Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Salafiesm ...

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
moslimatje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimatje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Salafiesm ...
    Geplaatst op: 10 juni 2006 om 14:31
salam alikoem wrhmatoe llhi wbrakteoh
..salafiesm wat houd t dat in ?
Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2006 om 14:53
kijk hier eens: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=973753 daar zijn zelf selefiyya en niet selefiyya aan het woord geweest. Ik heb de thread gelezen, en volgens mij is daar iets niet pluis bij de selifyya. Ik vertouw het igg niet.
Terug naar boven
Salafieya_1427 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salafieya_1427 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 10:36

Asalamu a'laikoem

 

voor verheldering verwijs ik je naar de volgende link.Insha allah zul je er profijt van nemen.

     http://www.selefiepublikaties.com/selefiyyah.htm

neem ook een kijkje op www.selefieforum.net

P.S een tip voor diegene die kennis willen nemen van het onbekende, probeer jezelf zo helder mogelijk op te stellen zonder enige vooroordelen of enige verhalen van de menigte.

En ALLAH leidt wie hij wil

 

wasalamu 'alaikoumm

Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 14:46
inderdaad, daar kwam ook veel artikelen in, en ik kan me ook een weerlegging van selefipublikaties herinneren waarin een broeder 'nasredine' telkens maar mailde maar nooit een reply terug kreeg van de eigenaar.

Zo zijn er in dat onderwerp talloze artikelen aangehaalt m.b.t tot salafiyya maar geen van ze heeft geholpen.

zoals salafieya_1427 als zei, zonder vooroordelen.

Ik zelf had al eens gehoort van selefies, maar dat topic op forums.marokko waar zelfs de salafis tegen de niet-salafis discuseerden hebben een hoop verduidelijkt.


De salafiyya hebben mooie slagzinnen, maar als je er dieper naar gaat kijken zoals verduidelijkt word in dat forums.marokko topic, blijkt het toch niet zo prachtig te zijn op het eerste gezicht.

Ik heb het vandaag nogmaals doorgelezen, ik weet in iedergeval dat ik daar uit de buurt blijf, ik laat twijfelachtige zaken.


Wasalaam
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 15:39
In eerste instantie geplaatst door adbullah

inderdaad, daar kwam ook veel artikelen in, en ik kan me ook een weerlegging van selefipublikaties herinneren waarin een broeder 'nasredine' telkens maar mailde maar nooit een reply terug kreeg van de eigenaar.

Zo zijn er in dat onderwerp talloze artikelen aangehaalt m.b.t tot salafiyya maar geen van ze heeft geholpen.

zoals salafieya_1427 als zei, zonder vooroordelen.

Ik zelf had al eens gehoort van selefies, maar dat topic op forums.marokko waar zelfs de salafis tegen de niet-salafis discuseerden hebben een hoop verduidelijkt.


De salafiyya hebben mooie slagzinnen, maar als je er dieper naar gaat kijken zoals verduidelijkt word in dat forums.marokko topic, blijkt het toch niet zo prachtig te zijn op het eerste gezicht.

Ik heb het vandaag nogmaals doorgelezen, ik weet in iedergeval dat ik daar uit de buurt blijf, ik laat twijfelachtige zaken.


Wasalaam


Salaam aleikoum

Kun je ons vertellen wat er twijfelachtig is? En dit aantonen met bewijzen uit de Koran en/of hadieth.


Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2006 om 15:56
abdlullah  weet je wel wat salfya is ??
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 17:09
ja, selefiyya duid eigenlijk aan als vrome voorganger letterlijk vertaalt.

- Het probleem is wat betekend sunni en wat betekend salafiyya? Zou iemand dit tot in de details kunnen uitleggen? Hoe het onstaan is etc.. etc.. Ik zelf heb hier ook informatie over verzamelt, maar wil graag weten hoe jullie het uitleggen.

-het forums.marokko onderwerp zegt genoeg, volgens mij zijn ze nu ook bezig of iemand zichzelf wel selefiyya mag noemen, neem maar eens een kijkje zou ik zeggen.

