbaard, leken de vrouwen van al-Ansaar op kraaien.� (wegens de kleur en de vorm van de mantels die zei droegen).

Dit is wat Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft uiteengezet in Zijn Boek (de Quraan) en hetgeen Zijn boodschapper, Mohamed salla Allahu 3alaihi wa Salaam heeft uiteengezet in zijn Soennah. En iedere moslim is verplicht dit na te volgen omdat Allah soub7ana wa Ta3alaa in de Quraan verklaart:

�En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah soub7ana wa Ta3alaa en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er een keuze zou zijn in die zaak. En wie Allah soub7ana wa Ta3alaa en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is klaarblijkelijk afgedwaald.� (soerat al-Ahzaab:36)

Nu we dit weten doet de volgende vraag zich voor: Wat is de oorzaak dat veel vrouwen deze regels, bepaald door Allah soub7ana wa Ta3alaa en Zijn profeet salla Allah salla Allahu 3alahi wa salam, negeren? Aangezien verschillende redenen hiervoor kunnen worden genoemd, zullen we dit puntsgewijs behandelen, teneinde InshaAllah soub7ana wa Ta3alaa een helder beeld te krijgen over de verschillende wegen die leiden tot ongehoorzaamheid aan Allah soub7ana wa Ta3alaa.

1.       ONWETENDHEID

Veel mensen beschouwen de shahada (de geloofsgetuigenis) als een toverformule; wanneer zij eenmaal de shahada hebben uitgesproken denken zij een garantie voor het paradijs te hebben terwijl zij daar verder nagenoeg niets meer voor hoeven te doen. Maar de shahada is meer dan alleen het opzeggen van de getuigenis. Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft verklaard in soerat Mohamed:

�Fa�alem annahoe la illaha il-Allah� = �Weet, ken la illaha il-Allah.� (soerat Mohamed:19)

Allah soub7ana wa Ta3alaa zegt in deze aya �fa�alem� en niet �qoel� wat �zeg� betekent. �Fa�alem� betekent kennis opdoen. Degene die de shahada zegt en de betekenis niet weet en de verplichtingen niet nakomt heeft tekortkomingen in zijn shahada (getuigenis). Het uitspreken van de shahada is heel gemakkelijk, maar om volgens deze woorden te leven gaat dit veel en veel verder en dat is ook de bedoeling van de shahada. Wij moeten de mening van de shahada overpeinzen, zijn betekenissen leren en ernaar handelen.

2.       BLINDELINGS NAVOLGEN (TAQLIED).

In navolging van het vorige punt komen we op het volgende punt; het blindelings navolgen . Iedereen die de shahada uitspreekt verplicht zichzelf om datgene wat Allah soub7ana wa Ta3alaa in Zijn Boek (de Quraan) heeft geopenbaard te volgen, samen met de Soennah van Zijn laatste profeet salla Allahu 3alaihi wa Salam, Mohamed. En dus niet alleen datgene navolgen wat anderen doen of zeggen. In de Islaam betekent taqlied het volgen van uitspraken van mensen zonder bewijs. Uitgezonderd van deze regel zijn:

         Het volgen van de uitspraken van de boodschapper van Allah soub7ana wa Ta3alaa en

         Het vragen om een fatwa (uitspraak) van een geleerde door het volk en voor de rechter om rechtschapen mensen als getuigen (in processen) te accepteren omdat er bewijs is bij deze uitsluiting. (Irshad al-Foe�hoel).

Wanneer iemand moeite heeft om zich te houden aan de Islamitische kledingvoorschriften en iemand hoort zeggen dat het niet noodzakelijk is voor de vrouw om haar hijaab te dragen, zal zo�n persoon zich waarschijnlijk aansluiten bij deze mening. Allah soub7ana wa Ta3alaa vermeldt in de Quraan het geval van volkeren die de leiding niet accepteerden, maar hiervoor in de plaats hun voorouders volgden;

�En ook stuurden Wij geen waarschuwer voor jou (O Mohamed) naar enige stad (volk) maar dat de wellustigen onder hen zeiden; �We zagen onze voorvaderen een bepaalde weg en religie volgen en wij zullen voorzeker in hun voetstappen treden.� (soerat az-Zoechroef:23)

Het is voor iedereen belangrijk om uitspraken te controleren op juistheid in de Islaam, zodat de leiding die men volgt correcte en zuivere leiding is in overeenstemming met de Quraan en de Soennah.

3.       LIEFDE VOOR DIT WERELDSE LEVEN (DOENJA)

Vooral voor mensen die in een westerse maatschappij wonen is de overvloed aan luxe en materiele voorzieningen zo groot geworden dat zij geen weerstand kunnen bieden aan deze verleidingen wat ten koste gaat van de Islaam. Zij laten hun belangen voor het aardse leven voor gaan, en vinden de doenja belangrijker om voor te werken dan voor al-Agira (het Hiernamaals).

Hoeveel meisjes en vrouwen zullen zonder te aarzelen hun hoofddoek afdoen in ruil voor een baan, voor geld?

Zeker , het is niet altijd makkelijk voor een moslim om zich staande te houden in een kafir-land, maar als je geduldig bent en weet hoe betrekkelijk en kortstondig dit leven is ten opzichte van het Hiernamaals dan zal het een ieder steunen en sterken om standvastig en volhardend te zijn in het navolgen van de verplichtingen voor Allah soub7ana wa Ta3alaa, zonder compromis en zonder hier afbreuk aan te doen. Allah soub7ana wa Ta3alaa verklaart:

�En kijk niet met uitpuilende ogen vol verlangen naar de dingen die Wij voor vermaak hebben gegeven aan verscheidene groepen van hen (afgodendienaren en ongelovigen in de Eenheid van Allah); de versiering van het wereldse leven, dat Wij hen daarmee zullen testen. En de voorziening van jouw Rabb (goede beloningen in het Hiernamaals) is beter en blijvender. En beveel de salaah aan je familie en wees geduldig hiermee (de salaah). Wij vragen van jou geen voorziening; Wij voorzien jou daarmee. En het goede einde is voor de moettaqoen (vrome en rechtschapen personen die Allah vrezen en veel van Allah houden)� (soerat Taha:131-132)

Het is beter om het financieel met minder te doen als je weet dat je imen (geloof) sterk blijft en je je verplichtingen voor Allah soub7ana wa Ta3alaa kunt blijven vervullen, dan omgekeerd. Hierbij kan het voorbeeld van de profeet salla Allah 3alahi wa salam in beschouwing worden genomen. Hij salla Allahu 3alaihi wa Salam was degene die het meest afstand deed van deze wereld.

Zo heeft Omar ibn al-Gattab overgeleverd dat hij bij de boodschapper van Allah salla Allahu 3alaihi wa Salam binnenkwam in zijn kamer op de bovenverdieping waar hij zich had teruggetrokken omdat hij kwaad was op zijn vrouwen.

Hij vond hem liggend op een mat zonder beddegoed. En er stond niets anders in de kamer dan een Qirdh (een plant). Hierop begon Omar te huilen . De boodschapper van Allah salla Allahu 3alahi wa Salam zei: �Waarom huil je Omar?� Omar antwoordde: �O boodschapper van Allah, keizer Nero en Ceasar zijn welvarend en krijgen wereldse luxe, en jij bent degene die Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft gekozen van Zijn schepselen.� De profeet salla Allah 3alahi wa salam zei: �O Ibn al-Gattab! Twijfel je eraan (dat het Hiernamaals beter is dan deze wereld)? Deze mensen krijgen hun beloningen voor hun goede daden alleen in deze wereld.� (al-Boechaari)

En de boodschapper van Allah salla Allahu 3alaihi wa Salam heeft gezegd dat Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft gezegd �O, zoon van Adam, als jij je hebt overgeleverd aan Mijn aanbidding dan zal Ik je borst vullen met rijkdom en zal Ik je bevrijden van je armoede. Anders zal Ik je borst vullen (met wereldse zaken) en zal je in je armoede blijven.�

4.       HOOGMOED

Allah soub7ana wa Ta3alaa houdt van nederigheid. Het omgekeerde van nederigheid is hoogmoed. Deze hoogmoed is er de oorzaak van dat veel mensen hun aanbidding tot Allah soub7ana wa Ta3alaa verwaarlozen. Er zijn zelfs mensen die zeggen: �ik ben moslim�, maar wanneer zij worden geconfronteerd met de bepalingen van Allah soub7ana wa Ta3alaa, zoals salaah, saum, hadj, maar ook hidjaab, halal eten enz. zeggen zei: �Allah soub7ana wa Ta3alaa zit in mijn hart, ik heb dit niet nodig!� Hun hoogmoed zet hun aan tot het negeren van de bepalingen van Allah soub7ana wa Ta3alaa. Deze mensen zouden de volgende aya goed moeten overpeinzen:

