Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Buiten bidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Fa�sa* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 45
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Fa�sa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Buiten bidden
    Geplaatst op: 29 juni 2005 om 12:24

Assalamoe wa'laikoem warahmatoelahi wabarabatoe

beste broeders en zusters,

Ik zit met een dringende vraag en ik hoop insha Allah dat iemand me hier het juiste antwoord op kan geven.

Ik vroeg me namelijk af of een vrouw buiten mag bidden? Ik ga deze vakantie insha Allah naar marokko met de auto en ik zou graag mijn gebeden op tijd willen verrichten.

En als het antwoord 'nee' is, hoe moet ik het dan doen met mijn gebeden..??

insha Allah kan iemand me hier antwoord op geven..

wa'laikoem salam warahmatoelahi wabarabatoe

Terug naar boven
*Fa�sa* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 45
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Fa�sa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juli 2005 om 10:14
niemand..? :(
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juli 2005 om 11:39
asalaamo3alaikom zuster  het is ook voor de vrouw verplicht buiten tebidden dus niet zitend in de auto dacht ik ook alletijd maar het is de zelfde man en vrouw wat betreft gebed.alleen als het regent en bang bent voor bevoorbeeld diefen of wat dan ook dan kan je het in de outo verichten .allahoa3alam
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
*Fa�sa* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 45
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Fa�sa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juli 2005 om 12:03

Assalamoe wa'laikoem,

ik heb vaak gehoort van mensen dat het niet is toegestaan voor een vrouw om  buiten te bidden. maar dit is dus niet juist..?

wa'laikoem salam

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juli 2005 om 15:06

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik heb ook ooit es gehoord dat het wel mag om je gebeden gewoon buiten te verrichten. Ik vind dit zelf wel het meest logische omdat je in de auto ook gezien word, en ik vind dat je de kafir niet de privilege mag geven dat je door hen je gebed niet helemaal correct uit kan voeren. Maar dit is mijn mening, en ik heb geen bewijs van wat wel of niet mag. Sorry daarvoor, en moge Allah swt ons leiden.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juli 2005 om 15:29
Mag men het gebed zittend verrichten?

Vraag: Bismillah Arahmani Arahim

In de moskee zie ik vaak mensen die het gebed, zowel naafiel als Fard, zittend op stoelen verrichten. Is dit toegestaan?

wassalam



Antwoord: Sheikh Mohammed Saalih' Al-Moenadjjid antwoordde op deze vraag met het volgende:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Qiyaam - het staan in de salaat- is een verplichte handeling in het gebed. Wanneer een persoon het gebed niet staand verricht, vanaf de takbier tot de tasliem, zonder geldig excuus, dan is zijn gebed ongeldig. Allah zegt namelijk:

"En staat voor Allah met ootmoed" [al-Baqarah 2:238].

De regel voor het staand bidden, geldt met name voor de Fard (verplichte) gebeden; het is niet verplicht om de naafil (extra) gebeden staand te verrichten. Wanneer men echter zittend bidt in een naafil gebed, dan ontvangt men slechts een halve beloning ten opzichte van degene die staand bidt. Het bewijs voor het feit, dat het verplicht is om staand te bidden in het Fard gebed, kunnen we vinden in de hadieth waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zegt: "bidt staand."(Al Boekhaarie, 1066)

De profeet verrichte naafil gebeden (zittend) op een zadel, maar wanneer hij een fard gebed wilde verrichten, dan kwam hij van zijn zadel af (Al boekhaarie, 955; Moesliem, 700), zodat hij de verplichte handelingen in het gebed kon volbrengen - d.w.z. staand de Qiblah aanschouwen.

Als een persoon een naafil gebed zittend verricht, terwijl hij in staat is om dit staand te doen, dan zal hij slechts de helft van de beloning ontvangen, ten opzichte van degene die het naafil gebed staand verricht.
'Abd Allah ibn 'Oemar heeft namelijk overgeleverd, dat hij tegen de boodschapper van Allah heeft gezegd: "er is mij verteld, O boodschapper van Allah, dat u heeft gezegd dat het gebed van een zittende, gelijk is aan een half gebed. Desondanks verricht u het gebed zittend'. De profeet antwoordde, 'dat klopt, maar ik ben niet zoals een van jullie.'"
(Uit de hadieth overgeleverd door Moesliem, 735)


An Nawawi zei in zijn commentaar op deze hadieth:
uit deze hadieth kunnen we opmaken, dat het naafil gebed van een zittende persoon, terwijl hij kan staan, gelijk staat tot het halve gebed van degene die het naafil gebed staand verricht. Als een persoon echter het naafil gebed zittend verricht, omdat hij niet in staat is om dit staand te doen, dan zal zijn beloning niet in mindering worden gebracht en zal hij dus de beloning ontvangen, zoals eenieder die het gebed staand verricht.
Wat betreft het fard gebed, wanneer iemand deze gebeden zittend verricht, terwijl hij dit staand kan doen, zijn gebeden zullen ongeldig zijn. Hij zal hiervoor geen beloning ontvangen en het zal zelfs als een zonde beschouwd worden.
(Sharh Moesliem. 6/258)

Tegen degenen die zittend op stoelen fard gebeden verrichten, zeggen wij: het is niet toegestaan om zittend op stoelen te bidden, indien het mogelijk is voor jullie om dit staand te doen. Wanneer staand bidden erg moeilijk is voor jullie en zelfs schade kan toebrengen op enige wijze, dan hebben jullie een geldig excuuss [Vertaler: bijvoorbeeld na een rugoperatie etc]. Een kleine hindering is echter geen geldig excuus!

En Allah Weet het het beste
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.