- wie van jullie heeft dat forums.marokko onderwerp volledig doorgenomen?


wa aleikoem salaam
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2006 om 02:27
Wie is de stichter van de Selefie Manhadj?


Door: ash-Shaykh Saliem ibn �Ied al-Hilaalie

�De Selefie Manhadj (Methodologie van de Vrome Voorgangers) wordt niet toegeschreven aan een mens, in tegenstelling tot de andere methodieken waarvan de ketens terugkeren naar mensen. Deze methodologie keert terug naar de Metgezellen, en naar de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam. En de taak van de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam � in deze methodologie is het verkondigen, het overdragen van de Boodschap en het raad geven aan de Moslimgemeenschap. En hij heeft deze genomen van Djibriel, die hem op zijn beurt heeft genomen van de Heer van de Almacht � Gezegend en Verheven is Hij. Dus wordt deze methodologie toegeschreven aan de Heer � Gezegend en Verheven is Hij.

Niemand is in staat om te zeggen dat hij de stichter is van deze methodologie, de stichter van deze oproep. De stichter ervan is Allah � Verheerlijkt en Verheven is Hij. Maar als wij de andere oproepen nemen: de Moe�tazilah, de Khawaaridj, de Ashaa�irah, welke groepering dan ook, dan zien we dat deze terugkeren naar een persoon. Al-Moe�tazilah keert terug naar Waasil ibn �Ataa en �Amr ibn �Oebayd, al-Khawaaridj naar Dhoel-Khoewaysirah, al-Moerdji-ah, al-Qadariyyah, al deze methodieken keren terug naar personen. Ook als wij kijken naar de hedendaagse bewegingen, ��n voor ��n, zien we dat ze terugkeren naar een persoon: de stichter van al-Ikhwaan al-Moeslimoen is Hasan al-Banna, de stichter van Hizb at-Tahrier is Taqiyyoed-Dien al-Ad-haanie, de stichter van Djamaa�at at-Tabliegh is Mohammad Ilyaas, en dit geldt voor alle bewegingen op het aardoppervlak.

Behalve deze oproep (de oproep van de Vrome Voorgangers), de stichter daarvan is Allah � Gezegend en Verheven is Hij. Want deze oproep schrijft zich toe aan de voorbeeldgeneratie, aan de Metgezellen van de Boodschapper van Allah � sallallahoe �alayhi wa sallam, die de Openbaring hebben genomen van de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam, die hem heeft genomen van Djibriel, en die heeft hem genomen van de Heer van de Almacht � Gezegend en Verheven is Hij.�

Bron: De Zevende Conferentie, Markaz al-Imaam al-Albaanie, al-Manhadj les nr. 2
Vertaald door: Ridouane Mallouki

 

Op:  http://www.soennah.com/selef.htm, worden de misvattingen omtrent benaming as-selefiyyah opghelderd. Het bevat 20 artikelen daar wordt alles duidelijk uitlegd door de geleerdens.

Moge Allah Subhana Wa Ta'laa ons helpen vast te houden aan de weg van de Vrome Voorgangers, ameen.

Assalaamu alaikum,

 

Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:14
In eerste instantie geplaatst door Muslima66

Wie is de stichter van de Selefie Manhadj?


Door: ash-Shaykh Saliem ibn �Ied al-Hilaalie

�De Selefie Manhadj (Methodologie van de Vrome Voorgangers) wordt niet toegeschreven aan een mens, in tegenstelling tot de andere methodieken waarvan de ketens terugkeren naar mensen. Deze methodologie keert terug naar de Metgezellen, en naar de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam. En de taak van de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam � in deze methodologie is het verkondigen, het overdragen van de Boodschap en het raad geven aan de Moslimgemeenschap. En hij heeft deze genomen van Djibriel, die hem op zijn beurt heeft genomen van de Heer van de Almacht � Gezegend en Verheven is Hij. Dus wordt deze methodologie toegeschreven aan de Heer � Gezegend en Verheven is Hij.