�Dat huis van het hiernamaals (al-Djennah), Wij zullen het toeschrijven aan diegenen die niet hoogmoedig zijn, noch op de aarde onheil stichten (fasaad). En het goede einde is voor de moettaqoen (rechtschapen en vrome mensen met taqwa).� (soerat al Qasas:83)

En aboe Hoerairah heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah salla Allahu 3alaihi wa Salam zei:

�Er was een redetwist tussen de Hel en het Paradijs, en de Hel zei: �De hoogmoedige en de trotse vinden hun verblijf in mij.� En het Paradijs zei: �Waarom vinden alleen de zwakke en de nederige hun verblijf in mij?� Hierop zei Allah soub7ana wa Ta3alaa: �Jij bent enkel mijn Genade waarmee Ik Genade zal tonen aan degenen die Ik wil. (En tegen de Hel): �Jij bent het middel van Mijn straf waarmee ik degenen van Mijn dienaren straf die ik wil, maar ieder van jullie zal vol zijn.�

(gedeelte hadieth Moeslim)

Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft in soerat al-Qasas het huis in het Hiernamaals vermeld voor degene die geen hoogmoed zoekt op aarde. Daarom is het goede eind (het Paradijs in het hiernamaals) InshaAllah soub7ana wa Ta3alaa voor diegenen die gehoorzamen en zich volledig onderwerpen aan Allah soub7ana wa Ta3alaa.

5.       SCHAAMTE

Veel mensen die vanuit hun thuisland emigreren naar een westers land raken verward wanneer zij een land betreden dat totaal andere zeden, gewoontes en regels erop na houdt. Daarbij voelen ze vaak dat zij, mede door een taalbarriere, in een isolement raken en voelen zij zich overweldigd door een meerderheid die is geboren en getogen in een land waar zij thuis zijn, en waarvan veel mensen niet op de hoogte zijn van de Islamitische principes en daarom vreemd aankijken tegen mensen die deze principes uitoefenen. De onzekerheid slaat toe bij deze groep moslims en zij proberen aansluiting te vinden bij de inwoners van dat land door zich te ontdoen van, in hun ogen, ieder mogelijk obstakel wat contact met de buitenwereld moeilijker kan maken. Omdat zij weten dat in een land waar mode bepalend is voor de kledingstijl de Islamitische kledingvoorschriften als �niet mooi� wordt bestempeld zullen sommigen van hen de hidjaab prijs geven in ruil voor waardering en vriendschap. Zij schamen zich voor de buren om nog langer met een hoofddoek en lange kleding de straat op te gaan. Zij realiseren zich niet hoe vruchteloos deze pogingen zijn. Want zij zullen nooit de waardering krijgen die zij zoeken, en zij vergeten dat zij iets verlaten waar Allah soub7ana wa Ta3alaa van houdt, en wat Hij hen heeft verplicht. Allah soub7ana wa Ta3alaa verklaart daarom:

Moslims zijn degenen die elkaar kunnen helpen en steunen zodat hun imaan (geloof) gesterkt kan worden. InshaAllah soub7ana wa Ta3alaa. Afhankelijk van de kracht van Imaan zal niet iedereen het even makkelijk vinden om onder iedere omstandigheid standvastig te blijven, maar wanneer we gebeurtenissen uit het verleden op ons in laten werken kan dit ons sterken in het uitdragen van de Islaam, inshaAllah soub7ana wa Ta3alaa. Aansluitend volgt een hadieth:

Suhaib heeft overgeleverd dat Allah soub7ana wa Ta3alaas boodschapper Mohamed, salla Allahu 3alaihi wa Salam aldus zei: �Er leefde een koning voor jullie tijd en hij had een (hof)tovenaar . Toen hij (de tovenaar) oud was geworden, zei hij tegen de koning: �Ik ben oud geworden, stuur een jongeman naar mij zodat ik hem tovenarij kan leren. Hij, de koning, stuurde een jongeman naar hem zodat hij hem tovenarij kon leren. En op weg naar de man kwam hij (de jongeman) een monnik tegen die daar zat. Hij (de jongeman) luisterde naar wat de monnik vertelde en was onder de indruk van hem. Het werd zijn gewoonte dat hij onderweg naar de tovenaar de monnik ontmoette en daar zat en hij kwam laat bij de tovenaar. Hij (de tovenaar) sloeg hem vanwege de vertraging. Hij klaagde hierover bij de monnik en hij zei tegen hem: �Wanneer je bevreesd bent voor de tovenaar, zeg dan: Mijn familieleden hebben mij opgehouden.� En wanneer je bevreesd bent voor je familie zeg dan:�De tovenaar heeft mij opgehouden.�

Het gebeurde zo dat een enorm groot dier (roofdier) de weg van de mensen blokkeerde, en hij (de jongeman) zei: �Vandaag zal ik te weten komen wie beter is: de monnik of de tovenaar.� Hij pakte een steen op en zei: �O Allah soub7ana wa Ta3alaa, als de kwestie van de monnik geliefder is bij U dan de kwestie van de tovenaar, zorg er dan voor dat het dier zal overlijden, zodat de mensen vrijuit verder kunnen gaan.� Hij gooide de steen en doodde het, en de mensen waren in staat om vrijuit verder te gaan. Hij (de jongeman) kwam daarna weer bij de monnik en vertelde hem hierover en de monnik zei: �Vandaag overtref jij mij. Jouw situatie heeft een niveau bereikt waarvan ik denk dat je spoedig beproefd zult worden., en in het geval je beproefd zult worden, wijs mij dan niet als schuldige aan.�

De jongeman begon de blinden en de melaatsen te behandelen en feitelijk bracht hij genezing voor iedere soort ziekte tot stand. Toen een metgezel van de koning die blind was geworden over hem hoorde, ging hij naar hem toe met ontelbaar veel giften en zei: �Als jij mij geneest zal al hetgeen hier verzameld is voor jou zijn� Hij zei: �Ik genees niemand vanuit mijzelf. Het is Allah soub7ana wa Ta3alaa Die geneest en wanneer je je geloof in Allah soub7ana wa Ta3alaa bevestigt zal ik ook een smeekgebed tot Allah soub7ana wa Ta3alaa verrichten om jou te genezen. Hij bevestigde zijn geloof in Allah soub7ana wa Ta3alaa en werd door Allah soub7ana wa Ta3alaa genezen en hij ging terug naar de koning en zat naast de koning zoals hij voorheen deed. De koning zei tegen hem: �Wie heeft jouw gezichtsvermogen hersteld?� Hij zei: �Mijn Rabb.� Hierop zei hij: �Dat betekent dat jouw Rabb Iemand is naast mij.� Hij zei: �Mijn Rabb en jouw Rabb is Allah soub7ana wa Ta3alaa. Dus hij (de koning) pakte hem beet en martelde hem totdat hij een aanwijzing gaf waar de jongen was. De jongeman werd geroepen en de koning zei tegen hem: �O jongen er is mij verteld dat je zo vaardig in toverkunst bent geworden zodat je de blinden en de melaatsen kunt genezen en dat je ook nog andere dingen kunt.� Hierop zei hij: �Ik genees niemand. Het is Allah soub7ana wa Ta3alaa die geneest.� En hij (de koning ) overmeesterde hem en begon hem te martelen. Aldus gaf hij een aanwijzing over de monnik. De monnik werd daarom opgeroepen en er werd tegen hem gezegd; �Je moet je afkeren van je religie.� Hij weigerde dit echter te doen. Hij gaf bevel om een zaag te brengen en de koning plaatste de zaag op het midden van het hoofd van de monnik en zaagde dit in twee stukken totdat een stuk van zijn hoofd viel. Daarna werd een persoon die deel uitmaakte van de hofhouding van de koning naar voren gebracht en er werd gezegd; �Keer je af van jouw religie.� En hij weigerde dit, waarop de zaag op het midden van zijn hoofd werd geplaatst en het werd in tweeen gedeeld totdat een gedeelte eraf viel.

