Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIslaam Quiz!

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 12>
Schrijver
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Islaam Quiz!
    Geplaatst op: 11 september 2005 om 14:32

salaam aleikom warahmatou Allah barakatouh,

de eerste vrouwelijke shahida (martelaar) is Soemaia. Zij en haar man Yasir werden doodgemarteld.

 

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2005 om 14:39

asalaamo3alaikomwara7matolaahwabarakatoho maschlaah  heel goed  .

nou jij broeder  tafadal

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2005 om 15:16

Salaam aleikom warahmatou Allah wabarakatouh,

 

Ik moest nog een vraag stellen.

 

Tijdens welke gebeurtenis werd het gebed (salaat) verplicht gesteld?   

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2005 om 15:44

asalaamo3alaikomwara7matolaahwabarakatoho

 

al_isra wa lmieraj

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2005 om 15:57
De informatie die ik heb gevonden zegt dat Mohammed al vroeg aan zelfs zijn eerste volgelingen de Salaat verplicht stelde.

(Ik ben niet bijzonder goed ingelezen, vergeef het mij als ik fouten maak, maar ik doe een poging).

Toen Mohammed op de berg Hira zijn eerste openbaring van de engel Djibriel kreeg (610 na Christus), werd hem daar in ook al verteld hoe hij zich moest wassen en hoe te bidden. Toen ter tijd was het nog niet verplicht 5x per dag te bidden, maar slechts 2x; bij zonsopgang en zonsondergang.

(kleine poging tot van mij...)

Dat zou betekenen dat Mohammed zelfs aan zijn eerste handje vol volgelingen het gebed verplicht stelde... De gebeurtenis zou dan de eerste openbaring van Djibriel in Hira zijn geweest...

(dit is nog niet half makkelijk voor iemand die niet weet hoe en waar ze moet zoeken... maar ze probeert dapper en leert al doende meer dan ze had verwacht te leren)
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 03:39

Engeltje  

 

spanent

 

 

 

 

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 05:12
Volgens de islamitische traditie heeft Allah de salaat verplicht gesteld in de nacht van de Miradjz (de hemelreis van de Profeet .

In de hadith overgeleverd door Abu Dhar zei de Profeet :


"Vervolgens beval Allah vijftig gebeden aan mijn volgelingen. Toen ik terugkeerde met dit bevel passeerde ik Mousa, die mij vroeg, "Wat beval Allah aan jouw volgelingen?"

Ik antwoordde, "Hij beval vijftig gebeden aan hen". Mousa zei, "Ga terug naar je Rabb (en smeek voor vermindering) want jouw volgelingen kunnen dit niet dragen". (Dus ging ik terug naar Allah en smeekte om vermindering) en Hij verminderde het met de helft. Toen ik Mousa weer passeerde en hem hiervan op de hoogte stelde zei hij, " Ga terug naar je Rabb, aangezien jouw volgelingen niet in staat zijn dit te dragen". Dus keerde ik terug naar Allah en smeekte voor verdere vermindering en de helft werd verminderd. Opnieuw passeerde ik Mousa en hij zei, " Keer terug naar je Rabb, want jouw volgelingen zijn niet in staat dit te dragen". Dus keerde ik terug naar Allah en Hij zei, " Dit zijn vijf gebeden en zij zijn (gelijk aan) vijftig in beloning en Mijn Woord zal niet veranderen".

Ik keerde terug naar Mousa en hij zei me nog een keer terug te gaan. Ik antwoordde, "Nu voel ik mij verlegen om mijn Rabb opnieuw te vragen".

(gedeelte van de hadith Sahih Muslim en al-Bukhari)

Klopt het?
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 08:24
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

Engeltje  

 

spanent

 

 

 

 

 



... huh?
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 15:34
Wie stelt de Volgende vraag?
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 16:54

maakt niet uit

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 16:56
Wat was nou eigenlijk het goede antwoord?
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 02:36

Zuster taqwaa had het goed en Forumlid Pfarrer heeft het nog eens nader toegelicht.

Volgende vraag luidt als volgt:

Noem de 4 Heilige Boeken.

Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 02:44
Koran, Bijbel, Torah, Zaboer...

geloof ik.
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 03:59

Salaam,

dat klopt; Zaboer zijn de psalmen van Dawud alaihi salaam; koning David.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 04:06
In eerste instantie geplaatst door Engeltje

Koran, Bijbel, Torah, Zaboer...

geloof ik.


De bijbel is in de Islam geen heilig boek hoor.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 04:54
De bijbel in zn originele versie heet in de Islaam Al-Injeel.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 05:02

Er zijn meerdere openbaringen geweest naar eerdere profeten, maar vroeger hadden ze niet altijd  pennen en blaadjes ter beschikking.

