Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrouwenbesnijdenis (FGM)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
NadineK Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 maart 2012
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote NadineK Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwenbesnijdenis (FGM)
    Geplaatst op: 06 maart 2012 om 22:52
Hallo jongens, meisjes, mannen en vrouwen.

Ik zal me even voorstellen: ik ben Nadine, 22 jaar oud en studeer Geschiedenis in Groningen. Ik doe op dit moment onderzoek naar het bekende fenomeen Vrouwenbesnijdenis en zoek daar hulp voor.

Vrouwenbesnijdenis is in Nederland verboden, maar in veel landen in Afrika wordt het nog toegepast. Hier in de Westerse wereld rust er een beetje een taboe op het onderwerp, maar in landen als Somalië en Eritrea is vrouwenbesnijdenis heel erg gewoon. Ik ben heel erg nieuwsgierig en geïnteresseerd in het fenomeen; want welke redenen zitten er achter en wat zijn ervaringen? En staat de Islaam in verband met vrouwenbesnijdenis?

Ik schrijf hier dan ook op dit forum omdat ik heel erg graag in contact wil komen met een vrouw of man die meer weet over het forum vrouwenbesnijdenis. Waarom hij/zij uitgesproken tegen is of juist voor vrouwenbesnijdenis, en of iemand er misschien ervaringen mee heeft? 

Het zou mij enorm helpen met mijn onderzoek als een van jullie mij meer informatie wil geven. Ik snap dat dit ook gevoelig kan liggen. Daarom kunnen jullie mij ook (anoniem) mailen op mijn emailadres: [email protected] 

Ik hoop dat er iemand is die een ervaring of idee met mij wil delen. Ik wil benadrukken dat ik absoluut geen vooroordelen heb of onrespectvol wil overkomen.

Heel erg bedankt,

Nadine
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 maart 2012 om 01:12
Beste Nadine

De ondertussen bekende sheikh Al Haddad legt de vrouwenbesnijdenis hier (in het Engels) uit vanaf minuut 29.

http://www.youtube.com/watch?v=msOmkAaytYM

Grove verminkingen zijn volgens hem uit den boze en niet van de shari'ah. Maar hij deelt helaas de mening van de meerderheid van geleerden die vinden dat vrouwenbesnijdenis bij de sunnah hoort en een eer is voor de vrouw. Enkele geleerden vinden het aanbevolen maar niet verplicht. 

Naar mijn mening is sunnah nooit verplicht maar helaas zien velen dat anders. 

Er staat trouwens niets hierover in de Koran. 

Oude pre-islamitische gewoonten vinden soms hun weg in de rechtspraak.

De zachtste vorm van vrouwen besnijdenis is de volgende:

Type I: This is the mildest form of FGC, which includes removing or splitting the prepuce (foreskin or ‘hood’) which covers the clitoris of females, thus exposing the glans.  This may be couple with partial or total excision of the clitoris.  This is known as clitoridotomy (slang:hoodectomy).  According to the United Nations Population Fund, this form is comparable to male circumcision. This is sometimes also called “sunna circumcision” due to the fact that it is this type which is performed commonly by those Muslims who believe it to be legislated in Islam.

De andere Types zijn gewoon niet aan de orde. 

Nu is de vraag waarom? 

Algemeen gesteld: Uit de hadith:

Vijf praktijken behoren tot de fitra ( de natuurlijke weg!)

De besnijdenis, het schaamhaar verwijderen, de nagels knippen, het plukken van het haar onder de armen, en het kort houden van de snor.

( voor de kenniszoekenden: de snor dient niet verwijderd te worden, het mag zelfs niet! 

de limiet van de snor is de rand van de lip waar het haar niet mag overgroeien.)

Nu zijn de praktijken in wezen zowel voor mannen als voor vrouwen. 

Dit in tegenstelling tot de praktijk van Ibrahim sws waarvan de besnijdenis enkel voor de mannelijke familieleden en hun nakomelingen was. 

De vrouwelijke besnijdenis wordt besproken in een hadith van Soefyan ibn Uyayna:

De Profeet vzmh heeft gezegd: tegen een vrouw die deze besnijdenissen uitvoerde in Medina: "snij niet te diep, want dat is beter voor de vrouw en meer geliefd bij de man.

De aanwijzingen van de Profeet vzmh zouden als volgt geweest zijn:

Niet te grondig uitvoeren, maar beter slechts een oppervlakkige schram of zelfs een symbolische passage met een mes over de huid zonder ze ook maar aan te raken.

De geleerden zullen de optie van een symbolische passage  al snel afvoeren en meer in de richting van een verplichting evolueren, hoogstens tot aanbevelenswaardig inbinden en het niet uitvoeren als een belediging voorop stellen. 

In de Middeleeuwen zouden de Arabieren een onderscheid gaan maken tussen Westerse en Oosterse vrouwen. Oosterse vrouwen zouden het moeten ondergaan, Westerse zouden wegens andere fysieke kenmerken niet hoeven besneden te worden!

Allerlei soorten van genitale verminking die bestonden (bestaan) in Oost-Afrikaanse landen werden (worden) door de Islam slechts gedeeltelijk en heel lokaal gesanctioneerd maar worden heel duidelijk ontkend en resoluut verworpen als niet van de Islam door de overgrote meerderheid van geleerden. 

