Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De sluier en andere kledingstukken

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De sluier en andere kledingstukken
    Geplaatst op: 23 mei 2012 om 19:54
Salaam aleikoum, 

Als een moslima morgen besluit om geen hoofddoek meer te dragen wat kunnen dan de gevolgen zijn voor haar? 

Waar zouden moslimmannen de rechten vandaan kunnen halen om haar te beledigen, aan te randen, te slaan, te kwetsen of zelfs te doden? 
Wat te denken van moslims die zwavelzuur in het aangezicht werpen van meisjes zonder burka?

Wat is de rechtspraak in de shari'ah waar een vrouw beroep op zou kunnen doen om zich te verdedigen tegen haar agressor of om haar rechten op te eisen in geval van aantasting van haar eer en bij uitingen van verbaal geweld? 

Wat was de bedoeling van de Jilbaab en de Khumuur in de Koraan?

Wie heeft er antwoorden op deze vragen?

JazaakAllaahuKairan

Wassalaam aleikoum


Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2012 om 08:58
Assalaamu aleikoum broeders en zusters, 

Is er dan niemand die antwoord kan geven op de vragen in vorig bericht? 

Is er dan niemand die lering trekt uit de Boodschap van Allaah gebracht door Zijn Profeet vzmh? 

75:18. Wanneer Wij dus (de Openbaring) verkondigd hebben volg dan de verkondiging. 

75:19. Daarna rust de verklaring er van op Ons. 

45:6. Dit zijn de tekenen van Allah, die wij naar waarheid aan u voordragen. 
In welk woord buiten Allah en Zijn tekenen zullen zij dan geloven? 

45:7. Wee elke zondige leugenaar, 

45:8. Die de Woorden van Allah, die hem worden voorgedragen, hoort en niettemin minachtend ze trotseert alsof hij ze niet hoorde. - Geef hem tijding van een pijnlijke straf. - 

54:17. En Wij hebben inderdaad de Koran gemakkelijk gemaakt ter vermaning. 
Is er iemand die er lering uit trekt? 

Moge Allaah ons leiden Amien

Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2012 om 16:36

Vrouw tegen religieuze politie: Het gaat jullie niets aan dat ik nagellak draag

Door: Sacha Kester − 29/05/12, 11:53
Still van het filmpje op YouTube

De religieuze politie van Saoedi-Arabië heeft een vrouw aangeklaagd die tegen hen in opstand is gekomen. Ze werd door de Handhavers van Deugd in een winkelcentrum achtervolgd omdat ze nagellak op had, en moest het centrum van hen verlaten. De vrouw weigerde dat, en begon de gebeurtenis op haar mobiele telefoon te filmen. 'Jullie hebben het recht niet om mij te vertellen wat ik wel en niet mag', hoor je haar zeggen.

  • Still van het filmpje op YouTube
  • Still van het filmpje op YouTube
  • Still van het filmpje op YouTube

De vrouw dreigt het filmpje (zie onder) op het internet te plaatsen, en roept de reguliere politie erbij. Deze weet duidelijk niet goed raad met de situatie. Ze proberen de boel te sussen, en je hoort de vrouw zeggen dat ze het winkelcentrum niet meer durft te verlaten omdat ze bang is dat de religieuze politie haar zou kunnen achtervolgen en expres een auto-ongeluk zou kunnen veroorzaken.

De Commissie ter Promotie van Deugd en Voorkoming van Ondeugd (de mutaween, in de volksmond ook wel religieuze politie genoemd) hebben van koning Abdullah de autoriteit gekregen om op straat te patrouilleren en te voorkomen dat mannen en vrouwen iets doen dat in strijd is met de moraal van de islam. Dat kan van alles zijn: van het eten van varkensvlees, of het niet dragen van de voorgeschreven kleding, tot onwettig seksueel gedrag. Formeel is het hun taak om passend advies te geven aan betrokkenen en kunnen zij niets afdwingen. 

De mutaween staan bekend om hun strikte naleving van de regels en worden regelmatig door mensenrechtenactivisten bekritiseerd omdat ze de morele wet boven compassie plaatsen. Een schrijnend voorbeeld: In 2002 kwamen er 14 meisjes om bij een brand, omdat de mutaween de reddingswerkers er op wezen dat de meisjes niet fatsoenlijk genoeg gekleed waren om het brandende gebouw te verlaten.

Getuigenis
Op Twitter staat een getuigenis van het incident van iemand die zegt alles gezien te hebben, en die met de mutaween sympathiseert. 

'Bij god, ik was daar en zag het hele incident. De vrouw heeft geen atoom van bescheidenheid in zich. Haar gezicht werd enkel bedekt door een doorzichtige sluier over haar mond. Ze had ook een heleboel make-up op. Ze droeg bovendien een abaya (zwarte, bedekkende jas) die haar taille benadrukte, zoals een soort jurk. Ze had de oordopjes van haar mobiele telefoon in, en wiegde voor de mannen. De mutaween gaven beleefd en respectvol advies. Plotseling ging zij tegen hen tekeer en gilde zo hard dat iedereen haar kon horen. (...)'

Abdul-Latif al-Alsheikh, de (onlangs aangewezen) voorzitter van de mutaween, zei dat het incident zal worden onderzocht. 'We accepteren geen overtredingen of fouten van onze eigen mensen, maar we accepteren ook zeker geen overtredingen tegen hen', zei hij tegen de Arabische nieuwsorganisatie Sabq

De Commissie is een machtig instituut en het komt zelden voor dat iemand hiertegen in opstand komt. Het is bovendien bijzonder dat het gedrag van de handhavers onder de loep wordt genomen.