Daarna werd de jongeman naar voren gebracht en er werd tegen hem gezegd; �Keer je af van jouw religie.� Hij weigerde dit en werd overgedragen aan enkele personen die deel uitmaakten van de hofhouding. En hij zei tegen hen: �Breng hem naar die en die berg; laat hem die berg beklimmen en wanneer jullie de top bereiken (vraag hem dan om zijn geloof te verwerpen maar als hij weigert om dit te doen, gooi hem dan van de berg af.� Dus grepen zij hem vast en lieten hem de berg beklimmen en hij zei; �O Allah soub7ana wa Ta3alaa, red mij van hen (op welke wijze) U ook wenst.� En de berg begon te schudden en zij vielen allemaal naar beneden en hij liep terug naar de koning. De koning zei tegen hem: �Wat is er met jouw metgezellen gebeurd?� Hij antwoordde; �Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft mij van hen gered.� Hij droeg hem weer over aan enkele personen van de hofhouding en zei tegen hen: �Grijp hem en neem hem mee in een kleine boot en wanneer jullie in het midden van de zee zijn vraag hem dan zijn geloof te verwerpen, maar als hij weigert, gooi hem dan in het water.� Dus grepen zij hem vast en hij zei; �O Allah soub7ana wa Ta3alaa, red mij van hen en hetgeen zij willen doen.� Het gebeurde weldra dat de boot omsloeg en overstroomde en hij liep terug naar de koning en de koning zei: �Wat is er met jouw metgezellen gebeurd?� Hij zei: �Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft mij van hen gered.� En hij zei verder tegen de koning: �Je kunt me niet doden tenzij je doet wat ik zeg.� En hij vroeg: �En wat is dat dan?� Hij zei: �Je moet de mensen op een open vlakte bijeen roepen en je moet mij vastmaken aan de stam van een boom. Neem daarna een pijl uit de pijlkoker en zeg: Uit naam van Allah soub7ana wa Ta3alaa, de Rabb van de werelden; schiet vervolgens de pijl af en als je dat zo hebt gedaan zul je zien dat je in staat bent mij te doden.�

Dus riep hij (de koning) de mensen op een open vlakte bijeen en bond hem (de jongen) vast aan de boom en daarna pakte hij een pijl uit de pijlkoker en toen hij de pijl in de boog plaatste zei hij; �uit naam van Allah soub7ana wa Ta3alaa, de Rabb van de jongen.� Hij schoot een pijl af en het raakte zijn slaap (van de jongen). Hij (de jongen) plaatste zijn handen op zijn slaap waar de pijl hem had geraakt en hij stierf, en de mensen zeiden: �Wij bevestigen ons geloof in de Rabb van deze jongen, wij bevestigen ons geloof in de Rabb van deze jongen, wij bevestigen ons geloof in de Rabb van deze jongen.� De hofhouding kwam naar de koning toe en er werd tegen hem gezegd: �Heb je gezien dat Allah soub7ana wa Ta3alaa werkelijk heeft gedaan waar jij op doelde? Zij (de mensen) hebben hun geloof in Allah soub7ana wa Ta3alaa bevestigd.� Hij (de koning) gaf opdracht dat greppels gegraven moesten worden op de belangrijkste punten in de stad. Toen deze greppels gegraven waren en het vuur hierin werd aangestoken werd vervolgens tegen de mensen gezegd; �Degene die zich niet afkeert van de religie van de jongen zal in het vuur worden geworpen of er zou tegen hen worden gezegd dat zij erin moesten springen. De mensen keken de dood in de ogen maar verwierpen hun geloof niet, totdat er een jonge vrouw kwam met haar kind en zij aarzelde om in het vuur te springen en het kind zei tegen haar: �O moeder, wees standvastig (in deze beproeving) want het is de Waarheid.�
(zie Sahih Moeslim deel 4 blz. 1543 t/m 1545)

MashaAllah soub7ana wa Ta3alaa! Dit is een heel sterk voorbeeld van geduld, standvastigheid en verdraagzaamheid ten opzichte van datgene wat als beproeving zo was bepaald.

Allah soub7ana wa Ta3alaa vraagt van ons minder dan dat, namelijk dat wij als moslims de bepalingen die hij heeft verordend navolgen. Dit leven is zo kort, zodat wij de kansen die ons nu worden gegeven optimaal moeten benutten om goede verdiensten te verzamelen voor al-Agira (het hiernamaals).

Al die zaken die afleiden om de verplichtingen voor Allah soub7ana wa Ta3alaa goed uit te voeren, zoals materiele zaken, schaamte, taqlied, enz. zullen een persoon niet baten op de Dag (Jaum el Qijama) waarop iedere ziel alleen zal komen te staan en verantwoording zal moeten afleggen voor wat hij of zij in zijn leven heeft gedaan. Je ben t alleen, helemaal alleen en alles zal zwaar wegen ter beoordeling.

Stel daarom datgene niet uit wat je nu nog kan doen voordat er een Dag aanbreekt waarop je graag teruggestuurd wilt worden om te compenseren wat je hebt nagelaten, maar dan zal het te laat zijn. Houd vast aan wat Allah soub7ana wa Ta3alaa en Zijn profeet salla Allahu 3alahi wa salam jou hebben bevolen en wees sterk, volhardend en doortastend en inshaAllah zul je dan succesvol zijn.

�Zeg, (O Mohamed tegen de mensheid): Als jullie (werkelijk) van Allah houden, volg mij dan (d.i. accepteer het Islamitische monotheisme, volg de Quraan en de Soennah). Allah zal van jullie houden, en jullie zonden vergeven. En Allah is vaak Vergevend, meest Genadevol.� (soerat al-Imraan:31)

Lieve Zuster in de Islaam. Ik hou van jou omwille van Allah soub7ana wa Ta3alaa, en ik wens het beste van het beste voor jou. Djannat al-Firdaws, wat ik voor de hele mensheid wens. Maar lieve Zuster, de Djannah bereik je niet zomaar, daar moet je wel het een en ander voor doen. Lieve Zuster, Allah soub7ana wa Ta3alaa verplicht ons dingen die we aankunnen, Hij gaat ons geen dingen verplichten die we niet aankunnen, Allah soub7ana wa Ta3alaa is Groot en Almachtig. Djannah bereik met een zal vol goede daden, en met een hart vol Taqwa, en met de tevredenheid van Allah soub7ana wa Ta3alaa. De tevredenheid van Allah soub7ana wa Ta3alaa krijg je niet zomaar, die moet je eerst verdienen lieverd.

Ik weet dat het zwaar is om te beginnen met het dragen van een hijaab, maar je moet het zo zien. Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft alleen het beste met ons voor, zou dit niet het geval zijn, denk je dat Hij dan 124.000 Profeten zou hebben gestuurd om ons op het rechte pad te houden? Nee, lieve Zuster, dan zou Allah soub7ana wa Ta3alaa dit niet gedaan hebben. Hij verplicht ons alleen dingen die goed voor ons zijn, en Hij verplicht ons alleen dingen die slecht voor ons zijn.
Je hebt sommige West-Europeanen die de hijaab als onderdrukking zien, maar ik begrijp dat niet. Je onderdrukt jezelf pas echt als je de hijaab niet draagt, want er staat een grote beloning op het dragen van een, je beschermt jezelf, je volgt het gebod van Allah soub7ana wa Ta3alaa op, en inshaAllah zal hij tevreden met je zijn. Je wint er alleen mee. Door de hijaab niet te dragen verlies je wel heel veel. Allah soub7ana wa Ta3alaa zal dat niet tevreden met je zijn, oua Allahoe a3lam. Je hebt een gebod niet opgevolgd, en er staat je een straf te wachten.

Denk aan wat Allah soub7ana wa Ta3alaa de vromen belooft! Denk aan de Djannah, en alle prachtige dingen die zich daarin bevinden. Denk aan de Hel, de plaats voor de mensen die ongehoorzaam zijn aan Allah soub7ana wa Ta3alaa, en al die verschrikkelijke dingen die zich daarin bevinden. Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons daarvan behoeden, en ons beschermen tegen de bestraffing in het graf, Allahoemma Ameen.

Uiteindelijk is de keus aan jou lieve Zuster. Allah soub7ana wa Ta3alaa heeft ons met een vrije wil geschapen.


GOED of KWAAD?
Wat kies jij?


 
Ou7ibokoum fi Laaha Ta3alaa!!

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu wa Maghfiratuh,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 15:19

Salaam Umm Aqeelah,

wel een mooi stukje wat je hebt geschreven, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.