De eerste hadith-commentaren zijn bijzonder zwijgzaam over dergelijke praktijken.

Meer wil ik er niet over kwijt. Voor de eer van mannen moeten vrouwen te vaak opdraaien. 

Evenzo wordt een man vlugger gepardonneerd als hij zijn ogen niet kan thuishouden en vrouwelijk schoon met open mond nakijkt. De vrouw moet in feite onzichtbaar zijn achter een gordijn zodat de man beschermd  wordt tegen de verleiding. 

Een vrouw die zich niet verbergt achter een scherm is als loslopend wild en zoekt als het ware problemen waar de man die ze haar bezorgd niet verantwoordelijk kan zijn. 

Een vrouw die zich alleen over straat begeeft neemt dan ook een risico en kan niet op begrip rekenen van de orthodoxie. Ze is ongehoorzaam en moet de gevolgen daarvan maar dragen. 

Meteen een antwoord op "de omgekeerde wereld" van Whatalies.

Vriendelijke groet.







Aangepast door mohammad48 - 10 maart 2012 om 14:35
Terug naar boven
NadineK Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 maart 2012
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote NadineK Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2012 om 13:26
Beste Mohammed48,

Heel erg bedankt voor je waardevolle reactie! Ik had helemaal niet door dat er iemand gereageerd had, omdat ik geen mailtje had gekregen. 

Ik heb mijn bericht op meerde forums geplaatst over de Islam en daar heb ik ook een aantal reacties opgekregen. Toen wees iemand mij ook op deze site: http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert21.htm

Hierin wordt verteld dat vrouwenbesnijdenis inderdaad geen Islamitische veprlichting is en dat de vrouw hier zelf voor kan kiezen. Het is niet verboden, maar wordt ook niet gestimuleerd. Als er dan toch besneden wordt, dan slechts symbolisch, blijkt ook uit jouw stuk. Wat ik begrijp is dat verminking absoluut uit den boze is in de Islam. 

Ik ben heel dankbaar voor je reactie.  Je geeft trouwens ook aan dat relatie man - vrouw in de Islam soms 'oneerlijk' is (als ik het goed begrijp? Dat de vrouw voor de eer van de man moet opdraaien). Ik vind het interessant dat je dit zegt. Zelf ben ik niet islamitisch, maar doordat ik met mijn onderzoek naar vrouwenbesnijdenis nu meer in aanraking kom het Islamitische geloof, ben ik wel erg benieuwd naar alles geworden. Misschien dat ik me daar nog wat verder in wil gaan verdiepen! 

Nogmaals bedankt voor je reactie en heel erg fijn dat je er zoveel tijd in hebt willen steken. 

MVG Nadine
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2012 om 13:45
In eerste instantie geplaatst door NadineK

Beste Mohammed48,

Heel erg bedankt voor je waardevolle reactie! Ik had helemaal niet door dat er iemand gereageerd had, omdat ik geen mailtje had gekregen. 

Ik heb mijn bericht op meerde forums geplaatst over de Islam en daar heb ik ook een aantal reacties opgekregen. Toen wees iemand mij ook op deze site: http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert21.htm

Hierin wordt verteld dat vrouwenbesnijdenis inderdaad geen Islamitische veprlichting is en dat de vrouw hier zelf voor kan kiezen. Het is niet verboden, maar wordt ook niet gestimuleerd. Als er dan toch besneden wordt, dan slechts symbolisch, blijkt ook uit jouw stuk. Wat ik begrijp is dat verminking absoluut uit den boze is in de Islam. 

Ik ben heel dankbaar voor je reactie.  Je geeft trouwens ook aan dat relatie man - vrouw in de Islam soms 'oneerlijk' is (als ik het goed begrijp? Dat de vrouw voor de eer van de man moet opdraaien). Ik vind het interessant dat je dit zegt. Zelf ben ik niet islamitisch, maar doordat ik met mijn onderzoek naar vrouwenbesnijdenis nu meer in aanraking kom het Islamitische geloof, ben ik wel erg benieuwd naar alles geworden. Misschien dat ik me daar nog wat verder in wil gaan verdiepen! 

Nogmaals bedankt voor je reactie en heel erg fijn dat je er zoveel tijd in hebt willen steken. 

MVG Nadine

Beste Nadine, 

Ik weet niet wie je bent noch wat je bedoelingen zijn maar neem van mij aan dat Linda Bogaert niet de persoon is waarmee je het reilen en zeilen van de moslimgemeenschap gaat leren kennen. 
Haar notities zijn 1 en al rozengeur en maneschijn. De werkelijkheid is heel anders. 
Geen enkele moslimgeleerde zou haar ernstig nemen. 
Ook is L.Bogaert zich bewust van het feit dat vele vrouwen en meisjes die haar ideale voorstellingen voor waar namen en zich bekeerden tot de Islam later van een kale reis terugkomen als ze de realiteit van elke dag leren kennen.
Islam en de moslimgemeenschap zijn zeer dikwijls twee verschillende dingen. 

Kan je de reacties van de andere fora hier eens plaatsen zodat wij ze met de leden kunnen evalueren? 
Het zou ook voor ons leerrijk kunnen zijn. 
Waarvoor dank bij voorbaat.
MVG 
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.098 seconden.