Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

vrienden met jongens

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslima_88 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima_88 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: vrienden met jongens
    Geplaatst op: 05 april 2007 om 17:18

salaam aleikum

Er is iets wat ik me een tijdje al afvraag namelijk of een meisje gewoon vrienden met een jongen kan zijn en over normale actuele dingen enzo kan praten zonder lichamelijke contact of over verkeerde onderwerpen prate. Het zit namelijk zo dat ik heel goed met iemand omga ik beschouw hem als een broer (of tenminste familie en hij beschouwt mij ook als familie) maar ik weet niet of het toegestaan is. We vragen ons dit beiden af en zouden dit opzoeken, als het niet mag moet het contact maar verbroken worden maar als het kan zou het wel fijn zijn. dus als iemand mij kan helpen zou ik het waarderen. alvast bedankt

Beslama

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2007 om 06:37
In eerste instantie geplaatst door moslima_88

salaam aleikum


Er is iets wat ik me een tijdje al afvraag namelijk of een meisje gewoon vrienden met een jongen kan zijn en over normale actuele dingen enzo kan praten zonder lichamelijke contact of over verkeerde onderwerpen prate. Het zit namelijk zo dat ik heel goed met iemand omga ik beschouw hem als een broer (of tenminste familie en hij beschouwt mij ook als familie) maar ik weet niet of het toegestaan is. We vragen ons dit beiden af en zouden dit opzoeken, als het niet mag moet het contact maar verbroken worden maar als het kan zou het wel fijn zijn.�dus als iemand mij kan helpen zou ik het waarderen. alvast bedankt


Beslama



Beste moslima_88,
Het geloofsstandpunt zoals ik dat op dit forum vaak zie (ik ben geen Moslim) is klip-en-klaar en voor iedereen van toepassing. Z�lf zeg ik dat het in belangrijke mate gaat om de natuur van de persoon in kwestie plus de begeleiding die deze natuur vanaf de vroegste jeugd heeft gehad. Aldus is het best mogelijk dat iemand er "gewone vriendschappen" op na houdt, zoals jij hierboven noemt. Die kunnen zeer verrijkend zijn t.b.v. de keuze van degene met wie men het leven zou willen delen. Anderen daarentegen hebben gewoon wat langer/intenser toezicht nodig om niet in "de klauwen van de Saitan" terecht te komen zoals dat dan heet. Jou zou ik willen aanraden om over dit belangrijk onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling, je verwachtingen daarbij, heel eerlijk en open met je ouders te communiceren.
Terug naar boven
SarahSaartje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote SarahSaartje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2007 om 15:32

 

Beste zuster,

Het omgaan van meisjes/vrouwen met jongens/mannen en andersom (al-igtilaat), is niet toegestaan in de islam, als zij geen mahram van elkaar zijn. De islam doet alle deuren dicht die tot onzedelijkheid en buitensporigheid  kunnen leiden. Zo wordt voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van vooral meisjes.

In een hadieth zegt de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem): � Er is geen man die in een afgezonderde ruimte in gezelschap is van een vreemde vrouw, of de shaitaan is hun derde gezelschap.� (overgeleverd door imaam Ahmed).

Als je met een vreemde man omgaat is de verleiding groot (veroorzaakt door de duivel)en daardoor loop je vanzelfsprekend het risico om een zonde te begaan.

Mijn advies is dan ook, om de relatie (al is het vriendschappelijk) meteen te verbreken.

Allah weet het beste,

Sallaam allaikoem,

Sarah

P.S.  Ik ben nieuw op deze site en ik vind de manier waarop de meeste mensen met elkaar discussieren heel goed. Het gaat namelijk gepaard met wederzijds respect en de oprechte intentie om elkaar iets te leren.

 

Terug naar boven
Abu Baker Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 april 2007
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abu Baker Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2007 om 18:26

Salaam Alaikom zusters

uw vraag is zeer gemakkellijk te beantwoorden, voor een man en vrouw is het niet toegestaan om samen te zijn (spreek hier niet over broer/zuster/....) tenzij met Mehram zoals zuster Sarah hierboven heeft neergeschreven.
Ook al beschouw je hem als broer of omgekeerd hij als je zuster. 

Wa Allah a3lam

Abu Baker

 

Terug naar boven
moslima_88 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima_88 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 april 2007 om 09:48

salaam aleikum

ten eerste wil ik jullie bedanken voor al jullie antwoorden en zal ik dan ook maar het contact verbreken. Maar ik heb nog wel ff twee vraagjes voor jullie als jullie me daarbij ook kunnen helpen. Ten eerste mag ik hem nog wel groeten dus alleen Salaam Aleikum? En ten tweede mijn moeder en zijn moeder gaan vaak bij elkaar op bezoek en ik ga ook goed met zijn zus om dus als ik dan bij hun ben en hij is er ook dan mag ik gewoon niet hem praten toch?? Ook al zitten we allemaal samen in een kamer?