Niemand is in staat om te zeggen dat hij de stichter is van deze methodologie, de stichter van deze oproep. De stichter ervan is Allah � Verheerlijkt en Verheven is Hij. Maar als wij de andere oproepen nemen: de Moe�tazilah, de Khawaaridj, de Ashaa�irah, welke groepering dan ook, dan zien we dat deze terugkeren naar een persoon. Al-Moe�tazilah keert terug naar Waasil ibn �Ataa en �Amr ibn �Oebayd, al-Khawaaridj naar Dhoel-Khoewaysirah, al-Moerdji-ah, al-Qadariyyah, al deze methodieken keren terug naar personen. Ook als wij kijken naar de hedendaagse bewegingen, ��n voor ��n, zien we dat ze terugkeren naar een persoon: de stichter van al-Ikhwaan al-Moeslimoen is Hasan al-Banna, de stichter van Hizb at-Tahrier is Taqiyyoed-Dien al-Ad-haanie, de stichter van Djamaa�at at-Tabliegh is Mohammad Ilyaas, en dit geldt voor alle bewegingen op het aardoppervlak.

Behalve deze oproep (de oproep van de Vrome Voorgangers), de stichter daarvan is Allah � Gezegend en Verheven is Hij. Want deze oproep schrijft zich toe aan de voorbeeldgeneratie, aan de Metgezellen van de Boodschapper van Allah � sallallahoe �alayhi wa sallam, die de Openbaring hebben genomen van de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam, die hem heeft genomen van Djibriel, en die heeft hem genomen van de Heer van de Almacht � Gezegend en Verheven is Hij.�

Bron: De Zevende Conferentie, Markaz al-Imaam al-Albaanie, al-Manhadj les nr. 2
Vertaald door: Ridouane Mallouki

 

Op:  http://www.soennah.com/selef.htm, worden de misvattingen omtrent benaming as-selefiyyah opghelderd. Het bevat 20 artikelen daar wordt alles duidelijk uitlegd door de geleerdens.

Moge Allah Subhana Wa Ta'laa ons helpen vast te houden aan de weg van de Vrome Voorgangers, ameen.

Assalaamu alaikum,

 



Who or what is a Salafi?
Is their approach valid? <-- link(klikken dus)




Bedankt voor de waardevolle informatie, ik vertouw het niet omdat ik van de ene hoor dat het goed is en van de andere dat het slecht is, en nerges in de quran lees ik salaf.

En de profeet vrede zij met hem heeft gezegt dat je twijfel achtige zaken achterwege moet laten. De ummah zal zich nooit vernigen op twijfelachtige zaken, en wat nu twijfelachtig is, is salafiyya.

De quran zegt dat ik me moslim moet noemen dus dat doe ik ook, ik volg quran en sunnah.
Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:19

Waarom Selefie?

Vraag: Waarom de naam Salafee gebruiken? Is het een benaming van een partij of een groep of een madh-hab? Of is het een nieuwe sekte in de Islaam?

Antwoord: Voorzeker, het woord Salaf is welbekend in zowel de Arabische taal als in de religieuze terminologie. Maar waar het ons hier om gaat, is de discussie vanuit religieus oogpunt. Het is authentiek overgeleverd van de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, dat gedurende zijn ziekte waaraan hij is overleden, hij tegen Fatima, radyAllaah'anhaa zei:

'Dus vrees Allaah en heb geduld. En ik ben de beste Salaf (voorganger) voor jou.' [Saheeh Muslim: nr. 2450]



Ik las laatst op een site dat die hadith niet klopt en misbruikt word!!!

'Dus vrees Allaah en heb geduld. En ik ben de beste persoon voor jou.' [Saheeh Muslim: nr. 2450]

Dit zijn de profeet(VZMH) op zijn sterfbed tegen zijn geliefdes.




Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:21
hoe meer onderzoek ik verricht over salaf hoe meer afstand ik er van neem, ik bedoel, welke salafi groepering is op de waarheid? Geen van allen kunnen dat aantonen.