Ik ben sinds een paar maanden moslima. Voor mij is de koran een boodschap, geschreven in de 7e eeuw. Voor die tijd was het een vooruitstrevende tekst waar vrouwen meer rechten kregen toebedeeld dan waar dan ook op dat moment. Ik zie het dan ook als een bewegend geheel, de koran, de islam geeft richting aan. Vrouwen in het Arabie van de 7e eeuw waren rechtenloos en overgeleerd aan mannen. De Koran kende hen wel rechten toe, bracht het aantal vrouwen dat door een man gehuwd mocht worden terug naar 4. Dat geeft voor mij een richting aan; richting een huwelijk van 1 man : 1 vrouw, meer passend in deze tijd.Als je die lijn voortzet in de ontwkkeling van de tijd is de vrouw nu wel degelijk een zelfstandig ge�mancipeerd persoon die recht en plicht heeft tot scholing daar zij gezien wordt als de basis van een gezin.
(Dit is een citaat van wat een medemoslima ergens anders in een discussie heeft geschreven en ik kan het niet beter onder woorden brengen. Ik beaam het stuk volledig)
Ik neem de vrijheid de koran als boodschap te interpreteren. Ik denk dat ik mijn verstand niet voor niks heb meegekregen en dat ik mijn kennis verder moet ontwikkelen en daar iets mee doen.
Met klem geef ik aan dat het mijn persoonlijke weg is en dat ik niet zeg dat dit ook de manier voor anderen is.

Ik denk dat als je gekozen hebt voor islam niet betekent dat je ALLES wat in de koran staat moet slikken voor zoete koek. Er zijn zeker passages die ik ervaar als vrouwonvriendelijk en me absoluut niet aanspreken, maar het zijn al die andere passages die mij zo dierbaar zijn die mij voor de islam hebben doen kiezen.

Wat betreft mijn ideen over de hoofddoek is, dat er niet staat dat je je haar moet bedekken, maar je boezem en je sieraad. Dat is niet duidelijk en bij mij komt steeds hetzelfde beeld naar voren: je gedraagt je op een bescheiden manier en bedekt je schaamdelen. Verder dan dat kom ik gewoon niet in mijn hoofd. Ik voel me daar heel goed bij en denk ook dat dat toegestaan is. Er zijn twee websites waar veel staat uitgelegd over de hoofddoek en waar ik mezelf behoorlijk in terugvind. Zie de volgende links:

http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html http://www.submission.org/Dutch/dress.html

Wasalaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 17:17

Salaam aleikum Remco,

dat zal vast wel. Maar het is wel een manier van denken over het geloof waar ik me helemaal in kan vinden. Ik vind het ook jammer dat er niet meer mensen reageren. Ben ik te dwars?

Wasalaam happylady

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 18:29

Salaam happylady,

Ik heb website 1 snel doorgenomen en het verbaast me wat er staat. ik meen dat hun uitleg helemaal verkeerd is.

Kijk:

uit www.monotheist.nl/hoofddoek.html:

"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."

 

Het volgende gedeelte van het vers gebiedt: "�en hun schaamstreek kuis bewaren.."

Maar het is duidelijk dat het de schaamdelen betreft en de omgeving ervan, wat meestal erop neerkomt dat de schaamdelen en de binnenkant van de dijen en het schaambeen en daar waar de schaamharen eindigen bedekt dienen te worden. De anus is ook een schaamdeel, en dient ook (met de omgeving ervan, dus de billen) bedekt te worden.

 

"�.behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten."

 

Volgens de interpretatie van ttp://www.monotheist.nl/hoofddoek.html wordt met schaamstreek/sieraad de schaamdelen en de omgeving ervan bedoelt. de vrouwen moeten dus hun borsten en hun schaamdelen en de omgeving ervan bedekken voor buitenstaanders behalve aan hun vaders en zonen etc. de vrouw mag dus volgens http://www.monotheist.nl/hoofddoek.html naakt lopen in het bijzijn van haar directe familie (vader, broers, zonen etc).

 

happylady3113, kan jij bij zo iets jezelf in terugvinden? heb je de tekst wel kritisch doorgenomen?

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 18:30

Salaam aleikum Remco,

bedankt voor je compliment. En ja, ik ben inderdaad een overtuigde moslima.

Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die reageren, ik wil hier graag wel een inhoudelijke discussie over voeren (zonder met modder te gaan gooien, hopelijk).

Salaam, happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 18:36

Salaam aleikum Amin,

er staat in het stuk dat het zou mogen, niet dat het MOET. In de nabijheid van mijn familie loop ik niet met veel kleren aan, nee. Gewoon een lang T-shirt of zo (niet altijd natuurlijk, maar 's nachts en 's avonds, ja; geen probleem). Je ziet elkaar toch ook gewoon in de badkamer? Of is dat ongewoon bij moslims? (Dit is een serieuze vraag)

Dus ja, ik kan me daar opzich in terugvinden. Het gaat erom dat het niet principieel onjuist is en dat vind ik goed.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 18:54

salaam alaikom,

volgens hun uitleg mag je (dus niet moet) zonder kleren, helemaal naakt ook geen onder broek of beha je laten zien door je vader, je schoonvader, je broers en door de zonen van je zusters. 

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 14:33

Salaam aleikum,

ja, in principe wel. Zeker wat mijn eigen familie betreft, is dat ook wel eens gebeurd. Met directe familie (mahram: daar gaat het toch over? blijven mijn vader, broers en kinderen over). Nou, dat vind ik geen probleem

Wa salaam happylady

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 15:04
In eerste instantie geplaatst door Amin

 

slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben 

 

 

Salam alikoem

Ik begrijp dat stukje "slavinen" er zijn tog geen slaven meer.En dat andere stukje over mannen die geen geslachtdrift meer hebben en ik weet niet wat "drift"betekent nog nooit van gehoord.

beslama  groetjes anisssa

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 15:08

Salaam aleikum Anissa,

in de tijd van de Qoran bestonden er nog slaven. Dit is gelukkig later afgeschaft.

Verder wordt er met geslachtsdrift de sexuele energie van een man of vrouw bedoeld. In dit stukje gaat het over mannen die niet meer niet bezig zijn met sexualiteit. Er bestonden ook eunuchen: dat zijn gecastreerde mannelijke slaven; zij werden ook geacht geen geslachtsdrift te hebben. Ik hoop dat het je duidelijk is.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 16:18

salam alikoem

Dank je wel zuster ik begrijp het nu helemaal.Moge Allah jou belonen!

beslama groetjes anissa

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 08:17

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu happylady3113,

ik wil graag reageren naar aanleiding van je post.

Je spreekt over het feit dat in soerat an-Noer staat dat de vrouw haar boezem moet bedekken.
Dan denk ik,
je zegt dat je Moslima bent, maar ik vraag me af of je er op de hoogte van bent dat een Moslim de Soennah en de Quraan dient te volgen?

Ik ben Moslima Alhamdolilah, en ik volg de Quraan EN de Soennah.
Wij moslims, volgen niet alleen de Quraan, maar ook de Soennah van de Profeet vrede zij met hem. De Profeet vrede zij met hem werd ook wel de Wandelende Quraan genoemd door zijn echtgenote Aisha moge Allah tevreden met haar zijn. Waarom noemde zij hem zo?

De Profeet vrede zij met hem bracht de theorie van de Quraan in praktijk. Dit is wat wordt bedoeld met de Soennah, zijn manier van leven. We moeten zijn voorbeeld volgen, en bestuderen hoe hij de Islaam praktiseerde.
Soms komen bepaalde zaken niet "letterlijk" in de Quraan voor, zoals hoe we het gebed moeten verrichten.
Hoe we onze hijaab moeten dragen, staat ook niet letterlijk in de Quraan, maar wel als we gaan kijken naar de Soennah, en naar de bijbehorende hadith (tradities, overleveringen). Zo is het ook met het gebed, willen we weten HOE we onze gebeden moeten verrichten behoren we te kijken naar de betrouwbare authentieke overleveringen die hierover gaan. Dus als we willen weten hoe we onze hijaab moeten dragen, behoren wij hetzelfde te doen. Dus te zoeken naar betrouwbare authentieke overleveringen die hierover gaan, en die ik alvorens al met jullie heb gedeeld.