Alvast bedankt mensen

Beslama

Terug naar boven
kipputjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 80
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote kipputjuh Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2007 om 13:50
In eerste instantie geplaatst door Abu Baker

Salaam Alaikom zusters

uw vraag is zeer gemakkellijk te beantwoorden, voor een man en vrouw is het niet toegestaan om samen te zijn (spreek hier niet over broer/zuster/....) tenzij met Mehram zoals zuster Sarah hierboven heeft neergeschreven.
Ook al beschouw je hem als broer of omgekeerd hij als je zuster. 

Wa Allah a3lam

Abu Baker

 

Maar wat nou als je geen mahram hebt die moslim is? Mag je dan met helemaal niemand praten?
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2007 om 17:19
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

In eerste instantie geplaatst door Abu Baker

Salaam Alaikom zusters

uw vraag is zeer gemakkellijk te beantwoorden, voor een man en vrouw is het niet toegestaan om samen te zijn (spreek hier niet over broer/zuster/....) tenzij met Mehram zoals zuster Sarah hierboven heeft neergeschreven.
Ook al beschouw je hem als broer of omgekeerd hij als je zuster. 

Wa Allah a3lam

Abu Baker

 

Maar wat nou als je geen mahram hebt die moslim is? Mag je dan met helemaal niemand praten?

Wen er maar aan dat jij als vrouw ontzettend weinig rechten hebt binnen de Islam.

bv de eerste acht jaren is het normaal dat je eventuele kinderen bij je zijn maar daarna behoren ze de man toe.

Bijeen eventuele scheiding wanneer je in een Islaitsch land leeft zul je dus geen aanspraak kunnen maken over je knderen.

binnen de Islamitische cultuur ben je slechts een middel om kinderen te verwekken.

het is niet zo dat dit je enig recht verschaft zonder die man die die kinderen verwekt heeft.

Jij betekent in zo een geval dus helemaal niks.

wat bezittingenbetreft mag je houden at je als een huwelijksgeschenk hebt evrkeregen. Wat je eventueel samen met je man hebt opgebouwd hoort hem toe . jij hebt dus geen enkel recht.

Wat betreft je bewegingsvrijheid?

Die is er niet echt .

zonder Mahram mag je nergens naar toe.

Zorg dus maar dat je lekker in een niet moslimland blijft wonen en let op je kinderen wanneer het misgat met je huwelij.

En Moslims wanneer je dit durft te ontkennen dan wil ik digene die ditdoet graag confronteren met de werkelijkheid.

en dan dit in de meest letterljke zin van het woord.

 

 

Terug naar boven
Medoune Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 70
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Medoune Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 mei 2007 om 05:29
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

In eerste instantie geplaatst door Abu Baker

Salaam Alaikom zusters

uw vraag is zeer gemakkellijk te beantwoorden, voor een man en vrouw is het niet toegestaan om samen te zijn (spreek hier niet over broer/zuster/....) tenzij met Mehram zoals zuster Sarah hierboven heeft neergeschreven.
Ook al beschouw je hem als broer of omgekeerd hij als je zuster. 

Wa Allah a3lam

Abu Baker

 

Maar wat nou als je geen mahram hebt die moslim is? Mag je dan met helemaal niemand praten?
Asalaam Aleikum Wa Rahmatulahi Wa Barakatuhu,

Ik weet het niet zeker maar volgens mij kan alleen een Moslim mahram zijn. Heb je er geen dan is het volgens mij de Imam. Ik meende een keer zoiets te hebben gelezen. Zal het straks even opzoeken InsaALLAH.

Asalaam Aleikum.

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 14:05
In eerste instantie geplaatst door kipputjuh

In eerste instantie geplaatst door Abu Baker

Salaam Alaikom zusters

uw vraag is zeer gemakkellijk te beantwoorden, voor een man en vrouw is het niet toegestaan om samen te zijn (spreek hier niet over broer/zuster/....) tenzij met Mehram zoals zuster Sarah hierboven heeft neergeschreven.
Ook al beschouw je hem als broer of omgekeerd hij als je zuster. 

Wa Allah a3lam

Abu Baker

 

Maar wat nou als je geen mahram hebt die moslim is? Mag je dan met helemaal niemand praten?

 

Huh dit zou wel erg ver gaan..hoezo mag je niet met niet-mahram mannen praten? Willen jullie beweren dat de mensen van de profeet sws niet met het andere geslacht praatten? (tenzij het natuurlijk niet noodzakelijk is en alleen maar gelanterfanter).

Ik denk dat het voor de meeste zusters wel duidelijk is dat wanneer we een niet-mahram willen aanspreken om een goede reden, dat we dat bedekt en met een fatsoenlijke stemgeluid behoren te doen.

wa Allahu a3lem

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.