In het begin klonken die slagzinnen zo mooi, maar nu blijkt dus dat het een stap achteruit is
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:25
allah yahdina wa yahdik ya 3abdoellah
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:26

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Ook binnen de zogeheten �salafisme� zijn er verschillende richtingen. Niet iedereen is het met elkaar eens. En de site die hierboven wordt aangehaald (selefiepublikaties) is ook niet echt bepaald 100% waterdicht. Meerdere malen is daar al ophef over bestaan door bepaalde aetikelen/uitspraken die zijn gedaan over geleerden en andere personen. Voor wat meer informatie hierover kun je ook gewoon eventjes hier op het forum gebruik maken van de zoekfunctie. Dan kun je zien waar er o.a. allemaal over is gepraat.


 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
adbullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 mei 2006
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adbullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:29
ja percies! Ik twijfel er dus over en accepteer het niet, ik noem me zelf gewoon moslim en ik volg quran en sunnah. Laat alle zaken waarover je twijfelt, zoals de profeet vzmh zei in een overlevering.


Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:33

In eerste instantie geplaatst door adbullah

ja percies! Ik twijfel er dus over en accepteer het niet, ik noem me zelf gewoon moslim en ik volg quran en sunnah. Laat alle zaken waarover je twijfelt, zoals de profeet vzmh zei in een overlevering.


Dat is ook wat ons is bevolen, hou je vast aan de Quraan en de Soennah.

 

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:50



Shaykhoel-Islaam ibn Taymiyyah over de benaming Selefiyyah

Shaykhoel-Islaam Ibn Taymiyyah � moge Allah hem genadig zijn � heeft gezegd:

Er rust geen blaam op degene die de weg van de Selef (de Vrome Voorgangers) vertoont, zich hieraan toeschrijft en hiernaar verwijst. Er is zelfs overeenstemming dat het verplicht is om dat van hem aan te nemen, want de weg van de Selef is niets dan waarheid...�

Bron: Madjmoe' al-Fataawaa (4/194)
Vertaald door: Ridouane Mallouki


�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:51



Is as-Selefiyyah een innovatie?

Deze woorden zijn verbazingwekkend; hoe kan het nemen van as-Selefiyyah als methodiek een innovatie zijn, terwijl de innovatie een dwaling is? Hoe kan dit zijn, terwijl as-Selefiyyah het volgen van de weg van de Selef (de Vrome Voorgangers) inhoudt, en het volgen van hun weg is verplicht door het Boek en de Soennah, en het is waarheid en leiding. Allah � Verheven is Hij � zegt:

{ ��������� ������� �� ��������� �������� ������ ������� ������ ��� ���� ���� }

En de allereerste voorgangers van onder de Emigranten en de Helpers en degenen die hen op de beste wijze volgen, Allah is tevreden met hen

[ Soerah at-Tawbah 9:100 ].

En de Profeet � sallallahoe 'alayhi wa sallam � heeft gezegd:

����� ����� ���� ������� �������� ...

Houd jullie aan mijn Soennah en de Soennah van de Rechtgeleide Kaliefen...�

Het nemen van de weg van de Selef als methodiek is dus een soennah en geen innovatie, maar de innovatie is juist het nemen van een andere methodiek dan die van hen.

(...) De benaming as-Selefiyyah, als er het vasthouden aan de weg van de Selef en het verwerpen van de innovaties en zaken van bijgeloof mee wordt bedoeld, dan is dit goed en prijzenswaardig.

De eminente Shaykh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan

Bron: Nadharaat wa Ta'qiebaat 'alaa maa fie Kitaab as-Selefiyyah li Mohammad Sa'ied Ramadaan... minal-Hafawaat, blz. 67
Vertaald door: Ridouane Mallouki

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 15:52

Ash-Shaykh 'Abdoel-'Aziez ibn Baaz � moge Allah hem genadig zijn � over de regelgeving van de benaming Selefie of Atharie

Vraag: Wat zegt u over degene die zichzelf Selefie of Atharie noemt, bevat dit een zuivering (van zichzelf)?