Het gedrag van de vrouw wordt echter ook nog onderzocht. In Arabische media wordt gemeld dat zij is geïdentificeerd via de telefoon die ze gebruikte om de politie te bellen. De Commissie zou om juridische actie hebben gevraagd, omdat zij wellicht wetten en regels heeft overtreden door opnames te verspreiden van de handhavers.

Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2012 om 17:59
Beste Whatalies,

Jouw bron is: Trouw

Die bron is niet onbesproken en niet onverdacht te noemen.
Ook Memri-TV is een beetje tendentieus.

Kijk naar de commentaar uit een andere bron:

http://www.thenational.ae/news/world/middle-east/viral-video-saudi-woman-defies-orders-to-leave-mall-for-wearing-nail-polish

RIYADH // A YouTube video of a woman defying orders by religious police to leave a mall because she is wearing nail polish has gone viral, attracting more than one million hits in just five days.

But she refuses to comply, saying: "I'm staying and I want to know what you're going to do about."

The video, posted on Wednesday, shows members of the Commission for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice telling the woman to "get out of here [the mall]".

"It's none of your business if I wear nail polish," the unidentified woman, who captures the footage from her point of view, is heard shouting at the feared religious force.

"The government has banned you from coming after us," she told the men, adding "you are only supposed to provide advice, and nothing more."

In January, King Abdullah appointed a moderate to head the religious police raising hopes that a more lenient force will ease draconian social constraints.

Two weeks into his post, Sheikh Abdullatif Abdel Aziz Al Sheikh banned volunteers from serving in the commission which enforces the kingdom's strict Islamic rules.

And in April he went further prohibiting the religious police from "harassing people" and threatening "decisive measures against violators."

De vrouw zal wellicht invloedrijke familie en/of vrienden hebben waardoor ze een grote mond durfde op te zetten in de KSA.

Omdat we niet kunnen weten wat er zich werkelijk heeft afgespeeld kunnen we ons ook geen oordeel vormen over dit feit. Ik kan mij echter niet van de indruk ontdoen dat deze vrouw haar mening op een vrij agressieve, ietwat onbeleefde manier verkondigt. 

Moge Allaah swt meer vrouwen voor hun rechten laten opkomen en de mannelijke, soms ziekelijke bemoeizucht meer aan banden leggen. Maar een en ander dan wel op een behoorlijke manier. Amien.

Misschien kunnen onze zusters op dit forum hun mening eens te kennen geven? WaAllaahu3alem.

Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2012 om 21:27
In eerste instantie geplaatst door mohammad48

Beste Whatalies,

Jouw bron is: Trouw

Die bron is niet onbesproken en niet onverdacht te noemen.Beste Mohammad, je kunt dagblad Trouw geen onbetrouwbare krant noemen. Ze behoort tot een van de kwaliteitskranten van Nederland.
Ook Memri-TV is een beetje tendentieus.

Kijk naar de commentaar uit een andere bron:

http://www.thenational.ae/news/world/middle-east/viral-video-saudi-woman-defies-orders-to-leave-mall-for-wearing-nail-polish

RIYADH // A YouTube video of a woman defying orders by religious police to leave a mall because she is wearing nail polish has gone viral, attracting more than one million hits in just five days. Jouw bron komt uit riaad. Over betrouwbaarheid gesproken. 

But she refuses to comply, saying: "I'm staying and I want to know what you're going to do about."er 

The video, posted on Wednesday, shows members of the Commission for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice telling the woman to "get out of here [the mall]".

"It's none of your business if I wear nail polish," the unidentified woman, who captures the footage from her point of view, is heard shouting at the feared religious force.

"The government has banned you from coming after us," she told the men, adding "you are only supposed to provide advice, and nothing more."

In January, King Abdullah appointed a moderate to head the religious police raising hopes that a more lenient force will ease draconian social constraints.

Two weeks into his post, Sheikh Abdullatif Abdel Aziz Al Sheikh banned volunteers from serving in the commission which enforces the kingdom's strict Islamic rules.

And in April he went further prohibiting the religious police from "harassing people" and threatening "decisive measures against violators."

De vrouw zal wellicht invloedrijke familie en/of vrienden hebben waardoor ze een grote mond durfde op te zetten in de KSA. Reden te meer het regime en haar zedenpolitie diep te wantrouwen.

Omdat we niet kunnen weten wat er zich werkelijk heeft afgespeeld kunnen we ons ook geen oordeel vormen over dit feit. Ik kan mij echter niet van de indruk ontdoen dat deze vrouw haar mening op een vrij agressieve, ietwat onbeleefde manier verkondigt. als een zedenpolitie mijn vrouw aanhoudt omdat haar outfit door hun kleine godje veroordeelt wordt, dan zal ik hen onbeleefd toespreken zich niet te bemoeien met zaken die hen niet aangaan. Een zedenpolitie maakt me trouwens sowieso wantrouwig.

Moge Allaah swt meer vrouwen voor hun rechten laten opkomen en de mannelijke, soms ziekelijke bemoeizucht meer aan banden leggen. Maar een en ander dan wel op een behoorlijke manier. Amien. Hier raak je de kern van de ziekte.

Misschien kunnen onze zusters op dit forum hun mening eens te kennen geven? WaAllaahu3alem.

Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2012 om 22:19
 Hahaha   Big smile Whatalies , 

Trouw zal ik dan ook maar tendentieus noemen, maar toch niet pro-moslim. Eens ?

The National komt echter niet uit Riyadh of de KSA maar uit de UAE, meer bepaald uit Abu Dhabi! 

Een meer verwesterd land in deze Arabische regio zal je niet kunnen vinden, meen ik.

Daar in A B zal je met je vrouw nog kunnen rondlopen zoals je verkiest, als welkome toerist. 

De KSA en andere islamitische landen zijn zeker minder tolerant en daar kan je dan ook beter de wet niet gaan stellen wil je niet vroegtijdig uit het land gezet worden. 