 

Zegt: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Isma�l, Izak, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons. 2:136

 

Soms waren de openbaringen van Allah aan zijn Profeten in de vorm van velletjes en soms boeken. In het volgende vers staat dat profeet David (Dawood as) de Zaboor geopenbaard kreeg.

 

Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noach en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Isma�l en Izak en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aron en Salomo en Wij gaven David de Zaboor (Psalmen). 4:163

 

Aan de profeet Muhammad (saw) zegt Allah:

 

Hij heeft u het Boek met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Taurat en de Indjeel als leiding voor het volk en Hij heeft de Foerqaan geopenbaard. Voorzeker, zij, die de tekenen van Allah verwerpen, zullen een strenge straf ontvangen; Allah is machtig, de Heer der Vergelding. 3:3-4

 

Allah gaf ons nooit de namen van alle boeken, we kennen er maar een paar:

 

(1) De Geschriften van Ibraheem (as) werden geschreven op losse vellen. In die tijd schreef men nog niet op papier maar op stukjes leer, hout en andere dingen.

 

Voorzeker, dit is in vroegere geschriften vermeld, de geschriften van Abraham en Mozes. 87:18-19

 

Is hem niet verteld over hetgeen in de geschriften van Mozes staat, en van Abraham, die de geboden hield? 53:36-37

 

In bovenstaande vers vertelt Allah ons dat Ibraheem (as) zijn mensen de complete leer en advies gaf dat hij van Allah geopenbaard kreeg.

 

(2) De Taurat is het boek dat Allah aan profeet Musa (Mozes as) openbaarde. Soms noemt Allah het Taurat en soms gewoon �boek� of �vellen�.

 

Wij gaven Mozes het Boek en maakten het tot een richtsnoer voor de kinderen van Isra�l, zeggende: "Neemt niemand buiten Mij als Voogd." 17:2

 

Waarlijk, Wij zonden de Taurat neder, waarin leiding en licht was 5:44

 

(3) Dawood (David as) was ook van de Kinderen van Israel. Aan hem zond Allah de Zaboor (Psalmen). Zabara heeft in het arabisch dezelfde betekenis als kataba. Zaboor heeft dus eigenlijk dezelfde betekenis als kitaab. Wanneer zaboor in de Quran voorkomt betekent het boek of geschrift, maar meestal betekent het het boek van Dawood.

 

En Wij hebben sommige profeten boven de anderen doen uitmunten en aan David hebben Wij Zaboor (de Psalmen) geschonken. 17:55

 

En voorzeker, Wij hebben in de Zaboor geschreven, na de vermelding (in de Lauhoelmahfoezh), dat de aarde geerfd zal worden door Mijn rechtschapen dienaren. 21:105

 

(4) Isa (Jezus as) is de laatste profeet die Allah naar de Kinderen van Isra�l stuurde. Allah gaf hem het boek de Indjeel. De Indjeel mag niet worden verward met de bijbel, die pas tientallen tot honderden jaren na de dood van Isa (as) is samengesteld door verhalenschrijvers en romantici. De bijbel bevat nog wel restjes van de originele Indjeel van Isa (as).

 

En Wij deden Jezus, zoon van Maria in hun voetsporen treden, vervullende, hetgeen voor hem in de Taurat was (geopenbaard), en Wij gaven hem de Indjeel, dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvoor in de Taurat was en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden. 5:46

 

En Wij zonden Noach en Abraham, en Wij plaatsten in hun nageslacht het profetenambt en het Boek. En enigen van hen waren op het rechte pad, maar de meesten hunner waren overtreders. Dan deden Wij Onze boodschappers in hun voetsporen treden en Wij deden Jezus, de zoon van Maria, opvolgen en Wij gaven hem de Indjeel. 57:26-27

 

Wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, gedenk Mijn gunst aan u en uw moeder, toen Ik u met de geest van heiligheid versterkte, dat gij als kind en op middelbare leeftijd tot het volk spraakt en toen Ik u het Boek en de wijsheid en de Taurat en de Indjeel onderwees 5:110

 

En Hij onderwijst hem de Schrift, en de Wijsheid en de Taurat en de Indjeel. 3:48

 

(5) De Koran die aan profeet muhammad  (saw) is geopenbaard.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 05:07

Het goede antwoord is dus:

Thawraat(Thora), Zaboer(Psalmen), Indjiel(Bijbelse Evangelie) en als laatste werd de Koran, Ook wel Al-Foerqaan genoemd geopenbaard aan Mohammed Salla Allahoe Alaihie Wasallam.

Engeltje mag de volgende vraag stellen.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 05:11
In eerste instantie geplaatst door Ni3met

De bijbel in zn originele versie heet in de Islaam Al-Injeel.


De bijbel komt grotendeels van schrijvers als Paulus en anderen die Isa (as) nooit eerder hebben ontmoet en niet van Isa (as). We begrijpen elkaar.