Antwoord: Als hij oprecht is in het zijn van een Selefie of Atharie, dan schuilt hier geen kwaad in. Net zoals de Selef (Vrome Voorgangers) gewoon waren te zeggen:�Die en die is Selefie, die en die is Atharie.� Zuivering is noodzakelijk, zuivering is verplicht.�

De eminente Shaykh 'Abdoel-'Aziez ibn 'Abdillaah ibn Baaz

Bron: Cassettebandje getiteld �Haqqoel-Moeslim�
Vertaald door: Ridouane Mallouki

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:01

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

 

 

Ibn 'Uthaymeen waarschuwt de moslims voor de �Salafi�groep.

 

Het volgende is uit een preek van Shayh Ibn �Uthaymeen (ra) over het boek van Shaykh Safar al-Hawali: �Manhadj Ash�shariah fil-�Aqeedah�

 

 

De Profeet SAWS heeft gezegd:

�Wie van jullie zal voortleven, hij zal veel verschillen zien, dus houdt vast aan mijn Soennah.�

 

 

We kunnen leren dat als partijen (Ahzaab) in de Oemmah met toenemende getallen verschijnen, dan zal er een zich niet moeten aannemen als partij (Hizb).

In de geschiedenis, zijn er veel groepen opgedoken Khawaarij, Mu'tazilah, Jahmiyyah, Shee'ah en zelfs Raafidah. Later verschenen de Ikhwanis, Salafis, Tablighis en de groepen die op hen lijken.

-Schuif al deze partijen van de tafel, en neem het pad rechtdoor-. En dat is tevens wat de Profeet SAWS heeft gezegd: �Hou vast aan mijn Soennah, en de Soennah van de rechtgeleide khalefieten; bijt daarin vast met jullie kiezen.�

Er is geen twijfel, dat het een verplichting is voor iedere moslim om de weg van de Salaf en hun madhab eigen te maken, en NIET van een specifieke partij genaamd:

�De Salafies�

Het is dus plicht de van de Islamitische Oemmah de weg van de Salah as-Sali7 en hun madhab te volgen. En dus NIET de dweepzucht (overdreven en met nadrukkelijke bewondering) en kwezelarij (overdreven vroomheid, onzin/beuzelarij) van degenen die zichzelf �Salafies� noemen!

Let goed op het verschil: Er is de weg van de Salaf en er is een partij (hizb) genaamd �de salafies�

 

Wat is het doel? Het volgen van de Salaf. Waarom? De �salafie broeders� zijn de dichtstbijzijnde sekte tot het goede (van bovenstaande sektes), geen twijfel over dat. Maar hun probleem is dezelfde als die van anderen; dat sommige van deze sektes anderen tot dwalend verklaren, ze verklaren hen tot ahlul bid3ah (innoveerders) en het verklaren van anderen tot zondaars.

We keuren dit niet af, als zij het verdienen, maar wij verwerpen het handelen naar deze bid3ah op deze manier.

Het is een verplichting voor de leiders van deze sektes om samen te komen en te zeggen: �Tussen ons is het Boek van Allah, en de Soennah van zijn Profeet SAWS, dus laten we oordelen bij het Boek en de Soennah. Dus NIET oordelen volgens verlangens, meningen en �volgens die en die persoon�.�

Iedereen maakt fouten en bereikt terechtwijzing; het doet er niet toe wat deze persoon heeft bereikt betreft kennis en aanbidding.  Alleen de Deen van de Islaam is onfeilbaar.

  

In de bovengenoemde hadith geeft de Profeet SAWS hoe men zich veilig kan stellen.

Hij heeft zichzelf niet toegeschreven aan een sekte, enkel en alleen aan de weg van de Salaf as-Sali7 en de Soennah van de Profeet (saws) en de rechtgeleide khalefieten.