Groet


Aangepast door mohammad48 - 29 mei 2012 om 22:21
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2012 om 22:49
Beste Whatalies, 

In Trouw zag ik enkele testen staan. 
Ik deed voor mijzelf even de fundi-test. Smile

Resultaat:
Funditest
61%
CategorieScoreCommentaar
Fundamentalisme65%Fundi Light
U bent zeker geen geharnaste fundamentalist. Maar als u eerlijk bent, dan weet u dat u aan de buitenkant wel tolerant lijkt, maar vanbinnen wel erg overtuigd bent van uw eigen gelijk.
Religieus fundamentalisme50%Fundi Light
Hoewel u enigszins gematigd bent in uw denken, bent u nog steeds een religieuze fundamentalist. U vindt dat anderen hun eigen overtuiging mogen hebben, maar u houdt tegen de stroom in vast aan uw eigen religieuze opvattingen

Als je deze test niet tendentieus mag noemen dan weet ik het ook niet.
Ik ben benieuwd waar jij, in alle eerlijkheid, uitkomt bij deze test.
En ik ben zeker (zelfzeker) van mijn eigen gelijk, maar ik besef ook dat ik er naast kan zitten. (zoals ik al eerder zei) 
Ik hou vast aan mijn religieuze opvattingen. Inderdaad. 
Als Trouw dat vasthouden als tegen de stroom ervaart, dan zegt dat veel over Trouw. Of niet? 
Groet.
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2012 om 09:57
Beste Mohammad,

Zoals je weet kent Trouw een christelijke traditie. Zo je wil kun je dat pretentieus noemen. Trouw is niet pro-moslim, ik zie ook alle reden om dat standpunt in te nemen. 

Ik heb de funditest ook gedaan. Ik kan deze niet kopiëren naar mijn iPad, omdat deze apple het onderliggende programma niet ondersteunt.

De uitkomst is:
Fundamentalisme: light. Score 50 procent. Tekst gelijk aan die van jou.
Religieus fundamentalist: score 12 procent. De volgende tekst: " Uw opvattingen staan relatief los van godsdienstige overtuigingen. Als uw opvattingen fundamentalistisch zijn, zijn deze niet religieus van aard.

Ik kan me hier wel in vinden. Ik denk inderdaad dat ieder mens dezelfde ruimte moet hebben om haar geloof, seksualiteit, meningen, etc. tot uiting moet kunnen brengen. Geen andere mens, geen enkel geloof, geen enkel idealisme heeft het recht het individu te onderdrukken.

En in die opvatting ben ik een fundi te noemen.

Jij houdt vast aan je religieuze opvattingen evenals Trouw. In die standvastigheid zie ik overeenkomsten. Het zegt dus even veel over Trouw als jou.

Groet,


Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2012 om 17:04
Beste Whatalies,

In eerste instantie geplaatst door Whatalies

Beste Mohammad,

Zoals je weet kent Trouw een christelijke traditie. Zo je wil kun je dat pretentieus noemen.
Ik noemde Trouw tendentieus en niet pretentieus. Dat zijn twee verschillende dingen.
Tendenditeus is wat vooringenomen tegenover het ene standpunt en meegaand met het andere.
Trouw is niet pro-moslim, ik zie ook alle reden om dat standpunt in te nemen. 
Het is jullie volste recht. 
Het is ons recht om wel pro-moslim en dus pro onze zienswijze te zijn.

Ik heb de funditest ook gedaan. Ik kan deze niet kopiëren naar mijn iPad, omdat deze apple het onderliggende programma niet ondersteunt.

De uitkomst is:
Fundamentalisme: light. Score 50 procent. Tekst gelijk aan die van jou.
Religieus fundamentalist: score 12 procent. De volgende tekst: " Uw opvattingen staan relatief los van godsdienstige overtuigingen. Als uw opvattingen fundamentalistisch zijn, zijn deze niet religieus van aard.
Het is duidelijk dat je de godsdienst van het atheïsme belijdt alleen zie je dat niet als een anti-godsdienst.
Ik kan me hier wel in vinden. Ik denk inderdaad dat ieder mens dezelfde ruimte moet hebben om haar geloof, seksualiteit, meningen, etc. tot uiting moet kunnen brengen. Geen andere mens, geen enkel geloof, geen enkel idealisme heeft het recht het individu te onderdrukken.
Jouw zienswijze wordt zelfs door de Koraan bevestigd.
"Geen dwang in de godsdienst!"2:256
"Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." 18:29
"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. 
Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen." 88:22-23
Ik volg daarin dus de Koraan en deel daarmee ook jouw mening. 
Maakt dat van mij een fundamentalist? Nee toch? Ik geloof in God. So what?

En in die opvatting ben ik een fundi te noemen. Jij wel ja Shocked hahaha !

Jij houdt vast aan je religieuze opvattingen evenals Trouw. In die standvastigheid zie ik overeenkomsten. Het zegt dus even veel over Trouw als jou.
Standvastigheid is toch een goede eigenschap of is wispelturigheid nu aan de orde van de dag?

Groet,
Groeten 


Aangepast door mohammad48 - 30 mei 2012 om 17:06
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2012 om 20:50
In eerste instantie geplaatst door mohammad48

Salaam aleikoum, 

Als een moslima morgen besluit om geen hoofddoek meer te dragen wat kunnen dan de gevolgen zijn voor haar? 

Waar zouden moslimmannen de rechten vandaan kunnen halen om haar te beledigen, aan te randen, te slaan, te kwetsen of zelfs te doden? 
Wat te denken van moslims die zwavelzuur in het aangezicht werpen van meisjes zonder burka?

