Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Tassawuf de heillige weg

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Tassawuf de heillige weg
    Geplaatst op: 07 februari 2006 om 12:29

 

     Asalaam alaikom wa rahmatullahe wa barakatu.

   Ik wil graag over tassawuf vertellen, ik heb wel informatie over maar ik wil ook nog meer informatie hebben, want wat ik heb is niet genoeg.

      Het gaat over mensen die hun hele leven voor allah geven. Dat ze minnaren van hem zijn. Er zijn heeel veel van hun en nog steeds, en ze blijven inshallah tot    Yaumal qiyamaa.

Ik ga nu een verhaal van Shaikh Abdul Qader Jilani vertellen. Hij was een van grootste  WalliAllah( vriend van Allah).

Iemand kwam in zijn tijd om bij hem leerling te worden. (murid)

Ik ken naam van  die iemand niet maar ik zal hem sultan noemen.

Sultan:  Asalam alaikom, ik kom vragen of ik uw leeerling kan worden.

Shaikh Abdul Qader Jilani: Dat kan inshallah wel, maar je moet eerst iets gaan doen voor mij.

Sultan: Ik ga dat wel inshallah doen.

In dat tijd was daar een grote berg, dat voor iedereen bekend was.

Shaikh Abdul Qader Jilani: Jij moet naar dat berg gaan en wachten tot een oude man van zijn werk komt. Hij is een arme man, hij werkt hard en hij moet nog veel verder gaan. En jou taak is om hem gaan te slaan!!!

Sultan: insllah ga ik dat wel doen.

Maar sultan heeft niet begrepen waarom hij dat oude man moest slaan.

Sultan komt dat oude man tegen.

Oude man: Asalaam alaikom

Sultan gaat hem een klap geven. Oude man gaat zijn hand kussen.

Hij gaat hem schoppen, maar oude man heeft zijn voet gekust.

Hij ging met steen naar hem gooien, maar die ouden man heeft ook zijn steen gekust.

Sultan kon dat niet meer doen. En hij ging terug naar Shaikh Abdul Qader Jilani.

Shaikh Abdul Qader Jilani: Heb je gedaan wat ik aan jou had gezegd.

Sultan: Ja dat heb ik wel gedaan maar ik heb hem niet begrepen. Ik ging hem slecht behandelen en hij ging lief tegen mij doen.

Shaikh Abdul Qader Jilani: Dat oude man is een van mijn morids ( leerlingen), dus als je dat kan volhouden ben je welcome bij mij.

 

Dus in dit verhaal zien we hoe iemand moet zich gedragen als hij tot sofie behoord. Dat je veel geduldig moet zijn.

Want Allah (J) houd van mensen die geduldig zijn.

         Moge Allah ons vergeven

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 22:05
Een mooi, heel mooi verhaal.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2006 om 09:39

Abdul Naser,

�Minnaar van Allah�....een sofi ofwel soefi? Naar mijn weten ben je op de verkeerde forum terecht gekomen. Dit is een forum die uitgaat van de Koran en de Soennah en die zich verre houdt van de soefi-leer.

Ik heb niets tegen jou, maar wel tegen hetgeen wat jij hier wil verspreiden.

 

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2006 om 18:23

Salaam zuster Imaan.

Soefies zijn ook moslims; als je gaat zeggen: "jij hoort  hier niet thuis want ik ben het niet met je eens", dan kun je ook deobandi's, taliban, "qutbi's", hanefi's, maliki's, shafi's of hanbali's gaan vertellen dat ze hier niet thuishoren. Of selefies.

Soefi's zijn meestal soenni (er zijn ook shia soefi's) en de tasawwuf wordt door alle vier de soennitische wetscholen en hun imams erkent als zijnde ondedeel van de islam, daar waar het geen shirk omvat natuurlijk.

Je verre houden van de tasawwuf is je verre houden van de nabijheid zoeken van de Geliefde, van Allah dus. Tasawwuf is spiritualiteit en dat is in principe 100% islamitisch. Er zijn tariqats (soefistromingen) die de grenzen van islam bewandelen en zelfs overschrijden en deze mensen dwalen, zoals iedere moslim dwaalt die de grenzen van de islam overschrijdt; dat is dus niet specifiek aan soefi's.