Het is ook zo dat bepaalde verzen in de Quraan moeilijk te begrijpen voor de gewone mens, er zijn gewoon bepaalde zaken waar wij met ons menselijke vermogen niet bij kunnen. De Profeet vrede zij met hem was er als een leraar om de mensen uit te leggen hoe of wat. Wij hebben maar een menselijk geheugen, en we kunnen slechts van Zijn kennis omvatten wat Hij wil.

Het is belangrijk te beseffen dat verboden en geboden een 'goddelijke' oorsprong hebben. Dat wil zeggen dat ".... het Besluit is aan Allah (swt) alleen!. Hij zegt de Waarheid en Hij is de beste der Beslissers" [Qur�an, 6:57]

Soms zijn de redenen van een bepaalde gebod of verbod bij iedereen bekend en evident. Maar soms zijn de redenen alleen te begrijpen door 'ingewijden'.

Met andere geboden en verboden is het zo dat ze in dit leven geen enkele doel dienen, maar alleen bestemd zijn voor het Hiernamaals; dus degenen die zich eraan houden puur omwille van Allah swt stijgen op de spirituele ladder van Nabijheid op een manier die anderen nooit zouden kunnen.

Allah swt en Zijn Profeet saws weten het beste wat de reden en hikmah (wijsheid) is van sommige geboden en verboden.

Het mooiste belangrijkste en opvallendste van de Shari�ah (de wetgeving door Allah de Verhevene geopenbaard) is dat het alles in het leven beslaat. De shari�ah geeft alles voor de mens zijn welzijn hierop aarde en om in het hiernamaals goed terecht te komen. De islam leidt de mens in z�n geestelijke en z�n materiele leven. Niets maar dan ook niets is gelaten. Allah�s kennis is alomvattend. Allah kent ons beter dan dat wij onszelf kennen. De islam beveelt ons �Ibaadah aan Allah de Verhevene alleen. Dit zal ons geestelijke rust geven en ook tevreden laten zijn met de rizq (voorziening) van Allah de Verhevene. Het is dus ook noodzakelijk dat er naast de geboden ook verboden zijn, om ons te beschermen tegen het kwade, ons te beschermen tegen shaytaan. Om zo onze Imaan (Geloof) te laten groeien en de Imaan te beschermen tegen alle slechte invloeden. Dit principe staat mooi omschreven in de volgende hadieth:  

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-Djannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.� (Ahmed Ibn Khoezaymah).

Deze hadith laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soennah terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.

Ik vind het een beetje raar dat mensen zichzelf als Moslim bestempelen, en vervolgens handelen naar hun eigen wil, en niet naar de wil van Allah swt op de weg naar Zijn tevredenheid.
Je zegt dat jij je wel kunt vinden in deze manier van denken. Maar als Moslimzijnde behoor je toch Allah swt te behagen en Hem tevreden te stellen? En denk je niet dat je dit het beste kunt doen door de Quraan en authentieke Soennah te volgen? In plaats van de Quraan te interpreteren zoals jou dat goed uitkomt. Zo komt het in ieder geval over, excuse me if I�m wrong.. :(


Fi Amanilahi.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 12:03

In mijn ogen, en ik denk dat ik dan namens iedere Moslim spreek oua Allahoe a3lam (en Allah weet het Best), is de Quraan absoluut niet tijd- en plaatsgebonden!

Je zegt wel heel makkelijk dat sluiers een traditie ZIJN, maar we kijken nu even naar het Islamitisch standpunt, en niet naar dat van jou. Ik zeg dit zo streng omdat ik bang ben dat mensen teveel waarde gaan hechten aan jou woorden en gaan denken dat men het zo ziet vanuit het Islamitisch perspectief, wat helemaal niet zo is.
Maar ik vraag me af waar je die informatie vandaan hebt, ik wil graag bronnen zien.

Het was me al wel duidelijk dat men in die tijd zichzelf bedekte, maar niet zoals de Moslima's zich toen in de tijd bedekte nadat Allah swt ayaa (vers) 59 uit Soerat al-Ahzab had nedergezonden:

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig"

De hijaab is niet alleen een middel om je te beschermen, maar het is ook een middel om jezelf als Moslima te onderscheiden. Ik weet niet of jullie ervan op de hoogte zijn, maar wij Moslima's mogen ons niet kleden zoals de ongelovige/christenlijke/joodse vrouwen, of van welke religie dan ook.

De Profeet saws heeft ons aangeraden in verschillende hadith om ongelovigen niet na te doen. De profeet heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " (Overgeleverd door Boekharie 3197).

Weer in een andere hadith zegt hij:"Wie op een volk wil lijken, zal aan hen gelijk zijn" (Abdollah ibn Omar)

Een doekje op je hoofd om je te beschermen tegen het rondvliegende zand is misschien een traditie uit het Midden-Oosten, maar de HIJAAB, de Hoofddoek met bijpassend kuis gedrag, de innerlijke HIJAAB en de uiterlijke HIJAAB. De HIJAAB die gedragen wordt om Allah swt te behagen en Hem tevreden te stellen. De HIJAAB die wordt gedragen uit zelfrespect en eigenwaarde (om zichzelf te beschermen). De HIJAAB die wordt gedragen uit TROTS ("Ik ben een Moslima!"), dat is misschien wel een traditie, maar niet zomaar een traditie. Een Islamitische "traditie!"

En dan nu terug naar de hijaab.
De Quraan geeft blijkbaar geen antwoord op deze vraag: "Hoe moet ik mijn hijaab dragen."

Denk je dat als in de Quraan zou staan hoe we onze hijaabs moeten dragen, dat we dan nog zouden verwijzen naar de hadith. Misschien wel als ondersteuning, maar dan zou de desbetreffende ayaa (vers) uit de Quraan toch wel het doorsl*ggevende zijn!
Denk je niet dat de vrouwen en de volgelingen van de Profeet vrede zij met hem allemaal hun hoofddoeken zo zouden dragen, zoals happylady ons doet geloven? Wat helemaal niet zo het geval was!

Wie zegt dat in de Islaam de Quraan niet op de eerste plaats komt? Het is en blijft een feit dat heel veel zaken niet duidelijk in de Quraan staan beschreven, zoals het voorbeeld die ik net al aanhaalde:"het gebed."

De Quraan heeft als betrouwbaarheidsgraad MOETAWATIER, de hoogste graad van betrouwbaarheid. Terwijl een hadith op zijn hoogst kan worden bestempeld als Sahieh (authentiek). Hoe kun je dan denken dat we de hadith boven de Quraan plaatsen? Omdat we de hadith zo vaak aanhalen? Dat is toch begrijpelijk.
Nogmaals, vele zaken staan niet duidelijk in de Quraan vermeld.

Wat jullie niet lijken te begrijpen is dat de hadith de overleveringen een soort ondersteuning zijn van de Quraan. Het lijkt net alsof jullie het zien als twee heel verschillende zaken, terwijl deze zoveel met elkaar te maken hebben.
De Quraan is Gods woord. De Soennah is de manier van leven van de Profeet vrede zij met hem. De Profeet vrede zij met hem werd de wandelende Quraan genoemd, do I need to say more? Ik denk dat jullie intelligent genoeg zijn om die link zelf te leggen.


Fi Amanilahi,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 14:04
Bedankt voor het delen van je visie..

Ik kan er wel weer op reageren, maar ik merk dat het toch geen nut heeft, dus laat ik het maar achterwege.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 15:15

Salaam aleikum Juwairiyah,

ik heb hieronder een stukje gekopieerd:

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-Djannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.� (Ahmed Ibn Khoezaymah).

Deze hadith laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soennah terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.

Mijn vraag hierbij is: hoe kan de Profeet OOIT iets verboden of geboden hebben? Ik aanbid Mohamed niet! God verbiedt en gebiedt, Hem volg ik. Ik geloof niet dat de profeet ooit-ever kan zeggen wat hij ons kan gebieden en verbieden.

Verder is het een beetje irrelevant om de hadith te verdedigen met een hadith. Staat er in de Qoran dat God aanvulling nodig heeft? Nee, er staat (vrij vertaald) dat God alles compleet heeft geopenbaard en geen dingen vergeet. Wat Hij niet zegt, is niet per ongeluk niet gezegd, maar dat is dus open gelaten. Ik haal daaruit dat de hadith niet noodzakelijk zijn, anders was dat ook geopenbaard geweest in de Qoran. Verder voel ik me 100% moslima, ik ben er ontzettend trots op. Maar ik denk wel na en volg niet klakkeloos de grote menigte.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 09:31

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu lieve Zuster,

Ik kan wel ingaan op wat je zojuist hebt gezegd, maar ik denk niet dat het nut heeft, aangezien je er voor de volle 100% van overtuigd bent.

