Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

bekeerde moslims

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: in hoeverre gebruiken jullie je islamitische naam?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
2 [15.38%]
3 [23.08%]
5 [38.46%]
3 [23.08%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: bekeerde moslims
    Geplaatst op: 08 november 2004 om 01:32

asslamoe aleikum,

Als bekeerde moslima ben ik wel benieuwd of jullie allemaal je naam veranderd hebben en of jullie die dan ook altijd gebruiken. Zelf kennen de meeste moslim kennissen en familie mijn moslimnaam wel, maar gebruiken hem bijna nooit,omdat ze me al heel lang kenden voordat ik moslim werd. Mijn nederlandse familie gebruikt alleen mijn nederlandse naam.

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2004 om 20:13

Dit is misschien niet het juiste forum , maar ik heb een vraag aan je, waarom moet jij als Islamiet een Arabische naam aannemen als je moslim word? 

Wat is er precies mis met een Nederlandse " of wat voor taal dan ook"  naam?

Kom je dan niet in de hemel of zo?

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2004 om 03:38

Cherub,

Je bent niet verplicht om een islamitische naam te nemen. Je mag, moet niet. Mijn familie gebruikt ook mijn NL naam. Maar ik gebruik zelf over het algemeen mijn arabische naam. Ik heb mijn naam gekozen op basis van de film Risallah (de boodschap). Daar was een vrouw eerste martelares van de islaam. Ze stierf dus in naam van Islaam, of ze werd vermoord omdat ze moslima was. Zij heette Soumaya en ik vind het een eer om haar naam te mogen gebruiken. Ik hoop dat ik 1% op haar lijk.

Wassalaam, Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2004 om 09:42

Assalamu alaikum,

eigenlijk heb ik nooit een andere naam gekozen. Nadat ik de shahada gezegd had en dus "officieel" moslim geworden was, begon men mij in de moskee ineens bij een andere, arabische, naam te noemen (niet Amier overigens, dat is alleen een nickname voor dit forum). Nu kennen de meeste moslims hier waar ik woon mij onder die arabische naam, en ik vind het prima, maar ik heb er niet de band mee die ik met mijn eigen naam heb. Dus als ik mezelf voorstel doe ik dat 9 van de tien keer met de naam die ik van mijn ouders heb gekregen.

En het is een mooie islamitisch verantwoorde naam, mijn naam.

Wassalam,

Amier die eigenlijk geen Amier heet.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2004 om 12:49

asallam aleikum,

meestal gebruik ik mijn islamitische naam.Ik heb nog enkele niet-gelovige kenissen,en die mogen me noemen hoe ze willen,al gebruiken ze gewoon mijn nederlandse naam.Verder stel ik mij bij nieuwe mensen voor met mijn islamitische naam,en gebruik ik die ook.behalve bij officiele instanties,waar legitimatie bij nodig is.Ik vind het prima zo..

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2004 om 15:05

Salaam aleikum,
leuke vraag! Ik heb een islamitische naam die heel veel verschillende mensen tegelijk voor mij aandroegen. Hij lijkt heel erg op mijn eigen naam. Ik gebruik hem alleen nooit . Mijn schoonfamilie noemt me wel bij die naam, meer uit gemak. Het maakt me in die zin niet uit, dat ik er niet door verander, maar ik heb wel voorkeur voor mijn Nederlandse naam. Die komt ook van een hele bekende christelijke/islamitische naam vandaan, dus het zit wel goed.

Verder is het niet verplicht om een islamitische naam te nemen, maar soms is een naam een belediging voor het islamitische geloof. Dan wordt het wel aangeraden. (Ik zou trouwens geen voorbeeld weten )

Salaam happylady
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 02:34

assalamoe aleikum,

Voor degene die wettelijk zijn naam heeft veranderd, heeft dit nog problemen opgeleverd of was dit vrij makkelijk? Je moet toch een goeie reden hebben als je naamsverandering aanvraagt of geldt dit niet voor je voornaam?

En soumaya, mooie film he risallah. Is die er ook met nederlandse ondertiteling? Ik heb hem alleen in het frans gezien.

Zelf vind ik wel dat ik een speciale band heb met de mensen die mijn islamitische naam gebruiken. Ik heb hem met zorg uitgekozen en vond het wel heel leuk om een naam die bij je past te zoeken.

salaam rafiaa 

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 03:46

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Rafiaa, jaaa! Hij is er in NL en Turkse vertaling (dus bovenste balkje is NL en onderste Turks!) Echt mashaAllah.. Als je in de buurt woonde, had ik hem naar je gebracht!

Weet je, ik had besloten om moslima te worden en had daar wat tijd voor uit getrokken zeg maar (een maand of zo om iedereen ook een beetje voor te bereiden). Op een gegeven moment zag ik die film, ik had me rot gezocht naar een leuke naam en kon maar niet kiezen, en zag Soumaya (en voor mij natuurlijk haar als mijn voorbeeld) en ik wilde toen gewoon zo heten. MashaAllah als je iets hebt gevonden dat bij je pas. Mijn 'gegeven' naam begint ook met een S.. :)

Wassalaam,

Soumaya..  

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 05:29

salaam,

 

Leeg je inbox even, want ik kan niets pm-en

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.