Wat is de rechtspraak in de shari'ah waar een vrouw beroep op zou kunnen doen om zich te verdedigen tegen haar agressor of om haar rechten op te eisen in geval van aantasting van haar eer en bij uitingen van verbaal geweld? 

Wat was de bedoeling van de Jilbaab en de Khumuur in de Koraan?

Wie heeft er antwoorden op deze vragen?

JazaakAllaahuKairan

Wassalaam aleikoum


Niemand? Zitten we dan terug in de tijd van djahiliyya? 
Het lijkt er meer en meer op dat de onwetendheid heeft toegeslagen. 
Of men weet niets of men durft zijn mening niet te uiten. 
Allaah3Alem.

Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2012 om 13:33
Verleiding is psychologisch.

Ik lees soms posts van vrome moslims die hun ogen (intern) sluiten voor al het mooie vrouwvolk op straat in strakke of schaarse kleding. Dat is vast heel vroom bedoeld, maar wel erg beledigend.
Dan vraag ik mij sidderend af waarom 'niet kijken' de enige (of de beste) manier zou zijn om niet toe te geven aan 'onreine' gedachten. Het is namelijk ook mogelijk om sensuele/sexy vrouwen gewoon als personen te zien. Sterker nog, sensuele/sexy vrouwen zouden wel eens hele vrome moslima's kunnen zijn, met voldoende innerlijke kracht heb je helemaal geen hoofddoek nodig.

Stel dat er in de Koran had gestaan 'ontbloot uw bovenlijf' dan hadden we weer met allerlei andere praktische problemen te kampen gehad. En... was die regel dan wel opgevolgd?
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2012 om 14:04
In eerste instantie geplaatst door lyse-la

Verleiding is psychologisch.

Ik lees soms posts van vrome moslims die hun ogen (intern) sluiten voor al het mooie vrouwvolk op straat in strakke of schaarse kleding. Dat is vast heel vroom bedoeld, maar wel erg beledigend.

Waarom is dat beledigend?

In eerste instantie geplaatst door lyse-la

 Dan vraag ik mij sidderend af waarom 'niet kijken' de enige (of de beste) manier zou zijn om niet toe te geven aan 'onreine' gedachten. Het is namelijk ook mogelijk om sensuele/sexy vrouwen gewoon als personen te zien. Sterker nog, sensuele/sexy vrouwen zouden wel eens hele vrome moslima's kunnen zijn, met voldoende innerlijke kracht heb je helemaal geen hoofddoek nodig.


Het is niet zo dat alleen vrouwen die zich uitdagend kleden sensueel en/of sexy kunnen zijn. Inderdaad, genoeg vrome moslima's die dat ook zijn alleen niet de behoefte hebben om heel de buitenwereld daarvan mee te laten genieten.

Groeten,
Marocaantje
"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2012 om 16:12
In eerste instantie geplaatst door lyse-la

Verleiding is psychologisch.

Ik lees soms posts van vrome moslims die hun ogen (intern) sluiten voor al het mooie vrouwvolk op straat in strakke of schaarse kleding. Dat is vast heel vroom bedoeld, maar wel erg beledigend.
Dan vraag ik mij sidderend af waarom 'niet kijken' de enige (of de beste) manier zou zijn om niet toe te geven aan 'onreine' gedachten. Het is namelijk ook mogelijk om sensuele/sexy vrouwen gewoon als personen te zien. Sterker nog, sensuele/sexy vrouwen zouden wel eens hele vrome moslima's kunnen zijn, met voldoende innerlijke kracht heb je helemaal geen hoofddoek nodig.

Stel dat er in de Koran had gestaan 'ontbloot uw bovenlijf' dan hadden we weer met allerlei andere praktische problemen te kampen gehad. En... was die regel dan wel opgevolgd?

Beste lyse-la, 

Ik neem aan dat u psychologe bent? of seksuologe? 
Naar mijn mening zit er achter verleiding meer achter dan redenen van psychologische aard. 
Maar ik ben geen psycholoog. 

Als mens denk ik dat wanneer u een beetje respect heeft voor uzelf dat u toch niet graag in schaarse kleding rondloopt op de openbare weg of in winkelcentra waarbij iedereen u aanstaart of nastaart? 

Als het toch zo is dat u graag uitdagend en sexy rondloopt dan is het uw vrije keuze en als daarbij moslimmannen hun hoofd afwenden wanneer ze uzelf zo ten toon zien stellen dan is dat niet beledigend maar dan tonen ze in feite respect voor u dat u in hun ogen voor uzelf niet eens heeft en dan is dat hun vrije keuze. 
Die vrije keuze bestaat er dan in om gevolg te geven aan de regelgeving van God, waarin zij geloven, en hun blikken neer te slaan. Dat geldt trouwens zowel voor vrouwen als voor mannen. 

Dat het niet in de Koraan staat om met bloot bovenlijf rond te lopen is een gevolg van de Wijsheid van God die helaas niemand met Hem kan betwisten. 

U zou waarschijnlijk ook in de appel gebeten hebben net als zovele anderen die dwars willen liggen. 
Maar u mag dwarsliggen, niemand houdt u tegen. 
Laat diegenen die niet dwars willen liggen ook hun gangen gaan. 

En laat iedereen de regels voor het al dan niet dwars liggen zelf interpreteren.

Mooi toch? 

 


Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2012 om 16:54
Marocaantje,

Blij met wat je schrijft.