 

 

Bron: www.IslamAwakening.com

 

 

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:08
sheik ibn baz  was de leraar van sheik 3otymin
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:10
vind het artikel van marocaantje wel goed hoor. wat wil je zeggen zuster taqwaa?
"...En als hij naar Mij toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen.� Hadith Qudsi nr 15,sahih Bukhari.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:10



Wordt degene die zichzelf Selefie noemt, beschouwd als een Hizbie[1]?

Vraag: Wordt degene die zichzelf Selefie noemt, beschouwd als een hizbie?

Antwoord: Zichzelf Selefie noemen, als dit werkelijk is, dan schuilt hier geen kwaad in, maar als het slechts een bewering is, dan is het niet toegestaan om zichzelf Selefie te noemen, terwijl men zich op een andere methodologie bevindt dan die van de Selef (de Vrome Voorgangers). De Ashaa'irah zeggen bijvoorbeeld: wij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah, en dit is incorrect, want datgene waar zij zich op bevinden is niet de methodologie van Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah. Evenzo noemen de Moe'tazilah zichzelf al-Moewahhidoen (de Monothe�sten).

���� ���� ���� ����� ***** ����� �� ��� ��� �����

Eenieder beweert een relatie te hebben met Layla
Maar Layla erkent dat niet van hen (d.w.z. heeft niets met hen te maken)

Degene die beweert dat hij zich op de weg van Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah bevindt, hoort degenen die hieraan tegenstrijdig zijn, dus te verlaten. Maar wat betreft het verenigen van de hagedis en de vis, zoals men zegt, d.w.z.: het verenigen van de dieren van de woestijn en de dieren van de zee, dit is onmogelijk, evenals het verenigen van vuur en water op ��n schaal. Het is onmogelijk om Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah te verenigen met de weg van degenen die tegenstrijdig aan hen zijn, zoals de Khawaaridj, de Moe'tazilah, en de Hizbiyyoen die �moderne Moslims� worden genoemd, en dat zijn degenen die de dwalingen van de mensen van deze tijd willen verenigen met de methodologie van de Selef. Want niets zal het laatste gedeelte van deze gemeenschap rechtzetten, behalve datgene wat het eerste gedeelte ervan heeft rechtgezet. Kortweg, het is noodzakelijk om onderscheid te maken in de zaken en deze te onderzoeken.

De eminente Shaykh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan

Bron: al-Adjwibatoel-Moefiedah 'an As-ilatil-Manaahidjil-Djadiedah, blz. 16
Vertaald door: Ridouane Mallouki

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:11



Wie vallen onder de term Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah?

Degene die zegt dat Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah drie groepen zijn: Selefiyyoen, Ash'ariyyoen en Maatoeriediyyoen, begaat een fout. Wij zeggen: hoe kunnen zij allen Ahloes-Soennah zijn, terwijl zij verschillen?! Wat is er na de Waarheid dan de dwaling? En hoe kunnen zij Ahloes-Soennah zijn, terwijl eenieder van hen de ander weerlegt?! Dit is onmogelijk, tenzij het mogelijk is om twee tegengestelde zaken te verenigen. Zonder twijfel bevindt slechts ��n van deze drie zich op de Soennah. En wie is dat?! Al-Ash'ariyyah? Of al-Maatoeriediyyah? Of as-Selefiyyah? Wij zeggen: wie overeenkomt met de Soennah bevindt zich op de Soennah, en wie tegenstrijdig is aan de Soennah bevindt zich niet op de Soennah. Wij zeggen: de Selef (Vrome Voorgangers) zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah, en deze term kan nooit op een ander dan hen worden toegepast. De woorden worden beschouwd aan de hand van hun betekenissen. Laten we kijken, hoe kunnen we iemand die tegenstrijdig aan de Soennah is, Ahloes-Soennah noemen? Dit is niet mogelijk. En hoe kunnen we over drie tegenstrijdige groepen zeggen dat zij in overeenstemming zijn, waar is deze overeenstemming? Ahloes-Soennah wal- Djamaa'ah zijn zij die de geloofsleer dragen van de Selef. Zelfs degene die later komt, tot aan de Dag der Opstanding; als hij zich op de weg van de Profeet � sallallahoe 'alayhi wa sallam � en zijn Metgezellen bevindt, dan is hij een Selefie.