Je zegt: �Staat er in de Qoran dat God aanvulling nodig heeft? Nee, er staat (vrij vertaald) dat God alles compleet heeft geopenbaard en geen dingen vergeet. Wat Hij niet zegt, is niet per ongeluk niet gezegd, maar dat is dus open gelaten. Ik haal daaruit dat de hadith niet noodzakelijk zijn, anders was dat ook geopenbaard geweest in de Qoran

Ik vraag me af of je de Quraan weleens goed bestudeerd heeft, elghayr inshaAllah.

Je zegt:� Mijn vraag hierbij is: hoe kan de Profeet OOIT iets verboden of geboden hebben? Ik aanbid Mohamed niet! God verbiedt en gebiedt, Hem volg ik. Ik geloof niet dat de profeet ooit-ever kan zeggen wat hij ons kan gebieden en verbieden.�

Ik heb hier maar een paar dingen op te zeggen, namelijk: �Ya ayyuha allatheena amanoo atee3oo Allaha waatee3oo alrrasoola wala tubtiloo a3malakum�
 �O, jullie die geloven! Gehoorzaam Allah en gehoorzaam de boodschapper en maak jullie daden niet nutteloos�
(Soerat Mohamed ayaa)
Je spreekt over een vrije vertaling. Ik ben benieuwd welke interpretatie je hieraan geeft :)

Weet je wie RassoeloeAllah is? Weet je wat het woord RassoeloeAllah betekend? De Profeet Mohamed vrede zij met hem is RassoeloeAllah, de Boodschapper van Allah. Ken jij de definitie van de woorden:�de Boodschapper van Allah?� Iemand die de boodschap van Allah swt overbrengt naar de mensen. Wij aanbidden Allah swt, wij volgen de geboden van ALLAH SWT op, die de Profeet Mohamed vrede zij met hem met ons heeft meegedeeld, de leraar der Mensheid. Wij gehoorzamen Allah swt, en dus de Profeet Mohamed vrede zij met hem, de verkondiger van het woord van Allah swt
 
 

Ook wil ik ingaan op het volgende wat je zei, namelijk: �Maar ik denk wel na en volg niet klakkeloos de grote menigte.�
Ik vroeg me af of je hier op mij doelt, als �Soennia�?
Ik gebruik mijn verstand Alhamdolilah. Ik ben van nature kritisch, Alhamdolilah, tot op een zekere hoogte. Ik vind het ook een zeer goede eigenschap. Ik ben helemaal voor zelfonderzoek en het kritisch bekijken van bepaalde vraagstukken. Maar wat je wel moet doen, is je vaste standpunt even van je af schuiven. Elghayr inshaAllah. Ik denk wel dat je een intelligentie jongevrouw bent, maar nogmaals. Ik vind het een beetje raar dat mensen zichzelf als Moslim bestempelen, en vervolgens handelen naar hun eigen wil, en niet naar de wil van Allah swt op de weg naar Zijn tevredenheid.
Je zegt dat jij je wel kunt vinden in deze manier van denken.
Maar als Moslimzijnde behoor je toch Allah swt te behagen en Hem tevreden te stellen? En denk je niet dat je dit het beste kunt doen door de Quraan en authentieke Soennah te volgen? In plaats van de Quraan te interpreteren zoals jou dat goed uitkomt?

Ik vraag je 1 ding, en niets meer of minder. Doe kennis op betreffende de Islaam. Gebruik je verstand, wees redelijk, stimuleer je gedachten, daag je geweten uit, pook je ziel op om de Bevelen van de Quraan te accepteren. Bestudeer en beschouw de Quraan onpartijdig, je traditionele, eventuele veroordelende houding opzijschuivend. Wij zijn toch opzoek naar de Waarheid? �Hoe kunnen wij het best Allah swt tevreden stellen?�
Of zijn we opzoek naar iets waarmee we onze eigen �Waarheid� kunnen bevestigen?

Ienna fie khalqi ssamaawaatie wa l-ardie wakhtilaafie llaylie wa nnahaarie la-aayaatien lie-oeli l-albaab. Alladhiena yadhkoeroena llaaha qieyaaman wa qoe'oodan wa 'ala djoenoebiehiem wa yatafakkaroena fie khalqie ssamaawaatie wa l-ardie Rabbanaa ma khalaqta haadha baatielan soebh'aanaka faqiena 'adhaaba nnaar. Rabbana innaka men toedkhielie nnaara faqad akhzaytah wa maa lidhzaliemiena mien ansaar. Rabbana iennana sami'na moenaa-din yoenaadie liel iemaanie an aaminoe bierabbikoem fa-aamanna, Rabbana faghfier lanaa dhoenoebana wa kaffier 'anna sayyie-aatiena wa tawaffanaa ma'a l-abraar. Rabbana wa aatiena maa wa'adtana 'ala roesoelieka wa laa toekhziena yawma lqieyaamah, innaka la toekhlifoe lmie'aad. Fastadjaaba lahoem rabboehoem annie laa odiee'oe 'amala 'aamielien mienkoem mien dhakarien aw oentha, ba'doekoem mien ba'd, fal-ladhiena haadjaroe wa oekhridjoe mien dieyaariehiem wa oedhoe fie sabieelie wa qaataloe wa qoetieloe la oekaffieranna 'anhoem sayyie-aatiehiem wa la odkhielannahoem djannaatien tadjrie mien tah'tieha l-anhaaroe thawaaban mien 'iendie llaah, wallahoe 'iendahoe hoesnoe tthawaab. Laa yaghoerrannaka taqalloeboe lladhiena kafaroe fie lbielaad. Mataa'oen qalieloen thoemma mae-waahoem djahannamoe, wa bie-sa lmiehaad. Laakinie lladhiena ttaqqaw Rabbahoem lahoem djannaatien tadjrie mien tah'tieha l-anhaaroe khaaliedhiena fieha noezoelan mien iendie llaah, wa maa 'ienda llaahi khayroen liel abraar. Wa ienna mien ahlie lkietaabie leman yoe-minoe biellaahie wa maa oenziela ielaykoem wa maa oenziela ielayhiem khashie'iena liellaahie la yashtaroena bie aayatie llaahie thamanan qaliela. Oelaa-�eka lahoem adjroehoem 'ienda rabbiehiem, inna llaaha sarie'oe lh'iesaab. Yaa ayyoeha lladhiena aamanoe sbieroe wa saabieroe wa raabiethoe wattaqoe llaaha la'allakoem toeflieh'oen

Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker Tekenen voor bezitters van begrip. Degenen die Allah gedenken terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen en nadenken over de schepping van de hemelen en de aarde, (zeggend:) "Onze Heer, U heeft dit (alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons dus tegen de bestraffing van de Hel. Onze Heer, voorwaar, U bent degene die iemand de Hel binnenleidt, U heeft hem dan waarlijk vernederd. En voor de onrechtvaardigen zullen er geen helpers zijn. Onze Heer, voorwaar, wij hebben een oproeper gehoord die oproept tot geloof: 'Gelooft in jullie Heer,' dus geloven wij. Onze Heer, vergeef ons onze zonden en wis onze fouten uit en neem ons leven met (dat van) de vromen. Onze Heer, schenk ons wat U aan Uw Boodschappers beloofd hebt en verneder ons niet op de Dag der Opstanding. Voorwaar, U verbreekt de belofte niet." En hun Heer heeft hun (smeekbede) verhoord (zeggend:) "Voorwaar, Ik doe het werk van de werkenden van jullie niet verloren gaan, of het nu man of vrouw is, jullie komen uit elkaar voort. Zij die uitgeweken zijn en uit hun huizen verdreven werden, en die leden op Mijn Weg, en zij (die) doodden en gedood werden: Ik zal hun fouten zeker uitwissen en hen in de Tuinen (het Paradijs) binnenleiden, waaronder door de rivieren stromen, als een beloning van bij Allah. En Allah, bij Hem is de goede beloning." Laat je niet verleiden door het (genietend) rondgaan van degenen die ongelovig zijn in het land. (Het zijn slechts) kleine genietingen, en vervolgens is hun verblijfplaats de Hel, dat is de slechtste verblijfplaats. Maar degenen die hun Heer vrezen, voor hen zijn er de Tuinen (het Paradijs) waaronder door de rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwig levenden, een ontvangst van Allah. En dat wat van Allah komt is beter voor de vromen. En voorwaar, er zijn er onder de Lieden van de Schrift die zeker in Allah geloven en in wat aan jullie geopenbaard is en in wat aan hen geopenbaard is, terwijl zij nederig tegenover Allah zijn, zij ruilen de verzen van Allah niet in voor een geringe prijs: zij zijn degenen voor wie hun beloning bij hun Heer is. Voorwaar, Allah is snel met de afrekening. O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen en vreest Allah. Hopelijk zullen jullie welslagen
(Soerat al-Imraan ayaa 190-200)
 

Ik laat het hierbij inshaAllah.