Om jouw vraag te beantwoorden.
Ik vind het in de eerste plaats beledigend omdat ik ervan overtuigd ben dat vrouwen ook als personen gezien kunnen worden i.p.v. verleiding. Seksuele verleiding is toch niet een dynamiek waar alleen mannen aan blootgesteld worden? Of wel? Ik zie regelmatig aantrekkelijke mannen en daar hoort ook seksuele opwinding bij, maar vanwege o.a. sociale omgangsvormen laat ik mijzelf niet toe om aan dat soort gevoelens/gedachten gehoor te geven. Mannen en vrouwen zijn daar misschien verschillend in, maar ik vermoed dat mannen zichzelf heel erg op de borst slaan voor hun vrome gedrag terwijl het m.i. helemaal niet zo speciaal is. In die zin op de eerste plaats beledigend vanwege de suggestie dat het moeilijk is om de persoon achter een sexy vrouw te zien.
Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2012 om 17:06
Beste Mohammad,

Ook blij met uw (mogen we elkaar tutoyeren?) antwoord.
En tuurlijk mogen gelovigen gewoon hun gang gaan. Het is eigenlijk niet mijn intentie om dwars te liggen (hoewel u dat misschien zo ervaart). En de grap met de appel beschouw ik als een grove belediging, maar ik heb van Whatalies begrepen dat dat normaal is op dit forum(?).

Maar is het wat u betreft een kwestie van religie OF respect? Want die twee aspecten lijken door elkaar heen te lopen in uw reactie.
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2012 om 17:15
Beste Lyse-la,

Het is, fylosofisch beschouwd, abnormaal elkaar niet te beledigen. 

Groet,
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2012 om 10:06
Beste Whatalies, 

Het is menselijk gezien niet abnormaal om je beledigd te voelen. 

Zelfs indien een zogenaamde belediging er geen was. 

Iemand kan je iets zeggen of je kan iets geschreven zien staan dat niet eens aan hem gericht was en zich daardoor toch beledigd voelen. 
En dat terwijl de spreker of de schrijver geenszins de bedoeling had om te beledigen en andere personen naast die ene er zich ook helemaal niet door aangesproken voelen.

Waarom voel je je dan soms beledigd? 
Ben je nerveus, overgevoelig, heb je slechte ervaringen gehad waardoor je kwetsbaarheid is verhoogd? 
Wie zal het zeggen? Alles is relatief. 

Beste Lyse-la, 
Ik had geenszins de bedoeling om je te beledigen met de appel-grap en ondanks het feit dat je het gelukkig als grap ervoer was je er 'zwaar' door beledigd. 
Zo zie je maar. 
Je bent geen moslima en je komt op een islamitisch forum kritiek leveren over een onderwerp dat bij velen gevoelig ligt. 
Ik zie dit als een soort provocatie. 
Net zoals de naam Whatalies die in een zekere richting alludeert een provocatie is. Big smile

En het is ook pure provocatie wanneer Vlaams-belangers Zwan-worstjes gaan uitdelen in een school tijdens een halal-barbecue waarop alle leerkrachten en leerlingen gezellig en verbroederend samen eten. 
Sommige ouders van autochtone kinderen vonden het namelijk niet kunnen dat hun kind "ingewijd" zou worden in islamitische gebruiken en hadden het VB ingeschakeld. 
Een actie van het VB volgt, waarbij al de andere ouders met een bredere kijk op de wereld beledigd werden. 
Het VB wil namelijk dat je kortzichtig blijft. 

Mijn excuses voor mijn uitspraak die bij jou beledigend overkwam. 

En ik kan je wel vertellen dat wanneer je als moslim op een vrijdenkersforum de Islam wil verdedigen, dat dan een olifantenhuid noodzakelijk is en dat het maanden duurt voor je "getolereerd" wordt mits je daarbij op eieren loopt. 

Het is ook nodig om zeer voorzichtig en respectvol om te gaan met anderen die radicaal tegen jouw standpunten en visies staan wil je van hen enig respect terug krijgen en aanvaard worden. 

Groeten aan allemaal en no offence 
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2012 om 10:28
Uit de:  standaard.be

MECHELEN - De burgemeester van Mechelen, Bart Somers (Open Vld), wil politie-inspecteurs inzetten als 'lokdames' tegen jongeren die vrouwen lastigvallen op straat. In zijn nieuw boek schrijft Somers dat hij overtreders een gemeentelijke administratieve sanctie wil opleggen. Dat berichten de Concentra-kranten zaterdag.

'Zeker als ze wat zomers en luchtig gekleed zijn', zegt Somers, 'moeten vrouwen uitspraken aanhoren die beledigend zijn, en niet getuigen van respect. Wij moeten jongeren er bewust van maken dat dit niet kan.'

Somers wil eerst preventief optreden, maar desnoods ook repressief. 'Het is misschien een oneerbiedige naam, maar we zijn ook bereid om daar lokdames voor in te zetten. Dat zijn politievrouwen die niet in uniform door de stad lopen. Wanneer die worden gebrutaliseerd, kunnen collega's verbaliseren.'

Nu is de vraag waar begint een verantwoorde actie en waar stopt de redelijkheid?

Redelijkheid wordt dikwijls ingegeven als opportuniteit in tijden van verkiezingen.

Is repressie dan de oplossing of gaat het wellicht van kwaad naar erger? 

Is een sensibiliseringscampagne dan geen betere optie? 

Of is het kalf al verdronken ? Het lijkt er meer en meer op.


Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2012 om 00:21

Mohammad

Zucht... iemand moet zich volwassen gedragen, dat ben jij in dit geval :) Excuses aanvaard!
Je hebt gelijk. Provoceren kan ook als een belediging worden opgevat. Zodoende
bied ik mijn excuses aan als dit het geval was.

Islam verdedigen op een vrijdenkersforum... ‘vrij denken’ suggereert heel veel ruimte voor alternatieve ideeen... maar dit bleek een hypocriet voorwendsel? Tsk, dan is het echt slecht gesteld met die vrijdenkendheid! De situatie voorstellende kan ik mij indenken dat je in zo’n geval jezelf sterk in je schoenen moet staan.