Dit forum gaat niet uit van ��n bepaalde denkrichting binnen de moslim-oemmah, dat komt omdat de bezoekers van deze site samen het forum maken. Als je een discussie over tasawwuf wil, of wil aantonen waarom jij denkt dat tasawwuf geen onderdeel uitmaakt van de islam dan kun je een topic beginnen of je argumenten uiteenzetten als reactie op iemand anders. Maar het is niet aan jou (of aan mij of welke bezoeker dan ook) om andere moslims te vertellen wat ze wel of niet mogen schrijven. Tenzij je het met argumenten doet natuurlijk; dat probeer ik hier nu ook ;-).

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2006 om 07:04

Alaykom Salaam Amier,

Ik moet je gelijk geven wat betreft het 'welkom heten' van anderen. Daar ben ik de fout ingegaan. Mijn excuses...ook aan Abdul Naser.

Waar het bij mij omging was niet 'tassawuf', aangezien ik daar ook geen kennis over heb. Waar het bij mij omging was het woord 'minnaar', dat bij mij in het verkeerde keelgat is geschoten. Tevens ben ik van mening dat de soefies zich verre houden van de Qu'ran en de Sunnah. Degenen die 'shirk' plegen moeten ook benoemd worden. Uiteraard ben ik het met je eens dat Allah de Verhevene de Beste Rechter is. Ik kan en wil die plek ook absoluut niet innemen, maar de feiten moeten we onder ogen zien.

Wanneer mijn broertje iets zou stelen, dan zou ik hem ook niet mijn lieftallige broertje noemen, maar dan zeg ik: 'je bent een dief'!!

Ik hoop dat ik wat verduidelijking heb verschaft en anders hoor ik het wel.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2006 om 10:03

Jalal ad-Din Rumi (of Roemi met diverse spellingsvarianten) (1207 - 1273) was een Perzische dichter en soefistisch mysticus. Rumi is ��n van de belangrijkste personen uit de Perzische dichtkunst. In religieuze kringen wordt hij ook wel Maulana of Mevlana (soms met toevoeging Balkhi naar zijn geboorteplaats) genoemd; dit betekent 'onze meester'.

Hij is geboren in de stad Balkh in de streek Khorasan, toen Perzi� en nu in Afghanistan, en verhuisde later naar de noordwestelijke Perzische stad Tabriz en later naar Konya in het huidige Turkije.

Hij was de leidende figuur van de soefi beweging in het middeleeuwse Konya. Zijn graf is nog steeds een heilige plaats voor volgelingen. Hij stichtte er onder andere de dansende derwisjen, een soefi orde van religieuze dansers en muzikanten. In de dans draaien zij om hun as, waarbij zij mediteren en de naam van Allah aanroepen.

Vertalingen van zijn werk in het Nederlands zijn te vinden in:

  • Arberry, Honderd verhalen uit de Masnavi van Roemi, Katwijk, 2000;
  • Roemi, Daglicht, Den Haag, 2004;
  • Roemi, Juwelen, Utrecht, 2001;
  • Roemi, Liefde is de weg, Utrecht, 2002.

Waarom zijn de soefies slecht ? in Turkije krijgen ze veel respect en deze man wordt gezien als Mudjaheed van de 13e eeuw ?

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2006 om 13:43

Assalaam alaykom Murat,

Naar mijn weten, omdat ze zich niet houden aan de Qu'ran & de Sunnah. Even een vraag terzijde: 'Denk je werkelijk dat zijn graf een heilige plaats is'?

Als Marokaanse kan ik redelijk meepraten over de soefi-leer, aangezien deze ook wijdverspreid is in Marokko. Ook daar hebben soefies, bepaalde mensen tot 'heiligen' verklaard en bezoeken vele afgedwaalde mensen deze graven ofwel 'heiligen'.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat zij geen enkele basis danwel fundament kunnen geven vanuit de Qu'ran & de Sunnah.

Imaan.

P.S. Mijn waarheid is hen waarheid niet en andersom. Jammer!!

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2006 om 13:57

 

    Asalaam alaikom beste Imaan,

  Geef aub antwoord op de volgende vragen.

     Waarom leven we eigenlijk? Wat is de bedoeling van deze leven? En waarom heeft ALLah (J) ons geschappen?

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2006 om 16:29
In eerste instantie geplaatst door Abdul naser

 

    Asalaam alaikom beste Imaan,

  Geef aub antwoord op de volgende vragen.

     Waarom leven we eigenlijk? Wat is de bedoeling van deze leven? En waarom heeft ALLah (J) ons geschappen?