Fi Amanilahi,
Ou7ibouki fi Laaha Ta3alaa,
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 11:38

Salaam aleikum Yuwairiyah,

laat ik als eerste stellen dat ik niets persoonlijk bedoel. Als ik praat over de grote menigte, heb ik het niet persoonlijk over jou, maar over 'de grote menigte'. Sowieso betekent dat als de grote menigte of een meerderheid een bepaalde mening heeft, dat je die hoeft te volgen. De meerderheid van de bevolking hier op aarde is geen moslim, maar dat betekent nog niet dat ik daarom geen moslima ben.

Verder kan ik hetzelfde tegen alle anderen zeggen: lees de artikelen eens onbevooroordeeld door.

Ik vraag me af of je de Quraan weleens goed bestudeerd heeft, elghayr inshaAllah. Ik ben bezig met het goed bestuderen van de Qoran. Veel kennis heb ik inderdaad nog niet. Dat is natuurlijk ook niet raar, als je nog niet zo lang moslima bent. Maar ik heb wel mijn gezonde verstand. Dat is voorzover ik iets nog niet weet, ook een goede gids.

Ook wil ik ingaan op het volgende wat je zei, namelijk: �Maar ik denk wel na en volg niet klakkeloos de grote menigte.�
Ik vroeg me af of je hier op mij doelt, als �Soennia�? Zoals ik al zei, gaat het niet persoonlijk.
Ik gebruik mijn verstand Alhamdolilah. Ik ben van nature kritisch, Alhamdolilah, tot op een zekere hoogte. Ik vind het ook een zeer goede eigenschap. Ik ben helemaal voor zelfonderzoek en het kritisch bekijken van bepaalde vraagstukken. Maar wat je wel moet doen, is je vaste standpunt even van je af schuiven. Als we dat nou eens allemaal doen? Een beetje inleven en open staan voor andere meningen, zou los van deze discussie, de wereld er volgens mij ook een beetje mooier maken. Elghayr inshaAllah. Ik denk wel dat je een intelligentie jongevrouw bent, maar nogmaals. Ik vind het een beetje raar dat mensen zichzelf als Moslim bestempelen, en vervolgens handelen naar hun eigen wil, en niet naar de wil van Allah swt op de weg naar Zijn tevredenheid. Ik ben moslima, Allahu akbar! Ik geloof in de eenheid van God.  
Je zegt dat jij je wel kunt vinden in deze manier van denken.
Maar als Moslimzijnde behoor je toch Allah swt te behagen en Hem tevreden te stellen? Ja, ik wil God graag tevreden stellen en behagen. Ik ben ook bezig, maar dat is moeilijk.

En denk je niet dat je dit het beste kunt doen door de Quraan en authentieke Soennah te volgen?Ik volg de Qoran, de openbaring van God. De hadith zijn GEEN openbaring. Zij zijn dus feilbaar, dat zie ik ook terug in veel ahadith. Het is niet slecht als je ze niet volgt. Het is soennah (volgens iedereen betekent dat aanbevolen). Dus je hoeft het niet te doen. Dan blijf je gewoon nog steeds moslima. De naam Qoranieten vind ik ook raar, het zijn moslims, net als jij en ik en de meesten op dit forum. In plaats van de Quraan te interpreteren zoals jou dat goed uitkomt? Ik interpreteer de Qoran niet zoals mij dat uitkomt. Ik interpreteer 'm sowieso anders dan jij blijkbaar, maar dat is logisch. Iedereen is anders.

Sorry voor het grote kopieren, ik kan het niet kleiner maken.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 12:32

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu lieve Zuster,


Ik zal inshaAllah gelijk te zake komen.


Je zegt: "Verder kan ik hetzelfde tegen alle anderen zeggen: lees de artikelen eens onbevooroordeeld door."

Ik doe al sinds mijn 11de jaar niets anders. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het ware geloof belijd, en op de juiste manier Alhamdolilah wa Lielahiel Hamd.


"Ik ben bezig met het goed bestuderen van de Qoran. Veel kennis heb ik inderdaad nog niet. Dat is natuurlijk ook niet raar, als je nog niet zo lang moslima bent. Maar ik heb wel mijn gezonde verstand. Dat is voorzover ik iets nog niet weet, ook een goede gids."

Ik ben al een tijdje bezig met de Islaam, een jaar of 3, maar het laatste half jaar erg intensief, maar dat maakt van mij geen Islamitische geleerde of wat dan ook. Dat vooropgesteld. Ben slechts een zwakke aanbidster van Allah swt die haar best doet.
En wat ik bedoelde met de opmerking: "Ik vraag me af of je de Quraan weleens goed bestudeerd heeft, elghayr inshaAllah," was naar aanleiding van iets wat je gezegd had, namelijk het volgende: "
Staat er in de Qoran dat God aanvulling nodig heeft? Nee, er staat (vrij vertaald) dat God alles compleet heeft geopenbaard en geen dingen vergeet. Wat Hij niet zegt, is niet per ongeluk niet gezegd, maar dat is dus open gelaten. Ik haal daaruit dat de hadith niet noodzakelijk zijn, anders was dat ook geopenbaard geweest in de Qoran"
Dat zeg je, terwijl Allah swt in soerat Mohamed zegt:� Yaa ayyuha allatheena amanoo atee3oo Allaha waatee3oo alrrasoola wala tubtiloo a3malakum.

Je zegt ook: �Als we dat nou eens allemaal doen? Een beetje inleven en open staan voor andere meningen, zou los van deze discussie, de wereld er volgens mij ook een beetje mooier maken�
Als we niet zouden openstaan voor andere meningen, dan horen we hier niet te zitten. Als ze hier wel zitten, moeten ze een andere plek opzoeken, dit is een discussieforum, het woord zegt het in principe al. Het mooiste van alles zou zijn, dat we allen Moslims zouden zijn. Dat wij allen in vrede met elkaar zouden kunnen leven, samen hand in hand, op de weg van Allah swt naar Zijn tevredenheid. Maar de realiteit leert ons iets anders. Een grote diversiteit aan mensen, een feit die we dienen te accepteren. Allah swt leer ons in de Quraan: �La ikraha fi dien�. Religie kent geen dwang.

De reden dat ik met jou in discussie ga is omdat ik van je hou omwille van Allah swt, en omdat ik het beste voor jou wil, wat in mijn ogen Djannat al-Firdaws is. In mijn ogen is jouw visie verkeerd, en ik probeer je dat te doen inzien, wat me niet is gelukt. Dus nogmaals, lees en leer en je zult er komen inshaAllah. Dit zeg ik niet uit hoogmoed of wat dan ook, dit zeg ik omdat het zo is..

Je zegt: �Ja, ik wil God graag tevreden stellen en behagen. Ik ben ook bezig, maar dat is moeilijk.�
Alhamdolilah, heel erg mooi om te horen. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Soms is het ook erg moeilijk voor mij om bepaalde geboden en verboden te accepteren, maar elghayr inshaAllah. Allah swt is de kenner van het waarneembare en het onwaarneembare, en Allah swt zegt in de Quraan:
.. het Besluit is aan Allah (swt) alleen! Hij zegt de Waarheid en Hij is de beste der Beslissers

Met de geboden en verboden is het zo dat ze in dit leven geen enkele doel dienen, nou wel een beetje Alhamdolilah, je verkrijgt er de tevredenheid van Allah swt mee, en dat plant gelukzaligheid in je hart. Maar het is toch wel grotendeels bestemd zijn voor het Hiernamaals; dus degenen die zich eraan houden puur omwille van Allah swt stijgen op de spirituele ladder van Nabijheid op een manier die anderen nooit zouden kunnen. Onthou dit. Allah swt heeft iets prachtigs beloofd aan de vroom gelovigen!