Je stelt onder meer dat het nodig is om voorzichtig en respectvol om te gaan met anderen. Jouw advies volgend (en mijn excuses menend) zal ik mijn toon matigen, met de knagende hoop dat discussies hun scherpte behouden... :)

Het leveren van kritiek is vaak een teken van betrokkenheid. Dan bedoel ik dus geen scheldsalvo of lukrake beschuldigingen.  Het is mij als Nederlander wel eens verweten dat ‘we’ niet zozeer tolerant zijn maar vooral heel onverschillig. ‘We’ gaan pas klagen als we ergens last van ondervinden. Misschien  klopt dat ook wel in mijn geval. Want na jarenlang politiek geneuzel en media-aandacht zullen veel moslims inmiddels wel moe zijn geworden van het beruchte hoofddoekjesdebat. Het lijkt soms net alsof islam continue onder vuur staat en dan keer op keer tegen dezelfde pijnpunten aantrappen. Waarom? Omdat Nederlanders er 'last van hebben'. Vrijheid van religie staat dan misschien hoog in het vaandel, maar een aantal islamitische gebruiken/standpunten lijken zo lijnrecht tegenover de verworvenheden van (met name seculier) Nederland in te druisen, dat het heel erg, heel erg, heeeeeeel erg moeilijk is om te accepteren dat ze mogen bestaan. Maar niet onmogelijk. Die moeizaamheid vind ik fascinerend en misschien steekt daarachter, behalve het Nederlandse eigenbelang, ook wel een vlaagje betrokkenheid.

Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2012 om 08:30
beste lyse-la

mooi zo 
wij zijn weer wat rijker geworden en ook wat meer immuun voor beledigingen.

Vrijdenkers zijn meestal atheïsten. Ze haten mensen die zo dom zijn om in God te geloven.
Ze zijn daar fundamentalistisch en fanatiek in. 

Maar met geduld en goede argumenten die zij ook kunnen begrijpen word je uiteindelijk toch gedoogd.

En ik ben een criticus van de eigen moslimgemeenschap. 

De Islam kent geen problemen, met niemand. De Koran spoort aan tot verdraagzaamheid. 

Diegenen die de Boodschap niet begrepen hebben misbruiken de Koran door de Woorden uit hun context te halen en voor de eigen kar te spannen.
De Koran zal tegen hen getuigen. 

De sluier is niet langer een doek maar is een speer geworden en heeft de beschermende bedoeling ingeruild voor agressiviteit. 

Maar zodra de sluier toch min of meer aanvaard werd is men naar een hogere versnelling overgeschakeld. 
De niqab ! De totale bescherming van de vrouw tegen de perversiteiten van het Westen. 

Hij is al te doorzichtig die alles verhullende sluier. 
Je ziet er de bedoelingen doorheen, de verbeten gezichten, de provocaties, de opstandigheid, de compromisloosheid en de onverdraagzaamheid. 
Dat is mijn mening en de draagsters en voorstanders zullen er mij voor haten. Ze doen maar.
Ze doen zichzelf onrecht aan maar ze beseffen het (nog) niet.

We blijven dus alert en we streven er naar om het goede uit te dragen en het slechte te vermijden.

groet 


Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2012 om 11:46
In eerste instantie geplaatst door mohammad48

beste lyse-la

mooi zo 
wij zijn weer wat rijker geworden en ook wat meer immuun voor beledigingen.

Vrijdenkers zijn meestal atheïsten. Ze haten mensen die zo dom zijn om in God te geloven.
Ze zijn daar fundamentalistisch en fanatiek in. 

Maar met geduld en goede argumenten die zij ook kunnen begrijpen word je uiteindelijk toch gedoogd.

En ik ben een criticus van de eigen moslimgemeenschap. 

De Islam kent geen problemen, met niemand. De Koran spoort aan tot verdraagzaamheid. 

Diegenen die de Boodschap niet begrepen hebben misbruiken de Koran door de Woorden uit hun context te halen en voor de eigen kar te spannen.
De Koran zal tegen hen getuigen. 

De sluier is niet langer een doek maar is een speer geworden en heeft de beschermende bedoeling ingeruild voor agressiviteit. 

Maar zodra de sluier toch min of meer aanvaard werd is men naar een hogere versnelling overgeschakeld. 
De niqab ! De totale bescherming van de vrouw tegen de perversiteiten van het Westen. 

Hij is al te doorzichtig die alles verhullende sluier. 
Je ziet er de bedoelingen doorheen, de verbeten gezichten, de provocaties, de opstandigheid, de compromisloosheid en de onverdraagzaamheid. 
Dat is mijn mening en de draagsters en voorstanders zullen er mij voor haten. Ze doen maar.
Ze doen zichzelf onrecht aan maar ze beseffen het (nog) niet.

We blijven dus alert en we streven er naar om het goede uit te dragen en het slechte te vermijden.

groet 



Beste Mohammad,

Je schiet ietwat door.
 
Haat is een sterke emotie, die wordt ervaren als een gevoel van afstoting tot iets of iemand (het object dat men haat) met een neiging tot het kwetsen of vernietigen van dat object.

Groet,

Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2012 om 19:59
haat en liefde kunnen niet zonder elkaar
Terug naar boven
mohammad48 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 16 augustus 2011
Locatie: marocco
Online status: Offline
Berichten: 209
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mohammad48 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2012 om 11:07

Beste Mohammad,

Je schiet ietwat door.
 
Haat is een sterke emotie, die wordt ervaren als een gevoel van afstoting tot iets of iemand (het object dat men haat) met een neiging tot het kwetsen of vernietigen van dat object.
Groet,
[/QUOTE]

Beste Whatalies ,

Haat is inderdaad een sterke emotie die er voor zorgt dat je de waarheid niet meer ziet. 
Haat voor iets of iemand is bij vele mensen in meer of mindere mate aanwezig. 