Asalaam Aleikum,

"En Ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen" (Surah 51: ayah 56)

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2006 om 16:31
In eerste instantie geplaatst door Murat

Jalal ad-Din Rumi (of Roemi met diverse spellingsvarianten) (1207 - 1273) was een Perzische dichter en soefistisch mysticus. Rumi is ��n van de belangrijkste personen uit de Perzische dichtkunst. In religieuze kringen wordt hij ook wel Maulana of Mevlana (soms met toevoeging Balkhi naar zijn geboorteplaats) genoemd; dit betekent 'onze meester'.

Hij is geboren in de stad Balkh in de streek Khorasan, toen Perzi� en nu in Afghanistan, en verhuisde later naar de noordwestelijke Perzische stad Tabriz en later naar Konya in het huidige Turkije.

Hij was de leidende figuur van de soefi beweging in het middeleeuwse Konya. Zijn graf is nog steeds een heilige plaats voor volgelingen. Hij stichtte er onder andere de dansende derwisjen, een soefi orde van religieuze dansers en muzikanten. In de dans draaien zij om hun as, waarbij zij mediteren en de naam van Allah aanroepen.

Vertalingen van zijn werk in het Nederlands zijn te vinden in:

  • Arberry, Honderd verhalen uit de Masnavi van Roemi, Katwijk, 2000;
  • Roemi, Daglicht, Den Haag, 2004;
  • Roemi, Juwelen, Utrecht, 2001;
  • Roemi, Liefde is de weg, Utrecht, 2002.

Waarom zijn de soefies slecht ? in Turkije krijgen ze veel respect en deze man wordt gezien als Mudjaheed van de 13e eeuw ?

Asalaam Aleikum broeder Murat,

Hoe rijm jij het verbod in de Islam op muziek met de soeffie-muzikanten?

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2006 om 05:49
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Abdul naser

 

    Asalaam alaikom beste Imaan,

  Geef aub antwoord op de volgende vragen.

     Waarom leven we eigenlijk? Wat is de bedoeling van deze leven? En waarom heeft ALLah (J) ons geschappen?

Asalaam Aleikum,

"En Ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen" (Surah 51: ayah 56)



Is de Islaam zo opgezet dat het volstrekt overbodig is om zelf te denken?
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2006 om 05:50

Assalamu alaikum,

muziek is verboden volgens de meeste ulema; dwz snaar- en blaasinstrumenten en verboden zang. Als je als serieuze moslim een tariqa zoekt om taswwuf te leren moet je opletten dat de tariqa de sharia volgt, net als dat als je een moskee zoekt je moet opletten dat de imam de sharia volgt; zo voorkom je dat je allerlei dwaalwegen gaat bewandelen.

De meeste kritiek die ik op tasawwuf hoor is: soefie's overschrijden de grenzen van de sharia en daarom is soefisme (tasawwuf) bida niet toegestaan enz. Dat is hetzelfde als zeggen: mujahidoen overschrijden de grenzen van de sharia, dus jihad is bida en niet toegestaan. Als mujahidoen de grenzen van de islam overschrijden zijn het geen moejahidoen en is er geen sprake van jihad, en hetzelfde geldt voor soefie's die de grenzen van de islam overschrijden; dan is er geen sprake van tasawwuf.

Wat die grenzen zijn wordt aangegeven door de fiqh-wetenschappen en zoals iedereen weet zijn er al meer boeken over fiqh geschreven dan dat er sahih ahadith zijn :-).

Hier wat interessante links over tasawwuf van sunnipath.com:

http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00003880.aspx

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2006 om 05:51

In eerste instantie geplaatst door Engeltje


Is de Islaam zo opgezet dat het volstrekt overbodig is om zelf te denken?

Natuurlijk niet, hoezo?

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2006 om 07:04
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Engeltje


Is de Islaam zo opgezet dat het volstrekt overbodig is om zelf te denken?

Natuurlijk niet, hoezo?



Omdat er blijkbaar niets meer voor interpretatie open staat.
Zo, Zo, Zo en niet anders. En als toch, dan!
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2006 om 07:12

 

  Asalaam alaikom beste engeltje,

  Ten eerst je weet niet wat mijn bedoeling is van dat vragen. Deze vragen heb ik voor imaan opgeschreven.

En je hebt alleen antwoord op een vraag gegeven. Waarom Allah heeft ons geschappen?

 Wat was dan de bedoeling om dat te doen?

heb jij gelezen over deze vraag ergens?  Ik zal op jou antwoord wachten

Een vraag voor iedereen .      WAT HEBBEN JULLIE GEHOORD OVER TASSAWUF? 