Je zegt:
Ik volg de Qoran, de openbaring van God. De hadith zijn GEEN openbaring. Zij zijn dus feilbaar, dat zie ik ook terug in veel ahadith. Het is niet slecht als je ze niet volgt. Het is soennah (volgens iedereen betekent dat aanbevolen). Dus je hoeft het niet te doen. Dan blijf je gewoon nog steeds moslima. De naam Qoranieten vind ik ook raar, het zijn moslims, net als jij en ik en de meesten op dit forum. 

Je zegt dat Soennah aanbevolen betekend. Dat klopt, maar er zijn nog zoveel definities voor het woordje Soennah. De taalkundige definitie van Soennah is:leefwijze/gewoonte/pad/methode/wijze/manier/voorbeeld, en allen hebben ze betrekking op gedrag. Als we gaan kijken naar de religieuze betekenis verwijst deze naar de Profeet vrede zij met hem. Zijn manier van zijn leven, zijn gedrag.

Is toch een beetje raar dat je zegt dat het leven zoals de Profeet vrede zij met hem aanbevolen is? Als Allah swt in de Quraan zegt: �Yaa ayyuha allatheena amanoo atee3oo Allaha waatee3oo alrrasoola wala tubtiloo a3malakum
En als Allah swt zegt: �wa innaka la3alaa goeloeqien 3atheem,� en waarlijk jij bezit een uitmuntend karakter.

En als Allah swt zegt: �Man yuti3i alrrasoola faqad ata3a Allaha waman tawalla fama arsalnaka 3alayhim hafeethan,� Wie de boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt inderdaad Allah en wie zich afkeert - tot hem hebben wij u niet als bewaker gezonden.�

Je zegt: �D
e naam Qoranieten vind ik ook raar, het zijn moslims, net als jij en ik en de meesten op dit forum

Quranieten is gewoon de term voor mensen die alleen de Quraan volgen. Je zegt wel dat ze moslims zijn, mensen die zich helemaal overgeven aan Allah swt, maar wij kunnen dat niet zeggen, Allah swt is de Afrekenaar, tot Hem is de terugkeer, en aan Hem is het oordeel.

Je zegt:
Ik interpreteer de Qoran niet zoals mij dat uitkomt. Ik interpreteer 'm sowieso anders dan jij blijkbaar, maar dat is logisch. Iedereen is anders

Dan heb ik dat verkeerd opgemerkt. Iedereen is anders, daar heb je gelijk in. Maar de weg naar de tevredenheid van Allah swt is EEN.


Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Fi Amanilahi,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2004 om 18:05

Salaam aleikum Juwairyah,

bedankt voor je mooie reactie. Ik heb er nu even niets aan toe te voegen. (Ik ben erg moe, dus niet op mijn best)

Ik blijf ook zoeken naar kennis en inshallah doe ik het goede. Allahoe ahlem.

Wa salaam happylady

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 04:49

Assalamoe alykoem,

ik ga hier niet mee discussieren, ik laat dit aan mijn zusters die kennis hebben, maar ik wil alleen het volgende zeggen: probeer de hele Koran te bestuderen, want de koran legt zichzelf uit, ik zal een vb geven inshAllah. niet 1 vers lezen uit de Koran en beginnen die te interpretern in eigen woorden en eigen verstand gebruiken.

er zijn grote Koranuitleggers geweest zoals Ibn Kathier, al Qortobie, Ibn Jarir, en anderen, hun uitleg van de koran hebben ze van Sahabas, Sahabas hebben hun uitleg van de Koran van onze profeet vzmh.

Allah zegt: en tot jullie is maar weinig kennis gekomen. (vertaling)

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 11:52

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Allereerst, JAZAKKALLAHOE GHAYRAN KATHIERANNN voor de toevoeging Abou Jabir!!

Lieve happylady3113, laa shoekran 3ala wajheeb zussie!!
Moge Allah swt je helpen bij het opdoen van profijtvolle kennis, Allahoemma Ameen oua li djami3aal mouslimeen!

Ou7ibouki fi Laahaa Ta3alaa,
Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 14:20

Sorry Remcooooo!!!! Wat wil je dat ik voor je vertaal inshaAllah (als God het wil)?

Ik ben zo gewend om arabische uitspraken uit te typen, ik zal mijn best doen rekening te houden met degene die geen arabisch spreken.

Mijn welgemeende excusess!!

Sincerely,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2004 om 14:34

�Zeg, (O Mohamed tegen de mensheid): Als jullie (werkelijk) van Allah houden, volg mij dan (d.i. accepteer het Islamitische monotheisme, volg de Quraan en de Soennah). Allah zal van jullie houden, en jullie zonden vergeven. En Allah is vaak Vergevend, meest Genadevol.� (soerat al-Imraan:31)

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2004 om 12:57
Ik zal inshaAllah mijn best doen om hieraan te denken en er rekening mee te houden.

Maakt niet uit hoor, fouten maken is menselijk ("geen enkele zoon van Adam is zonder fouten maar de beste van hen die fouten maken zijn hen die berouw tonen.. (hadith)")
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2004 om 13:22

<verplaatst>

Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 08:20

salam aleykum.

ik weet niet of hidjaab verplicht of niet verplicht is. het is een hele moeilijke discussie. maar ik denk dat het voor ons nu heel moeilijk is om dat vast te stellen want iedereen heeft zijn eigen interpretatie van koran. maar iedereen weet ook dat wij soena's moeten volgen. daarom wil ik weten of er overleveringen zijn over de klending die de vrouwen en de dochter(s) van de profeet Mohammed vrede zij met hem droegen. want wij kunnen het zo natuurlijk ieder op zijn eigen manier interpreteren en verklaren, maar de enige echte en juiste standpunt is die van ons profeet salla alhoe wa salam. als zijn vrouwen en dochter(s) (kweet niet zeker of hij er 1 of meer had) wel hidjaab droegen dan vind ik dat deze discussie niet echt zinnig is, want wij kunnen toch niet na 4000 jaar vanaf het bestaan van islam opeens alle regels naar ons eigen manier veranderen. islam is nooit veranderd en zal nooit veranderen. maar als de vrouwen in de familie van de profeet geen hidjaab droegen, of misschien op een anderen manier dan zou het wel mogelijk zijn volgens mij dat hidjaab geen echte islamitische kleding is. maar ja hoe weet je wat de vrouwen van de profeet droegen? volgens mij moeten er wel bepaalde overleveringen zijn daarover. als iemand er iets over weet zou ik het graag horen.

wa aleykum wa salaam

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 12:45
In eerste instantie geplaatst door Reporter

salam aleykum.

ik weet niet of hidjaab verplicht of niet verplicht is. het is een hele moeilijke discussie. maar ik denk dat het voor ons nu heel moeilijk is om dat vast te stellen want iedereen heeft zijn eigen interpretatie van koran. maar iedereen weet ook dat wij soena's moeten volgen. daarom wil ik weten of er overleveringen zijn over de klending die de vrouwen en de dochter(s) van de profeet Mohammed vrede zij met hem droegen. want wij kunnen het zo natuurlijk ieder op zijn eigen manier interpreteren en verklaren, maar de enige echte en juiste standpunt is die van ons profeet salla alhoe wa salam. als zijn vrouwen en dochter(s) (kweet niet zeker of hij er 1 of meer had) wel hidjaab droegen dan vind ik dat deze discussie niet echt zinnig is, want wij kunnen toch niet na 4000 jaar vanaf het bestaan van islam opeens alle regels naar ons eigen manier veranderen. islam is nooit veranderd en zal nooit veranderen. maar als de vrouwen in de familie van de profeet geen hidjaab droegen, of misschien op een anderen manier dan zou het wel mogelijk zijn volgens mij dat hidjaab geen echte islamitische kleding is. maar ja hoe weet je wat de vrouwen van de profeet droegen? volgens mij moeten er wel bepaalde overleveringen zijn daarover. als iemand er iets over weet zou ik het graag horen.

wa aleykum wa salaam

Assalamoem alykoem,

zie dez topic: http://www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=1895&am p;am p;am p;TPN=2

daar heeft zuster Leyla goede bewijzen gegeven.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 13:08

soub7anAllah, je doet moeite een hele lap tekst te typen, en vervolgens zegt men ik weet niet of de hijaab verplicht is. Dan vraag ik me af: "Heb je uberhaupt de tekst gelezen?"

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.143 seconden.