Soms wordt haat gecultiveerd, soms zelfs verheerlijkt of verplicht gesteld. 

Wanneer een hart vol haat zit voor iets of iemand dan is er geen plaats meer barmhartigheid. 

Liefde is ook een emotie die er voor zorgt dat iemand de gebreken of de fouten van iets of iemand niet meer kan zien. 

Soms wordt liefde ook gecultiveerd, verheerlijkt of opgedrongen. 

Islam heeft de waarheid in zich. 
De gematigdheid in alles wordt er voorgeschreven en excessen dienen te worden vermeden.

Vele moslims maar ook niet-moslims zijn soms zwaar ziek op beide punten.

Leg mij eens nader uit waar ik ietwat 'doorschiet' zodat ik terug naar de middenweg kan keren. 
Waarvoor dank. 

Groet
m48
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2012 om 07:37

Beste Mohammad,

Je stelt dat vrijdenkers meestal atheïsten zijn.  Ze haten mensen die zo dom zijn in God te geloven. 

Je veralgemeniseert schromelijk.  Haten alle atheïsten? Neen! Atheïsten zijn mensen die geloven in de rede. Haten ze daarom? De atheïst heeft net zoveel, of liever gezegd weinig, argumenten het bestaan van god te ontkennen als de gelovige die overtuigd is van het omgekeerde.

Hieronder geef ik je een voorbeeld van geïnstitutionaliseerd geweld door een religie. Deze haat is werkelijk verontrustend.


Groet,


In Indonesië is een 32-jarige man veroordeeld tot 2,5 jaar gevangenisstraf omdat hij op Facebook had gezegd dat hij atheïst is. Een rechtbank op het eiland Sumatra vond dat hij zich daarmee schuldig had gemaakt aan godslastering. Hij beledigde de profeet Mohammed, vond de rechter.

Dat meldde de Indonesische krant Jakarta Post. De man heeft zich bij het vonnis van de rechter neergelegd en zijn excuses aangeboden. 'Geloof is een persoonlijke zaak en ik heb excuses aangeboden aan alle betrokkenen, inclusief mijn familie', zo wordt hij in de krant geciteerd.

Hij is volgens de krant vermoedelijk de eerste persoon in het Zuid-Aziatische land die de gevangenis in moet omdat hij geen religie heeft.

Indonesië is een seculier land met de grootste moslimbevolking ter wereld. Ongeveer 88 procent van de ongeveer 240 miljoen inwoners is moslim.

Bron: ANP

Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2012 om 19:39

Het artikel over de vrouw in Saoedi Arabie doet mij denken aan een artikel van Mahdavi, ´Iran’s sexual revolution´(2011). Dit artikel legt een relatie tussen de seksuele revolutie in Amerika/Europa en de tendens die zich nu kenmerkt bij veel jongeren in Iran.
De ervaring van deze schrijver is dat veel jongeren in Iran meer en meer het regime provoceren door burgelijke ongehoorzaamheid op het gebied van seksualiteit. Eén van deze manieren is inderdaad door er iets sexier bij te lopen dan toegestaan... nét die grens te overschrijden. Maar ook stiekem elkaar ontmoeten en zelfs lichamelijk experimenteren met elkaar behoren tot dit protest.
Zoals ik het lees beschrijft Mahdavi een vorm van schoppen tegen het gezag en haar taboes. De achterliggende motivatie is maatschappelijke onvrede. Ik zou er niet van opkijken als de vrouw die in Saoedi Arabie werd aangeklaagd ook bewust/onbewust deel uitmaakt van een soortgelijke groepering, maar dan in SA.
De schrijver stelt dat dit soort 'kleine' overtredingen voortekenen kunnen zijn van een dynamiek onder de jeugd dat mogelijk zal uitgroeien tot een breedgedragen burgerrechtenbeweging.

Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2012 om 19:51
Whatalies,
Wat is volgens jou het meest waardevolle goed dat door islam in gevaar wordt gebracht?
(Nee, is geen strikvraag o.i.d., ben gewoon benieuwd)
Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2012 om 20:17

Artikel uit Mechelen

Vragen van Mohammad48 in blauw:

Nu is de vraag waar begint een verantwoorde actie en waar stopt de redelijkheid?

Dat is een hele relatieve vraag. Mijn mening: In dit opzicht is ‘redelijkheid’ het recht om als vrouw zo sexy mogelijk over straat te mogen. Zonder lastig gevallen te worden en zonder daarvoor veroordeeld te worden. Het is m.i. praktisch gezien niet mogelijk om dit recht door de wet te laten handhaven. Wel kunnen concrete excessen zoals handtastelijkheid wat mij betreft keihard worden aangepakt. Ik zeg: Herinvoering van de schandpaal. Voor zover ik het kan inschatten ontbreekt peer-to-peer terugkoppeling over disrecpectvol gedrag.
Ik vind het een mooi gebaar om wet- en handhaving te betrekken in dit issue van de samenleving. Het zal vrouwen ook sterken in hun vermoeden dat het niet ‘ok’ is als mannen hen lastig vallen... mochten ze twijfels hebben.
Maar het zou vele malen sterker zijn als vrouwen zich organiseren in plaats van elkaar te bekritiseren.

Redelijkheid wordt dikwijls ingegeven als opportuniteit in tijden van verkiezingen.

Eens. Als Mechelen in NL lag had ik zeker gedacht dat het een provocatie richting wetgeving was. Het is handhavers immers niet toegestaan om ´uit te lokken´.

Is repressie dan de oplossing of gaat het wellicht van kwaad naar erger? 