   WAT HEBBEN JULLIE ALLEMAAL GEHOORD OVER TASSAWUF?

MOGE ALLAH ONS VERGEVEN.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2006 om 14:11

Abdul Naser,

Het antwoord is al gegeven door Rahil Amin. Namelijk het dienen van Allah de Verhevene.

Ik denk dat wij niet verschillen in terminologie als wel de wijze waarop wij Allah de Verhevene dienen.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2006 om 13:13

 

     Beste Imaan,

    U heeft wel het antwoord gegeven op dat vraag.  Dus  we moeten gaan bidden voor Allah (J) . Daarvoor zijn we gemaakt dus. Maar wat is nou gebed?

 Heb je misschien over Laila Majnun gehoord.  Dat op een dag  iemand zat in de woestijn te bidden, en majnun ging voor zijn gebed lopen. Toen dat man klaar was met het gebed. Hij riep: Oo Majnun zag je niet dat hier iemand aan het bidden was, je mag toch niet voor gebed gaan lopen. 

Majnun: U bidt voor de wereld niet voor ALLah.

Man zegt: Wat bedoel je?, dat ik niet kan bidden?

Majnun zegt: neem me niet kwalijk,  ik was zo diep aan het denken over laila dat ik niet eens heb gemerkt of gezien dat hier zit iemand te bidden, hoe heeft u gezien dat iemand voor u gebed aan het lopen was terwijl u aan het bidden zat.   HOOFD IN SAJDA EN HART IN WERELD, NOEMT U DAT BIDDEN? MIJN LIEFDE IS BETER DAN ZULKE GEBED.

Hoe majnun heeft uitgelegd over gebed, zo kunnen alleen mensen die op Allah verliefd zijn bidden. En dat zijn minnaren van Allah(j). En dat zou pas echt gebed zijn. EN DAT BEDOEL IK MET MINNAREN VAN ALLAH (J).

Terug naar boven
moslim_broeder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslim_broeder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2006 om 16:47

a salam aleykoem

beste zusters en broeders niemand heeft het recht om de sofi's met een slecht oog aan te kijke zoals murat het zegt mevlana hz. is afkomstig van het stam van eboe bekir radiallahu anha en veel van de ulema's en evliya's waren vroeger sofi's ze hebben hun nefs kunnen overwinnen door het pad van sofi en geloof me echte sofi's houden zich totaal aan de koran en de soennah 

wassalam

Terug naar boven
moslim_broeder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslim_broeder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2006 om 17:28

a salam aleykoem

beste broeders en zuster

nog over het zingen

het klopt wel dat zingen haram is maar wat versta je onder zingen?

als we is yusuf islam(cat stevens) >>> a is for allah beluisteren dan hoor je er geen dj geen beat o wat dan ook bij gwn zijn eigen stem ik zal een vb. geven als men een gedicht oplezen alsof we het zingen is dat dan haram NEE maar wat men wel haram is is dus zingen met een beat dj en noem maar op en mevlana hz. had nooit een dj als een ulema zoals mevlana hz. dat zou gedaan hebben waar zou het wereld heen gaan dan toch maarja tegenwoordig is er wel toestemming gegeven door hooggeleerde om over het islam te gaan zingen het vraag is natuurlijk hoezo?

omdat de moslim jongeren (dan heb ik het niet over elke moslim jongere) zich niet meer aan de koran houden en vandaar dat ze met criminaliteit,discriminatie,vandalisme etc. zich bezig houden en om ze tot de ware islam te late komen en zorgen dat ze niet meer zich met vandalisme, criminaliteit etc.  bezig te houde is het toegestaan door hooggeleerden om te zingen over islam zodat ze zich aangesproken voelen en zich tot het ware islam overgeven zodat ze niet meer op straat "de" man uithangen

maarja in elk volk en geloof heb je wel rotte appels islam, christendom en de jodendom

het geldt voor allen en wat men beste moslim broeders en zusters moeten doen is ze steunen en het ware geloof hun vertellen want ze worden geboren als moslim en omdat ze al moslim's zijn (geboren) intresseert het niet veel dat weet ik want ik was er zelf ook 1van hun tot vorige jaar was wel geboren als een moslim maarja het vraag was of ik me zelf wel gedraagde als een moslim NEE hoezo? omdat je bij mij alles kon vinden wat het islam heeft verboden en ook het wet van nederland moet je is kijken wat een mooie geloof een geloof die jaren voor nederland is opgekomen en wetten gaf criminaliteit etc. verbod wat nu in nederland ook verboden is

wassalam

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2006 om 16:28
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykom Murat,

Naar mijn weten, omdat ze zich niet houden aan de Qu'ran & de Sunnah. Even een vraag terzijde: 'Denk je werkelijk dat zijn graf een heilige plaats is'?

