Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Moslims en honden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Surah 24:35 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2012
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 53
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Surah 24:35 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moslims en honden
    Geplaatst op: 20 februari 2012 om 23:17

Volgens de Hanefi school kan er gebeden worden wanneer een hond tegen iemand aankomt. Echter, wanneer  het speeksel van een hond tegen iemand aankomt, is dat wel vies.

Er zijn Hadith als: “Een huis waarin een hond bevindt, zullen er geen engelen van barmhartigheid bevinden; de goede daden zullen verminderen, behalve van hen die daarvoor genoodzaakt zijn, zoals jagers, wachters en herders.” Er is echter ook de mogelijkheid dat zij middels hun speeksel en haar onze gezondheid en smeekbede kunnen schaden. Om deze redenen is het afgeraden een hond in huis te hebben, mits het noodzakelijk is. Het is geen haram om een hond in huis te hebben, maar het is lichtelijk mekroeh (vies). In de Islamitische regelgeving wordt dit ook wel “Tenzih-i mekroeh” (onschadelijke viezigheid) genoemd.

Het is wel zo dat er geleefd, gebeden en religieuze handelingen verricht kunnen worden in een huis waar een hond zich in bevindt; als de plek waar wij bidden maar schoon is.

Onze Profeet (v.z.m.h.) zegt het volgende: “De goede daden van de persoon die een hond in huis voedt, vermindert iedere dag; met uitzondering van de jaag-, akker-, tuin- en herdershonden.” 1

Wanneer we voor ogen houden dat er Hadiths zijn dat er geen engelen in huizen komen waar er honden in bevinden, wordt het door de Islam verhinderd –met uitzondering op noodzaak- een hond in huis te hebben. Want:

a)    Het geld dat wordt uitgegeven aan een hond, kan beter gegeven worden aan arme mensen.
b)    Volgens duidelijke bewijzen in geneeskunde zijn er vele ziektes die door een hond overgegeven worden op een mens.
c)    Een hond schrikt vele mensen op straat en thuis af. 2

De reden dat er geen engelen een huis ingaan waar er honden bevinden, is omdat zij vies ruiken en viezigheden eten. Om deze redenen worden zij die nutteloos een hond in huis nemen, gestraft met dat er geen engelen in hun huis komen. 3

Volgens de Hanefi school, zijn de honden op zich niet vies; zij worden immers gebruikt voor het jagen en beschermen. Een varken echter, is op zich vies. Met “Het is vies” wordt er in de Koran gerefereerd naar het varken.

Enkel het speeksel van de hond is vies. De overige delen van het lichaam kunnen hiermee niet vergeleken worden. Wanneer hij zijn mond in een bak doet, behoort deze zeven keer gewassen te worden. De Profeet (v.z.m.h.) heeft gezegd: “Wanneer een hond uit één van jullie bakken drinkt, was deze zeven keer.” Ahmed en Moeslim zeiden: “Was de bak waar een hond zijn bek in heeft gestopt zeven keer, waarbij de eerste met aarde is.” 4

Volgens de Maliki school: het maakt niet uit of de hond dient als een toegestane herders- of wachtershond, of een andere hond, hij is altijd schoon. Alleen wanneer hij zijn bek ergens in stopt, behoort deze naar behoren zeven keer gewassen te worden. Wanneer hij zijn poot of zijn tong (zonder deze te bewegen) in een bak steekt, of zijn speeksel erin terecht komt, hoeft de bak niet gewassen te worden.

Volgens de Shafi en Hanbeli school: soorten van de honden en varkens zijn vies. Wanneer iets door hen vies gemaakt wordt, behoort deze zeven keer gewassen te worden waarbij de eerste met aarde is. Voortbordurend op de eerdere Hadith, is het zo dat wanneer de viezigheid van zijn mond stabiel blijft, de resterende plek op dezelfde manier schoongemaakt behoort te worden. Omdat zijn mond het meest inhaleert, is daar ook het schoonst. 5

 

------------------------------------
[1| Buhari, Zebaih, 6; Müslim, Müsakat, 46,50,56-58]
[2| Hayreddin Karaman, “Het toegestane en verbodene in ons dagelijks leven.”]
[3| Nevevî, Şerhu'l-Müslim, Kahire 1347-49/1929-30, XIV, 84; Aynî, Umdetü'l-Kârî, Cairo 1348, XV, 139]
[4| Ahmed, Buhari, Müslim]
[5| Dr. Verhbe Zuhayli “Islamitische regelgeving encyclopedie”]

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.