Ligt er aan wie onderdrukt wordt. Ik zeg, alle mannen die hun handen niet thuis kunnen houden, gewoon handen afhakken. J (Zoals je leest ben ik érg gesteld op mijn recht om sexy over straat te mogen lopen). Maar...
Het zou vele malen sterker zijn als vrouwen zich organiseren en zelf actie ondernemen.

Is een sensibiliseringscampagne dan geen betere optie? 

Ik dacht zelf dat we die fase inmiddels wel gepasseerd waren. Natuurlijk heeft vrijwillig respect voor elkaar mijn voorkeur ten opzichte van een opgedrongen, krampachtige variant daarvan. Maar het standpunt is heel sterk, zoals het verboden is om te stelen zo is het ook verboden om te discrimineren.

Of is het kalf al verdronken ? Het lijkt er meer en meer op.

Hoe bedoel je? Misschien bedoel je dat er inmiddels al zoveel wederzijdse irritaties zijn ontstaan dat het tenminste nog een generatie zal duren tot er weer redelijkerwijs met elkaar gesproken kan worden? Ik denk; liefde en haat gaan niet zonder elkaar.

Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2012 om 21:24
In eerste instantie geplaatst door lyse-la

Whatalies,
Wat is volgens jou het meest waardevolle goed dat door islam in gevaar wordt gebracht?
(Nee, is geen strikvraag o.i.d., ben gewoon benieuwd)

Beste Lyse-la,

Elk monotheïstische godsdienst wil het individu beperken, niet alleen de islam. Mijn grote bezwaar tegen de islam is dat het een geloof is dat een politieke drijfveer kent. Zoals je weet was Mohammed profeet, maar ook militair, rechter, aanklager en politicus. De islam heeft zich als politieke godsdienst ontwikkeld en begeeft zich m.i. op een terrein waar ze niet thuishoort. 
Onze beste Mohammad heeft mij in een eerdere reactie getracht uit te leggen dat de islam geen politieke godsdienst is. 
Mijn probleem met zijn visie is dat ik de praktijk van alledag als uitgangspunt neem en Mohammad konsekwent de theoretische islam als leidraad neemt. Ondanks dat onze startpunten verschillen kan ik me echter zeer wel vinden in zijn opvattingen. Wij verschillen daarin eigenlijk niet.

Mohammad zie ik echter als uitzonderlijke uitzondering. 

Anderzijds zijn wezenlijke vragen die ik Voor mezelf niet beantwoord krijg:
- is de mens zonder god in staat zichzelf de maat te nemen?
- is ons streven naar een rechtvaardige wereld niet een doodlopende weg? Elke ideologie, elke religie kent haar bloedrode en inktzwarte geschiedenis. De mens lijkt in haar ideologische streven konsekwent de weg kwijt te raken. Kunnen we echter zonder ethische drijfveren?

Ik hoop je vraag voldoende te hebben beantwoord. 

Groet,
Terug naar boven
lyse-la Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 juni 2012
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lyse-la Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2012 om 10:58
Beste whatalies,

Jep, je hebt mijn vraag beantwoord en ik vind wat je schrijft erg herkenbaar. Hoe sta je tegenover humanistiek?

Islam heeft inderdaad vanaf de hijra al aanzienlijke inspraak op politieke zaken. Vanuit sociologisch perspectief (Max Weber bijv.) is dat de oorzaak van de politieke (juridische, economisch en militaire) dimensie van de koran. (wat jij schrijft dus.) Vanuit gelovig perspectief is dit juist het bewijs van Allah's alwetendheid.
Dat is lastig inderdaad en waarschijnlijk ook de reden dat sommige mensen denken dat islam nog door een verlichting heen moet gaan. Die 'verlichting' zou dan de erkenning moeten zijn dat de koran via Mohammed is overgebracht. Nasr Abu Zayd (d. 2010) bijvoorbeeld koesterde het uitgangspunt dat de koran als een verhalende overdracht moest worden gezien, niet als de letterlijke boodschap van Allah.

Groetjes
Terug naar boven
Whatalies Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 augustus 2011
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Whatalies Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2012 om 14:10
Beste Lyse-la,

Als dit vanuit gelovig perspectief het bewijs is van Allah's alwetendheid dan kan ik een glimlach niet onderdrukken. M.i. Toont dit de feilbaarheid van god aan. 

De islam is de jongste onder de monotheïstische godsdiensten. Ze verkeert momenteel in een puberale overgangsfase. Jammer dat het wiel weer uitgevonden moet worden.

Er is een tijd geweest waarin grote openheid gangbaar is geweest binnen de islam, de zgn ijtihad. De poorten van vrijheid werden echter eeuwen geleden gesloten. 

Je kent ongetwijfeld de levensgeschiedenis van Abu Zayd. Zou ieder weldenkend moslim aan het denken moeten zetten.

Je weet ongetwijfeld ook dat nergens ter wereld moslims zoveel vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst hebben dan in het Westen. Dankbaar wordt er ge- en misbruik van gemaakt. Tegelijkertijd wordt het decadente Westen verafschuwd.ze bejubelen de revoluties die plaatsvinden in het midden oosten maar roepen niet om vrijheid. De nieuwe slaaf wordt geboren. 


Mijn gedachten over humanistiek? Nogal dubbelzinnig. Ik kom, zoals mijn bijdrage boven, konsekwent tot de vraag of de mens, zonder opperwezen, in staat is zichzelf de maat te nemen. God, wie of wat dat ook moge wezen, is toch eigenlijk ons uitgangspunt?! Wat zou zonder god ons fundament kunnen zijn van waaruit we kunnen voortborduren? 

Er zijn staten geweest die geloof wilden verbannen. Pol Pot en Stalin zijn voorbeelden. Daar nam de mens zichzelf de maat. Je weet wat daar uit voort gekomen is.

Groet,


Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.