Als Marokaanse kan ik redelijk meepraten over de soefi-leer, aangezien deze ook wijdverspreid is in Marokko. Ook daar hebben soefies, bepaalde mensen tot 'heiligen' verklaard en bezoeken vele afgedwaalde mensen deze graven ofwel 'heiligen'.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat zij geen enkele basis danwel fundament kunnen geven vanuit de Qu'ran & de Sunnah.

Imaan.

P.S. Mijn waarheid is hen waarheid niet en andersom. Jammer!!

Tasawwuf komt voort uit de koran en de soennah. Het bezoeken van graven is een aangeraden handeling in de islam. Tawassul met betrekking tot de awliya is ook toegestaan, maar dat is niet de essentie van tasawwuf. Voor een globale introductie kun je het werk van ibn qushari lezen of de links die ik eerde plaatste:

Het heeft simpelweg me het reinigen van je hart te maken, en je relatie met Allah verbeteren. Wat betreft internetsites (eerste 3 artikelen lijken me meer dan genoeg):

Tasawwuf
http://www.almahmood.org/tasawwuf.html

What is Tassawuf
http://www.tasawwuf.org/basics/what_tasawwuf.htm

"The Place of Tassawuf in the Traditional Islamic Sciences" - Shaykh Nuh Keller:
http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/sufitlk.htm

"How would you respond to the claim that Sufism is bid`ah?" - Shaykh Nuh Keller:
http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/sufism.htm

"What is Sufism" - Shaykh Gibril Haddad:
http://www.livingislam.org/fiqhi/fiqha_e50.html

"Ibn Taymiyah on Sufism" - Shaykh Gibril Haddad:
http://www.livingislam.org/n/itaysf_e.html

The Sufism Reader:
http://www.livingislam.org/tsw.html

De eerste 2 sites zouden genoeg moeten zijn:
http://www.almahmood.org/index.html
www.tasawwuf.org

Verder moet je uitkijken wanneer je het over de sufi's/awliyaa gaat hebben en moet je niet bepaalde selefi's napraten. Weet wat zelfs geleerden als imam ibn taymiyya en ibnul qayyim hebben verklaard over tasawwuf. Imam ibn taymiyya heeft zelfs een hele volume (van zijn bekende fatwa werk genaamd majmu) over tasawwuf geschreven vol met positieve uitspraken over sufi's en tasawwuf.

Let ook op de hadith qudsi: "Wie zich vijandig toont jegens iemand die aan Mij is toegewijd, daar zal Ik mee in oorlog zijn."

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 01:46

Asalaam Aleikum,

Toch heb ik een beetje erg veel moeite met de term "minnaar" van ALLAH..

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 01:53

 

    Asalam alaikom Rahil Amin

    Hoe bedoelt u? Dat er geen minnaren van Allah zijn?

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 07:13
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum,

Toch heb ik een beetje erg veel moeite met de term "minnaar" van ALLAH..

Salaam.

min�naar (de ~ (m.), ~s/-naren)
1 mannelijke geliefde => amant, lover
2 liefhebber

Misschien klinkt het woordje onbekend of vreemd in jouw oren, maar de broeder bedoelde slechts, dat er mensen zijn die alles over hebben voor Allah, en hun hele liefde aan Hem geven. Hun levens draaien alleen om Allah. Dat is wat er bedoeld wordt, met de "geliefden/liefhebbers van Allah". Allah houdt van Zijn dienaren en Zijn dienaren houden van Hem. Genoeg verzen uit de koran hierover. Neem de biografie van Rabiah al Basri, moge Allah met haar genadig zijn, die de tijdgenoot van hasan al basri, moge Allah met hem tevreden zijn was.

Lees dit boek online zou ik zeggen: Love for Allah: http://www.faqirpublications.com/love_allah.pdf

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 07:15
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum broeder Murat,

Hoe rijm jij het verbod in de Islam op muziek met de soeffie-muzikanten?

Salaam.