Ik wil geen allesweter zijn, maar dit verschil moeten we goed in ons achterhoofd houden. Er zijn ontelbare versies van de bijbel en ze spreken elkaar enorm tegen. Erger nog, de bijbel in Afrikaanse landen bevatten complete hoofdstukken die niet in Europese bijbels staan. De Dode Zeerollen bevatten ook essentiele informatie, maar mag na 50 jaar nog steeds niet vertaald worden van het Vaticaan en de joden.

Engeltje is aan de beurt.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:57
Oke, Jazaaka Allahoe Gairan voor de extra info.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 08:51
ik had 't goed? 

wauw... geef me een momentje...
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 08:56
Na de dood van de Profeet Mohammed (vzmh) stonden er een aantal valse profeten op. Zij claimden ook het woord van God te hebben gehoord en probeerden met hun valse woorden de mensen uit de Islam te lokken. In het noorden van Arabie stond een valse profetesse op. Wat was haar naam?

(Is vast niet zo'n moeilijke vraag... maar ik doe een poging... )
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:05
  1. De derde groep waren de valse profeten en profetesses. In de Najd, in de regio van van Jamaama, verklaarde een arabier van de stam Haniefa zich zelf tot profeet. In het zuidelijk deel van Arabi� deed een andere arabier van de stam van 'Ans, genaamd Aswad, een aanspraak op het profeetschap en en nam Najraan over. Ten noorden van Arabi� verklaarde een vrouw die Sadjaah genaamd was zichzelf ook tot profetesse en kwam in het geweer tegen de moslimstaat. Deze valse profeten nodigden de mensen uit om de islam te verlaten, door te beweren dat Allah nieuwe wetten aan hen had geopenbaard, die de meeste dingen die door de Profeet Mohammed Sallalahu 'alaihi wasalam waren verboden weer toegestaan maken.

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:05
Ah... zo letterlijk te vinden he? :)

Nouja, da's wel het antwoord wat ik zocht :)
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:10

Hihi een beetje wel ja.. nu ben ik aan de beurt.

De vraag luidt als volgt:

Hoe oud is de profeet Mohamed ( Allah's Vrede en Genade zij met hem) geworden?

Dit is een makkelijke vraag...

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:22
62 jaar oud, geloof ik... 
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:34

Essalaamo Alaikom,

Het overlijden van de Profeet (v.z.m.h.)

Toen de tekenen van het overlijden zich aan begonnen te dienen, drukte A�sha radia Allahoe 3anhaa(De vrouw van Mohamed Salla Allahoe alaihie wasallam) de profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, tegen haar borst aan. De broer van A�sha Abdurrahman had een "siwak" bij zich. De profeet, Salla Allahoe alaihie wasallam, keek ernaar waarbij A�sha radia Allahoe anha begreep dat hij het wilde gebruiken. Ze vroeg hem dit en hij knikte bevestigend. A�sha radia Allahoe anha nam de "siwak" in haar mond, maakte het zacht en gaf het aan de profeet, salla Allahoe alaihie wasallam. Hij had een kommetje water en maakte steeds met een klein beetje water zijn gezicht nat en zei: ,, Laa Ielaaha Iella Allah (Er is geen andere god behalve Allah), de dood heeft indicaties." Toen hief hij zijn hand op, keek tegelijkertijd naar boven en bewoog zijn lippen.

A�sha radia Allahoe anha probeerde goed te luisteren en hoorde hem zeggen: ,,Ik hoop dat ik bij de mensen zal zijn, die Allah Zijn Gunsten heeft geschonken, de profeten, de getrouwe gelovigen en de martelaars. Allah, vergeef mij en wees Barmhartig ." Hij herhaalde dit drie maal. Hierna verliet zijn ziel zijn lichaam en viel zijn hand slap naast zijn lichaam. Dit gebeurde op maandag, de twaalfde dag van de maand Rabi'e I van in het jaar 11 hijri toen de zon haar hoogste punt bereikte. De profeet, salla Allahoe alaihie wasallam, werd drie�nzestig jaar. Ienna Lillahie Wa Ienna Ielayhie Raaji3oon (Allah heeft ons het leven geschonken en wij zullen tot hem terugkeren).

Wassalaamo Alaikom

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:34

Bijna goed je zit heel erg dichtbij..

Wil je nog een poging wagen?

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:35

Ik zie dat Ni3met je is voorgeweest, het juiste antwoord is idd 63 jaar oud.

Oegtie ni3met aan jouw de eer om de volgende vraag te stellen... Yallah Bismillah...

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 09:37
Oy... ja ik wist van 570 tot 632... maar ja, dan kan het idd ook nog een jaartje verschillen... Nouja, die fout maken we nooit meer :-)
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.