De eminente Shaykh Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien

Bron: Sharh al-'Aqiedah al-Waasitiyyah deel 1, blz. 53-54
Vertaald door: Ridouane Mallouki

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:12

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

sheik ibn baz  was de leraar van sheik 3otymin

 

Wat is je punt oeght Taqwaa?

 

Ik heb overigens nog meerdere artikelen gelezen die niet erg positief zijn over de �salafies�. Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er ook binnen de het �salafisme� meningsverschillen. Dus ik weet niet over welke jij het specifiek hebt. Degene die ik heb gekend, die volgen de salaaf usaalih, de vrome voorgangers van de profeet Mohammed sallalahoe aleihi wa salam. Ik heb er ook een paar gekend die zich ook �salafies�  noemden en die hadden weer andere denkbeelden. Met alle respect maar als we praten over de �salafies� dan praten we al over meerdere groeperingen en dus niet meer over 1.

Gayr InchaAllaah.

 

vind het artikel van marocaantje wel goed hoor. wat wil je zeggen zuster taqwaa?

 

Djazaakallahoe gairaan.

 

 

 

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:13

Van de uitspraken van Shaykh Sultaan al-'Ied, moge Allah hem behoeden:
'Maak jouw toeschrijving aan de weg van de Salaf (voorgangers) openbaar, en schaam je niet om jezelf Selefie te noemen. En als iemand tegen jou zegt: 'Jij prijst jezelf' (door je toe te schrijven aan de weg van de salaf), zeg dan tegen hem: 'Dit behoort tot het bekendmaken en het behoort niet tot 'het prijzen', en als dit niet zo was dan zou een ieder die zegt 'ik ben Moslim' of 'ik ben Soenni' iemand zijn die zichzelf prijst.''

Bron: al-Mawqi' ar-Rasmi lish-Shaykh Soeltaan al-'Ied
Vertaald door: een zuster

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:15

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

Oeght Taqwaa, ik zie je heel de tijd al kopieren en knappen.

 

Ik zou het fijn vinden als je zelf ook even een toelichting erbij geeft.

 

Gayr InchaAllaah.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:16

nou je gaf een fatwaa van sheik 3oetyman en ik ook van hem

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:18
de fatwaat van geleerde is beter dan wat ik te zegen heb.ohkti alkarima
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:20

In eerste instantie geplaatst door muslima5

vind het artikel van marocaantje wel goed hoor. wat wil je zeggen zuster taqwaa?

ogthi al fadila ik wil niets zegen dit fatwaas  van de geleerden .

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2006 om 16:22

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

nou je gaf een fatwaa van sheik 3oetyman en ik ook van hem

 

Ok�, gayr InchaAllaah.

 

Zou jij dan zo vriendelijk willen zijn om uit te leggen waarom JIJ vindt dat wij de benaming �selefie� zouden moeten gebruiken?

 

Jezelf moslim noemen vind ik persoonlijk voldoende. Ik weet ook dat er veel verschillende stromingen zijn maar dat is bij de salafies ook zo. Dus om mezelf �selefia� te gaan noemen om mij te gaan onderscheiden van de overige stromingen kan ook al niet kloppen aangezien er ook binnen de salafies meerdere stromingen zijn. Ik ben het er natuurlijk mee eens dat wij de salaaf moeten volgen. Dus de vrome voorgangers maar ik snap niet waarom wij een soort van �partij/groep� zouden moeten gaan volgen. De �salafies�.

de fatwaat van geleerde is beter dan wat ik te zegen heb

 

Ik heb ook niet beweerd dat het niet zo is maar ik vraag me wel af waarom je er zo over denkt en wat jouw beweegredenen hiervoor zijn. Dat is alles.


 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.