Het is haraam. En een soefi volgt de jamhoer (meerderheid) van de ulama en hebben altijd streng opgetreden tegen mensen die muziekinstrumenten gebruikenten (taliban waren sufi's). Sterker nog, bepaalde sufi's zijn zelfs tegen gezang en ook tegen het gebruik van de daff tenzij het op 1 of 2 gelegenheden gebeurd.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 07:40

Beste allen,

Allah Ta'ala heeft ons (Zijn dienaren) Moslim/Moslima genoemd. Tevens heeft Allah Ta'ala ons Zijn dienaren genoemd. Laten we het daarbij houden.

Mocht ik het fout hebben, laat me dit dan weten.

Mvg. Imaan

P.S. Graag zou ik van Abdul Naser nog weten waar in de Qu'ran het woord 'minnaar' voorkomt?

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 10:13
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Beste allen,

Allah Ta'ala heeft ons (Zijn dienaren) Moslim/Moslima genoemd. Tevens heeft Allah Ta'ala ons Zijn dienaren genoemd. Laten we het daarbij houden.

Mocht ik het fout hebben, laat me dit dan weten.

Mvg. Imaan

P.S. Graag zou ik van Abdul Naser nog weten waar in de Qu'ran het woord 'minnaar' voorkomt?

Wat is dat nou voor een redenering? Het wordt steeds gekker...De profeet vrede en zegeningen zij met hem had verschillende namen en benoemde die. Allah gebruikt verschillende benamingen (mohsinien, muttaqin, mo'minien etc.) voor de gelovigen en vertelt wat voor eigenschappen zij allemaal hebben en zo ook de hadith. Dus wat is er mis mee wanneer men over Khaliel Allah heeft, of over de awliya/sultan al awliya./arifien en vele andere termen Deze titels zijn altijd in de arabische titels gebruikt om mensen te eren en de geleerden hebben dit altijd gedaan!

2:165. Maar degenen die geloven zijn sterker in de liefde voor Allah

5:54. Allah zal van hen houden en zij zullen van hem houden

En daarnaast zijn "dienaren" (of moslima) en moslims 2 verschillende termen in het arabisch. En o ja, noem jezelf voortaan ook geen imaan meer. Voortaan moet je niet zo snel zijn om over bepaalde kwesties te spreken waar je niet veel van af weet. Zeg gewoon "ik weet niet", het beroemde antwoord van imam Malik en de eerste advies dat hij gaf aan zijn studenten om dat te kunnen zeggen.

 

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2006 om 18:03

En o ja, de profeet -vrede en zegeningen zij met hem- noemde zichzelf in een hadith habib Allah, oftewel de geliefde van Allah. Zie:

http://www.al-eman.com/Islamlib/viewchp.asp?BID=137&CID= 396 nr. 31970

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2006 om 17:36

Asalam alaykom Sjonny,

Bedankt voor je correctie. Ik ben de fout ingegaan en dat neem ik terug. Het enige wat nog in mijn hoofd blijft spelen is het woord 'minnaar'. Uitleg is van harte welkom.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2006 om 11:13

Wa alaikoem salam,

Ach ja, het is slechts een kwestie van woordkeuze. Ik zou zelf ook een ander woord hebben gebruikt. En daarnaast gebruiken ulama van vandaag de dag soms niet eens het woordje sufi of soefisme. De reden is dek ik dan omdat sommige moslims (salafis dus) het woordje en de wetenschap van tasawwuf zwart hebben gemaakt. Vandaar dat synoniemen zoals adab, takziyya, ihsan, sulook etc. worden gebruikt.

 

 

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2006 om 11:33
In eerste instantie geplaatst door Sjonny

En o ja, de profeet -vrede en zegeningen zij met hem- noemde zichzelf in een hadith habib Allah, oftewel de geliefde van Allah. Zie:

http://www.al-eman.com/Islamlib/viewchp.asp?BID=137&CID= 396 nr. 31970

Asalaam Aleikum broeder,

Maar je bent het toch wel met me eens dat de Profeet (vrede zij met hem ) van een heel ander kaliber was dan ons. Ikzelf zoals ik nu ben zou mezelf nooit zo durven noemen omdat ik altijd de vrees zal hebben dat ik die naam niet waar zou kunnen maken. Zo zijn er ook genoeg mensen met de naam Amin maar die zelf zo onbetrouwbaar als wat zijn(een verwijzing naar mezelf)....misschien is de bedoeling achter het woord minnaar goed maar ik blijf er toch op een of andere manier een beetje moeite mee hebben. Maar dat is mijn gevoel maar hoor.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.