Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Welke Koran favoriet?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Welke Koran favoriet?
    Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:00

Salaam Aleykum iedereen.

Ik wil (voor het eerst) de Koran gaan lezen maar ik weet niet goed welke 'versie.' Ze worden door jan en alleman uitgegeven...

Welke vinden jullie het beste/fijnst/mooist?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:13
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Salaam Aleykum iedereen.

Ik wil (voor het eerst) de Koran gaan lezen maar ik weet niet goed welke 'versie.' Ze worden door jan en alleman uitgegeven...

Welke vinden jullie het beste/fijnst/mooist?

Assalamoe alykoem,

als je de vertalingen bedoelt, zie deze; www.quranhome.com

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
meri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 36
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote meri Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 12:55

Hoi,

Ik heb deze vraag ook weleens gesteld en kreeg deze aanbevelingen. Het zijn wel allemaal "papieren" versies, niet op internet:

- de vertaling van Fred Leemhuis, omdat die begrijpelijk en toegankelijk is. Ik ben er zelf in begonnen, maar heb geen vergelijkingsmateriaal, dus kan er niet echt over oordelen..

- Koran-vertaling en commentaar van A. Yusuf Ali, gereviseerde versie van 1989. Is moeilijk te krijgen (heb m niet kunnen vinden) en in vrij ouderwets Engels, maar wel met veel uitleg, inleidende teksten, etc. Wat misschien wel prettig is als je de Koran voor het eerst leest. De jongen van wie ik de titel kreeg vond het de beste die hij tot nu toe had gezien.   

- The Quran, Abdel Haleem M.A.S., Oxford University Press, 2004. Er is ook commentaar op de Koran van hem, die heb ik in onze universiteitsbibliotheek kunnen vinden. De Koran zelf helaas nog niet.  

Omdat ik niet bepaald een Korankenner ben en ook pas net begonnen met lezen, kan ik helaas zelf niet echt vergelijken..Maar hopelijk heb je hier wel iets aan!!

Groeten,

Femke

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 05:00

salaam aleikum,

Zelf vind ik "de edele koran" van het Islamitisch Cultureel Centrum Nederland (ICCN) erg duidelijk.

ISBN: 90-73355-08-7

wassalaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2005 om 02:13

Ik heb zelf 7 soorten vertalingen (uitleg van de mening) van de Koran. Het maakt wel degelijk uit welke je leest, tenminste als je een eerlijk en neutraal beeld wilt krijgen.

 

Het Arabisch blijft in alle Korans natuurlijk hetzelfde, die is niet te veranderen. Maar de personen die het vertalen die doen dat vanuit hun eigen stroming of levensopvattingen.

 

De makkelijkste is die van uitgeverij Darussalam. Isbn: 9960-740-79-x. Die zet bij sommige verzen extra achtergrond info en geeft de reden van openbaring. En waar er onduidelijkheid kan ontstaan, staat er tussen haakjes een korte diepere uitleg. Dat is vaak nodig om de verzen beter te begrijpen. Het Koran-Arabische vertaal je niet zomaar. Meestal pak ik ook andere boeken erbij met de redenen van de openbaring.

 

 

 

Voor de beste uitleg van de mening in het Nederlands gebruik ik net als raafia �De Edele Koran�. isbn 90-73355-08-7

 

Gebruik in geen geval de Nederlandse uitleg van mening van de Ahmadiyyat of Qadianies! Die manipuleren sommige verzen zodanig totdat het hun uitkomt.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2005 om 04:46

Salaam aleikoum,

Jazaak Allahu ghayran voor de link. Van wie is de tafseer in de arabische versie van de Quran. Dit staat er niet bij als ik goed heb gekeken.

Salaam aleikoum.

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2005 om 09:38

salaam aleikum de edele koraan is de beste vertaing volgends veel geleerden dus het is beter die te kopen de andere zijn fout of niet goed vertaald (voor de nlers onder ons en het is het beste om arabisch teleren zodat we de islam en koraan enz goed begrijpen.

wa aleikum salaam

Terug naar boven
as-soennah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote as-soennah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 11:09

het beste is om eerst een moskee binnen te lopen en vragen of er lessen worden gegeven in het nederlands over d quran, als je de vertalingen gaat lezen zul je het nooit begrijpen (als je in zuid-holland woont as-soennah moskee, den haag fruitweg 17 geeft lessen)

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.