Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

bijna geen baby kleren zonder afbeelding

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: bijna geen baby kleren zonder afbeelding
    Geplaatst op: 04 februari 2005 om 13:36

salem aleykoem ik heb 2 vraagjes,

1 zijn de afbeeldingen die op kinderkleding zijn afgebeeld wel toe gestaan? wand je ontkomt er zo wat niet aan,

2 mogen kinderen speelgoed knuffels hebben van dieren of bvb een baby pop?

djzakAllahu gairan,

assalem aleykoem.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 februari 2005 om 14:11

Salaam alaikoem malikah,

Ik heb gezocht en gezocht naar een hadith over poppen etc. Ik weet dat die bestaat maar kan em zo niet meer terug vinden. Het kwam er in ieder geval op neer dat Aisha (vrouw van Mohammed vzmh) een pop had gemaakt met vleugels. Toen de Boodschapper van Allah dit zag moest hij lachen en vroeg haar waarom zij die pop vleugels had gegeven.. Maar wat daar zo het antwoord op was van Aicha weet ik niet meer, maar het kwam er in ieder geval op neer dat het niet verboden was volgens degene die de hadith aan het uitleggen was. Maar ik las het gewoon op een forum, dus of het ook echt klopt weet ik niet. Er is in ieder geval een hadith over.

Ma'asalama

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 09:17

Assalamoe alykoem,

(00714) Is spelen met poppen toegestaan?
    Vraag: beste cyber iman ik heb heel veel geleerd sinds ik deze site ken en ik heb nu ook een vraag INSAHALLAH met de hulp van ALLAH S.W.T komen we er uit "de vraag is mogen kleine kinderen met poppen en dat soort gelijkwaardige speelgoed spelen en wat voor speelgoed is wil toegestaan".
 
 
Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige,

Overgeleverd door Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat ze gezegd heeft: "We speelden met poppen toen de Profeet (Vrede en zegen van Allah zij met hem) een keer het huis betrad..." (Deel van een hadith, overgeleverd door Al-Boekhari en Aboe Dawoed.)

Tevens is overgeleverd van Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) terugkwam uit de slag van Thaboek (of Khaibar) en in een van de schappen van Aicha waren poppen bedekt. Toen waaide het, waarbij de bedekking loskwam (van de schap) en de poppen van Aicha zichtbaar werden. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei: "O Aicha, wat is dit?" Ze zei: "Dit zijn mijn dochters" Hij zag een paard met vleugels, gemaakt uit stof, en zei: "Wat zie ik hier tussen de poppen?" Ze zei: "Een paard" Hij zei: "En wat zit er aan hem?" Ze zei: "vleugels.." Hij zei: "Een paard met vleugels?" Ze zei: "Heb je niet gehoord dat Soelaiman paarden had met vleugels?" Ze zei: "De Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) lachtte totdat zijn kiezen zichtbaar werden" (Overgeleverd door Aboe Dawoed en An-Nasaa'i)

Hieruit concluderen wij dat poppen wel toegestaan zijn binnen de Islam, mits het voor de kinderen gebruikt wordt.

En Allah weet het het beste.
 
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Al 3afiefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al 3afiefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2005 om 11:40

Ze mogen geen menselijke kenmerken hebben , dus geen ogen oren enzovoort

en weet dat de engelsniet komen bij afbeeldingen , dus probeer geen kleding te kopen met afbeeldingen erop , doe bijv. bloemen , teksten enz.

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2005 om 04:13
menselijke kenmerken mogen niet, dierlijke wel?
Terug naar boven
Al 3afiefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al 3afiefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2005 om 11:46

mag niet van levende, dus ook dieren

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 15:57

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe,

Ik weet toevallig dat kleding met levende afbeeldingen niet mag. Een zuster vroeg me daar laatst om, soebhaanAllah..

Kijk even op www.fatwaonline.com, daar staat dalil!!!

Succes..

Salaam, Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
abou_khattab Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abou_khattab Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 16:13

Assalaamoe Alaikoem.

Hoog tijd dus ,zuster malikah om zelf eens baby kleding te gaan maken ; ) Dan
weet je in ieder geval dat er geen plaatje op zit.
Veel succes ; ) Of anders moet je man maar leren breien(of haken) ha ha.

En wat betreft die poppen. Ja je kunt van wol een pop maken zonder ogen(mijn zusje deed dat ook). Kan best mooi worden. Misschien ook wat voor je man om te leren ; )

Ghair InshAllah, je kunt de poppen in ieder geval 's Avonds in de kast doen. Zo komen de Engelen wel je huis in InshAllah.

Wa Alaikoem Salaam

ben weer doorgegaan onder NAK4LIFe
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.